Kirjoittaja Aihe: Tool  (Luettu 2441 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Ciar

• Ankeuttaja
Tool
« : Joulukuu 19, 2002, 10:40:29 »
Musiikkia, tämä se on musiikkia. Jotain outoa, kiehtovaa, mukaansa repivää. Minuutta raapivaa.

Pakko se topic oli tehdä, taas kerran. Edellisen kerran tein joskus alle vuosi sitten, melkein heti kun tulin Vuotikseen, luulisin. :) Silloin ei niin kauheasti löytynyt Toolin tuntevia / siitä pitäviä ihmisiä mutta löytyisikö nyt enemmän mielipiteiden omaavia, en tiedä.

Ensimmäinen Toolin biisi minkä kuulin oli Stinkfist. Eikä todellakaan kolahtanut mitenkään erityisemmin. Vasta vähän ajan päästä, kun se oli soinut kaksi tuntia ainoana biisinä Winampissa, pystyin keskittymään siihen edes vähän paremmin. Hain sanat ja rupesin pitämään siitä ihan hirveästi:)
Seuraava oli Sober.. Ja kun nyt satun tällainen olemaan, ostin sitten Lateraluksen [Lateralus] Italiasta. Maailman paras matkamuisto, tosin en koskaan muista Italiaa sen paremmin vaikka sitä kuuntelisinkin.
Ja tämä siis oli joskus puolitoista vuotta sitten. Kauhean vähän aikaa olen sitäkin kuunnellut, mutta tarpeeksi kauan että voin sanoa sen olevan sitä kategoriaan Minun Musiikkini-kuuluvaa. Livenä en ole kuullut, Ozzfestiin piti mennä mutta kun se nyt peruttiin niin iso irvistys ja lävistys niillä rahoilla sitten.

Toolissa on jännä se että en pitänyt Lateraluksestakaan (tiedä sitten saisiko sitä taivuttaa noin :p) mitä kuuntelin sitä ensimmäisiä kertoja, en jaksanut keskittyä siihenkään, se oli vain jotain epämääräistä ääntä.
Mutta kun senkin kuuntelee kymmenettä kertaa läpi niin siihen pääsee hiljalleen sisään. Siitä osaa kuunnella jotain ja se on jotain niin paljon.
Olen onnellinen siitä että jaksoin kuunnella sitä tarpeeksi paljon enkä heittänyt nurkkaan pölyttymään heti. Ja Lateraluksesta voi kyllä sanoa sen verran että en tiedä voiko siitä pitää niin paljon jos kuuntelee vain jonkun biisin, se on niin yhtenäinen se levy. Æniman ostin seuraavaksi, Undertow'n sain vasta paljon myöhemmin. Sain tartutettua Tool-syndrooman kaveriinikin joka sitten osti Undertow'n ja minä lainasin sitä ja pistin koneelle - siitä johtuen ei ollut niin suuri kiire ostaakaan sitä. Mutta kiitos isäni työmatkojen minä sain sen sitten siltä tuliaisena Norjasta tai jostain. :p
En ole kuunnellut sitä syntisen pitkään aikaan.

Salivalin sain syntymäpäivälahjaksi, vihdoin ja viimein. Überhieno se laatikko. Sen VHS-version siis sain, DVD-soitinta kun ei täällä ole näkynyt.. Ja videolla on siis siihen astiset musiikkivideot, Hush, Sober, Prison Sex, Stinkfist ja Ænema. Oih ja uih, Salival-levykin on niin loistava.  Pushit (live) oli pitkään parempi kuin Pushitin tavallinen versio, mutta nyt on taas vaikeuksia erottaa kumpi on hienompi. On siinä live-versiossakin vielä sitä jotain. Salivalilla on pari muitakin live-biisejä, No quarter-cover ja pari ihan omaa ennenjulkaisematonta.  

Levyjärjestys on seuraava: Opiate (EP), Undertow, Ænima, Salival, Lateralus ja uutta levyä vielä odotellaan.

Pitkään ajattelin että Lateralus on paras levy ja muut tulevat vähän matkaa jäljessä, mutta nyt Ænima on noussut vahvasti rinnalle. Kolmantena Salival, sen jälkeen Opiate ja Undertow rinnakkain.

Toolin videot on jokseenkin jotain taidetta. Hienoja. Parabol+Parabolan videota en ole vieläkään nähnyt. :/

Niin. Maynard, laulaja, on tunnettu myös A Perfect Circlestä. Muista bändin jäsenistä en tiedä oikein muuta.  

Tuossa on ne sivut mitä mieluummin käytän->
http://toolshed.down.net/
ja sitten jotkut, en tiedä kuinka paljon virallisemmat  on tuolla ->
http://www.toolband.com/

Eikä tästä nyt saa varmasti irti mitään. Mutta ei kirjoitetusta tekstistä voi saada koskaan todellista kuvaa siitä musiikista.
En minä tiedä kenestäkään muusta mutta kun minä kuuntelen Lateralusta jossain, missä tahansa, kuulokkeista, tulee kauhean vahvoja tunteita joita en edes tiedä että mitä ne on ja turhaudun kun en osaa ilmaista niitä oloja mitenkään muuten kuin kuuntelemalla mahdollisimman tarkkaan ja vaipumalla transsiin.
Ne kaikki äänet on vain niin uskomattomia ja Maynardilla on jokseenkin hypnotisoiva lauluääni.

Poissa Ramona

• Vuotislainen
Tool
« Vastaus #1 : Joulukuu 19, 2002, 11:57:27 »
Täytyy ihan aluksi myöntää, etten Toolista oikein mitään tiedä. En ole kuuntelemalla kuunnellut, mutta perjantaina sain Aeniman (miten hitossa sen AE-kirjaimen saa?) ja Lateraluksen lainaan kaverilta ja niitä olen yrittänyt pyörittää stereoissa. Muutaman biisin olen omistanut mp3sena pidempään.

Ihan ensimmäinen havaintoni Toolista oli joku video. En muista kuollaksenikaan, mikä, mutta jostain saanut sellaisen kuvan, että se oli Parabola. En sitten ole ihan varma. Saattoi se Soberkin olla.
Mutta siis. Kun näin sen videon, jäin vain TUIJOTTAMAAN sitä. Jotain aivan mieletöntä, niin hypnoottinen ja vangitseva tunnelma siinä. Musiikista ei mitään erikoista jäänyt päähän, koska se visuaalisuus oli niin ykkösenä. Mutta en sitä varmasti inhonnutkaan, sellaista musiikkia ihan mielelläni kuuntelin silloin(kin).

Provinssissa '01 Tool oli esiintymässä, seurasin keikan varmaan melkein kokonaan, sillälailla puolisilmällä. Tiesin Toolista sen verran, että Apulannan Tuukka Temonen pitää siitä, ja että se on joku älykkörockbändi. :P Samaa mieltä kai vieläkin, vanha käsitys jäänyt päähän.

Chabatin kanssa kesällä jotain juteltiin musiikista ja Toolistakin varmaan. Reflectionia kehuit, mutta sanoit saman kuin nyt, että ei sitä voi yksittäisenä biisinä kuunnella oikeastaan, vaan koko levyn osana. (Kaipa en kovin väärin ymmärtänyt? :P) Minä tosissaan sitä Lateralusta ole keskittyen kuunnellut, siihen tarvitsisi aikaa ja sanat (ratkaisu: joululoma ja Internet). Mutta sen Reflectionin hain pari kuukautta sitten jo konelle ja pidin ihan sellaisenaan.
En minä muuta osaa sanoa, kuin hypnoottinen. Hieno.

Äh. Ärsyttää, että jos oikeasti haluaa johonkin bändiin tutustua, siitä pitää ottaa selville kaikkea ja lukea sanoja ja yrittää ymmärtää niitä ja.. se vaatii aikaa. Mutta ihan musiikkina - melodiat, riffit, rytmit - Tool voi hyvinkin olla "minun makuuni".
Koska tuntuu tyhmältä, ettei tiedä bändin (tai sanoittajan) arvomaailmasta ja elämänkatsomuksesta mitään, ja yrittää lukea niitä lyriikoita ja tehdä niistä jotain päätelmiä. Ei se toimi tuosta vaan.

Kamalasti hämää jutut Toolin natsismiyhteyksistä. Luultavasti se on vain tätä paschkaa jota netissä pyörii ympäriinsä, mutta haluaisin kuulla siitä enemmän, siis että mistä on lähtenyt juttu, että se olisi fasistinen bändi. Tai fasistinen ja fasistinen, mutta kuitenkin. Jotain natsisympatioita. Väittävät.
Ei tietenkään pidä uskoa kaikkea, mitä lehdissä lukee. Hmn. Mutta kun se jää vaivaamaan kun siitä lukee päivän sisällä kahdesta lehdestä. (Tosin molemmat olivat NME:itä ja sen lehden taso on... joo. :P)

Aamulla (tai juuri äsken) kun kouluun tulin, autossa soi Aenimalta Pushit. Tykkään siitä(kin) ihan pipona. :)

Kotona keksin varmaan jotain lisää tähän.

emmi

• Ankeuttaja
Tool
« Vastaus #2 : Joulukuu 19, 2002, 18:58:28 »
Olen minä muutaman laulun kuullut, vain sen takia että halusin tietää ihan vain mielenkiinnosta onko se niin hyvä kun sinä luts väitit, ja väität edelleen. Oli se ihan kivaa kuunneltavaa, laadukasta. Mutta sitä ei oikein jaksa kuunnella sellaisina päivinä kun on iloinen.

Pyysin iskää soittamaan sähkökitaralla Reflectionia, se on ainoa laulu joka on minulla CD:nä. Iskä sanoi vaan että eihän tässä ole mitään melodiaa, koska eihän siinä oikeastaan ole. Lähinnä kuulostaa siltä kun ne vain soittaisi yhtä ja samaa, mutta sitten sillä laululla tekisivät siihen melodian, ja sellainen ei tyydytä korviani. Mutta sekin koskee vain niitä harvoja valittuja  :wink: joita olen jaksanut ladata koneelle. Ja luts, minä olen ihan varma etten pitäisi siitä kokonaisuudestakaan :p Ja mitäpä minä nyt tietäisin. Mutta sen voin sanoa, ettei Tool ole minun jokapäiväistä musiikkimakuani, poikkeuksellisesti sitä voi kyllä kuunnella.

blödfisch

• Ankeuttaja
Tool
« Vastaus #3 : Tammikuu 26, 2003, 16:41:28 »
Tuo Toolin natsismiin yhdistäminen on varmaankin ainakin joissain määrin lähtenyt liikkeelle 'Die Eier Von Satan' -tekeleestä, jossa mahtipontinen miesääni pitää saksaksi puhetta hurraavalle väkijoukolle. Itse puheessa puhutaan lähinnä jonkinlaisen kannabis-kakun valmistamisesta (tjsp.), mutta saksaa ymmärtämättömän ihmisen korvaan tuo voi hyvinkin tuoda mieleen esimerkiksi Hitlerin puheet (mikä onkin ollut tekijöiden piiloajatus todennäköisesti).

Toolhan nimenomaan pyrkii laittamaan ihmiset ajattelemaan itse. Eli siis, jos joku tällaisia juoruja Toolista lähtee levittämään, tuskin Tool itse niitä lähtee oikomaan (korkeintaan vie asian niin pitkälle, että ihmiset sitä kautta ymmärtävät sen vitsiksi), vaan odottaa, että kuulijat itse ottavat asioista selvää, eivätkä usko kaikkea, mitä milloin missäkin väitetään.

Muita Toolin käytönnönpiloja on mm. saatanan kiittäminen Grammy-gaalassa, mikä varmasti on synnyttänyt oman huhumyllynsä. Tai en minä tiedä. ;)

'To think for yourself you must question authority.'

Draco's bitch

• Ankeuttaja
Tool
« Vastaus #4 : Huhtikuu 30, 2003, 02:18:03 »
No en minä voisi sanoa bändiä kuuntelevani, mutta koneelta löytyy muutama biisi mp3:sena, mutta vain neljä ehkä jo senkin takia, että enempää en yksinkertaisesti vain ole ehtinyt (tai jaksanut) ladata tälle koneelleni. Ehkä joskus.

Mutta tosiaan se mitä olen bändin musiikkia kuullut on ollut aika loistavaa itseasiassa, olen pitänyt erikoisen paljonkin jopa. Bändistä itsestään en osaa sanoa mitään koska en ole perehtynyt Tooliin millään tavalla, mutta musiikki on hyvää ja se riittää minulle ainakin vielä tässä vaiheessa.

Tosin biiseistäkin on vaikea mennä sanomaan sen suurempia mielipiteitä noin yleisellä tasolla kun tietoisesti en ole kuullut kuin nämä mitkä on koneella eli Æneman, Soberin, Intolerancen sekä Reflectionin, mutta ne ainakin iskee ja kovaa. No siis ainakin noin musiikillisesti, sanoituksiin pitäisi varmaan keskittyä ja perehtyä enemmän, että jotain voisi niistäkin sanoa, mutta tässä vaiheessa kun ne ovat aika hämärän peitossa vielä jätän ne kommentit viisaammille.

Mutta minä pidän.

Poissa Seatear

• Vedenneito
  • Vuotislainen
    • http://www.kuusade.net
Tool
« Vastaus #5 : Helmikuu 25, 2006, 14:54:47 »
Ensimmäinen kerto kun Tool:ia kuulin oli MTV:n Headmasters ball jutussa vai mikä lienee. Se kumminkin joka tulee sunnuntaisin klo 22 ja soittaa ihan minun musiikkiani :D. Kappale kumminkin oli Parabola, ja video oli niin koskettavan kauniisti tehnyt, tai/ja niinkuin Ciar sanoi taidetta, että oli pakko hankkia lisää ^^.

Paras kappale jonka olen kuullut on Aenima (tai Ænima) ja kyseinen levy on minusta paras muutenkin. Kukaan nyt Toolia kuulleista kavereistani ei ole bändistä pitänyt, mutta minulla on vielä monta kaveria tartuttamatta :D

Kumminkin, pidän Toolin musiikista todella paljon. Siinä on sielua ja erittäin taidokasta osaamista. Ja ne musavideot on todella jotain katsottavaa
Tahdotko lukea sarjakuvaa? -> Exceptional Abilities || Kuusade.net Se pienen ihmisen domain

Siberica

• Ankeuttaja
Tool
« Vastaus #6 : Heinäkuu 10, 2006, 13:48:22 »
Tool, siinäpä jotain yli-inhimillisen neroa. Kuten aikaisemminkin todettu, Toolin musiikkiin ei ehkäpä pääse sisälle kovin helposti ja vie aikansa, ennen kuin voi sanoa pitävänsä bändin musiikista; Tool ei ole ollenkaan helppoa kuunneltavaa. Kun tarpeeksi kuuntelee ja keskittyy biiseihin, levyjen kuunteleminen on aivan mieletön elämys.
Pakko myöntää etten minäkään tiedä Toolista kovinkaan paljoa, olen ahminut kyllä monia Keenanin haastatteluja mutta siihen se onkin lähinnä jäänyt. Levyistä en osaa parasta millään sanoa, hieman ehkä kallistuisin Æniman puoleen, mutta kaikki ovat kyllä aivan loistavia uusin mukaan lukien.

Eilen palkittiin parin kuukauden odotus ja näin Toolin Ruisrockissa livenä, jonotin aamusta asti ja pääsinkin ihan mukavalta paikalta seuraamaan keikkaa, eturivissä keskellä. Vaikka paikat särkevätkin nyt hirvittävästi oli kaikki sen arvoista, en ole ikinä nähnyt mitään yhtä.. yhtä.. ei ole mitään tarpeeksi suurta sanaa kuvaamaan Toolin keikkaa. Fiilis yleisössä oli mahtava, olihan paikalla lähes pelkästään Toolin faneja kerta viimeinen esiintyjä kyseessä. Olikohan täältäkin joku muu paikalla?
Settilista oli aivan täydellinen: Stinkfist, The Pot, Forty Six & 2, Jambi, Schism, Sober, Lateralus, Opiate, Vicarious ja viimeisenä Ænema. Taustalla tietenkin pyörivät Toolin upeat videot, ne yhdistettynä luettelemiini biiseihin, Keenanin olemukseen ja yleisön fiilikseen saivat kyllä aikaan melkoisen psykedeelisen hurmoksen. Vau.

Juniorr

• Ankeuttaja
Tool
« Vastaus #7 : Tammikuu 05, 2007, 02:20:18 »
No voi nakki. Miun piti lähteä kattomaan Toolia sinne Ruisrockiin viimevuonna. Se idea vaan hautautui liiallisten esteiden alle, ja nyt vituttaa. Et olisi hehkuttanut!

Joittenkin päntien kanssa on käynyt niin, että kun kolahti, niin silloin kolahti lujaa. Toolissa kävi niin, että kaveri kuunteli, kertoi hulluja juttuja, ja jonkin ajan päästä myös minä tajusin Toolin loistavuuden. Prison Sex oli vissiin ensimmäinen (Ei se taisi kyllä olla Parabolan video, se missä ne paskovat suullaan. [??]) minkä kuulin.

Miulla on nyt Undertow, Lateralus ja 10'000 Days. Kaikki iskevät lujaa. Undertow ehkä eniten. Tänään, ei vaan siis eilen, piti ostaa Eulogy, mutta rahani riittivät vai Zeppeliiniin, nyt nakittaa myös se.

Suosikki kipaleita on Prison Sex, Intolerance, Crawl Away, Opiate, The Patient, Schism, Eulogy, Vicarious, The Pot.. ja kaikki

Toolin levyissä on se hyvä ja huono puoli, että niitä on kuunneltava monta kertaa, 'päästäkseen niihin sisälle', tajutakseen ne ja rakastakseen niitä.

Maynard!

Poissa

• kAHVikuppisihteeri
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • jump, deliver me
Re: Tool
« Vastaus #8 : Helmikuu 10, 2007, 18:56:23 »
Oi, tykkään Toolista.

Tutustuin Tooliin oikeastaan vahingossa, latasin hetken mielijohteesta kolmisen kappaletta (tota noin öö, oisko Reflection, Eulogy ja You lied ?) ja tykästyin, ihastuin ja rakastuin. Eulogy oli kappale, jota muistuttavaa en ollut koskaan kuullut - olin sanaton. Ensimmäisen kuuntelukerran jälkeen, latailtuani vähän kaikkea kuunneltuani sieltä täältä, oli fiilikset vähän sitä ;ASSSG, häh, mutta parin kuuntelukerran jälkeen aloin päästä mukaan musiikkiin. Nyt Toolia puolisentoista vuotta diggailtuani olen porautunut musiikkiin aina vain syvemmälle, se on päivittäinen rentoutumishetki ja jokapäiväinen iltasatu kuunnella Stinkfist, Parabola, Sweat. Tällä hetkellä tunnen henkilökohtaisesti tasan yhden Tool-fanin, jonka kanssa on mielipiteitä tullut vaihdettua kiivaasti. Ei sillä että eri mieltä oltaisiin, ei, kumpikaan ei osaa sanoa pahaa sanaa Toolista, ainoastaan kehua.

Rakastuin Maynardin ääneen, se raastaa pinnan alta ja _pistää_ajattelemaan_. Voisin kuolla sen äänen takia, samanlainen fiilis tulee ainoastaan Robert Plantin äänen kanssa, ja aika hemmetin vahva saavutus jos sille tasolle pääsee. Ja Danny Caren rummuttelu, loistavaa. Äijä rumpuarsenaalin takana lumoaa. Rumpusoolot, ahh, yksi suurimmista nautinnoista Toolin musiikissa. Tuskallisen nautittavaa, kylmät aallot puhaltavat selkää pitkin kun kuuntelee, kun korvat on upotettu kuulokkeisiin ja volume on täysillä. Mulle musiikki avautuu ilman pitkääkään kuunteluhetkeä, se vain tulee ja pakottaa ymmärtämään itseään.

Mulla itselläni on Lateralus kopioituna ja Ænima aitona, tiedä sitten kummasta pidän enemmän. Toolin levyjä on hemmetin vaikea löytää ! Opiate ja Undertow, vielä ne jostain löytyy.

Ja ainiin, löytyyhän multa A Perfect Circleltä eMOTIVe, tosin kopioituna sekin. Tästäkin tykkään, mutta ajatus, se on istutettu Tooliin.
"Seuraavaks me vedetään sellanen progepläjäys, että te saatanan kakarat ette löydä kotiinne."

tutkis

• Ankeuttaja
Vs: Tool
« Vastaus #9 : Maaliskuu 25, 2008, 21:53:10 »
Ooi. Tool on paras. Jotain ihan järettömän hienoa.

Maynardin tiesin A Perfect Circlestä, ja sitä kautta päätin sitten tutustua Tooliinkin. Kävin lainaamassa kirjastossa Lateraluksen. Yritin sitä sitten kuunnella ja ymmärtää, että mikä tässä nyt sitten on niin hienoa. Menihän siinä jonkin aikaa ennen kuin se alkoi edes kuulostamaan hyvältä. Nykyään tuo onkin sitten parasta, mitä tämä tyttö on ikinä kuullut. Minusta Toolin paras albumi, täydellisyyttä hipova kokonaisuus ja se tunnelma on jotain kovin kaunista. Maynardilla on kovasti upea ääni ja lyriikatkin on ihan loistavia. Kaikki paitsi Salival (ylläri) löytyy hyllystä.

Toolin videot on mielestäni todella nättejä. Prison Sex, Schism ja Parabol/a ovat ehkä ne parhaat, mutten kyllä osaa sitä yhtä parasta nimetä.

Ruisrockissa kävin katsomassa silloin joskus ja olihan se jotain ihan loistavaa. Odotin tuota keikkaa ihan järettömästi silloin, en varmaan mitään keikkaa ollut niin paljoa odottanut. Eturivi, about Justinin kohdalla ja ihan täydellinen näkyvyys koko lavalle. Settilistaan saatiin se Opiate, jota niin paljon toivoin, mutten oikeasti uskonut kuulevani ja ah. Haluu uudestaankin!

A Perfect Circle ottaakin sen toiseksi parhaan bändin paikan minun listallani. Kovin loistava yhtye tämäkin. Thirteenth Step on ihan loistava albumi, Mer de Noms on kans melko ihastuttava. eMOTIVe ei albumina kohoa lähellekään noita kahta, mutta siltä löytyy kyllä tosi kivoja covereita.

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #10 : Marraskuu 06, 2009, 13:47:37 »
Tämä on mielenkiintoinen! Olen kuunnellut yhden albumillisen, sen löysin kiitos erään kaverini sekä kirjaston. Katselin kirjaston levyosastoa ja hoksasin Toolin levyn siellä ja muistin että yksi kaverini kuuntelee sitä. No, lainasin levyn joka vangitsi minut ensin lähinnä valloittavan kansilehtistaiteensa vuoksi ja myöhemmin aiheutti myös jännittäviä musikaalisia elämyksiä. Toolista ei tulltu minulle suurta rakkautta tai päälimmäistä päiväunta, ei, mutta kelpomusiikkia se on ja sitä kuuntelee ennen kuin selkäänsä ottaa, vieläpä mielellänsä jopa. Ajattelin joskus lähitulevaisuudessa tutustua bändin muuhunkin tuotantoon kuin siihen yhteen harmaankirjavakantiseen levyyn, jonka satuin silloin paikantamaan (nimeähän kuolemaksenikaan kykene muistamaan).

Levystä muistan sen, että se oli monipuolinen. En oikein osaa sanoa miten, siitä vaan jäi sellainen olo että siinä oli paljon kaikkea ja että se oli hyvin jännittävä matka. Käytän sanaa matka ihan tarkoituksellisesti, sillä levy todellakin oli sellainen. En tiedä mikä oli matkan kohde, ehkä se oli jokin mystinen mieli, mieli musiikin tai jotain sellaista. Siellä oli aika ihastuttavaa ja tulen käymään siellä toistekin.

Kuumehoure ei näy viestistä, olen lääkkeeni syönyt.

~Moondancer (täydellinen valkama)

Poissa koipen

• Scififisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #11 : Toukokuu 15, 2011, 14:01:31 »
Löysin Toolin tuossa jokusen aikaa sitten. Hankin lähes heti bändin levyn Lateralus enkä ole katunut. Hienoa musiikkia, tuntuu kasvavan melkeinpä uusi ulottuvuus. Lempikappaleeni lienee Lateralus (fibbonacci!), joskin Parabolakin on hyvä. Pitäisi koittaa myös Æenimaa joku päivä.
nr: Douglas Adams / Linnunradan käsikirja liftareille