Kirjoittaja Aihe: Henkien Kätkemä  (Luettu 17853 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Anya

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« : Joulukuu 27, 2002, 00:10:02 »
Niin, olen pahoillani jos tämä on jo käsitelty, mutta en nähnyt topikkia ja muita tekosyitä.

Henkien Kätkemä, Spiridet Away, Sen to Chihiro no kamikakushi
En tiedä miten aloittaisin tämän topikin, muutoin kuin sanomalla: Maailman kaunein elokuva.

Ei ehkä sentää, mutta minusta kylläkin.

Elikkä, kuinka moni on nähnyt tämän animen? Sitä mainostettiin trailereissa lauseella "Animebuumi valtasi suomen." Mutta miten kävi? Kun opettajani kävi lapsensa kanssa katsomassa tämän, hän sanoi heidän lisäkseen katsojia oli ollut kaksi. Kun minä kävin ystäväni kanssa katsomassa tämän, katsojia oli meidän lisäksi noin 10. Todellinen buumi siis. *naurahtaa*

Mutta minä rakastin sitä, musiikki oli uskomattoman kaunista, se sai minut itkemään vaikka kohtaus ei ollut surullinen, tarina oli kaunis, piirrosjälki oli kaunis. Koko elokuva oli kaunis, niin sanoinkuvaamattoman kaunis että se veti hiljaiseksi. Ja mikä parasta, japaninkielinen. Ei kökköjä jenkkidubbauksia. Luojan Kiitos.

Tämä elokuva oli kuulemma lyönyt ennätyksïä japanissa, valittu 2002 katsotuimmaksi elkuvaksi, ohjaajana oli sama kuin Princess Monokessa ja Totorossa, joita kumpaakaan en ole nähnyt.

Mitä siitä voisi sanoa enempää? En ole kovin hyvä ilmaisemaan itseäni, mutta kertokaa te jotka olette sen nähneet, mitä piditti.

*kumartaa ja jää odottamaan*

//Siivoilin vähän :> -Eleanír
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2007, 11:38:05 kirjoittanut Eleanír »

Rapuliemi

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #1 : Joulukuu 27, 2002, 01:48:30 »
kävin n. 2 viikkoo sitten katsomassa kyseisen leffan.. Sain kaverini puolen tunnin suostuttelun jälkeen tulemaan.

Ja todellakin leffa oli ihana.. Kaunein elokuva mitä olen nähnyt. Kuvitus oli kaunista ja maisemat lumoavia. Musiikki oli sanoinkuvaamattoman kaunista ja kieli.. Japania.. ei mitään duppauksia=Taivas. Ennakko-odotukset olivat normaalin piirretyn tasalla... Mutta ne ylittyivät kepeästi. Leffa ei ollut missään vaiheessa tylsä ja voisin sanoa että siinä oli pelottavia kohtia (ei.. ei sillai pelottavia niinku jossain kauhuleffois vaan omalla tavalla pelottavia ^^ )
Leffasta ulos tullessani olin sanaton.. En voinut sanoa sanaakaan leffasta koska siinä oli sitä jotain joka piti ensin sisäistää loppuun.. Se oli liian mahtava ^^

Leffa kyllä lähti vähän liian nopeasti käyntiin.. Olisin halunnut tietää enemmän Chihiron edellisestä kotipaikkakunnasta ja koulusta.

Suosittelen kyllä lämpimästi kaikille.. Katsokaa kieroon kun joku sanookin että se on vain piirretty.. sillä sitä se ei todellakaan ole!

~CH

Rabastan

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #2 : Joulukuu 30, 2002, 17:02:27 »
Niin, eli siis ohjaaja on Hayao Miyazaki, mies Mononoke himen, Tonari no Totoron ja muidenkin niin Japanissa kuin maailmallakin menestyneiden animaatioiden takana.

Sen to Chihiro no Kamikakushia a.k.a. Spirited Awayta a.k.a. Henkien kätkemää on odotettu kuin kuuta nousevaa. Se voitti Berliinin elokuvafestivaaleilla kultaisen karhun ensimmäisenä animaationa kautta aikojen. Se on Japanissa katsotuin elokuva, noussut niukasti ensimmäisenä olleen Titanicin ohi (kolmantena, vain hieman Titanicia jäljessä on Miyazakin edellinen animaatio, Princess Mononoke). Eli mitä voi odottaa? Suomessa elokuva näytettiin ensi kerran Rakkautta & Anarkiaa-filmifestareilla, missä se veti koko Bio Rexin täyteen. Suosiota ainakin riitti.

Elokuva on esimerkki loistavasta animesta ja jälleen kerran osoitus Miyazakin loistavasta kyvystä luoda tarina, joka tempaa mukaansa niin nuoremman kuin vanhemmankin katsojapolven. Niinkuin jo sanottiin, elokuva on visuaalisesti hyvin kaunis. Maalatut taustat ja yksityiskohtaiset miljööt ovat myös yksi Miyazakin tavaramerkeistä. Musiikista vastaa Jo Hisashi, mies joka on tehnyt musiikit Miyzakin elokuviin jo kohta kaksikymmentä vuotta. Mutta näiden lisäksi animaatiosta löytyy myös ainakin itseäni eniten miellyttävä asia, Miyazakin täydellinen taito kehittää taikuutta ja myyttejä täynnä oleva juoni jonka kaikki yksittäisetkin faktat liittyvät tarinaan ja muodostavat kokonaisen, hallitun kuvion. Länsimaiset animaatiot laihoine juonineen tippuvat viimeistään tässä kohdin kokonaan eri kategoriaan.

Kaikin puolin Henkien kätkemä pesee Disneyn massatuotannon kymmenen-nolla. Miksei sitten näitä Japanin ihmetarinoita levitetä ja näytetä maailmalla, kun Disneytä puolestaan tuntuu tursuavan joka puolelta? Osa syystä voi olla siinä, että anime on vasta viime aikoina alkanut kiinnostaa länsimaista katsojakuntaa enemmän. Ehkä sen maailmaan herääminen ottaa vielä hieman aikaa. Toinen este ainakin Miyazakin elokuvien leviämiselle tuntuu olevan se seikka, että ironista kyllä, Disney on ostanut Miyazakin elokuvien oikeudet ja säätelee niiden levitystä. Niinpä mm. 15 vuotta vanha Tenkuu no Shiro Rapuyata (Laputa, Castle in the Sky) on ilmestynyt Yhdysvalloissa vasta äskettäin videolla. Tämän johdosta voidaan esittää hienovarainen kysymys, koettaako Disney pantata Miyazakin filmejä siinä pelossa, että ne ohittavat suosiossa Disneyn oman tuotannon? Tuskinpa Disney ainakaan suoraan käy moista myöntämään...

Lainaus käyttäjältä: "Sara"
Katsoin elokuvan ensimmäisen kerran ennen, kuin ajattelin tätä teoriaa, ja toisen kerran pitäen asian mielessä. Oli kammottavaa huomata toisella kerralla, miten hyvin mietinnöt istuvatkin elokuvaan. Voi kuullostaa oudolta, että Miyazaki tekisi näin satumaisen elokuvan niin murheellisesta aiheesta, mutta tiedetään, että esim. prinsessa Mononoke kertoo luonnon riistosta. En hämmästyisi, jos jostain lukisin ohjaajan tehneen Henkien Kätkemästä vertauskuvan lasten hyväksikäytöstä.

Aivan. Unohdin kokonaan tämän aspektin. Miyazakille siis tosiaankin on tyypillistä ilmaista elokuvissaan kaiken muun lisäksi myös jokin yhteiskunnallinen asia/ongelma, jota sitten tutkitaan. Hämmästyttävää on se, että Miyazakin elokuvissa onnistutaan tuomaan aina esille molempien osapuolien (esim. Mononoke himessä sekä luonnon että ihmisten) näkemys tapauksesta. Ihmeellistä, miten paljon sitä saa yhteen elokuvaan mahtumaan.

Lainaus käyttäjältä: "Misha"
Ainoat mahdollisuudet nähdä animea TV:stä ovat olleet MKR ja Sailor Moon, ja Henkien kätkemä on tietääkseni ensimmäinen Suomessa näytetty anime-elokuva.

Juups, näin on. Ellei sitten tietysti lasketa mukaan Pokemonia ja Digimonia, mutta jostain syystä noita kahta ei useimmissa tapauksissa pidetä animena. Miksiköhän? *g*

Poissa Vammahaltia

• Vuotislainen
Henkien Kätkemä
« Vastaus #3 : Joulukuu 30, 2002, 17:29:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Remus J. Lupin"
Niin, eli siis ohjaaja on Hayao Miyazaki, mies Mononoke himen, Tonari no Totoron ja muidenkin niin Japanissa kuin maailmallakin menestyneiden animaatioiden takana.

Menin katsomaan tämän, koska  rakastan Totoroa. Ja tämä oli Ihana isolla I:llä. Tämä on kaikkien pakko nähdä.
Se on niin ihanasti piirretty, siinä on niin liikuttava tarina ja ihania hahmoja. Animen ystävän Ehdoton.

Bess

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #4 : Joulukuu 30, 2002, 18:15:17 »
Iih, se oli ihku. ^_^ Musiikki oli ihana ja hahmot. Ja siinä oli lohikäärme. *Rakastaa lohikäärmeitä*

Totorosta pidin myös ja siksi lähinnä menin tätäkin katsomaan. Ja ystäväni olisi raahannut minut mukaan, jos en olisi halunnut lähteä. ^__^

Juoni oli ihana myös. Tosin siinä oli muutamia kohtia, jotka jäivät minulle hieman epäselviksi.

Minä rakastan japanin kieltä ((vaikken sitä osaakkaan kuin muutaman sanan verran)) ja oli ihanaa, ettei tuota ollut dubattu. Ja ne kaikki kumarrukset...Ihk! ^__^

Arigatoo gozaimasu. *Kumartaa*

Poissa Sarana

• Vuotislainen
Henkien kätkemä lasten hyväksikäytön vertauskuva?
« Vastaus #5 : Joulukuu 30, 2002, 18:50:26 »
-spoileri-

Pidin kovasti - kaunista ja mielenkiintoista. Jos minulla ei olisi muuta sanottavaa, en kirjoittaisi tätä viestiä.

Pohdin veljeni kanssa nähtyämme Henkien Kätkemän, voisiko elokuva olla allegoria lasten hyväksikäytöstä. 10-vuotias Chihiro muuttaa uudelle alueelle ja eksyy vanhempiensa kanssa outoon paikkaan. Kun vanhemmat syövät yli varojensa, joutuu Chihiro töihin, vaikka ystävä yrittääkin häntä paikalta pelastaa. Työnantaja vie Chihiron nimen ja identiteetin ja tyttö joutuu kylvettämään jumalia (ilotalosymboliikkaa) maksaakseen vanhempansa ja itsensä pois paikasta. Monet tarinan myöhemmätkin tapahtumat ja pienet yksityiskohdat (punaiset lyhdyt, sopimukset, muu henkilökunta, Kasvoton, kylvettäminen, huvipuistoympäristö, repliikit...) istuvat ajatukseen.

Katsoin elokuvan ensimmäisen kerran ennen, kuin ajattelin tätä teoriaa, ja toisen kerran pitäen asian mielessä. Oli kammottavaa huomata toisella kerralla, miten hyvin mietinnöt istuvatkin elokuvaan. Voi kuullostaa oudolta, että Miyazaki tekisi näin satumaisen elokuvan niin murheellisesta aiheesta, mutta tiedetään, että esim. prinsessa Mononoke kertoo luonnon riistosta. En hämmästyisi, jos jostain lukisin ohjaajan tehneen Henkien Kätkemästä vertauskuvan lasten hyväksikäytöstä.

Muoks.
Piirrosjäljestä, joka oli todellakin upea. Sanoisinpa kuitenkin, että moista kauneutta esiintyy Disneynkin elokuvissa - Leijonakuninkaan alun sanoisin vetävän vertoja jopa satumaiselle kuvalle, jossa Chihiro kulkee junanrataa pitkin. Henkien kätkemässä jälki oli kuitenkin läpi elokuvan yhtenäisen hieno, mitä se ei Disneyn elokuvissa ole. Mutta onpa jenkeilläkin tähtihetkensä ja sanoisinpa, että Leijonakuninkaassa ja Mulanissa niitä on useampi.

Misha

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #6 : Joulukuu 30, 2002, 22:13:57 »
Henkien kätkemä oli kaunis elokuva, todella kaunis. Piirrosjälkeä ei voi verrata esimerkiksi Disneyn tuotantoon, jonka taso on viime vuosina tuntunut vain laskevan. Tämä oli lähempänä täydellistä elokuvaa kuin mikään muu näkemäni animaatio. Kokonaisuudessa oli ihanaa herkkyyttä ja surullisuutta. Haku-sama... ^^

Animen ystävänä kärsin siitä, että asun Suomessa. Ainoat mahdollisuudet nähdä animea TV:stä ovat olleet MKR ja Sailor Moon, ja Henkien kätkemä on tietääkseni ensimmäinen Suomessa näytetty anime-elokuva. Jos japanilaisten tuotanto on näin loistavaa, mikä on syynä siihen ettei sitä voida näyttää? Ei mikään voi koskaan tavoittaa suuren yleisön huomiota, jollei sille edes anneta mahdollisuuksia. *murisee*

Katariina

• Ankeuttaja
Re: Henkien Kätkemä
« Vastaus #7 : Tammikuu 03, 2003, 13:03:07 »
Kävin katsomassa sen lahdessa, kino iiriksessä. Se oli aivan ihku! Kahden Sailor Moon- jakson lisäksi ainoa anime, mitä olen nähnyt. Se oli niin... kaunis. Ja hyvin piirretty. Ja käännetty suoraan japanista! Siellä oli tosiaan aika vähän porukkaa, ehkä jotain kymmenen ihmistä katsomassa sitä. Aivan ihana, suosittelen kaikille, menkää katsomaan se! Jos nimittäin olette niin onnellisia että asutte sellaisessa kaupungisa missä se on. Turha kuvitella että mä Lahdessa asuisin... olin siellä vaan käymässä. Tää on sellanen käpykylä että huh huh.

Poissa Tha Lil' Dobby

• Vuotislainen
    • http://www.geocities.com/teealdee/twilight.html
Henkien Kätkemä
« Vastaus #8 : Tammikuu 23, 2003, 16:54:43 »
Jep. mielestäni tuo oli _loistava_ leffa. olen nähnyt sen jo kauan sitten, mutta pörräsin nyt vasta tänne :P. Mielestäni leffa oli loistava.
siitä tuli mieleen sellaiset piirtyt mitä pienenä katselin telkaarista ^^. se nyt ei ollut pointtini, mutta se oli todella hauska ja kiehtova tarina.
Ja kuvitus. oih.
Jos tiedätte mitä tarkoitan kun sanon, että erityisen hauskoja ja mieleenpainuvia olivat ne kohdat missä käveltiin katoilla, ja se kun laskettiin vettä siihen altaaseen, niin voin sanoa, että ne olivat huippuja. en tiedä miksi, mutta.. ne olivat niin hauskoja. Ja muutkin hiemankin tavallisesta poikkeavat kohdat.. missä oli paljon korkeita paikkoja ja yksityiskohtia ^^.

-TLD

Marida

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #9 : Tammikuu 28, 2003, 11:27:43 »
Olen asunut Japanissa nyt yli vuoden. Näin Chihiron vasta jouluna, kun sain dvdn lahjaksi. Siinä kun oli tekstityksetkin, mitä elokuvateattereissa täällä ei olisi ollut. Vaikka asuisi japanissa, ei silti ole hirveästi mahdollisuuksia nähdä hyvälaatuista animea varsinkaan jollakin muulla kielellä kuin japaniksi. Ja kielen opiskeluun ei vuosi eikä pari riitä...
Mielestäni Henkien Kätkemä on nähtävä vähintään kaksi kertaa, juonen ymmärtää paremmin, ja ehtii kiinnittää huomiota kaikkiin yksityiskohtiin. Lisäksi se pistää ajattelemaan asioita, saattaa jopa jossakin määrin ahdistaa jos sitä ei pysty katsomaan uudestaan.
Minulla on japanilaisia ystäviä jotka ovat samassa koulussa (ranskalaisessa), mutta jotka eivät olleet nähneet Henkien kätkemää ennen kuin lainasin sitä niille. Se tuntui oudolta...
En tiedä teistä, mutta itse ainakin pidätän aina hengitystä sillä sillalla. :oops:

Poissa Sodapop

• Monimutkainen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Henkien Kätkemä
« Vastaus #10 : Helmikuu 09, 2003, 02:15:59 »
Henkien kätkemä ei todellakaan ollut minun elokuvani.

Huonoimpia koskaan näkemiäni leffoja. Siinä ei ollut mitään selkeää juonta, enkä tajunnut siitä rehellisesti sanottuna puoliakaan. Se oli mielenkiinnoton, sekava, naurettava ja tylsä.

En ole koskaan pitänyt animoiduista elokuvista, olivat ne animea/mangaa tai eivät. Tuokaan ei kolahtanut.

Mandy

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #11 : Helmikuu 21, 2003, 20:46:16 »
Kaksi kaveriani suositteli minulle kyseistä elokuvaa. Kävimme eilen koko luokan voimin katsomassa sen. Siellä ei ollut ketään muita. Ihanan rauhallista.

Ja kyllä kannatti maksaa 5 €! Elokuva oli kerrassaan ihana! Se oli hyvin kaunis ja mielikuvituksellinen. Musiikki oli kaunista, japanin kieli oli kaunista. Hienoa animea! Pakko myöntää, että putosin kärryiltä jossakin vaiheessa. Elokuva oli hieman sekava. Juoni kuitenkin tuli selväksi.

Oii. Se lohikäärmekin oli kaunis! Minua meinasi ihan alkaa itkettämään kun se siitä vuosi verta. Haku oli ihana!

Kyllä. Minä haluan mennä katsomaan sen uudelleen!

Tiamat

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #12 : Helmikuu 26, 2003, 15:19:36 »
Ihana. Todella kaunis, ja hyvä. Jäi hyvä mieli elokuvan näkemisen jälkeen. Hymyilin koko päivän.

Se oli erillainen. Siis verrattuna siihen tavalliseen tarjontaan, jota tulee joka tuutista ulos.

Ja Kohaku... *huokaus* Se oli ihuna! Kun se oli lohikäärmeenä ja muutenkin... Min tykkäsin.
Minäkin haluan ystäväpojan, joka osaa lentää.

Poissa Freya

• Green Dragonflight
  • Vuotislainen
  • + The Song of Life +
Henkien Kätkemä
« Vastaus #13 : Huhtikuu 09, 2003, 22:45:21 »
Spoilaa luultavasti...

Hihii. Kävin katsomassa sen tänään ^^ Oli viimeinen esitysilta eikä tarvinnut edes kuunnella ärsyttävien karkkipussien rapinoita kesken leffan.

Eniten minuun teki ehkä vaikutuksen juuri tuo piirrostyyli. Todella tarkkaa, kaunista ja värikästä, mutta siinäkään ei menty mielestäni liiallisuuksiin. Kerrankin näkee myös sellaista animea missä ihmisillä ei ole ylisuuria silmiä tai tikkukaulaa. Ei sillä ettäkö se olisi animessa huono juttu mutta tästä huomaa ettei se ole huipulle animelle välttämätöntä :p Ja tarina oli aivan ihana ^^

Lempihahmot varmaan arvaattekin? x) Eli Haku ja Chihiro. Haku oli ihana lohharina. Lohikäärmeet_ovat_vain_niin_.....! IHQ!!1 Ainoa asia, mikä minulle jäi vain hieman epäselväksi, miksi Kasvoton [vai mikä sen mustan olion nimi nyt olikaan?] lakkasi yhtäkkiä jahtaamasta Chihiroa? Tai siis että siitähän tuli hyvä? Ensin luulin että se on ystävä, sitten se alkoikin hajottaa kaikki paikat ja sitten yhtäkkiä se taas olikin kiltti O.o Voisiko joku selventää..?

Julisteenkin kävin näytöksen jälkeen pöllimässä n_n No... "pöllimässä..." Köhköh... Kävin repimässä sen irti mainostaulusta, josta sen saa ottaa kuka ensin ehtii. Luukku oli jostain syystä toiselta puolelta kokonaan ruuvattu kiinni ja se oli vain toiselta auki, joten minun piti ängätä luukun raosta sen sisäpuolelle repimään juliste pois. Sen lisäksi että se repeili melko monesta kohtaa *sigh* ohikulkijoilla taisi olla aika hauskaa seuratessaan tilannetta. No ainakin ne jäivät tuijottamaan kuin eivät olisi ennen nähneet ihmistä litistyneenä lasin väliin ja repimässä julistetta irti ^____^

Mutta juu. Ihana elokuva. Ostan varmasti kun se tulee videolle :p
I've been fire, fed by the four winds. I've been water in the stream. And a drop of dew on the culm.
I've been clay in the hands of a potter. I've been rosin of a tree, and a leaf, by the breeze carried away.

Envu

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #14 : Huhtikuu 12, 2003, 13:59:39 »
Henkien kätkemä on ihana^^

Piirrosjälki ei mielestäni ollut tosin kovin kaunista, jotenkin suttaisen oloista ainakin Elävien kuvien teatterin kankaalla, mutta..
Ah.
Japanin kieli oli kaunista, muistutti välillä ruotsia ja saksaa.
JA juoni. Juuri koska se oli sekava, se oli hyvä.

Se oli sellaista söpöilyä. Hyvin Ameliemaista, tosin piirrettynä.

Ja Hakulla oli aivan ihkut silmät!^^

Priscilla

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #15 : Huhtikuu 12, 2003, 15:56:52 »
Kun Spirited Away joululoman aikana tuli "suurempiin" kaupunkeihin, niin menin kaverin kanssa Poriin katsomaan sen ^^;
 Leffa oli todella kaunis. Siitä tosiaan jäi hyvä mieli, niin kuin Tiamat sanoikin, ja sen jälkeen tuli palava halu nähdä Princess Mononoke Hime. *___*
 Ja sitten, KOLME kuukautta myöhässä, SA tuli tännekin, korpeen. ^-^; Kävin katsomassa sen uudelleen. Ihan yhtä hyvä se oli, tietysti, ja ylitti kaikki kynnykset, jotka asetan hyvälle elokuvalle. ^-^;

Nyt vaan toivomaan että se ilmestyisi VHS:lle tai DVD:lle. n___n;

~Pris

Mömmö

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #16 : Huhtikuu 16, 2003, 10:31:28 »
Kävin katsomassa elokuvan ennen joulua ja ihana oli. En odottanut elokuvalta paljoakaan, mutta se meni isukin töissä niin kävin sitten katsomassa ja ihastuin. Parasta oli ehdottomasti musiikki. Ja kaikki muukin...
Tietääkö kukaan onko Henkien Kätkemä tulossa videolle?

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #17 : Toukokuu 02, 2003, 09:46:53 »
Kävin katsomassa sen jossain sillipurkkiteatterissa Helsingissä, ja kyllä kannatti. Se oli niin ihanasti piirretty, ja musiikki ja kaikki... *huok*

Ja lisäpisteitä ropisee siitä, että elokuva oli japanin kielinen, eikä dubattu ^^.

Minä pidin Chihirosta, ja Hakusta. (Hakun lohikäärmehahmo oli tosi ihana, vaikka sen lohikäärmeen nenä näytti pitkänomaiselta kissankuonolta.) Ja se tyttö, joka auttoi Chihiroa siellä kylpylässä. Eikös se ollut joku Lin tai tällainen..? No anyway, siitä minä pidin myöskin ^^.

Se kasvoton oli pelottava, kun se häälyi sillä tavalla. Brr. Se vain jotenkin karmi minua. Ja se Yubaba-lintu.

Crookshanks

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #18 : Toukokuu 05, 2003, 18:50:09 »
Ubee. Kerrassaan. Parasta oli symboliikka (joen jumala oli Oivallus.) ja erilaisuus. Ja erityisesti hahmot. Kasvoton oli tosi symppis, sanokaa mitä sanotte. Se kiva musiikki mikä tuli aina kun se ilmestyi... Rupesin piirtelemään siitä kuvia heti leffan jälkeen. Ja ne kolme pomppivaa vihreää päätä...!!!!! :D

Se kohtaus, jossa Chihiron vanhemmat muuttuivat sioiksi ja hän juoksi ympäriinsä siellä kaupungissa... Se oli VAIKUTTAVA. Muutenkin elokuva oli mielestäni paikoitellen todella pelottava. (sanoo 15-vuotias k7 elokuvasta *nolo*) Tai ainakin suht ällöttävä. ;)

Poissa Mista Isilmë

• Vuotislainen
  • Pottermore: RuneStar9848
  • Tupa: Luihuinen
Henkien Kätkemä
« Vastaus #19 : Toukokuu 06, 2003, 20:51:58 »
Aivan, ihana leffa. Sitä voisi kehua loputtomiin, mutta minulla oli itseasiassa vähänniinkuin kysyttävää. Eli, tietääkö joku jotain siitä, että ilmestyykö/onko ilmestynyt jo videona. Äiskä lupasi ostaa sen, kun se tulee ja juuri metsästin puolisen tuntia googlesta tietoa -> en löytänyt.

[off]Minua kiinnostaa kovasti tämmöinen juttu: kun olin ihan pikkuinen, jotain neljä, maybe, [muok] taisin kyllä olla vanhempi, koska siinä oli tekstit, osasin jo lukea, ehkä 5-6[/muok] meillä oli nauhoitettuna semmoinen animeleffa, josta tykkäsin hirmuisesti. Koska olin niin pieni, en muista juuri mitään siitä. Ja joku kaaliaivo meni nauhoittamaan sen päälle, murmur. Jos joku tunnistaa siitä vähästä, minkä muistan, niin olisin ikuisesti kiitollinen. En muista kuin pieniä pätkiä, ja niidenkään järjestyksestä en ole varma. Siinä oli ensinnäkin kaksi tyttöä, sisarukset. Toinen oli vielä pieni, ehkä 6, toinen ehkä 15? Ehkä. Sitten siinä oli semmoinen iso, noin kaksimetrinen tummanharmaa olento, näytti vähän kissalta ja se käveli kahdella jalalla. Jos joku tietää Pokémonista Snorlaxin (^-^) niin muistaakseni vähän sen näköinen. Sitten sillä olennolla oli joku semmoinen bussi tai joku *köhköh* Se bussi oli myös kissan näköinen, mutta keltainen. Niitä kohtauksia muistan pari, kolme, yksi oli kun se toinen niistä tytöistä (vanhempi, maybe) seisoi illalla kaatosateessa bussipysäkillä. Sillä ei ollut sateenvarjoa. Sitten se 'kissa' ilmestyi sen tytön taakse. Sillä oli sateenvarjo, jonka se laittoin sen tytön ylle ja ne seiso yhdessä sen sateenvarjon alla. Sitten sen 'kissan' bussi tuli ja jostain syystä se tyttökin meni sinne. Sitten oli joku semmoinen, kun se 'kissa' ja toinen niistä tytöistä meni sillä bussilla, oli ilta. Sitten se 'kissa' kertoi sille tytölle, että tämä bussi on näkyvä vain lapsille, aikuiset näkevät vain tuulenpuuskan. Sitten oli semmoinen kuva, missä kaksi miestä seisoi riisi(?)pellolla ja niiden ohi meni tuulenpuuska, mikä sitten oli se bussi. Ja sitten semmoinen, kun se pienempi niistä tytöistä oli jossain ullakolla. Siellä oli jotain sellaisia kummallisia pölypalloja, samanoloisia kuin ne 'Henkien kätkemän' hiipparit, sen kuusikätisen ukkelin apulaiset, ne pienet mustat, mutta ne leijailivat ilmassa. Tämä pikkutyttö nappasi niistä yhden ja juoksi alas portaita näyttämään sitä isosiskolleen. Kun hän pääsi siskonsa luo ja raotti käsiään, näyttääkseen 'pölypalleron', se olikin kadonnut ja pikkutytön käsissä oli vain mustat likaläikät. Jotain semmoista. Olisin niin iloinen, jos joku tunnistaisi tämän. *kiittää* [/off]

Poissa Sun Lee

• Ronnieponnie
  • Vuotislainen
    • Tarinamaa
Minä pidin!
« Vastaus #20 : Kesäkuu 12, 2003, 19:42:44 »
Mä jouduin meneen katsomaan sitä koulun kautta, muuten en varmaankaan olisi mennyt, koska animaatiot ei kamalasti kiinnosta mua. Mutta tämän leffan jälkeen käsitykseni muuttui. Mä todella pidin Henkien kätkemästä. Ehkä se johtui siitä, että henkilöinä oli ihmisiä eikä joitain eläimiä tai tuollaisia. Juoni oli todella mielenkiintoinen eikä kyllästyttänyt missään vaiheessa. Täytyy vuokrata leffa sitten, kun se tulee videolle :D

marya

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #21 : Marraskuu 03, 2003, 17:56:52 »
Jihuuu, ostin eilen Henkien kätkemä dvd:n!!! :) Oon odottanut sitä NIIN kauan kun en oo viittinyt ostaa mitään törkeen kallista englannin kielistä versiota. Kävin ekan kerran katsomassa sen viime vuonna ensi-illassa ja sen jälkeen vielä kerran ja tietysti eilen jaaa tietysti vielä monta monta kertaa.... Henkien kätkemä on ihana elokuva. Miyazakin elokuvat on upeita. Ne on piirretty sillä Miyazaki tyylillä, joka erottuu muista.
Mononoke on myös ihana ja TIETYSTI Totoro...

Matron

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #22 : Marraskuu 06, 2003, 17:08:33 »
Kävin katsomassa tämän elokuvan melkein ensi-illassa. Sain houkuteltua siskoni mukaan onneksi :) Kun kukaan kaverini ei suostunut lähtemään katsomaan piirrettyä. Heheh. Sali ammotti tyhjyyttään koko elokuvan ajan. Siellä taisi olla noin 6tyyppiä meidän lisäksemme. Ihmettelen, että niin vähän, nimittäin elokuva hurmasi minut todellakin. Musiikki oli aivan ihanaa, henkilöt olivat jotenkin aivan ihania ja japanin kieli on niiin kauniin kuuloista. Kuten monet olette sanoneet, minäkään en olisi mennyt katsomaan dupattua versiota. Olen ajatellut ostaa tämän elokuvan dvd:n nyt lähiaikoina. Tosin silloin vasta, kun tuo rahatilanne helpottaa. On niin paljon muutakin ostettavaa. Kannattaa katsoa Henkien Kätkemä. Se on aivan upea anime-elokuva.

Miss Wire

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #23 : Joulukuu 13, 2003, 20:43:33 »
Kyllä Miyazakin elokuvia voi ostaa Suomestakin. Filmifriikki (http://www.filmifriikki.fi myy dvd:itä, tosin ne taitavat kaikki paitsi Henkien kätkemä olla importteja. Ainakin seuraavia on siellä:

Henkien kätkemä
Castle in the Sky
Kiki's Delivery Service

Näin Henkien kätkemän joskus kesällä ja pidin kovasti. Todella kaunis elokuva, eikä se todellakaan ole vain lapsille tarkoitettu. Juoni oli todella mielenkiintoinen.
Tällä viikolla olen katsonut Mononoke Himen ja Tonari No Totoron, lainasin ne koulusta. Pidin näistä melkein vielä enemmän kuin Henkien kätkemästä. Totoro oli paljon söpömpi kuin Mononoke,  mutta Mononoke oli myös todella koskettava. Ainoa huono puoli oli se, että noissa videoissa ei ollut tekstitystä millään kielellä, ja minä olen vasta tänä vuonna alkanut opiskella japania... Tarinat tajusi kuitenkin oikein hyvin, ja kuvat kertovat paljon.

Lils

• Ankeuttaja
Henkien Kätkemä
« Vastaus #24 : Joulukuu 25, 2003, 00:03:22 »
Henkien kätkemä. Ihana elokuva. Ihastuin siihen heti ensinäkemältä. Erittäin kauniisti piirretty! Totoron olen myös katsonut useasti, eikä Henkien kätkemä jättänyt myöskään kylmäksi...

Spoilaa hieman.
Mielestäni alku olisi voinut olla "hitaampi". Juonenkäänteitä tuli todella nopeasti ja oli työ pysyä mukana. Lisäksi minulla oli vaikeuksia ymmärtää joitain asioita, esim. mikä Kasvoton oikein oli? Henki? Miksi se muuttui pahaksi ja söi muita? Arvelen, että se muuttui pahaksi, koska söi liikaa... Saatuaan ruuat pois "mahastaan" se muuttui taas hyväksi.

Muoks. Tajusin nyt tuon Kasvoton-tapauksen. Kiitos DVD:n ekstrojen... Eli Kasvoton muuttui siis pahaksi, kun aiheutti ahneutta ja söi ahneen sammakon. Aluksi Kasvoton oli sisältä tyhjä ja ahneus "ravitsi" sitä.

Ymmärsin nyt myös lopultakin Hakun osan. Ainakin luulen ymmärtäneeni. Hakun hahmot olivat siis poika ja lohikäärme. Luulen myös, että Haku oli tavallaan myös Joen jumala. Hakuhan oli poissa silloin, kun Joen jumala tuli kylpylään. Ja Hakun lohikäärmehahmo muistutti kaukaa Joen jumalaa. Haku myös pelasti Chihiron joesta.

Henkien kätkemä myös nauratti. Hiiri (?) oli todella hauska, samoin se "kärpänen", joka pörräili ympäriinsä. Hiiri oli siis muotoaan muuttanut vauva, jonka nimeä en nyt muista.

Elokuvassa oli käytetty mainiosti mielikuvitusta... Uskomattomia juonenkäänteitä ja jännitystä ei puuttunut. Välillä minuakin, kohta 16-vuotiasta, pelotti. Khihhi. ^^

Musiikki oli uskomattoman kaunista... Upea elokuva, joka todellakin sopii myös aikuisille! Todella kivaa vaihtelua Disney-elokuville (jotka ovat hienoja myös...)!