Mistä aikakaudesta pidätte? Minä pidän ehkä Romantiikan aikakauden muusiikista, erityisesti Wagnerista(en ole natsi)
Nyt on kyllä pakko kommentoida! En ymmärrä, miksi sinun tarvitsee sanoa, ettet ole natsi. Wagnerin kuunteleminen ei tee kenestäkään natsia, vaikka Hitler tämän musasta tykkäsikin. Tiesitkö, että Wagner itse ei todellakaan ollut natsi eikä tarkoittanut musiikkiaan natsihenkiseksi, vaikka Hitler sen niin tulkitsikin? Olen kuullut, että Wagner itse olisi ollut täysin päinvastaisella kannalla ja että Hitler tulkitsi tämän musiikkia mahdollisesti hyvinkin "väärin", jos nyt väärintulkinnasta on musiikin suhteen lupa puhua.
Mutta siis tosiaan, tietenkin kuuntelen klassista. Viimeisen vuoden - puolentoista aikana se on oikeastaan ottanut yliotteen kaikesta musiikinkuuntelustani. Nyt käyn varmaan monen teistä hermoille, mutta myönnän ihan avoimesti, että minusta klassinen on musiikkina parempaa, korkeampiarvoista ja laadukkaampaa kuin mikään kevyt musiikki (johon lasken siis kaiken populäärimusiikin hevistä purkkapoppiin). Olen oikeastaan aina ollut tätä mieltä, vaikka teininä kuuntelinkin enemmän poppia kuin klassista. Klassinen on aina ollut minulle kuitenkin eri tasolla kuin pop (siis kaikki populäärimusa, älkää loukkaantuko, pakko käyttää yleisnimityksiä - onhan "klassinenkin" aika järkyttävä yleisnimitys).
Kuuntelen eniten orkesteri- ja oopperamusiikkia. Kamarimusiikki, kuoromusiikki, yksinlaulut ym. ovat harvemmin soittolistallani, mutta tuttuja silti. Säveltäjiä en viitsi ruveta listaamaan, sillä rakastan niin monen eri hepun musiikkia. Mainittakoon nyt Mozart, Tshaikovski, Rachmaninov, Puccini, Sibelius... Ei, en todellakaan voi listata!
Minulle klassinen on myös omakohtaisesta myös tulkintapuolella. Soitin ennen viulua ja nyt harrastan klassista laulua. Orkesterisoittaminen on mieletöntä, sinfonioihin pääsee todella sisälle, kun niitä on itse ollut "tekemässä". Samoin jos on laulanut jotain aariaa, se aukeaa ihan eri tavalla kuin ennen.
Voisin puhua tästä sivutolkulla - "klassinen musiikki" on todellakin
aivan liian laaja otsikko! Oopperatopicista voitte lukea mielipiteitäni siltä saralta ja kun tuonne näytti ilmestyneen Mozart-topic, käynen jossakin vaiheessa sielläkin vaahtoamassa.
Olisi mielenkiintoista puida vähän juuri kaiken klassiseksi nimitetyn laajuutta, eri alalajeja ja aikakausia jne. Tätä on myös mielenkiintoista verrata pop-musaan: ihmiset skitsahtavat, jos hevistä puhuu poppina, mutta puhuvat silti sävyyn "kaikki klassinen on niin tylsää" kuultuaan vaikka yhden osan yhdestä sinfoniasta. Eihän tässä ole mitään järkeä, kun miettii, miten laajalta aikajakaumalta, eri puolilta maailmaa, eli tyylikausilta jne. kaikki klassinen on peräisin. Kun sitten miettii, että poppia on tehty jostain 50-luvulta asti, niin.. No huh huh!