Kirjoittaja Aihe: Kirjojen ostaminen  (Luettu 14749 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa xir

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #25 : Kesäkuu 13, 2005, 20:26:24 »
Ensin ajattelin, ettei minulla olisi tähän asiaan mitään sanottavaa, kunnes vilkuilin ympärilläni olevia kirjahyllyjä ja tajusin, että ehkä minä sittenkin joskus hankin kirjoja.

En ostele kirjoja kuitenkaan usein, ainoastaan kirjakauppojen alennusmyynneistä, divareista (varsinkin kesäaikaan kun kiertelen kaupungilla aktiivisemmin kuin talvella) ja lahjaksi. Oma pieni fiksaationi on ostaa ystävilleni ja muille lahjottaville joulu - ja syntympäivälahjoiksi kirjoja. Yritän näin houkutella ihmisiä lukemaan itselleni tärkeitä kirjoja ja lukemaan noin yleensäkin.

Kirjathan kuuluu ehdottomasti ostaa joko kirjakaupasta tai divarista. Marketista ostetusta kirjasta ei vain saa samaa fiilistä. Kirjakaupoissa on ihana kierrellä, haistella kirjoja ja tutkia takakansia ilman että kukaan luulee että aiot häipyä koko kirjakauppa takataskussasi livohkaan (isoissa tavarataloissa herätän aina epäilystä, en tiedä miksi). Divarit tuoksuvat ihanasti vanhoilta kirjoilta ja kirjakaupat taas noin muuten ovat äärettömän sympaattisia.

Kirjoja ostan ehkä parisenkymmentä vuodessa, ja yleisesti ottaen en ennen kuin olen lukenut kyseisen kirjan. Kirjaostokset yleensä kypsyvät niin, että luen jonkun kirjan kirjastosta, sitten luen sen uudelleen ja lopulta vielä kerran - ja sen jälkeen päätän, että tämän kirjan haluan omakseni. Todella halpoja, alle kymmenen euron heräteostoksia teen lähinnä divarista huomatessani hyllyssä jonkun luottokirjailijani tuotoksia, jotka uskallan ostaa ja luotan siihen, että ne ovat hyvä satsaus.

Kesä on jo hyvää vauhtia menossa, huomenna voisi mennä kirjaostoksille...

Poissa Letizia

• Vuotislainen
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #26 : Kesäkuu 14, 2005, 19:49:07 »
Olen kaiketi vanhemmiltani omaksunut ajatusmallin, että kirja on aina hyvä hankinta ja kirjaan käytetty raha ei ole mennyt hukkaan. Niinpä joskus saatan melko lailla hetken mielijohteesta ostaa kirjan, vaikka hinta olisi paljon enemmän kuin olisin valmis jostain muusta heräteostoksesta maksamaan.

Jatkuvasti en kuitenkaan kirjoja ostele, ainakaan kovin kalliita. Kirja-alennusmyynneistä ja kirjaston poistohyllystä voi tehdä hyviä löytöjä. Yllättävän helposti saatan myös ostaa kirjan, jota en ole ennen lukenut. Jokin aika sitten esimerkiksi luin Hesarista arvostelun Anu Kaipaisen teoksesta Arkkienkeli Oulussa, ja seuraavana päivänä marssin Akateemiseen ostamaan kyseisen opuksen. Tästä huolimatta en muista koskaan katuneeni minkään kirjan ostamista.
The number you've dialed is imaginary. Please rotate your phone 90 degrees and try again.

Ice Princess

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #27 : Kesäkuu 14, 2005, 20:03:07 »
Minä käyn todella usein kirjastossa. Nyt kesälomalla esimerkiksi olen ehtinyt käydä kirjastossa jo kolme kirjaa, ja lainassa on nyt joku.. vähän yli kaksikymmentä kirjaa. :) Rakastan lukemista.
Olin ennen Sisters Club-kirjakerhossa, mutta lopetin sen nyt keväällä, kun sieltä ei tullut niin paljon sellaisia kirjoja, jota olisin lukenut. Mutta kyllä osa niistä oli todella hyviä!
Tein sopimuksen äitini kanssa, että lopetettuani Sisters Clubin, saan joka kuukausi ostaa yhden kirjan. Ja tämä sopimus tehtiin maaliskuussa. Enkä ole vielä yhtään kirjaa saanut ostaa. :D Olen kyllä muutaman kerran käynyt kirjakaupassa, mutten ole löytänyt mitään kivaa kirjaa.
Tai, muutaman hyvältä kuullostavan ja hyvän arvion saaneen kirjan olen löytänyt, mutta ne ovat olleet liian kalliita.
Mielestäni kirjasto on hyvä vaihtoehto. Siellä aion viettää kesälomastani useita päiviä..

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
Re: Kirjojen ostaminen
« Vastaus #28 : Kesäkuu 14, 2005, 20:43:43 »
Haa. Minä olen kirjojen suurkuluttuja ja suurostaja samaten. Ostan kirjoja aika hetkellisien mielijohteiden takia. Aika harvoin tulee paneuduttua kirjan ostoon mitenkään erityisen huolella. Ja ostan kirjoja myös usein, aina kun näen jotain mukavaa x)

Minulla on oikeastaan todella paljon kirjailijoita, joiden uusimmat kirjat vain ostetaan ilman sen suurimpia mutinoita.
Näitä ovat esimerkiksi:
Rowling (tietysti), Eoin Colfer (kaikki herran kirjoittamat kirjat löytyy), Michael Hoeye, Helen Fielding... Myös Agatha Christien uusittuja painoksia olen ostellut nyt aika paljon.

Nuo ovat sellaisia aika pakollisia ostoksia. Tuon lisäksi tulee osteltua kaikenlaista muutakin aika ajoin. Pokkareita varsinkin. Ja lisäksi sarjiksia jonkin verran.

Minulla ostopäätökseen voi vaikuttaa monikin asia. Välillä vain löydän jonkun mielenkiintoisen kirjan, luen sen takakannen tekstin ja katselen sitä. Jos vaikuttaa mukavalta, niin saatan jopa ostaa. Pääasiassa en kuitenkaan osta kirjoja ihan noin. Eli jos tulee joku täysin tuntematon kirjailija/kirja vastaan, niin saatan ensin lukea siitä jonkun arvostelun tms. ennen kuin menen ostamaan. Riippuu hieman tapauksesta, tietysti.

Välillä laitan kirjojen nimiä muistiin ja lainailen sitten kirjastosta. Ihan kaikkea en rohkene ostaa nimittäin itselleni. Saatan lukea jonkin kirjan kirjastosta ja sitten ostaa sen myöhemmin itselleni, jos pidin kovasti. Esimerkiksi Janet Fichin Valkoinen Oleanteri -kirjan lainasin aluksi ystävältäni ja rakastuin siihen. Sitten löysin kirjan parin kuukauden päästä kirjakaupan alennuksesta ja ostin itselleni.

Divareitakin tulee kierreltyä. Olen intohimoinen Tenavat-sarjisten keräilijä ja kolmanneksen Tenavat-albumeistani olen tainnut hankkia divareista. Välillä tulee osteltua muitakin kirjoja divareista, jos jotakin löytyy. Onhan se mukavaa löytää sieltäkin välillä jotain vanhempaa kirjaa ja halvempaa. Mutta aika harvoin löydän mitään todella hyviä löytöjä divareista.

Kirjakauppaostoksia tukee äitini ja isäni, jotka lukevat myös todella paljon. Meillä on monta kirjahyllyllistä kirjoja olohuoneessa. Äiti sanoi minulle viimeksi lauantaina, että kyllä aina kirjoja saa ostaa xD (Oltiin silloin Akateemisessa kirjaostoksilla).

Eli äidin luottokortteja tulee usein vinguteltua kirjakaupassa ;) Onneksi äiti pitää kirjojen lukemista hyödyllisenä.

Viimeksi ostin siis kirjoja lauantaina. Mukaan tarttui Michael Hoeyen uusin teos Esirippu aukeaa (Hermux Tantamoqin seikkailujen kolmas osa) sekä Harry Potter and the Goblet of Fire -pokkari (tarkoituksena olisi ostaa kaikki Potterit englannin kielisinä omaksi. Tällä hetkellä minulla on ne vain suomeksi lukuun ottamatta siis tuota GoF:ia). Lisäksi äiti osti minulle ja veljelleni yhteiseksi Aku Ankan taskarin teemanumeron (Valkokankaan sankarit), joka nyt ei kyllä ole varsinaisesti kirja, mutta kuitenkin.

Seuraavaksi olisi siis tarkoitus hankkia muutkin Potterit englannin kielisinä. Lisäksi olen nähnyt muutaman mielenkiintoisen nuortenkirjan, joita voisi katsoa lähemmin...

Nimrodel

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #29 : Heinäkuu 02, 2005, 12:12:11 »
Nykyään ostan suhteellisen paljon kirjoja, mutta köyhänä opiskelijana yritän silti säästää kesätöistä ansaitsemiani rahoja muuhunkin, joten sorrun useimmiten ostamaan pokkareita alennusmyynneistä. Viime viikolla ostin kaksi pokkaria, koska ne maksoivat vain 3,95 € kappaleelta. Kuinka olisin voinut vastustaa? :)

Normaalisti ostan mieluiten kovakantisia kirjoja. Todella harvoin ostan täysin tuntemattoman kirjailijan teosta, koska pelkään heittäväni rahat hukkaan, jos en tiedä kirjailijasta ja hänen tyylistään mitään. Valitettavasti nuo kovakantiset maksavat sen verran paljon, että yritän kalastaa niitäkin alennusmyynneistä.

Kirjan ulkonäöllä sinänsä ei ole ratkaisevaa vaikutusta ostopäätökseeni, mutta tietenkin kaunis kansikuva kiinnittää huomioni paremmin kuin pelkkä harmaa ja epäselvä kuva. Paksuus on tietenkin plussaa, kun vain hintakin pysyisi mahdollisimman alhaalla.

sylvia

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #30 : Heinäkuu 02, 2005, 17:56:34 »
Ostan kirjoja ehkä keskimäärin yhden tai kaksi kuussa. Rakkaimmat jap arhaimmat kirjat ostan "maksoi mitä maksoi"-mentaliteetillä ja muuten suosin ale-hyllyjä ja pokkareita. Jos ylimääräistä rahaa on, joku kirja lähtee yleensä mukaan. Edullisten kirjojen kohdalla en ole aina niin tarkka, mitä ostan, vaan saatan hankkia kirjan hyvän takakannen tai suositusten perusteella. Kalliimpia kirjoja hankin vain, jos tiedän ne varmasti hyviksi. Ostan enimmäkseen pokkareita, koska ne sopivat hyvin opiskelijan budjetille. Kirjan ulkonäkö merkkaa myös jollain tapaa. Tuntemattomammat teokset saattavat jäädä rumien kansien vuoksi hyllyyn, mutta jos tiedä kirjan hyväksi, eivät kannet merkkaa mitään.

Kirjastoa käytän myös plajon, mutta hataran pääni vuoksi olen hieman turhan usein lainauskiellossa. :p

Artemiina

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #31 : Heinäkuu 04, 2005, 18:26:33 »
Kirjasto on hyvä paikka. En käsitä, mitä kirjoilla tekee omassa hyllyssä, ellei niitä aio lukea yli kolmea kertaa. Jotkut on tietty niin hienoja, että ne pitää olla. Pottereita en edes suostu harkitsemaan lainaavani kirjastosta, sen on oltava saman tien oma. Tietysti, jos ostaa kirjasarjasta ensimmäisen kirjan niin pitää olla loputkin. Muutenhan se jäisi vajaaksi ja olisi kamalan näköistä mahdollisessa kirjahyllyssä (jota talossamme ei ole..). Taru sormusten herrasta on toinen kirjasarja, joka meille on ostettu, sitä lukevat minun lisäksi koko muu perhe, joten se on tullut hyvään käyttöön. Eihän siitä mitään olisi tullut, jos sen olisi lainannut kirjastosta.

Joitakin kirjoja täytyy saada selata silloin kun haluaa, eikä vain silloin kun kirjasto sattuu olemaan auki. Jotukt ajatelma-kirjaset, ne ohuet, joissa on suuret kuvat ja vähän tekstiä, ei niitä ole järkevää lainata kirjastosta. Ajatuksia voi haluta joskus lukea tai kirjoittaa kirjeisiin ja ostettuina ne ovat aina saatavilla. Ei ainakaan tarvitse kirjoittaa lainaamansa kirjan kaikkia ajatuksia omaan muistiin.

Seuraava hankintani kirjakaupasta taitaa olla C.S. Lewisin Narnia-sarjan yhtenäinen painos. Olen lukenut kaikki erillisinä, mutta niistä koottu yhteinen kirja vain olisi todella upea juttu kirjahyllyssä. Voisi sitten vaikka saada innostuksen lukea kyseinen sarja uudelleen.

Muutenkin, kirjahyllyssä olevat kirjat ovat hyvää hätävaraa jos kirjasto ei olekaan auki juuri sinä päivänä kun viimeinen kirja loppuu.

Ehkä suurin kynnys on kirjojen hinta.. ei ne mitään halpojakaan ole. Kirjastokin houkuttelee enemmän ilmaisuudellaan (kunhan palauttaisi ne kirjat..).  

Yleensä kirjoja kertyy lahjoina sukulaisilta tai muilta tutuilta. Joskus taas ostan kirjan itse.

Shanlia

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #32 : Heinäkuu 06, 2005, 14:50:36 »
Huoneeni kirjahyllyt ovat täynnä kirjoja, puolet ovat silti varmaan tulleet kirjakerhoista joissa olen ollut. Mutta jos on joku hyvä kirja sarja, esim. Potterit, Artemis Fowlit, Universumin tomu, Darren Shan, ym. mitä tulee luettua aina uudestaan ja uudestaan, niin ne olen ostanut itselleni. En kylläkään osta silti mitään hirveitä määriä kirjoja.

En osta mitään Applegaten sarjaa tai Replicaa, joiden kirjoja ilmestyy, kuin sieniä sateella, eikä kirja sarjalle näy loppua... (paitsi Replicathan loppuu, vai?) Äskeisiä kirjoja lainaan kirjastosta, jos jaksan niitä lukea.

Uusimpia hankintojani on: Dan Brown, Enkeleitä ja demoneita ja Artemis Fowl, Opalin kosto. Kumpaakin edellä mainittua kirjaa voin lämpimästi suositellla.

Poissa Vela

• Vuotislainen
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #33 : Heinäkuu 07, 2005, 10:32:21 »
Ostan aika harvoin kirjoja. Mieluummin lainaan kirjastosta, sillä jos ostamani kirja onkin huono, niin tuntuu että rahat olisivat menneet hukkaan.

Jos ostan kirjakaupasta kirjoja, ne ovat yleensä selaisia mitkä on pakko saada omaksi. Esimerkkinä mainittakoon viimeinen ostokseni Dan Brownin Da Vinci-koodi. Myös Anu Holopaisen Syysmaa -kirjat on pakko ostaa, puhumattakaan nyt Pottereista. Pakko saada -kirjojen hintoihin en yleensä kiinnitä hirveästi huomiota. Näen vain kirjan ja kuvittelen kuinka voin ahmia sitä tunti tolkulla, hinnasta viis. Kyllä niitä huonojakin kirjoja on ostoskoriini eksynyt, mutta onneksi erittäin harvoin. Yleensä saan kirjoja aika  paljon lahjaksi jouluna tai syntymäpäivänä, tai joskus äiti innostuu sponsoroimaan minua, niin että voin käyttää rahani johonkin muuhun.

Seuraava varma ostokseni on  Diana Gabaldonin Syysrummut -kirja, joka ilmestyy (kai) tämän kuun 29. päivä. En malttaisi millään odottaa...
Laajoina levittäytyvät Pohjolan synkät metsät, ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan, siellä asuu metsien suuri jumala, metsän henget kutovat salaisuuksiaan hämärässä.

le loup-garou

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #34 : Syyskuu 12, 2005, 09:32:06 »
Minä ostan, tai ainakin yritän ostaa aika paljon kirjoja. Haaveenani on oma kirjasto-huone omassa kodissani sitten joskus isona.
Minä tykkään ostaa kirjoja divareista, sillä laatu kuitenkin on yleensä hyvä ja kirjakauppojen hinnat ovat usein vähän liikaa minun opiskelijan kukkarolleni. Huono puoli on se, ettei kotini lähellä (40 km säteellä) ole kuin yksi divari, eli kaikki Helsingin ja muiden isojen kaupunkien vierailut kuluvat yleensä divareja kierrellen, mikä tosin ei minua suuremmin haittaa.
Pyydän kirjoja usein lahjaksi, esimerkiksi joka joulu saan pari kirjaa. Minulla on tapana ostaa jo lukemiani kirjoja, tai sitten jotain hyväksi toteamaani sarjaa. Tosin varsinkin divareista saatan ostaa muutaman euron hinnalla kirjan vain nimen ja takatekstin perusteella. Poikkeustapaus on Elaine Cunninghamin Haltian varjo, jonka pyysin lahjaksi vain nimen perusteella, ja se osoittautui niin hyväksi, että seuraava osakin on jo kirjahyllyssä ja loput seuraavat perässä säästöpossun niin salliessa.  
Nyt olen myös alkanut etsiskellä netistä kirjoja, lähinnä Näkijän Taru-kirjojen takia, joita ei enää saa kovakantisina kirjakaupasta, eli minun on pakko löytää ne jostain muulta. Esim. huuto.net on aika hyvä paikka ostaa kirjoja paljon halvemmalla kuin muualta. Huono puoli on tietysti postikulut, mutta jos kirjan hinta on postikulujen kerakin halvempi, niin miksen sitä sitten ostaisi.
Käytän kuitenkin kirjastoja paljon, sillä niistä kirjoista ei tarvitse maksaa ja sieltä lainaamalla ja lukemalla tiedän, onko kirja ostamisen arvoinen.
Seuraavat hankintani (toivottavasti) ovat kovakantiset Näkijän Taru- ja Lordi Kultainen-trilogiat.

Anamia

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #35 : Syyskuu 12, 2005, 15:15:39 »
Kirjojen ainoa huono puoli on se yleinen kalleus. En osta paljoa kirjoja, koska ne ovat Suomessa aivan mielettömän hintaisia. Joitain on tietysti pakko ostaa.
Siinähän se kai tulikin, en osta usein kirjoja. Käyn sen sijaan joka toinen päivä kirjastossa ;)
Kokkolassa on hyvä kirjasto ja ihkutan sitä ihan älyttömästi. Se on iso, rauhallinen, mukava ja siellä on niin laaja valikoima, etten yksinkertaisesti tunne tarvetta ostaa paljoa kirjoja.
Minä kuitenkin rakastan kirjoja. Ihanin ja rakkain asia minulle <3
Viimeksi ostin Potter kutosen Latviasta. Olimme siellä ilmestymispäivänä, ja se maksoi vajaat 14 latia (n. 25 eyröö) joten se oli tietysti pakkohankinta.

Muuten, itse en voi mitenkään ostaa pokkareita. Minusta kirja on kirja ja kovakantinen sen silloin olla pitää. Olen toivottoman hyvä pilaamaan pokkareiden kannet hiirenkorville ja ruttuun... ;)

Minä tahdon kirjoja lahjaksi joka ikinen joulu ja synttäri, mutta mikäli en listaa tarkasti, mitä tahdon, en niitä saa, sillä vanhempani ovat todellisia tylsimyksiä, eivätkä tiedä, mikä saattaisi minusta olla hyvä, ja mikä ei.
Tällä hetkellä kaikista eniten tahtoisin Philip Pullamnin Universumien Tomu -trilogian. Olen etsinyt sitä kolmesta kirjakaupasta, eikä niitä ole missään! Maailma on sanoinkuvaamattoman epäreilu :( kun minä kerrankin olisin valmis ostamaan kirjoja, ja laittamaan niihin rahaa, ei lempikirjojani löydy mistään. (okei, pottereiden jälkeen ehkä lempparit... :)

Gimli

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #36 : Syyskuu 18, 2005, 18:48:34 »
Mä en oikeen myöskään ostele paljon kirjoja koska mulla on yksi pieni hylly kirjahyllyssäni jossa on about 15 tosi paksua ja huippua kirjaa joita jankkaan vaan, potter kuuluu niihin. Välillä jos kirjasarjoihin joita luen tulee uusia jaksoja niin sillon hyllyyn tulee 1 kirja lisää mutta muuten ei kerry kirjoja. JOskus satunnaisesti luen yksittäisen kirjan joka sitten unohtuu kirjahyllyyn homehtumaa (siis kuvainnollisesti homehtumaan). Joten kirja kokemukset on aika vähäset tavalaan mutta kirjoihin kuuluu myös aika liuta Tolkienin kirjoja joten yleissivistystä löytyy:)

(Äskeiseen). Sori sanoinko about 15? tarkoitin about 25;)

//irvikissa muokkasi kaksi peräkkäistä viestiä yhteen ja muistuttaa edit-nappulan olemassaolosta :)

Marmot

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #37 : Syyskuu 19, 2005, 14:56:04 »
Voi kun olisinkin rikas, niin ostaisin kirjoja joka päivä!

Tällä hetkellä kirjojen ostaminen rajoittuu "pakko saada" -teoksiin, kuten Potterit, Dan Brownit ja uusimpana Narnia-sarja yksissä kansissa. Sen ostin englanninkielisenä, koska suomennos maksoi 29,90 € ja tämä englanninkielinen vain 16,90 €. Käännöstyökö siinä maksaa? Toisaalta minulle englanniksi lukeminen on (lähes) yhtä sujuvaa kuin suomeksikin, joten siinä mielessä ongelmaa ei ole.

Jos rahasta ei olisi väliä, keskittyisin ostamaan enemmän klassikkoja. Ulkomaalaiset kirjailijat ovat jostain syystä kiinnostavampia kuin kotimaiset, mistä lie johtuukaan. Kaunokirjallisuuden ohella fakta puree minuun myös, esimerkiksi Kari Heusalan Miehen ja Naisen seksuaalisuus -opukset oli aikoinaan välttämättä saatava. Niistä kun voi tarpeen mukaan tarkistaa faktat ja brassailla tiedoillaan!

Olen todella huono kiertelemään divareita, mikä on sinällään huono juttu, silla niistä saattaisi löytyä myös kaipaamani klassikot. Jotenkin vain tuntuu mukavammalta lukea uutta ja puhdasta kirjaa, johon muut eivät ole tehneet merkintöjään ja hiirenkorviaan. Pokkari tai kovakantinen, minulle aivan sama.

Poissa Eleanír

• Lähes vaaraton
  • Reservi
  • *
  • Minäkö?
    • Blogi
  • Tupa: Tuvaton
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #38 : Lokakuu 14, 2005, 20:39:44 »
Kirjaa ei koskaan osteta väkipakolla "tänään menen kirjakauppaan ja ostan kirjan", ei näin.
Ostan kirjoja todella harvoin, jos nään jossain kiinnostavan mainoksen, saatan mennä tutustumaan kirjaan hiukan lähemmin ja ehkä ostaakin sen. Joskus tulle sellainen kausi, että on pakko saada luettavaa ja silloin saatan pistäytyä kirjakauppaan katsastamaan, mikäli sieltä jotain löytyisi, jos ei niin sitten jään ilman. Olen pariin otteeseen vain ohikävellessäni käynyt piipahtamassa ja löytänytkin jotain mielenkiintoista, näistä ostoksista on tullut melkeinpä mielikirjojani.
Punainen lanka oli yksi näistä, maksoi 15 markkaa (luultiin äisin kanssa ensin, että euroa, mutta yllätyin iloisesti kun kyse olikin markoista)
halpa ostos ja todella hyvä huumorilla höystetty tarina. Kertoo siitä kun ripari keskeytyy ennenkuin se on kunnolla alkanutkaan.
Suosittelen lämpimästi!
Menetin kaiken kiinnostukseni psykologiseen analyysiin siitä lähtien kun tiedostin, että ihmiset tuntevat mitä he kuvittelevat tuntevansa.
Siitä oli hyvin lyhyt askel ajatukseen, että he kuvittelevat tuntevansa mitä tuntevat

Magic eyes

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #39 : Lokakuu 15, 2005, 07:37:46 »
Ostan hyvin harvoin kirjoja. Yleensä, jos luen jonkun hyvän kirjan lainaan sen kirjastosta. Mielestäni kirjojen ostaminen on aika turhaa puuhaa ja siihen menee paljon rahaa. Samat kirjat voin lukea kirjastostakin, kun vain odotan vähän aikaa, että kiireisimmät lukevat ne ensin. Ehkä tämä johtuu myös siitä, että minulla ei ole juuri lempikirjailijoita.

J.K. Rowlingin Harry Potter- kirjat ovat melkeinpä ainoita kirjoja, jotka täytyy ostaa heti suomenkielisen painoksen ilmestyttyä kauppoihin. Kuudennen kirjan suhteen aion kyllä tehdä poikkeuksen ja lainata sen vasta kirjastosta, jos lainaan sitä suomenkielisenä ollenkaan, koska olen lukenut sen ennen, kuin se tulee ulos suomeksi.  Ostin sen nimittäin omaksi tai siis itseasiassa äitini osti sen minulle :) Hän halusi minun parantavan englannin kielen osaamistani.

Poissa Joku

• Vuotislainen
  • Pottermore: MarauderIce16727
  • Tupa: Luihuinen
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #40 : Lokakuu 25, 2005, 15:17:23 »
Jos minulla on paljon rahaa käytettävissäni, minua ei koskaan saa päästää kirjakauppaan. Niin kauan kuin on rahaa, on myös kirjoja.

Joksus ostan kirjan ihan vain kannen perusteella. Joskus taas mietin kauan ostaisinko vaiko enkö. Sitten vilkaisen kukkarooni, kappas, minullahan on tuohon vielä varaa, ja ostan.

Mutta silloin kun minulla ei ole rahaa, kirjakauppa on painajaiseni. Niin paljon ihania kirjoja, eikä varaa ostaa!

Tietenkin, on niitä, jotka on pakko saada. Kuten Harry Potterit, nyt esimerkiksi. Ilmestymispäivänä.

Lisäksi haluan aina kirjat omaksi. Ei ole sama asia lainata kirjastosta tai joltain tutulta. Tällä hetkella himoitsen Oopperan kummitusta, jota olen lainaillut kirjastosta ja Jääkansan tarinoita, joita olen lainaillut siskoltani. Joku voi pitää minua hieman hassuna, kun haluan omakseni kirjoja, jotka jo samassa talossa on, mutta katsokaas, sitten kun siskoni muuttaa pois, minulle ei jää mitään. Lisäksi saisinhan pitää niitä sitten omassa huoneessa esillä ja käden ulottuvissa.

Kirjojen ostaminen on lempipuuhaani. Vaikkei minulla tulisikaan koskaan luettua ostamiani kirjoja, silti.

Poissa Flamelion

• väsy
  • Vuotislainen
Re: Kirjojen ostaminen
« Vastaus #41 : Helmikuu 08, 2006, 17:19:55 »
Minä en juurikaan ostellut kirjoja ennen tämän vuoden kirja-alea. Tietysti nyt joskus jos olin kuullut jostain kirjasta ja se oltiin monella taholla todettu hyväksi, saatoin sen ostaakkin. Tyydyin vain kirjaston loppuun kulutettuihin nuortenkirjoihin jotka eivät loppujen lopuksi niin hyviä olleetkaan. Voin kuitenkin vakuuttaa teille, että tulen tekemään kirja ostoksia tämän vuoden aikana vielä alekauden jälkeenkin. ^^

En yleensä ostele kirjoja vain hetken mielijohteesta, koska kirjat ovat ylihinnoiteltuja. Ja kyllä, tiedän, kirjan tekemisessä on takana kova työ ja siihen on kulunut aikaa ja rahaa ja muuta, mutta ei kaikilla kirjojen harrastajilla ole niihin varaa olivatpa kirjat sitten kuinka kovan vaivan takana tahansa. Varsinkin jos kirja on suurikin pettymys, ketuttaa myöhemmin kun on mennyt tuhlaamaan rahansa siihen.

Yleensä kirjan kannet vaikuttavat ostopäätökseeni huomattavasti. En edes harkitse kirjan ostamista jonka kannet on piirretty, vähän samalla tyylillä siis kuin esim. Laura kirjojen kannet. (Lue: En tuomitse kaikkia piirroskansia, vain Laura-tyyppiset) Tyypillisesti myös takakannen teksti vaikuttaa suuresti. Tosin on myös poikkeuksia, hyvänä esimerkkinä Redwallin tarut. Takakannen seloste ei ole niinkään kiehtova kuin itse kirja on. Takakansi johtaa harhaan kirjan oikeasta luonteesta.

Viimeisin löytöni on ollut juuri nuo mainitsemani Brian Jacquesin kirjoittamat Redwallin tarut. Kirjoja on yhteensä kaksitoista ja minulta puuttuu enää kakkonen, yksitoista ja kaksitoista. Edullisesti Redwalleja löytää Infosta ja Suomalaisesta kirjakaupasta.
Monkey see, monkey do

Nevyn

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #42 : Helmikuu 08, 2006, 17:42:09 »
Voih, opiskelijan budjetilla kirjoja ei paljon ostella, mutta kumma kyllä niitä silloin täillöin tuonne hyllyyn ilmestyy. Kirjoja(muita kuin koulu kirjoja) tulee ostettua ehkä kolme neljä kertaa vuodessa. Ostan kirjoja varmaan aika tunnepohjalta: kävelen kirjakaupan läpi jokin kirja näyttää kiinnostavalta. En osta sitä. Vaihe kaksi: Näen saman kirjan uudelleen. ajattelen, että pitääpä varata kirjastosta. En varaa. vaihe kolme: menen kirjakauppaan ja näen vanhan tutun hyllyssä ja päätän viedä sen kotiin :)
Joskus tulee myös tehtyä löytöjä divareista.

Kirja-arvostelut eivät vaikuta minun ostoksiini kun niitä ei tule oikein luettua. Kannet sen sijaan paljonkin. En eritysemmin pidä tietokoneella tehdyistä kansista, en tidä miksi. En mielelläni osta niitä.
Toisaalta en haluaisi ostaa kaikkia kirjoja, kirjaston kirjoissa on jotakin ihanaa: kellastuneet sivut ja repeilleet reunat. Niissä on luonnetta. Kirjoja on selvästi luettu ja sitä vartenhan ne on kirjoitettu =)

Elindar

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #43 : Helmikuu 12, 2006, 17:26:36 »
En ole pitkiin aikoihin ostellut kirjoja. Pienenpänä kuuluin kaikenmaailman kirjaklubeihin ja sieltä tuli sitten tilattua Replica-kirjoja ja Sweet valley high -sarjaa enemmän kuin on sallittua. Nyt hyllystäni eniten tilaa vievät juuri nämä kerran luettavat kirjat.. u____u Kukaan kuka haluaisi ostaa noita?

No, yksi kirjanostokerta lähenee lähenemistään. Nimittäin 16. maaliskuuta saan uuden opuksen hyllyyni. Puhun tietysti HBP:ä. ^^ On tiettyjä kirjoja/kirjasarjoja jotka ostan vaikka mikä olisi. Potterit ovat yksi, Tolkienin tuotanto toinen. Hobitti olisi mukava saada hyllyyn.
Tulevaisuudessa ostelen varmaan vain sellaisia kirjoja, jotka oikeasti jaksaa lukea uudemmankin kerran. Edellä mainitut kirjat ovat juuri näitä. Minusta on ihanaa, kun on hyllyntäysi kirjoja huoneessa, mutta kun leijonanosa niistä on juuri näitä, jotka luetaan kerran ja unohdetaan sitten. Enää en osta yhtään tälläistä kirjaa.
Tosin taitaa tämä turhien kirjojen keräily kulkea suvussa, äidillä on meinaan vielä isompi kirjahylly täynnä kaikenmaailman kirjoja. Osa on näitä pakollisia Seitsemää veljestä ja Täällä Pohjantähden alla, mutta suurin osa aivan turhia.
Saisimme kivan kirpparin aikaan, kun myisimme kaikki turhat kirjamme pois. :b

Fessa

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #44 : Maaliskuu 06, 2006, 14:25:30 »
Ostan kirjoja melko harvoin, vuodessa pyöreästi noin viitisen kappaletta, enemmänkin pyydän lahjaksi. Jos näen kirjakaupassa jonkun hyvän kirjan tarjouksessa, se on aivan pakko ostaa. Toissapäivänä ostin Oulusta Terry Pratchetin Johan riitti!, se maksoi vain 3,95 joten ei minulle jäänyt oikein vaihtoehtoja. Sitä edellinen oli Douglas Adamsin Linnunrata, kaikki samoissa kansissa ja noin 15€. Samalla ostin heräteostoksena jonkun Dragonlance-kirjan hetkellisessä mielenhäiriössä, en ole lukenut yhtään niistä koskaan aiemmin, hädintuskin kuullutkaan, se maksoi lähes 20€ eikä kansikaan ollut mitenkään erikoinen. Ei hajuakaan miksi menin ostamaan sen.

Pakkosaada-kirjoja on Philip Pullmanin His Dark Materials, ne minulla tosin jo on, mutta Lyra's Oxford olisi hankinnassa sekä Book of Dust heti kun se ilmestyy. Potterit ovat oikeastaan itsestäänselvyyksiä, ne hankitaan meidän perheeseeen pahempia keskustelematta koska kaikki kuitenkin lukevat ne.

Hinta varmaan vaikuttaa eniten. Toinen on takakansiteksti, ja varmaan kansikin vaikuttaa jos se on jotenkin todellatodella erityisen kiehtova. En jättäisi kirjaa ostamatta ruman kannen takia, jos muuten olen aikonut hankkia sen. Kova/pehmeäkantisuudellakaan ei oikeastaan ole merkitystä. Kansilehdet on siitä hyödyllisiä että löytää nopeasti oikean kohdan, mutta muuten ne vaikeuttavat lukemista hieman. Paksuus vaikuttaa. Paksut kirjat on niin mahtavia, että niistä on valmis maksamaan vähän enemmänkin.
Ostelen kirjoja enimmäkseen Suomalaisesta ja etenkin matkoilla ollessani. Kun on kotona ei oikein tule lähdettyä mihinkään. Toinen hankintapaikka on Akateemisen verkkokauppa, josta viimeksi tilattiin His Dark Materials ja sitä ennen HBP. Akateeminen on siitä hyvä että sieltä on lähes pakko tilata vähintään kolme kirjaa kerralla niin ei tule postimaksua >:]
Seuraavaksi ostossa on Harry Potter ja puoliverinen prinssi.

Periaatteessa kuitenkin lainailen enemmän kirjastosta kuin ostan. Mieluummin käytän rahani levyihin tai karkkiin, koska kirjoja voi lukea ilmaisellakin ja jos aikoisin ostaa jokaikisen hyvän kirjan niin olisin jo hukkunut niihin.
Jostain syystä en kuitenkaan ole käynyt varmaan puoleen vuoteen kirjastossa. Hyllyssä on liikaa lukemattomia kirjoja ja aikaa ei oikein tahdo löytyä lukemiseen. Ikävä kyllä.

Berenike Tähtikilpi

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #45 : Maaliskuu 08, 2006, 19:13:15 »
Kirjat ovat suuri rakkauteni! Sitten kun olen iso ja rikas, hankin kamalasti kirjoja ja täytän niillä kokonaisen huoneen (suosikkikohtaukseni Kaunottaressa ja Hirviössä on se, missä Hirviö esittelee linnan kirjaston Bellelle. Se on IHANA!:D).

Toistaiseksi olen kuitenkin vain köyhä opiskelija, ja tyydyn etsimään kirjoja alekoreista ja divareista. Kallein itseostamani kirja taitaa olla Tad Williamsin Vihreän enkelin torni (taru kolmesta miekasta), maksoi huikeat 79 markkaa. Sen ostin riparikesänäni, silloin kun oli varaa :D Tai siis tuo on kallein ostamani romaani, kallein ostamani kirja on Campbellin & Reecen Biology, 70 euroa o.O

Ostan yleensä vain hyväksi havaitsemiani romaaneja. Olen ostanut vain muutaman kirjan, joita en ollut lukenut aiemmin. Tällaisia ovat Eddingsin Kiven vartija ja Pratchettin Vapaat pikkumiehet ja Noitasiskokset. Viimeksi mainittu onkin ainoa huono kirjavalintani, jostain syystä en päässyt tarinaan sisälle lainkaan enkä jaksanut lukea edes loppuun, vaikka yleensä pidän Pratchettin kirjoista.

Yleensä ostelen enemmän pokkareita kuin kovakantisia, koska pokkarit ovat halvempia, ja kirjassa tärkeintä on kuitenkin sisältö. Hyllyssäni taitaa tällä  hetkellä olla enemmän pokkareita kuin kovia kirjoja.

Minulla on muutamia pakko saada -kirjailijoita, mutta se ei tarkoita sitä, että marssisin kauppaan heidän teoksensa ostamaan, maksoi mitä maksoi. Sen sijaan pidän silmäni auki aleissa, kirpputoreilla ja divareissa ja nappaan mukaani kohtalaiseen hintaan. Tällaisia ovat mm. Tolkien, Austen, Zimmer Bradleyn avalonit ja Colferin Artemis Fowl-sarja.

Kirjaston poistomyynnit ovat myös loistavia paikkoja täydentää kirjahyllyä, joskus voi löytää aivan uskomattomia helmiä. Kirjaston poistoista olen kantanut hyllyyni mm. läjän Austenin teoksia (Viisasteleva sydän, Järki ja tunteet, Kasvattitytön tarina, Sanditon) ja esimerkiksi Belgarath velhon tarinan, kaikki eurolla kipale.

Kirjastoa käytin ennen tätä vuotta myös paljon, mutta nyt on opiskelun kanssa niin kiire että romaaneja ehtii oikeastaan lukea vain lomalla. Ja sitä paitsi tämän paikkakunnan kirjasto on ihan kamala o.O

Viimeisin kirjahankintani on Suomen linnut. Sitä ennen Kotimaan luonto-opas (olenko käymässä tylsäksi?o.O). Ostettavien listalla on mm. Opalin koston pokkariversio ja Avalonin usvien ykkösosa, kun vain kohtuuhintaan löydän..

Poissa Emily Le Strange

• pikkusyöjätär
  • Vuotislainen
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #46 : Maaliskuu 08, 2006, 21:41:14 »
Ostan melko usein kirjoja omaksi, ja usein ostokset ovat spontaaneja heräteostoksia. Jos näen kirjakaupassa kirjan joka vaikuttaa kiinnostavalta ja ostamisen arvoiselta, en vain voi pitää näppejäni erossa siitä. Silmäni aivan kuin lasittuvat, kieltäydyn ajattelemasta rationaalisesti ( eli sitä että ruokaakin pitäisi ostaa ) ja kannan kirjan mielipuolisen huuman vallassa kassalle. Kirjakaupassa persoonani on jakautunut, ja vallalle pääsee aina se järkevään ajatteluun kykenemätön mielipuolinen kirjauskonkiihkoilija ja tuhlari. Kai minussa on vähän bibliofiilin vikaa.

Ei sillä, että ostaisin kaikki kirjani. Suurimmaksi osaksi käytän kirjastoa, ja käytänkin ihan hemmetisti. Minulla on alituiseen vähintään kaksi kirjaa varauksessa.

Lainaus käyttäjältä: "Berenike Tähtikilpi"
(suosikkikohtaukseni Kaunottaressa ja Hirviössä on se, missä Hirviö esittelee linnan kirjaston Bellelle. Se on IHANA!:D).

Rupesin kerran itkemään kateellisuudesta tuolle kohtaukselle. Taisin olla kuumeessa ja muuten herkässä mielentilassa kun katsoin sen silloin.  Se oli sitä aikaa, kun olin jo sen verran vanha että ymmärsin että niin isoa kirjastoa en tule koskaan saamaan oikeasti. Toisaalta, voinhan aina koettaa naida jonkin multimiljonäärin ja pyytää häneltä samanlaista linnaa kuin Kaunottaressa ja hirviössä. Ja sitten vain täyttäisin linnan kirjoilla. Palkkaisin väkeä sitä varten ja uhraisin kasvavalle kirjastolle kaiken aikani. Mmhm. Siinä vasta elämäntehtävä.

Näen usein myös unta, jossa olen saanut kaikki pitkään haikailemani kirjat ja monta muuta, siis oikein kunnon kasan. Yleensä herään ennen kuin olen ehtinyt alkaa selailemaan yhtäkään niistä. Aamulla herätessä on idioottimainen olo, kun tajuaa että uusia kirjoja ei ole enää missään. Huh. Se on aika kauheaa, vaikka toistuukin niin usein että olen jo tottunut aamuiseen pettymykseen. Nyyh! :´D
Olen olento jolla ei ole kunnollista nimeä, olen haava maailman kyljessä. Mutta olen myös se täydellinen muukalainen jota rukoilit aina lapsena - että tulisin ja veisin sinut pois, sanoisin sinua kauniiksi, nostaisin sinut alastomana kadulta ja kantaisin ikkunan kautta Taivaaseen.

Terryet

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #47 : Maaliskuu 08, 2006, 23:48:25 »
Minä käytän kirjaston anteja ennemmin kuin ostan kirjoja.
Mutta meillä kun on huono kirjasto, jossa ei ole melkeinpä koskaan saatavilla mitään uutuuksia, joudun usein joko odottamaan kuukausia tai sitten ostamaan ko. kirjan.

Minulla ei yleensä ole vara ostaa niitä kirjoja, joita haluaisin. Nyt tilanne on muuttumassa, koska saan 10 euroa viikossa serkkuni jokapäiväisestä vahtimisesta. :)
Viimeksi tänään ostin kaksi kirjaa.
Kirjakaupoissa yritän katsella halpoja kirjoja. Yleensä ostan pokkareina, koska ne ovat halvempia. Pehmeäkantisia, mutta muuten samanlaisia kuin tavalliset.

En osta kirjoja väkipakolla, ajatellen: "Pakko saada joku kirja. Ihan pakko." Vaan yleensä ajattelen: "Jos nyt sattuisi löytymään joku hyvä." tai "Haluan sen ja sen kirjan, käynpäs katselemassa ja ostamassa."
Ja yleensäkin, kun astun kirjakaupan nuorten puolelle, huomaan heti ainakin kolme kirjaa, jotka haluaisin. Mutta ne ovat kuitenkin liian kalliita minun kukkarolleni.

Nyt minulla on haussa Sara ja levottomat jalat, pokkarina. Kovakantisena en viitsi ostaa koska se on kalliimpi ja minulla on kaksi ensimmäistäkin osaa pokkareina. Yritin katsella Kirjatorilta ja Suomalaisesta ko. kirjaa, mutta ei siellä ollut kuin kaksi ensimmäistä osaa kyseisestä sarjasta.
Jos kävisi tuuri, ja paikkakuntamme pienessä kirjakaupassa olisi. Paras toivoa.

damis

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #48 : Maaliskuu 09, 2006, 09:31:06 »
Olen tosiaan onnekkaassa tilassa, huomaan, kun tätä palstaa luen, ehkä niin onnekkaassa että välillä unohdan kirjojen oikean arvon.

Eli minä sain viime vuonna 15 uutta kirjaa. Sain, ne tulivat nimittäin kustantajalta paikallislehteen arvosteltavaksi. Kirjoitan arvostelun ja kirja on minun.

Ja kun kaikkihan tietävät että harrastan lukemista, saan usein syntymäpäivälahjaksi, rippilahjaksi tms. lahjakortin kirjakauppaan. Eli tällöinkään minun ei ole tarvinnut itse maksaa. En itse asiassa edes muista milloin olisin ostanut kirjan maksaen koko summan.

Mutta tosiaan, viime vuonna kirjahyllyni sisältö kasvoi yhteensä seitsemällätoista opuksella joten piti vähän "laajentaa", ja raivata lisähyllyjä kirjahyllystäni kirjoille.

Quercita

• Ankeuttaja
Kirjojen ostaminen
« Vastaus #49 : Joulukuu 08, 2006, 20:59:28 »
Itselläni ei valitettavasti ole tarpeeksi rahaa, jotta voisin kaikki lukemisen alla olevat kirjat ostaa itselleni (harvallapa on, etenkin jos lukee niin paljon kuin minä :P), mutta ostan kyllä kirjoja aina välillä.

Kirjoja tulee ostettua, kun esimerkiksi olen lukenut jonkun kirjan/sarjan, josta olen pitänyt todella. Kun pidän jostain kirjasta paljon, tahdon sen myös omaksi. Siten voi sitten jälkeenpäin lukea uudestaan ja se on myös loistava tapa mielestäni, jolla kaverisikin helposti näkevät sinun lukeneen ko. kirjan. Kätevää. Muutenkin heti kun olen lukenut kirjan, josta pidän, tulee sellainen olo, että kirja on saatava omaksi, jos ei muun tähden, niin jotta sitten voi hehkuttaa sitä kahta kauheammin kavereille (köhköh Alex Riderit köhköh) ja sitten työntää itse kirjan näille käteen, jottei näillä voi enää löytyä sellaisia tekosyitä, kuin etteivät jaksa varata kirjastosta ym. ym. Ja minä kun satun olemaan fanaattinen kirjojen suosittelija.

Joskus taasen tulee kirjoja ostettua ihan vain näin. Välillä (etenkin kesäloman alussa näin käy yleensä) menen kirjakauppaan ja valitsen muutaman hyvältä kuulostavan kirjan luettaviksi. Sillä tapaa olen löytänyt myös todella hyviä kirjoja, joita en välttämättä olisi muuten lukenut. Eli en ihan hetken päähänpistosta niitä ota, mutta en kuitenkaan lähes koskaan tule mitään arvosteluja tai vastaavia lukeneeksi, joiden perusteella kirjan ostaisin. Ehkä ainoastaan suosittelun perusteella olen tällaista tehnyt.

Jos nyt siis kirjaa ostan vielä olematta lukenut sitä, niin minuun vaikuttavia seikkoja ovat kirjallisuudenlaji, kirjan nimi, takakansi ja etukansikin hiukan. Huomaan kirjakaupassa kivan nimisen kirjan, joka sattuu olemaan fantasiaa (kyllä muukin kirjallisuudenlaji käy, tämä nyt vain sattuu olemaan suosikkini ehdottomasti) ja luen takakannen nopeasti läpi. Vilkaisu etukanteen ja jos tuntuu siltä, että kirja voisi tulla luetuksi, nappaan sen käteeni ja marssin kassalle. Ja sillä hyvä. Eli minulla noiden kirjojen valitseminen ei ole niin tarkkaa, jos tuntuu kivalta niin otan. Olen kyllä tähän mennessä tullut ostaneeksi lähestulkoon ainoastaan kirjoja, joista olen pitänyt, minun onneni.