Kirjoittaja Aihe: Yksärikiusaaminen  (Luettu 911 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hufflepuff Charm

• Käytöksellisesti rajoittunut ja silti julkisesti uskottava
  • Ylihörhö
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • sekä välttelevä yökein nolife-stalkkaaja
    • Vuotis, duh!
  • Pottermore: StormSpell22
  • Tupa: Puuskupuh
Yksärikiusaaminen
« : Kesäkuu 05, 2009, 13:32:06 »
Netissä kiusaaminen on liiankin helppoa. Nimimerkin taakse on kätevä piiloutua ja luottaa siihen, että voi tehdä ja sanoa mitä huvittaa kelle huvittaa riippumatta siitä mitä se toinen osapuoli mahtaa asiasta ajatella. Netin välityksellä tapahtuva kiusaaminen voi kuitenkin olla paljon pahempaa kuin reaalimaailman kiusaaminen, sillä nettikiusaaminen on lähes poikkeuksetta henkistä kiusaamista, jota vastaan on paljon hankalampi puolustautua kuin fyysistä kiusaamista vastaan.

Joskus kiusaaminen voi olla myös tahantonta, jos "kiusaajalla" ei ole ollut tarkoituksena kiusata, mutta "kiusattu" kokee sen silti kiusauksena. Joskus vitsinä alkanut nälviminen saattaa myös jatkua liian pitkälle, jolloin voi kokea tulleensa kiusatuksi, vaikka toinen ei välttämättä käsittäisikään, että miten "hauska juttu" voi tuntua toisesta pahalta.

Pahimmillaan kiusaaminen voi johtaa itsetunnon totaaliseen laskuun, masennukseen ja jopa itsemurhaan, joten mistään pikkuasiasta ei ole kyse, vaikka kiusaajasta se saattaisi siltä tuntuakin.

Tämän topikin tarkoituksena on herättää keskustelua netissä tapahtuvasta kiusaamisesta ja etenkin kiusaamisesta Vuotiksessa yksärein. Näin alkuun ajatuksia hieman herättämään muutama miettimisen arvoinen kysymys:

Missä menee raja kiusaamisen ja neuvomisen tai normaalin kanssakäymisen välillä? Mitä tapoja voisi olla yksärikiusaamiseen puuttumiseksi? Mitä syitä kiusaamiseen on? Miksi jotkut lähtevät mukaan kiusaamiseen? Miksi kiusaamisesta voi olla vaikea kertoa kenellekään? Miten kiusaamisesta voisi päästä eroon? Miten pitäisi suhtautua, jos tuntee tulevansa kiusatuksi? Missä vaiheessa kannattaa vielä yrittää itse selvittää asia ja missä vaiheessa kannattaa kääntyä jonkun muun puoleen?

---

Jos joskus koette tulevanne kiusatuksi yksityisviesteitse niin jokaisessa yksityisviestissä on oikealla alalaidassa linkki "Raportoi ylläpidolle". Sitä kautta voitte raportoida teille tulleen asiattoman tai kiusaamisyksärin ylihörhöille. Emme ota kiusaamista kevyesti ja koska emme voi valvoa yksityisviestejä kuten foorumille kirjoitettuja viestejä, emme saa kiusaamistapauksiakaan tietoomme, ellette te ota niitä esille. Yksärien raportointia ei tarvitse mitenkään pelätä. Yritämme parhaamme mukaan selvittää tietoomme tulleet kiusaamistapaukset, joten parempi ilmiantaa vähän epäselvemmätkin tilanteet kuin itse kärsiä kiusaamisen jatkumisesta.

Jos saatte kiusaamisyksäreitä ja niissä uhataan esim. ilmiantamisella tai väitetään, että teidät bannataan, jos kerrotte asiasta, älkää uskoko. Vain hörhöt pystyvät bannaamaan käyttäjiä Vuotiksesta, emmekä mekään tee sitä heppoisin perustein, joten jos joku väittää hankkivansa teille bannit niin hän huijaa. Jonkun julkisen viestinne hän tietysti voi ilmiantaa, mutta jos ette ole todella räikeästi rikkoneet Vuotiksen sääntöjä vastaan niin ei se teidän viestinne ilmiantaminen todellakaan mihinkään banneihin johda. :)

Tähän aiheeseen liittyviä aiheita:
Koulukiusaaminen
Teini-ikäisten julmuus/kiusaaminen
Jos et näe sen kauneutta, mitä järkeä sinun on katsoa sitä?

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Yksärikiusaaminen
« Vastaus #1 : Kesäkuu 05, 2009, 14:01:42 »
Enpä ole Vuotiksessa törmännyt yksärikiusaamiseen, en ole edes liiemmin miettinyt koko asiaa Vuotiksen osalta, mutta muuten on kyllä jossain määrin tullut nettikiusaamista koettua.
Onko Vuotiksessa muuten mahdollisuutta estää yksittäisten henkilöiden yksärit? Itse en ole moista tarvinnut niin en tuosta tiedä, mutta onhan sekin hyvä tapa torjua kiusaaminen (antamalla tietysti myös käyttäjä ilmi), jos viestit eivät tunnu loppuvan. Ainakin joillain foorumeilla on mahdollista tuo yksityisviestien estäminen.

Minä en itse varmaankaan ihan heti ilmiantaisi, jos saisin asiattoman yksärin. Luultavasti kysäisisin lähettäjältä, mikä syy hänellä on moisen viestin lähettämiseen, ja jos takaisinpäin tulee jälleen asiattomuuksia, voin mahdollisesti ilmiantaakin, riippuen sisällöstä.
Melko paljon kuitenkin kykenen suodattamaan läpi ilman kummempia ongelmia ja jos jollakin on minusta valittamista, niin ihan mielelläni kyllä otan moiset vastaan, mutta varmasti joitakin loukkaa, jos saa toiselta käyttäjältä negatiivista ryöpytystä niskaansa - ei sitä minusta pitäisi harrastaa, varsinkaan, jos ei tiedä haluaako toinen ylipäätään ottaa kommentteja siltä osin vastaan.

Netisskäkin saattaa helposti tulkita toisen viestin väärin, kun taas irl voi toisen eleistä päätellä, millä mielellä hän asiansa sanoo. Epäselvissä tilanteissa kannattaa kysäistä ihan suoraan asiasta; itse ainakaan en pahastu, jos joku kysyy, kirjoitinko millä mielellä, päinvastoin. Yritän kyllä vältellä epäselvyyksiä, varsinkin yksäreiden välityksellä. Tosin en niitä kauhean paljon tule lähetelleeksikään.

Kannatan kuitenkin, että rohkeasti vain ilmiannettaisiin asiattomat, loukkaavat tms. yksärit, jotta ylläpidon suunnalta asiaan voisi puuttua. Ei kellään ole mitään oikeutta uhkailla tai loukata toista, netissäkään. Tietenkin voi ensin kysäistä, että "mitäs meinasit tuolla viestillä?" tai vastaavaa, mutta eihän sitä nyt välttämättä uskalla/halua vastata, ja silloin on kyllä ihan yhtä ok ottaa yhteyttä ylläpitoon.
Netissä on kuitenkin se hyvä puoli, ettei 'kantelemisesta' tarvitse yleensä pelätä mitään vainoamista tai fyysistä kostoa, korkeintaan viesteja tulee.

Kaipa netti-/yksärikiusaamisen syyt ovat melko yhteneväiset ihan irl -kiusaamisenkin kanssa, mutta itse olen kuullut, että jotkut irl kiusatut purkaisivat osakseen saamaansa kiusaamista kiusaamalla muita netissä. Varmaan osittain totta sekin, itse entisenä koulukiusattuna voin hyvinkin kuvitella, että samassa tilanteessa oleva haluaa purkaa saamaansa ryöpytystä jonnekin, mutta missään nimessä en moista pidä sen hyväksyttävämpänä kuin muistakaan syistä johtuvaa nettikiusaamista.

Juuri tuo, että netissä on niin tavattoman helppoa kiusata toisia; sen kun vain rekisteröityy jollekin foorumille ja 'ryhtyy töihin' - varsinkin jos on kirjastossa tai nettikahvilassa, ei oikein IP:nkään perusteella voi päätellä tekijää, jos siis ihan vakavaksi äityy. Kiusaaminen on paljon vapaampaa, kun siitä pääsee melko suurella todennäköisyydellä kuin koira veräjästä.
Henkinen kiusaaminen on kuitenkin helpompaa jäljittää netissä kuin irl, mutta mitäpä se hyödyttää, jos kiusaajaa itseään ei saada vastuuseen.

Kiusaamisen ja normaalin viestittelyn raja voi olla melko häilyvä; ennestään tuttujen käyttäjien kanssa voi uskaltaa heittää myös astetta rankempaa läppää, mutta kaikki ennestään tuntemattomat eivät välttämättä ymmärrä, että kyseessä on huumoria tai sitten eivät ylipäätään tykkää moisesta huumorista - mikä ei todellakaan ole näiden itsensä vika.
Kannattaa olla huomaavainen ja miettiä, mitä viestiin menee kirjoittamaan, eikä suinpäin suolla mitä sattuu, niin sillä varmaan pääsee jo pitkälle.

Minulla ainakin irl oli vaikea kertoa kiusaamisesta siksi, että kuvittelin itsessäni olevan oikeastikin vikaa ja osittain pelkäsin kostoa ja sitä, että kiusaaminen kääntyykin toisinpäin (eli minä saankin kantelusta syyt) tai sitä vähätellään.
Nettikiusaamisen kohdalla kuitenkaan ei mistään kostosta ole yhtä suurta pelkoa (kuten aiemmin mainitsinkin), joten sinänsä luulisi sen olevan helpompaa, mutta taas toisaalta jotkut voivat kuvitella, ettei ylläpitäjiä kiinnosta tai että he pitävät pikkumaisena kantelua, vaikka harvoinhan näin kuitenkaan on - tuskin kukaan ylläpitäjä toivoo omalla foorumillaan tapahtuvan kiusaamista. Parempi hieman ylireagoida kuin vähätellä kiusaamistapauksia.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Kesäkuu 05, 2009, 14:34:58 »
Tämä onkin kiinnostava topa. Asiasta osaa nimittäin olla montaa mieltä.

Heti ensimmäiseksi vastaisin Giladralle:
Lainaus
Onko Vuotiksessa muuten mahdollisuutta estää yksittäisten henkilöiden yksärit?

Minusta on. Itse olen nimittäin joskus estänyt tietyn henkilön yksärit, koska en ole niitä laatikkooni halunnut. En kyllä tiedä, miten sitten yksäreiden lähettäjä tämän näkee, mutta aina olen kuvitellut, että tulee vain ilmoitus siitä, että laatikkoni on täynnä yms. tai sitten yksäri ei tule koskaan perille. Jos kuitenkin haluaa estää jonkun tietyn henkilön yksärit, pitää mennä omaan profiili-kohtaansa ja valita sieltä yksityisviestien asetukset. Siellä pitäisi olla kohta estolista. Sinne voi aina laittaa käyttäjät, joilta ei yksityisviestejä tahdo saada perille.

Itse olen hieman toista mieltä yksärikiusaamisesta kuin oikeasta kiusaamisesta. Hufin aloitusviestissä mainittiin, että yksärikiusaaminen voi olla tosiaan vakavaa, jos sitä esiintyy. Minä olen kuitenkin hiukan eri mieltä, sillä minusta siltä voi välttyä paremmin kuin irl-kiusaamiselta. Yksärikiusaaminen Vuotiksen kaltaisella foorumilla usein käy hankalaksi, sillä Vuotis on niin tarkkaan vartioitu. Uskon kuitenkin, että sitä esiintyy silti. Olen kuullut juttuja siitä, miten jotkut ovat saaneet osakseen nälvintää yksärein tai muutenkin netin kautta, ja ovat sen vuoksi poistaneet tunnuksensa. Minusta kuitenkin tällainen on aivan tahatonta, eikä sitä saisi tehdä ilman syytä. Jos joku kuitenkin tulee yksärikiusatuksi, minusta siitä tulee ilmoittaa heti ylläpidolle! Itse olen joskus saanut osakseni tällaista yksärinälvintää jollain foorumeilla, ja olen tehnyt virheen siinä, etten ole siitä ylläpidolle kertonut, vaan ennen pitkään siitä on saatu tietää jonkun ystäväni kertoessa puolestani. Minä en kuitenkaan ole koskaan välittänyt siitä sen suuremmin, jonka vuoksi olen vain ignoorannut yksärikiusaajat ja kenties lopettanut yhteydenpidot heidän kanssaan. Tämä ei kuitenkaan läheskään aina lopeta kyseistä aaltoa, vaan kaikki loppuu helpommin jos vain kertoo suoraan ja sanoo tulevansa yksärikiusatuksi. Minä uskon, että ylläpito puuttuu kyseisiin tapauksiin heti ainakin banneilla, sillä kukaan ei saisi kokea oloaan epämukavaksi näin netissä.

Ainut ongelma tässä on kuitenkin se, että usein tuossa ilmiantamisessakin on kynnys. Jos kiusaaja saa tietää tulleensa ilmiannetuksi, usein voi pelätä jonkinlaista kostoiskua. En kuitenkaan tajua, miksi sellaista tarvitsisi pelätä. Siitäkin voi aina ilmoittaa jollekulle, ja yleensä se saadaankin kitkettyä. Usein kiusaajalla ei myöskään ole tällaiseen kanttia, ja jos niin käy, kannattaa ihan kunnolla antaa takaisin ja sanoa päin naamaa mielipiteensä kiusaajasta, tai oikeasti pyytää tätä lopettamaan. Nettikiusaaminen on nimittäin laissa kiellettyä.

Olen myös kuullut ongelmista, että joskus kiusaajana toimii taviskäyttäjän sijaan joku foorumin ylläpidosta / koko ylläpito. Minusta tämä on sitä oikeaa kiusaamista. Ylläpidon kuuluisi olla joukko ihmisiä, jotka kitkevät pois tällaiset tapaukset, eivät lisää niitä. Minusta, jos huomaa jonkun ylläpidon jäsenen kiusaavan itseään tai oikeasti uhkaavan banneilla, ja uskoo, että ilmianto johtaa banneihin oikeasti, siihen tulee oikeasti puuttua. Jos jollain foorumilla on tällaisia ylläpitäjiä, minä uskon, että siinä vasta on surkea foorumi. Tietty joskus tulee olo, että haluaa puhua jostain käyttäjästä pahaa tämän käyttäytyessä peelomaisesti tai tyhmästi tai jotain, mutta ei näillä perustein saa aloittaa nettikiusaamista. Jos minua itseäni kiusaisi joku ylläpidon puolelta, minä pitäisin huolen, että kyseinen käyttäjä vähintäänkin erotetaan ylläpidosta ja jos jatkaa yhä sen jälkeen, niin lopulta bannataan. Minusta ylläpidosta erottaminen voi olla jo hyvä keino nettikiusaamisen lopettamiseksi, ja usein siinä vaiheessa viimestään tämä kiusaaja tulee järkiinsä. Uskon kyseisten tapausten kuitenkin olevan harvinaisia, ja jos niitä oikeasti sattuu, niin toivon että niihin puututaan heti. Itse ainakin ylläpitäjänä puuttuisin.

Minä itse en ole koskaan joutunut kovin pahasti nettikiusatuksi. Minusta kuitenkin nettikiusaamista tapahtuu yleensä tahattomammin kuin oikeaa kiusaamista. Netissä usein on vahingossakin liian teräväkielinen, ja sanoo asioita, joita katuu jälkikäteen. Silloin voi tuntea, että itsestä puhutaan selän takana pahaa jonkun tietyn ryhmän sisällä ja voi lopulta erota kyseisestä paikasta tämän kiusaamisen vuoksi. Yleensä netissä myös suuttuu turhan helposti toisten sanomisista, ja uskon että tavalla tai toisella, nettikiusaaminen voi olla suurempikin ongelma. Se, että joku alun perin tulee kiusatuksi siellä, voi johtaa ketjuun epäonnisia tapahtumia. Joskus aivan vahingossakin, vaikka kiusattu kokisi, ettei koskaan kiusaisi ketään, voi huomata nettikiusanneensa jotakuta. Itse olen joskus huomannut tällaista, ja se on aina harmillista. Minusta kuitenkin on viisasta huomata sellainen tarpeeksi ajoissa, sillä muuten se voi äityä pahaksikin. Kosto ei ole koskaan hyvä ratkaisu.

Ihminenhän yleensäkin oppii virheistään, ja minusta nettikiusaajallekin tulee usein antaa toinen mahdollisuus. Jos joku vaikka tulee bannatuksi jollain foorumilla nettikiusauksen ansiosta, ei minusta bannien tule olla ikuisia, ellei tämä ole sitten vaikkapa uhannut tappaa foorumin ylläpitäjiä. Toinen mahdollisuus voi olla juuri avain siihen, joka tekee netinkäyttäjästä entistä vahvemman, ja nettikiusaajastakin voi tällä tavoin tulla erittäin kunnollinen ja asiallinen, ja usein jälkikäteen ei edes usko, että tuo oli ennen se yksi kiusaaja. Uskon myös, että ylläpidon hommissa mokaillut käyttäjä tulee usein viisaammaksi vahingoistaan, ja jos tämä on ilmennyt ennen nettikiusaajana, hetken jäähyn jälkeen tästä voi tulla erittäin vahva kiusattujen puolustaja ja asiallinen ylläpitäjä. :)

Itse olen netissä puolustajatyyppiä. Koska en tällä hetkelläkään koe tulevani nettikiusatuksi, haluan avustaa sen kitkemisessä ja poistamisessa. Itse olen nimittäin tullut irl-kiusatuksi, ja koska en siellä koe olevani tarpeeksi rohkea puolustautuakseni, annan yleensä netissä neuvoja nettikiusatuille. Minulla on ollut ystäviä, joita on kiusattu netissä, ja minun neuvoni ovat tehneet heistä vahvempia käyttäjiä. Netissä kiusaamisen kitkeminen voi olla tosiaankin helpompaa kuin irl, sillä ongelmanratkaisu on usein sen yhden ilmianto-nappulan päässä.

Miksi tulla nettikiusatuksi, jos kokee voivansa puolustautua sillä? Vielä kerran sanoisin - jos Vuotiksessa joku tulee kiusatuksi, siitä tulee ilmoittaa HETI. Minusta se, että jonkun itsetuntoa lasketaan netissä, ja jos tämä on kaiken lisäksi vielä irl-kiusattu, voi johtaa masennukseen ja on hyvin vakavaa. Tehdään yhdessä netistä parempi ja mukavampi paikka lopettamalla tällainen toiminta. :)
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #3 : Kesäkuu 05, 2009, 15:42:54 »
Itse olen hieman toista mieltä yksärikiusaamisesta kuin oikeasta kiusaamisesta. Hufin aloitusviestissä mainittiin, että yksärikiusaaminen voi olla tosiaan vakavaa, jos sitä esiintyy. Minä olen kuitenkin hiukan eri mieltä, sillä minusta siltä voi välttyä paremmin kuin irl-kiusaamiselta.

Mielestäni se riippuu hieman millaisessa muodossa tämä netissä tapahtuva kiusaamisen tapahtuu, onko se esim. yksityisviestien välityksellä tapahtuvaa vai henkilön avointa haukkumista jossain muualla. Siinä missä yksityisviesteiltä pystyy aika pitkälle välttymään, ei ole niin helppoa välttää muunlaisen kiusaamisen muotoja, sillä ihmisillä kuitenkin vaikuttaa olevan se (harha)luulo, että kanssaeläjistä saa nimimerkin suojin sanoa mitä haluaa ilman minkäänlaisia seuraamuksia. Kritiikki tässä tapauksessa on eri asia kuin suoranainen parjaaminen.

Voitaisiin tietenkin sanoa ettei itsestä negatiivisia juttuja pidä lukea, mutta ääritapauksessa netissä levitetään muiden henkilön tuntevan ihmisten tietoon perättömiä asioita, jotka voivat haitata kohteensa elämää merkittävissä määrin. Mistään pikkuasioista ei siis välttämättä ole kyse.

Mitä puolestaan tulee ylipäätänsä Vuotiksessa tapahtuvaan yksärikiusaamiseen, niin henkilökohtaisesti elin vielä jonkun aikaa sitten siinä pilvilinnassa etten edes ajatellut yksärikiusaamisen olemassaoloa Vuotiksessa. Ei tämä paikka kuitenkaan ole yhtään sen erilaisempi kuin mikään muukaan ja kun tarpeeksi paljon erilaisia ihmisiä laitetaan yhteen, voidaan odottaa ihmissuhteiden kärjistyvän joskus näinkin negatiivisesti.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 05, 2009, 22:49:48 »
En ole koskaan törmännyt yksärikiusaamiseen, mutta olen toki kuullut siitä. Olen kyllä kokenut vähäistä nettikiusaamista, joka ilmeni asiattomana palautteena netissä julkaisemiini varhaisiin taiteiluihin, sekä perättömien väitösten esittämiseen eräällä sivustolla. Minua on kuitenkin kiusattu myös irl-puolella ja nämä netissä minua kiusanneet henkilöt olivat ihmisiä, jotka tunsivat minut irl ja netti oli heille oivallinen kanava näyttää se, miten vähän he minusta pitävät.

Nettikiusaamiselta on oikeastaan aika hankala välttyä, jos sitä on tullakseen. Tarkoitan nimeomaan sitä ensimmäistä kertaa, kun se ilmenee. IRL tapahtuvassa tilanteessa voi sanoa vastaan, voi keskeyttää, voi kävellä pois paikalta - jos uskaltaa, tietysti. Netissä yksärillä tapahtuvaa kiusaamista ei pääse pakoon siinä tilanteessa, eikä sitä voi keskeyttää, paitsi tietysti lopettamalla lukemisen, joka ainakin minulla osoittautuisi kovin hankalaksi, sillä toisaalta haluaisin tietää, mitä kiusaajalla on sanottavanaan, vaikka se loukkaisikin minua kovasti. Kirjoitettu teksti jäisi myös mieleeni paljon paremmin ja näin ollen loukkaisi kauemmin minua. Kirjoitetusta kettuilusta jää myös sellainen kuva, että siihen on nähty vaivaa ja se on hyvinkin tarkoituksella, kun taas sanotun asian uskoisi helpommin tunnepurkauksen aiheuttamaksi, koska esimerkiksi mittava haukkuryöppy irl ei vaadi juurikaan vaivaa, kun taas kirjoitettuna se vaatii enemmän työstöä, jolloin kiusaaminen myös jalostuu, kun kirjoitettavaa mietitään. Silloin tekstistä tulee vielä pistävämpää ja se satuttaa entistä enemmän. Tai näin minä asian ajattelisin.

Toisaalta tosiaan, netissä voi helposti tulla sanoneeksi jotakin loukkaavaa toiselle, jopa tarkoittamatta. Itse olen hoksannut, että minulla on tietty tapa kommentoida asioita, ja monesti kommenttini sisältävät myös kritiikkiä. En ikinä tarkoita sitä henkilökohtaisena hyökkäyksenä tekijää tai teosta vastaan, ilmaisen vain mielipiteeni. Pyrin lisäksi ilmaisemaan sen mahdollisimman ystävällisesti ja pyrin myös avuliaisuuteen ja parannusehdotuksiin, tai edes kertomaan mikä asiassa sitten loppujen lopuksi on vikana. En silti rajoita kommenttejani kritisointiin, vaan kehun tietysti myös, oikeastaan kritisointia enemmän. Minusta hyvä kommentti sisältää sekä kritiikkiä että kehuja - sitä, että kerrotaan, mikä on hyvää ja missä voisi parantaa ja miten. Sellainen on rakentavaa ja siitä voi olla teoksen tekijälle hyötyä, olettaen, että hän on samaa mieltä. Jos ei ole, voi hän ilmaista sen selvästi, ja asia on niin sanotusti ookoo, sillä meitä ja mielipiteitähän on moneksi. Järjetöntä kritiikkitulvaa, varsinkaan perustelematonta, ei pitäisi silti kenenkään joutua kestämään. Rakentavasta palautteesta ei kannata ottaa nokkiinsa, sillä se ei ole kiusaamista eikä henkilökohtaista, mutta perustelematon, asiaton, liiallinen ja/tai suurenteleva kritiikki voi ollakin. Sitä kannattaa kysyä kritisoijalta itseltään, jos moiseen tapaukseen joutuu. Itse ainakin suhtautuisin vallan positiivisesti jos minulta moista kysyttäisiin, sillä enhän tietenkään tahdo tulla väärinymmärretyksi.

~Moondancer (leikkimieli)