Kirjoittaja Aihe: Muisti, muistaminen  (Luettu 12340 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Verhontanko

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #25 : Tammikuu 18, 2005, 17:13:51 »
Minulla: todella huono muisti. O_o En muista mitään, jos asia ei kiinnosta yhtään (matikassa, esim. XD). Joskus tulee sellaisia lyhyitä jaksoja, jolloin unohdan mitä tein viime päivänä, mitä koulussa tapahtui, mille nauroin...

Eniten ärsyttävimpiä muistikatkoksia sattui pienenä ja sattuu nykyäänkin. Pienenä tein äitille kaikenlaisia kampauksia (asuimme silloin kerrostalossa, olohuone huoneeni vieressä) ja menin hakemaan pompuloita, pääsen huoneeseen ja unohdin mitä tulin hakemaan. Seison hetken aikaa neuvottomana keskellä huonetta ja tuijotan vastapäistä seinää. Sen jälkeen lähden takaisin ja kun näen äitin, muistan mitä menin alunperin sieltä huoneesta hakemaan.. XD

Niin. Kasvoja en yleensäkään muista, vaan minun on aina pakko nähdä ensin silmät. Jos en näe silmiä, ei henkilön tunnistamisesta tule mitään. Nimet muistan useimmiten, mutta eläinten nimien muistaminen on todella vaikeaa, ainakin minulle. Olin tässä vähän aikaa sitten ratsastamassa Danitzalla, enkä muistanut sen nimeä enää tunnin jälkeen... Noloa. x)

Lauseet jäävät jotenkuten mieleen, mutta oppitunneilla mikään ei jää mieleen sillä olen siellä aina puolinukuksissa. :)

Jos kirjoitan ficin, siihen toivotaan jatkoa ja minä kanssa lupaan siihen jatkoa lähipäivinä, tallenan jatkon alun koneelle ja unohdan sen sinne moneksi päiväksi kunnes näen ficcini otsikon.
Myös niin on käynyt, että jos jollakin ficillä on samantapainen nimi kuin minun ficilläni, alan panikoimaan että 'ei kai tota oo taas nostettu ekalle sivulle, se ois pitäny jo poistaa!'. Useimmiten unohdan ficcini nimet ja minun on pakko käydä tarkistamassa ne jostain. XD
Niin, ja nettisivujen osoitteet unohdat todella nopeasti. Pitää käydä sivuilla monta kertaa että muistan sen osoitteen varmasti. Sekopäistä. XD

Nuo ns. se on juuri kielen päällä, se sana, jutut on todella ärsyttäviä.
Selitän jotakin juttua ihan innoissani ja alan miettimään jotain sanaa, jonka alitajuisesti tiedän mutta silti en saa sanottua sitä koska en muista sitä...

Sekin on ärsyttävää, jos aloittaa jonkun jutun kuten esim. 'joo, tänää', ja kaveri/perheenjäsen keskeyttää nauramalla tai kysymällä jotain, ja kun vastaan siihen kysymykseen tai nauran samalle jutulle, kaveri pyytää jatkamaan sitä mitä olin sanomassa eikä minulta tule kuin kommentti: 'mä unohin sen jo.'

Poissa kaappimörkö

• Vuotislainen
Muisti, muistaminen
« Vastaus #26 : Tammikuu 19, 2005, 13:23:03 »
Miulla on tosi hyvä nimi ja kasvo muisti. Tunnistan vieläkin joitain lapsuuden luokkatovereitani ja leirikavereitani, jotka luultavasti eivät ole muistaneet minua pitkään aikaan. (Tosin ehkä miussa ei oo mitään muistamista.) Muutenkin kuvamuistini on hyvä. Kokeessakin muistan kyllä millä sivulla on kysymykseen vastaus, muistan miltä kirjansivu näytti, missä kohdassa siinä oli kuvat jne, mutta en muista mitä siinä luki. *heh*
Mutta sitten kaikki muut asiat mie unohan heti. Kuten esimerkiksi rahan vienti koulun SPR-keräykseen, kaverille lupaamani video, liikuntatuntien ohjelma jne.
Ja sitten kun kotona liikusekelen ja lähden vaikka hakemaan mehulasia, niin menen kylppäriin ja mietin että mitäs pitikään tehdä.
It´s over.

Magic eyes

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #27 : Heinäkuu 20, 2005, 19:50:01 »
Mulla on aika hyvä muisti. Tultiin just siskon luota ja kun ajettiin kirjaston ohi. Muistin, että äidin piti hakea sieltä muutama kirja. Ajoimme siis sinne. Muistin pienempänä monet puhelinnumerot ulkoa. Nykyisin, kun on siirrytty kännykkä aikaan en muista hetikään yhtä montaa numeroa. Silti kotinumero ja muutama muu numero pysyvät aina mielessä. Kun tapaan jonkun ihmisen pitkästä aikaa saatan muistaa hänen nimensä, mutta en osaa yhdistää niitä kasvoihin. Se on aika tylsää, koska aina ei viitsi kysyä, että hei kuka sä nyt olitkaan.

symptom

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #28 : Heinäkuu 24, 2005, 16:08:58 »
Mulla on todella hyvä numeromuisti. Muistan paljon pitkiä fysiikan ja kemian kaavoja. Ja muistan puhelinnumeroita. Koulussa siis pärjään hyvin jo sen takia että muistan mitä tunnilla puhuttiin enkä lue ollenkaan lukuläksyjä. (Joo huono tapa)
Näkömuistin on kans hyvä. Katson biologian kirjasta silmän osat ja osaan ne kauan aikaa sen jälkeenkin.

Ihmismuisti onkin sitten huonompi. Unohdan nopeasti uuden ihmisen kasvot tai ihmisen jota en ole aikoihin nähnyt. En vain saa kasvoja mieleeni. Tai riippuu ihmisestä. En sitten tiedä mikä tekee kasvoista muistamisen arvoiset ja mikä ei. Siis siihen ei vaikuta että kasvot olisivat erikoiset tai erityisen miellyttävät. Jotkut vain jäävät mieleen vaikka ihmisellä ei mulle mitään merkitystä olisikaan.
Sama juttu joidenkin ihmisten nimissä. En vain opi joidenkin ihmisten nimiä, olivat sitten erikoisia tai tavallisia.

Myös pitkiä tekstinpätkiä muistan. Muistin ennemmin kokonaan sanasta sanaan erään historiankirjan kappaleen, mutta se käsiteltiin 6. luokalla niin olen unohtanut osan. Muistan myös edelleen yhden lastenkirjan ulkoa jossa ankanpoika ei tykkää sateesta. :D

Evélyn

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #29 : Heinäkuu 26, 2005, 23:21:06 »
Minä voisin sanoa omistavani hyvän muistin. Kaikki ystäväni ovat ainakin sitä mieltä.

- Onko sinulla hyvä/huono muisti? Miten se ilmenee? (kuvamuisti, laulut, kasvomuisti, nimimuisti, suorat tekstinpätkät...)
Niin, siis hyvä muisti minulla on, sovitaan niin. Muistan kyllä kaikki paikat joissa olen aikoja sitten (ei sitten mitään 20 vuotta sitten käytyjä paikkoja mutta mutta mutta...) ja tulen sinne taas jonkun ajan päästä. Kavereiden kaveritkin muistan hyvin helposti, kun seuraavan kerran tapaan ne niin ajattelen yleensä jotain että: "Ahaa, tuo oli siis Minna, ja tuo oli Pauliina" (En oikeita nimiä nyt kerro...) Minä vain muistan...

- Onko sinulla jotain, mikä on erityisen vaikea muistaa
Ööhm...Jotain tosi epätärkeää varmaan... kerran meinasin unohtaa kaverini syntymäpäivän, mutta muistinkin sen sitten...xD

- Onko mieleesi jäänyt jotain erikoista, esimerkiksi jostain mikä on tapahtunut todella kauan sitten? Tai jotakin yksityiskohtaista?
No tietysti kaikki kamalat ja ihanat tapahtumat... Mutta niistä tavallisista pahatumista en ole varma.. (tai siis, jos alan muistelemaan, niin muistaisin kyllä montakin tapahtumaa, mutta ei mitään erityista varmaan jäisi sillä tavalla mieleen...

- Lisäksi olisi mukava jos kertoisitte jotakin muistamisvinkkejä, miten olette opetelleet vaikka jonkin tekstin ulkoa.
No, jos tekstiä haluaa opetella, niin soittaa niitä vain päässään ja koittaa välillä ilman, että katsoo mistään. Jos kasvoja meinaa opetella, niin voisi ainakin yrittää miettiä jotain erikoispiirrettä, mitä olet huomannut kyseisessä henkilössä ja painaa sitten nimi mieleesi sen piirteen taakse. Mutta itse kyllä teen useimmiten niin, että painan vain kasvot mieleeni ja muistan sen, mutta helppohan minun on...

<3:llä Evy

Poissa Pampulapimpula

• Kaiken kestävä kumisaapas
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Muisti, muistaminen
« Vastaus #30 : Heinäkuu 27, 2005, 22:20:31 »
- Onko sinulla hyvä/huono muisti? Miten se ilmenee? (kuvamuisti, laulut, kasvomuisti, nimimuisti, suorat tekstinpätkät...)

¤ Muistini on keskitasoa. Saatan vuosien päästä muistaa jonkun lausahduksen tai sanan, jonka kaverini on sanonut.. Ja muistan yleensä juuri nämä kaikki epäoleellisimmat asiat. Sanakokeisiin muistan ainakin erikoisimmat sanat.

- Onko sinulla jotain, mikä on erityisen vaikea muistaa

¤ Jaa jaa.. En ole kovin hyvä muistamaan numeroita. Ja jos olen ollut lomalla vaikka ulkomailla, niin en muista minä vuonna tämä sattui tapahtumaan.

- Onko mieleesi jäänyt jotain erikoista, esimerkiksi jostain mikä on tapahtunut todella kauan sitten? Tai jotakin yksityiskohtaista?

¤ Joitakin erikoisempia asioita on jäänyt mieleen lapsuudesta. Ehkä jostain 3 - 4 vuoden paikkeilta.

- Lisäksi olisi mukava jos kertoisitte jotakin muistamisvinkkejä, miten olette opetelleet vaikka jonkin tekstin ulkoa.

¤ Itse olen käyttänyt monenkin laisia tyylejä. Sanakokeissa luen sanat ja peitän ne. Sitten kirjoitan paperille. Saatan pitää pienen tauon, ja kokeilen muistanko ne vielä. Joissain pitemmissä teksteissä, joita pitäisi muistaa ulkoa.. Hmm.. Jos olen ajatellut lukevani pitkän koekappaleen kerran, luen yhen kappaleen aina kerrallaan. Tai sitten, jos pääsen johonkin tavoitteeseen, palkitsen itseni. Minulla ne ainakin ovat toimineet.

Ja muistakaa. Kertaus on opintojen äiti.
Aina ei voi voittaa. Ei edes joka kerta

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • BANG
Vs: Muisti, muistaminen
« Vastaus #31 : Huhtikuu 26, 2008, 16:44:33 »
Olen huonomuistinen. En muista mitä meinaan sanoa, en muista mitä piti tehdä, en muista lupauksiani (paitsi ystävieni).
Ainut asia jossa muistan täydellisesti asiat, on kokeet. Vaikka kuinka lukisin vain kerran koe-alueen, se vain pinttyy päähäni.
Ja minulla taitaa olla pieni muotoinen valokuva muisti. Oikeastaan teksti muisti.
 Muistan esimerkiksi missä kohti sivua jokin asia lukee ja miten.
Siskoni on aivan kauhean huonomuistinen kaikessa. Hän alkoi tekemään salaattia, ja hän sai tekstarin. Vastattuaan siihen hän ei muistanut enää että oli edes aloittanut salaatin teon. Kerran siskoni myös laittoi ruokaa mikroon, ja unohti sen sinne sen lämmettyä. :D
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Huhtikuu 26, 2008, 18:22:14 »

Minun muistini on erittäin valikoiva -toisinaan se on erittäin hyvä, joskus taas erittäin huono. Muistan melko huonosti lapsuuteni tapahtumia muutamia välähdyksiä lukuunottamatta (ja ne kaikki muistot ovat jollain tapaa negatiivisia), mutta ihmisten kasvot jäävät mieleeni erittäin helposti ja kaduilla kävellessä näkee koko ajan tuttuja naamoja, sillä muistan jopa ihmisiä, joiden kanssa en ole koskaan puhunut mutta joihin olen useita kertoja törmännyt kaupungilla. Kuvamuistini on myös todella hyvä, muistan esimerkiksi erittäin hyvin koulukirjojen kuvat, mistä on apua opiskelussakin. Muistan myös melkein kaikki itse ottamani valokuvat, ja myös perhealbumien sisältö on piirtynyt mieleeni yksityiskohtaisest.
Asiakokonaisuuksia opin muistamaan helposti, ja myös pieniä yksityiskohtia. Tämän takia taidankin olla hyvä koulussa, sillä asiat jäävät mieleeni ilman, että minun tarvitsee lukea koealuetta montaa kertaa. Muistan myös erittäin tarkkaan, mistä vaikka jokin lehtijuttu on kertonut - vaikka olisin lukenut sen vuosia sitten, jos siinä on ollut jotain mielenkiintoista tai kamalaa.

Erityisen vaikeaa minun on muistaa numerosarjoja, kuten esimerkiksi puhelinnumeroja. Minulta meni monta vuotta oppia muistamaan edes oma puhelinnumeroni, eikä se vieläkään muistu aina mieleen, kun joku yhtäkkiä kysyy. Myös erilaisten salasanojen muistaminen on minulle tosi vaikeaa, jos niissä on sekaisin numeroita ja kirjaimia.

Erityisen hyvin muistan negatiivisia tapahtumia lapsuudestani. Pystyn palauttamaan mieleeni täydellisesti jonkin ikävän tapahtuman, tunnelman tai tunteen, vaikka tapahtumahetkestä olisi todella kauan aikaa. Muistan myös lapsuudestani pieniä väläyksiä, kuten esimerkiksi sen, millaiselta auringonvalo tai lumisade näytti tarkalleen - vaikkei kyseessä olisikaan mikään varsinaisesti merkityksellinen tapahtuma. Ehkä kaikkein parhaiten muistan omat menneet tunteeni, varsinkin tosiaan ne kielteiset.

Minkäänlaisia muistivinkkejä en osaa kertoa, sillä en yksinkertaisesti osaa käyttää mitään muistisääntöjä tai varsinkaan keksiä niitä itse. Ilmeisesti muistan esimerkiksi koulussa opitut asiat sen perusteella, millaisiin jo tietämiini asioihin olen ne liittänyt. Jos jokin tiedonmurunen jää aivan merkityksettömäksi eikä liity mihinkään, niin eihän sitä muista.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Tuulikeiju

• Vuotislainen
« Vastaus #33 : Huhtikuu 26, 2008, 21:17:30 »
Minulla on erittäin hyvä muisti ärsyttävyyteen asti - olen perinyt sen isältäni. Yhtenä muistin ärsyttävyydestä erilaisten nippelitietojen sun muiden listojen muistaminen: en uskonut, että isäsi muistaisi ensimmäisten opettamiensa oppilaiden nimet ulkoa, yms. asiaan liittyvää, joten hän luetteli kaikki yhtä tai kahta lukuun ottamatta ja siitä oli jo yli kaksikymmentä vuotta, kun hän heitä opetti. Minäkin muistan ensimmäisen luokan istumajärjestyksen ainakin puolen luokan osalta, mitkä vaatteet minulla oli kerran kerhossa päällä, kaiken mitä söin eilen ja lähemmäs kymmenen cd:n kappaleet musiikin mukana ulkoa, ja tuossakin vain on osa siitä kaikesta turhasta tai muuten vaan ärsyttävistä asioista, joita muistan. Noh, ainakaan en ole vielä siinä asti, että muistaisin jokaisen päivän elämästäni kellon tarkasti - en muista (sarkasmia), mikä lehti tai dokumentti oli kyseessä, mutta jollain naisella oli joku muistihäiriö tms. tai ei pakko edes häiriö, mutta tämä muisti siis elämänsä jokaisen päivän ulkoa. Mahtaa olla piinaavaa miettiä, mitä kaikkea on tullut tehtyä ja sanottua.

Toiset asiat olisi kivempi unohtaa. Yleensä ne asiat, mitkä pitäisi muistaa on vaikeampi pitää mielessä, kun taas ne, jotka haluaisi unohtaa, muistaa. Aika jännä juttu muuten ihmismielestä. En nyt jaksa koko juttua tähän viestiin kerrata, mutta näin automme näköisen auton tien vieressä rekan kolaroimana ja oletin, että se olisi meidän auto, mutta rekisterinumeroa ei varmasti nähnyt, koska oli lumista, joten en voinut olla varma. Kun yritin jo minuuttienkin päästä muistaa, miltä auto tarkasti näytti ja täsmäsikö se meidän autoomme, muisti jotenkin lukkiutui: en ollut varma, oliko auto ollut punainen vai vihreä, vaikka tiesin, että tiesin minkänäköinen se oli ollut. Muistiblokki. Ilmeisesti joku suojelumekanismi tai shokki-juttu.

Yhden muistivinkin kuulin Ylex:ltä yhtenä päivänä: lihasmuisti on parempi kuin.. no.. muisti. Eli jos pitää opetella jotain ulkoa johonkin tärkeään tilaisuuteen tai vaikka joku tunnusluku, niin ota vaikka ranteesta kiinni ja hoe asiaa mielessäsi. Kun se tilanne sitten tulee, missä se muistettava asia pitää muista, ota itseäsi ranteesta kiinni ja sen muistaminen pitäisi tulla automaattisesti.
It's easier not to do things than left them undone.

Macy

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Huhtikuu 27, 2008, 15:31:48 »
Minulla on hyvä muisti. Muistan kasvot, nimet, puhelinnumerot, vuosiluvut, biisien sanat, biisien melodiat tms. sointukulut ja soolot sekä kaikkea muuta käsittämätöntä. En tunne koulustamme kuin muutaman ihmisen henkilökohtaisesti, mutta muistan lähes kaikkien nimet (oppilaita monta sataa), jos olen nimen kerrankin kuullut. Muistan miten ihmiset kävelevät ja miltä se kuulostaa, millaiset puhelimet kukin omistaa ja kuinka vastaa puhelimeen, millainen puhetyyli jollakulla on, mitä ihmisillä oli päällä edellisellä viikolla yms. Muistam myös hyvin elokuvien ja sarjojen repliikkejä, pienenä opettelin kaikki ulkoa. Lisäksi muistan mitä ihmiset ovat minulle milloinkin sanoneet ja millaisella äänensävyllä.

On mukavaa kun on hyvä muisti (:

Poissa Pau

• Hirnyrkki
« Vastaus #35 : Heinäkuu 23, 2008, 13:55:48 »
Muistini on hyvin valikoiva, mutta luokittelisin itseni kuitenkin huonomuististen porukkaan. Olen ajottain ollut hieman huolestunut muistini tasosta, sillä olen huomannut unohtaneeni asioita, joista ei ole kauaakaan aikaa ja jotka todellakin pitäisi muistaa. En esimerkiksi muista ensimmäistä päivääni lukiossa, vaikka siitä on aikaa alle vuosi ja kaveri muistaa päivän todella hyvin. Jos hän selittää kyseisen päivän tapahtumia, saan jonkinlaisia välähdyksiä, mutten kuitenkaan osaa muodostaa päivästä selkeää kokonaisuutta. Myös elokuvamuistini on kummallisen surkea ja huomasin sen mm. viime viikolla, kun katsoin kaksi ensimmäistä TSH-elokuvaa. Minusta tuntui oikeasti siltä, etten olisi nähnyt niitä ikinä (muistin kyllä idean, mutta kaikki muu tuntui aivan uudelta), vaikka todellisuudessa olen katsonut molemmat ehkä 3-4 kertaa.

Nimimuistini on ollut koko elämäni ajan surkea. Koulussamme on vieläkin useita oppilaita, joiden nimiä en muista vaikka olen jutellut heidän kanssaan ja ollut samoilla kursseilla useita kertoja. Olen kysynyt kaveriltani todella usein erään tytön nimeä, mutta se ei vain yksinkertaisesti jää mieleeni - muistan vain, että se on kaksiosainen. Kasvomuistini on nimimuistiani huomattavasti parempi ja tunnistan kyllä ihmiset, jotka olen nähnyt aiemmin. Joskus minulla on kuitenkin ikäviä yhdistämisongelmia enkä millään muista missä olen jonkun ihmisen nähnyt, mutta yleensä saan kaivettua tiedon muistini perukoilta pienen mietinnän jälkeen. Aina se ei tosin onnistu, ja päähäni jää pyörimään ikävä ahdistus, kun en oikeasti millään muista, mistä jonkun kyseisen henkilön tiedän. Isälläni on käsittääkseni todettu jonkinlainen lievä ongelma muistin suhteen ja se taitaa ilmentyä nimenomaan kasvo- ja nimimuistissa.

Kuvamuististani en osaa sanoa mitään - en ainakaan ole huomannut sen suhteen erityisiä ongelmia. Suorat tekstinpätkät muistan yleensä hetken, mutta nekin vaativat kyllä jonkinlaisen harjoitteluajan. Yleensä ne kyllä katoavat mielestäni ihan hetkessä, joten sinänsä tuosta ei ole hyötyä. Laulumuistini on luullakseni ihan hyvä: muistan useita laulujen sanoja ja nimiä ulkoa, enkä kyllä koe minkäänlaisia hahmottamisongelmia laulujen suhteen.

Lapsuusajoistani en muista oikeastaan mitään. Surkeaa oikeasti, mutta en vain muista. Isäni ja äitini ovat selittäneet minulle useita tarinoita lapsuudestani ja joskus kuvittelen muistavani ne, vaikka totuus on se, että jollain tapaa omaksun tapahtumat kuulemistani tarinoista eikä minulla oikeasti ole minkäänlaista kunnollista muistikuvaa. En muista yhtiäkään lapsuuteni synttärijuhlia tai joulua, saati sitten tarha-aikoja. Muistan kyllä pieniä välähdyksiä ja juttuja, joiden tiedän tapahtuneen, mutten kuitenkaan muista itse tilanteesta mitään - tiedän vain asioiden menneen niin. Minulla on yhä yksi ystävä, johon tutustuin päiväkodissa, ja hän muistaa sieltä vaikka kuinka paljon ihmisiä. Minä en muista kuin pari läheisimpää kaveriani ja muut ovat minulle täysin hepreaa. Kaverini on kertonut minulle paljon juttuja tarha-ajoilta, mutta enpä minä niistä oikeastaan mitään muista.

Muistini on siis melkoisen lyhyt. Jos luen kokeeseen edeltävänä päivänä, muistan kokeessa luetuista asioista melko paljon. Tämän takia pärjäsin yläasteella koulussa vielä todella hyvin, mutta lukion aikana sitten tuo lukeminenkin oikeastaan jäi enkä enää ole koulun suhteen kovin kaksinen. Kaikki lukemani asiat sitten unohtuvatkin jo muutamassa päivissä, eikä minulla ole oikeasti minkäänlaista käsitystä esimerkiksi historian tapahtumista tai muista asioista, joista olen joskus lukenut.

Muistiahan voi kuitenkin kehittää ja luulen, että voisin yrittääkin sitä joskus. Kirjastosta löytyisi varmasti joitain muistia käsitteleviä kirjoja ja jonkinlaisia harjoitustehtäviä, joiden tekeminen kehittäisi ainakin lyhytkestoista muistia. En tiedä vaikuttavatko nuo pitkäkestoiseen muistiin yhtään, mutta sekin varmasti selviäisi tutustumalla asiaan. Veikkaisin, että muistikirjat saattaisivat oikeasti olla ihan mielenkiintoisia ja niistäkin löytyisi varmasti paljon hyviä muistamisvinkkejä. Katsoin kerran yhden ohjelman, jossa mies oli joutunut auto-onnettomuuteen ja menettänyt muistinsa kokonaan. Hänen muistinsa sanottiin olevan aivan pienen lapsen tasolla, mutta mies päätti harjoittaa muistiaan ja keräsi paljon tietoa liittyen muistamiseen. Hän opetteli useita muistamistekniikoita ja harjoitti muistiaan päivittän. Lääkärit olivat aivan hämmästyneitä miehen kehityksestä, joka oli oikeasti todella huimaa - mies osallistui muistikilpailuun, jonka voitti sitten useina vuosina peräkkäin. Hänestä tuli uskomaton muistivirtuoosi, joka kierteli maailmalla osallistuen ihan maailmanmestaruus kilpailuihinkin.
Kusipäistä suloisin.
yhyy -> Pau

Poissa Chrystal

• Vuotislainen
« Vastaus #36 : Heinäkuu 23, 2008, 14:26:20 »
Minulla on huono muisti. Unohtelen joskus ruoka-aikoja. Yleensä unohdan kaiken mälsän ja tympeän homman. Saatan hoksata ennen nukkumaanmenoa jonkun koulutehtävän jonka sitten tuherran nopeasti. Lisäksi unohdan ruoan usein mikroon.

Kuitenkin muistan Triviail pursuitin kysymykset, jos olen niihin joskus vastannut. Usein saatan muistaa täydellisesti jonkun lausahduksen. Lisäksi muistan jotain juttuja ihan varhaislapsuudesta selkeinä ja hyvinä, usein ne ovat joko jotain kivaa tai hätkähdyttävää. Esim. kun ostimme kanin, olin kai kaksi vuotta, ja silti muistan sen tilanteen-muistan vielä yhden toisen kaninpoikasen jonka olisin itse halunnut. eli muistini on melkoisen valikoiva.
"Ron kuule, sinä tiedät vallan mainiosti, että Harryn ja minut kasvattivat jästit!" Hermione sanoi. "Me ei kuultu lapsina tuollaisia satuja, me kuultiin Lumikki ja seitsemän kääpiötä ja Tuhkimo-"
"Mikä se on, joku sairausko?"
-Harry Potter ja Kuoleman varjelukset

Poissa Tibby

• kotitonttu
  • Vuotislainen
  • Can I have a look at Uranus too, Lavender?
    • LiveJournalini
« Vastaus #37 : Heinäkuu 23, 2008, 16:54:27 »
Ajattelen aina olevani huonomuistinen, mutta ehkä minulla onkin loppujen lopuksi ihan hyvä muisti. Mitään koulujuttuja en kyllä ikinä muista, mutta se johtuu ihan siitä, että ne asiat ei kiinnosta eikä mikään jää mieleen vaikka pänttäisin kuinka kauan. Tämä on kyllä huono juttu koulumenestykseni kannalta, mutta ne asiat ei vaan jää oikein päähän. Nimimuistini on osittain ihan hyvä, mutta välillä tulee aika pahoja jäätymisiä. En tiedä monen koululaiseni nimeä, vaikka käyn heidän kanssaan samoilla tunneilla ja vaihdan silloin tällöin muutaman sanan. Joskus ylä-asteella opin joidenkin nimet vasta kunnolla kahdeksannella luokalla, koko seitsemännen sain aina pähkäillä, että kukas oli kukakin.

Minulla on hyvä kuvamuisti, tästä on kyllä ollut vähän hyötyä tuon huonon muistin kanssa noissa koulujutuissa. Kokeessa saattaa tulla yhtäkkiä sellainen "hetkinen" fiilis, muistan jonkun kuvan ja sitten alan miettimään, että joo, sen vieressä kyllä taidettiin sanoa niin ja niin. Joten kuvamuisti ainakin pelaa ja siitä on ollut ihan hyötyä. Ihmisten kasvot jäävät mieleeni myös helposti. Muistan paljon kasvoja ja vaikken muistaisi henkilöiden nimiä, tunnistan aina ihmiset. Se on vain hiukan ärsyttävää kun tietää, että on nähnyt jonkun aikaisemminkin ja kasvot ovat tutut, mutta ei millään saa mieleensä mistä sen henkilön oikein muistaa tai tuntee.

Laulujen sanat jäävät helposti mieleeni, saatan oppia jonkun kappaleen sanat jo aika hyvin vain muutaman kuuntelukerran jälkeen. Musiikki on muutenkin minulle sellainen läheinen asia niin katson vielä usein samaan aikaan sanoja kun kuuntelen biisiä ja siitä ne oppii vieläkin paremmin. Osaan todella monen biisin sanat ulkoa ja jotenkin kaikki vain jää paremmin mieleen, kun siinä on melodia mukana ja tietty rytmi. Pitäisi varmaan alkaa lauleskelemaan historiankirjan tekstejä kokeeseen lukiessa, jos siitä olisi jotain hyötyä.

Tästä olen itsekkin vähän yllättynyt, mutta opin todella nopeasti joidenkin elokuvien repliikkejä ulkoa. Osaan kymmeniä eri vuorosanoja ulkoa, ja jotkut ovat todella pitkiä. Siskoni tykkäävät katsoa paljon Disnéy Channeliä ja itsekkin on tullut välillä tuijotettua, ja sieltä tulevien sarjojen vuorosanoja osaan kyllä aika paljon. Se on hauska selittää pitkiä litanioita jostain Disnéyn sarjasta ja katsoa muiden ilmeitä, kun ei kukaan välttämättä usko että osaan sanasta sanaan yli minuutin pätkiä. Mutta jostain kumman syystä vain osaan, vuorosanat jäävät helposti mieleeni.

Lähimuistini on kyllä aika surkea. Todella usein tulee mietittyä, että minne taas laitoin jonkin jutun, vaikka hetki sitten se olisi ollut kädessäni. Kerran etsin lompakkoani tunnin verran, kunnes löysinkin sen laukustani, minne olin laittanut sen vähän aikaa sitten. Olen sitä mieltä, että lähimuistini saisi olla parempi, esim. bussistakin on myöhästytty useaan otteeseen sen takia, että en muista minne olen bussikorttini pistänyt.

Lapsuudestani muistan paljon asioita, ihan siitä parin vuoden iästä ja ala-asteelta. Joskus kysyin muutamalta vanhalta kaverilta, että muistavatko he kun tehtiin sitä ja sitä ala-asteella, mutta kellään ei ole minkäänlaista muistikuvaa. Itse muistan joitakin kokonaisia koulupäiviä melkein ja tosi paljon juttuja mitä olen ala-asteella tehnyt. Muistan myös aika hyvin ja suht koht paljon asioita ennen kouluun menemistä. Kuitenkin muistini temppuilee pahasti, jos alan miettimään vaikka että minne olen laittanut avaimeni. Huvittavaa, kun en muista asioita mitä olen tehnyt muutaman tunnin sisällä, mutta muistan juttuja mitä olen tehnyt kolmen vanhana.

Se on hassua, että jotkut asiat vain unohtaa ihan kokonaan. Niitä ei muista, vaikka muut kertoisivat tarkasti mitä on tapahtunut, mutta mieleen ei vain tule yhtään mitään kyseisestä tapahtumasta. Usein sitä kuulee, kun joku kysyy muistanko jotain tapahtumaa, mutta ei ole mitään mielikuvaa. Eikä edes monen ihmisen kertominen siitä tilanteesta saa muistia palaamaan siihen hetkeen, jotkun asiat vain unohtuu ihan tyystin, mistä lie johtuu.

Muistamisvinkkejä en kamalasti osaa antaa, mutta itseäni ainakin helpottaa se, että kirjoittaa tekstiä paperille ja lukee siitä. Tätä kannattaa hyödyntää esimerkiksi kokeisiin valmistautumisessa, kirjoittaa tärkeimpiä asioita paperille ja lukee niitä sitten siitä. Jotenkin se oma käsiala jää helpommin mieleen ja tottakai kun sen tekstin on jo kerran kirjoittanut niin siinä samallakin tulee muistettua paljon paremmin niitä juttuja.
"There's no need to call me sir, Professor"

Poissa moottorisaha

• Voldemortisti
  • Vuotislainen
  • be loud, let your colors show.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #38 : Heinäkuu 24, 2008, 18:20:17 »
Muisti aiheena on kiehtonut minuu aika kauan, ja se onkin aina ollut psykologian tunneilla yksi lempiaiheistani.

Yleisesti katsoen meikäläisen muisti on aika huono. Viimeisin esimerkki puolisen tuntia takaperin, kaveri oli meillä ja lähdössä reeneihin, pyysi lainaksi pinnejä kun omat olivat unohtuneet kotiin. Kaveri sanoi selkeästi että neljä pinniä, toistin määrän ja omasta mielestäni painoin sen mieleeni, mutta kun olin yläkertaan vievien rappusten puolivälissä, oli pakko huutaa vielä varmistukseksi "Ai neljä??".

Valikoiva voisi kuvata minun muistiani myöskin. Osittain "huonoon" muistiini vaikuttaa kuitenkin se, että uppoudun niin helposti omiin ajatuksiini, että kaikki, mitä joku sillä hetkellä sanoo, menee täysin toisesta korvasta sisään ja tulee toisesta ulos. Ja sitten hävettää kun pitää kysellä asiat uudestaan.

Itseasiassa eilen tajusin, että minulla on kuvamuisti. Piirrettynä ja kirjoitettuna silmäillyt asiat jäävät huomattavasti paremmin mieleen kuin kuultuna, vaikka kuulo onkin henkilökohtaisesti minulle kaikista tärkein aisti, ja sen viimeisenä haluaisin menettää (johtunee mielipuolisesta intohimostani musiikkia kohtaan).

Opin suhteellisen helposti biisejä ulkoa, englanninkieliset sanat ja lauseet jäävät suurimmalti osin ensimmäisellä vilkaisulla päähän, ja minulla on erittäin hyvä nimimuisti. Kasvomuisti taas vaihtelee, joidenkin ihmisten kasvot jäävät mieleen ja joidenkin ei, eikä sillä ole mitään tekemistä asian kanssa, miltä ihmiset näyttävät tai miten usein heitä näen. Joidenkin pärstä jää päähän vaikka olisin nähnyt heidät vain kerran, enkä näkisi enää koskaan, joidenkin naamaa taas en millään muista, vaikka ajattelisin heitä 24/7.
Jokin mikä on minulle ylivoimaisen vaikeaa, on ruotsinkielen muistaminen :D Se ei uppoa sitten millään, vaikka miten pänttäisin. Yksi sana jäi päähän viime kevään kolmelta ruotsin kurssilta, ja sekin johtui siitä että tuijotin kyseistä sanaa jäätyneenä valehtelematta 20 minuuttia =D Vuxenunderhållning = aikuisviihde. Hehe...

Erikoisinta muistiin liittyvää minuun liittyen on elämäni ihkaensimmäinen muistikuva. Minä, 2,5-vuotiaana äitini ja vielä silloin eläneen isäni kanssa kuuntelemassa J. Karjalaisen keikkaa. Muistan vielä, miten basso tutisutti meikän nyrkillätapettavaa kroppaa, ja ihmettelin senegalilaisen miehen tullessa Väinö-biisissä laulamaan niitä shumbalamba-kohtia. Ja tämä on eittämättä oma muistoni, sillä äitini ei ole kertonut tästä minulle koskaan, otin sen joskus itse puheeksi. Harva ihminen muistaa mitään noin nuoresta, vai olenko väärässä? Seuraavasta muistikuvasta onkin sitten vaikeampi sanoa. Jonkinlainen side on Jukka Karjalaisen musiikkiin muodostunut luultavasti juuri tuon takia, sillä kuuntelen hänen ihania biisejään vieläkin suurella intohimolla, enkä koskaan kyllästy :)

Muistisääntöjä minulla ei oikeastaan ole. Piirrän/kaavailen jonkin asian silmällä katsottavaan muotoon, jolloin se jää helpommin päähän. Tämä ei tietenkään päde kaikilla. Pankkikorttini tunnusluvun muistan liittämällä sanan kumpaakin kahta kirjainta kohden, ja se on samalla itselle jopa tietynlainen tavoite elämässä :D En paljasta enempää.

Unet muistan lähes poikkeuksetta aina, ja samoin jotkin tapahtumat ja keskustelut, jotka on käyty vuosia sitten. Viime aikoina -lähinnä tänä kesänä- tosin olen huomannut, etten välttämättä muista edellistä päivää ollenkaan, ja joudun käyttämään tekstiviestejä ja kännykkäni kalenteriin kirjoittamiani ajatuspätkiä johtolankoina muodostaakseni edes jonkinlaisen kuvan eilisestä. Joskus joudun kysymään ympärilläni eläviltä ihmisiltä "Mitä mie tein eilen?" tai "Oltiinko myö jossain eilen?". Aika surkeaa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2008, 18:27:54 kirjoittanut moottorisaha »
When you say it's dead and gone, yes, I know you're wrong

Caribu

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Heinäkuu 26, 2008, 09:42:44 »
Heti kävi naurattamaan. Itselläni on surkea nimi, kuva ja numero muisti, ei tule mitään. Sitten en oikeen muista asioita, yms. Siis... Yksinkertaisen surkea muisti ylipäätään, sekuntti sitten sanotaan jotain ja minä unohdan, ihan tavallista. Ärsyynny kauhean helposti, jos joku väittää etten tehnyt jotai mitä piti, mutta yleensä selviää että vaihteeksi taas unohdin...
Ainut, mikä minulle jää päähän, on laulujen sanat. Hyvien bändien (hem, hem, kuten TH'n) sanat jäävät älyttömän hyvin päähän ja sitten ne soikin siellä koko ajan... Joskus joku sanoi, että minun pitäisi vähentää musiikin kuuntelua, koska biisit vie aivoissa liikaa tilaa ja siksi unohtelen kaiken muun. Pah, en ottanut kuuleviin korviini asiaa.

brianne

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Heinäkuu 27, 2008, 14:45:06 »
Minullakin tooosi huono nimimuisti. Se tuli todettua riparilla. Kasvot muistan kyllä hyvin, mutta en niiden omistajien nimiä.
Näkömuistini on kyllä hyvä esim. jos olen käynyt kerran jossain paikassa, niin muista hyvin huoneen sisustuksen ja huoneen värit. En kyllä tiedä onko tuolla kehumisen aihetta :DD Muistan myös erittäin selkeitä pieniä "juttuja" lapsuudesta. :)

Eli mielestäni muistini on ihan ok. Ainakin omin silmin.

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
  • And give the kids a show.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #41 : Heinäkuu 27, 2008, 15:20:56 »
Minulla on hyvä nimimuisti ja kasvomuisti. Yleensäkin käytän muistia hyödykseni oppimisessa. Muistan helposti asiat ulkoa, varsinkin jos ne kiinnostavat minua. Asiat jotka eivät kiinnosta, eivät pysy muistissa niin helposti. Esimerkiksi saksan verbien "on ollut" muodot (mikähän se oikea nimitys olikaan... xD) opettelin kohtalaisesti, sain kokeista kasia ja unohdin ne heti seuraavana päivänä. Muistini on aika valikoiva. Kasvien nimet eivät myöskään pysyneet päässä ollenkaan. Hyvä jos koivun tunnistin... Melkein kaikki muut asiat koulussa sujuvat muistin avulla. En lue kokeisiin juuri lainkaan, koska muistan asiat tunnilta. Muistan myös kaikki vähänkin tärkeämmät tapahtumat kun olin ihan pieni.

//Ja toisaalta taas minulla on joitain outoja välivuosia, joilta en muista juuri mitään, vain erittäin hämäriä kuvia. Esim. ensimmäisestä ja kolmannesta luokasta en muista juuri mitään. Viideskin luokka on jäänyt jonnekin muistin perukoille. Vaikka ei noista nyt niin kauan ole. :/
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2009, 11:16:16 kirjoittanut Valkovuokko »
Can't you see the way she's crying,
well that's what keeps her trying.
If you want to keep the girl for as long as you live,
just break it apart her heart.

Poissa Lusitania

• Paluumuuttaja
  • Vuotislainen
  • So you screwed up
« Vastaus #42 : Huhtikuu 09, 2009, 19:33:31 »
Minulla on mielestäni hyvä muisti.
Muistan nimet, numerosarjat ja kasvot hyvin. Sen lisäksi muistan mitä joku on sanonut tai mitä joskus on tapahtunut. Useimmiten tämä tuottaa lähinnä kummastusta, jos alan kertoa jotain juttua, jota kukaan muu ei muista. Lapsuus on todella tuoreessa muistissa ja pystyisin kertomaan monta asiaa ja juttua aivan sanasta sanaan.
Muistan myös toisille ihmisille tapahtuneet asiat. Joskus kavereita häiritsee, kun kerron jutun, joka on tapahtunut heille, ja minä muistan sen paremmin kuin he itse, heidän kertomansa perusteella.
Numeromuisti meillä testattiin koulussa seitsemännellä luokalla, siihen sisältyivät myös numerosarjat ja muistitekniikat. Tavallaan katsottiin keksikö muistisäännön numerosarjaan, jota sai katsella vain hetken.
Muistin testaaminen voisi olla jännää. :)

Hyvästä muistista on mielestäni paljon hyötyä, mutta toisinaan minäkin kyllä unohdan asioita.
Help will always be given at Hogwarts to those who ask for it.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #43 : Huhtikuu 10, 2009, 08:52:08 »
Minulla on melko hyvä muisti. Muistan yleensä pikkuiset yksityiskohdat, esim. iät, vuosiluvut, tarkat tapahtuma-ajat jne. hyvin, mutta tärkeämpien asioiden muistaminen voi joskus olla hieman vaikeampaa. Monet ovatkin ihmetelleet, miten voin muistaa noin pienet ja yksityiskohtaiset asiat niin tarkkaan, esim. minä vuonna mikäkin asia tapahtui. Lisäksi muistan hyvin ja suht. tarkkaan tähänastisen elämäni aina noin 5-vuotiaasta alkaen.
Terve kaikille!

Gretel

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Huhtikuu 18, 2009, 15:54:05 »
Minulle huomautellaan muististani jatkuvasti, ei siksi, että unohtelisin asioita, vaan siksi, että muistan aivan älyttömiä asioita aivan uskomattoman tarkasti.
Lapsuudesta muistan niin paljon asioita, etteivät vanhemmat tai sukulaisetkaan tajua yhtään mistä puhun. Saatan kertoilla kaikessa rauhassa mitä olen tehnyt jonakin tuiki tavallisena päivänä ollessani kolmen vanha, tai sitten jutella jostakin kakkosluokan matikantunnista.
Lisäksi painan mieleen muille ihmisille tapahtuneet asiat, mikä on kuulemma hyvin häiritsevää. Kaveri saattaa kartoa jonkun jutun ensin minulle, ja sitten jollekin toiselle, ja toisella kerralla jo korjaan vääriä väitteitä oikeiksi, niin kuin olisin itse ollut paikalla.
Opin tekstit uskomattoman helposti ulkoa, ja kirjamuistini on ehdoton. Kaikista parhaiten osaan Harry Potter ja liekehtivä pikari - kirjan alun, koska se oli ensimmäinen lukemani Potter ( älkää kysykö mikä järki aloittaa keskeltä sarjaa ) ja pelkäsin ensimmäisessä luvussa luikertelevaa Naginia niin paljon, että syöpyi väkisinkin mieleen. Muistan myös elokuvista repliikit yhden katsomiskerran jälkeen, koulun ruotsinkirjan kappaleet, kun ne on kuunneltu tunnilla, sekä lukuisan määrän laulujen sanoituksia, jotka saatan oppia kerrasta.
Minä ja kaksoissiskoni olemme niin paljon yhdessä, että joskus muistan hänelle sattuneiden asioiden tapahtuneen minulle. Se on hyvin kiusallista. Lisäksi muistan kaikki näkemäni unet, joka on melko ärsyttävää ja joskus pelottavaakin.

Minulla on hyvä kasvo- ja nimimuisti, mutta karttamuistini on surkea. Opin kyllä historiantunnilla ensimmäisen maailmansodan aikaiset rajat, mutta maantiedossa olen aina ihan hukassa. Kuvamuistini ei takkua muissa yksityiskohdissa, paitsi väreissä joskus. Musta ja valkoinen menevät sekaisin, ja se on outoa.

Unohdan helposti asioita, jotka olen juuri sanonut. Siksi toistan joskus samaa lausetta monta kertaa, ennen kuin siitä huomautetaan. Saatan myös etsiä tavaraa, joka on kädessäni tai jonka olen juuri laittanut jonnekin. Eli kyseessä on varmaankin huono lähimuisti?

Muistivinkkejä en oikein osaa sanoa, itse käytän varsinkin englanninsanoja opetellessa laulujen sanoja apuna, eli "tän muistaa siitä ja siitä biisistä jonka esittää se ja se, siinä lauletaan näin."

Poissa Esses

• Velhotar
  • Vuotislainen
  • pöö
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #45 : Huhtikuu 18, 2009, 17:08:03 »
Minun muisti on p*******ä

Jos minulle sanotaan jotain, unohdan sen alta minuutin, kokeisiin pänttääminen on tuskaa, ja kokeen jälkeen Black out.
Kasvomuisti kaiketi hyvä, tai koen paljon deja vu ilmiöitä.Joskus jos joku tulee juttelemaan, luulen että ollaan joskus tavattu, mutta jos joku vähemmän tunnettu soittaa, ja vain nimi näkyy, pitää ensin kysyä mistä tuntee. Nimi muisti olematon, välillä unohtuu perusasioiden nimet. Esimerkiksi: "Se, se, se juttu siinä auton päällä, mikäse nyt oli?" konepelti, " no se juttu millä leikataan pitsaa" pizzahyrrä jne.
     Kadehdin nitä joilla on valokuvamuisti. Yhdellä meidän koulussa on sellainen. Vetelee kymppejä kokeista ja kehuu, kuinka oli vain lukenut kerran koealueen. grrr...
      Mutta toisaalta muistan yhden asian varhaisesta lapsuudesta, seison pinnasängystä ja katson, kuinka isä nukkuu ja äiti tulee ottamaan minut syliin, olin joku 2-4 vuotias, äiti veikkasi, kun kerroin tuon muiston.
ihmiset ovat kuin lentäviä lankakeriä

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #46 : Marraskuu 07, 2009, 10:44:01 »
Muistini laatu riippuu siitä, miltä kantilta katsotaan. Kokeessa muistan lukemani asiat melko hyvin, mutta asiat painuvat unholaan melkein heti. Toisten ihmiset sanomiset ja tekemiset jääv't hyvin muistiini, mutta omia asioitani en yleensä muista. Kasvomuisti minulla on hyvä, mutta nimet saatan unohtaa nopeastikin.

Omistan onneksi kalenterin, johon laitan kaiken tärkeän ylös. Esimerkiksi läksyt: miten joku ei voi olla laittamatta läksyjä ylös, johan ne unohtaa kotimatkalla!

Varhaisimmat mielikuvat omasta olemassaolostani ovat siitä, kun kolmevuotiaana juttelin vanhempieni kanssa. Tilanteista en muista sitä kokonaisuutta, vain tiettyjä hetkiä ja väläyksiä, jos jotain tapahtunutta aletaan miettimään.

Yleensä muistan myös mitä haluan (jos nyt ei puhuta koulukirjoista, niiden sisältöä kun pitää myös ymmärtää), ja voin jättää tarkoituksellanikin jotain asioita pois kuormittamasta muuta muistiani.

Opetteluni on sitä samaa työstämistä: lue, pidä tauko, lue pidä tauko, lue... ja sitä rataa. Tällä tapaa olen oppinut mm. koulukirjoista tiettyjä katkelmia ulkoa, ja onneksi niistä on myös kysytty kokeissa :)

Kaiken kaikkiaan olen siis todennut, että minua vaivaa valikoiva muisti!
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #47 : Lokakuu 04, 2014, 21:57:08 »
Minun muistini on kuin romukoppa; tärkein asia on aina alimmaisena, ja sukeltaa
esiin kun aiheella ei enää ole väliä.
Ja annas olla kokeissa, plop, kaikki katoaa muistista kuin pyyhekumilla pyyhittynä.
Muutenkin olen välillä semmoinen omiin ajatuksiinsa vaipuva ihminen, että
minulle saisi huutaa pöö enkä tajuaisi mitään. :D
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina

Poissa huispauskotka

• Teddy Lupinin vaimo
  • Vuotislainen
  • Se uniikki ja lahjaton.
  • Pottermore: MarauderHeart20696
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #48 : Lokakuu 08, 2014, 19:04:49 »
Minulla on oikeasti huono muisti!

Unohtelen kokoajan.
Jos joku asia ei kiinnosta, se haihtuu mielestäni kuin tuhka tuuleen.
"Laita tiskit"
"Joojoo kohta"
...
"Et sit laittanu niitä tiskejä"

Välillä inhottaa tuottaa ihmisille pettymyksiä ja joutuu aina vakuutteleman että en ihan totta tahallaan jättänyt sitä ja tätä tekemättä.
Minulla on kyllä ihan ok kasvomuisti, muistan kyllä luokkalaisteni kasvot ja nimet. Myös harrastuksista muistan kasvot, mutta nimet vaan eivät jää mieleen ellei kyseiseen henkilöön ole aietta esim. pyytää Facebookissa kaveriksi.
Nytkin yritän muistaa, mitä äsken kirjotin.
Koulussa muistan joitain asioita. Maantieto on todistuksessa 6. Voisin ehkä yrittää panostaa huijaamalla seuraamaan tunnilla koska haluaisin lentoemännäksi.
Muistan joitain turhia asioita, kuten latinalaisia nimiä. Särki (rutilus rutilus), leskenlehti (tussilago farfara) ja ratamo (plantago major) ovat jääneet mieleeni vaikken niitä varmaankaan tule tarvitsemaan.
Samoin muistan hirveän liudan kemiallisia mitälie (P= fosfori, Sn=tina...) vaikkeivat ystävänikään niitä muista. Tosin siitä on kemiantunnilla hyötyä.

Jos lähden lenkille paikkaan jossa en ennen ole käynyt jalan, joudun oikeasti keksimään muistisääntöjä takaisinlöytämistä varten. Ei kiva.

Muistan siis asioita joita ajattelen tarvitsevani. Kuten että ukonhattu ja kasviarsenikki ovat sama asia.
Muistan pätkittäisiä repliikkejä Pottereista. (...taas tulee niin vahvaa unijuomaa, että sitä kutsutaan elävien kuolleiden juomaksi... No, miksette te tee muistiinpanoja?)

Kaipuu Hogwartsiin on välillä niin suuri, että se tekee kaiken muun muistamisesta täysin yhdentekevää
"Kaunis puukko rinnassa haavoittaa ruostuneen lailla"
-Apulanta