Kirjoittaja Aihe: Kirjojen ostaminen  (Luettu 16022 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Kirjojen ostaminen
« Vastaus #75 : Syyskuu 17, 2007, 18:06:27 »
Minä ostaisin mielelläni kirjoja, mutta köyhänä opiskelijana ei ole kauheasti varaa mitään ostella. Asun kyllä kotona juu, mutta on silti paljon pakollisia menoja... Joskus saatan ostaa jonkin todella hyvän kirjan, minkä oikeasti haluan tai minkä olen lukenut jo monta kertaa. Viimeisin ostos oli Sinuhe, kun oli pokkarina tarjouksessa läheisessä kirjakaupassa. Seuraavaksi ajattelin Oliver Twistin ostaa. Tai ainakin joskus sen osta, kun se sattuu olemaan yksi lempikirjoistani, ellei sitten se kaikkein paras.

Ei voi oikein sanoa, että onneksi on kirjasto keksitty, kun muuten en pystyisi lukemaan ollenkaan niin plajon kun tahdon. Tosin ei sekään huvi minulle ilmaista ole, kun unohdan palauttaa lainat ennen eräpäivää... Mutta joo.

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #76 : Syyskuu 17, 2007, 20:45:41 »
Ostaisin minäkin erittäin mielelläni kirjoja, paljon kaikenmaailman kirjoja, muttei ole varaa. Minullakin onkin tässä tällainen hyväntekeväisyys käynnissä, toisin tunnetaan Nimuen kukkarona, jotta voisin ostaa puuttuvat Harry Potterit, toisin sanoen Feeniksi killan ja Puoliverisen prinssin.

Toisinaan, jos kirjaston alehyllystä löytyy joku kiva kirja, niin saatan ostaa sen, sillä ei se 50 snt/1e ole niin paha hinta (tosin useat kirjat ovat melko vanhoja, tai muuten .. omituisia?), toisin kuin meidän kylän Kipassa, jossa on muuten aika kalliita kirjoja. Itseasiassa, siellä on kallista vähän kaikki. Löydän myös ihania kirjoja Akateemisesta, ja Suomalaisesta kirjakaupasta, joita sitten kuolaan, kun niitä en voi ostaa.^^

Eniten kuitenkin lainailen kirjastosta. Alet on niin kivoja, aina kun mainos lehdessä, niin minä olen viivana siellä :D
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Poissa Nathaniel

• melkoinen kelmi
  • Hirnyrkki
  • neitihaamu
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #77 : Syyskuu 17, 2007, 23:13:17 »
Löysitte paheeni. Ostan kirjoja luultavasti enemmän kuin vaatteita. Ihan sama oliko kirjakauppa sitten intokiinalainen vai minkä maalainen hyvänsä. Sinne on päästävä pelkästään jo katsomaan! Olimme tässä kaverini kanssa reissussa ja kävimme monessa maassa. Englannissa hän vielä päästi minut sisälle, mutta muut maat hän esti. "Sinä et osaa tanskaa, sinä et tarvitse tuota kirjakauppaa." Olin murheen murtama. :'( Btw. rakastan Lontoon kirjakauppoja. Siellä on sohvia asiakkaille, että he voivat lukea kirjaa kaikessa rauhassa ja tutustua siihen, sitten vasta päättää ostaako vai eikö. Ne ovat lähinnä melkein kirjastoja. Meillä päin saa vähän selata ollakseen kohtelijaisuuden rajoissa.

Pidän omista kirjoistani (ainakin omasta mielestäni) hyvää huolta. Ostan yleensä kuitenkin sellaisia kirjoja, joita tulee luettua moneen otteeseen. Se on ehkä ainut (rahan lisäksi) miksen ole jo hukkunut kirjahyllyyni. Sinne itseasiassa mahtuu myös jotain kirjojen lisäksi! Pidän uusien sivujen hajusta, kannen pinnasta. Kovakantiset tuova pysyvyyttä, pokkarit kotoisuutta. Pidän molemmista yhtä paljon ja hartaasti. En koskaan usko, että voisin myydä vanhoja kirjojani esim. kirppiksellä. Ajatus ei mahdu pääkoppaani. Toisaalta olen halukas käymään kirpparin valikoimaa mieluusti läpi, jos satun sellaisen paikantamaan. Kirjadivari on aarreaittani. Harmi ettei tässä lähellä ole ainuttakaan. Harvinaista herkkua siis.

Käytän toki ahkerasti myös kirjastoa. Se ei ole kuitenkaan sama kuin oma kirja. Kirjastosta saan yleensä vainun hyvästä kirjasta ja voin ehkä ostaakin sen, vaikka olisin lukenut saman jo kirjastosta. Olen hassu ^^.
If I'cant hear your heart beat, you are too far away

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #78 : Syyskuu 18, 2007, 15:16:04 »
Sen perusteella, kuinka kirjarakas ihminen olen, voisi päätellä minun omistavan hyllykaupalla kirjoja.
Vaan ehei, eipä ihan. Toki minulta kirjoja löytyy, mutta ostan niitä kuitenkin melko vähän. Kirjasto on kova sana.
Nekin kirjat, jotka ostan, olen usein lainannut kirjastosta ennen ostamista. Syynä se, että kirjat ovat kuitenkin aika kalliita, enkä todellakaan halua tuhlata rahojani surkeaan kirjaan (harva kirja on kylläkään mielestäni surkea, mutta siitä huolimatta). Potterit ovat yksi poikkeuksista, samoin jotkut muut kirjasarjat/kirjailijat, joiden aiemmat teokset olen jo todennut hyviksi.
Hyllystäni löytyy paljolti fantasiaa (Tolkienia, Narniat, HP:t, Abaratit sekä erilaiset "tietoteokset"...), mutta toki siellä pari kauhukirjaakin on. Eniten kuitenkin - yllätys yllätys - minulta löytyy näitä kaikkien tuntemia pokkareita, joita löytää kauppojen ja kioskien lehtihyllyistä :) Nora Robertsista tai muista yltiöromanttisista en pidä, mutta vaikkapa Alex Kava on hyvä. Syitä, miksi omistan näitä pokkareita on lähinnä se, että puolet ovat äidin ostamia, ja ne ovat melko halpoja. Kirjoiksi. Ovathan ne pääpiirteittäin lähes aina samasta puusta veistetty, mutta niitä on kiva lukea.

Pidän kirjoistani hyvää huolta, mutta pystyn kyllä myymäänkin, ei se mitään. Kun esimerkiksi joskus 9-vuotiaana luin Sweet Valley Highia, ei tee nyt tiukkaa nakata niitä kirpparille myyntiin. Joistakin romuista on vain luovuttava. Lapsuuteni satukirjoja en kuitenkaan luovuttaisi pois, tai muita tärkeitä teoksia. Mutta nuo teiniromaanit kyllä. Eipä niitä enää taida ollakaan :)

“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

floora

• Ankeuttaja
« Vastaus #79 : Syyskuu 19, 2007, 21:06:09 »
Ööh.. Ostan uusia kirjoja melko harvoin. Useimmiten luen samoja
kirjoja hyllystäni, mutta sitte ku ne on lukenu lähes sataan kertaa, alkaa
kyllästyttää, ja pitää ostaa uusi kirja. :D Eli harvoin ostan uusia kirjoja.

Yleensä katson lähinnä paljon kirja maksaa, ja kuulostaako kirja hyvältä. Myös, jos kaveri suosittelee jotain vaikkapa kirjakaupassa, niin saatan ostaa, jos on rahaa, ja jos se tuntuu hyvältä kirjalta. Ei mulla yleensä oo mitään kirjailijoita, joiden kirjat on heti pakko saada. :D
Ja takaselostus on yleensä sellainen, minkä perusteella valitsen kirjan, ja myös ensimmäinen lause kirjasta, jos en saanut paljoa irti kirjan takakannesta. (Saattaa kuulostaa omituiselta, mut uskokaa, se auttaa joskus. :DD)
Viimeksi ostin joko Harry Potter ja Puoliverinen prinssi tai Laura, sua kaipaan. En muista. :) siitä on jo jonkin aikaa..

En ole ostanut kirjoja käytettyinä... - eiku oompas. Ostin kerran kun meijän lähellä on Kipa-kirppis(itsepalvelukirppis) sieltä kaksi Replica sarjan kirjaa. Makso vaan 1€ kpl, oli pakko ostaa. :D

Munkaan kotiväeltä ei paljoo heru hyväksyviä katseita, kun sanon, että aion ostaa kirjan. Äiti sanoo kylläkin, et on hyvä et ostat kirjoja, etkä mitään älyttömyyksiä, mut etkö sä voisi lainata kirjoja kirjastosta..? JNE. Välillä ärsyttää.
Mä en oo varmaan viiteensataan vuoteen ostanu uutta kirjaa. Ja sitte, ku ois
vihdoin varaa kirjaan, ni sit haluu ostaa jotain muuta.

Ostan ite mieluummin kovakantisia, kun ne kannet pysyy parempina..

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2009, 00:54:10 kirjoittanut Bonnie »

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #80 : Marraskuu 25, 2007, 00:11:15 »
Ostan kirjoja silloin, kun mielessä on joku hyvä kirja, tai kaupassa sattuu joku hyvännäköinen kirja vastaan. Joskus saan myös esim. vanhemmilta vaikka joululahjaksi jotain kirjoja, mitä he itse ovat valinneet.
Kaupoissa katson aina millainen kansi kirjassa on ja luen tietysti takakannen. Ja jos kirja vaikuttaa hyvältä, eikä ole mikään ylihintainen, saatan sen ostaakkin. Aina ei ole rahaa, tai en viitsi ostaa, mutta kyllä pyrin kaikki hyvät saamaan itselleni.
Seuraavkasi ajattelin ostaa Houkutuksen, lainasin sen kirjastosta vähän aika sitten ja se on kyllä semmoinen, mikä on pakko saada itselle.
Pari kirjaa olen pyytänyt joululahjaksikin, ettei tarvitse kaikkia kirjoja mitä haluaisi niin itse ostaa. 8)

Käytettyjä kirjoja en ole ostanut, enkä usko, että tulen ostamaankaan. Yleensä on kiva, kun kirjat on uusia. Mutta mistäpä sitä tietää jos joku päivä tykästynkin ostamaan käytettyjä kirjoja... Mutta enpä oikein usko.

Ostan nykyään aika vähän kirjoja, olisi kiva, jos niitä oli enemmän. Ajttelinkin haalia kaikki kirjat joista pidän, itselleni, heti kun niihin kaikkiin on rahaa. Mutta luulenpa, että se kirjahylly tulee kasvamaan tässä vuosien aikana, mahdollisesti paljonkin. Olisi kiva jos olisi itsellä paljon kirjoja. (:

Poissa manta

• Kajahtanut potteristi
  • Vuotislainen
    • Tassujengi
« Vastaus #81 : Marraskuu 26, 2007, 00:46:33 »
Aina kun menen shopping jonnekkin, jotenkin kummallisesti minut löytää kirjakaupasta. Lempikauppa on tietenkin Suomalainen Kirjakauppa, mutta Kirjatorilta saa välillä tosi halvalla ihan hyviä kirjoja.

En osta niin paljon kuin lainaan. Yksinkertaisesti siksi, että minulla ei ole rahaa (ainakaan nyt näin joulun aikaan). Saatan miettiä yleensä monta kuukauttakin, ostaakko vai eikö.

Ruutinit kun menen lähimpään Suomalaiseen. Ensin katellaan pokkarit ja haistellaat, että onko ne hyvän vai pierun hajuisia. Sitten eläinkirjat, ja niiden etukansia taivutellaan että siitä tulee se ihana ääni. Nuorten kirjat ja siellä ihastellaan Pottereita. Sitten istutaan sellasille punasille tuoleille, ja kirjotetaan palautetta. (Lähes aina: Hei, minä täällä taas. Muistakaa järjestää yömyynti 7.3.2008, kun Kuoleman Varjelukset tulee.). Sitten kassalle jos ostan jotain ja lähdetään haikein mielin pois. Ainiin, ja aina kun kävellään kirjakaupassa, silitellään mahdollisimman paljon kirjojen kansia. Ja seistään Potter- hyllyn edessä suu auki.

Ostan välillä antikvariaatista kirjoja. (Kerran olin iskälle ihan näreissäni, että ei siellä myydä Pottereita, ihan surkea paikka, ja kappas kummaa. Kun lähdettiin, niin näyteikkunalla oli Order of the Phoenix.) "Divarista" saa tosi halvalla, itte oon löytäny sieltä esim. Sherlock Holmesin seikkailut ja Uinu, uinu, lemmikkini (en oo vieläkään jaksanu lukea loppuun, tässä parin kuukauden aikana...). Ja välillä vien sinne pari kassilista käytettjä kirjoja (ennen aina Polluxista tulleita heppakirjoja, enää en kuulu siihen, niin ei ole mitään vietävää.)

Pitää lähteä tästä tutimaan. Kello on puoli yksi yöllä, ehe...
Aivojen tilalla ilmapalloja.

Poissa Sofia

• Vuotislainen
  • Pottermore: LumosVine12
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #82 : Joulukuu 09, 2007, 16:34:20 »
Mä ostan kirjoja kaupasta, kun tulee sellainen fiilis. Silloin vain ostaa, hetken mielijohteesta. Yleensä olen lukenut kirjan jo, mutta mähän keräänkin kirjoja. Pitäisi varmaan hankkia jo uusi kirjahylly tai tehdä entiseen suurennusloitsu. :D

Lempikirjakauppani on tietty Suomalainen Kirjakauppa. Divarissakin kuitenkin tulee joskus käytyä, sieltä kun saa niin halvalla sellaisiakin kirjoja jotka ovat iänkaikkisen vanhoja klassikoita ja joita ei löydy mistään muualta. Yleensä kävelen tietyille hyllyille, katson onko tullut uusia, ja sitten vain katselen ympärilleni. Otan pari käteeni ja luen takakannen. Sellaista se on. ^^

Jos ostan, ostan kovakantisia. Vain Viisikko-sarjan pokkari-mallisia tulee ostettuja. Ostan kirjoja aika usein, melkein joka kerta, kun pääsen sellaiseen kauppaan jossa on kirjoja. ^^ Joskus on tullut ostettua neljäkin kerralla.

Usein toivon joulu- tai synttärilahjaksi kirjoja. Sitten on vielä niin ihana täti, joka antoi suuren summan rahaa lahjakorttina Suomalaiseen viime synttäreillä. :) Yli puolet on vielä käyttämättäkin.

Tavallaan kirjojen ostaminen on yksi harrastuksistani. Se vain on niin. Olen aina suunnattoman riemuissani, kun löydän jonkun ihanan kirjan. Sitten luen sen siltä istumalta, vaikka olisin lukenut sen jo kuinka moneen kertaan ennenkin. :)

- Titta
You can be a sweet dream or a beautiful nightmare. ♥

Morre

• Ankeuttaja
« Vastaus #83 : Joulukuu 14, 2007, 20:55:02 »
Miehen kanssa olemme toivottomia tapauksia kirjojen ostelun suhteen - minä olen ehkä se toivottomampi tapaus.
Ostamme kuukaudessa n. 3-4 kirjaa. Suurin osa tulee ostettua käytettynä paikallisesta divarista; kirjojen kunto on varsin hyvä, eikä hinnassakaan ole valittamista (etenkin kanta-asiakkaana kun ropisee alennuksia).
Viime aikoina olemme haalineet kotimaisen kirjallisuuden klassikoita, muutamia dekkareita ja keräilykohteemme on Stephen Kingin tuotanto kokonaisuudessaan. Olen myös hulluna historiallisiin romaaneihin, joten Kaari Utrion tuotantoa on kertynyt hyllykköön jonkin verran.
Ostosreissulla päädymme kirjakauppaan aina. Sieltä tulee ostettua fantasiaa, nuottikirjoja ja lahjakirjat.
Kirjamessut ovat jo niin hardcore-meininkiä, että mies antaa minun hoitaa ne yksinäni :) Niistä en ikinä pääse tyhjin käsin pois. Haaveena olisikin päästä joskus kirjamessuille ja käyttää rahaa lähes määrättömästi...

Poissa Thyone

• Tylypahkan oikea ottelija
  • Vuotislainen
  • Pottermore: RainWolf2
« Vastaus #84 : Joulukuu 28, 2007, 23:16:55 »
Kirjastolaitos on parasta, mitä meidän maassamme on. Terveydenhuolto ja ilmainen koulutus ovat myös siistejä juttuja, mutta kyllä kirjasto on silti jotain niin ihanaa. Olenkin suurkuluttaja, kortista on kulunut väri pois ja se 40 sallitun lainassa olevan niteen raja on tullut vastaan ihan omakohtaisen kokemuksen kautta, mutta olen joka tapauksessa sitä mieltä, että oma kirja on ihaninta maailmassa. On joitakin kirjoja, jotka nyt vaan ovat niin ihania, että kun ne on kaverilta tai kirjastosta lainannut ja lukenut sen 20 kertaa, alkaa harkita, josko kys. nide pitäisi itselleenkin hankkia.

Kirjakaupoista harvoin mitään ostan uutuuksia (lähinnä Potterit) lukuunottamatta. Kirjatori on poikkeus, sielläkin voi tehdä löytöjä halvalla kuten divareissakin, jotka ovat ihanimpia paikkoja maan päällä. Parhaimmillaan olen tullut nelituntiselta divarireissulta kädet kirjakassien kantamisesta kipeinä ilman, että lompakkokaan on keventynyt ihan tuhottomasti. Jos joku ei ole divareita tonkinut, nyt on jo korkea aika. Löydätte kirjoja, joita ette edes tienneet olevan olemassa.
practice random acts of kindness

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #85 : Joulukuu 07, 2009, 21:52:04 »
Kirja, kirja, kirjaaa, trallalallalaa! Upouudet omat kirjat, mikäs sen mukavampaa!

Itse ostelen kirjoja vain silloin tällöin, sillä ne tahtovat olla melkoisen kalliita näin opiskelijabudjettiin mitoitettuna. Siksi toivonkin yleensä kirjoja lahjoiksi kaikkien mahdollisten juhlien kunniaksi. Kirjahyllyni sisältö onkin paisunut kuin pullataikina kaikkien ostamieni ja saamieni kirjojen takia: kohta en asu enää omassa huoneessani vaan kirjastossa!

Kun itse ostan kirjan itselleni, ostan sellaisen kirjan, josta luulen/tiedän pitäväni. Jos olen lukenut jotain tiettyä sarjaa ja todennut sen myös hyväksi, haluan saada kyseisen kirjasarjan myös itselleni. Oma ostamiseni on onneksi pysynyt aisoissa, eikä yleensä viittä kirjaa enempää omilla rahoillani itselleni osta. Uusiin tuttavuuksiinkin kirjoissa olen törmännyt, sillä suuresta varauksellisuudestani huolimatta olen minulle tuntemattomienkin kirjailijoiden teoksia hypistellyt käsissäni useinkin: jos etu- ja takakansi hurmaavat ja hinta on kohdallaan, kirja lähtee minun mukaani.

Kaikkia kirjoja en halua olla jahtaamassa heti niiden ilmestymisen jälkeen. Joitakin kirjoja haluan metsästää kirppiksiltä, sillä sieltä niitä olen saanut hyväkuntoisina ja uudenveroisina halvalla.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2009, 15:44:32 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Akromantella

• Sanahelinää
  • Aave
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #86 : Joulukuu 09, 2009, 15:15:38 »
Kirjojen ostaminen on enemmän tai vähemmän salainen paheeni. Ja kirjamessut ovat kirottu paikka.
Yleensä vierailen kirjakaupoissa aina kun olen käymässä keskustassa. Useimmiten en onneksi osta mitään, mutta toisinaan sitten tarttuu mukaan joko joku hyvältä kuulostava uutuus tai sitten joku huonolta kuulostava aletuote. Pyrin yleensä lukemaan ostokseni. Kirjoissa on vain se huono puoli, että ne ovat usein kalliita ja painavat paljon.
Alekirjakaupat ovat ihania, pengon ne läpikotaisin sinne mennessäni. Välillä iskee semmoinen "pakko ostaa" olo. Aika vasta tuhlasin kuutisen kymppiä pelkkiin kirjoihin, joista kaksi tuli tosin lahjaksi (ja loput itselle). Kirjastossa en ehdi nyt pitkään aikaan käymään, kun olen ostellut niitä kirjoja... :)
Mistäköhän sitä rahaa aina irtoaa uusiin kirjoihin? Mystistä, miten osaan taikoa rahaa kun tarvitsen kirjoja, mutta kun on kyse vaikkapa sukkaparista, kaikki raha on kadonnut (kirjapinojen syövereihin, varmaankin). :)
Mutta ovi on lukittu ja avain syvälle haudattu.

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #87 : Elokuu 25, 2014, 21:28:04 »
Rakastan kirjakaupoissa käymistä ja uusien kirjojen hiplaamista. Usein haikailen useammankin kirjan perään, mutta olen auttamattoman pihi. Ostan kirjan vain kun tiedän lukevani sen useamman kerran ja sillä on minulle suurempi arvo kuin jokin yksittäinen, lukuhetkellä mukiinmenevä ja viihdyttävä tarina. Yleensä ostamani kirjat olen jo kertaalleen lukenut kirjaston kautta, jolloin tiedän, että ne ovat hyviä ja itselle hankkimisen arvoisia. Jos ostan kirjan lukematta, se on jotain sarjaa, jota olen lukenut ja johon olen tykästynyt. Tähän mennessä lukematta olen ostanut vain Potterit.

Kirjaston tarjontaa tulee hyödynnettyä todella ahkerasti. Äiti vei minua ja siskoani pienestä asti kirjastoon, ja aina mukaan lähti iso kassillinen kirjoja. En ymmärrä ihmisiä jotka vieroksuvat kirjastoja (okei kirjat kulkevat satojen käsien läpi eikä kunto ole aina viittä tähteä), en ikinä viitsisi ostaa sellaista määrää kirjoja mitä luen ja missä niitä kaikkia edes säilyttäisi? Nuorempana luin suurin piirtein kaikki vapaahetkeni, vanhemmiten koulu ja työt ja kaikki muu elämä on vähän häirinnyt lukuharrastusta. Silti edelleen pyrin lukemaan vähintään kirjan tai kaksi kuukaudessa, ja minulla on koko ajan pitkä lista kirjoja jotka haluaisin lukea.

Pihiyden ideologiaani vastaan sotii se, että tahdon omistaa kirjat kovakantisina. En tykkää kuinka pokkareiden kannet ja selkämykset taittuvat ja niihin jää ikävät taitosjäljet. Muutenkin kovakantiset näyttää paremmalta kirjahyllyssä ja kestää enemmän. Sen verran harvoin ostan kirjoja itselleni, että silloin voi panostaa. Tällä hetkellä suunnittelen ostavani ainakin Nälkäpelit ja Septimus Heapit, sekä Grimmin satujen Ruusunen on hakusessa, kaksi muuta tuli sattumalta vastaa Suomalaisen alessa.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)