Kirjoittaja Aihe: Kirjallisuutta lukemaan  (Luettu 1162 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

hupsunen

• Ankeuttaja
Kirjallisuutta lukemaan
« : Huhtikuu 29, 2005, 19:07:18 »
Jos aiheesta on jo keskustelua, tämän saa poistaa.

Onko täällä muita, jotka ovat suuntaamassa yliopistoon kirjallisuutta lukemaan? Itse olen suuntaamassa mahdollisesti Ouluun, jos selviän pääsykokeista paremmin kuin hyvin. Onko muita sinne aikovia? Pääsykoekirjat ovat melkoisia, ainakin se kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä , ou jee, olen kyllä nero jos pääsykokeista selviän..

Onko täällä ihmisiä, jotka opiskelevat kirjallisuutta? voisiko joku kertoa opiskelusta? millaista on?

Mutta, onko täällä kohtalotovereita?

Poissa Marmalady

• Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
Kirjallisuutta lukemaan
« Vastaus #1 : Toukokuu 02, 2005, 22:58:12 »
Minä opiskelen kirjallisuutta, olen opiskellut jo jonkin aikaa.

Kirjallisuudenopiskelu on vähän kuin filosofiaa. Täytyy todellakin hyväksyä se, että se ei ole tieteenä eksakti, eikä siitä löydy mitattavia suureita. Opiskelu todennäköisesti vaihtelee jonkin verran yliopistojen ja erityisesti eri maiden välillä. Esimerkiksi jo Helsingin yliopiston kotimaisen ja yleisen kirjallisuuden puolella on käsittääkseni se ero, että yleisessä painotetaan teoriaa paljon enemmän.

Minulla tällaisten ns. hömppähumanistiaineen opiskelu sopii hyvin, ilahdun aina kun osaan yhdistää jonkin teorian johonkin teokseen niin, että se avautuu minulle kuin uusin silmin. Teorioihin ei kannata suhtautua ylettömän suurella pelolla. Ne ovat vain työkaluja, joiden avulla tekstiä käsitellään.

Jos sitten miettii sitä, kuinka kirjallisuudenopiskelusta hyötyy käytännössä, niin onhan se muiden kulttuurihistoriallisten ja humanististen aineiden lailla myös varsin yleissivistävä oppiaine. Uskallan myös väittää, että mihinkään ammattiin, jossa täytyy pyrkiä käsittelemään kaunokirjallisuutta analyyttisesti, ei kannata edes yrittää suunnata, ellei ole kirjallisuustieteen alkeellisimpia alkeita hallussa. Jo minä - joka en ole siis tekemässä gradua moneen vuoteen - olen onnistunut löytämään ärsyttäviä kömmähdyksiä sanomalehtien kirja-arvosteluista. (Esimerkiksi joku kritiikin kirjoittaja veti suoria yhteyksiä kirjailijan elämän ja hänen kirjoittamansa teoksen välille, ja se jos mikä on alkeellisinta biografismia.) Jos kirjallisuuden portinvartijaksi - kustantajaksi tai kriitikoksi - mielii, niin kirjallisuuden opiskeleminen on suorastaan pakollista.

Jaa, millaista opiskelu sitten on? Kirjoja luetaan ja paljon. Täällä Helsingissä on kursseja ihan siedettävän hyvin, mutta muualla Suomessa saatetaan joutua tekemään enemmän kirjatenttejä, ts. lukemaan omassa yksinäisyydessään suuri määrä kirjoja ja käydä sitten tenttimässä ne. Se asia, joka minua kirjallisuudessa kaikista eniten harmittaa on, että suomen kieli on suorastaan pakko ottaa sivuaineeksi, mikäli mielii saada töitä Suomesta joskus tulevaisuudessa tällä pääaineella. Joku voi pitää suomen opiskelusta, mutta minulla on ilmeisesti liian lyhyt pinna kielioppisääntöjen jankkaamisen suhteen. (Jaa, tälläkin hetkellä pitäisi olla lukemassa tenttiin...)
Lomalla.

Poissa Marmalady

• Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
Kirjallisuutta lukemaan
« Vastaus #2 : Heinäkuu 11, 2006, 14:15:19 »
Lainaus käyttäjältä: "talvi"
Ehkä tyhmä kysymys, mutta minkälaisia töitä sitten voi saada opiskeltuaan kirjallisuutta??

Vastaan omasta puolestani, vaikka kysymyksestä on kulunut jonkin verran aikaa. :)

Kirjallisuudenopiskelijoista tulee yleensä kustannustoimittajia, toimittajia tai äidinkielenopettajia. Nämä ovat ne kolme päälinjaa. Joistain voi tulla tutkijoita yliopistoon. Tutkijaksi päätyminen vaatii erityistä intoa ja lahjakkuutta opinnoissa. Kirjastonhoitajaksi on myös mahdollista päätyä, joskin silloin täytyy sivuaineena olla informaatiotutkimus.
Lomalla.