Kirjoittaja Aihe: Kirjojen ostaminen  (Luettu 12989 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Em-Em

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #50 : Joulukuu 09, 2006, 13:29:15 »
Miten hienoa olisikaan omistaa oma kirjastohuone täynnä kirjoja valmiina luettavaksi. Mutta kun ei. Yksinkertaisesti raha ja tila ei riitä. Kirjastot ovat harvinaisen mukavia paikkoja, ovat säästäneet minulta satoja euroja (ja vieneet kirjakaupoilta). Ei sellaista 10-25 euroa maksavaa kirjaa (josta ei ole edes myynnissä halvempaa pokkariversiota, jonka hinta saattaa olla kolme kertaa halvempi) voi joka viikko ostaa. Toki kirjaston poistosta löytyy oivia kirjoja halvalla, kuten Sormusten herrat 50 senttiä, edelleen lukematon. Huoneeni lattialla on lisäksi jo valmiiksi muutama puolen metrin pino kirjoja, joten tilaakaan ei ole. Heräteostoksina ei kannata kirjoja paljon ostaa. Pihinä voi lukea ensin kirjaston kirjan, ja ostaa jos miellytti. Se ei tarkoita, ettei kirjakaupoissa voisi käydä. Nehän ovat vain kirjastoja, joissa ei saa lainata, vain ostaa. Siellä onkin vietetty muutamat odottelutuokiot lukemassa (upouusissa kirjoissa on muuten jonkinlainen viehätys).

Poissa Mysteeri

• Matkakuumeinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #51 : Joulukuu 13, 2006, 20:32:34 »
Olen kauhea lukemaan ja kulutan useimmiten kirjaston kirjoja, mutta jotkut hyvät kirjat on ihan pakko ostaa itselle. Yleensä pengon Kirjatorilla ja Suomalaisen alehyllyjä. Viimeksi kuitenkin ostin (tai no iskä maksoi) Deborah Spungenin Nancyn huuto.netista ilmeisesti hinta oli ihan kohtuullinen, koska muuten nuukapussi iskäni ei sitä varmana olisi ostanut.

Tykkään paljon Tuija Lehtisen kirjoista, vaikka yleensä pysyttelen dekkariosastolla. Niitä en kuitenkaan juuri ostele, koska ei ole mitään intoa lukea niitä enää uudestaan, kun jo on kerran saanut selville, kuka on murhaaja. En kuitenkaan ole sortunut ostamaan yhtään kirjaa, jota en ole etukäteen lukenut ( ellei lasketa J.K.Rowlingin elämäkertaa, joka on mulla edelleen kahden vuoden jälkeen ostamisesta kesken.) Harmittaa vaan kun harvemmin löydän sellaisia kirjoja, joita haluaisin ostaa. Nyt on haussa Johnny Rottenin elämäkerta, joka maksoi muistaakseni Suomalaisessa yli 40 € en kyllä oo sentään ihan niin pöljä, että ostasin. Täytynee välillä kurkkia huuto.netin puolelle ja koittaa etsiä. Sitten mulle käy usein silleenkin, että näen jonkun hyvän kirjan, mutta en ostakaan sitä, koska oon jo tuhlannu shoppailurahani johonkin muuhun ja jälkeenpäin ottaa päähän.
Käyttäisin muuten kirjaston poistomyyntejä, mutta meidän pienestä  kirjastosta ei takuulla löydä mitään kiinnostavaa ja ne kirjat, jotka poistetaan käytöstä ovat pahasti sotkeentuneita tai ikivanhoja.
Olen ihan samanlainen kuin äitini täti. Muutun melkein vihreäksi joka kerta kun käyn siellä. Olohuoneen pisimmällä seinällä on kirjahylly seinästä seinään, lattiasta kattoon ja ihan täynnä kirjoja. Kerran ihan pilalla sanoin, että testamenttaa ne sitten mulle. Todellakin haluan sitten isona samanlaisen.
Murehtiminen on kuin keinutuoli. Vauhtia on, eteenpäin ei pääse.

Vendela

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #52 : Joulukuu 19, 2006, 06:21:49 »
Ostan kirjoja 'kausittain' eli joskus tulee oikea vimma törsätä kaikki rahat heti kirjoihin ja välillä saattaa kulua useampikin kuukausi, etten osta kirjan kirjaa, kuten nyt (joulupukki tuo kuitenkin jotain kivaa). Tietenkin jos olen kuullut jonkun uuden kirjan tulevan markkinoille, kyttään sitä saadakseni sen heti ensimmäisten joukossa (mm. Potterit).

Ostamani kirjat ovat oikeastaan laidasta laitaan, hyvin harvoin ostan "uusia" kirjoja. Näillä tarkoitan esim. tämän vuoden Finlandia palkinto ehdokkaita tai vastaavia. Useinmiten hankkimani kirjat ovat olleet markkinoilla jo joitakin vuosia, ja minulla on niistä jonkinlainen ennakko käsitys. Suurin osa on oikeastaan ns. 'klassikkoja' joita bongailen ale-laareista. Joskus saatan ostaa kirjan suosituksen perusteella tai kirjailijan nimen perusteella. Osa näistä on ollut ohi ostoja, mutta en yleensä panosta tuollaisiin kirjoihin suuria summia.

Minulle ei ole väliä hankinko kirjan kirjakaupasta vai antikvarieetista, kaikki käy. Tiedän muutamia antikvarieetteja, jotka myyvät 'uusia' (käyttämättömiä) kirjoja halvemmalla kuin kirjakaupat. Joskus, kun havittelen jotain tiettyä kirjaa en kiinnitä hintaan huomiota, mutta yleensä en osta yli 20€ maksavia kirjoja, jollei kyseessä ole harvinaisuus.

Tietenkin saan myös lahjaksi hyvin paljon kirjoja, mutta nekin ovat sellaisia joita olen itse pyytänyt. Minulla on muutamia suosikkikirjailijoita, joilta haluaisin koko tuotannon. Kirjahyllyssäni on tällä hetkellä yli 400 teosta ja määrä kasvaa koko ajan. Osa kirjoistani on tosin kouluun liittyviä, ja joitakin kirjoja ostan myös aivan oman alani takia. Viimeisin hankintani taitaa olla hömppä pokkari Paholainen pukeutuu Pradaan, joka toimi kyllä paremmin elokuvana *vink* :)

Linda

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #53 : Joulukuu 22, 2006, 18:00:24 »
En pahemmin ostele kirjoja, vaikka ennen niitä tulikin ostettua paljon. Siitä sitten tuli valituksia vanhempien taholta, kirjoihin meni kuulemma kaikki taskurahat. Päätin lainata kirjastosta. Kirjaston kirjat ovat oiva vaihtoehto niille joilla ei ole varaa kirjoihin. Ne ovat kylläkin usein erittäin huonokuntoisia. Sen olen joutunut huomaamaan kirjoja lainatessani. Kuten kerran lainatessani erästä kirjaa, viimeiset sivut olivat aivan täynnä tekstiä, sen suuntaista kuin "Moi, jos luet tän niin laitathan nimesi ja puhelinnumeros tohon alle!". Tai lainatessani samasta sarjasta toista kirjaa, kulmat olivat aivan pilalla, ihan kuin kirjaa olisi heitelty. Puhumattakaan ruokatahroista; itse asiassa minullakin on paha tapa syödä kirjoja lukiessani, mutta vielä koskaan ei ole kirjoihin ruokaa mennyt. On tosiaan erittäin inhottavaa lukea kirjaa jossa on esim. leivänmuruja sivujen välissä.
Tästä syystä joskus ostan itse kirjoja, mutta erittäin harvoin. Ostan vain sellaisia kirjoja, joita tiedän lukevani enemmän kuin kerran.
Ja pyydän anteeksi, jos joku on jo ottanut asian esille kun en jaksanut lukea kaikkia viestejä.

Limetto

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #54 : Joulukuu 26, 2006, 11:51:45 »
Monesti (.. okei, pari kertaa) on käynyt niin, että minä vain marssin kauppaan, tajuan että haluan tuon, ja ostan sen kummempia ajattelematta. Kutsukaamme vaikka heräteostokseksi. En kylläkään ihan noin äkkisältään mene ostamaan jotain ennennäkemätöntä kirjaa, kyllä minä olen yleensä tutustunut aiheeseen hieman. Esimerkkeinä tässä hiljattain ostettu Esikoinen (Eragon). Olin lukenut sen jo kerran ennen ostamista.

En minä oikeastaan tiedä miksi haluan/halusin omistaa tuon kirjan. On vain mukavaa että se on saatavilla kun haluan taas käpertyä sohvan nurkkaan lämpimän kaakaon ja hyvän kirjan kanssa. On kiva tietää että se on siellä.
Raha ei ole ongelma, sillä saan sitä mukavasti kokoon kun vahdin naperoita (vaikka rankkaa se on!). Olen kova säästämään, ja välillä yllätyn itsekin mitä lompakostani löytyy. Jos haluan jonkun kirjan niin rahalla ei siis minun kohdallani aina ole niinkään merkitystä.. Vaikka vanhemmat saattavatkin joskus pistää vastaan yhtäkkistä haluani ostaa jotain, mutta omat ovat rahani.

Ja kyllä, käytän paljon kirjastoa. Varailen kirjoja yleensä Helmetin avulla.
www.helmet.fi

Pessi

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #55 : Joulukuu 28, 2006, 13:22:05 »
Minulla on oikeasti ongelma kirjojen ostelun kanssa, en pysty lopettamaan sitä.

Minä ostan kirjoja jatkuvasti ja saatan viettää kirjakaupassa tuntikausia tonkimassa jotain löytöjä. Ostokset on yleensä hyvinkin mielenjohteesta, koska kun kirjoista on kyse ei maltti riitä ikinä siihen että miettisi pedempään. Kuitenkin on puolustuksekseni mainittava, että ikinä en ole yhtäkään kirjaostostani katunut.

Koulukirjatkin kuulemani mukaan saisi aika hyvin kirjastosta lainattua tai ainakin käytettynä vähän halvemmalla, mutta silloinkin marssin vain kirjakauppaan ja ostan ne itselleni.

Jos en olisi köyhä opiskelija niin tämä pieni harrastukseni ei olisi mikään ongelma, mutta kun puolet rahoista menee kirjoihin niin pikkuhiljaa pitää rueta yrittämään sitä itsehillinnän parantamista ^^

figappel

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #56 : Tammikuu 08, 2007, 18:22:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Pessi"

Jos en olisi köyhä opiskelija niin tämä pieni harrastukseni ei olisi mikään ongelma, mutta kun puolet rahoista menee kirjoihin niin pikkuhiljaa pitää rueta yrittämään sitä itsehillinnän parantamista ^^

Tämän ikuisesti ärsyttävän ongelman lisäksi ainakin minulla on toinenkin. Minulla ei kertakaikkiaan ole tilaa sadoille kirjoille. Kaappi/hyllytiloista kirjani vievät puolet. Kirjakasoja ympäriinsä, varsinkin sänkyjen alta imurointi on tuskaa:) Huoh. Ja jos laskisi millainen omaisuus minulla on mennyt kirjoihin, on se aika järkyttävää. Varsinkaan kun en omasta mielestäni kirjoja edes pahemmin ostele. Ja lahjaksikin saan aika harvoin.
Nyt olen ostellut enemmän pokkareita, vaikka niissä on aika huonosti valikoimaa. Viimeksi ostin Roald Dahlin Helppo nakki ja muita kertomuksia. Jouluna sain vain Suden veljen, ja muita tuoreita tapauksia ovat Katariina Kierin Lauran Laulu ja Diana Wynne Jonesin Leijuva linna.

Minusta kirjaa ei välttämättä tarvitse omistaa, enkä kovin usein lue omia kirjojanikaan. Mutta jotenkin siitä tulee turvallisuuden tunne;) Levollista ajatella että saan vaikka ikuisen suosikkini Lokki Joonatanin käsiini heti kun haluan. Ja mikä ihana tunne, kun saa painaa uuteen kirjaansa Exlibris- leimansa! Haa, sitä riemua.

Poissa Megera

• Vuotislainen
    • Megeran Blogisivu
Re: Kirjojen ostaminen
« Vastaus #57 : Tammikuu 28, 2007, 00:36:51 »
Mä ostan kirjoja todella harvoin koska ne on niin kalliita. Ja sitä paitsi ne saa kirjastosta.
Mutta kyllä mä mun lempisarjan kirjat ostan. Ja joskus jonkun yksittäis kirjan mutta vain synttäri/joululahjaksi saatuna, olen niin pihi etten raaski ostaa omalla rahalla. Ja jos kirpputorilta löydän jotain kirjoja jotka kiinnostaa tai olen aikaisemmin lukenut ja haluan sen omaksi niin kyllä sen silloin ostan koska ne ei ole enään niin kalliita kun kirjakaupoissa.
Like a river flowing to the sea
You'll be miles away, and I will know
I know I can deal with the pain
No reason to cry.

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #58 : Tammikuu 28, 2007, 13:02:06 »
Rakastan ostaa kirjoja. Inhoan mennä kirjakauppaan jos on vain tietty määrä rahaa mukana, aina löytyy lisäksi jotain, mitä oli tarkoitus ostaa. Nyt onkin suomalaisessa kirjakaupassa hullut alennusmyynnit ja löysin aivan ihania kirjoja, viisi euroa per kirja, mutta meni jo niin paljon rahaa koulukirjoihin. Epätoivoisena piilottelin niitä kirjoja sinne. Toivottavasti vielä tilipäivänä ovat samoissa piiloissa. Ostan siis kirjoja niin usein, kun kukkaro antaa myöten. Kirppareita olen myös käyttänyt hyödyksi, sain taru sormusten herran sietä seitsemällä eurolla, ja tuskin oli edes avattu sitä kirjaa! Olisi ihanaa isona hommata iso kirjahylly täynnä kirjoja.

En harkitse kovin tarkkaan, mitä kirjoja ostan. Yleensä, kun löytää halvalla jonkun kirjan niin se lähtee automaattisesti matkaan, vaikka ei olisikaan mikään maailman paras kirja, mutta hyvä kumminkin. Jos jonkun ihan uuden kirjan kirjakaupasta löydän, niin kumminkin lainaan sen ensin kirjastosta, ja jos se on hyvä, niin sitten käyn yleensä ostamassa vasta.

Ei minulla ole sellaisia kirjailijoita, joiden kirjat on pakko saada heti. Tietenkin potterit, mutta ei oikeastaan muita tule mieleen. Tavoitteena on kerätä koko Redwallin taru sarja. Niitä löytyy vain tosi harvakseltaan, olen onnistunut löytämään jopa neljä. Kirja-arvosteluista en oikeastaan kovin välitä, mutta jos ystäväni, jolla on hyvä kirjamaku kehuu kirjaa, niin sitten lainaan ainakin kirjastosta, ei suinpäin ostamaan.

Kirjojen ostopäätökseen minulla vaikuttavat hinta ja tietenkin sisältö. Ulkoasusta en välitä lainkaan, mutta kirpparilla katson tietenkin missä kunnossa kirja on. Palvelua en ikinä kirjakaupassa ole pyytänyt, eli sekään ei vaikuta.

Viimeksi ostin the Order of the Phoenixin eli feeniksin killan englanniksi. Jotain kahdeksan euroa maksoi suomalaisessa! Tilipäivänä aion hakea ne kirjat, jotka oon piilottanut sinne hyllyjen taakse suomalaiseen kirjakauppaan. Yksi Redwallin taru ainakin löytyy ja muutama Replica, joita oon pienempänä keränny ja häirittee ku jääny kokoelma kesken. Olipas siellä muutakin, mutta muistini sattuu olemaan erittäin hyvä. Mutta todella rakastan kirjakauppoja, ja odotan kunhan vain pääsen helsingin akateemiseen, en ole päässyt kuin kerran pienenä. ^^

Isäni pitää kirjojen ostoa älyttömän turhana. "Mitä sää niitä kirjoja ostat, oothan sää tonk lukenu vaikka kuinka monta kertaa!" Minä olen täysin toista mieltä. ^^
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2007, 13:04:58 kirjoittanut Huhutar »

Tulikyynel

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Tammikuu 28, 2007, 13:40:27 »
Kirjat ovat minulle pakkomielle. Koko muu huoneeni on kuin pyörremyrskyn jäljiltä, mutta kirjat ovat kirjahyllyssä millin tarkoissa riveissä ja aakkosjärjestyksessä. Ja kirjoistani minua ei saa luopumaan rahantarve eikä tilanpuute. Tulipalon sattuessa ensimmäinen pelastuskohde olisi ehdottomasti kirjahyllyn sisältö.

En voi kuvitella mtään ihanampaa kuin vain käveleminen kirjaston tai kirjakaupan hyllyjen välissä ja nauttiminen kirjojen läsnäolosta.

Huh, suoraan kuin minun suustani. Kun muutin omaan kotiin, inisin koko ajan, enkö jo saisi alkaa järjestämään kirjahyllyä. Kun luvan vihdoin sain, ukkini tokaisi heti "tyttö rauhottui heti kun sai alkaa touhuamaan kirjojensa kanssa." Isovanhempieni kirjahylly on uskomaton - vaikka nykyään yrittävätkin vähentää kirjojen määrää kovaa vauhtia, vievät divariin ja lahjoittavat niitä lapsilleen ja minulle. Silloin harvoin kun Ouluun pääsen ukille ja mummalle, saatan viettää muutaman tunnin vain ihaillen heidän kirjahyllyään. Tietysti samalla keskustelen ja pyydän hyviä kirjavinkkejä heiltä.

Tämän vuoden kirjamessut kasvattivat kirjahyllyäni seitsemän kirjan verran ja toki Suomalaisen alennuspöydästäkin piti muutama kirja kotiin kantaa. Nyt ostin muunmuassa Ludwig XIV.stä kertovan kirjan, kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta.
Lähes puoliakaan en omista kirjoistani ole lukenut, ei muka ole aikaa. Mutta kyllä minä vielä joku päivä!! Todella usein siis ostan kirjoja heräteostoksina, vaikka tiedän, että en tule sitä vielä pitkään aikaan lukemaan. Mutta minkäs teet, kun ne kuulostavat mielenkiintoisilta eivätkä maksa kuin muutaman euron. Varsinkin divarit ovat hintojensa takia vaarallisia paikkoja minulle..

Pokkareita tulee ostettua jonkun verran, mutta lähinnä ostelen kovakantisia kirjoja, niissä on niin paljon enemmän tunnelmaa. Pehmeäkantiset kirjat pyrin kontaktoimaan. Toki tiedän, ettei niillä ole silloin mitään arvoa, mutta toisaalta: en aio koskaan myydä yhtäkään kirjaa ja kontaktointi suojaa kirjoja niin hyvin. Lapseni perivät ne sitten hamassa tulevaisuudessa ja toivottavasti osaavat arvostaa niitä samalla tavoin kuin minä. Se, mitä kirjasta saa sitten kun sen myy, ei ole tärkeää, vaan se, kuinka ihania kirjoja omasta hyllystä löytyykään
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2007, 13:45:08 kirjoittanut Tulikyynel »

Poissa Sinadra

• salaisuudenhaltija
  • Vuotislainen
  • Chris
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #60 : Tammikuu 28, 2007, 18:57:38 »
Huiih! Pelottavia kirjojenkerääjiä täällä... :D

Itse lainailen kirjastoista kirjoja. Olen oman pikku paikkakuntani kanta-asiakas kirjastossa ja usein minulle tullaan siellä suosittelemaan hyviä kirjoja. Itseasiassa en omista kuin ehkä 3 kirjaa itse ja nekin olen saanut lahjaksi. Tokihan minä kirjakaupoissa pyörin. Yleensä katson, mitä uutuuksia on tullut ja jatkan matkaa painaen nimet mieleeni. Sitten kipitän kirjastoon varaamaan itselleni kyseisen kirjan. Kätevää ja halpaa!
Tämä johtuu varmaan pelkästään ainaisesta rahapulasta.

Mutta nyt teen HP:n 7. osassa poikkeuksen! Haluan. Sen. Kirjan. Himoitsen sitä! ^^

Poissa Crina

• äxdee
  • Vuotislainen
  • Pilkkupallero
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #61 : Tammikuu 28, 2007, 19:26:36 »
Olen hulluna kirjoihin. Ihan rehellisesti. Kukaan ystäväni ei enää suostu tulemaan kanssani kirjakauppaan (ei vaikka tuijotan anovasti ja vingun: "Ihan vain viideksi minsaksi, ole niin kilttiii..."), koska viivyn siellä poikkeuksetta ainakin puoli tuntia, ja silloinkaan en ehdi olla siellä mielestäni tarpeeksi kauaa. On vain kaksi ongelmaa. Toinen on raha ja toinen hyllytilan puute. Kumpikaan ei kuitenkaan estä kaltaistani kulutushullua törsäämästä viikoittain summaa, jolla saisi ostettua ties mitä hyödyllistä (mutta kirjat ovat ne tärkeimmät).

Kirjastonkäyttöni on selvästi vähentynyt. En tiedä mistä se johtuu, varmaan siitä että tulen saamaan siitä paikasta enemmän kuin tarpeekseni toukokuun TET-jaksossa. Tai siitä, että kirjaston kirjat ovat joskus aivan törkeän laiminlyötyjä. Ties mitä töhryjä sivuissa, kannet lerpattavat, sivujen välissä on murusia ja sivut on taitettu hiirenkorville! Oikein pahaa tekee sellaista katsellessa.

Heräteostokset ovat paheeni. Kuvittele käveleväsi rauhassa kirjakaupassa kohti kassaa, kainalossasi muutama kiva kirja, kun katseesi osuu hyllyyn, jossa olevasta kirjasta loistavat jotkut taikasanat, jotka herättävät välittömästi kiinnostuksesi. Ei muuta kuin uusi kirja muutenkin korkean kirjapinon päälle heilumaan ja kassalle, jossa myyjä virnuilee itsekseen. Haluaisin tietää, paljonko rahaa oikein pistän kirjoihin vuodessa. ...Tai tarkemmin ajateltuna, en sittenkään. ^^

Hmm, viimeksi taisin ostaa... Olisikohan se ollut Mary Hoffmanin Stravaganza - Kukkien kaupunki. Muita melko uusia hankintoja ovat Narnian viimeinen taistelu (C.S. Lewis) ja Oliver Twist (Charles Dickens) pokkareina sekä Suvi Kinos ja elämän eväät (Jukka Parkkinen).

Ja huomenna olisi taas suunnitelmissa jäädä koulun jälkeen pyörimään keskustaan, tarkoittaen pakollista visiittiä kirjakaupassa...
Tuli yö ja suuret tähdet, ja hemuli rakasti yhä puutarhaansa. Se oli suuri ja salaperäinen, siellä saattoi eksyä - mutta mitä siitä, siellähän oli koko ajan kotona.

Poissa Starpiks

• ヘルムットじゃないよ
  • Vuotislainen
  • "Olette sangen rumia ollaksenne keijuja"
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #62 : Helmikuu 01, 2007, 17:56:53 »
Itse en (onneksi!) omista kovinkaan paljon kirjoja, kaksi hyllyä on ihan riittävästi tässä vaiheessa. Mieli tekisi ostella koko ajan lisää, koska maailmassa on niin paljon hyviä, mielenkiintoisia kirjoja, mutta yritän saada itseäni käännytetyksi takaisin kirjaston asiakkaaksi.

En kuitenkaan kovin paljon rahaa tuhlaa kirjoihin, parin euron kirjoja saatan ostaa hieman helpommin, mutta yli kympin menevät menevät aina ensin mietintään ja vain harvoin kirjan ostamisen jälkeen kadun sitä (paitsi että ajattelen, että olisihan tämän myöhemminkin voinut hankkia). Alennuksista löysin Michael Baigentin ihanan kirjan The Jesus Paper sekä David Copperfieldin Charles Dickensiltä. Luin DC:n aikoinani koulussa ja se oli mielenkiintoinen ja nyt kirja oli englanniksi parilla eurolla, niin mikäs siinä. TJP oli taas vain niin mielenkiintoinen, että se oli pakko ottaa (ja ehkä sen hinnalla [n. 3 euroa, vaikka on kunnon kokoinen pokkari!] oli myös hieman merkitystä, köh...). Tekisi mieli mennä Suomalaiseen nyt, kun siellä vielä on alea, mutta rahaa pitäisi ihan aikuisten oikeasti säästää tällä hetkellä, niin kai minun on pysyttävä kuolaamassa ikkunan ulkopuolella.

Eli siis, en niin kovinkaan usein osta kirjoja, vaikka mieli tekisi. Yleensä luen kirjat ennen kuin ostan ne (kirjastosta lainaan siis), koska en halua ostaa kirjoja, joista en pidä. Rahan takia, suurimmaksi osaksi ja koska siinä ei olisi mitään järkeä. Nyt tekisi kuitenkin mieli ostella erilaisia kirjoja, ihan vain tutustuakseen niihin.
"The shortest verse in the Bible is, "Jesus wept". The only thing wrong with it is the past tense." -Fred MacIntire, Something Positive

No oonhan mä sentään sukua insinöörille... *pnish*?

Santiago

• Ankeuttaja
« Vastaus #63 : Helmikuu 16, 2007, 17:58:12 »
En voi mennä kirjakauppaan tai antikvariaattiin ostamatta sieltä kirjaa. Vaikkei rahaa olisikaan, minun on ostettava kirja itselleni. Mikä tahansa mielenkiintoinen. Ja sitten elän taas monta päivää puilla paljailla, uutta kirjaani halaillen.

Englanninkieliset ja käytetyt kirjat ovat mainioita ostoksia, sillä ne eivät maksa oikeastaan mitään. Jos jaksaa hetken odottaa, löytää haluamansa kirjan hyväkuntoisena ja käytettynä. Sen hinta on pudonnut kolmestäkympistä kuuteen euroon. Englanninkieliset kirjat ovat taas lähes yhtä helppolukuisia kuin suomenkielisetkin ja paljon halvempia. Ja jos jotain sanaa ei ymmärrä, on olemassa sanakirja. Ah, kirjojen maailma.

Omistan vain yhden vaivaisen pienen kirjahyllyn. Kirjoja sen sijaan löytyy ympäri huonettani, sillä ne eivät mahdu hyllyyn enää. Hyllyparka natisee liitoksissaan. Kirjastossa en juurikaan enää käy, sillä päätin lukea ensin kaikki omat kirjani ja hyökätä sitten vasta uudelleen kirjaston kirjojen kimppuun. Kuinkakohan monta vuotta meneee ennen kuin pääsen taas kirjastoon? Tiedä häntä.

Kaksi kirjaa kuukaudessa on määrä, jota suurinpiirtein tulee ostettua. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Monesti menen ostamaan jotakin tiettyä kirjaa kirjakaupasta, mutta tulenkin mukanani monta halvempaa kirjaa kainalossani ja hakemani kirja on jäänyt ostamatta. Hankintani eivät siis todellakaan ole harkittuja, vaan suurin osa niistä on heräteostoksia tai kauan etsimiäni helmiä, jotka viimein ovat osuneet tielleni.

Vaikka kirjani ovatkin ympäri huonettani, eivät ne ole huolimattomasti sikin sokin, vaan siisteissä pikki pinoissaan. Kirjat ovat minulle henki ja elämä, enkä koskaan suostu luopumaan niistä. On suurta tuskaa jo antaa kirjoja lainaksi ystäville, jotka joutuvat vakuuttamaan itsensä kipeiksi siitä, etteivät varmasti turmele kirjojani. Saa nähdä, kuka on ensimmäinen rohkea, joka uskaltaa kokeilla miten käy, kun kirjani turmelee.

Poissa wiuhu

• Saletisti pahis
  • Vuotislainen
Vs: Kirjojen ostaminen
« Vastaus #64 : Helmikuu 21, 2007, 09:39:13 »
Minuakin vaivaa kirjojen suhteen osto mania. Jossain määrin se alkaa olla jo ongelma. Lapset eivät suostu lähtemään kanssani ostoksille, koska tietävät minun jumittuvan kirjaosastolle. Meidän piti jopa rakentaa varasto jonne saatiin kirjat mahtumaan, kun talossa ei niille tilaa enää löytynyt. Ostan kirjoja laidasta laitaan ja joka paikasta. Ja niissä on kiinni omaisuus! Pokkareita ostan harvoin, vain silloin jos ei kirjaa ole kovakantisena sillä hetkellä. Olen pienestä asti ostanut kirjoja ja onneksi vanhempani tukivat minua tässä 'harrastuksessa' rahallisesti. He taitavat olla samanlaisia hamstereita kun minäkin. Omistamieni kirjojen määrää en edes uskalla lähteä arvioimaan niin paljon niitä on. Ehkä jotain määrästä kertoo se varasto ja se että ystäväni/sukulaiseni käyttävät minua 'kirjastona'. Joku tai monikin pitää tätä hulluutena ehkä se jollain tapaa onkin,mutta ihana hulluus! Joten eiköhän tästä taas lähdetä suomalaiseen ostoksille!
Tipu kuolee huutamalla, alastomana laatan alla -apulanta: koneeseen kadonnut-  mutta kauan pitää sille tipulle huutaa et se kuolee? Eikä se alasti ole ku sillä on höyhenet -wenna 8v-

riikka

• Ankeuttaja
Vs: Re: Kirjojen ostaminen
« Vastaus #65 : Helmikuu 23, 2007, 19:11:23 »

Viimeksi ostin the Order of the Phoenixin eli feeniksin killan englanniksi. Jotain kahdeksan euroa maksoi suomalaisessa!

Minä ostin saman kirjan Suomalaisen alennusmyynnistä 8,90:llä eurolla. Mukana ollut kaverini ei ilmeestä päätelleen ollenkaan tajunnut miten riemuissani olin kun opuksen löysin sieltä hyllyn kätköistä.

Kirjakauppojen ja uusien kirjojen TUOKSUkin on jo niin huumaava että eihän sitä voi vastustaa. Onneksi en ole perheeni ainut kirjahamstraaja, olen useasti ajatellut ensinnäkin koko lukuinnostukseni ja toisekseen kirjojen hankintainnostukseni periytyneen isältäni. Hän se minut tutustutti divareihinkin jo pienestä pitäen ja nettiantikvariaatit! Mikä mekka.
Toisaalta ei käytettyjen kirjojen kunto korvaa sitä kun ostaa kirjan uutena. Aivan uutena, sivut vielä narisevat ja tuoksuvat uudelta kun saa olla itse ensimmäinen joka sen kirjan lukee. Kirppareiltakin on kyllä hyvä tehdä löytöjä kun hinnat eivät päätä huimaa.

En kirjoja hirveästi ostele vaikka himoitsen sitäkin enemmän. En kyllä toisaalta tiedä että kukaan ikäiseni kaveri ostaisi kirjoja omakseen yhtä paljon kuin minä itse.. No, jospa tiistaina taas jotakin tarttuu Suomalaisesta mukaan.

Poissa Devia

• Matami Toheloitsija
  • Vuotislainen
  • Enkelipiru
    • Devia
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #66 : Helmikuu 26, 2007, 11:20:29 »
Mä olen ruvennu osteleen kirjoja vasta nyt viime aikoina. Tähän asti olen ollut vannoutunut kirjaston käyttäjä, ja olen kyllä vieläkin, mutta aika vaan ei tunnu riittävän siellä käymiseen. No nyt olen sitten viime aikoina löytäny halpoja, muutaman euron maksavia kirjoja. Mä käytän divaria aika ahkerasti, ja olenkin löytänyt sieltä ainakin lähes uusia kirjoja, mutta sen lisäksi sitten olen löytänyt ihan uusia kirjoja halvalla.

Viimesin kirja(t) minkä ostin oli replican jotkut osat. Olen kyllä lukenu ne kirjat mutta mä tykkään hamstrata kirjoja, jotka on hyviä, jotta voin lukee ne uudestaan ja uudestaan.

Harvoin ostan kirjoja joita en ole lukenut, on tietenkin poikkeuksia, kuten hp:t, tai joku muu tietty sarja minkä aikasemmat kirjat ovat olleet hyviä. Muuten ei paljon kirjan ulkonäkö ostamis vaiheessa vaikuta.

Phoebe

• Ankeuttaja
« Vastaus #67 : Elokuu 08, 2007, 16:49:47 »
Ostan harvoin kirjoja. Nyt kesälomalla olen ostanut kaksi kirjaa (viimeinen Potter ja Lost-kirja) mikä on aika paljon siihen verrattuna paljonko normaalisti ostan kirjoja. Olen kyllä ostanut koulukirjoja jonkun verran, mutta niitä ei taideta laskea.
Lainaan kirjoja mielummin kirjastosta kuin ostan omaksi. Ei minulla edes riittäisi rahaa kirjojen ostoon. Jos löydän jonkun kivan, niin äiti saattaa ostaa sen. Mutta senkin pitää olla joku "laadukas". Nyt en ole edes lainannut mitään kirjaa pitkään aikaan. Joskus ostin paljon kirjoja, siksi minulla onkin niitä aika runsaasti. Tällä hetkellä haluaisin ostaa sellaisen kivan Desperate Housewives-kirjan minkä näin Suomalaisessa kirjakaupassa. Ei vaan ollut enää rahaa sillon, hieman ärsytti. Kirjoja en osta hetken mielijohteesta (niinkuin elokuvia) vaan mietin tarkkaan ostanko vai enkö.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2007, 16:53:55 kirjoittanut Samantha »

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #68 : Elokuu 14, 2007, 08:56:31 »
Olen kirjaholisti, ja varsinkin Akateeminen kirjakauppa on minulle kuin karkkikauppa lapsille. Rahatilanne ei aina opiskelijalla salli kirjojen ostamista, mutta en voi olla menemättä Akateemiseen katsomaan kirjoja -ja sitten tulee surkea olo, kun ei voi ostaa niitä. Rahan lisäksi minullakin on ongelmia kirjojen säilyttämisen kanssa. Läheskään kaikki kirjani eivät mahdu hyllyihin, ja silti haalin aina lisää. Niitä on sitten vähän siellä täällä.

Minulle kirjan sisältö on tärkeämpi kuin sen ulkoasu. Siksi ostan paljon vanhojakin kirjoja ja kirjastojen poistokirjoja, vaikka ne ovatkin minusta rumia repeytyneine päällysmuoveineen ja kirjaston omaisuutta -leimoineen. Vanhuus toisaalta tuo minusta kirjoille vain lisää arvokkuutta.

Nyt kesällä olen ostanut tolkuttomasti kirjoja, vaikka ei olisi oikein ollut varaakaan. En pysy enää perässä kaikissa ostoksissani. Viimeksi eilen löysin taas ostettavaa kirjaston poistokirjojen joukosta, Shakespearen draamoja.
-Non unde possim sed unde volo-

Usvaneito

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Elokuu 18, 2007, 21:31:51 »
Mä olen sellainen tyyppi, joka tahtoo omistaa kaikki hyvät kirjat, jotka oon lukenut. Jos kirjakaupassa ollessa kirjan takakansiteksti vaikuttaa kiinnostavalta ja mulla on rahaa (lue: varaa) niin kirja oletettavasti lähtee mun matkaan. Jos tekeillä on joku kirjasarja, jonka ensimmäiset osat omistan, niin mun on pakko hankkia loputkin sitä mukaa kuin niitä julkaistaan. Hyvät esimerkit on nimenomaan Potterit, Diana Gabaldonin Muukalainen-sarja (uusin osa tulossa näinä päivinä), Ajan Pyörä jne. Ne on vaan pakko saada! Ja sit jos oon jonkun tietyn kirjailijan fani (Jane Austen esim.) niin helposti ostan koko tuotannon (ellei nyt ole ihan kymmeniä kirjoja kirjoittanut) sitä mukaa kuin niitä osuu nenän eteen.

Se on vaan jotenkin niin ihana tunne, kun voi milloin tahansa ottaa jonkun lempikirjansa hyllystä ja selailla sieltä parhaita paloja tai lukea kokonaan alusta ja uppoutua jo tuttuun tarinaan ja nauttia siitä uudelleen.

Sitäpaitsi, täysi kirjahylly on mitä ihanimman näköinen.

Poissa whitemouse

• Vuotislainen
« Vastaus #70 : Syyskuu 01, 2007, 15:02:04 »
En omista melkein yhtään kirjaa. Paitsi koulukirjat ja muutaman kirjaston poistomyynnistä ostetun kirjan, jotka nekin ostin varmaan 5 vuotta sitten.
Luen kyllä paljon kirjoja, mutta lainaan ne kirjastosta. Kirjastossa on hyvä käydä, niin sitten jää rahalle muuta käyttöä. Ilman kirjastoa olisin tosiaan pulassa, mitä tekisin kun rahat ei riitä kirjojen ostoon.
Nyt alkaa ihmetyttää miten omistan niin vähän kirjoja vaikka luen niin paljon.

Poissa Helena T

• Keijukaismuori
  • Vuotislainen
  • Pottermore: AccioQuill137
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #71 : Syyskuu 02, 2007, 10:23:32 »
Kirjakauppa on yksi niistä kaupoista, joihin minua ei saa päästää. Sillä "Kun kirjakaupan ovi kolahtaa, niin rahat kukkarosta pois vilahtaa." Jos en osta kirjoja itselleni, ostan niitä jälkikasvulleni, kummilapsilleni, ystävilleni ja sukulaisilleni. Kirjoja joista itse pidän. Kirjoja joista tiedän muiden pitävän. Viihdyttäviä ja opettavaisia kirjoja. Mietekirjoja.

Pakkosaada-kirjoja on tietysti Rowling, Brown, Massey (Rei Shimura-sarja), Kunnas, Paasilinna sekä joskus ammattikirjallisuutta. Kirjan kansi ei vaikuta paljoakaan ostopäätökseeni.Tosin mielenkiintoinen kansi saa minut ottamaan kirjan käteen ja tutustumaan siihen.

Vaikka kuulun kirjakerhoon, ostan lähes aina kirjakaupoista. Jos kirjaa ei ole pakkosaada IHAN heti, sen voi ostaa jonkin ajan kuluttua alesta huomattavasti edullisemmin. Myös pokkaria kannattaa rahan takia odottaa. Ja pokkari on mukavan kevyt ottaa matkalle mukaan.

Lainaan mielelläni kirjojani muille, koska kalliita kirjoja ei kannat pitää vain hyllyjen koristeena.

Ongelma kirjoista muodostui muuton yhteydessä. Koska ne painavat paljon, ei niitä voinut pakata kovinkaan paljon yhteen laatikkoon. Joten paljon kirjoja, paljon laatikoita, paljon kantamista. Mutta mitä sitä ei hyvien ystävien takia tekisi!

Poissa Suru

• keräkurmitsa
  • Sanomaton
  • *
    • Livejournal
  • Pottermore: ChestnutLeviosa81
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #72 : Syyskuu 02, 2007, 15:35:27 »
Itselleni kirjakaupassa ei ongelmaa tuota niinkään kirjat kuin vihkot. Onnistun joka kerta ostamaan parin kolmen euron arvosta vihkoja, eikä se ole kivaa :)Nyt olen tosin sopinut kaverini kanssa, että saan ostaa vihkoja vasta syysloman jälkeen... Ikuisuus!

Kirjakaupassa tarkistan ensin paperikauppaosaston. Ostan yleensä kyniä ja vihkoja, kuten yllä mainitiin. Saksassa rakastin aitoja, vanhanaikaisia paperikauppoja, josta sai mm. käsintehdystä paperista tehtyjä vihkoja (à 35 €) ja kaikkea hienoa! Rahathan siinä meni, vaikkei koko kaupassa myyty ainuttakaan kirjaa.

Tämän jälkeen kävelen yleensä nuortenkirjaosaston läpi. Kirjoitan hyvältä kuulostavien kirjojen nimiä käteeni/lapulle ja varaan ne kirjastosta. Joskus ostan alelaarista jotain pientä, alle 10 €.

Yleensä menen kirjakauppaan ilman lompakkoa, ja tulen seuraavana päivänä hakemaan saaliin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2009, 17:30:15 kirjoittanut Sru »
“Älä näytä tuommoiselta, Korppu", hän sanoi. "Eihän tämä ole yhtään mitään. Paljon pahempaa on tulossa!”
- Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli

Poissa Ginnuna

• Viulukotelo
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FangNight
« Vastaus #73 : Syyskuu 03, 2007, 15:00:16 »
En osta kirjoja, joiden nimi tai kirjailija ei sano minulle mitään. Mistä sitä tietää millainen pettymys kirja voi olla, vaikka sillä on niin ihana nimi ja kannet? Ostan vain tällaisia tuttuja ja turvallisia pakkosaadanytheti-kirjoja, joiden aikaisempia osia olen jo lukenut tai joiden kirjailijan tiedän hyväksi kirjoittajaksi. Tällaisia kirjoja ovat nyt esimerkiksi Potterit, Stephenie Meyerin kirjat ja Artemis Fowl-sarja. Yleensä kahmin sarjan ensimmäisen osan kirjastosta ja seuraavat osat ostan omakseni. Esim kirjahyllystäni ei löydy VK:ta, vaikka kaikki muut HP:t sieltä löytyvätkin.

Vaikka kirjojen hinta on välillä aivan kauhean paljon (30€ on kuitenkin aika paljon rahaa) ei kirjoihin tuhlaaminen minua hirveästi huolestuta. Kirjan voi kuitenkin lukea uudestaan ja uudestaan, ajattelen ennen kuin marssin kauppaan, ja kirjan ostettuani olenkin niin sen lumoissa että en edes muista tuhlanneeni kaikkia rahojani samalla kertaa. Joskus marssin kirjakauppaan kukkaro tyhjänä etten vahingossakaan tuhlaisi kaikkia rahojani kerralla. Onneksi isäni arvostaa kirjoja, ja välillä saankin häneltä rahaa kirjoihin. :D

Kirjakauppojen alet ovat siinä mielessä ihania. On ihanaa löytää kirja puolet halvemmalla kuin se alunperin olisi maksanut, ja minun on lähes mahdotonta päästä kaupasta ulos ellen ole ostanut jotain. Oli tuskaa, kun kesällä törmäsin kirjakaupassa myös siihen Order of the Phoenixiin jolla oli hintaa vain 8,90, mutta en voinut ostaa sitä koska minulla oli vain ruokarahat mukana. Seuraavalla kerralla siellä käydessäni se ei enää ollut alennuksessa.. sniff.

Tässä lähiaikoina ajattelin ostaa New Moonin (en jaksa odottaa kolmea viikkoa että se ilmestyy suomeksi) ja mahdollisesti Eclipsen, jos saan sen käsiini, ja Houkutuksen, että voin lukea sen uudestaan. Normaalisti minulla ei ole näin monta kirjaa ostolistallani, sillä ostan yleensä vain 2-3 kirjaa vuodessa. Tämä vuosi on näköjään erikoistapaus, tuli Artemis Fowl 5, Potter, ja nyt äitä Houkutuksen jatko-osiakin tuppaa hirveästi.. Siis aivan ihanaa. :D

Edit. Korjasin muutamia ajatusvirheitä. :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2007, 15:24:33 kirjoittanut Ginnuna »

elkkuliina

• Ankeuttaja
« Vastaus #74 : Syyskuu 03, 2007, 16:09:18 »
Mullakin on vaikeuksia kirjakaupassa. Aina tahtoo jäädä käteen jonkunlainen kirja. Suunnitelmissani onkin kirjakaapin hankkiminen (tai hyllykön tai minkälienee). Teen joka jouluksi pitkän lista kaikista niistä kirjoista, mitkä haluaisin omakseni. Tähän mennessä en ole saanut yhtäkään kirjaa joululahjaksi. :D

Ennen kävin kirjastossa koko ajan, mutta sitten luin ensimmäisen Potterin ja se vähän... jäi. Olen myös ruvennut tuhlaamaan rahaa lehtiin. Lehdellä ei ole väliä, kunhan se kertoo muodista, julkkiksista ym. muusta mikä 14 vuotiasta kiinnostaa. Rahaa on myös mennyt kaiken maailman elokuviin. Ostan dvd:tä monta kerralla, enkä voi vastustaa tarjouksia (esim. 2 yhden hinnalla tai 4 leffaa 20 eurolla). Olen kitenkin päättänyt parantaa tapani ja säästää kiltisti rahaa kirjoihin. Minäkin pidän enemmän kovakantisista kirjoista, koska ne säilyvät paremmin kuin pokkarit. Ostan yleensä kirjani vasta sitten kun ne ovat halvimmillaan. Eli silloin kun jokin kirja on ollut myynnissä puolisen vuotta, sen hinta halpenee.

Perheeni muutti vasta äskettäin, joten kirjastossa kirjaston "tädit" eivät tunne minua. Entisessä kirjastossa minut tunnettiin nimeltä ja ulkonäöltä. Tällä hetkellä must kirjailijoita ovat: J. K. Rowling, Jane Austen, Agatha Christie ja Stephenie Meyer.

Täytyy vain sanoa, että lukeminen on ihanaa.