Kirjoittaja Aihe: Feeniksin kilta -elokuva, vol. 2 (spoilaa)  (Luettu 25403 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Lotus

• Ankeuttaja
Vs: Feeniksin kilta -elokuva, vol. 2 (spoilaa)
« Vastaus #50 : Heinäkuu 15, 2008, 20:19:05 »
"Peter Nymanin" sanoja äkäisesti toistellen tässä harmittelen kun FilmTownista vuokraamani Dvd ei sisällä MITÄÄN EXTROJA. Vain yksi dvd paketissa. Törkeää! Aina olen Potterini tupla Dvd:nä vuokrannut enkä tälläisiin yhden Dvd:n rupupakkauksiin ole tutustunutkaan tai edes nähnyt sellaisia.

Youtubessa sentään voi katsoa poistetu kohtaukset(10min 11sek) mutta harmittaa ne menetetyt haastattelut ja muut sälät. Minulle Dvd:n extrat ovat aina olleet suurta herkkua ja niiden katsominen(muiden tuskastumisenkin uhalla) välttämätön traditio. Saanko rahat takaisin?!

Vaan parasta painua sinne sohvalle ja nauttia muutama Kerma-Kalja että rauhoittuu.

//Youtube-linkki poistettu. -Kate
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2010, 17:21:54 kirjoittanut Kate »

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Objection!
    • flavors.me
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #51 : Heinäkuu 16, 2008, 13:22:15 »
Olen myöhässä, kyllä vain, kun vasta nyt kommentoin FK-leffaa :D

Kun kirjafilmatisoinneista puhutaan, olen kauhean laiska vertailemaan elokuvaa kirjaan. Lähinnä kai siksi, kun elokuvahan vain perustuu kirjaan. On hölmöä edes olettaa, että elokuva olisi samanlainen kuin kirja, sillä millä ilveellä tunget (FK:n tapauksessa) 1050-sivuisen kirjan pariin tuntiin? Eri asia onkin sitten se, että elokuvasta jätetään niitä oikeasti tärkeitä kohtauksia pois.

Minusta FK on ehkä paras Potter-leffa, mitä on tehty. Siinä on paljon hyviä kohtauksia, musiikista tykkäsin (John Williamsin sävellyksiä on kyllä edelleen ikävä... :/ ) ja näyttelijät olivat hyviä, tosin minusta ihmetrio näyttelee edelleen aika tönkösti. Imelda Stauton oli hyvä Pimentona (se sammakkomaisuus on ollut minusta aina sivuseikka), sopivan ilkeä ja se lapsenomainen puhetapa oli mainio :D Evanna Lynchin Lunasta pidin, aivan ihana puhetapaansa myöten! Bellatrix oli myös roolitettu aivan nappiin. Aiemmin mukana olleista näyttelijöistä pidin erityisesti Gary Oldmanista (ylläri? -.-') Siruksena. Huomattavasti parempi ja miellyttävämpi kuin AV:ssä. Myös Nevillen näyttelijä oli hyvä :) Muutenkin kun pidän kyseisen hahmon kehityksestä sarjassa.

Hyvinä kohtauksina listaan ne kaksi lentokohtausta, joissa musiikki oli jotain ihan mahtavaa. Tuli ihan kylmät väreet kun katsoin leffan teatterissa. Salaperäisyyksien osaston kohtaus oli muuten todella lyhyt ja riittämätön, mutta niiden ennustusten hajoaminen oli niin näyttävää :D Dumblerore vs. Voldemortista pidin myös. Albuksen kaartin tapaamiset olivat myös mukavia, suojelukset olivat todella nätin näköisiä.

Näin nopeasti listattuna huonoa minusta oli ainakin se, että Vorolle oli annettu tuskastuttavan paljon aikaa ja niitä Pimennon määräyksiä oli käsitelty aivan liian paljon. Dumbledore oli tosiaan aivan liian tyly (ei sillä että Gambon olisi huono. Kumpikaan, hän ja Harris, eivät ole se minun Dumbbikseni). Ja miksi ihmeessä leffa oli niin lyhyt, kun vaikka mitä olisi ehditty käsittelemään?

Eniten pänni Kalkaroksen kauhein muisto-kohtaus. Aivan liian lyhyt ja sekava. Sitäpaitsi, se vain korosti yleistä mielipidettäni siitä, että olisivat vain antaneet kaikkien kirjojen ilmestyä ennen elokuvien tekemistä. Siten kaikki ne oleeellisuudet olisi saatu mukaan elokuviin. Pitää vain toivoa, että Potterit filmataan joskus uudestaan, vaikka nykyisissäkin on paljon hyvää :)

DVD:n ekstroista sen verran, että ne olivat käsittämättömän huonot. Ne poistetut kohtaukset olivat tosi lyhyitä, ja Natalia Tenan ihmeellinen pomppiminen kuvauspaikalla... :S Olisin tykännyt enemmän AV-DVD:n tyyppisistä haastatteluista.

Poissa Meew

• Valkea susityttö
  • Vuotislainen
  • Kelmit for ever
« Vastaus #52 : Heinäkuu 20, 2008, 20:03:58 »
Minä en pidä kirjasta, en pidä elokuvasta... Syy siihen että kaikki ihana oli jätetty pois. Huispaus, se ilkeä ruma vanha Pimento tuli kuviin... Ministeriökin sanonko mistä, Harry angstaa koko ajan, Dumbledore joutuu alakynteen ... Voldemort käyttää Harrya hyödykseen houkutellakseen sen salaperäisyyksien osastolle... Jonka takia Sirius... )': Anteeksi, en voi puhua siitä ilman että rupean itkemään.. Suren sitä vieläkin paljon Koko tarina on ehdottomasti huonoin Pottereista.

Itse elokuvaan. Monet ovat jo sanoneet, toteutus ei ollut mistään parhaasta päästä. Pidin siitä kuitenkin enemmän kuin kirjasta, enkä tiedä yhtään minkä ihmeen takia. (?) Henkilöt ovat kaikki hienoja, Pimento oli juuri täydellinen. En olisi osannutkaan ajatella sitä rupikonnan näköiseksi :D Hm, mitä muuta sanoa? Eipä kai sitten muuta.
Tam ja Fahr, Sirius ja James. << heitä minä kadehdin, koska heillä on ystävä mitä ilman ei voi elää, heillä on ystävä kenen puolesta kuolisi. Heillä on ystävä kenestä välittää, ketä pitää omana veljenään. Sellaista rakkautta, sanatonta viestintää ei näe joka päivä. Kiitos. <3

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
« Vastaus #53 : Heinäkuu 22, 2008, 20:51:40 »
Tämä nyt on vain tällainen pikkujuttu, mutta joka kuitenkin pisti minulle ikävästi silmään: kun Voldemort ilmestyi leffassa King's Crossille, tällä oli päällään puku. Siis jästivaate. En tiedä tosiaan, olenko ainoa, jota tämä häiritsi, mutta minulla on vähän vaikeuksia sovittaa yhteen sitä tietoa, että Voldemort halusi eroon kaikista jästiaspekteista, joita itsessään huomasi, ja sitä että sitten leffassa hänet puetaan jästiasusteeseen.

Huomasiko kukaan tätä/häiritsikö se ketään?

neonko

• Ankeuttaja
« Vastaus #54 : Heinäkuu 26, 2008, 13:33:17 »
Ei ole muuten ennen häirinnyt, mutta nyt kun sanot, niin vähän outoahan se on. Luulisi Voldemortin kaihtavan sellasia asioita, mutta toisaalta, olen itse ymmärtänyt asian näin että se olisi harha Harryn päässä, (ei välttämättä?), milloin se voisi olla vähän ymmärrettävämpää.. silti, mielenkiintoinen huomio.

Voi olla että täällä on aiemmin puhuttu jo tästä seuraavasta asiasta, nimittäin ei oikeen ole juuri nyt intoa lukea koko topiccia läpi. Mutta, on tullut mieleen, että nehän eivät siivonneet Mustien taloa, millon medaljongia ei myöskään ole heitetty pois. Elikkä elokuvissa sen kuuluisi vielä olla sisällä talossa, eikö? Sen pitäisi aiheuttaa ongelmia seuraavassa leffassa.. Eihän ne voi vaan todeta yhtäkkiä, että "Muistatteko kun heitettiin se medaljongi menemään, kun siivottin kaappeja?" (edes yhtään hienostuneemmin), vaan joko niiden täytyy ensi leffassa hankkiutua siitä  eroon, tai koko medaljongi täytyy melkeenpä jättää pois, mikä taas vaikuttaisi ainakin kirjan juonen mukaan mm. Oljon palvenhaluun. Elikkä ongelmia tiedossa siinä suhteessa.. Voi olla että sielä oli muitakin vastaavia epäkohtia, mutta itteäni häiritsee vaan tämä. Toistaiseksi ainakin.

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #55 : Heinäkuu 26, 2008, 19:34:02 »
Tämä nyt on vain tällainen pikkujuttu, mutta joka kuitenkin pisti minulle ikävästi silmään: kun Voldemort ilmestyi leffassa King's Crossille, tällä oli päällään puku. Siis jästivaate.

Nämä on niitä juttuja, jotka osoittavat leffan tekijöiden tietomäärän kirjasta ja hahmoista. Voldemort ei ikinä pitäisi jästipukua. Ei myöskään Harry kuvittelisi sellaista hänelle. Koko kohtaus, jossa Voldemort oli juna-asemalla, oli täysin järjetön "dramaattisen tunnelman" lisäysyritys, monien muiden vastaavien FK-elokuvan juttujen tapaan.

Ja Medaljonkin käsittelemisen jättäminen pois elokuvasta on toki raskaan sarjan virhe, vaan mistäpä elokuvantekijät voisivat tietää tuollaisen yksityiskohdan tärkeyden? Rowlingilta tietysti, mutta huolimatta hänen panoksestaan leffojen teossa, tuo medaljonki on jätetty pois. Toivotaan, että se korvataan PP'ssä.

Poissa Reta

• Kirotun lapsen odottaja
  • Vuotislainen
    • Todella vaiheessa -kirjablogi
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #56 : Heinäkuu 27, 2008, 12:00:42 »
Minä en pidä kirjasta, en pidä elokuvasta... Syy siihen että kaikki ihana oli jätetty pois. Huispaus, se ilkeä ruma vanha Pimento tuli kuviin... Ministeriökin sanonko mistä, Harry angstaa koko ajan, Dumbledore joutuu alakynteen ... Voldemort käyttää Harrya hyödykseen houkutellakseen sen salaperäisyyksien osastolle... Jonka takia Sirius... )': Anteeksi, en voi puhua siitä ilman että rupean itkemään.. Suren sitä vieläkin paljon Koko tarina on ehdottomasti huonoin Pottereista.

Jännää. Minun mielestäni kirja on yksi parhaista!

Mutta elokuva yksi huonoimmista.

Kaikki lempikohtani oli jätetty pois. Olen jutellut tästä jo muuallakin, mutta mielestäni elokuva oli todella laimea. Esim Harry ei huutanut silloin kun olisi pitänyt vaan karjui niissä kohdissa joissa kirjoissa oli lauhkea kuin lammas. Mutta jos jotain hyvää pitää sanoa, niin AK-kohtaus oli hienosti tehty ja musiikki oli hauskaa. Ja Luna! Kerrankin sellainen näyttelijä joka vastasi mielikuvaani.

Mutta ai jai jai... elokuva todellakin olisi pitänyt tehdä vasta kun KV on ilmestynyt. Monta merkittävää kohtausta jäi pois, kuten medaljonkin heittäminen pois ja Kalkaroksen kauhein muisto.

Luulin pitkään että elokuvassa on tehty jonkinlainen ylimääräinen sivujuoni, sillä mielestäni rouva Figgin ja Bellatrixin näyttelijöissä on jotain samankaltaisuutta. Luulin siis siinä kohtauksessa, jossa Bellatrix pakenee Azkabanista (joka ei muuten ollenkaan muistuttanut Azkabania), että rouva Figg on laitettu vankilaan ja nyt pakenee sieltä. Olin aluksi että mitä ihmettä..? :D Bellatrix oli muuten loistava, mutta hänen kampauksensa oli hieman yliampuva.

Hassua sinäänsä, että traileri oli aivan mahtava ja odotin elokuvaa todella kovasti, mutta kun tulin teatterista ulos, mielentilaani voi hyvin kuvata tällainen vuorosana: "...!?"
The adventures I enjoy are usually of the literary nature. -Henry Winchester

Miksi me ihmiset kaadumme?
- Jotta oppisimme nousemaan jaloillemme.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
« Vastaus #57 : Heinäkuu 28, 2008, 09:08:42 »
Muuten, mitä veikkaatte: Jos meillä on ollut tuskaa katsoa tämä leffa, niin entäs sitten Rowlingilla itsellään? Vau, minä ainakin - jos olisin Row - olisin itkenyt itseni uneen ainakin viikon leffan nähtyäni ja pyytänyt varmaan ihmisiä olemaan katsomatta mokomaa rainaa...

(Tämä on vain minun mielipiteeni leffasta, älkäähän toki suuttuko ne, jotka leffasta pitivät)

kenkä

• Ankeuttaja
« Vastaus #58 : Elokuu 04, 2008, 12:17:44 »
Minun mielestäni Voldemort puvussa oli pelottavampi näky kuin Voldu kaavussa. :D

FK oli nyt neljännen katselukerran jälkeen aika hyvä, sääli etteivät erikoistehosteet oikein pääse oikeuksiinsa ilman leffateatteria. Se Harryn kaulan kuvaaminen niissä unikohtauksissa ym. oli aika creepy, jäi erityisesti mieleen se :P

Niin ja Harrylla on vihreet silmät, ainakin osassa elokuvaa :D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2008, 12:46:36 kirjoittanut kenkä »

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #59 : Syyskuu 29, 2008, 18:37:05 »
Mä katsoin tän eilen pitkästä aikaa (itse asiassa edellinen kerta oli silloin kun tää tuli teattereihin) ja kyllä tää kesti hyvin toisenkin katsomiskerran. Itse asiassa FK oli parempi kuin mitä mä muistinkaan, ja jo vuosi takaperin mä päätin, että tää on toiseksi paras heti AV:n jälkeen. Sijoitus ei kuitenkaan noussut, toiseksi paras on edelleen.

Mä yritän olla liikaa toistamatta sellaisia asioita, mitä täällä on jo todettu miljoonaan kertaan. Ihan lyhyesti kuitenkin sen verran, että lisäaika olisi oikeasti tehnyt tälle ihmeitä. Muutama kohtaus lisää, niin moni asia olisi tullut paljon selkeämmäksi tai vietyä edes loppuun asti. Esimerkiksi siellä Kalmanhanaukiolla Sirius ärjäisi Oljon ulos, mutta siihen se sitten jäikin. Missään vaiheessa ei kuitenkaan tullut ilmi, että Oljo oikeasti otti hatkat ja aiheutti välillisesti Siriuksen kuoleman. Eihän elokuva nyt mitenkään mennyt sekaisin tuo takia, mutta kun Sirius tosiaan komensi Oljon ulos, niin mun kaltainen viaton katsoja odotti sen sitten tarkoittavan samaa kuin kirjassakin, eikä jäävän vain merkityksettömäksi kommentiksi. Samoin mä jäin kaipaamaan Harryn reagointia Kalkaroksen muistoon, nyt sen näkeminen oli vain ja ainoastaan syynä okklumeus-tuntien loppumiselle, jonka tuomat ongelmat jäivät niin ikään kokonaan pois. No, en mä nyt rupea enempää listaamaan kohtauksia joita olisin halunnut nähdä, koska siinä olisi loppumaton suo. Ja sainhan mä kuitenkin pari tärkeintä jo mainittua :)

Ankeuttajien uusi look oli aika karmea, mä pidin paljon enemmän AV-ankeuttajista huppuineen. Myös kentaurit häiritsivät mua pahasti. Ne olivat jotenkin kauhean villin ja eläimellisen näköisiä, ammuskelivat vain jousillaan ja murahtelivat. Kirjoissa kentaurit on musta paljon sivistyneemmän oloisia, minkä takia Pimennon ennakkoluulot olivatkin niin typeriä, tässä elokuvassa ne puolestaan vaikuttivat melkeinpä perustelluilta. Ja noista suojeliuksista, että kyllä mäkin olin huomaavinani Harryn suojeliuksessa jotain hirvimäisyyttä hetken verran, mutta ei se mitenkään selvä ollut. Ja kun vertaa sitä Kaartin aikaansaamiin suojeliuksiin, niin kyllä ne olivat hyvin selvästi tunnistettavissa. Kaiken kaikkiaan tuli kyllä vähän sellainen vaikutelma, ettei Harry hallinnut suojeliuksen loihtimista alkuunkaan yhtä hyvin kuin luokkatoverinsa :/

No niin, ehkä tuossa oli tärkeimmät valitukset. Joistain näyttelijöistä (kuten Gambonista) mä voisin purnata enemmänkin, mutta miksi turhaan, kun olen sitä muissa topikeissa jo tehnyt, joten mä siirryn nyt kehuihin. Aloitetaan näyttelijöistä. Evanna Lynch ja Helena Bonham Carter olivat yksinkertaisesti aivan ihmeellisen hyviä. Lunalla oli monia kohtauksia ja hän pärjäsi kaikissa oikein mainiosti. Bellatrixiä ei niin paljon näkynyt, mutta hän oli kyllä todella vahvasti läsnä silloin kun pääsi esille. Molempien äänenkäyttö oli ihanaa <3 Evannalla oli just sopivan outo ääni ja Helena onnistui pelottavan hyvin siirtymään mielipuolisesta käkätyksestä raivoamiseen. Vanhat suosikit (Lucius, Kalkaros) pärjäsivät myös oikein hyvin. Pääkolmikosta sen verran, että Harryn capslockin puute oli mälsää, mutta toisaalta Radcliffe oli hirmu hyvä siinä kohtauksessa, jossa Harry ja Sirius juttelivat keskenään Kalmanhanaukiolla sen jälkeen kun Harry oli nähnyt Naginin hyökkäyksen Arthur Weasleyn kimppuun. Mä en muista, että yksikään aiempi draama!Harryn kohtaus olisi tuntunut musta aidon traagiselta, mutta tässä oli tunnetta. Rupert Grint ja Emma Watson hoitivat molemmat roolinsa ihan perushyvin. Itse asiassa mun mielestä he olivat aika sympaattisia yhdessä. Kirjoissa Ron/Hermione-paritus ei musta toimi, mutta tässä ei ollut mitään ongelmia. Aika outoa :)

Sekin oli tässä kivaa, että mukaan oli saatu jonkun verran sellaisia "turhia" kohtauksia, kuten vaikka se, missä Ron ja Hermione ottivat toisistaan mittaa tainnutustaialla. Ja se, kun kolmikko jutteli keskenään Harryn ja Chon joulusuukon jälkeen. Sellaisia mukavia suvantokohtia, jotka vähän rauhoittivat menoa. Hienoja olivat myös monet kohtauksista toisiin siirtymiset, kaikista paras oli ehdottomasti se, kun Harry päätyi ajattelemaan omia vanhempiaan ja sitä kautta tuli muisto Iseeviot-peilistä ja sitten taustalle ilmestyi Kalkaros kommentoimaan Harryn sentimentaalisuutta :D

Mä tykkäsin myös lopun rähinöinnistä ministeriössä. Kuolonsyöjät vaikuttivat oikeasti aika päteviltä. Vaikka se ihmeellinen liikkuminen olikin elokuvantekijöiden omaa sävellystä, oli se hienon näköistä (joskin värimaailmaa olisi voinut vähän harkita, liian mustavalkoista mun makuuni ;D) ja auttoi tajuamaan, että kuolarit on tosiaan ammattilaisia eivätkä mitään penskoja koulunpenkiltä. Samoin Voldemort ja Dumbledore saivat aikaan näyttäviä loitsuja, ihan niin kuin heidän tasoistensa velhojen kuuluukin.

Eli kaiken kaikkiaan siis hieno Potter-elokuva. Ei ehkä kuitenkaan niin hieno, että viitsisin omaan hyllyyn hankkia, mutta ehdottomasti katsomisen arvoinen (ja ehkä useammankin, koska taustalla on varmasti paljon sellaista sälää, mikä jää helposti huomaamatta).
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Gifu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: ShadowEcho82
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #60 : Lokakuu 14, 2008, 23:15:09 »
Mutta, on tullut mieleen, että nehän eivät siivonneet Mustien taloa, millon medaljongia ei myöskään ole heitetty pois. Elikkä elokuvissa sen kuuluisi vielä olla sisällä talossa, eikö? Sen pitäisi aiheuttaa ongelmia seuraavassa leffassa.. Eihän ne voi vaan todeta yhtäkkiä, että "Muistatteko kun heitettiin se medaljongi menemään, kun siivottin kaappeja?" (edes yhtään hienostuneemmin), vaan joko niiden täytyy ensi leffassa hankkiutua siitä  eroon, tai koko medaljongi täytyy melkeenpä jättää pois, mikä taas vaikuttaisi ainakin kirjan juonen mukaan mm. Oljon palvenhaluun. Elikkä ongelmia tiedossa siinä suhteessa.. Voi olla että sielä oli muitakin vastaavia epäkohtia, mutta itteäni häiritsee vaan tämä. Toistaiseksi ainakin.

Mitä luultavammin tapahtumat etenevät näin: Harry huomaa kyltin Reguluksen ovessa ja yhdistää nimen medaljonkiin ja sitten hän kysäisee Oljolta, että tietääkö hän medaljonkista mitään.

Ja näin ollaan päästy samaiseen keskusteluun Oljon ja Harryn välillä mikä käytiin PP:ssä

ireen

• Ankeuttaja
« Vastaus #61 : Maaliskuu 05, 2009, 17:51:09 »
Kohta, joka harmittaa ja ärsyttää minua elokuvassa eniten on, kun Sirius kuolleessaan sanoo jotain Harrylle ja kutsuu tätä Jamesiksi. Se oli ihan hirveän törkeää ja antaa ihan väärän kuvan Siriuksen tunteista Harrya kohtaan, harmittaa vieläkin!

Muuten en nyt ala ruotia, kun siitä on jo yli vuosi kun viimeksi katoin kyseisen elokuvan.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #62 : Heinäkuu 12, 2009, 13:33:10 »
Olen tätä joskus kaaaauan aikaa sitten kommentoinut ensi-illan jälkeen enkä muista/jaksa etsiä vol1:stä, mutta mutta:

Pidin FK:ssa ainakin siitä, että mukana oli "lainauksia" LP:stä. Toki ne vievät tilaa uusilta pätkiltä. Toivon, ettei PP:ssä toisteta Siriuksen huonosti toteutettua kuolemaa esim. Harryn unessa. Öh, vähän turha kommentti, mutta tulipahan sanottua. Näin PP:n aattona mukava muistella vähän aiempaakin elokuvaa :D
"Pants - like shorts, but longer!"

Mahus

• Ankeuttaja
« Vastaus #63 : Syyskuu 19, 2009, 00:12:57 »
Sain viimeinkin katsottua tämän uudestaan Puoliverisen prinssin jälkeen jotta pääsi tarkistamaan, oliko Yatesin kerronta yhtä laahaavaa ja kuivaa. Ei todellakaan! Feeniksin kilta on yhä ihan mahtava Potter-leffa joka pitää juonen jännitteen yllä ja roolit ovat hahmoille uskollisia. Tarvehuone-kohtauksissa montaasien käyttö ehkä syö vähän tehoja mutta paljoa muuta kritiikkiä ei löydy. Hahmojen käytöksessä on hienosti onnistuttu tuomaan esille esim. Ginnyn tunteet ja Dumbledoren varovainen mutta katuva käytös Harrya kohtaan. Rickman on jälleen erinomainen etenkin loppupään kohtauksessa Pimennon huoneessa. Kokonaisuutena Feeniksin kilta on Potter-leffoissa yksi parhaista. Nyt pitää vain PP katsoa uudestaan joskus myöhemmin niin että näkee onko Yatesin ilmaisu leikannut kiinni niin pahasti kuin miltä teatterissa vaikutti...

Poissa Mänja

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #64 : Syyskuu 19, 2009, 16:46:38 »
Juonessa oli tiettyjä epäselvyyksiä: Harryn ei pitänyt tietää Keholeijus-taikaa ennen ensi vuotta ja Pimento ei paljastanut olevansa ankeuttajien lähettäjä. Kohtauksetkin tapahtuivat paikoin väärässä järjestyksessä, mutta syy siihen on varmasti vain käsikirjoittajan päätös.
Missä siinä keholeijusta muka käytettiin?
AK:n kokouksessa lennättelivät toisiaan levicorpusta huutaen. Ja muistaakseni myös Luna käytti sitä Salaisuuksien osastolla leffan loppupuolella.
:---D

Poissa Mirandel

• Vuotislainen
« Vastaus #65 : Syyskuu 20, 2009, 14:02:35 »
Hmmm.... minä sekä pidän että en pidä tästä elokuvasta. Visuaalisesti ja näyttelijäsuorituksiltaan elokuva oli loistava, mutta surkean käsikirjoituksen takia elokuva lässähti totaalisesti. Jostain muuten luin, että käsikirjoittajilla oli ollut joku lakko, ja sitten käsikirjoittajaksi oli päätynyt joku, joka on kirjoittanut aikaisemmin vain yhden ja huonon kässärin. No, nyt kun PP:seen saatiin vanha kunnon Steve Kloves niin johan tarinan laatu ja tapahtumien tärkeysjärjestys parani.

En yleensä vertaa kirjaa ja elokuvaa keskenään, mutta Feeniksin killan elokuvassa ei ollut mitään samaa kirjan kanssa. Pääidea oli kyllä saatu esille, mutta silti tarina kärsi pahasti liian pienen ajan ja tärkeysjärjestyksen puuttumisen takia. Pitää kuitenkin muistaa, että J.K.Rowling on koko ajan mukana leffojen tekemisessä. Leffan tekijäthän meinasivat poistaa kokonaan Ruuahin ja Oljon, mutta koska Rowling kertoi niiden tärkeästä osasta Kuoleman varjeluksissa, hahmot jätettiin leffaan. Mitä jos Oljo olisi jätetty kokonaan pois? Se olisi kyllä ollut pahin virhe!

Visuaalisuudeltaan elokuva oli kaunista katseltavaa. Musiikki oli kaunista ja näyttelijät suorituivat rooleistaan loistavasti. Kaikki aina haukkuvat kolmikon näyttelijöitä, mutta minä tykkään - ja paljon tykkäänkin. Heidän välinen kemiansa on kyllä jotain niin hienoa! Näkee, että he ovat oikeastikin hyviä ystäviä keskenään. Daniel parantaa jatkuvasti näyttelijäsuoritustaan - etenkin loppua kohden. Rupert on aina ollut loistava, ja on sääli, että häntä on niin vähän FK:ssa. Emmakin on loistava Hermionena! Aikuiset suorituvat kaikki rooleistaan erinomaisesti. En vain vielä FK:ssa tykännyt uudesta Dumbledoresta. Kalkaros, McGarmiwa, Pimento, Lucius, Voldemort, Hagrid... kaikki ovat mahtavia! Varsinkin Robbie Coltrane vetää Hagridin roolia niin täydellisesti! En voisi kuvitellakaan enää ketään muuta Hagridiksi! Voldemortissa minua ei häiritse mikään muu kuin silmien väri. Ralph Fiennes näyttelee kuitenkin todella hyvin!

Hyvä ja huono elokuva. 4 tai 3½ tähteä... 
Beautiful like a morning sun inviting the dawn to break. - Trading Yesterday(Beautiful)

Poissa Candily

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #66 : Syyskuu 21, 2009, 20:03:25 »
mun mielestä feeniksin kilta on ihan hyvä elokuvana, vaikka siitä puuttuukin paljon. mutta sehän on ihan ymmärrettävää. itse olen nähnyt feeniksin killan varmaan kaikista eniten kaikista pottereista, ja muistankin jo suurimman osan vuorosanoista ulkoa, mutta silti en kyllästy siihen. ja tykkään myös paljon sen musiikeista.

mutta se, että katson sitä niin monta kertaa saattaa johtua siitä, että en jaksaisi enää odottaa, että näkisin puoliverisen prinssin uudestaan, kun siitä on jo n. 2 kk aikaa : c ja en jaksais odottaa jouluun, mutta on kai pakko :d

anteeksi, kun tuli aika tyhmä vastaus.
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #67 : Elokuu 05, 2012, 13:38:07 »
En ollut nähny tätä leffaa aikoihin ja ottaen huomioon miten paljon olen siitä huolimatta tästä kitissyt, päätin sitten katsoa tämän ajatuksen kanssa vähän aikaa sitten. Annoin tälle mahdollisuuden. Mitä jäi käteen?

Harry Potter & Feeniksin kilta

No, ensinnäkin... Minulla on aina ollut sellainen ajatus, että Liekehtivä pikari ja Feeniksin kilta ovat köykäisimmät Potter-leffat, ehkä osittain siksi, että ne ovat kenties kirjoistakin kaikkein vaikeimmat elokuvamuotoon sovitettaviksi. Feeniksin kilta on siis David Yatesin debyytti Potter-ohjaajana ja hän sitten luotsasikin sarjan loppuun asti. Olen kritisoinut herra Yatesia aika rankalla kädellä ja jotkut hänen ratkaisunsa ovat minusta yhä äärimmäisen typeriä, mutta miehen ansioitakaan ei voi kiistää. Valitettavasti niitä ansioita ei Feeniksin killassa vielä hirveästi ole.

Feeniksin kilta on hyvässä ja pahassa mukiinmenevä elokuva, katsoi sitä miltä kantilta tahansa. Kirjan juonen pääpiirteet on vähän maustaen ja leikitellen tiivistetty kohtalaisen hyvin ja mm. sanomalehtien käyttö kerronnan välineenä on kiistatta toimiva ratkaisu elokuvan kannalta. Eli periaatteessa elokuva on johdonmukainen, napakka tiivistelmä jossa on ohjaajan omaa näkemystä ja kirjan tärkeitä tapahtumia sopivassa suhteessa ja homma kantaa loppuun asti. Mutta ikävä kyllä Feeniksin kilta jää torsoksi. Se on ihan hyvä, mukiinmenevä, mutta esimerkiksi Michael Gambon ei pääse loistamaan samalla lailla kuin tulevissa osissa; tämä ei sinänsä ole ongelma, mutta seuraavan elokuvan Harry & Dumbledore -asetelmaa ajatellen Dumbledore on tässä(kin) elokuvassa jokseenkin kylmä, vaikka Gambon saa suhteellisen paljon aikaa. Mutta varsinainen ongelma on lämmön ja latauksen puute.

Kerronta kantaa tarinaa, mutta viimeinen silaus puuttuu. Lähinnä tämä näkyy loppukahakassa, joka on varsin ansiokkaasti kuvattu ja toteutus on näyttävä, mutta joka kuitenkin kärsii mm. Siriuksen kuoleman tarpeettomasta kikkailusta sekä Dumbledoren ja Voldemortin taistelun, vaikka se hieno onkin, lievästä vaisuudesta. Ongelma on, että Dumbledoren hahmosta ei elokuvissa (ainakaan FK:n aikaan) saa otetta ja muutenkin kohtaus, niin hieno kuin se onkin, tuntuu olevan mukana vain koska sen täytyy olla mukana. On tietysti makuasia, että pitääkö Yatesin tavasta kuvata velhotaisteluja.

Audiovisuaalisesti elokuva on komea, mutta Taikaministeriö jäi minusta vähän vaisuksi, vaikka Salaperäisyyksien osaston koko häröyden esittäminen olisikin ollut kenties liian sekoittavaa. Uusi ankeuttaja-design on sinänsä hyvä, mutta todella vaisu. Kuoleman varjeluksissa näkee, että Yatesin ankeuttajat eivät onnistu olemaan vaikuttavia edes silloin kun niitä on satapäin. Ne ovat vain tylsää massaa...

Summa summarun... Feeniksin kilta on hyvin kirjasta tiivistetty ja kerrottu elokuva, joka kuitenkin jossain määrin epäonnistuu kirjan lämmön, tunnelatauksen ja hahmojen esittämisessä. Siriuksen ja Harryn suhde on kuvattu hyvin, mutta Dumbledore jää esimerkiksi lopun taistelua ajatellen vähän vaisuksi ja kiltalaisia olisi voinut kenties esitelllä piirun verran enemmän. Pimento on juuri niin inhottava kuin kuulukin. On makuasia, pitääkö Yatesin jossain määrin leikittelevästä tavasta kertoa Tylypahkasta ja Pimennosta.

Feeniksin kilta on hyvä elokuva, mutta ei välttämättä tarjoa kirjansa tarkkaan lukeneelle hirveästi mitään. Se on kiistatta pätevä sovitus kirjasta, mutta jää kuitenkin tunnelman, hahmojen ja ylipäätään tarinan sielun osalta torsoksi. Pienellä viilaamisella elokuvasta olisi saanut vähän rikkaamman ilman, että se olisi haitannut elokuvan sujuvuutta ihan elokuvana. Tulevien osien ja niissä esiintyvien hahmojen huomiointi olisi voinut alkaa tästä ja näin ollen eri hahmoilla olisi ollut myöhemmissä leffoissa enemmän tilaa, mutta onhan tämä ihan ok näinkin. Leffasta huomaa, että Yates ei ole vielä ihan parhaimmillaan, piti hänen myöhemmistä leffoistaan tai ei. Sykähdyttäviä hetkiä ei juuri ole, eikä elokuvan keinoin ole hirveästi onnistuttu ammentamaan tarinaa, kuten myöhemmissä osissa sentään on tehty. Feeniksin kilta tekee sen mikä on pakko, eikä yhtään enempää. Toiset nauttii suuresti, toiset ei tykkää yhtään.

Arvosanaan voisi lisätä tai pudottaa puolikkaan tähden ihan fiilispohjalta.
**½/5

+Kerronta toimii
+Perusvarmaa
+Audiovisuaalisesti ok
-Hahmot jäävät etäisiksi
-Ei varsinaisesti missään vaiheessa säväytä, vaan on "perusvarmaa" loppuun asti
-Pieni hiominen olisi ollut paikallaan
-Jää torsoksi, paperilla huimasta lopputaistelusta huolimatta kliimaksi on köykäinen
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2012, 19:38:35 kirjoittanut Rantsu »
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram