Kirjoittaja Aihe: Conit  (Luettu 899 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Conit
« : Elokuu 08, 2012, 19:05:35 »
En ollut aivan varma kuuluisiko tämä sijoittaa harrastuksiin mm. conien vahvan cosplay-yhteyden vuoksi, mutta mennään nyt näillä eväillä. En ole minkään sortin asiantuntija enkä edes kokenut coneilija, mutta into topicin pystyttämiseen on kovin suuri. Yritän tuoda asiat esille sellaisina kuin ne ovat, mutta minua saa ruoskia kaikin mokomin, mikäli yritän syöttää teille täyttä pajunköyttä. Jos tämä menee liikaa päällekkäin Cosplay-topicin kanssa, tälle saa tehdä mitä nyt parhaaksi nähdään. Oma näkemykseni kuitenkin on, että cosplay on vain pieni, vaikkakin tärkeä osa conien henkeä, vaikka edellä mainitussa topicissa onkin ollut pienen pientä keskustelua myös niistä.

"A fan convention, or con, is an event in which fans of a particular film, television series, comic book, actor, or an entire genre of entertainment such as science fiction or anime and manga, gather to participate and hold programs and other events, and to meet experts, famous personalities, and each other. Some also incorporate commercial activity." (Wikipedia)

Conit ovat siis (kansainvälisestä näkökulmasta) elokuviin, televisiosarjoihin, sarjakuviin, näyttelijöihin tai kokonaisuudessaan esimerkiksi scifiin, fantasiaan, animeen, mangaan tai roolipeleihin keskittyviä yhteisötapahtumia. Tapahtumien ideana on aiheen ympärille keskittyvä ohjelma, asiantuntijoiden, kuuluisuuksien sekä tietysti myös kanssaconilaisten tapaaminen. Ohjelma sisältää hyvin yleisesti esimerkiksi erilaisia cosplay-kilpailuja, paneeleita, haastatteluja, nimikirjoitustilaisuuksia, esityksiä, pajoja sekä paljon muuta. Myöskään taidekujaa sekä myyntipöytäsalia ei sovi unohtaa. Osa coneista on kaupallisia. Suurimmalla osalla coneilijoista on tapana cossautua/crossautua tapahtuman teeman tai omien mielenkiinnon kohteidensa mukaan.

Suomen conitarjonta ei ole läheskään niin laaja kuin monissa muissa maissa, mutta henkilökohtaisen arvioni mukaan suhteellisen kiitettävä maamme kokoon nähden. Vaikka suurin osa Suomen nykyisistä coneista keskittyy manga/animekulttuuriin, meillä on myös esim. scifiin ja fantasiaan (esim. Finncon) sekä roolipeleihin (esim. Ropecon, Tracon) keskittyviä coneja. En linkitä tapahtumakohtaisia sivuja, koska ne tuovat esille lähinnä itse kunkin vuoden itsenäisen infon. Suomenkielinen Wikipedia on tunnetusti vähän kökkö paikka tiedonhakuun, mutta saatte ehdottomasti hakea itseänne kiinnostavista tapahtumista omatoimisesti niin paljon lisätietoa kuin ikinä haluatte.

En edes yritä listata kaikkia Suomessa pidettyjä tai pidettäviä coneja, koska olen melko varma, että listasta tulisi puutteellinen. Mutta koska esimerkit eivät ole pahitteeksi, mainitsen muutamia tunnettuja tapahtumia: Finncon (1986- (Animeconin yhteydessä vuosina 1999-2011)), Animecon (1999-), Ropecon (1994-), Tracon (2005-), Desucon (2009-), Chibicon (2010-), Desucon Frostbite (2012-).

Omat conikäyntini rajoittuvat tammikuun 2012 Desucon Frostbiteen (Lahti) sekä heinäkuun 2012 Animeconiin (Kuopio). Molemmat ovat lähinnä manga/animelinjastolle sijoitettavia coneja, mutta lienee selvää että vastaavissakin coneissa voi nähdä eri genrejen mukaan pukeutuneita ihmisiä. Esimerkiksi, haalimme parin ihmisen kanssa Frostbitessa toistakymmentä sattumalta tavattua Harry Potter -proppaajaa ympärillemme. Isossa porukassa oli suhteellisen luontevaa kuljeskella, mutta pyörin Animeconissa valtaosan ajasta yksinäisesti HP-pukeutuneena, enkä tuntunut saavan puoleeni kuin neutraali-negatiivi -akselin katseita. Suuressa ryhmässä liikkuneisiin potteristeihin oli suhtauduttu positiivisestikin, tultu halailemaan, kysytty lupia ottaa kuvia, joten ero oli merkittävä. Sen suhteen Animecon ei painunut mieleen yhtä mukavana tapahtumana, mutta olisin voinut vaikuttaa asiaan ensisijaisesti omalta kantiltani - näyttämällä vähemmän poikkeavalta. Tiedoksi siis, että olin Frostbitessa nuori Severus Lily käsipuolessani, Animeconissa Luna. Kaikki eivät cosplayaa coneissa ollenkaan, mutta se koetaan suhteellisen normaalina.

Finncon voisi olla siitä paras tapahtuma minulle, että kiinnostukseni fantasiaan pääsisi parhaiten oikeuksiinsa. Pidän myös valikoiduista mangasarjoista, mutta koen itse genren hieman vieraaksi itselleni. Olen kyllä harkinnut manga/animecosseja tai -crosseja, mutta vereni vetää minua enemmän fantasian puoleen. Muunkin kuin Potterien, suunnitteilla olisikin vähän laadukkaampia asuja kuin ei-erityisen-taidokkaat HP-proppini. (Koska kiertämieni conien säännöt eivät salli länsimaisten hahmojen osallistumista cosplay-kilpailuihin, (*köh*) en oikeastaan edes yrittänyt tavoitella täydellisyyttä vaan yleispäteviä hahmokopioita.) Kiinnostavia tapahtumia odotellessa. En kuitenkaan aio lopettaa muissakaan coneissa käymistä. Minun on oikeastaan vaikea jakaa sen tarkempia kokemuksia, aloittelijuuteni vuoksi. Conien tunnelma on omanlaisensa (tuntemattomien hali/kameralähestymiset, yhteishenki) ja ohjelma hyvin suunniteltua sekä laadukasta, eikä pidä unohtaa sitä että niissä on mahdollisuus tavata sekä samanhenkisiä kavereita että tutustua uusiin hengenheimolaisiin. Ja ihailla kerrassaan hämmästyttäviä, taidokkaasti tehtyjä pukuja. Suomessa ei ylletä cosplayn tai sen puoleen conienkaan puolesta läheskään yhtä korkealle tasolle kuin monissa ulkoisissa maissa, mutta kyllä sitä taitoa löytyy välillä täältäkin.

Järkytyin lukiessani, että Finnconin kunniavieraita ovat olleet esimerkiksi Philip Pullman sekä George R. R. Martin, enkä ole ollut ollenkaan tietoinen asiasta. Kuten sanottua, coniasiat alkoivat valjeta minulle vasta ei-niin-kovin-kauan-sitten, enkä ollut aluksi edes tietoinen siitä, että omia coneja järjestetään muullekin kuin mangalle tai animelle.

Sitten pakollisiin kysymyksiin! Tunnustakaa siis pois. Oletteko kenties kierrelleet coneja? Mitä/millaisia, mihin genreen tai genreihin keskittyviä? Millaisia kokemuksia teillä on coneista (yhteishenki, ohjelma, yms.)? Oletteko osallistunut oheiskilpailuihin tai tavanneet ihailemianne kuuluisuuksia? Vai kenties saaneet uusia tuttavuuksia? Sekä hyvät että huonot kokemukset ovat tervetulleita. Kaikessa simppeliydessään, areena on teidän.

Ei tehdä tästä Cosplay-topicin kopiota. Henkilökohtaisesti annan keskustelijoille luvan kertoa lyhyesti siitä, mitä coneissa on tullut cossailtua, mutta säästetään tarkemmat analyysit, pukujen kokoamisen vaiheet hankaluuksineen sekä yleiset mielipiteet cosplaysta niihin keskittyvään aiheeseen. Yleinen con-keskustelu tänne. Kiitos! Toivon, ettei tämä aihe nolaa minua kovin vahvasti.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2012, 19:27:32 kirjoittanut Bloody Princess »

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Conit
« Vastaus #1 : Elokuu 08, 2012, 20:29:35 »
Minun ensimmäinen conini oli tämän talven Desucon Frostbite, jonne kaverini suostuttelivat minut edellisvuoden Traconista inspiroiduttuaan. Porukassamme oli monenmoisia cossaajia ja pari cossitontakin ihmistä. Itse hipsin silloin Sherlock-vermeet niskassani, kun taas seuraavassa conissani, eli Finnconissa, olin pukeutunut erääksi omista hahmoistani. Finnconissakin olin niinikään näkemässä kavereitani, joskin kyseessä oli eri porukka ja syy coniin vyöräytymiseen oli omalla kohdallani nimeomaan siinä, että halusin tavata kyseisiä ihmisiä, joista en ollut tavannut moniakaan joko hetkeen tai oikeassa elämässä ollenkaan. Seuraava con, johon olen menossa, on todennäköisesti Tracon, johon olen myös menossa ensisijaisesti porukkaa näkemään. Cosplay-hommiin en taida tällä kertaa ryhtyä, sillä nyt ei ole rahaa hankkia V-henkisiä veitsiä sen paremmin kuin aikaa ja viitseliäisyyttä tehdä Alex DeLargen haalareita ja muita asusteita. Siinäpä tämänhetkinen to cosplay -listani sitten onkin, ennen uusia seikkailuja.

Useissa coneissa on toki myös kiinnostavaa ohjelmaa tämän sosiaalisen puolen ja puvustetun kanssakäymisen lisäksi. Ohjelmat eivät kuitenkaan ole olleet itselleni se juttu coneissa; sitäkin enemmän ovat kiinnostaneet taidekujat. Taidekujia näyttää vähäisen kokemukseni perusteella olevan Suomen coneissa vaihtelevalla menestyksellä - Frostbiten taidekuja oli valikoimaltaan ihan jees, Finnconissa oli vain muutama pöytä. (Ei sillä, löytyi sieltäkin siistejä tarroja.) Taidekujissa tykkään ihan siitä, että siellä näkee muiden taiteilijoiden tuotoksia ja jos jotain oikein jännää tulee nenän eteen, voi niitä vaikka ostaakin. Frostbitesta esmes lähti mukaan erään taiteellisen esikuvan printti ja kirjanmerkki. Oon myös miettinyt, että voisin itsekin taidekujautua jonakin kauniina päivänä, kun ois ensin aikaa valmistaa niitä tuotteita.

Huonoja kokemuksia mulla ei varsinaisesti ole conien rintamalta, kukaan ei ole koskaan tullut sanomaan poikkipuolista sanaa ja olen korkeintaan päätynyt valokuvatuksi tai saanut kehuja. Uusia kavereita on löytynyt ja coneissa on ollut myös mukava miitata vanhempia tuttavuuksia. Finnconissahan päädyin uuden yhdistuksen jäseneksikin KeRYyn liittyessäni. Coneissa on kyllä - toki tapahtumasta riippuen - suhteellisen paljon erilaisia tapoja verkostoitua ja sehän niissä ideana lieneekin.

- Audra, ja huivi

Poissa Aurican

• vinokas
  • Vuotislainen
  • Kirjoittaa liian pitkiä viestejä.
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Conit
« Vastaus #2 : Marraskuu 22, 2012, 21:03:13 »
Itselläni alkaa hiljalleen olla kymmenisen conia takana (Desucon, Tracon ja Animecon näin enimmäkseen). Mitä, niin monta jo?

Ensimmäiseen coniini lähdin kaverin ehdotuksesta mukaan. Conini jäi hiukan mitäänsanomattomaksi, kun en ensinnäkään cossannut mitään ja olin jokseenkin pihalla monen animen ja muun internet-/nörtti-pohjaisen ilmiön suhteen. Mutta ilmapiiri jäi kuitenkin mieleen oikein yhteisöllisenä ja havaitsin, että kaverini kaveri, joka oli porukassa koko conin, oli oikein mukava.

Sen jälkeen cosplay on aikalailla kiskonut meikäläistä aina uusiin coneihin. Koska cossien tekeminen on erittäin mukavaa puuhaa ja niihin pukeutuminen ja coneissa käyminen tietysti eräänlainen kohokohta sille. Ja tietysti sitten menin liittymään ryhmään, johon etsittiin cossaajia samasta sarjasta. Mitä kautta sain uusia ystäviä, joista muutama on muodostunut varsin läheiseksi. Siinäkin määrin, että coneja odottaa pelkästään kavereiden näkemisen takia.

Itselleni coneissa on hienoa myös se, että ihmisten halukkuus sosiaaliseen kanssakäymiseen tuntuu lisääntyvän huimasti. Itse kun olen hirvittävän ujo siinä määrin, että en ikinä uskalla aloittaa keskustelua vieraiden ihmisten kanssa, vaikka olenkin valmis juttelemaan, jos joku muu vain aloittaa. Ja coneissa ihmiset helpommin tulevat juttelemaan, varsinkin jos joko cossaa jotakin tai jotenkin muuten käy selvästi ilmi jokin fandom tai asia, josta on helppo aloittaa keskustelu. Ja on ollut myös mielenkiintoista havaita, että yksinään kulkevalle ihmiselle tullaan nähtävästi puhumaan enemmän, miten erilaista conissa voi olla seurasta riippuen ja että jokaiselle hahmolle, jota olen cossannut on löytynyt vähintään yksi fanityttö.
Lily:"You're disgusting, Black -- I don't know what Remus sees in you. If you were my boyfriend I'd poison your morning pumpkinjuice."
Sirius:"If you were my girlfriend, I'd drink it"
-Casting Moonshadows, chapter 59
deviantArt | Tumblr | instagram