Kirjoittaja Aihe: Pääsiäinen ja virpominen  (Luettu 9106 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Ihaa

• Quintus Ennius
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Iioor
Pääsiäinen ja virpominen
« : Maaliskuu 19, 2005, 15:25:48 »
Eli nyt ajankohtainen aihe.

Mitä pääsiäisenviettotapoja teillä on? Syöttekö mämmiä? Maalaatteko kananmunia? Mitä mieltä olette virpomisesta? Miten vanhana kehtaa mennä vielä virpomaan? Minkälainen on teidän virpomislorunne?

Mielipiteet ja perustelut tervetulleita!

Meillä ei ole mitenkään kristillinen pääsiäinen. Me koristellaan pajunoksia ja syödään mämmiä. Sekä tietenkin Kinder-yllätysmunia!
So long & thanks for all the fish.

Bother bother bother...

Poissa franzi

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #1 : Maaliskuu 19, 2005, 16:37:39 »
Meillä on kai aika normaali pääsiäinen, rairuohot kasvaa ja keltasia pikku tipuja on ympäri taloa. Syödään suklaamunia, niitä pikkuisia, ja saadaan sitten pikkuveljen kanssa jotkut vähän isommatkin, uskoisin. Syödään ehkä mämmiä, tai ainakin veljeni syö.

Virpomaan en enää lähde. Kävin vielä viime vuonna (kuudennella luokalla), mutta nyt ei enää kiinnosta eikä jaksa. Aion ruinata saaliista pienen osasen, kun pikkuveli tulee virpomisreissultaan ^_^ Minulla ei ole virpojia vastaan mitään, elleivät ne ole sellaisia viisitoista vuotiaita, jotka käyvät ruinaamassa rahaa... mutta mielelläni kyllä annan karkkia pikkuisille, kun he käyvät ojentamassa oksansa. Täällä meillä päin oksat yleensä koristellaan aika hienosti, joten ei ole hirveästi vaaraa saada pelkkää risua varustettuna parilla teipin palasella.

Poissa tamina

• Vuotislainen
  • Tomaatti
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2005, 19:06:30 »
Meille on pienestä pitäen opetettu, että virpominen ei ole hyvä asia :/ SIlti olen joskus virpomassa käynyt, ja se on ihan ylikivaa :D  Ei virpomisessa mitään ikärajaa ole (tosin jotkut "teininoidat" pelkät farkut ja takki päällä käsissään risut, joihin on laitettu pieni paperinenäliina ovat jokseenkin naurettavia). Olisi kvia menn' huomennakin, mutta eikukaan tule minun kaa. Byääh.  Ja virpomisloru se sama vanha "virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks vitsa sulle, palkka mulle".

Joskus pienempinä äiti piilotti suklaamunia kotiin. Se oli ihan himokivaa ettiä niitä sieltä. Katsoimme kerran koulussa videon, jossa ranskalaiset piilotteli niitä puutarhaan. Harmi että meiän takapiha on puolen metrin kinoksen alla.

Rairuohoa ollaan kasvatettu aina. Ihan sairaan kivaa. Oon ihan puutarhuri. Kaiken saan kasvamaan, mutta  yhtä helposti saan ne tapettua.

Huomenna muuten pikkuveikan synttärit. Ne menee Kaatopaikalle. Epistä, miksei miulla ollut sellaisia synttäreitä? höhlää.
Rakastan pääsiäistä <3
"Hehe, I wonder about that..."

Poissa Varoituskolmio

• Vuotislainen
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #3 : Maaliskuu 19, 2005, 20:02:35 »
Meillä on tähän asti ollut aina rairuohot kasvamassa, mutta tänä vuonna kukaan ei ole tajunnut niitä istuttaa. Mämmiä en itse syö, näyttää niin pelottavalta, joskus sitä kyllä eksyy meidänkin jääkaappiin.

Virpomista en harrastanut pienempänä läheskään niin paljon kuin nykyään. Pohdittiin juuri ystäväni kanssa messingerissä miksi pukeutuisimme. Ei minusta siinä tavallaan ole mitään ikärajaa, jos virpoo hengessä, tai en tiedä. Suklaan takia minäkin sitä suurimaksi osaksi teen. Mutta kaiken vaivan jälkeen jota olemme nähneet oksiemme eteen en jaksa potea mitään tunnontuskia.

Näiden ilmojen takia pajunkissalliset oksat olivat todella harvassa.

//

Tästä nyt on jo aikaa mutta mie edittaan silti.

Mie luulin etten mie jaksa potea mitään tunnontuskia. Myö sit kuitenkin lähdettiin kierrokselle kun oltiin tehty joku puolsataa oksaa hiellä ja verellä ja oli meillä varmaan jotkut typerät vaatetuksetkin.

Siinä sitten 16-vuotiaina kävimme kaverini kanssa parissa talossa ja "Ettekö työ ole vähän vanhoja tähän?" ja kymmenen vuotta nuoremmat lapset kirmaamassa iloisesti ohi koska on pääsiäinen eikä koska haluaa halpaa suklaata riitti kumoamaan luuloni. Myö jätettiin leikki kesken, lahjoitettiin oksat kaverini pikkusiskoille ja en enää ikinä mene uudelleen.

Ehkä ensi vuonna.
“It is often said that before you die your life passes before your eyes. It is in fact true. It's called living.”

Hömötiainen

• Ankeuttaja
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 19, 2005, 20:44:30 »
Rairuohot ovat jo kasvamassa ja pikkuveli menee viimeistä kertaa ennen seiskaluokkaa virpomaan. Itsekin olin viimeksi kuudennella virpomassa. On se ihan hauskaa, vaikka joinakin vuosina oltiin tyhmän näköisiä (kylmä ilma, paksu vaatetus). Kauniitahan noista oksista tuli. Mitä nyt olen joidenkin pikkutyttöjen oksia katsellut, muutama piipunrassi, muna tai sulka siellä on helisemässä. Siinä se. Saisivat vähän enemmän painostaa niihin. Jos kerta mennään ovelta-ovelle-kerjuuta, pitää tehdä edes nätit oksat. Mur.

Äiti on vaihtanut keltaiset verhot ikkunoihin, ja joka paikassa on keltaisia tipuja. Ikivanha risunoita lentelee katonrajassa ja piilotin eilen pikkuveljen etsittäväksi suklaamunia. Hieman aikaista palmusunnuntaina, mutta kun hän ei vain jaksa odottaa :)

Rakastan pääsiäistä, saa kunnolla mussuttaa karkkia. Tämän kauden jälkeen alkaa laihdutuskuuri (hope so....)

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #5 : Maaliskuu 19, 2005, 21:06:15 »
Odotan innolla virpojia, kilon verran pieniä nugaatäytteisiä suklaamunia on ostettuna ja kaikki vuoden aikana kertyneet pikkukolikot purkissa odottamassa pääsyä pienten noitien, pupujen etc. otusten kahvipannuihin ja koreihin. Tietysti sillä edellytyksellä, että kyseiset otukset ovat vaivautuneet hankkimaan virpovitsoja ja myös koristelemaan ne. Ja minulla on vitsoille ihan oikeasti käyttöäkin, ripustettavan pääsiäisnoitani luudan hajottua kun olen ottanut tavakseni sulloa pajunoksat sen peffan alle lentovälineeksi luudan sijaan.

Rairuohoa kasvattelen myös joka vuosi, mutta taas se kehvelin projekti jäi viime tinkaan: muistin vasta eilen kaivaa rytistyneen siemenpussin reppuni pohjalta ja kylvää siemenet. Saa nähdä millainen kevytversio rairuohosta meillä pääsiäisenä on ilonamme.

Tämän illan projektina on kahden mignon-munan maalaus vanhemmilleni. Muutama vuosi sitten keksin sellaiset kyhätä, ja nyt siitä on tullut traditio siinä määrin, että suunnittelen jo ensi vuodenkin munien kuviointia. Pieni hoppu vain pääsi asian kanssa tulemaan, kun en muistanut, että isi ja mami viettävät pääsiäisen pöndellä enkä siis huomisen jälkeen tapaa heitä kuin pääsiäisen jälkeen.

Taaperoiselleni en munaa maalaa, mutta hänellepä onkin pääsiäissunnuntaina etsittäviksi yksi Puuha-Pete -muna, yksi Nalle Puh -muna ja yksi pahvimuna, jonka täytteenä on maalaamaton mignon ja jugurttirusinoita. Niissä luulisi olevan enemmän kuin tarpeeksi vähän alle kolmevuotiaalle.

Ensi viikon lopulla on vielä edessä pashan kyhäys (saisinpa joskus sen oikean pashamuotinkin hankittua) ja tottahan ainakin yksi rove mämmiäkin pitää ostaa, vaikka olenkin toistaiseksi ainoa sitä syövä perheen jäsen. Ja eihän pääsiäinen ole pääsiäinen ilman mignonia ja hedelmärakeita...

Onko muuten kukaan pitänyt pääsiäispaastoa? Itselläni on ollut tapana jonkinlainen herkkulakko pitää, mutta tänä vuonna se kaatui muutaman päivän jälkeen siihen, että miehen siskontytön syntymäpäivillä oli liian mojovat tarjoilut missattaviksi, enkä sen jälkeen enää saanut itseäni niskasta kiinni.
Constantem decorat honor

Pieni Hikke

• Ankeuttaja
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #6 : Maaliskuu 19, 2005, 22:28:56 »
Minä menen ainakin vielä tänä vuonna virpomaan. Vielä on yli 10 oksaa koristelmatta ja kamala sotku siivottavana. Hauskaa. Mutta ainakin saa jotain vaivanpalkkaa. Minä syön yleensä mämmiä pääsiäisenä, jos sattuu olemaan. Pääsiäismunia en ole koskaan maalannut. Tuli muuten mieleen, jos joku ei anna hienoja vitsoja, minä annan sille kalanmaksaöljykapseleita. Onkohan kaupat enää auki? No, en minä niin ilkeä ole. Mutta sellaiset ruput oksat ärsyttävät, sellaiset, joiden eteen ei ole nähty vaivaa. Mutta vaivalla väkerretyt ovat ilo silmälle. Virpominen on hauskaa kaverin kanssa, yksin en menisi. Sellaiset yrmyt, jotka eivät jaksa edes avata ovea, vaan käskevät ikkunan kautta pois, ärsyttävät. (Viime kerralla tuli sellainen vastaan.) Eihän aina ole pakko sanoa kyllä, kun kysytään, voiko virpoa. Kaiken voi tehdä kohteliaasti. Esimerkiksi voin sanoa kohteliaasti sen, että nyt täytyy mennä tekemään vitsoja. Muokkaan vielä.

Poissa Eru

• Härskilärvi
  • Hirnyrkki
  • Nynny
    • Kanjikaveri - opi japania!
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #7 : Maaliskuu 19, 2005, 22:46:00 »
Sen verran jo alkaa ikä painaa, ettei virpominen tule enää kysymykseenkään. Sen sijaan odotan innolla oman oveni taakse ilmestyviä (?) virpojia. Tänä vuonna olen jopa varautunut virpojien saapumiseen: Muistin ihan ostaa kaupasta lahjuksia noille, nimittäin pussillisen minisuklaamunia. Sitä tosiasiaa, että olen napostellut osan noista munista itse, ei tarvitse varmaankaan manita...
Lainaus käyttäjältä: "Isilmirë"
Odotan innolla virpojia, kilon verran pieniä nugaatäytteisiä suklaamunia on ostettuna

Ilmeisesti samoja lahjuksia täällä, tosin hieman pienempi määrä.

Kummempia pääsiäsrituaaleja minulla ei ole. Rairuohon siemenet unohdin ostaa, tosin huomenna ehtisi vielä kauppaan (onko se edes huomenna auki?). Kyllähän ne viikossa ehtivät itää! Pääsiäinenhän on vasta viikon päästä. Yleensä olen siis laittanut rairuohon kasvamaan. Muista rituaaleista voisi mainita (lapsena) joka vuotuisen vierailun tätini luo pääsiäislammasta syömään. Olen nimittäin huomenna lähdössä tuonne kyläilemään ties kuinka moneen vuoteen. Se mitä ajattelin syödä onkin toinen juttu, punainen liha ei nimittäin tälle tytölle kelpaa.

Pääsiäskoristeitakaan minulla ei oikeastaan ole. Ainoa koriste on hulvattoman veikeä puinen kana, jonka ostin Pentikistä muutama vuosi takaperin. Silloin tällöin innostun myös maalaamaan munia, mutta onnistun nuo aina rikkomaan, joten usampi vuotisiksi koristeiksi niistä ei ole. Kaksi vuotta sitte Tampereen Vapriikissa oli pääsiäismunanäyttely ja sieltä sai kyllä upeita ideoita.

Mämmiä pitää kyllä kerran vuodessa saada! Tietysti kermalla ja sokerilla höystettynä, mutta kyllä maitokin menettelee. Suklaasta en juurikaan välitä, joten jätän suklaamunat/-puput ynnä muut hörpötykset niille, jotka  niistä jotain iloa saavat. Liian makeaa sanon minä.
Kanjikaveri - opi japania!
suomi-japani-suomi  -sanakirja
Keskustele japanin kielestä ja kulttuurista foorumilla

Poissa Goldenfake

• Contessa
  • Hirnyrkki
  • Roma ♥ Italia ♥
    • Questo inverno finirà
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #8 : Maaliskuu 20, 2005, 10:19:55 »
Meillä vietetään sellainen perinteinen pääsiäinen: rairuohot, tiput, suklaamunat, virpomisoksat, pienet pääsiäispupu ja -tipu koriste-esineet ja silkkipaperikanat koristavat meidänkin pääsiäistä. Minusta pääsiäinen on ihanaa aikaa. Askartelu, loma ja värikkäät koristeet ovat mieleeni. Ja se suklaakin on semmoista plussaa pääsiäisessä ;)

Itse en virvo. Virvoin kyllä viime vuonna, mutten enää jaksa lähteä kiretämään katuja ja taloja suklaata kerjäämässä.

Lainaus käyttäjältä: "franzi"
Minulla ei ole virpojia vastaan mitään, elleivät ne ole sellaisia viisitoista vuotiaita, jotka käyvät ruinaamassa rahaa... mutta mielelläni kyllä annan karkkia pikkuisille, kun he käyvät ojentamassa oksansa.

Sama täällä. Ehkä juuri siksi olenkin virpomatta, sillä jotkut voisivat ajatella, että iso tyttö, tulee kerjäämään rahaa ja suklaata pienten sekaan.. :D Vaikka, itse pidän juuri siitä, kun semmoiset kuusi - ja seitsemänvuotiaat lapset tulevat kauniine oksineen  tulevat toivottamaan hyvää pääsiäistä. Kyllä heille mieluusti suklaamunia antaa. Meidän kaapissa niitä nyt onkin kunnon satsi..

Muoks.
Nyt täällä on käynyt semmoiset seitsemän eri ryhmää virpomassa, joissa jokaisessa on ollut 2-5 henkilöä. Eli karkit ovat lähes menneet, mutta kyllä niitä vielä tuolla kaapin perukoilla on ;)
Fabrizio: Si, ti desidero, ti voglio con tutto me stesso, dalla prima volta che ti ho visto ti desidero, da settimane ti voglio fino ad impazzirne, e ti amo, io, ti amo, io ti amo e ti desidero e ti amo, potrei urlarlo se vuoi te lo giuro! Si, ti giuro... Nessuno, nessuno potrebbe dirmi che devo vergognarmi: Io amo Elisa!

Poissa Elosäde

• Wanhus
  • Vuotislainen
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #9 : Maaliskuu 20, 2005, 11:13:25 »
Minä taidan huomata pääsiäisen vain pidempänä viikonloppuna ja muutamana pääsiäismunana. Rairuoho jäi, kun ei ole siemeniä ja itse asiassa koko juttu muistetaan aina viime tipassa. Koristelu jää laiskuuden takia, meillä ei kukaan viitsi korjata niitä :) Nojaa, ehkä sitä viime tipassa innostuu kaivamaan jonkun noidan.

Pääsiäinen ei nyt niin suuri juttu meidän perheessä ole. Kun ei ole pieniä lapsia, niin koristelusta ja pääsiäisjutuista ei muutenkaan tule innostuttua. Olen kerran käynyt virpomassa ja siinä oli minulle ihan riittävästi. Virpojia ei meillä edes koskaan käy, kun ei asu lapsia lähellä ja muutenin asutus on tällä seudulla harvempaa niin ei kukaan tule :) Säästymme karkin ostamiselta. Tai emme säästy, sillä mehän syömme ne itse.

Mutta kyllä minäkin muistan lapsuudesta, kuinka veljeni kanssa maalasimme kananmunia. Ne olivat taideteoksia, ja niiden suöminen sitten vielä kivempaa :)
"Insinööri on ihmisenä osaamistaan suurempi ihme" -Esa Saarinen

Ruma ankanpoikanen

• Ankeuttaja
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 20, 2005, 12:45:27 »
Tjaah. Emme me kai niin ihmeellisemmin pääsiäistä vietä, mitäs perinteitä meillä nyt olisi...

No ainakin pääsiäisenä syödään juhlallisemmin kuin normaalisti. Se tietty tarkoittaa sitä että syödään lammasta, jota minä yleisesti ottaen inhoan. Mutta yleensä on sitten kanssa pashaa, ja se jos mikä on hyvää. :)

Sitten pääsiäismunia ja mämmiä tietenkin täytyy syödä ja paljon. :) Ja muuten, kai me nyt vähän taloa koristellaan joillain vanhoilla pääsiäiskoristeilla, ja pääsiäiskortteja lähetellään sukulaisille ja noin, mutta eipä meillä muita perinteitä oikein tahdo olla.

Virpomiseen meillä ei ole mitenkään varauduttu, mutta enpä usko että meille virpojia mitenkään kummemmin eksyykään. Eipä täällä päin taida muutenkaan tuo virpomiskultturi olla mitenkään erityisen vahva, sääli sinänsä. Olen minä joskus pienenä tainnut käydä jonain vuonna virpomassa, mutta enpä käy enää.

Sukuloimassa sitten käydään kun kerrankin on aikaa.

Poissa Ronija

• Rouva Weasley
  • Vuotislainen
  • Minä näen thestralit.
  • Tupa: Rohkelikko
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #11 : Maaliskuu 20, 2005, 22:10:53 »
Äh ei pääsiäisessä ole enää mitään erikoista. Ainoastaan opiskellessa tiesi sen siitä, kun oli hiukan pidempi loma. Nykyisin kun on työelämässä (jossa jonkun on oltava töissä vaikka olisi mikä juhlapyhä) niin ei se tunnu missään. Tietysti syödään ne perinteiset pääsiäismunat  ja mämmiä. Mutta tänä vuonna pääsiäismunat joutuvat herkkulaatikkoon odottamaan toukokuuta, koska olen karkkilakossa.

Virpominen on mielestäni ollut aina hiukan outoa. Itse sitä en koskaan ole edes nuorempana harrastanut. enkä kyllä kauhesti tykkää, että minua kävidi virpomassa ihan tuntematonta väkeä. Virpomassa on kyllä aikaisempina vuosina käynyt siskon lapst, mutta se on hiukan eri asia. Mulle tulee virpomisesta kerjääminen mieleen..En vaan tiedä miksi?!?! Eihän se sama asia ole, mutta en vaan ymmärrä virpomisen tarvetta..

Pääsiäinen menee töissä. Ehken pitää lähteä yöelämään, koska silloin tapaa vanhoja kavereita jotka ovat tulleet kotipaikkakunnalle pääsiäisloman viettoon...
"Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä."
Antoine De Saint-Exupéry

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #12 : Maaliskuu 21, 2005, 12:10:52 »
Virpomista harrastin pienenä, mutta siitä on jo vuosikausia aikaa. Viimeksi olen virponut varmaan kuusivuotiaana... Silloin se oli ihan kivaa, mutta en hyväksy kyllä sitä, että vanhemmat lapset kiertävät "kerjäämässä" karkkia. Vanhemmilla lapsilla kyseessä on nimittäin pelkästään karkki. Pienemmät lapset haluavat usein oikeasti ilahduttaa.

Ja mietin juuri eilen, että miten ihmeessä virpojat ovat nykyään niin myöhään liikkeellä? Muistan itse, että pienenä kävimme virpomassa jo varhain aamulla, kahdeksan-yhdeksän aikoihin. Eilen virpojat tulivat yhdentoista aikoihin o_O
Ovatko lapset nykyään aamu-unisia?

Mitä sitten teen pääsiäisenä? Olemme perheen kesken usein ja lähdemme usein mökille/loma-asunnolle. Ja itse syön valtavasti suklaata xD Usein tulee myös maisteltua mämmiä, pashaa ja muita ruokia.

Ennen laitoimme myös rairuohoa, nykyään se on jäänyt. Muistan rairuohon aina vasta pääsiäisenä ja laitan sen usein vasta silloin :D Tietysti nyt kun vielä tässä muistan niin voisinkin laittaa tällä viikolla.

Yleensä emme vietä pääsiäistä mitenkään uskonnolliselta kannalta...

Ja äitini rakastaa koristella taloa kaikilla tipusilla ja pupujusseilla ja niitä on pääsiäisen aikoihin nurkat täynnä :D Ja usein meillä on myös keltainen pöytäliina ja jotakin oksia pöydällä. Siis vesimaljakossa niin että niiden lehdet aukeavat kauniisti.

Kaikille hyvää pääsiäistä^^

aleksi

• Ankeuttaja
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #13 : Maaliskuu 21, 2005, 15:46:17 »
Virpomassa en ole käynyt kuin kerran pienenä. Kyllä meillä kuitenkin varmaan vielä pajunoksia koristellaan johonkin maljakkoon. Täällä päin kun ei virvota vielä palmusunnuntaina, vaan vasta pääsiäisenä. Lisäksi kasvatetaan rairuohoa ja ehkä maalataan munia ja syödään mämmiä. Sellaista kaikkea tavallista.

Harmi kun ei pääse pääsiäiskokolle, kun ollaan lauantaina mummon ja ukin mökillä Itä-Suomessa. On kyllä sielläkin varmaan hauskaa.

Ain niin ja vaihdoin taustan Puuskupuhiksi. Siinä on sopivasti pääsiäisen keltainen.

Poissa Sinzirn

• Sammakko
  • Reservi
  • *
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #14 : Maaliskuu 21, 2005, 18:58:39 »
Meillä on tapana kadota pääsiäiseksi johonkin laskettelemaan tuttujen kanssa. Aikaisempina vuosina kohteena on ollut Suomutunturi, mutta tänä vuonna tyydymme ilmeisesti jäämään johonkin hieman etelämmäksi, tuonne Kajaanin tienoille. Siellä me sitten vietämme pääsiäisemme ja saamme sunnuntaina etsiä pääsiäismunia ^^

Mämmi. Yääh. En ole erityisemmin mämmin ystäviä, sen maku ei oikein kiehdo. Kyllä sitä tulee pari lusikallista syötyä ihan vain sen takia, että on sitä syönyt. Heh. Kananmunia ei tule maalattua, mutta tänä vuonna voisikin kokeilla. Kiitos ideasta :)

Virpominen. Meille ei tullut tänä vuonna yhtäkään virpojaa. Eipä se mitään kyllä haitannutkaan, kun ei meillä mitään olisi ollut antaakaan. Unohtui täysin tuo päivä. Itse kävin viimeksi virpomassa kolme vuotta sitten, olin silloin 12. Suurin osa oli kyllä minua ja kaveriani nuorempia, mutta eihän se meitä haitannut. Niitä oksia oli kiva silloin väsätä, kun sai tehdä niistä niin ihanan värikkäitä. Voi sitä aikaa.

Meidänkään perheessä ei pääsiäistä vietetä mitenkään uskonnolliselta kannalta. Mutta pääsiäinen on pääsiäinen :)
"Kill your darling."
Oletko ikinä ollut vaeltamassa?

Pohjantähti

• Ankeuttaja
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #15 : Maaliskuu 21, 2005, 21:05:37 »
Njaah. Pienenä pukeuduin noidaksi ja kiersin teepannun kanssa keräämässä palkkaa :D "Virvon varvon tuoreeks terveeks..." oli meidän lorumme. Äiti auttoi pienempänä tekemään vitsat ja myöhemmin itse kyhäsin. Tosin se nyt jäi jo aikaa sitten. Ja vaikka en ole niitä ihmisiä joiden mielestä tämän ikäisenä (17) ei saa pitää hauskaa, niin tuntisin itseni täydeksi ääliöksi jos lähtisin nyt virpomaan.

Ikävä kyllä ainakin täälläpäin näkyy nykyään tosi vähän virpojia. Eilen kävi yksi pari :/ Tässä naapurustossa asuvat lapset ovat pari vuotta sitten kasvaneet ulos virpomisesta. Olin toivonut, että nyt kun tänne tuli kerrostalot tuohon viereen (outo paikka pykätä keskellä omakotialuetta :S), lapsiakin tulisi... vaan ei.

Eli miten meillä? Ensi sunnuntaina meillä vasta ollaan pääsiäistunnelmissa, ehkä muutama koriste, maalataan pari munaa ja syödään suklaamunia. Ei meillä virpomisen lisäksi mitään perinteitä ole ollut. Paitsi se munien koristelu, mutta sekin on vähän jäänyt kun me lapset on kasvettu. Ei mämmiä eikä mitään muutakaan ylisuomalaista. aika tylsää.

furi

• Ankeuttaja
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #16 : Maaliskuu 22, 2005, 21:47:10 »
Minusta tuntuu että niitä virpoja on jotenkin joka vuosi aina vain vähemmän ja vähemmän ainkain kupunki seudulla. Tai sitten se saattaa vain johtua siitä että tässä lähiympäsristössä asuvat lapset meillä päin ovat jo kasvaneet sen verran isoiksi että virpominen ei enää huvita.
Meillä ei ole käynyt virpomassa kahteen vuoteen ketään paitsi tänä vuonna kävi 5-vuotias veljentyttäreni mutta hän ja veljeni olivat tulossa muutenkin käymään.
Itse kävin virpomassa viimeksi pari vuotta sitten viidennellä luokalla muutaman kaverini kanssa. Minusta paras osa viropomisessa oli aina niiden oksien koristelu =)

Meillä ei pahemmin ole koskaan ollut mitään pääsiäis perinteitä paitsi että syömme joka vuosi lammasta päivälliseksi ja siihen mämmiä päälle mutta minusta mämmi on HIRVEÄÄ! En ole vielä koskaan suostunut syömään sitä kunnolla...

Itsekkään en aluksi meinannut muistaa koko pääsiäistä. Kai johtuu siitä että aina ennen pääsiäistä äidillä oli tapana tunkea joka paikkaan niitä sellaisia muovisia tipuja ja kasvattaa sitä ihme ruohoa (mikä sen nimi nyt olikaan? Raeruoho?)mutta eipäs ole tänä vuonna laitellut mitään.

Ameliah

• Ankeuttaja
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #17 : Maaliskuu 22, 2005, 23:29:12 »
Meillä ei vietetä kristillistä pääsiäistä, meillä vietetään suklaa pääsiäistä :D.
Eli suklaata syödään, keltaisia munia keitellään ja kylvetään rai-ruoho :). Meillä se on aina ollut sellanen kevääseen tai talven loppumiseen liittyvä piristys.

Ja tietysti kun olin pienempi minä ja sisko käytiin virpomassa. Nykyään se perinne vaan taitaa olla kadonnut, sillä meillä ei käynyt yhden ainuttakaan virpojaa, mikä on aika sääli, sillä muistan kuinka hauskaa mulla oli virpomassa, kun olin pieni :). En tiedä minne se virpomis juttu on kadonnut, ehkä ihmiset nykyään on niin vainoharhaisia, että luulee että joka talossa piilee jokin salaperäinen massamurhaaja joka antaa lapsille myrkytettyjä karkkeja, tai podifiili joka houkuttelee lapset taloonsa ja raiskaa. Hohhoijaa. Ja jos on vainoharhaisia niin menisivät lapsiensa mukaan virpomaan, ei se ole suuri vaiva, ja lapset on iloisia.

Ainiin, ja hauskaa pääsiäistä kaikille! Hm muistaakseni telkasta tulee potter filmi :DD!

Poissa Brian Molko

• Northman's Pet
  • Hirnyrkki
  • Such a dull toy
  • Tupa: Luihuinen
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #18 : Maaliskuu 23, 2005, 11:27:12 »
Pääsiäinen ei ole iso asia ainakaan minulle. Pienempänä kävin virpomassa. Nyt perheessä ei kukaan harrasta sitä.

Munia ehkä muutama syödään siis suklaamunia ja koristellaan turhasti taloa.

Vieraitakaan tuskin tulee kuin siskon veli ehkä mummon kera. Ja muuta.

Mä varmaan katson Battle royalea tai Ring 2:sta. Mitä sitä nyt turhia bilettään. Eiköhän juhannus, uusi vuosi ja joulu ole ihan tarpeeksi ^___^

Ja kun en edes usko Jumalaan niin ei ole mitään uskonnollista tarkoitusta.

Paitsi Harry Potterin aikanahan tätä voisi toki pitää kun kerran noidat liittyy pääsiäiseen.. Huu.. Harmi, ettei ole mukana kaapu xD
Julien, you're slow-motion suicide.

Luna Lovegood

• Ankeuttaja
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #19 : Maaliskuu 23, 2005, 15:25:59 »
Voih, nyt pelkään kyllä saavani kakkaa niskaan, mutta minä myönnän että en voi sietää lapsia jotka tulevat ovelleni kerjäämään karkkia ja rahaa, olkoot kuinka suloisia tahansa. Minä en pidä siitäkään että muut kutsumattomat vieraat ravaavat ovellani, olkoot he sitten Jehovan todistajia, pölynimurikauppiaita taikka virpojia.

Vielä pahemmaksi asian tekee että meidän talossamme asuu paljon lapsia ja vanhemmat päästävät piklkuisensa virpomaan jo aikaisin aamulla. Sunnuntai on meillä ainoa päivä jolloin saa nukkua niin myöhään kun haluaa, ja auta armias sitä räkänokkaa joka uskaltautuu soittamaan ovikelloani ennen keskipäivää sunnuntaina! Miksi pitää häiritä ihmisten kotirauhaa? Minulle kotini on se oma paikka missä saan olla rauhassa enkä halua sinne ketään kutsumattomia ihmisiä myymään, mainostamaan, kerjäämään tai käännyttämään, varsinkaan silloin kun minä haluan nukkua. Mitähän pikkuisten vanhemmat tykkäisivät jos minä kävisin rimputtamassa perheen ovikelloa kello yhdeltä yöllä ja kinuaisin jotain herkkuja? Varmaan soittaisivat poliisin paikalle, mutta lasten on jostain syystä hyväksyttävää häiritä minun untani.  

Myönnettäköön että pienenä minäkin kävin muutaman kerran virpomassa ja olihan se jännää kun sai ensin askarrella virpomusoksia ja sitten pukeutua noidaksi (pikkuruinen larppaajanalku!) ja sitten sai vielä karkkiakin! Äiti oli kuitenkin hyvin tarkka sen suhteen että minä ja kaverini saimme käydä vain tuttujen ihmisten luona. Vieraita ihmisiä ei sopinut äidin mielestä häiritä tuollailla asialla - ja samaa mieltä olen minäkin! Tuollaisen asian voisivat ihmiset opettaa lapsilleen - kunnioita toisten ihmisten kotirauhaa. Tutuille lapsille jotka tulevat virpomaan säälliseen aikaan (ja mieluiten ilmoittavat tulostaan etukäteen) voin toki herkkuja tarjotakin...

Poissa Eleanír

• Lähes vaaraton
  • Reservi
  • *
  • Minäkö?
    • Blogi
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #20 : Maaliskuu 07, 2006, 10:55:09 »
Meidän perhe on jokseenkin kasvanut ohi pääsiäisestä. En enää edes tiedä koska se on. Valaiskaa minua typerystä. Ilmeisesti se on aika pian, kun se kerran on ajankohtainen. *Häpeää*

Pienenä käytiin tietysti virpomassa, noidiksi pukeutuneina ja oksat koristeltuina. Oli se kyllä yli kivaa. Pajunoksia kissoineen oli mukavampi koristella kun koivun oksia, mutta tuli sitäkn tehtyä, jotta allergikotkin saivat oman vitsansa. ^^ Lopuksi sitten jaettiin palkka kaverin kanssa, koska oli kerrassaan typerää jos toinen oli saanut herkullisen suklaan siasta rahaa. Eihän sellainen käynyt päinsä. Niinpä kristillinen tasajako tehtiin rappukäytävän kellari kerroksessa portaiden alla. Joskus kun olimme pieniä ja tyhmiä ja kun yksi herra oli sanonut, että sillä ei ole antaa pienempää, pistäkää puoliksi, mehän pieninä ja typerinä tosiaan kirjaimellisesti revimme setelin kahtia. (Miten niin puolikas kahdenkympin seteli ei ole kymmenen markan arvoinen?)

Kananmunia maalailtiin joskus myös, mutta loppujen lopuksi isukki ei jaksanut niitä enää tyhjennellä eikä saatu maalata kuoria jossa muna oli vielä sisällä. Ehk ihan järkeenkäypää. Olisi keitinvesi voinut olla nätin väristä :D

Rairuohoa ollaan kasvatettu aina ja pieniä tipusia siroteltu pitkin kotia. Viime vuonna meillä kasvatettiin jotakin muuta vihreää ja sekin katosi loppujen lopuksi kanin suuhun.

Sitten oli tietysti ihan perinne, että vanhemmat olivat piilotelleet suklaamunia ympäri kotia ja siskon kanssa me sitten innolla etsittiin niitä. Jaettiin sitten tietysti kaikki löydökset tasan. Etsiminen oli jopa hauskempaa kuin suklaan syöminen ja siskoanikin kiinnosti lähinnä sisällä oleva lelu kuin itse suklaa. En ollut ahne vaan avulias syödessäni siskoni osuuden.

Pääsiäinen on ihan mukava, mämmiä ei syödä. ^^
Menetin kaiken kiinnostukseni psykologiseen analyysiin siitä lähtien kun tiedostin, että ihmiset tuntevat mitä he kuvittelevat tuntevansa.
Siitä oli hyvin lyhyt askel ajatukseen, että he kuvittelevat tuntevansa mitä tuntevat

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
  • Tupa: Puuskupuh
Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #21 : Maaliskuu 07, 2006, 16:57:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Luna Lovegood"
Voih, nyt pelkään kyllä saavani kakkaa niskaan, mutta minä myönnän että en voi sietää lapsia jotka tulevat ovelleni kerjäämään karkkia ja rahaa, olkoot kuinka suloisia tahansa.

Ihanaa, että joku on samaa mieltä tästä asiasta. Lapset ovat ihan ok pihapiirissä, noidiksi pukeutuneina vähemmän ok ja pääsiäisenä kauhistus. Olen jo varannut ruuvimeisselin ulko-oven viereen, jotta voin sitten lauantaiyönä ruuvata ovikellon soittokelvottomaan kuntoon, että en vahingossakaan heräisi kenenkään ovikellon soittoon sunnuntaiaamuna. Minusta tulee sitten pihapiirin se ikävä täti, mutta ei voi mitään.

(Pakoilemme lisäksi tv-lupatarkastajaa, joka pahimmissa kuvitelmissani saattaisi rynnätä ovelleni juuri pääsiäisenä, vaikka se olisi kuinka epätodennäköistä tahansa.)

Minä en juhli pääsiäistä periaatteessa mitenkään. Suklaamunista syön suklaat ja annan avokkini koota sisällä olevat härvelit, mutta minulla ei ole mämmiä saati rairuohoa (unohdin ostaa). Pääsiäisverhot ovat olemassa, mutta minulla ei ole kapan ja salysiinin "kaapeleita" kotonani, joten niitä ei saa keittiön ikkunaan.

Pääsiäinen on minulle pikkuisen pidempi viikonloppu koulutyön keskellä.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Suru

• keräkurmitsa
  • Sanomaton
  • *
    • Livejournal
  • Pottermore: ChestnutLeviosa81
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Pääsiäinen ja virpominen
« Vastaus #22 : Joulukuu 12, 2007, 18:12:31 »
Voi, pääsiäinen on ihana asia! Saa lomaa koulusta, minulla on synttärit ja virpojat kirmailevat ovelta ovelle :) Meidän naapurustossa asuu paljon lapsia, ja ne pelkää mua kauheasti kun avaan oven. Tykkään myös mämmistä ja suklaamunista, etenkin ne psykedeelisen väriset puput on hauskoja (ja ne katoaa meidän rairuohosta hirveän nopeasti, lieneekö pääsiäispupu asialla?), kananpojat on kivoja ja meillä on sellainen ihana kirkkaankeltainen ovikranssi, joka on kyllä naapureista varmaan aika silmäänsattuva ;)

Onko teillä traumaattisia virpomiskokemuksia? Ollessani kymmenenvuotias virvoimme naapuruston ympäri vitsoinemme (väsättiin ne aina mummon kanssa, hän toi kananpoikasia Tiimarista ja jotain auringonkukkiakin me niihin koristeltiin, nähtiin oikeasti vaivaa niiden eteen), ja erään naapurimme kohdalla hän avasi oven hyvin pienessä aamutakissa, työnsi meille suklaalevyn ja sanoi:
"Sanokaa muille, ettei täältä saa tuollaiset pahanilmanlinnut enää mitään." Säikyimme hirveän paljon, ja kipitimme äkkiä kotiin. Myöhemmin sain kuulla, että ko. henkilö oli maanis-depressiivinen, eikä oikein pitänyt lapsista.

Yli-ikäiset virpojat ovat kauheita. Viime vuonna avasin kotiovemme, ja siellä seisoi "velhoiksi" pukeutuneina neljä rinnakkaisluokkalaista poikaa, jotka heiluttelivat KOIVUN oksia. Siinä meinasi kyllä hymy hyytyä, kun kärähdin niille pahansisuisesti jotain tyyliin: "Antakaa nätti vitsa" ja tyrkkäsin kaikille koppaan sellaisen pienen pääsiäismunan. Hmph, en tykkää olla hankala, mutta nuo saivat kyllä sappeni kiehumaan! Lopuksi vielä toivottivat hyvät pääsiäiset, ja minun teki mieli kiljua tasajalkaa, kun seuraavat ihmiset koputtivat ovelle. (Ne olivat kivoja: kaksi tyttöä, jotka lauloivat. Niillä oli luudat ja kaikki.)

Meidän perheessä on perinteenä aina valita surkein ja kivoin vitsa. Viime vuonna se oli se koivunrisu, jossa oli yksi ylösalaisin laitettu sulka. Kerran otin huoneeseeni ihanan, kuminenäisellä noita-akalla varustetun risun ja laitoin sen maljakkoon. Se oli nätti :)

Ensi vuonna taidan nukkua 14 tuntia edellisenä yönä ja avaan oven sirkeänvirkeänä, sekä harjoittelen ystävällismielisen, mutta silti saarnaavan puheen yli 11-vuotiaiden virpojien varalle.

//Edit1: Siis tosiaan, jos ihminen ei ole nähnyt mitään vaivaa oksansa eteen. Meidän perheessä se on joko äiti tai minä, joka avaa oven, ja äiti on yleensä kivampi niille.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2007, 14:44:29 kirjoittanut Surumielinen »
“Älä näytä tuommoiselta, Korppu", hän sanoi. "Eihän tämä ole yhtään mitään. Paljon pahempaa on tulossa!”
- Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #23 : Joulukuu 13, 2007, 01:00:27 »
harjoittelen ystävällismielisen, mutta silti saarnaavan puheen yli 11-vuotiaiden virpojien varalle.

Onneksi meidän kylillä ei kukaan katsonut pahalla 15-vuotiaitakaan virpojia, muuten olisi minulle ja kaverilleni koittanut synkkä palmusunnuntai. Jos ihminen näkee vaivaa pukunsa ja vitsojensa eteen (ja 14 - 15 -vuotias on yleensä siinä hommassa jo aika taitava), osaa virpomalorut kuin vettä vaan ja on muutenkin täysin sydämin jakamassa onnea tulevalle vuodelle, miksi pitää yrittää masentaa? Missä sanotaan, että yli 11-vuotiaat eivät saa virpoa?
Constantem decorat honor

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #24 : Joulukuu 13, 2007, 01:21:45 »
Itsekin pääsiäisestä kyllä pidän, etenkin, koska silloin on pitkiä viikonloppuja mentäväksi metsään heppujen kanssa remuamaan. Maasto on kohtalaisen vähälumista ja perin keväistä, ja se on mukavaa talven jälkeen. Silloin maasto on myös sopivan märkä ja ilma sopivan lämmintä sitä varten, että voipi koota halvatunmoisen kokon ja hillua sen ympärillä ilman paitaa yökaudet ja mesota. Jotkin legendaarisimmista reissuista ovat osuneet pääsiäiselle.

Jos kotona satun pääsiäistä kuluttamaan, siitä tulee oikeastaan aika korutonta. Heput notkuu kotikylällä ja minä menen sinne myös, ja jossen mene, heitän jumalanpilkallista läppää veljeni kanssa joka toisessa lauseessa. Virpojia jos eksyy kulmille, niin aina niille jotain on tyrkytetty. Harvemmin kuitenkaan on varauduttu, vaikka tämän kadun kakaramäärällä kyllä varmaan jo ensi keväänä pitäisi. Tai jos talo on pääsiäiseen mennessä myyty pois, mikään ei estä minua laittamasta oman kämppäni oveen uusiksi legendaarista kylttiä, jonka veljeni kanssa pääsiäisenä 1999 laadimme ja löimme tuolloisen pihamme portin pieleen. Naapuritalojen homekorvat äityi siitä kuitenkin mussuttamaan, joten uusimme tekstiä lisäämällä eteen sanan "Vanhat". Alkuperäinen teksti oli "NOIDAT HUOMIO! Rovio takapihalla. Omat polttopuut mukaan."

Oli roskienpoltto käynnissä takapihalla juuri sopivasti, ja sieltä savuakin nousi. Veljen kanssa istuttiin etuterassilla shakkia pelaamassa ja karkkia syömässä ja naurettiin retkuna joka kerta, kun joku ipanalauma kääntyi kannoillaan kyltin nähtyään. Monet kyllä tuli ovelle asti, ja tapamme mukaan ystävällisiä oltiin, joskin pilkattiin niitä, että väärään taloon tulitte. Ei meillä ole lehmiä silvottavaksi. Ja sitä rataa.

Juice Leskisen Mirabilis Jalapa -kappaletta tulee myös soiteltua joka pääsiäinen, sen tunnelma kun on sopivan keveän virkeä ja viimeinen säkeistö ihanteellisen kiero pääsiäisen juhlistamiseksi: "Uskonnot yhtyneet oli likvidoineet pellen. / Mä kysyin siltä, mihin meet. Se sanoi 'taivaaseen, ja ellen, / niin jätän nämä kivireet.' Se seisoi käsiään levitellen / ja sanoi 'tää on yks tapa viettää pääsiäistään'."

Jep! Pääsiäinen on riemukasta aikaa.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!