Kirjoittaja Aihe: Straight Edge  (Luettu 1412 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Oublieux

• Ankeuttaja
Straight Edge
« : Kesäkuu 22, 2008, 13:07:42 »
Straight Edge (streittarit, streittarius) on elämäntyyli jossa ihminen luopuu alkoholista, tupakasta ja huumeista. Jotkut luopuvat myös kofeiinista ja lääkkeistä ja jotkut ovat vegaaneja. Straight Edgeen liittyy myös vahvasti hardcore punk. Streittareiden tunnus on kämmenselkään piirretty x ja netissä x-kirjaimet nimimerkin ympärillä.
Eli siinä vähän ensiksi streittareista :). Mutta nyt: Liikkuuko täällä vuotiksessa streittareita? Jos kyllä, millainen streittari olet, miksi olet, kuinka kauan olet ollut ja mistä syystä aloit? Jos et ole, mitä mieltä olet streittareista ja Straight Edgestä yleensä? Alatko/Alkaisitko streittariksi? Siinä vähän kysymyksiä plus sitten teidän muut kommenttinne asiasta.
Itse en ole täysin streittari, koska punk ei ole täysin lempimusiikkiani, mutta alkoholista, tupakasta ja huumeista luovun ilomielin, vaikka en olekaan koskaan mitään niistä kokeillut. Kuulostaa vähän oudolta, mutta kun on jo valmiiksi kieltäytynyt niin ei koskaan aloitakkaan esim. tupakan polttoa. Haluaisin olla täysi streittari. Streittareista sain ideani kun luin lehdestä. Asia kiinnosti minua, se on kai selitykseni. Straight Edge on ihan hyvä juttu, vaikka onhan toisaalta myös absolutismi yms.
Topic teidän.

Katariina

• Ankeuttaja
Vs: Straight Edge
« Vastaus #1 : Kesäkuu 24, 2008, 12:51:31 »
Straight Edge (streittarit, streittarius) on elämäntyyli jossa ihminen luopuu alkoholista, tupakasta ja huumeista. Jotkut luopuvat myös kofeiinista ja lääkkeistä ja jotkut ovat vegaaneja.
Lisäksi monet streittarit pidättäytyvät myös irtosuhteista ja vastaavasta "säädyttömyydestä".

Itse en ole streittari, mutta kunnioitan heidän valintaansa. Tässäkään tapauksessa en kyllä pahemmin arvosta niitä, joiden täytyy sitten kuuluttaa kaikille sitä, että he ovat straight edge, sama kuin vegaanien, uskovaisten ja poliittisesti aktiivisten ihmisten kanssa. Mutta jos valinta todella lähtee itsestä, eikä sitä tarvitse käyttää toisten huomion tai kunnioituksen saamiseen, niin siinä tapauksessa: mahtava homma. Mielestäni paljon terveempää kuin erinäköisten päihteiden kanssa päänsä sekaisin vetäminen.
Toisaalta, voihan päihteitä olla käyttämättä myös niin, ettei identifioi straight edge-liikkeen kanssa. Ehkä yhtenäinen alakulttuuri ja "leima" luo monille kuitenkin turvaa ja sen avulla voi työstää omia mielipiteitään. Ja tottakai streittareihinkin mahtuu näitä aivottomia laumasieluja, jotka vain haluavat kuulua johonkin lokeroon ja olla "cooleja".

XwoundX

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Heinäkuu 14, 2008, 17:15:56 »
Its eolen Straight Edge (wuuh, ette varmaan olisi itse huomanneetkaan *hakkaa päätään seinään*) Mutta siis, asiaan.

En edes musita, milloin ensimmäistä kertaa kuulin tästä asiasta. Mutta koska en ollut koskaan pulloon tarttunut, en polttanut ensimmäistäkään tupakkaa ja huumeiden kokeilu ei koskaan olisi mielessäni käynytkään, ei tämän homman aloittaminen ollut mikään vaikea asia. Kofeiinia en myöskään käytä. Ja punk musiikki on lähellä sydäntä, joten olin periaatteessa streittari ennen kuin edes tiesin koko asiasta...:)

En jaksa, enkä halua tehdä tästä mitään isoa juttua. Joskus on äksät kädessä, joskus ei. Se on mulle vaan automaattinen juttu, ei ongelmaa. Jos se jotakuta häiritsee, niin antaa häiritä, silloinhan se on hänen ongelmansa, ei minun :>

Sitten riittää näitä "Et oo tarpeeks punk, et voi olla streittari"-heppuja. Niitä jotka ovat aina pätemässä ja ruikuttamassa. Niille voin sanoa vain, että get a life.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2010, 09:17:05 »
Tällaisesta asiasta en olekaan kuullut aikaisemmin. Tämä kuulostaa ylipäätänsä mielenkiintoiselta asialta; tämä todistaa, että meitä on moneksi.

Itse en ole streittari, mutta kunnioitan heidän valintaansa.

Sama täällä. Jos joku valitsee tällaisen elämäntavan/tyylin, niin mikäs siinä, se on hänen valintansa. Osaan ja haluan arvostaa erilaisuutta, eli minulla ei ole mitään streittareita vastaan.

Sitten minuun itseeni. Itse en näe itseäni streittarina, en niin millään. Minulla olisi vaikea ottaa tiettyä "roolia/leimaa", joka tulisi streittauriuden mukana. Voisin esimerkiksi heittää huumeet ja tupakan hevon kuuseen tästä maailmasta, mutta alkoholille en voisi tehdä tätä temppua.

Jollekin tämä Straight Edge sopii ja jollekin ei, ja minulle se ei sovi.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Maaliskuu 08, 2010, 23:48:05 »
Kuulin tästä ensimmäisen kerran joltakin kaveriltani. Itse en siis ole streittari. Ja jos joku haluaa olla niin mikäs minä olen kieltämään, mutta toisaalta en ehkä ihan tajua tätä. Ainakaan niitä ihan ääristreittareita, jotka kieltäytyvät myös kofeiinista, lääkkeistä ja "säädyttömyydestä". Esim. lääkkeet. Miksi kieltäytyä lääkkeistä jos niitä oikeasti tarvitsee. Ja ihan varmasti jokainen tarvitsee jossain vaiheessa elämäänsä jotakin lääkettä. Ja kofeiinii, jos vaikka juo kahvia muutaman kupin päivässä, niin mitä vikaa siinä on? Minun mielestäni tuo menee jo ehkä vähän liiallisuuksiin. Huumeet nyt ymmärrän, mutta vaikka alkoholikin, niin mitä haittaa siitä on jos joskus vähän ottaa. Mutta jos ei tietenkään halua niin ei siinä mitään. Minun mielipiteeni on kuitenkin, että kerranhan sitä vain eletään, niin miksi ei sitten nauttisi siitä. Ja tuo "säädyttömyys, niin eihän siinäkään periaatteessa mitään väärää ole.. Mutta jokainen eläköön miten haluaa. Kunhan sitä nyt ei sitten rupea mainostamaan kaikille, itseä vartenhan se pitäisi olla.

Poissa lullaby

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: HawthornMagic6297
« Vastaus #5 : Maaliskuu 09, 2010, 13:18:34 »
Minun mielipiteeni on kuitenkin, että kerranhan sitä vain eletään, niin miksi ei sitten nauttisi siitä.

Minä en ainakaan koe jääväni elämässä mitenkään "vähemmälle nautinnolle", vaikka en juokaan ollenkaan ja vastaavaa. Kaikille se alkoholi ei yksinkertaisesti maistu. Itse olen muutaman kerran joitakin alkoholijuomia maistellut, enkä tykännyt yhdestäkään lajikkeesta. En näe mitään syytä vetää väkisin jotain pahanmakuista vaan siksi, että saisi pään sekaisin ja "olisi hauskempaa". Osaan pitää hauskaa ilmankin alkoholia. Elämä on niin lyhyt, että haluan muistaa kaikki hetket siitä, enkä olla kännipimennossa joka viikonloppu. Meni vähän kärjistämisen puolelle kyllä, mutta pointtini tuli varmaan kaikille selväksi. : D

En kyllä koe itse edustavani streittarin elämäntyyliä, vaikkakin joitain samankaltaisuuksia siinä nykyiseen elämääni onkin. Alkoholia en siis käytä ollenkaan, enkä myöskään tupakkaa tai ylipäätänsä mitään päihteitä. Olen kasvissyöjä, vissiin lakto-ovo lähinnä, mutta vegaaniksi yritän itseäni pikkuhiljaa totutella. Kofeiinia ja vastaavaa tulee varmaankin limsasta saatua, mutta kahvia en juo. En kyllä edes koe mitään tarvetta vältellä juuri esimerkiksi kofeiinia, kahvia nyt en vaan juo koska en yksinkertaisesti tykkää siitä yhtään. Lääkkeitä joudun syömään krooniseen sairauteen luultavasti koko loppuelämäni, ja mieluummin teen niin, jos vaihtoehtona on olla työkyvyttömyyseläkkeellä tai vastaavaa. Kyllä oma terveys pitäisi olla etusijalla.

Streittarius on siis mielestäni ihan hieno ja kunnioitettava juttu.

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Maaliskuu 09, 2010, 13:56:09 »
Minun mielipiteeni on kuitenkin, että kerranhan sitä vain eletään, niin miksi ei sitten nauttisi siitä.

Minä en ainakaan koe jääväni elämässä mitenkään "vähemmälle nautinnolle", vaikka en juokaan ollenkaan ja vastaavaa. Kaikille se alkoholi ei yksinkertaisesti maistu. Itse olen muutaman kerran joitakin alkoholijuomia maistellut, enkä tykännyt yhdestäkään lajikkeesta. En näe mitään syytä vetää väkisin jotain pahanmakuista vaan siksi, että saisi pään sekaisin ja "olisi hauskempaa". Osaan pitää hauskaa ilmankin alkoholia. Elämä on niin lyhyt, että haluan muistaa kaikki hetket siitä, enkä olla kännipimennossa joka viikonloppu. Meni vähän kärjistämisen puolelle kyllä, mutta pointtini tuli varmaan kaikille selväksi. : D

Juu, siis en tarkoittanut sitä niin, että olisi pakko juoda, jos ei maistu niin ei siinä mitään. Lähinnä tarkoitin tuolla jutulla, että miksi olla streittari ja välttää kaikkea alkoholia, kofeiniia sun muita, kun muut sanovat että ne on pahasta jne. jos niistä itse kuitenkin nauttii. Tietenkin kohtuus kaikessa, mutta en minä ainakaan lähtisi tuolle linjalle vain sen takia, että muut sanovat niiden olevan huonoksi terveydelle. Jos niistä ei ihan oikeasti välitä, niin ei siinä sitten mitään. Minun mielestä elämässä pitäisi kuitenkin tehdä sitä mitä itse haluaa, eikä mennä sen mukaan, mikä on terveellistä ja mikä ei.

Mutta minä en ainakaan ymmärrä niitä, jotka hehkuttavat vain sitä, että ilman alkoholiakin voi olla hauskaa. Tottakai siis voi olla, mutta niin voi myös sen kanssa. Mitä pahaa siinä on, jos kaveriporukan kanssa välillä vähän ottaa jotakin. Että kyllä sitä voi olla hauskaa ihan kummin vain. Jotkut haluavat vetää umpikännit, jotkut haluavat ottaa vähemmän, jotkut ei ollenkaan. Jokainen pitäkööt hauskaa niin kuin itse näkee parhaaksi. Jossei se sitten mene aivan yli. Ja joskus jos vähän ottaa jotain, niin se voi myös auttaa vaikka rentoutumaan viikonloppuisin, jos ei halua stressata muista asioista. Mitäpä sitä murehtimaan kaiken maailman asioista, jos niistä voi ottaa hetken lomaakin.. Kunhan se ei tietenkään mene sitten yli äyräiden.