Kirjoittaja Aihe: Suomalaista wrockia (taikka w-rockia)  (Luettu 2572 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa elme

• Vuotislainen
Suomalaista wrockia (taikka w-rockia)
« : Huhtikuu 25, 2012, 18:19:27 »
Löysin vain yhden topicin itse wrockista, toki oli tämä helmikuusta 2011, niin päätin luoda uuden.

Ensinnäkin haluan ilmoittaa että itselläni ei ole hirveetä kollia suomen fandomista, kuten asun ruotsissa. Että jos vaikutan vähän poissa niin korjatkaa minut ihmeessä! Jos löytyy kirjoitusvirheitä, suomen puutto on selityksenä...

Asiaan; Rakastan wrockia! On tullut kuunneltua aikamoisesti sitä sun tätä ja en oikeen vaikuta saada tarpeeksi...

Olen aina silloin tällöin toki yrittänyt hakea/löytää että entäs jos löytäisi suomalasia wrockbändejä mutta en sitten ole löytäny yhtikääs mitään. Ihmettelen puutetta koska tiedän parikin wrockbändiä täällä lammen toisella puolella. Uskon että oli eräs henkilö suomestakin joka oli luonut kyseistä musiikkia ruotsenkielellä.

Toistaiseksi ehkä olen avuton suomalaisessa google-fu käytössa.
Tiedättekö onko suoalaisia bändejä olemassa vai ei?

Sab

• Ankeuttaja
Vs: Suomalaista wrockia (taikka w-rockia)
« Vastaus #1 : Huhtikuu 25, 2012, 18:50:40 »
Minua henkilökohtaisesti ainakin pari vuotta on kiehtonut w-rock -bändin perustaminen, mutta olematon musikaalinen osaamiseni ja tylsä kaupunki ovat olleet rajoitteena. Lisäksi itse koen ainakin skenen hieman rajoittavaksi enkä usko, että pelkkää velhorokkia soittavalla yhtyeellä, varsinkaan suomeksi laulavalla, olisi mitään menestymisen mahdollisuuksia jollei sitten silkka hauskanpito ja fiilistely ole ideana.

Koskaan en ole suomalaisista - saati pohjoismaalaisista - velhorock-yhtyeistä kuullut ja epäilen niitä olevan, kun ulkomaalaisiakin on kahden käden sormilla laskettava määrä.

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2012, 23:53:02 »
En ole itse kuullut suomalaisista w-rock bändeistä, mutta idea on kiehtova. :D

Olen jonkin verran kuunnellut englanniksi mm. Oliver Boydia ja The Rememballseja (tai mikä oli XD) ja on tosiaan ihan hauskan kuuloista. Tosiaan kannattaisi varmaan ihan omaksi huvikseen näitä vaan järjestellä, jos suomessa "tavallisin" keinoin on hankala päästä eteenpäin niin mites sitten pienehköä fanikuntaa kiinnostava wizard-rock yhtye... ::)

Poissa elme

• Vuotislainen
« Vastaus #3 : Huhtikuu 26, 2012, 02:26:35 »
Minua henkilökohtaisesti ainakin pari vuotta on kiehtonut w-rock -bändin perustaminen, mutta olematon musikaalinen osaamiseni ja tylsä kaupunki ovat olleet rajoitteena. Lisäksi itse koen ainakin skenen hieman rajoittavaksi enkä usko, että pelkkää velhorokkia soittavalla yhtyeellä, varsinkaan suomeksi laulavalla, olisi mitään menestymisen mahdollisuuksia jollei sitten silkka hauskanpito ja fiilistely ole ideana.

Koskaan en ole suomalaisista - saati pohjoismaalaisista - velhorock-yhtyeistä kuullut ja epäilen niitä olevan, kun ulkomaalaisiakin on kahden käden sormilla laskettava määrä.

Haluisin esittää käsitykseni velhorockista ja hieman historiaa ilmiöstä.

Ihan yleisesti tekevät velhorock-yhtyeet vain juuri tätä, ei ns "tavallista" musaa. Tietenkin löytyy yhtyeitä jotka ovat laajentaneet itseään kaltaisesti, mutta nämä ovat poikkeuksellisia tapauksia. Ihan noin vain tulee mieleen boriksen mainitseva Oliver Boyd and the Remeberalls.

Täten idea on pelkkä fiilistely että hauskanpito. Eikö tämä ole juuri fandomin idea, että kaikki Potteria lukevat pitävät hauskaa toisensa kanssa? Että ei siinä ehkä hirveesti menestyksiä rahoitten suuntaan ole, mutta yllättävää fiilistelyä!
Menestyspaineen puute on sitten helpottanut monien pystyvän osallistumaan wrockiin esim nuoret lapset, teinit kuten vanhemmatkin! Laatuun ei kiinnitetä hirveesti huomiota koska ei kuitenkaan ideana ole monin miljoonien levynmyynti.

Puhuen määristä, voin kyllä ilmoittaa että yhtyeitä on huomattavasti enemmän kuin mainitset. Jos vilkaiset http://wizrocklopedia.com/bands/ niin saat aika hyvän käsityksen määrästä. Suomesta löytyy jo ilmeisesti 3, mutta en tiedä kuinka aktiivisia nämä ovat nykyään.

Mainitset ns "olemattoman musikaalisen osaamisen". Enhän tietenkään tiedä tilanteestasi mitään, mutta koko skenen asenne on että kuka vain pystyy tehdä, kirjoittaa ja esittaa velhorockia! Ota esim Harry and the Pottersit. Eivät he olleet kunnolla soitellet aikaisemmin eikä ikinä luonut mitään kaltaista kuin tekivät ensimmäisen levynsä. Jos käytät Spotifytä, vilkaseppa heidän ensimmäista albumia niin kuulet mitä he tuottivat suurinpiirtein parissa tunnissa.

Eräs tuttu oli myös omansa mukaan laulukyvtön eikä osannut soittaa kitaraa ollenkaan (oliskohan ollut 2007-2008), mutta nykyään on vieläkin aktiivisena ruotsin suurinpiirtein suurimmassa velhorock yhtyeessä ja on nyt ollut esim Englannissa soittamassa että "esibändinä" Harry and the Potterseille!

Harry and the Pottersit aloittivat jo noin 2003-2004 jenkeissä ja ilmiö on sitten vain kasvanut. Vuodesta 2008 alkoi konsertteja ja kiertueitä esiintyä ruotsissa...

Ihan vaan yhteenvedoski; jos huvittaa niin ihmeessä aloita jo! :D

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Huhtikuu 26, 2012, 06:30:29 »
Täten idea on pelkkä fiilistely että hauskanpito. Eikö tämä ole juuri fandomin idea, että kaikki Potteria lukevat pitävät hauskaa toisensa kanssa? Että ei siinä ehkä hirveesti menestyksiä rahoitten suuntaan ole, mutta yllättävää fiilistelyä!
Menestyspaineen puute on sitten helpottanut monien pystyvän osallistumaan wrockiin esim nuoret lapset, teinit kuten vanhemmatkin! Laatuun ei kiinnitetä hirveesti huomiota koska ei kuitenkaan ideana ole monin miljoonien levynmyynti.

Osa ainakin yrittää jotenkin levymyynnillä tms. edes kattaa toimintansa ja keikkailun kulut, joita bändille väistämättä tulee, jos se ei soita vain porraskomerossa. En tarkoittanut, että velhorockin "tarkoitus" on tahkota itselleen miljoonaomaisuus, mutta ehkä sitten vain ilmaisin itseäni melko epäselvästi.

Puhuen määristä, voin kyllä ilmoittaa että yhtyeitä on huomattavasti enemmän kuin mainitset. Jos vilkaiset http://wizrocklopedia.com/bands/ niin saat aika hyvän käsityksen määrästä. Suomesta löytyy jo ilmeisesti 3, mutta en tiedä kuinka aktiivisia nämä ovat nykyään.

En oikeastaan ollut tietoinen skenen laajuudesta. Kiitos linkistä! :) Kävin vakoilemassa nuo suomalaisbändien sivut. Harry Potter Love Song on ainakin melko menehtyneenoloinen (viimeksi heidän myspace-tilillään on käyty vuonna 2009 ja suurin osa heidän vieraskirjansa sisällöstä on ainakin 3 vuotta vanhaa), Room of whateva on myöskin vähän pysähtyneeltä vaikuttava (joskin sen pysähtyminen taitaa olla "vasta" vuodelta 2010) ja edelleen Voldemort on nuupahtanut aktiivittomaksi.

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2012, 09:45:35 »
Kiitos tietopaketista, elme! :D

Vuotislaisten pitäisi ehdottomasti kerätä musiikkonsa yhteen ja perustaa Potter-humppaa soittava bändi. ;) Vapaa-ehtoisia sanoittajiakin biiseille löytyisi varmasti.

Mielestäni on hienoa, miten monimuotoista ja lahjakasta porukkaa yhden (tosin huomattavan suuren) fandomin sisältä löytyy. Kirjojen (ja myöhemmin elokuvien) päättyminen ei missään nimessä tarkoittanut loppua fandomille, kun niin paljon kaikenlaista muuta fanitoimintaa sen sisältä löytyy.

Täytyypi tutustua sopivan tilaisuuden tullen vielä enemmän wrockiin...

Poissa elme

• Vuotislainen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 26, 2012, 13:09:12 »
Osa ainakin yrittää jotenkin levymyynnillä tms. edes kattaa toimintansa ja keikkailun kulut, joita bändille väistämättä tulee, jos se ei soita vain porraskomerossa. En tarkoittanut, että velhorockin "tarkoitus" on tahkota itselleen miljoonaomaisuus, mutta ehkä sitten vain ilmaisin itseäni melko epäselvästi.

Ihan yhtä hyvin ehkä vain väärinkäsitin sinut. Sori jos vaikutin hieman... no, ylimieliseltä.

Onkoshan jotkut näistä kolmesta yhtyeistä muuten (olleet) vuotislaisia, mitäs luulette?

Totta, osa (luultavasti aika pieni osa yhtyeistä) pystyy kattamaan jopa enemmänkin kuin vain keikkakustannuksensa. Käsittääkseni tämä toki on aikamoisesti riippuvainen siitä, että miten järjestäjät ja ja yleisesti skene suhtautuu kustannuksiin. Harry and the Pottersit esim pääsi tulemaan norja-ruotsi-tanska kiertueelle kuin matkustamiset ja yöpymiset (jne) tulivat lipunmyynneistä ja HP-fanejen tyhjistä sängyistä (en toki muista/tiedä jos he maksoivat lentolippunsa itse vai ei)

Tietääkseni tavallisin tapaus on toki se, jossa yhtye kattaa oman matkustamisensa (myös ilmiselvästi omat soittimet jne) ja konserttejen järjestäjät kattavat olotilat ja äänivarusteet lipunmyynneillä. Levynmyynti jne voi sitten auttaa vielä enemmän.

Vuotislaisten pitäisi ehdottomasti kerätä musiikkonsa yhteen ja perustaa Potter-humppaa soittava bändi. ;) Vapaa-ehtoisia sanoittajiakin biiseille löytyisi varmasti.

Mielestäni on hienoa, miten monimuotoista ja lahjakasta porukkaa yhden (tosin huomattavan suuren) fandomin sisältä löytyy. Kirjojen (ja myöhemmin elokuvien) päättyminen ei missään nimessä tarkoittanut loppua fandomille, kun niin paljon kaikenlaista muuta fanitoimintaa sen sisältä löytyy.

Täytyypi tutustua sopivan tilaisuuden tullen vielä enemmän wrockiin...

Olen ihan varma että vapaaehtoisiä löytyy! Sanoittajia, säveltäjiä että soittajia... Itse olin esim vapaaehtoinen säveltäjä ja pianon/syntin soittaja parille bändille ruotsissa kunnes muut asiat ei antanut tarpeeksi vapaa aikaa tähän.

On kyllä tosi hienoa, olen samaa mieltä :D loputtomasti innoitusta vaikuttaa olevan. Miten muuten hyvittää kirjojen ja elokuvien puutteen, jos ei kaikenlaisilla fanitoiminnoilla!

Poissa Love And Hope

• Kummajaisten kuningatar
  • Vuotislainen
    • Virtuaalitylypahka Pahkakoulu
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #7 : Huhtikuu 26, 2012, 15:11:56 »

Voi, wrockin laulaminen olisi ihanaa! Vaikka ehkä vähän itsekehulta kuulostaakin, niin lauluääneni ei ole paha, ja sitä voisi olla mukava kokeilla.
(Ja täällä puhuu taas 12-v kakara joka haaveilee liikoja)

Poissa jaderoom

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Lokakuu 12, 2012, 21:58:49 »

En oikeastaan ollut tietoinen skenen laajuudesta. Kiitos linkistä! :) Kävin vakoilemassa nuo suomalaisbändien sivut. Harry Potter Love Song on ainakin melko menehtyneenoloinen (viimeksi heidän myspace-tilillään on käyty vuonna 2009 ja suurin osa heidän vieraskirjansa sisällöstä on ainakin 3 vuotta vanhaa), Room of whateva on myöskin vähän pysähtyneeltä vaikuttava (joskin sen pysähtyminen taitaa olla "vasta" vuodelta 2010) ja edelleen Voldemort on nuupahtanut aktiivittomaksi.

Heh, on mukavaa, että joku suomalainen on havainnut olemassaoloni. :) Minä siis olen bändin Room of whateva takana, ja MySpace sivuni on suht kuollut, olen oikeastaan unohtanut sen... mutta käytössä on Bandcamp ja Purevolume sivustot: purevolume.com/roomofwhateva , roomofwhateva.bandcamp.com, josta löytyy viimeisin biisini jonka tein viime kuussa. Eli hengissä bändi on. :)

Wizard rockista kiinnostuineiden kannattaa tsekata WrockWay sivusto: wrockway.weebly.com. Siellä on kattava bändilista ja linkkejä ilmaisiin biiseihin jne.