Kirjoittaja Aihe: Darren Shan  (Luettu 11487 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Sleeping Sun

• Ankeuttaja
Vs: Darren Shan
« Vastaus #50 : Kesäkuu 13, 2009, 23:38:38 »
Voi, Darren Shanit ovat suuria suuria suosikkejani <3 Vaikka aloitin sarjan lukemisen joskus viimevuoden elokuussa, rakastan sarjaa edelleenkin hyvin paljon. Ne ovat vain niin loistavia. Jaksan lukea niitä aina vain uudelleen, ja aina ne ovat yhtä hyviä ja koukuttavia kirjoja. Juuri sopivasti draamaa, pieni ripaus kauhua, vampyyreja, hienot hahmot ja toimiva, mielenkiintoinen juoni. Olen lukenut kaikki tähän mennessä suomennetut kirjat, ja neljä ensimmäistä osaa on omana pokkariversioina, ihan tavallisesta marketeista ostettuna(Pimeyden ennustukset ja Vampyyri prinssi on myös myynnissä Suomalaisessa, hinta muistaakseni hieman yli 20e). Ja kahdeksatta osaa odotan todella paljon, se vieläpä ilmestyy päivä ennen synttäreitäni :) En osaa sanoa, mikä sarjan kirjoista on paras. Ehkä se on Pimeyden ennustukset, tai Vampyyri prinssi, kenties Kauhun tunnelissa, en tiedä. Lopuista osista taasen osaa sanoa mitään, kun en oo kirjoja missään nähny, edes kirjastossa. Jokainen kirja on kuitenkin omalla tavallaan hieno lukuelämys ja hyvä kirja.

Nyt on muuten pakko kysyä, että tapahtuuko Darrenin ja Crepsleyn välillä jotain.. eh.. suuremman kiintymyksen tapaista? Joistakin kuvista vain saa sellaisen vaikutuksen.

Ja elokuvaa, sitäkin odotan hyvin paljon! Toivottavasti eivät kuitenkaan tee elokuvasta täyttä kaaosta.

Niin ja Crepsley on minunkin suunnaton suosikki. Kerrassaan hieno hahmo. Niin ja Cheo, nyt kun mietin, kyllähän Crepsleyssä on pieniä Kalkaros piirteitä, hän on kyllä Kalkarosta ei-ilkeämpi. En oo tuota aikaisemmin ajatellu, ennen ku nyt ku mainitsit sen. Mutta onhan heissä yhtäläisyyksiä. Ensimmäisenä tulee mieleen rakkaan menettäminen. Sitten tykkään myös Darrenista, Evrasta ja Arrasta. Muutkin on kyllä tietty hyviä.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Poissa Miwra

• Epäaktiivinen jo vuodesta 2007
  • Vuotislainen
  • If I'm a freak, what are you then?
« Vastaus #51 : Marraskuu 18, 2009, 13:00:31 »
Minä pidän tästä kirjasarjasta jossain määrin vaikka kirjailijalla onkin paha tapa tappaa kaikki suosikkihahmoni! :DD
Kurda etenkin oli oma suosikkini kunnes se päätettiin tappaa D:
Tällä hetkellä lempihahmoni on Crepsleyn - ja Kurdan - lisäksi tietenkin ah-niin-ihana Vancha March. Ihana mies, huvittava 8D

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2011, 21:09:24 kirjoittanut Miwra »
Unikeko -> Miwra

Hogwarts 1976-1977
As real as you want it to be...

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #52 : Maaliskuu 20, 2011, 12:48:54 »
Varoitan etukäteen, että viestini tulee sisältämään spoilausta aina Sielujen järveen asti.

Minä pidän tästä kirjasarjasta jossain määrin vaikka kirjailijalla onkin paha tapa tappaa kaikki suosikkihahmoni! :DD
Niinpä, niinpä. Ja sitten ne ärsyttävimmät tyypit eivät pääse päiviltä millään!
Ärsyttävistä tyypeistä päästäänkin Steve Leonardiin. Tyypin pitäisi olla jo 26:n nurkilla, mutta yhä vain jaksaa jankuttaa jotain "Crepsley sanoi että olen paha nyyh, tapanpa sen tästä!"

Kirjat sinänsä ovat mielenkiintoisia. Kävin viikko pari sitten kirjastossa, ja mukaani tarttui Friikkisirkus, kun olin kuullut sen olevan hyväkin kirja. Aluksi kirjoitustyyli harmitti. Se tuntui hirveän lapsekkaalta ja wnb-kauhulta. ("Näin ison hämähäkin. Ja se tuli suoraan minua kohti !!!") Juoni kuitenkin tempaisi mukaansa, vaikka toisinaan se onkin hieman ennalta-arvattava. Koukutuin silti.
Lukiessani useampia kirjoja sarjasta, huomasin kirjoitustyylin paranevan koko ajan. Liekö kirjailija kehittynyt vai symboloiko se Darrenin henkistä kasvua? Tekstihän on kuitenkin minäkertojan muodossa, ja itse olen tulkinnut sarjan olevan Darrenin päiväkirjoja.
En tiedä, pitäisinkö hyvänä vai huonona puolena kirjojen nopeaa luettavuutta. On melko ikävää, ettei kirjoissa ehdi tapahtua paljon mitään, kun sivut jo loppuvatkin. Toisaalta on mukava, ettei yhtä kirjaa joudu lukemaan puolta vuotta, ja näitä on helpompi pitää käsissäkin, kun ne eivät ole mammuttimaisen paksuja.

Tällä hetkellä olen menossa Sielujen järvessä (olen lukenut kirjat suomenkielisinä versioina, sillä meidän pikkuisesta kirjastosta ei löydy niitä englannin kielisinä! Olen pulassa, kun saan luettua Sielujen järven loppuun - se on viimeinen suomennettu versio, jonka löysin..). Kuten Miwra jo aiemmin sanoikin, kirjailijalla on jännä tyyli tappaa kaikki suosikkihahmoni. Crepsleyn kuolema oli yksi pahimmista! Minua hirvitti koko ajan, että kohta se kuolee kun temppuilee noin kaiteilla ja ties missä, ja sitten mokoma lensikin laidan yli. Sydän kurkussa luin kirjaa eteenpäin, ja sitten Crepsley päästi irti. Mitä ihmettä!
Hyväksyin tapahtuman jotenkuten, kunnes Crepsley pelastuikin Vampyyrivuorelta saapuneitten joukkojen avulla. Ette voi arvatakaan, miten silmät pyöreinä olin hämmästyksestä. Ettekä taatusti voi arvata, miten paljon kirosin ja manasin, kun kaikki olikin Darrenin haaveiluja. Ilkeä temppu kirjailijalta!
Nyt odottelen, koska Vancha ja Harkat kuolevat. Nuo kaksi kun ovat ainoat lempihahmoni, jotka voivat kuolla. Toki herra Talokin kuuluu lempihahmojen listaan, mutta en oikein usko, että hänelle kävisi mitään :D

Tekisi varmasti hyvää lukea kirjat alkuperäiskielellä. Jotkin suomennetuista nimistä eivät vain toimi yhtä hyvin kuin englanniksi, esimerkiksi juuri herra Talo. Koo Hoo Talo kuulostaa melkein naurettavalta minusta verrattuna Des Tinyyn. En ymmärrä, miksi osa nimistä on suomennettu ja osa ei. Tietenkin tuon kohtalo-jutun tajuamiseen tarvisi englannin osaamista, mutta kai sen olisi voinut suomentaa jossain sivulauseessa tyyliin "destiny, kohtalo!" tai jotain :/

Mitä mieltä muut ovat kirjailijan ja päähenkilön yhteisestä nimestä?
Itseäni se hieman kummastuttaa. Miltähän tuntuisi kirjoittaa kirjaa, jossa olisi tavallaan itse mukana? Toisaalta kirjailijan oikea sukunimihän ei ole Shan vaan O’Shaughnessy, ja Friikkisirkuksen alussa Darren sanoo, ettei mitkään kirjan nimistä ole oikeita vaan keksittyjä. Mutta silti.. Mielenkiintoinen valinta.
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Weasleyn Welhokaniini

• Kynttilöiden lumo Suuressa salissa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: MoonstoneSeeker27459
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #53 : Marraskuu 04, 2012, 11:43:29 »
Olen lukenut sarjan pariin otteeseen ja muutama kirja löytyy omasta kirjahyllystä. Odotan vielä kahta viimeistä kirjaa, milloinka ne tullaan suomentamaan. Ja sattuupa myös löytymään sarjaan liittyvä DVD'kin.
Suosikkihahmojani sarjassa olivat Crepsley, Harkat, Evra, Vancha ja Arra. Oli niitä monia muitakin, mutten enää satu muistamaan ketkä, koska siitä on jo hirmu pitkä aika, kun olen viimeksi sarjaa lukenut. Kuten jo Miwra sanoikin, että kirjailijalla on paha tapa tappaa kaikki suosikkihahmot, josta olen samaa mieltä. Hyvä, etten revennyt itkemään sillä hetkellä huomatessani, että Darren vain haaveili Crepsleyn pelastumisesta. Vaikka hän olikin sellainen vähän ilkeähkö, silti hän oli rakastettava henkilö. Luin Sielujen järveä silmät pyöreinä. Se oli... En osaa selittää, mutta Sielujen järven lopussa paljastuukin, että Harkat Mudls onkin Kurda Smahlt. Olin aivan yllättynyt tästä käänteestä, olihan Kurda pettänyt oman lajinsa ja liittoutunut "vastapuolen" puolelle. Mutta Kurdan ajattelutapa toisaalta oli ymmärrettävää. Kaksi sukua (tässä tapauksessa vampaneesit ja vampyyrit) pitäisi saada takaisin yhteen ja eripuraisuudet unohtaa, mutta vampyyrit ja vampaneesit olivat kuin magneetteja, jotka hylkivät toisiaan.

Kuten jo sanoin, odotan sarjan kahta viimeistä suomenkielistä osaa (mikäli kumpikin on jo suomennettu, minulta on varmasti mennyt jotakin ohi), onhan edellisestä suomenkielisen julkaisemisesta jo yli kaksi vuotta.
Welhokaniini -> Weasleyn Welhokaniini

Poissa goldensnitch

• Sadetonna
  • Vuotislainen
  • Action!
  • Pottermore: HeartPotion15680
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #54 : Marraskuu 05, 2012, 17:16:00 »
Kuten jo sanoin, odotan sarjan kahta viimeistä suomenkielistä osaa (mikäli kumpikin on jo suomennettu, minulta on varmasti mennyt jotakin ohi), onhan edellisestä suomenkielisen julkaisemisesta jo yli kaksi vuotta.

Komppaan Welhokaniinia, koskahohan ne saisivat viimeisetkin suomennettua, minä ehdin kohta uhohtaa koko juonen.. :D Olen lukenut sarjan muutaman kerran, mutta siitä on jo ties kuinka paljon aikaa. En omista mitään Darren Shania missään muodossa, eikä ole tarviskaan, paitsi jos viimeisiä ei meinata suomentaa ollenkaan, on pakko hankkia englanninkieliset omaksi tai metsästää kirjastoista. Minusta Friikkisirkus on paras kirjasarjasta, sillä se koskettaa minua aina, vaikka kirjoitustyyli onkin lapsellista. Darrenin lavastettu kuolema ja hänen vanhempansa siinä itkemässä.. nyyh :'( Muista kirjoista minulla ei ole kovin tarkkaa mielikuvaa, täytyy kyllä lukea uudestaan, kun on päässyt pienemmät asiat lipsumaan käsistä. Hahmoista sen verran, että kyllä, Steve Leonard on todella ärsyttävä hahmo, olisihan sen nyt saanut jo tappaa, ja toisaalta muita hahmoja olisi saanut jättää henkiin.. Varsinkin Crepsleyn olisi minun mielestänyt pitänyt jatkaa loppuun saakka, kun se on ollut aina vahvasti mukana, ja hahmoja ei muuten liiaksi ole.
Mitä mieltä muut ovat kirjailijan ja päähenkilön yhteisestä nimestä?
Itseäni se hieman kummastuttaa. Miltähän tuntuisi kirjoittaa kirjaa, jossa olisi tavallaan itse mukana? Toisaalta kirjailijan oikea sukunimihän ei ole Shan vaan O’Shaughnessy, ja Friikkisirkuksen alussa Darren sanoo, ettei mitkään kirjan nimistä ole oikeita vaan keksittyjä. Mutta silti.. Mielenkiintoinen valinta.

Minä en pienempänä heti edes tajunnut tätä nimi-juttua, mutta minusta se on nerokas ja erilainen keksintö. (paitsi jos kerran nimet ovat keksittyjä, Darrenin nimi ei edes ole Darren, vai koskeeko se päähenkilön nimeä? Sekavaa...)
Have you found Jesus yet?
- I didn't know I was supposed to be looking for him, sir.

Poissa Ropsus

• Vuotislainen
  • Pottermore: SunCastle25757
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #55 : Marraskuu 06, 2012, 16:57:56 »

Komppaan Welhokaniinia, koskahohan ne saisivat viimeisetkin suomennettua, minä ehdin kohta uhohtaa koko juonen.. :D

Ainakin Risingshadown mukaan nuo kaksi viimeistä julkaistaan suomeksi ensi vuonna. Ensimmäinen niistä tammikuussa ja toinen (eli sarjan lopetus) toukokuussa 2013.

Itse olen jo lukenut nuo viimeiset kirjat englanniksi (kahteen kertaan :D), kun en jaksanut odottaa suomennoksia (ja voin sanoa sen verran, että itse ainakin yllätyin moneen otteeseen noita lukiessani ensimmäistä kertaa).

Darrenit kuuluvat siis lempikirjoihini ja lempihahmoni on ehdottomasti Crepsley, joku siinä vanhassa vampyyrinkäppänässä vaan on (ja siis aluksi en pitänyt hänestä yhtään, aloin pitää hänestä vasta myöhemmin). Pidän myös Darrenista ja Harkatista ja rakastan ylikaiken sitä Darrenin kaljalaulua x). Sitten on niitä hahmoja, joista en pidä ollenkaan, kuten Steve. En myöskään Mr. Tinysta (= Herra Talo, jos joku ihmettelee, en vain osaa pitää häntä enää Talona :P) pidä, hän on jotenkin niin kiero ja hän tietää liikaa ja sekaantuu asioihin ja ääh, en vain pidä hänestä.

Mutta joo ei kai miulla muuten sitten. Pidän sarjasta paljon ja hyllyssä odottaa lukuvuoroa myös muita saman kirjailijan kirjoja, joita en ole vielä saanut aikaiseksi lukea, ehkä sitten joululomalla.
Let's go poke it with a stick!

Poissa Weasleyn Welhokaniini

• Kynttilöiden lumo Suuressa salissa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: MoonstoneSeeker27459
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #56 : Marraskuu 09, 2012, 12:55:47 »

Komppaan Welhokaniinia, koskahohan ne saisivat viimeisetkin suomennettua, minä ehdin kohta uhohtaa koko juonen.. :D

Ainakin Risingshadown mukaan nuo kaksi viimeistä julkaistaan suomeksi ensi vuonna. Ensimmäinen niistä tammikuussa ja toinen (eli sarjan lopetus) toukokuussa 2013.

Pitääpä sitten alkaa kyttäillä sekä tammikuussa että toukokuussa uutta Darren Shania! ;)
Welhokaniini -> Weasleyn Welhokaniini