Kirjoittaja Aihe: Muisti, muistaminen  (Luettu 12349 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Sawyer

• Scandal
  • Vuotislainen
    • Livejournal
Muisti, muistaminen
« : Marraskuu 26, 2004, 17:58:42 »
Ajattelin kirjoittaa sellaisesta asiasta kuin muisti, ja muistaminen. Se tulee väkisinkin vastaan elämässä jokaisena päivänä. Joskus se tuottaa hankaluuksia.

Minun muistini on  melko tavallinen.
Kasvot muistan ihan hyvin, mielestäni. Nimimuistikin on keskiverto, kyllä tarpeeksi usein kun nimen kuulee se jää mieleen. Joskus jokin asia jää todella mieleeni, vaikkapa jostain pidemmästä tekstistä lauseita ulkoa vaikkei siihen olisi tähdännytkään.
En kuitenkaan muista asioita, jotka eivät minua todellakaan kiinnosta. Ne eivät vain jää mieleeni, elleivät ne sitten ole tarpeeksi tyhmiä jäädäkseen mieleen. Karttamuistini on myös surkea, kuvamuistissa ei ole kehumista. Karttojen paikat yksittäisinä ei jää mieleen, saati sitten sijainnit. Se on minulle jotenkin todella vaikeaa.
Lisäksi muistini on joskus ärsyttävän lyhyt. En tiedä johtuuko se siitä, etten vain jaksa kuunnella tai keskittyä johonkin asiaan, mutta usein käy niin että olen kuullut jo vastauksen mutta kysyn sitä uudestaan, saatan kysyä kaksikin kertaa. Katson kelloa mutten muista enää hetken päästä paljonko se oli. Nämä ovat onneksi vain pieniä asioita.
Minulla on joitain asioita, jotka ovat jääneet mieleeni siitä, kun olin ihan pieni. Ne ovat kuitenkin vain hämäriä muistikuvia joistain lastenohjelmista tms. Toki myöhemmästä lapsuudesta on jäänyt paljon enemmän mieleen, yksityiskohtiakin.
Se on yksi raivostuttavista asioista, kun melkein muistaa jonkun asian eli nk. 'asia on kielen päällä'. Joskus jopa jotkin yksinkertaiset sanat unohtuvat, ei vain muista sitä juuri sillä hetkellä. Mistäköhän sekin johtuu?

Voisitte käyttää apuna vastaamiseen vaikka seuraavia kysymyksiä:
- Onko sinulla hyvä/huono muisti? Miten se ilmenee? (kuvamuisti, laulut, kasvomuisti, nimimuisti, suorat tekstinpätkät...)
- Onko sinulla jotain, mikä on erityisen vaikea muistaa
- Onko mieleesi jäänyt jotain erikoista, esimerkiksi jostain mikä on tapahtunut todella kauan sitten? Tai jotakin yksityiskohtaista?
- Lisäksi olisi mukava jos kertoisitte jotakin muistamisvinkkejä, miten olette opetelleet vaikka jonkin tekstin ulkoa.

Muoks. Minulla on surkea karttamuisti. Meidän piti tehdä sellainen koulussa ulkomuistista. En saanut paperille juuri mitään, paitsi sitten kun näin pienen osan kaverilta, niin muisti palautui.. Hieman. :)
"Well, we'll soon find out, won't we?" said Snape smoothly. "Wand out, Potter."

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
Muisti, muistaminen
« Vastaus #1 : Marraskuu 26, 2004, 19:47:44 »
Yksi TODELLA huonomuistinen ilmoittautuu. Hyvä on, minulla ei ole virallisesti havaittu mitään muistihäiriötä, kuten äidilläni, mutta olen onneton muistamiseen liittyvissä asioissa. Koulukirjat ja sellaiset muistan keskimäärin, mutta jestas kun pitäisi jotain _pientä_ muistaa. Sellaista vähemmän merkittävää, jonka unohdan olevan merkittävää -___-

Unohdan esimerkiksi kirjastoon palautetavat kirjat. Olen alkanut unohtamaan niitä vasta viime aikoina, ennen vein ne säntillisesti oikeaan aikaan eikä minulle tainnut tulla ennen tätä vuotta kuin yhden kerran sakkoja. Mutta niin kai se muisti iän myötä heikkenee :P

Olen joissain muistijutuissa hyvä. Minulla on valikoivan kuulon lisäksi myös valikoiva muisti nähtävästi. Muistan itseäni kiinnostavat asiat, kuten viime vuonna historiassa muistin helpostikin Kreikan, Rooman yms. muiden Antiikin ajan valtioiden pyörittelyä ja kaikki mahtavat ja oikeasti mielenkiintoiset salaliittoteoriat, mutta auta armias nykyään. Teollinen vallankumous oli puuduttavaa luettavaa, eikä jäänyt oikein mitään päähän.

Kasvoissa koen olevani hyvä. Kasvot ovat kiehtovia, ja hiemankin erikoisemmat nimet jäävät hyvin päähän. Osa tätä silloin tällöin esiintyvää nimifriikkeilyä. Silmät, nenä, leuka, kulmakarvat ja hiusten väri/muoto/tyyli iskoistuvat kallooni, ja kuullessani ihmisen nimen tai nähdessäni hänet, muistiini humspahtaa yllättävänkin paljon tietoa. Mutta jos yritän ilman vinkkiä muistella O_o Jestas. Kuvamuisti on samanlainen. mielenkiintoiset kuvat jäävät kummittelemaan, muut valuvat iloisesti rallatellen toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Varsinkin kaikki koealueen kuvat tuntuvat aina epämukavilta ja epätärkeiltä. Muistan kyllä hyvin esimerkisiksi täällä ihmisten viestejä ulkoa. Joo, friikkeilyä, sanokaa vain. Mutta minkäs sill voi, jos mielenkiintoisten ihmisten mielenkiintoiset ajatelmat jäävät päähän.

Hieman kammottaa tuo vanhuus, vaikka siihen onkin minulla hurjasti matkaa. Mutta kun nyt menen kuin kuuraketti alaspäin muistini kanssa, niin olen kanssa yksi törkyinen höppänämummeliini, joka kihertää täysin omia juttujaan, eikä muista mitään. Olen tällä hetkellä 100% varma, että minulla on jonkintasoinen dementia :P Mutta se ei tarkoita, että jaksaisin ottaa itseäni niskasta kiinni ja aloittaa palapelien pelaamisen. Ei....

Ja tekstin muistaminen helpottuu, jos kykenee valehtelemaan itselleen, "että tässä voi oppia jotain, hei tämähän on mielenkiintoista....". Minä olen huono tuossa. Pätkittäin opettelu on myös helppoa, ja jos ei ole innokas lukija.

Eh. En ole siltikään huolissani. Helpompi vain, jos osan onnistuu unohtamaan :) Olen myös sitä mieltä, etten kyllä pätkääkään keskity. Ihan totta. Mihinkään. Vien astioita jääkaappiin, minua käsketään täyttämään astianpesukone, sanon jooojoo ja unohdan asian samantien. En keskity, muistan valikoivasti :D
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Poissa Nienna

• Kofeiiniriippuvainen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Muisti, muistaminen
« Vastaus #2 : Marraskuu 26, 2004, 20:02:28 »
Minulla on vähän erikoinen muisti siinä suhteessa, että opin turhaakin turhemmat asiat todella nopeasti, kun taas tärkeitä asioita en muista sitten millään. Esimerkki: Kun aloitin koulussa saksan, minulta meni varmaan puoli vuotta oppia kysymyssanat, kun taas opin yhden kerran sen luettuani mm. sanan "der Special-fliegentish -en ole enää varma miten se kirjoitettiin- elikkä siis suomeksi suunnilleen "erikoispöytä kärpästä varten". Perin hyödyllistä.

Nimimuistini on ihan siedettävä ja runot ja laulujen sanat opin yleensä todella nopeasti. Ja muistan usein paljon paljon sellaisia pikkujuttuja muista ihmisistä, joita he ovat joskus vain ohimennen sanoneet. Numerosarjat (tyyliin puhelinnumerot) eivät taas jää mieleen sitten millään.

Minkähän ikäisestä lähtien ihmisellä ylinpäänsä voi olla muistoja? Omat varhaisimmat muistoni ovat suunnilleen 3-vuotiaasta lähtien. Varhaisin muisto, joka tulee nyt mieleen, taitaa olla siskoni syntymä. (Olin tällöin vähän päälle 3-vuotias.) Hassua kyllä, muistan siitä lähinnä sen, että kun tulimme isäni kanssa sairaalasta katsomasta vastasyntynyttä siskoani ja äitiäni, ajoimme kotiin McDonald'sin kautta ja sain HappyMeal-lelun. Jännittävät asiat sitä tuon ikäisellekin jäävät mieleen. :p

Poissa Elosäde

• Wanhus
  • Vuotislainen
Muisti, muistaminen
« Vastaus #3 : Marraskuu 26, 2004, 20:39:17 »
Itse pidän itseäni hyvämuistisena. Kouluasiat jää mieleen ja muistan ne, vaikka kyllä ne hyvin aikojen saatossa hämärtyvät, mutta sitä sattuu kaikille. Nytkin matikan kuutoskurssilla maikka kiroaa, kun kaikki ovat erittäin autuaasti unohtaneet ensimmäisen kurssin asiat :)

Kuvamuistin on kumminkin minusta vahvuuteni. Kuvia on jotenkin helpompi muistaa. Sanojen muistaminen taas tuottaa osittain vaikeuksia. Luen johonkin sanakokeeseen edellisenä iltana ja seuraavana päivänä muistan ne pienen kertauksen jälkeen hyvin, mutta uat armias jos joku kysyisi samat sanat viikon päästä. Joskus tulee hetkiä, että tiedän täsmälleen mistä kohtaa tekstiä sana oli, mutta en vain muista sitä. Saksan tunneilla olen myös huomannut että muistan kaikki sanat ruotsiksi, mutta saksaksi en yhtään mitään. Totta on myös se, että ne erikoiset sanat, jotka naurattavat tarpeettomuudellaan ja muulla typeryydellään, jäävät mieleen eivätkä ne, mistä ehkä olisi jotain hyötyä. Saksasta muistan sana tschechisch (tsekin kieli) mutta mihin minä sitä tarvitsen? :)

Kirjaston kirjojen palautuksia en muistaisi ilman niitä lappuja, varsinkin kun joskus on tapana käydä viikottain kirjastossa, joten ei sitä muista, mikä pitää palauttaa milloinkin :) En kyllä edes yritä muistaa, kun tiedän että on ne laput.

Minun tietääkseni varhaisimmat muistot on yleensä jotain kolmevuotiaasta. Tietysti jos jotain todella mullistavaa tapahtuu aikaisemmin, niin se jää mieleen. Minun varhaisin muistoni on siitä kun olin noin kolme vuotias ja me muutimme. Ensimmäisestä kodistani en muista mitään (paitsi että kun olen vanhempana käynyt siellä), mutta sen muistan kun katsoin uuden kodin eteisen ikkunasta, kuinka traktorin lavalla tuotiin jotain huonekaluja.

Muistipelejä kannattaa pelailla, eiköhän sekin jollain tapaa harjoita sitä muistia :)
"Insinööri on ihmisenä osaamistaan suurempi ihme" -Esa Saarinen

Thalin

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #4 : Marraskuu 26, 2004, 20:41:30 »
En yleensä unohda kuin merkityksettömiä pikkuasioita(siis tyyliin: mikä sen hassuviiksisen tyypin nimi toisessa maailmansodassa nyt oli ja mitä ihmettä se tyyppi oikein teki tai mikä niiden kadulla kulkevien nelipyöräisten metallihökötysten nimi nyt oli?)

Muistan kylläkin kirjastokorttini numeron, puhelinnumeroni, piin 8 desimaalin tarkkuudella yms. ulkomuistista.

Itse asiassa muistini kanssa suurin ongelma on itseluottamuksen puuttuminen. Tai siis en ole yleensä varma muistanko jonkin asian oikein vai en...

Niin ja sitten nimimuistini on SURKEA! Minulla kesti lähemmäs kolmekymmentä sekunttia miettiä parhaan kaverini sukunimeä... Lisäksi minä meinasin ilmoittaa eräälle tyypille vahingossa erään toisen henkilön nimen esitellessäni itseni(niin minä todellakin unohdin oman nimeni)...

Kenshi

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #5 : Marraskuu 26, 2004, 21:49:06 »
Minulla kai sitten on ihan hyvä muisti. En tiedä.
Saatan muistaa mitä ihmeellisimpiä asioita, joista eräs henkilö jaksaa aina ihmetellä, miten voin muistaa jotain sellaista. Välillä muistan jotain minulle täysin merkityksettömiä asioita, mitä olen kuullut jossain ehkä kerran tai kaksi. Siitäkin kyllä saattaa olla hyötyä. Mutta muistipeleissä minä olen todella surkea..

Kasvomuistini ja nimimuistini ovat kai sellaista keskivertotasoa. Nimet yleensä jonkun pienen yksityiskohdan perusteella, jos en onnistu yhdistämään niitä suoraan kasvoihin. Esim. ensimmäisenä päivänä yläasteella oli jokin tutustumileikki, jossa piti osata toisten nimiä edes jonkin verran, muistin erään tytön siitä, että hän sanoi harrastavansa ratsastusta..

Tekstinpätkiä en yleensä muista ihan suoraan ulkoa, mutta sekin riippuu tietysti pätkän pituudesta, ym. Sitten taas joidenkin laulujen sanoja saatan muistaa todella hyvin, jos ne ovat mielestäni hyviä, mutta toisia sitten taas en muista millään.

Minulle ei nyt tule mieleen mitään, mikä olisi jotenkin erityisen vaikea muistaa.. Ehkä juuri jotian pitkiä tekstejä, mitä pitäisi osata jossain kokeessa.

Josatin syystä mieleeni on jäänyt eräs nolo tapaus, joka sattui minulle aika pienenä, olisinkohan ollut ehkä neljävuotias.. Olin äidin ja isän kanssa Anttilassa, ja jäin katselemaan jotain juttua. Sitten lähdinkin vahingossa erään vieraan "tädin" perään, ja kysyin häneltä, että milloin lähdemme kaupasta. "Täti" sanoi ystävällisesti, ettei tiedä, ja huomasin äidin ja isän kauempana.. Muistan selvästi, että "tädillä" oli tummanpunainen takki, ja ruskeat housut.

Olen opetellut erästä laulua nyt niin, että otan aina pienen pätkän siitä, ja hoen sitä silloin tällöin, kunnes muistan sen. Sitten jonkin ajan kuluttua, jos muistan vielä edellisen pätkän, otan uuden, ja hoen sitä. Kun muistan tuonkin pätkän, niin yhdistän sen edelliseen ja hoen niitä yhdessä, ja sitten lisään myöhemmin taas yhden pätkän laulusta, jne. Tuo toimii monen muunkin asian kanssa, ei vain laulujen.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
Muisti, muistaminen
« Vastaus #6 : Marraskuu 26, 2004, 22:13:13 »
Minäkin omistan aika huonon muistin, tai se saattaa olla valikoiva muisti. Esimerkiksi jos aamulla äiti käskee minun vaikkapa laittamaan märät vaatteet kuivumaan kun tulen koulusta, unohdan sen täydellisesti lähes aina. Syynä voisi olla se, ettei minua kiinnosta laittaa pyykkejä kuivumaan. Koulujutuissa muisti vaihtelee. Kun pitäisi muistaa jokin hyödyllinen asia tai sana kokeessa tai vaikka aivan tunnilla, en muista sitä, mutta ne "turhanpäiväiset", joita ei tarvi osata, jäävät useammin mieleen.

Monia elokuvien repliikkejä jää minulle hyvin mieleen, tai jos oikein opettelen niitä, ei tarvitse montaakaan kertaa toistaa, kun se jo jää mieleen. Äitini ei tykkää siitä, kun lauon reploja kovin antaumuksellisesti, käskee tekemään saman koululäksyjen kanssa. Laulujen sanoja opin toisinaan aika helposti, varsinkin silloin, kun todella haluan sitä.

Kasvo- ja nimimuisti on vähän miten sattuu. Joidenkin kasvot muistaa erittäin hyvin vuosienkin jälkeen, joidenkin kasvoja ei vain muista, vaikka olisi nähnyt ne vasta pari päivää aikaisemmin. Sama juttu nimen kanssa.

Ainoana vinkkinä vaikka läksyjen muistamiseen, on se, että haluaa oppia. Ei välttämättä toimi, mutta parempi se kuin että hokee vain, että ei kiinnosta (jota minä toistan tylsien asioiden kanssa...) Yrittää vain, "tämä on kiinnostavaa". Bilsan kokeeseen lukeminen sujui hienosti, kun illalla kirjaa lukiessani kuvittelin sen olevan joku Potter, mielenkiintoinen kirja (ja koe meni hienosti seuraavana päivänä :))

Pieni Hikke

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #7 : Marraskuu 26, 2004, 22:39:12 »
Hmm. Minulla on hyvin erikoinen muisti, vaikka itse sanonkin. Minun numero-ja nimimuistini on sanalta sanoen surkea. Hyvä että muistan edes luokkalaisimme nimet. Harrastuksien tyyppien nimiä en vain muista, en muista. Puhelinnumeroista muistan vain 112, äitini numeron, isäni numeron, oman numeroni ja kotini numeron. Loistava muisti minulla.

Mutta minä muistan, minkä olen lukenut. Se on hyödyksi kokeissa. Muistan ensimmäisen luokan aapisen tarinat. Muistan lähes täydellisesti kirjan, jonka olen lukenut. Paitsi jos luen vain lukemisen takia, en tekstin. Minä muistan, mitä muut ja minä olen sanonut. Muistan ne lupaukset, joita muut eivät muista. Mielenkiintoiset laulut minä muistan. Useimmista muistan vain kertosäkeet, joita laulan usein. Ensin voin laulaa hieman Indicaa, sitten Petri Munkkia (se ei kirjoiteta noin), TikTakia. Ja vain joidenkin kappaleiden kertosäkeet, koska en muista enempää. Mutta kappaleen Haltin Häät muistan täydellisesti, koska pidän siitä. Se on mielestäni mielenkiintoinen.

Ja minä muistan tilanteita. Muistan kaikki oudot, merkityksemättömät asiat. Mutta muistan myös tärkeät tilanteet. Muistan kaiken nolon, mitä olen tehnyt, aivan kaiken. Mieleni ei anna unohtaa niitä tapahtumia, vaikka haluaisinkin. Olen muistojeni vanki. Vanhin muistoni on kaiketi 3/4-vuotiaana. Olin peilin edessä, suu täynnä maitoa. Sitten minä purskautin kaiken maidon suustani peilille. Siinä taitaa olla aikaisin muistoni. Muistan tilanteita ympäri elämäni.

Minä muistan lukemani ilman mitään itsensä kusettamis juttuja. Jos haluan oppia englantia, luen sanat, pyydän vanhempia kuulustulemaan ne, kirjoitan paperille. Ja kannattaa monissa muissakin asiassa pyytää muita kuulustelemaan, minä opin niin parhaiten.

Sametti

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #8 : Marraskuu 27, 2004, 18:31:25 »
Hei täällä moi. Yksi huonomuistinen ilmoittautuu.

Onko sinulla hyvä/huono muisti? Miten se ilmenee? (kuvamuisti, laulut, kasvomuisti, nimimuisti, suorat tekstinpätkät...)
 * muistini on surkea. Unehdan n. minuutissa koealueet ( tänä vuonna olen tiennyt vain ruotsin koe alueen >D, muut olen unohtanut, kun en ole kirjoittanut niitä ylös. Mutta kaikki laulujen sanat, ne minä kyllä muistan. Haluatteko kenties kuulla Yön rakkaus on lumivalkoista? Kasvomuistikin on hyvä, nimi muisti.. siitä ei puhuta. XD Sellaiset asiat, joista en pidä, niitä en muista.

* Syntymäpäivät, kotityös. Jos äiti tulee sanomaan, tyhjennä tiskikone, tyhjennän sen joskus 12 aikaan yöllä, vaikkaä äiti on muistuttanut minua... kymmenen kertaa. Samoin läksyt, olen tänä vuonna tehnyt kaksi kertaa äidinkielen läksyt.

- Onko mieleesi jäänyt jotain erikoista, esimerkiksi jostain mikä on tapahtunut todella kauan sitten? Tai jotakin yksityiskohtaista?
 * Se kuinka entistä tarhakaveriani hakattiin pikkuautolla päähän.

- Lisäksi olisi mukava jos kertoisitte jotakin muistamisvinkkejä, miten olette opetelleet vaikka jonkin tekstin ulkoa.
 * vain opettelemalla. En oikein tiedä muita..

Poissa Sun Lee

• Ronnieponnie
  • Vuotislainen
    • Tarinamaa
Muisti, muistaminen
« Vastaus #9 : Marraskuu 27, 2004, 20:52:51 »
Minulla on aika huono muisti sellaisissa asioissa, jotka eivät todellakaan kiinnosta minua. Miksi muistaa asioita, jotka eivät kiinnosta minua? Ja toisaalta yleensä ajattelen, että jos en tule koskaan tarvitsemaan jotain tiettyä asiaa, sitä on turha muistaa jälkikäteen.

Muistan kuitenkin sellaisia asioita, jotka kiinnostavat. Muistan yleensä monien puhelinnumerot ulkoa. Ennen opettelinkin niitä, kun ei ollut kännykkää, joten ne on jäänyt mieleen. Enää ei tarvitse niitäkään opetella, joten en ole opetellut ulkoa uusien kaverien tai muiden tuttujen numeroita.

Muistan myös aika hyvin ihmisten kasvoja. Jos olen joskus nähnyt jonkun tyypin (esim. jonkun näyttelijän) saatan hahmottaa hänet johonkin elokuvaan ja muistaa sitä kautta. Nimiä on hankalampi sitten taas muistaa.

Koulussa on hankalaa, kun pitää lukea kokeisiin. Asiat tuppaavat unohtumaan aika helposti, varsinkin sellaiset aiheet, jotka eivät kiinnosta tippaakaan. Kokeissa ei tule mitään mieleen, vaikka kuinka yrittää. Se on ärsyttävää. Olisi niin kiva, kun yksi lukukerta kokeisiin riittäisi, mutta minun on luettava aika monta kertaa koko alue, jotta muistan varmasti lukemani.

Yleensä kirjoittaminen on hyvä tapa muistaa asioita, varsinkin kun lukee kokeisiin. Kirjoitan aina kaiken ylös, sen mitä luen siis. Tai ainakin pääasiat, jotta voin hahmottaa ne parhaiten. Alleviivaminenkin auttaa kokeisiin lukiessa.

Poissa Citrus

• Vuotislainen
Muisti, muistaminen
« Vastaus #10 : Marraskuu 27, 2004, 22:53:15 »
Omasta mielestäni omistan erinomaisen huonon muisti. Kasvomuistini on ensimmäisellä näkemiskerralla olematon(eli se ei ole parhaita muistipuoliani), enkä helposti muista minulle suullisesti sanottuja asioita. Jos en tarkasti keskity siihen, mitä juuri kyseisellä hetkellä teen, en välttämättä muista hetken päästä, että esim. suljinko tietokoneen kokonaan. Toisaalta olen hyvä muistamaan lukemaani tekstiä. En sanatarkasti. Niin hyvin, että saan kymppejäkin joskus kokeista, vaikken olisi aihetta käsittelevän tunnin jälkeen kappaletta lukenut.

Muistan esim. joitakin unia, jotka muistelen nähneeni joskus nelivuotiaana ja muistan kyllä paljon muitakin kaukaisia asioita menneisyydestä...

Muistivinkkejä minun on turha antaa, sillä minulla ei oikeastaan ole sellaisia. Minä vaan muistan asiat jos muistan, jos en niin en.

Poissa Spectre

• Wraith
  • Hirnyrkki
Muisti, muistaminen
« Vastaus #11 : Marraskuu 28, 2004, 15:56:56 »
Minä en yleensä muista ketään enkä mitään, noin niinkuin karkeasti sanottuna, eli unohdan kasvot, nimet ja tehtävät asiat samantien, varsinkin jos minulla on monta asiaa samaan aikaan mielessä.

Oikeasti muistihäiriöistä kärsiville: B12-vitamiini on muistivitamiini. Sitä saa apteekista purkitettuna. Alkoholin käyttö ja muut puutostilat aiheuttavat B12-vitamiinin lisääntynyttä tarvetta.

Marizki

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #12 : Marraskuu 28, 2004, 16:18:47 »
Minulla on poikkeuksellisen hyvä muisti. Muistan melkein mitä tahansa, jos haluan muistaa. Kokeisiin lukiessa siitä on etua, ei tarvitse päntätä niin hirveästi. ;) Kun joku kyselee koealueen tekstiä, saatan sopottaa pitkät litanniat tekstiä ulkomuistista, ja kyselijä kyllästyy ja ihmettelee että miksi minulta pitää kysellä, kun kerran muistan kaiken.

En ymmärrä koulussa annettua ohjetta:

Silmäile, syvenny, muistele, kertaa. Pitääkö se tehdä noin vaikeasti? Minä ainakin luen muutaman kappaleen aina kerrallaan ja sitten joku kuulustelee, no problems.

Voin muistaa myös kauan sitten tapahtuneita asioita, jos joku alkaa puhumaan jostain asiaan liittyvästä. Pottereista muistan kaiken, johtuu kai siitä että pidän niistä ja painan tapahtumat mieleeni. Mirachiel yritti kerran kysellä ties mitä Pottereista, ja aina osasin vastata. ;)

Rinnakkaisluokallani on tyttö, jolla on hirvittävän huono muisti Hän unohtaa vähintään kerran päivässä jotain. Kerran kun olimme pesispelissä, hän unohti varusteensa grillille, jossa kävimme syömässä... Aika kiva. Lisäksi hän saattaa unohtaa jonkun sovitun tapaamisen, ja nyt mainittakoon, että hän unohti tulla synttäreilleni... X) Ei sinänsä mitään, mutta soitin hänelle vielä samana päivänä ja muistutin häntä asiasta. Kokeita hän ei usein unohda, mutta on niinkin pari kertaa käynyt.

Näin meillä.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
Muisti, muistaminen
« Vastaus #13 : Marraskuu 28, 2004, 18:05:52 »
Minulla on ihan tavallinen, ei hyvä eikä huono muisti. Jos tarpeeksi useasti luen vaikka jonkun tekstin, opin muistamaan sen lähes ulkoa jos se ei ole pitkä. Tämä on aika hyvä juttu kun lukee kokeisiin. Muistan joitain asioita, joihin en välttämättä ole erityisemmin kiinnittänyt huomiota mutta joita joku muu ei muista. Vaikka jonkun ihmisen takin väri, minä muistan sen vaikka en olisi sitä aatellutkaan.
Hankalinta on muistaa ihmisten kasvot. Vaikka tietäisin henkilön nimen, mutta en ole ollut hänen kanssaan erityisemmin tekemisissä en tunnista häntä. Mutta heti jos olen puhunut hänen kanssaan tai nähnyt hänet useasti, muistan kyllä ihmisen.
En oikeastaan tiedä mitä muistan lapsuudestani ja mitä olen nähnyt videolta ja niin pois päin, joten on hankala sanoa mitään. Uniani en muista juuri koskaan. Nousen sängystä ja viiden minuutin päästä en enää muista ollenkaan mitä unessa tapahtui. Joskus näen jonkun unen uudelleen, ja silloin muistan nähneeni sen ennenkin. Ainut uni jonka muistan on semmoinen haaksirikkoutumisjuttu, ja senkin muistan vain koska tein siitä heti sen jälkeen tarinan.
Muistikikkana käytän joskus erilaisia yhdistelyjä, vaikka jotain erityisen hankalia ruotsinsanoja yhdistän johonkin suomenkieliseen sanaan joka muituttaa sitä ruotsinkielistä edes vähän. No, yleensä en sitten muista mikä se suomalainen sana oli..;)
Humor me.

Poissa Saremina

• Wanted Dead Not Alive
  • Vuotislainen
  • Dissociative identity disorder patient
    • DeviantART tili
  • Tupa: Luihuinen
Muisti, muistaminen
« Vastaus #14 : Joulukuu 04, 2004, 12:40:37 »
Minulla on hyvä muisti. Muistan kasvot hyvin, ja henkilöitä jostakin kuuden vuoden takaa, vaikken heidän kanssaan hirveästi olisi silloin ollutkaan tekemisissä.

Mutta minä tapaan aina välillä unohtaa ne "tärkeimmät" asiat. Jos menen vaikka nettiin jostakin tietystä syystä, unohdan netin avattuani mikä se asia oli. Sitten kun ei enää voi nettiin päästä, muistaa asian XP.

Kokisiin minun tarvitsee lukea kappaleet kerran läpi ja sitten osaankin jo sen ysin edestä... Jos vain ei olisi niin laiska avaamaan koulukirjoja ja pänttäämään tunnin verran :P.

Elokuva/kirja muistini on hyvä :) Mistäköhän johtuu?  Muistan hyvin elokuvat ja kirjat, joita olen lukenut.

Minulla on tapana kirjata asioita ylös ja/tai läyttää erilaisiä kyniä ja alleviivata tekstejä (ei tietenkään kirjoihin, joihin ei saa/halua) vaan kirjoitan pätkän tekstistä ylös ja alleviivaan siitä tärkeimmät asiat.
I'm only laughing on the inside, my smile is just a skin deep, if you could see inside I'm really crying, you might join me for a weep

Araminta Meliflua

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #15 : Joulukuu 07, 2004, 18:46:55 »
Valikoiva muisti. Juu, se mulla on. Muistan hirveästi turhia asioita Conan O'Brienin pituudesta punatulkun latinankieliseen nimeen, mutta esim. aineiden, erit. biologian, jutut ei millään jää päähän.

Muistan kuvat. Esim. ala-asteen bilsan/maantiedon kokeessa muistan muistelleeni kirjan sivua jossa oli kuva. Muistin kuvan hyvin, mutta tekstiä en. (muistan muuten vieläkin kyseisen aukeaman ulkonäön, kuvan paikan jne.)
Lauluissa jää sanat hyvin mieleen ja opin ne nopeasti.
Ihmisten naamat muistan hyvin, mutta nimiä en vaikka kuinka yrittäisin (mikä johtaa kiusallisiin tilanteisiin, kun kolmen viikon päästäkin vielä kyselen jonkun nimeä).
Tekstinpätkät jää hyvin mieleen.
Minä olen murhaaja.
~Herra X

Esimerkiksi tuo oli yhdessä Potter-foorumissa, jäi vain mieleen.
Rest assured.
I won't be thinking of you.

Yhdeltä nettisivulta. Hyvin valikoiva muisti, sanoisinko!

Muistan justiinsa pieniä yksittäisiä juttuja, esim. noin viiden vuoden takaa yhden Tiimarin lelukameran hinnan: 6,80 mk. Samoin Särkässä maksoi delfiinikynä 13 mk, kun taas Tiimarissa (vanha tuttu) 6,80 mk.
Ihmisten sanomat lauseet jää myös päähän, ihan yksittäiset lauseet.

Muistamisvinkkejä? Noh, rikin kemiallinen merkki (tai lyhenne, en minä enää muista! Se alkuainejuttu kuitenkin) on S. Muistaa siitä, että tulitikussa on rikkiä ja sitten taivuttaa tikun mielessään S:n muotoon. XD (äitini keksimä muistisääntö... Hölmö mutta tehokas!)

Joudun myös usein kysymään ohjeet kahteen kertaan. Tänäänkin kuviksessa ope sanoi mitä mun piti hakea, mutta unohdin sen saman tien. Muistin että se oli paperi, mutten muistanut mikä paperi (onneksi näin sen sitten pöydällä ja muistin- en kyllä nimeä vieläkään- enkä joutunut kyselemään typeriä).

Envu

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #16 : Joulukuu 24, 2004, 10:21:20 »
Muistini on.. nooh. Vähän epämääräinen.
Muistan todella hyvin laulujen sanat, jopa parin kuuntelu- ja lukukerran jälkeen. Muistan hyvin myös kaikki merkityksettömät pikkukohdat, esimerkiksi lukiessani historiankokeeseen ( 3. kurssi, maailma Wienin kongressista nykypäivään noin suurinpiirtein ) mieleeni jäivät kyllä kaikki merkityksettömät pienet asiat ( Italia yhdistyi vuonna 1861, Saksa kymmenen vuotta myöhemmin, kaksoismonarkia on Itävalta-Unkari vuodesta 1867 vuoteen 1918 jne. ) mutta kun kokeessa sitten yritin alkaa muistella ensimmäisen maailmansodan rauhanjärjestelyjä, niin sitten alkoi tökkiä.
Kasvomuistini taitaa olla kehno, en muista kunnolla miltä ihmiset näyttävät ellen heitä usein näe, ja nimimuistini on vielä kehnompi. Olen huono myös muistamaan jokapäiväisiä asioita.

Huono ääreisverenkiertokin voi aiheuttaa muistihäiriöitä, eikö?

Mutta toistaiseksi olen ihan tyytyväinen muistiini, pelaa se tarpeeksi hyvin.. Eli en ole mikään muistihäiriöinen ainakaan.

Tosin kuten joku aikaisemmin jo totesi, niin jos koulussa tunneilla kuuntelen ( ja keskityn ), niin yleensä muistan asiat. Eli kokeesta voi selvitä hyvällä numerolla, vaikka lukisi vähän ( mitä olen toteuttanut koko koulu-urani lähes näihin päiviin asti, nykyään koetan jo vähän lukea ).

Joonatan

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #17 : Joulukuu 24, 2004, 14:53:14 »
Minulla on mielestäni hyvä muisti. Kaikki muutkin aina siitä huomauttavatkin ;).

Nimi- ja kasvomuistini on tavallinen. Muistan yleensä tarpeelliset nimet ja kasvot.

Muistan kouluasiat hyvin. Muutkin tärkeät asiat jäävät mieleen.

Poissa Ginalia

• Vuotislainen
Muisti, muistaminen
« Vastaus #18 : Joulukuu 26, 2004, 15:01:39 »
Muistaminen on yksi mun vahvimmista puolista. Harmi vaan, että kuunteleminen ei...

Joskus jotkut vähän ihmettelee, kun saattaa olla niin, että he sanovat minulle jotain ja kymmenen minuutin päästä en enää muista mitä. Se johtuu siitä, etten kuuntele kunnolla, vaikka asia ehkä kiinnostaisikin.

Mutta kouluasiat jäävät päähäni, vaikka en kuuntelisikaan. Opettajani sanoi, että minulla on "kyky kuunnella samaan aikaan opettajaa ja kavereitani".

Äitini ihmetteli juuri pari päivää sitten sitä kun olimme opastetulla kierroksella Saharassa. Minä ja siskoni kuuntelimme kannettavia cd-soittimia ja luimme. Äitini taas kuunteli opasta. Sitten oli tietokilpailu ja minä ja siskoni muistimme enemmän oppaan kertomia asioita kuin äitimme, vaikka emme edes olleet kuunnelleet...   ?

Outoa. ^^

Pohjantähti

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #19 : Joulukuu 27, 2004, 02:07:01 »
Minulla on naurettavan huono nimimuisti. Siis aivan älytöntä. Tallilla esim. puolet ihmisistä tuntuu tietävän minun nimeni, mutta itse osaan yhdistää nimen ja kasvon ehkä... *laskee* ...no yhdeksän henkilön tapauksessa. Maikkoja ei lasketa. Koulussa minulla kesti useita kuukausia oppia kaverin nimi joka istuu aina seurassamme. Siis hän tosiaan on kaverini, oikea kaveri, mutta en vain tiennyt hänen nimeään ennen kuin ehkä pari kuukautta sitten. Sama lukion ekalla, kun istuin monta tuntia päivässä saman tytön kanssa ja hän oli kertonut nimensä, mutta unohtelin sitä aina välillä. Kasvoja muistan paremmin...

Muutenkin ole kovin hajamielinen, joskin se ei ole enää niin pahalaatuista kuin ennen. En ikinä muista mihin panen tavaroita, edes ihan pienten väliaikojen jälkeen. Mutta tosiaan, nykyään se unohtelu on vähentynyt.

Uusia asioita opin nopeasti. Hyvä tietomuisti :D

Poissa

• kAHVikuppisihteeri
  • Vuotislainen
  • jump, deliver me
Muisti, muistaminen
« Vastaus #20 : Tammikuu 15, 2005, 21:35:42 »
Muistaminen.

Minulla on ihan hyvä muisti. Opeteltuani esimerkiksi pianokappaleen se jää päähäni soimaan ja pystyn antamaan suht koht oikeat nuotit kysyjälle. *ooh, kunnioittakaa! ^^*

Koe-asioiden muistamisessa olen ihan kana-pikku-pissis. En muista edes Venäjän rahaa. No ei, muistan. Rupla. ^^

Nimimuistini on ihan hyvä. Kasvot muistan, jos olen nähnyt ne pariin kertaan. Oikein "epätavalliset" kasvot jäävät mieleeni kunnolla.

Sähköpostiosoitemuistini on uskomaton. Muistan melkein jokaisen sähköpostiosoitteen minkä olen nähnyt. No okei, ainakin sellaisen, mille olen lähettänyt viestin pari. ^^,
"Seuraavaks me vedetään sellanen progepläjäys, että te saatanan kakarat ette löydä kotiinne."

Lewis

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #21 : Tammikuu 15, 2005, 21:43:51 »
- Onko sinulla hyvä/huono muisti? Miten se ilmenee? (kuvamuisti, laulut, kasvomuisti, nimimuisti, suorat tekstinpätkät...)

Minulla on omasta mielestäni "normaalia parempi" muisti. Jos luen kirjaa, niin kuvamuistin ansiosta muistan paljon. Vaikka kirjassa ei olisi kuvia, niin teksti näkyy mielessäni kuin valokuva. Kuvamuisti ei toimi silloin, kun luen jotain mikä ei kiinnosta, kuten historia.
Muistin jokunen aika sitten vielä puoli sivua uskonnon kirjasta, mitä käsiteltiin ensimmäisellä luokalla. Nyt olen seitsemännellä ja osa sivusta hahmottuu mieleeni.
Muistamiseen auttaa mm. ääneen lukeminen tai jollekin toiselle lukeminen. Myös se auttaa, kun lukemisen jälkeen keskustelee asiasta jonkun toisen kanssa. Jotkut ihmiset taas haluavat lukea täydessä hiljaisuudessa, joillekin lukeminen onnistuu paremmin, kun on muita ympärillä (itse pystyn lukemaan paremmin niin).

Semino

• Ankeuttaja
Muisti, muistaminen
« Vastaus #22 : Tammikuu 16, 2005, 20:45:11 »
Minulla on erittäin valikoiva muisti.

Puhelinnumeroihin tullessa, muistan vain niiden ihmisten numerot, joista pidän. Kenenkään vihaamani ihmisen numero ei tule mieleenkään (tosin sitten herää kysymys, että monenko ihmisen jota vihaan numero on luettelossani?).

Muistan myös vain monimutkaiset ja harvinaiset nimet. Minulla kesti monta viikkoa, ennenkuin opin ystäväni Terhin nimen.

Lisäksi, en muista mitään vähemmän erikoista esimerkiksi viime vuodesta. Kun ystäväni tulee kysymään "muistatko mitä teimme viime joululomalla", minä vain sanon, etten muista.

Unohdan myös helposti lempiohjelmieni jaksoja. Siis minulle tuli erään pari kuukautta sitten nauhoittamani jakson loppu aivan yllätyksenä. Ja minähän olin katsonut kyseisen jakson pari kuukautta sitten.

Mummoni on muuten hauska tapaus, kun hänellä on dementia. Hän alkoi väittää monta tuntia äidilleni, että hän täytti syntymäpäivillään 90. Äitillä oli sitten kova selittäminen, että mummoni ei vielä ollut 90, mutta uskoiko mummoni sitä? No ei. Mahtaakohan ihmetellä kolmenkymmenen vuoden päästä, että miksi hän on yhä 120 vuotiaana elossa. *naur*

Poissa Joshu

• Vuotislainen
Re: Muisti, muistaminen
« Vastaus #23 : Tammikuu 16, 2005, 21:00:16 »
Onko sinulla hyvä/huono muisti? Miten se ilmenee? (kuvamuisti, laulut, kasvomuisti, nimimuisti, suorat tekstinpätkät...)
-Minulla on huono muisti. Testattiin kerran koulussakin se, että kuinka hyvin meidän oppilaisen muistin kanta on. Kuulun meidän luokan huono muistisimpiin. ^^'
Minulla se ilmenee esim. näin; Tulen koulusta, otan kännykän taskusta/repusta, laitan sen ihan näköiselle paikalla (esim. pöydälle) ja sitten menen syömään/ulos. Kun tulen takaisin pienen hetken päästä, etsin ja etsin kännykkääni, kunnes lopulta joku tulee ja löytää sen ihan näköisältä paikalta. ^^''
Kasvot muistan aika hyvin ja tiettyjen laulujen sanat (laulujen, joita olen kuunnellut moneen otteeseen).

Onko sinulla jotain, mikä on erityisen vaikea muistaa
-On. Kännykkäni paikka on aina älyttömän vaikea muistaa, samoin myös koulukirjojen paikka (vaikka ne yleensä sitten löytyy kaapista jossa niiden pitäisi olla, tai repusta tai koulusta pulpetista. ^^'). Samoin myös avaimet. Tälläkään hetkellä, en tiedä missä kotiavaimeni ovat. Kai ne ovat siinä yhdessä laukussa (jossa ne aina ovat kun lähden elokuviin.), tai sitten ne ovat verkkatakkini taskussa, tai omassa naulakossani roikkumassa.

Onko mieleesi jäänyt jotain erikoista, esimerkiksi jostain mikä on tapahtunut todella kauan sitten? Tai jotakin yksityiskohtaista?
-Eipä ole tainnut.. Paitsi, ainakin se, kun meidän entisellä koiralla, Tessalla, joka oli sekarotuinen syntyi kymmenen pentua, joista neljä lopetettiin, koska Tessa ei jaksanut kaikkia hoitaa. Kaikki oli rasavillejä, etenkin se yksi, Topi, joka tuli meille sitten, isoveljeni koiraksi (ja lopetettiin ollessa 2- vuotias, koska jalka ontui niin pahasti...) ja se karkaili aina kauppamme (me asutaan siis kaupassa, jossa on asuinosa takana. ^^') etupihaan kesällä. Ja siitä pentueesta kolme meni tutuille ja yksi heistä maksoi, vaikkea pyydetty, koiranpennusta 50 markkaa.

Lisäksi olisi mukava jos kertoisitte jotakin muistamisvinkkejä, miten olette opetelleet vaikka jonkin tekstin ulkoa.
-Hmj... Empä tiiä oikein mitään muistamisvinkkejä, kun ei ole itselläni oikein tullut kamalasti mitään tekstin ulkoa muistamis tapahtumia. ^^'' Eikä muutenkaan.

Poissa Leida

• Hanhensulkakynä
  • Vuotislainen
Muisti, muistaminen
« Vastaus #24 : Tammikuu 18, 2005, 16:42:52 »
Minulla on toisaalta hyvä, toisaalta huono muisti - riippuu ihan asiasta. Muistan ihmisten nimet erittäin hyvin, ne jäävät mieleen heti, kun olen ne kerran kuullut. Johtuu varmasti paljon siitä, että olen kiinnostunut nimistä. Kasvoja en taas muista millään. Joskus luulen tunnistavani jonkun, mutta en ole varma onko hän sittenkään se joksi häntä luulen, joten en uskalla moikata. Näytän varmaan aika hölmöltä, kun tiirailen jotakuta ja yritän päätellä, kuka hän mahdollisesti voisi olla.

Yleensä mielenkiintoiset jutut muistan hyvin, kuten kirjat ja leffojen ja telkkarisarjojen  repliikit ja sitten jotain älyttömiä juttuja jotka vain ovat jääneet päähäni jostain. Koealuetta en omaksu läheskään yhtä nopesti. Asiaa auttaa, jos alueessa on jotain joka kiinnostaa minua, mutta vaikkapa fysiikankokeisiin lukeminen on aina yhtä tuskaa. Kielten sanat opin yllättävän helposti, mutta toisaalta ne pysyvät mielessäni juuri ja juuri sinne seuraavan päivän sanakokeisiin asti. Saksan ykköskurssin jälkeen tulee lähinnä mieleen Sehr vitzig (Kuinka vitsikstä) ja das Motorrad (moottoripyörä) eikä juuri muuta. No, eiköhän sillä jo pärjää...

Minulla on myös aina välillä uskomattoman huono lähimuisti. Saatan vaikkapa lähteä huoneestani hakemaan keittiöstä omenaa, ja kun pääsen perille olen jo unohtanut mitä pitäisi tehdä. Ei auta muu, kuin palata takaisin omaan huoneeseen, niin se mitä pitäisi tehdä palautuu yleensä mieleen.

Nolot kokemukset muistan varmaankin elämäni varrelta joka ainoan. Ne vain ovat syöpyneet mieleen ihan lähtemättömästi. Ja lisää tulee kokoajan!
"I believe you find life such a problem because you think there are the good people and the bad people", said the man. "You´re wrong, of course. There are, always and only, the bad people, but some of them are on opposite sides."
-Terry Pratchett: Guards! Guards!-