Kirjoittaja Aihe: Rei Shimura  (Luettu 5361 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Elindar

• Ankeuttaja
Rei Shimura
« Vastaus #25 : Huhtikuu 07, 2006, 19:34:32 »
Päädyin Rei Shimura -kirjojen pariin joskus kauan sitten mangainnostukseni kautta. Kuten monet tietävätkin, yksi kirjoistahan on nimeltään Tappava manga, joten minä überfani otin ja lainasin kirjan. Kyllähän siinä nyt hiukan mangasta oli juttua, mutta tärkein asia kirjassa oli kuitenkin myöhemmin se, että jäin koukkuun kyseiseen sarjaan.

En yleensä pidä tai lue dekkareita, mutta nämä kirjat muodostavat siinä poikkeuksen. Olen mangafani vieläkin, mutta suurempi syy näiden kirjojen ahmimiseen on se, että niiden kautta pääsee ihanasti tutustumaan japanilaiseen kulttuuriin ja elämään muutenkin. Tuo maa kiinnostaa minua todella, joten nämä kirjat ovat jotain aivan ihanaa. Olen tähän mennessä lukenut kaikki suomeksi ilmestyneet, lukuunottamatta sitä ihan uusinta, Helmenkalastajako sen nimi on..?

Olen oikeastaan pitänyt jokaisesta tähän astisesta kirjasta, olin tosin melkein varma että sarja olisi loppunut tuon Samurain tyttären jälkeen. Onneksi näin ei kuitenkaan käynyt.

Ameliah

• Ankeuttaja
Rei Shimura
« Vastaus #26 : Huhtikuu 24, 2006, 18:30:38 »
Koulussa piti lainata dekkarikirjallisuutta muutama viikko sitten ja intouduin lainaamaan Sujata Masseyn ensimmäisen kirjan Rei Shimuroista, eli sen ensimmäisen tapauksen.

Huomasin, että kirjat ovat todella viihdyttävää luettavaa ja nyt olen päässyt ikebana-mestarin loppuun eilen. Kolme kirjaa hujahti ihan tuosta noin vain, enkä saanut käsiäni irti kirjoista kuin ihan välttämättömiksi hetkiksi, eli kun nukuin ja opiskelin :DD

Olisin luultavasti lainannut kirjastosta enemmänkin ko. sarjaa, mutta heidän valikoimansa rajoittuin tuohon kolmanteen kirjaan, pitää käydä pääkirjastosta katselemassa ^^. Ehdottomasti!

En keksi kamalasti negatiivista sanottavaa, ihmettelen mihin Rein mieselämä hukkui kolmannessa kirjassa :D Ei muuta :D.

Tikara

• Ankeuttaja
Rei Shimura
« Vastaus #27 : Lokakuu 12, 2006, 17:31:17 »
Minä olen juuri nyt innostunut Rei Shimura -kirjoista. ^^ Lainasin uteliaisuudesta kirjastosta Rei Shimura ja tappava mangan, ja luin sen parissa päivässä aivan innoissani. Jotenkin se kirja kolahti heti minuun, aihepiiriltään se oli hyvin kiinnostava ja pidin suuresti siitä, kuinka Japania oli kuvailtu siinä kirjassa. Olen Japanista hyvin kiinnostunut ja tuon kirjan kautta sai jonkinlaista kuvaa Japanista. En sitten tiedä kuinka realistista kuvaa, mutta kuitenkin.

Nyt on sitten menossa Rei Shimura, samurain tytär -kirja ja ihan mielenkiinnolla sitäkin luen, tosin toivon, että tuossakin kirjassa matkustettaisiin takaisin Japaniin jossain vaiheessa, Japani kiinnostaa paljon enemmän kuin San Francisco, jossa Rei tällä hetkellä on. Aiheeltaan tuokin on ihan kiinnostava kirja ja siinä otetaan ehkä enemmän kantaa yhteiskunnallisiin asioihin kuin Tappavassa mangassa.

Haluaisin lukea muitakin kirjoja tuosta sarjasta, vaikkapa ne kaikki, sen verran mielenkiintoisia ovat. Sujata Massey todella yhdistää taidokkaasti kirjoissaan tietämystään Japanista ja sen kulttuurista jonkin kiinnostavan ongelman ympärille, josta muodostuu omanlaisensa dekkarikirja. :) Eri henkilöhahmot ovat myös uskottavia ja persoonallisia.

Suomennos voisi olla ehkä hieman parempi, toisinaan tuntuu kuin jokin lause olisi hieman kökkö tms. Mutta suurimmaksi osaksi suomennoskin on onnistunut ihan hyvin.

Haluaisin lukea kirjat järjestyksessä, mitä en nyt tee. Saisi hieman paremman kuvan koko kirjasarjasta. Nytkin ihmettelen esim. sitä, että mihin Takeo on kadonnut tässä Samurain tyttäressä, kun hän ja Rei seurustelivat vielä Tappavassa mangassa, ja nyt Rei on taas Hughin kanssa... Takeo oli lempihahmojani Tappavassa mangassa ja olisin toivonut, että hän ei olisi kadonnut kirjasarjasta, mutta ei voi mitään, jos hän ja Rei eivät olekaan enää yhdessä. xD

Poissa Seireeni

• Kielipoliisi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • 17 seconds is all you need
  • Tupa: Rohkelikko
Re: Rei Shimura
« Vastaus #28 : Helmikuu 15, 2007, 23:46:47 »
Olen nyt lukenut neljä Rei Shimuraa: ensimmäisen, toisen, tappavan mangan ja samurain tyttären. Pidin kaikista, mutta tappavasta mangasta pidin vähiten. Varmaan siksi, koska siinä ei ollut Hughia (snif!) ja koska manga ei kiinnosta minua oikeastaan mitenkään. Muuten kyllä pidän todella paljon siitä tavasta, miten Massey kuvaa 2000-luvun Japanin arkipäivää ihmisineen ja kulttuurineen. Se on todella kiehtovaa, vaikken mikään otaku olekaan.

Törmäsin sarjaan ihan sattumalta. Äkkäsin samurain tyttären Suomalaisen kirja-alessa kympillä, ja pakkohan se oli ostaa. Tykkäsin älyttömästi kannesta (on minullakin ostoperiaatteet) ja olin jossain täällä Vuotiksessa kuullut nimen aiemminkin. Hyvät kaupat tein, luin kirjan melkein yhteen pötköön. Harmitti tosin ihan vietävästi kun sitten luettuani huomasin, että samurain tytär oli kirjasarjan toisiksi viimeinen kirja tähän asti. No jaa, ei voi mitään.

Olen erittäin onnellinen, ettei Reistä ole tehty Mary Sueta. Massey on välttänyt monet kliseiden sudenkuopat ihailtavan hyvin. Kun päähenkilönä on nuori ja nätti (puoliksi) aasialainen nainen, joka ratkoo mysteerejä, olisi hirvittävää kuraa odotettavissa luultavasti keneltä tahansa muulta. Pidän siitä että Rei epäonnistuu, menettää malttinsa, itkee ja pelkää välillä. Hän on siis ihminen eikä supersankari! Huraa!

Olen myös kiinnittänyt huomiota siihen, miten paljon Japanin ja Suomen kulttuuri muistuttavat toisiaan. Myös suomalaiset pyrkivät olemaan yleisissä kulkuvälineissä mahdollisimman hiljaa, ja omaa ruuanlaittoa, vaatteita ym. aina vähätellään muille, jos niistä saa kehuja :D Tappavassa mangassa oli myös kohtaus, jossa Rei on hyvin väljässä metrovaunussa ja jossa matkustajat ojentelevat jalkojaan pitkiksi ja siirtävät laukkujaan vastakkaisille penkeille, ettei kukaan tulisi lähelle istumaan. Heh, tuttua.

Eniveis, toivon pääseväni käsiksi sarjan muihinkin osiin jonain päivänä. Näihin todellakin jää koukkuun.
Ja naamiaiset satumaan, ne on lopuillaan
Niin seireeni vei kuninkaan