Kirjoittaja Aihe: Anders Jacobsson & Sören Olsson (mm. Bertin päiväkirjat)  (Luettu 3840 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Sodapop

• Monimutkainen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Minä en pidä Berteistä. Olen lukenut pari, ja ne ovat kaikki juoneltaan samanlaisia. Kuvitukset ihan hauskoja, mutta en näe syytä lukea koko sarjaa.

Jotenkin tylsiä. En ole lukenut Jacobssonilta ja Olssonilta muita sarjoja. Enkä varmaan tule lukemaankaan. Ovatko he muuten kirjoittaneet muita? Onko olemassa joku Lasse-sarja vai kuvittelenko minä?

Poissa Morgan

• Hirnyrkki
  • Tupa: Luihuinen
Anders Jacobsson & Sören Olsson (mm. Bertin päiväkirjat)
« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2003, 20:04:22 »
Aa. Ala-asteen viimeisten luokkien (4-6) aikaiset lempikirjailijat. Silloin oli hyvinkin khuulia" mikäli luki Jacobssonin ja Olssonin tuotantoa. Sillä esmes neljännellä kaikilla se lukutaito ei ollut vielä kovin loistava, ja oli hienoa jos pystyi lukemaan "paksuja kirjoja. Koulun kirjastosta niitä sitten innolla aina lainattiin, kaksi kirjaa per viikko. Oli hienoa jos sai toisen edes niistä luettua.

Bertin Päiväkirjat olen kaikki lukenut, muutamat vanhemmista kahteenkin kertaan. Juoni on toki melko samanlainen, mutta ei normaalista Elämästä varmaankaan kovin tapahtumarikasta saisi kirjoitettua niin, että se voisi olla jokseenkin "todellista" Åke ja Pikku-Erik olivat ehdottomat suosikkini, samoin Bertin kilpikonna. Alkuun (jostain kumman syystä) minua otti päähän aivan älyttömästi Treb-nimi, siksi ehkä en koskaan ole siihen kirjaan pahemmin syventynyt (luin vain pikaisesti läpi).

Nykyisin armas veljeni lukee kyseisiä kirjoja, niin siinä sivussa olen lueskellut pätkiä milloin mistäkin Bert kirjasta. Bikinimimmeistä viimeksi, ihmeen hyvin muistin siinä tapahtuneita asioita..

Ida-Liisan olen lukenut myös, viidennellä luullakseni. Jotenka siitä en muista mitään, kirjahyllystäni kuitenkin löytyy. Voisi tutustua uudelleen joskus, mikäli aikaa löytyy.

Muihin kirjoihin en ole koskenut, vaikkakin uusimpaan (Emmanuelko se oli nimeltään? Vai onko se edes heidän kirjansa?) ajattelin tutustua .. kunhan sen jostain hyppysiini saan.

Poissa shazzy

• Vuotislainen
« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2003, 19:33:21 »
Mä löysin J&C:n kirjat vasta siinä vaiheessa, kun Lasset olivat jo liian lapsellisia, mutta Bertejä on aina kiva lukea, ne on niin aivottomia ja hauskoja että ei paljon pahempia löydy! Iida-Liisankin testasin, mutta vaikka sekään ei ollut huono, se ei mitenkään vedä vertoja Bertin älyttömille tempauksille. Ensimmäiset kirjat ovat kaikkein parhaimpia, niissä on niin paljon päiväkirjamaisuutta ja ne oudot runot siellä väleissä on aina aivan tolkuttoman hauskoja! Älykkääksi lukemiseksi niitä ei todellakaan voi sanoa ja hyvä niin!

Poissa Kosminen Poro

• Vuotislainen
« Vastaus #3 : Syyskuu 21, 2003, 11:40:07 »
Nyt kyllä hävettää... Vasta tätä topicia lukiessani tajusin, että olen ala-asteikäisenä lukenut kaikki siihen mennessä ilmestyneet Lasset, myöhemmin kaikki Bertit ja vielä ne kaksi Iida-Liisaakin.

Joskus kolmannella olin valtava Lasse-fani. Suorastaan ahmin niitä kirjoja suurin piirtein kirjan päivävauhdilla. Bertejä luin kai joskus kuudennella ja seiskalla ja Iida-Liisatkin siinä sivussa. Tosin löysin Bertit uudestaan viime syksynä, kun kaverini pikkusisko luki niitä. Ei, en suinkaan ollut lukion ensimmäisellä silloin. No, ei kai ihminen aina voi mitään maailmankirjallisuuden suurteoksia lukea. Joka tapauksessa Bertin jutut tuntuivat hulvattomilta. Varsinkin juuri niissä viimeisissä kirjoissa, New Yorkissa ja matkalla ympäri Eurooppaa.

Pikku-Erik on kiva. Samoin Åke. Ja ei saa unohtaa Bertin isoäitiä. Ja sitten se yksi tyyppi, joka muutti pois ja tuli takaisin Bertin kotikaupunkiin liityttyään jonkun Ragnarin (?) palvontajärjestöön tai jotain. Ee.

Tällä hetkellä luen Bertin toilailuja saksaksi. Siitä saa tosin syyttää vain kotikuntani kirjaston olematonta saksankielisen kirjallisuuden tarjontaa. Mutta yllättävästi "Berts intime Katastrophen" on aika hysteerinen. Vaikka - järkyttävää kyllä - Åke on käännetty Arneksi.

"Senjohr Arne, wenn ich bitten darf."

Dwal

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Syyskuu 22, 2003, 16:44:35 »
Minäkin joudun hieman nolona tunnustamaan, että ala-asteella ja yläasteen alkupuolella tuli Berteihin tutustuttua. Pikkuveljen kautta (tämä on erittäin poikkeuksellista, sillä minun pikkuveljeni eivät lue kirjoja. Tai eivät ainakaan kerro siitä minulle.) tutustuin, ja ensimmäisiä kirjoja luin ihan ahkerasti. Uusimpia en ole lukenut. Lasseista tai Iida-Liisoista minulla ei ole mitään hajuakaan.

Muutaman kerran tässä on mainittu se uutukainen. Kirjastolla selailin sitä, enkä tyylistä pitänyt yhtään. Muistuu vain mieleen chat-nick Kuumakalle... hmm, oliko se 19? En muista. Luin muutamat ensimmäiset sivut. Harvinaisen typerältä kirjalta se vaikutti.

Joku taisi sanoakin, että se on sellaista ei-ole-mitään-parempaa-luettavaa -kirjallisuutta. Se pitää kyllä paikkansa. Kirjastolla saatan vielä erehtyä selailemaan Bertejä, mutta eivät ne enää lainaan lähde. Ellen ole erittäin sekavassa mielentilassa, se on aivan toinen asia.

Poissa Marmalady

• Hirnyrkki
« Vastaus #5 : Syyskuu 22, 2003, 21:44:11 »
Luin nuorempana kaikki Bert -kirjat läpi. (Siis kaikki suomeksi ilmestyneet, kaikkiahan ei ole suomennettu.) Silloin ne olivat  ihan hauskoja, mutta huomasin kyllä aika pian, miten samantyyppiset vitsit kävivät aikaa myöten puuduttaviksi jne. Tuskin tarttuisin niihin ainakaan ekana, jos vaikkapa menisin nuortenosastolle vanhoja lempikirjojani tonkimaan nostalgiamielessä.

Hauskimmillaan kirjojen huumori oli kuitenkin ihan oikeasti kekseliästä. Ja ne kaikki runot olivat kyllä sympaattisia.  Tack och hej, liverpastej elikkä suomeksi Kiitti hei, pakastesei :-)
Lomalla.

Walda

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Syyskuu 23, 2003, 18:26:52 »
Joo'o, minäkin joskus muinaisina aikoina oon noita muutaman lukassut.
Ne Iida-Liisat luin varmaan joskus kolmannella (?) ja oli ne silloin ihan kivoja, ihan semmosta hyvää ajankulu lukemista nuoremmille.

Bert kirjoja luin kanssa joskus enemmänkin, en muistaakseni ihan kaikkia mutta kuitenkin. Niissä on ihan hauskoja juttuja, joille aluksi ehkä nauraa mutta sitten ne kirjat alkaa kyllä pahemman kerran toistaa itseään. Mutta kuitenkin ihan ok kirjoja.

Åke ja Pikku-Erik on kyllä silti koko Bert kirjojen parasta viihdettä, aivan parhaita. Bert ei ole mitään kavereihinsa verrattuna ^^.

((OT: ja meidän lukiossa on omat Bert, Åke ja Pikku-Erik, ne on ihan samanlaisia ja näkösiä kun kirjoissa))

Lasse kirjoja en ole kyllä lukenut, en ole edes huomannut semmoisia.

Poissa Kosminen Poro

• Vuotislainen
« Vastaus #7 : Syyskuu 24, 2003, 18:36:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Marmalady"
Tack och hej, liverpastej elikkä suomeksi Kiitos ja hei, pakastesei :-)

"Alles okeh - Kartoffelpüreh" :)

Aivan, aivan. Nuo runot tosiaan. Varmaan en ole ainut, jolla oli pahimman Bert-kauden aikana pakkomielle kirjoittaa omaankin päiväkirjaan aina päivän runo. Joskus kuudennella/seiskalla/jotain sinne päin.

No joo, alan jo pelätä itseäni, mutta tuli mieleen, että kaikkien noiden kirjojen lisäksi olen vielä lukenut yhden Bertin päiväkirjasta tehdyn sarjakuva-albuminkin. Sen nimi oli muistaakseni "Trubaduurin lemmenkuuri". Se oli sinänsä ihan hauska, koska kuvitukset olivat samaa tyyliä kuin kirjoissakin.

Lasse-kirjat ovat kyllä söpöjä, ainakin ne sarjan ensimmäiset. Sopivat ehkä paremmin pikkuisen ala-asteikäisen luettavaksi kuin Bertit. Onhan Lassellakin omat tyttöseikkailunsa, mutta sillä on sentään muistaakseni vakinainen tyttöystävä tai jotain. :) Ja Lassella on ihana pikkuveli, jonka nimi on Håkan. Mmm, Lasset kuuluvat kyllä hyvin kiinteästi samaan ajanjaksoon elämässäni kuin Viisikot ja Baby Sitters Clubit sun muut hömpät.

Unkki punkki

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Joulukuu 18, 2003, 17:37:46 »
Jup, olenhan minäkin ainakin Bertejä lukenut, tosin monta vuotta sitten viimeksi. Luultavasti olen lukenut ainakin yhden Iida-Liisankin, mutta en ole kyllä täysin varma.

Niin. Minusta Bertit ovat ihan jees kirjoja, eivät mitään parhaita, mutta mukavia kuitenkin. Sellaisia aivot narikkaan-kirjoja, joissa ei periaatteessa tarvitse pahemmin ajatella, vaan voi vain lukea. :> Enkä taas sano, että se olisi huano asia, joskus sellaiset kirjat ovat suorastaan piristäviä.

Koska siitä on jo aika kauan, kun viimeksi Bertejä luin, niin en muista niiden juonta tai rakennetta kovinkaan tarkkaan, mutta muistelisin kuitenkin, että ne ovat aika samanlaisia kaikki, kuten muutkin ovat sanoneet. Minusta se kyllä oli vähän ärsyttävää, kun Bertillä oli aina joka kirjassa [monta?] eri tyttöä ja hän vain kertoi heistä. Siis öö, pointti hävisi. Tarkoitukseni oli vain sanoa, että olisin kaivannut vähän muutakin kuin ainaisia tyttö-juttuja, vaikka kai ne vain ovat tyypillisiä teinipojille.

Että yhteenvetona, kyllä minä niistä kirjoista pidän, vaikka olen niihinkin jo yli-ikäinen. :>

Lils

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Helmikuu 06, 2004, 10:16:47 »
Luin kaikki Lasse-kirjat joskus 2. - 4.-luokkien aikana. Rakastin niitä kirjoja! 3. luokan alussa minulla oli joku ihme "Haluan olla jo iso tyttö!11"-kausi ja osittain siksi luin Lasse-kirjoja. Se oli niin hienoa lukea "isojen kirjoja". Muistan, kuinka huokailin Lassen "romansseista" lukiessa ja ajattelin: "Minäkin vielä joskus..." Ja nauroin kippurassa hauskimmille möhläyksille ja usein myös Lassen höperölle isälle. Katsoin myös Lassen kesäloma-elokuvan, joka perustuu samannimiseen kirjaan. Nauha kului melkeinpä puhki, niin paljon elokuvaa katsoin.

Bert-kirjoja luin myös hieman, mutta olin liian nuori silloin joskus 3. luokan alussa lukemaan niitä. Tv-sarjaa katsoin silti ja sen nyt jotenkuten ymmärsin. Vieläkin nuoremman veljeni (!) kanssa naureskelimme Bertin touhuille.

Poissa Mysteeri

• Matkakuumeinen
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #10 : Joulukuu 13, 2006, 19:50:46 »
Mä oon kans lukenu noita Jacobssonin ja Olssonin kirjoja. Kaikki tuntuu jotenkin ihan samanlaisilta. Oon lukenu Bertit, Lasset ja Iida-Liisat (tosin en kaikkia koska alkoi jo samankaltaisuudet ärsyttää) Viimeksi luin Emanuel-sarjan uusimman meidän kirjastoon tulleen kirjan Kesähuumaa tai joku sellanen ja täytyy sanoo, että nämäkään kirjat eivät poikkea edellisistä. Aluksi saa naura ihan kippurassa henkilöiden typeryyksille, mutta jo parin kirjan jälkeen ajattelee hylätä koko sarjan. Muissa paitsi Iida-Liisoissa kaikki keskittyy tyttöjen ympärille (poikien näkökulmasta) ja siihen kuinka joku tietty tyttö piää idioottina. Kirjoittajien huumori pursuaa välillä ulos korvista. Ihan liikaa samoja piirteitä. Ja kaikista tyypeistä sata samanlaista, mutta eri kansissa eri otsikolla varustettua kirjaa.
Murehtiminen on kuin keinutuoli. Vauhtia on, eteenpäin ei pääse.

parvati

• Ankeuttaja
Vs: Anders Jacobsson & Sören Olsson (mm. Bertin päiväkirjat)
« Vastaus #11 : Maaliskuu 28, 2007, 17:49:06 »
Bert on loistava! Minulle kanssa sellainen mies (tai no jos nyt ei kuitenkaan).

Yläluokassa niitä taisi tulla luettua aika paljonkin. Juontahan ei sinänsä ole, mutta eipä sitä tarvitakaan, kun Bertistä on kyse. Kuvitukset ovat loistava ja tuovat paljon lisäväriä tekstiin. Ihana oli lukea hieman oudon teinipojan ajatuksia.

Yhden Lasse-kirjan olen lukenut, joskus ala-asteella taisin tehdä siitä jonkun esitelmän. Mutta Bertin tasolle Lasse ei yllä, niin kiinnostavaa luettavaa se ei ole. Lasset on tietenkin tarkoitettu vähän nuoremmille kuin Bertit, ja kun kaikki pervot teinipojan ajatukset otetaan pois, niin koko hommasta katoaa idea.

Huomenna kirjatsoon ja Bertejä lainaamaan! Viime kerrasta on liian kauon.