Kirjoittaja Aihe: Minne haluaisit muuttaa ja miksi?  (Luettu 24613 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa pilvenpiirtäjä

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
    • Words of pages
  • Pottermore: FeatherMarauder23566
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Minne haluaisit muuttaa ja miksi?
« Vastaus #150 : Huhtikuu 09, 2012, 21:05:45 »
Jos ensin ajatellaan Suomen rajojen sisäpuolta, Turku tuntuu parhaalta vaihtoehdolta. Se on tarpeeksi lähellä nykyistä kotikaupunkiani, joten voisi käydä vaikka viikonloppuisin niin usein kuin haluaa, kun on vähän reilun tunnin ajomatka. Turku on tarpeeksi iso, muttei kuitenkaan liian iso. Lisäksi pystyisi helposti hyppäämään laivaan ja lähteä käymään Tukholmassa :D:D Turkuun toivottavasti muutankin vuoden päästä kesällä, kun suunnitelmissa on hakea Turun yliopistoon lukemaan maantietoa..

Seuraavaksi otan Euroopan. Tahtoisin muuttaa jonnekin päin Espanjaa lyhyemmäksi ajaksi, kenties vuodeksi. Voisin harjoitella kieltä, ja olisihan siellä mukavan lämmintäkin. Espanjalainen kulttuuri kiehtoo minua, olisi hauskaa elää niinkin lämpimänoloisessa maassa, jossa ihmiset eivät pelkää näyttää välittävänsä toisistaan, tosin menisi varmaan aika kauan ennen, kun siihen tottuisi, ja perinteisellä suomalaisella jurolla luonteenlaadulla tuntemattomia kohtaan, se olisi varmaan hämmentävää.

Mennään vielä maailmanlaajuisesti. Haluaisin muuttaa Australiaan. Australia on aina kiehtonut minua maana, tahtoisin nähdä ja kokea sen, ja mikä sen parempi tapa, kuin muuttaa sinne vuodeksi, kahdeksi, vaikkapa kymmeneksi vuodeksi. Minua kiinnostaa Australian kaupungit ja rannat, tahtoisin oppia surffaamaan ja nähdä kenguruita ja koaloita (vai koalia?). Minua kiinnostaa myös Aboriginaalien kulttuuri. Lisäksi Australia on lähellä Uutta-Seelantia, jonne en kenties muuttaisi, mutta jossa haluaisin käydä. Australia olisi ulkomaiden ykkösvaihtoehto.

Kanada voisi olla toinen maa, jonne muuttaisin. Melko samankaltainen luonto tavallaan kuin Suomessakin, muttei niin klisee kuin Amerikka. En oikeastaan osaa muuten sanoa, miksi haluaisin Kanadaan, kenties sen takia, että tiedän suomalaisen pärjäävän siellä, sillä isotätini on joskus muuttanut sinne. Sukulaisen olemassaolo Atlantin toisella puolella lisää myös mielenkiintoani maata kohtaan, ja haluaisinkin muuttaa nimenomaan Nova Scotiaan, jossa tämä isotätinikin asuu. Enhän minä Nova Scotiasta mitään tiedä, mutta ei se mitään.

Yleensä kyllä viihdyn kotikaupungissani. Vaikka se onkin pieni, sillä on luonnetta (ja ollaanhan me Unescon maailmanperintölistallakin!) ja ylipäätään kaupunki on ihanan pieni ja kaunis. Ei mitään Helsingin betonimöhkäleitä vaan suloisia, vanhoja puutaloja. Tosin kaupat tekevät minut hulluksi, täällä ole kuin yksi hyvä vaatekauppa ja kenkäkauppa, ja kenkäkaupastakaan mitään koskaan löydä.. Hmph.
"What about a side by side with a friend?"
"Aye, I could do that.."

Poissa Starpiks

• ヘルムットじゃないよ
  • Vuotislainen
  • "Olette sangen rumia ollaksenne keijuja"
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #151 : Huhtikuu 22, 2012, 20:54:16 »
Minä yleensä inhoan muuttamista (niin paljon työtä!), mutta viime aikoina on alkanut muuttojalkaa kutittamaan. Muutin jokunen vuosi sitten Ruotsiin ja täällä asun edelleen, samassa kaupungissa. Olisi kyllä mukava asua jossain muussa maassa, edes väliaikaisesti. Olen hieman pohtinut, että jos kaikki menee nappiin ja voin mennä vaihtoon yliopistossa, niin haluaisin ehkä mennä Japaniin. Mutta toisaalta Iso-Britannia (lähinnä Englanti ja Skotlanti) voisi olla mielenkiintoinen, mutta toisaalta Ranskalla ja Italialla on niin paljon tarjottavaa myös.

Vaihto tai ei, niin haluaisin ehdottomasti asua vuoden tai kaksi "ulkomailla", ja sitten palata takaisin Ruotsiin. Tulevaisuudessa Suomeen muutto on teoriassa ainakin vaihtoehto, mutta ainakaan tällä hetkellä ei ole mikään palava halu palata takaisin "kotimaahan" (Ruotsi tuntuu jo hyvin paljon kodilta).

Ihan käytännöllisesti katsoen olisi mukavampi muuttaa lähemmäs Tukholmaa, kun siellä toivottavasti aloitan opiskelun ensi syksynä, mutta poikaystävän työ pitää meidät täällä. Mutta saa nähdä kun jossain tulevaisuudessa minullakin on tutkinto, jolla voi saada Työn, niin ehkä jonnekin suuntaan tästä vielä lähdetään.
"The shortest verse in the Bible is, "Jesus wept". The only thing wrong with it is the past tense." -Fred MacIntire, Something Positive

No oonhan mä sentään sukua insinöörille... *pnish*?

Poissa serpensortia

• Aamu-usva
  • Vuotislainen
  • Have a cup of tea.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #152 : Marraskuu 22, 2012, 17:22:51 »
Ihana aihe ^^

Minua itseäni kiehtoo suunnattomasti Iso-Britannia ja etenkin Skotlanti. Rakastan matkustelua ja haluan tulevaisuudessa kiertää maailmaa, mutta rakastaisin omaa pysyvää asuntoa Skotlannissa, ehkä Glasgowssa Clyde-joen vierustalla... Maaseudullakin olisi varmasti ihanaa, tai sitten Loch Nessin lähistöllä :).

Toinen vaihtoehto on Englanti. Lontoon kaduilla kävely tuntui niin omalta ja ihanalta... Olen suunnitellut muuttavani aikuisena muutamaksi vuodeksi Lontooseen. Tietysti myös esim. Brighton ja Cambridge houkuttelevat, sinne voisi mennä vaihto-oppilaaksi stipendin turvin :)

Minulla on ympäri maailmaa kohteita, joissa haluaisin asua ehkä vuoden tai pari, mutta en pysyvästi. Siksi ehkä kirjailijan ammatti voisi olla hyvä vaihtoehto, siinä kun ei tarvitse niin paljoa välitää sijainnista (;.. Toisaalta raha saattaisi tulla ongelmaksi.

Tuollaisia paikkoja, joissa haluaisin asua tietyn aikaa, ja sitten muuttaa takaisin rakkaaseen Britanniaan, ovat...
-Pariisi (romanttinen ja inspiroiva kaupunki, jonka haluaisin itsekin kokea)
-Italia (Firenze, Bolognia, Padova, Napoli... Mitä vaan, italialaiset ihmiset ja ruoka veivät sydämeni ja haluan sen takaisin ;))
-Espanja (Haluan elää lempitaiteilijani Dalín kotimaassa, jotta oppisin ymmärtämään hänen ajatusmaailmaansa)
-New York (Niitä katuja kävellessä varsinkin joulun alla... En tiedä, mutta taieikijasielua kiehtoo mahdollisuuksien kaupunki)

Rakastan yleensäkin erilaisia kulttuureja, ja en voi asua samassa paikassa liian kauaa... Pidän vaihtelusta ja kaipaan usein  muutosta.
Ulkomailla asuminen on tulevaisuudensuunitelmistani varmin ja selkein... Se on myös suuri unelmani ^^
Vaihto-oppilaaksikin aion päästä
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2012, 17:25:56 kirjoittanut kärmessuu »
"We'd apologize for being the best house...
But we don't really want to."

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #153 : Marraskuu 22, 2012, 17:42:37 »
Jonnekin yksinäiselle saarelle TAI aavikolle, jossa eläisin hulluna erakkona kameleideni parissa TAI jonnekin Skotlannin nummille.

Poissa serpensortia

• Aamu-usva
  • Vuotislainen
  • Have a cup of tea.
« Vastaus #154 : Marraskuu 22, 2012, 18:05:41 »
Jonnekin yksinäiselle saarelle TAI aavikolle, jossa eläisin hulluna erakkona kameleideni parissa TAI jonnekin Skotlannin nummille.

Oi Skotlannin nummille <3 Ja aavikkokin kuulostaa kivalta x) ja kamelit!
"We'd apologize for being the best house...
But we don't really want to."

Poissa Meriadoc

• Vuotislainen
  • Pottermore: SickleFlame23606
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #155 : Marraskuu 23, 2012, 09:51:12 »
Muuttamisen suhteen ainoa toivomukseni on, että en koskaan joutuisi muuttamaan. Mihinkään. Olen muuttanut nyt kaksi kertaa ja tämä koti jossa nyt asun on täydellinen. Jos tämä joskus jää vanhaksi tai perheen kasvun takia pieneksi, remontti on ainoa vaihtoehto. Sitten mummona katselen tänä kesänä istuttamiani omenapuita, jotka ovat paksuja ja hyvinvoivia ja tuottavat valtavan sadon joka vuosi. Lastenlapset kipittävät naapurista syömään niitä ja kertoilevat mummolle omia asioitaan.

Olen erittäin suuressa määrin koti-ihminen. Käyn kyllä mielelläni lomalla joko Suomessa tai ulkomailla, mutta alan aina ikävöidä kotiin. Tästä pienestä kylästä maalla on tullut minulle tosi rakas paikka sekä ihanien ihmisten ja yhteisöllisyyden että sijaintinsa ja luontonsa takia. En voisi enää kuvitella palaavani kaupunkiin, vaikka olen täysi-ikäiseksi saakka asunut kaupungissa. Siellä ei kukaan tunne toisiaan, lenkillä käydessä ei koskaan tarvitse nostaa kenellekään kättä, kukaan ei tule juttelemaan, kenellekkään ei kehtaisi mennä itse puhumaan. Kaupan kassoilla on nyrpeitä ihmisiä ja kaikilla on kiire.

Jostain syystä kaikkia kummastuttaa, miksi kaupunkilaistyttö halusi muuttaa maalle. Itse lähinnä ihmettelen, miksi kummassa maalaistytöt haluavat kaupunkiin? Onhan siellä kauppoja ja baareja, mutta itse en niitä juurikaan tarvitse. Täällä tunnen olevani osa kyläyhteisöä, ja voin itse vaikuttaa yleiseen ilmapiiriin. Täällä on toisinaan täysin hiljaista, kun mistään ei kuulu liikenteen ääniä. Lehmiä ja hevosia näkyy kesäisin laitumella ja viljan kasvua on mukava seurata. Täällä on monia lintulajeja, joita en edes tunnista koskaan nähneeni kaupunkiaikoinani.

Tietysti Suomessa ja ympäri maailmaa on monia, monia tällaisia maalaispaikkoja, joista on kuitenkin lyhyt matka kaupunkiin. Tämä nimenomainen paikka on kuitenkin itselleni niin rakas, että todella haluaisin viettää täällä koko elämäni ja kuolla kotonani onnellisena mummona. Toivottavasti hallitus ei pilaa minulta ja monilta, monilta samanmielisiltä elämisen mahdollisuuksia täällä maalla.
Ronald Weasley
Fun, spontaneous, and loyal wins your heart. Completely lacking in pretention, you seek the guy that others might overlook but who will be totally dedicated to you alone...and will make you laugh along the way.

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #156 : Marraskuu 23, 2012, 14:01:51 »
Jostain syystä kaikkia kummastuttaa, miksi kaupunkilaistyttö halusi muuttaa maalle. Itse lähinnä ihmettelen, miksi kummassa maalaistytöt haluavat kaupunkiin? Onhan siellä kauppoja ja baareja, mutta itse en niitä juurikaan tarvitse. -- Toivottavasti hallitus ei pilaa minulta ja monilta, monilta samanmielisiltä elämisen mahdollisuuksia täällä maalla.

Ehkä vastasit esittämääsi kysymykseen osittain itse itsellesi viestisi lopussa. :> Kaupungissa saattaa olla kauppoja tai baareja, joita ei tarvitse, mutta siellä on myös enemmän koulutusta ja työtä, joita suurin osa tytöistäkin tarvitsee. Ehkä etätyöskentely pelastaa syrjäkylät, tiedä häntä, jolloin maalla asumisesta tulee kapea ja hyvinvoivan kansanosan yksinoikeus. Vanhemmat ikäpolvet kokevat edelleen tärkeäksi ruoan suomalaisen alkuperän, mutta nuorempi polvi ei enää niinkään. Kyllähän maataloustukien hintalappu voi saada karvat pystyyn. ;)

Voidaan esittää siis kysymys, onko rahallisesti järkevää pyrkiä pitämään koko Suomi asuttuna, tai edes poliittisesti, kun sitoutuminen hyvinvointivaltioon, jolla voitaisiin perustella eri alueilla asuvien säällisen hyvinvointitason ylläpito, tuntuu laskeneen. Perustuslakia ei varmasti hallituskaan mene pilaamaan eli asuinpaikkansa saanee tulevaisuudessakin valita varsin vapaasti, mutta sympatiseeraan monia keskittämisperusteluja. En siltikään väitä, että jättimäiset organisaatiot tekisivät kaiken halvimmalla ja parhaimmalla laadulla, mutta minusta on ymmärrettävää, ettei koko Suomea ole näillä resursseilla ehkä mahdollista pitää asuttuna, eikä se juurikaan riipu kulloisestakin hallituksesta vaan tasausjärjestelmiä ja liikenneinfrastruktuuria jouduttaneen miettimään. :>

Tämän ei ollut tarkoitus ottaa sinällään kantaa itse topikin aiheeseen siinä mielessä, etteikö maalle saisi haluta muuttaa, lähinnä vain pelailen Meriodicin heittämällä pallolla. :)
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Poissa Hupi

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #157 : Joulukuu 21, 2012, 11:23:51 »
Kylläpäs monet haaveilee ulkomaille muutosta :/.

Minä haluaisin muuttaa takaisin pikku kylään, jossa asuin 17- vuotiaaksi asti. Asukkaita siellä on vähän yli 4000 ja työpaikat on vähän niin ja näin, mutta sinne minä haluaisin. Haluaisin omakotitalon keskeltä metsää, en ole yhtään kaupunki ihmisiä.

Tämä nykyinen asuinpaikka Kuopio tuntuu ihan liian isolta :/. No ainakin täällä on kieli sama, kun savolla pärjää ;)

Poissa Dewie

• Vuotislainen
  • Pottermore: HazelNight86
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #158 : Joulukuu 21, 2012, 12:06:30 »
Jos mietitään ihan faktojen kautta niin pääkaupunkiseutu sekä muut isommat kaupungit kuten Tampere ja Turku. Ja faktahan on se, että kulttuurituottajan työt ovat suurimmaksi osaksi Etelä-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla :/ Helsinkiin en muuttaisi, mutta siihen lähiseuduille voisin kai muuttaa. Ahdistava ajatus, mutta mitäs valitsin tämän alan. Tosin tällä hetkellä menen avomieheni perässä sinne mistä hän saa töitä ja mietin vasta valmistumiseni jälkeen, että mistä minä saan töitä.

Jos ei tarvisisi miettiä töitä niin voisin vaikka jäädä tänne Seinäjoelle. Meillä on yksinkertaisesti niin ihana pesäkolo täällä, luonto ja palvelut lähellä. Täällä on rauhallista ja kaupunki on sopivan kokoinen. Kyllä tänne voisi perheensä perustaa.

Muita kiinnostavia kaupunkeja on edellä mainitut Tampere ja Turku. Olen aina tykännyt molemmista kaupungeista.

Ulkoimaille en enää halua loppuelämäkseni. Voisin muutaman vuoden viettää vaikkapa Isossa-Britanniassa esim jatko-opiskeluiden/työn merkeissä. Italia on aina haaveissa, mutta en ehkä loppujen lopuksi haluaisi asua siellä, matkat riittävät tällä hetkellä :)

Jos ei tarvisisi välittää mistään, esim rahasta ja muista ihmisistä niin haluaisin muuttaa jonnekin paratiisisaarelle, jossa olisi muutamia asukkaita. Siellä loikoilla palmujen välissä riippumatossa, syödä tuoretta kalaa ja hedelmiä ja vaan olla onnellinen ^^ tällainen paratiisisaari on tavoitteenani, tosin vain häämatkan muodossa :D
Olen esihistoriallinen käärme joka ulvoo ja murisee! -Pikku Myy-

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #159 : Syyskuu 06, 2015, 20:25:06 »
Seuraavaksi otan Euroopan. Tahtoisin muuttaa jonnekin päin Espanjaa lyhyemmäksi ajaksi, kenties vuodeksi. Voisin harjoitella kieltä, ja olisihan siellä mukavan lämmintäkin. Espanjalainen kulttuuri kiehtoo minua, olisi hauskaa elää niinkin lämpimänoloisessa maassa, jossa ihmiset eivät pelkää näyttää välittävänsä toisistaan, tosin menisi varmaan aika kauan ennen, kun siihen tottuisi, ja perinteisellä suomalaisella jurolla luonteenlaadulla tuntemattomia kohtaan, se olisi varmaan hämmentävää.
Tämä sama minulla, itse muuttaisin Barcelonaan tai Madridiin fiktiivisen Serranon perheen jalanjäljissä.
Espanja on muutenkin ollut minulle se miluinen maa, jossa haluaisin asustella. :)
Sitten myös Yhdysvaltoihin voisin kuvitella muuttavani, koska isän puoleista sukua asuu Seattlessa ellen väärin muista, ja New Yorkissa on eräs lapsuudenaikainen ystäväni, joten tuttuja olisi paikalla.

Uuteen-Seelantiin voisi myös matkustaa, koska olen parantumaton Hobitti-fani :D

Suomessa Turku tai Lahti tuntuisivat omimmilta kaupungeilta, Turku, koska muutama nettituttuni ja yläasteen yksi opettaja asuvat Turussa, ja Lahti, koska rakas mummoni asuu Lahdessa
ja Lahdessa olen koko ikäni tottunut käymään. :)

"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina

Poissa Sinead

• Lahna
  • Vuotislainen
    • Tylypahka AM
« Vastaus #160 : Syyskuu 06, 2015, 22:53:47 »
Ulkoimaille en enää halua loppuelämäkseni. Voisin muutaman vuoden viettää vaikkapa Isossa-Britanniassa esim jatko-opiskeluiden/työn merkeissä. Italia on aina haaveissa, mutta en ehkä loppujen lopuksi haluaisi asua siellä, matkat riittävät tällä hetkellä :)

Täällä on aika pitkälti samat sävelet. Ulkomaat ovat kivoja, mutten enää halua asua niissä kovinkaan pitkää aikaa. Vuosi Japanissa riitti selvittämään sen, että rakastan sitä(kin) maata ja ihmisiä, mutta asuinpaikkana se häviää rakkaalle koti-Suomelle. En koskaan voi olla mikään muu kuin suomalainen, en myöskään halua asua missään muualla pysyvästi kuin Suomessa. Ehkä tässä tärkeintä minulle on kommunikointi äidinkielellä, koska edes englanniksi en osaa sanoa asioitani täsmälleen siten kuin toivon.

Lyhyen aikaa haluaisin kuitenkin jossain elämäni vaiheessa asua Iso-Britanniassa tai Irlannissa. Englannin ääntämykseni kaipaa kovasti petrausta, joten puoli vuotta tai vuosi Briteissä voisi tehdä sille hyvää. Vuotta pidempää en kuitenkaan asuisi.

Suomessa puolestaan suosikkipaikkani on tämänhetkinen asuinkaupunkini Tampere. Täällä kaikki on lähellä. Olen asunut niin kauan Tampereen seudulla, että olen vähän juurtunut tänne. Kovina vaihtoehtoina Tampereelle ovat tällä hetkellä Helsinki, Turku ja Lahti. Helsinkiä karsastan korkeiden vuokrien takia, mutta jos saisin työpaikan sieltä, en pistäisi hanttiikaan. Helsingissä on paljon siistejä paikkoja, joissa haluaisin käydä, ja ennen kaikkea se on merenrantakaupunki. Turku puolestaan on aidosti yksi Suomen kauneimpia kaupunkeja (en uskonut tamperelaisena koskaan sanovani tätä). Ja Lahti on kiva paikka, ainakin sillä perusteella, että olen asunut naapurikunnassa Orimattilassa nelisen kuukautta, ja pidin Lahdesta todella paljon.

Mutta siis, tällä hetkellä en haluaisi muuttaa mihinkään. Olen aina tyytyväinen siellä, missä olen, mutta Tampereella tyytyväisyyteni on aina kaikkein korkeimmalla. Katsotaan iskeekö puolen vuoden päästä muuttokuume, kun minulla on ollut vähän tapana muuttaa puolen vuoden välein tässä viimeisen muutaman vuoden aikana. En usko.
Jotta pääsisi perille, on eksyttävä tieltä.