Kirjoittaja Aihe: Stephen King  (Luettu 17495 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Lizlego

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #25 : Helmikuu 05, 2004, 19:37:07 »
Oh yeah! Randall Flagg on aivan ykköspahis sekä Tukikohdassa että Lohikäärmeen silmissä! Nyt kun noista kirjoista puhutaan, niin minua himottaisi lainata ne uudestaan.

Olen havainnut Kingillä muissakin kirjoissa viittauksia itseensä ja ne on aina heitetty samaan tyyliin. Mies tekee välillä vähän pilaa itsestään. Jossain kirjassa (taitaa olla juuri tuo Pimeyden talo) on myös mainittu Harry Potter ja Tylypahka, niin äitini sanoi, kun luki tuota kirjaa ja kun tiesi, että minä olen lukenut Potterit. Pimeyden talossa on ilmeisesti sama päähenkilö kuin Talismaanissa, mutta se ei vissiin kuitenkaan ole mikään suoranainen jatko-osa. Jos ette ole Talismaania lukeneet, niin suosittelen lämpimästi. Ainakin itse pidin siitä kovasti.

Ruusa Gamgi

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #26 : Helmikuu 05, 2004, 19:40:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Erlkönig"
Mustassa Tornissa tarkoitetaan sitä joka asuu siellä itse Tornissa ja joka (en ole varma muistanko oikein) sai Rolandin äidin rakastumaan itseensä,

Ei nyt ihan mennyt oikein. Ainakin itse olen käsittänyt niin, että velho Walter, jota Roland ajaa takaa, vietteli Rolandin äidin Marten-nimisessä hahmossa tai jotenkin jonkun toisen ihmisen kautta. Walter taas toimii kätyrinä jollekin suuremmalle voimalle, tai jotain sinnepäin. Olen lukenut Musta torni IV:n vasta kerran, joten siksi tämä hienoinen epävarmuus...

/Edit: Ja, tuosta "Tornissa asumisesta". Sitähän ei tiedetä, mikä voima Tornia ylläpitää, eli siellä ei välttämättä asu kukaan konkreettisesti. Torni itse voi olla pahuuteen sortunut voima, kuten esimerkiksi Blaine. Torni ei välttämättä edes ole konkreettisesti torni...

Haplo

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #27 : Maaliskuu 15, 2004, 15:45:21 »
Oon itse asiassa lukenut melkein kaikki ne Kingin kirjat. Muutamaa uusinta en ole, sillä King jäi taka-alalle kun sain fantasiakirjan käteeni. Mutta King on hyvä kauhukirjailija, jolle todella nostan hattua, mutta on niitä parempiakin. Itse pidän näistä lääketieteellisestä (lähinnä patologisesta) kauhukirjallisuudesta paljon enemmän (esim. Cook). Mutta King on silti yksi parhaista kahukirjailijoista. Lukekaa ihmeessä.

Ixion

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #28 : Maaliskuu 18, 2004, 15:12:50 »
Muutamia Kingin kirjoja olen lukenut, mutta jostain kumman syystä minä en ymmärrä pelätä. Jotkin kirjat ovat hieman ällöttäviä (Unensieppaaja esim.) ja toiset jänniä, mutta ei ne vaan pelota. Filmatisointeja en sitten kyllä vastapainoksi uskalla katsoa ollenkaan. Olisiko syynä huono mielikuvitus kun en osaa kuvitella pelottavia tapahtumia, vai itsesuojeluvaisto, joka estää tuollaisten mielikuvien syntymisen.. Hmm..

Joka tapauksessa pidin ainakin Eksyneiden jumalasta, se oli aika mukaansatempaava.

The One

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #29 : Huhtikuu 21, 2004, 20:06:07 »
Kun olen tällainen King- fanaatikko, niin pakkohan minunkin on osallistua tähän keskusteluun.

Lainaus käyttäjältä: "Ruusa Gamgi"
/Edit: Ja, tuosta "Tornissa asumisesta". Sitähän ei tiedetä, mikä voima Tornia ylläpitää, eli siellä ei välttämättä asu kukaan konkreettisesti. Torni itse voi olla pahuuteen sortunut voima, kuten esimerkiksi Blaine. Torni ei välttämättä edes ole konkreettisesti torni...

Oletko lukenut Kingin kirjoja Musta Talo ja Pedon Sydän? Minä olen lukenut Musta Torni osat 1 - 4 ja nuo kaksi, ja niistä olen saanut seuraavanlaisen käsityksen (saattaa spoilata, en tiedä):

Torniin on vangittu Punainen Kuningas, joka yrittää tuhota maailman. Tornia piirittää Kuninkaan kätyrit, jotka kykenevät matkustamaan meidän maailmaamme. Meidän maailmastamme he tunnistavat ja vangitsevat "murtajia", joilla on kyky tuhota jopa rakennuksia mielensä avulla (hmm, Carrie?). Murtajat viedään tornin luo, ja heidät pakotetaan rikkomaan sitä, tämä sujuu kuitenkin hyvin hitaasti ja Rolandin & Co. olisi ehdittävä estämään se.

Jos et ole lukenut Mustaa Taloa ja Pedon Sydäntä, mene ihmeessä lainaamaan ne!

Ruusa Gamgi

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #30 : Huhtikuu 22, 2004, 00:37:31 »
En ole lukenut... Ainut mikä Kingissä kiinnostaa on Musta torni, muita kirjoja en ole lukenut.
Mutta minulla ei ennen tätä ollut aavistustakaan, että muissakin Kingin kirjoissa kuin itse Mustissa torneissa saattaisi olla jotakin Rolandin maailmaan liittyvää.
Kertovatko nämä Musta Talo ja Pedon Sydän siis sataprosenttisen varmasti jotakin Mustasta tornista, vai onko asia vain tulkintakysymys ja Torniin on vain epämääräisiä viitteitä? Hämäävää.

The One

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #31 : Huhtikuu 22, 2004, 09:58:23 »
Okei, yritän kertoa kirjoista yleisesti ja pahemmin spoilaamatta, mutta saattaa olla etten onnistu.

Pedon Sydän kertoo 11-vuotiaasta Bobby Garfieldista, jonka naapuriin muuttaa outo Ted Brautigan. Ted palkkaa Bobbyn lukemaan hänelle sanomalehtiä, koska hänen silmänsä ovat joskus niin väsyneet ettei hän jaksa itse lukea. Oikeasti Ted haluaa Bobbyn pitävän vahtia "keltatakkisten alhaisten miesten" varalta ja kertovan Tedille, jos näkee jotain outoa. Kirjan lopussa paljastuu, että Ted on yksi murtajista ja alhaiset miehet ovat Kuninkaan kätyreitä. Ted sanoo myöskin lopussa jotain tämän tapaista: "Työnne on turhaa, koska eräs joukko on jo melkein perillä. Ette vapauta Kuningasta koskaan" tai jotain tuollaista. Kirjassa puhutaan myös "säteestä". Melko varmaa siis, että kyseessä ei ole pelkät viitteet.

Musta Talo taas on jatkoa "Talismaanille" jota en ole itse lukenut. Kirja kertoo poliisista (nimeä en muista) joka osaa matkustaa muihin ulottuuvuuksiin, ja yksi revolverimies (nimi taisi olla Parkus, en ole varma) on auttanut häntä ratkaisemaan pari juttua. Kirjan ideana on, että kaikki mysteeriset sarjamurhaajat (Ted Bundy, Fritz "Hannoverin Vampyyri" Haarmann) ovat toimineet Punaiselle Kuninkaalle. He sieppaavat ihmisiä ja selvittävät, ovatko he murtajia. Murtajat he lähettävät Kuninkaalle ja ei-murtajat he tappavat. Tiivistettynä kirjan juoni olisi suunnilleen: Tämänhetkinen "keräilijä" löytää maailman tehokkaimman murtajan, ja yrittää toimittaa hänet Kuninkaalle. Päähenkilö-poliisi saa tietää tästä ja yrittää estää sen. Kirjassa mainitaan Pedon Sydämestä tuttu Ted Brautigan, joten jos Pedon Sydän liittyy Torniin, niin tämä on silloin varma nakki.

Tallulah

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #32 : Huhtikuu 23, 2004, 16:18:53 »
Kingiltä on tullut luettua Carrie, Hohto, Eksyneiden jumala, Uinu, uinu, lemmikkini, Naisen raivo, Doloreksen tunnustus, Piina, Pimeä puoli, Kalpea aavistus ja Ihmissuden vuosi, ja muistaakseni yksi kokoelmakin, taisi olla Anteeksi, oikea numero-niminen kirja.

Lemppareitani ovat ehdottomasti Piina ja Eksyneiden jumala. Piinassa on niin loistava koko idea: Hullu fani kidnappaa kirjailijan, joka kirjoitti kyseisen fanin lempihahmon kuolemaan ja saa maksaa siitä pahemman kerran. Kiduttamisjaksot ovat aivan mielettömiä, Piinan lukeminen on suorastaan piinaa, tietysti hyvässä mielessä. :)

Eksyneiden jumalassa on mielenkiintoinen kuvakulma, nuori tyttö, joka eksyy metsään vain selkärepussa olevat korvalappustereot ja suklaapatukkaa mukanaan, ja kuuntelee pesäpallomatsia radiosta samalla, kun vaeltelee metsässä päämäärättä jonkun vaaniessa puiden lomasta. Eksyneiden jumalassa tästä vaanijasta tehdään todella yliluonnollisen pelottava, ja metsän käyttäminen on mainio tapa luoda jännittävä ilmapiiri, King kyllä onnistui hyvin.

Olen seurannut joskus Kingin kirjoissa vilahtavia nimiä, ja aina niissä toistuu Billy-niminen mieshenkilö. Samoin Maine on hyvin usein tapahtumapaikkana, ja monessa kirjassa on mainintoja baseball-joukkue Red Soxista. Ne lienevät lähellä kirjailijan sydäntä. :)

The One

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #33 : Huhtikuu 23, 2004, 19:05:43 »
Jos nyt yrittäisin muistella mitä kaikkia King-kirjoja olen lukenut, hmm... Painajainen, Hohto, Kosketus, Cujo, Musta Torni 1 - 4, Uinu, Uinu Lemmikkini, Ihmissuden Vuosi, Se 1 - 2, Piina, Tarpeellista Tavaraa, Kuoleman Käytävä (kokoelma), Epätoivon Kaupunki, Eksyneiden Jumala, Musta Talo, Pedon Sydän ja Unensieppaaja. Lisäksi suunnilleen tusina novelleja, joista lempparini on The Langoliers.

Jos unohdamme Mustat Tornit, jotka on ehdottomasti parhaita Kingin kirjoista, sanoisin parhaaksi lukukokemukseksi Eksyneiden Jumalaa (tosi hyvin suomennettu nimi, engl. The Girl Who Loved Tom Gordon =P). Eniten yöunia vei ehdottomasti Se. Johtuukohan siitä kun olin vasta 13 kun luin sen... Mieluisin uudelleenlukukokemus oli Piina. Sekin on ihan mahtava kirja. Muita erityismaininnan ansaitsevia ovat Epätoivon Kaupunki (mahtava tarina, mutta loppu lässähtää), Unensieppaaja (ainoa sci-fi- kirja johon olen tähän asti tykästynyt), ja Kuoleman Käytävä. Rimanalituksiksi haukkuisin Ihmissuden Vuotta (kuvat ja King eivät sovi samaan kirjaan, varsinkaan jos se on näin ohut) ja Tarpeellista Tavaraa.

Nyyti

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #34 : Huhtikuu 23, 2004, 19:22:40 »
Stephen King on mielestäni kerrassaan loistava kirjailija, hänen kirjansa saavat oikein kunnolla nostatettua niskavillat pystyyn.

Olen lukenut tällä hetkellä muistaakseni kaksi Stephen Kingin kirjaa kokonaan, sekä kaksi ovat tällä hetkellä vaiheessa. Paljon hänen tuotannostaan on lukematta, mutta voisin silti luokitella Kingin yhdeksi parhaimmista kauhukirjailijoista maailmalla, ainakin omasta mielestäni. Ensimmäinen kirja, jonka luin, oli muistaakseni Cujo ja heti sen jälkeen luin Eksyneiden Jumalan. Molemmista pidin kohtuullisen paljon, kummassakin oli omat hyvät ja huonot puolensa. Sen sijaan Tulisilmä (jota en ole vielä lukenut aivan kokonaan) vaikutti aivan loistavalta, ja Unensieppaaja tuntui erittäin mielenkiintoiselta. Stephen King kirjoittaa todella elävästi ja karmivasti, kauhukirjallisuuden ystäville todella suosittelen.

Elokuvista olen nähnyt Carrien ja Hohdon. Hohdosta pidin erityisesti, mutta niin kuin joku jo sanoi, Kubrick on aina Kubrick. Aww. Loistava elokuva.

Seuraavaksi varmaan pitäisi lukea tuo Musta Torni, olen kuullut siitä niin paljon kehuja, ja se on vaikuttanut mielenkiintoiselta. Hmm. Lempikirjaani en varsinaisesti osaa vielä sanoa, sen verran vähän olen Kingiä lukenut. Joka tapauksessa erityisesti pidin Tulisilmästä, pitäisi saada vain luettua loppuun, jos aikaa löytyisi.

francesc

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #35 : Elokuu 31, 2004, 22:53:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Erlkönig"

Saatat kuulla ääniä, ihmismäisiäkin. Mutta kuikat ne vain moikuvat tuolla etelämpänä Prospectin suunnalla...

Tarkkaa kirjoitusasua en muista.
Tuo saattaa kuulostaa noin irrallisena aika tyhmältä mutta odotahan kun Louis tarpoo Pikku Jumalan Suolla ja Wendigo käkättää metsässä O_o
Se oli koko kirjan pelottavin kohta.

Juu. Yhdyn mielipiteesee täysin. Tai ainakin yksi pelottavimmista. Minä olin ihan vauhkona siinä kohtaa, kun Louis näki sen virvatulen(?) ja Wendigo käveli sen takaa o_O Hypin melkein seinille.

Itse olen lukenut vasta kaksi kirjaa (kirjastokortti on ollut hyllyllä puoli vuotta, kiitos kuudenkympin sakkojen). Ihmissuden vuosi oli ensimmäinen. Luin sen kolmannella ja täytyy sanoa, että se oli lievästi sanottuna sekava. Uinu uinu lemmikkini sen sijaan oli erittäin hyvä.

Piparminttu Pipsa

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #36 : Syyskuu 02, 2004, 22:26:56 »
Katoin tässä yhtenä päivänänä Rita Hayworthin, ensimmäistä kertaa. Tykkäsin siitä paljon. Ehkäpä voisin lukea sen tässä joku päivä. Mikä se on suomeksi, siis se kirja?

Nyt varmaan saan monien vihat niskoilleni, mutta minusta Hohto leffana oli suoraan sanottuna pe**iistä. Se oli enemmänkin humoristinen kuin pelottava. Hohdon idea on hyvä, ja ajatus sellaisesta paikasta hirveä, mutta elokuva oli huonosti tehty.

OH, my God! Mä unohdin mainita mun aikaisemmissa viesteissä Stand By Me:n eli Ruumiin. Voih... Can't believe this....

Poissa Domie

• Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Stephen King
« Vastaus #37 : Lokakuu 09, 2004, 23:13:03 »
Olen lukenut Kingiltä vain Uinu, uinu lemmikkini (Pet Sematory) ja kyllä täytyy myöntää että kyllä tekisi niin mieli polttaa se poroksi.
Aluksi tarina rullautuu eteenpäin paljasten enemmän ja enemmän henkilöhahmoista ja se toimii. Kirjailijana King on hyvä. Tapa kirjoittaa on mukava ja kirjaan uppoutuu heti täysillä ensi hetkestä alkaen. Mutta se lopulta kääntyy tätä kirjaa vastaan sillä sisällys on karmea. En varsinaisesti osaa sanoa,mikä siinä oli erityisen inhottavaa, varmaan eniten Louis Creedin moraalittomuus ja ajattelun puute, ja myöskin se että kun kerran ei halunnut pystyä elämään eteenpäin ja kohdata ensin lapsensa sen jälkeen kun perheen kissa oli kuollut ja vaimoansa kun lapsi oli kuollut. Hän herätti heidät 'henkiin'. Oksettavaa. Omasta mielestäni erittäin suuri pelkuri. Koko kirja yhtenäisyytenä herätti minussa vain kylmiä väreitä ja oksennuksen kouristuksia, vaikka mitenkään ylettömän herkkä ihminen en olekaan.
Niinpä täytyy kysyä teiltä jotka ovat lukeneet muita Kingin kirjoja: Onko hänen tuotannossaan semmoisia jotka eivät ole yhtä radikaaleja?

Poissa Zariendha

• Vuotislainen
Stephen King
« Vastaus #38 : Lokakuu 16, 2004, 14:32:55 »
Minä luin viime viikolla yhden Kingin kirjan, Uinu, uinu lemmikkini. Ei se minusta ollut kyllä niin pelottava kuin mitä olisi voinut luulla aikaisempien viestien perusteella. En menettänyt yksiäkään yöunia ja oikeastaan viimeiset 70 sivua luin läpi aika pikaisesti "silmäilytyyliin", kun mun mielestä siinä kohdassa tarina jotenkin junnasi paikoillaan.

Lisää Kingin kirjoja aion tässä lukea kunhan vain ehdin, joten haluaisikohan joku suositella minulle oikeasti pelottavaa Kingin kirjaa? Ja kun suosittelet, älä sano että "tämä kirja on yhtä pelottava kuin The Ring-leffa", mun mielestä Ring ei ollu yhtään pelottava (paitsi siinä alussa mutta se ei nyt kuulu enää tähän topikkiin...). :D
Z.

Meiju

• Ankeuttaja
Unettomia öitä lisää lukemalla unetonta yötä..
« Vastaus #39 : Lokakuu 22, 2004, 16:41:01 »
Pakko sanoa, että olette herättäneet mielenkiintoani lisää Kingiä kohtaan. Olin ennenkin kuullut Kingistä, mutten ole tajunnut/jaksanut/muistanut lainata kirjastosta Kingin kirjoja. Nyt, koulutyötä varten, aloitin lukemaan tässä jonkun kehuman Unettoman yön. Se on jännällä tavalla pelottava, vaikka ei verellä tms. hekumoikaan. Sitä alkaa vaan miettiä, mitä ne kaikki Ralphin kokemukset tarkoittavat - onko hänestä tulossa hullu, vai onko koko kaupunki hullu..

Tulen ehkä lukemaan seuraavaksi Uinu, uinu lemmikkini - koska olette saaneet heräämään mielenkiinnon etenkin sitä kirjaa kohtaan. Huomautuksena lisättäköön, että luen normaalisti fantasiaa ynnä muuta vastaavaa, enkä kauhuun ole tottunut missään muodossa - tv:stä tai kirjoista. Joten katsotaan, menetänkö yöuneni tämän villityksen myötä...

Päivitetty 10. elokuuta 2005. Nyt olen sitten aivan King-fani: omasta hyllystä löytyy Kalpea aavistus ja Pimeä puoli, joita en ole vielä lukenut sekä Piina. Olen lukenut edellä mainitun Piinan, Uinu, uinu lemmikkini sekä Unettoman yön ja olen aloittanut myös Unensieppaajan. Tarkoitus on saada hyllyyn kaikki Kingin kirjat.

Kingin tyyli on tosiaan kaikkialla muualla mitä minä luulin kauhukirjallisuudeksi. Se on juuri sellaista, että ei pelkää mutta kuitenkin pelkää. Uinu, uinu lemmikkiä luettaessa kiljuin mieleni sopukoissa jatkuvasti että älä tee sitä, älä tee sitä, vaikka tiesin että totta kai hän tekee sen.

chikita

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #40 : Lokakuu 22, 2004, 18:00:08 »
Minä en ole hirveästi Kingin kirjoja lukenut, mutta luin tuossa viikko sitten Uinu, uinu lemmikkini, joka näyttääkin olevan melkoisen suosittu täällä ihmisten keskuudessa ;) Se oli aika hyvä sinällään, muttei se ainakaan minusta ollut pelottava. Joku saattaa tietysti olla herkempi. Hyvä juoni siinä kylläkin oli, mutta lopun osasi arvata jo ennalta melko aikaisin. Seuraavaksi ajattelin lukea Carrien tai Cujon.

Poissa Wemia

• Hupsu.
  • Vuotislainen
  • ?
  • Tupa: Puuskupuh
Re: Stephen King
« Vastaus #41 : Joulukuu 07, 2004, 15:39:57 »
Onko tuttu kirjailija?
Mitä mieltä olette herran tuotannosta? Lempikirjoja? Miksi juuri se?

Itse olen lukenut vasta yhden Kingin kirjan, se oli ensimmäinen osa siitä kirjasarjasta, josta tuli myöhemmin elokuva joka näkyi Mtv3:lla.

Aiheet ovat mielenkiintoisia ja niitä käsitellään kiinnostavalta kannalta.
Kirjan nimeä en nyt muista mutta se oli se, jossa musta mies tappoi kaksi pientä tyttöä, mutta lopussa se kai paljastui niin ettei hän ollutkaan tappanut heitä, mutta hän kuoli harmillisesti sähkötuolissa.
Noh taisin jopa paljastaa liikoja.
No olen taas tällä viikolla menossa lainaamaan uutta, jos jotai nnyt kerrankin löytyisi, yleensä ei löydy, on kai niin suosittu :]
Oisinpa luolassa rosvoklaanin, oisinpa rohkea intiaani!

Poissa Wicked Beast

• Sus
  • Vuotislainen
  • Lost and searching
Stephen King
« Vastaus #42 : Joulukuu 08, 2004, 23:37:40 »
Itse olen lukenut Stephen Kingiltä kirjat Uinu, uinu lemmikkini, Eksyneiden jumala ja Unensieppaaja.

Eksyneiden jumalasta en rehellisesti sanottuna osaa sanoa paljon mitään. Siitä jäi vähän semmoinen outo maku suuhun. Meinaan siis sitä että se osoittautui hieman erilaiseksi kuin odotin, MUTTA siinä oli silti jotain tosi mielenkiintoista että se sai kirjan jäämään mieleen. Jossain kohdassa kirja tuntui vähän pitkästyttävältä, mutta se mikä kirjasta teki ainakin jonkin verran hyvän, oli se että se oli jotenkin ahdistava. Niinkuin piinaava. Siis siinä tuli semmoista tiettyä ahdistuneisuutta ja jännittyneisyyttä kun se tyttö sai tietää että sitä seurataan. Sitten kun sai koko ajan miettiä että jääköhän se nyt henkiin, löytääkö se sieltä metästä minnekään. Mutta mun mielestä King olisi voinut kirjoittaa enemmän tuosta minua seurataan, apua-tekijästä. Olisi tuolla aiheella ollut enemmänkin aineksia, luulisin. Niin ja se loppuratkaisu oli aika jännä. Kannattaa lukea tämä kirja jos tykkää piinata itseään kauhealla jännittämisellä, odottamisella ja miettimisellä. :)

Unensieppaajakin oli vähän erilainen kuin odotin... Sekin oli joissain kohdissa turhan jaaritteleva. Mutta se yksi "teema" siinä oli kaikista mielenkiintoisin. Siis se mikä liittyi Dudditsiin. En halua sanoa enempää etten paljasta koko kirjan sisältöä jollekin joka ei ole tätä kirjaa vielä lukenut. :) En osaa tästäkään kirjasta kyllä sanoa juuta enkä jaata. En nyt sanoisi että se jotenkin turha lukukokemus olisi ollut, mutta toisaalta olisin ehkä pärjännyt ilmankin...

Ja voisin sanoa että tuo Uinu, uinu lemmikkini on fantastinen! Tykkään siitä paljon! Se on mun mielestä jopa pelottava, varsinkin jos tykkää ton tyyppisestä kauhusta :) Se on silleen karmiva! Yksi lempikirjoistani! :) Haluaisin sen omaksi mutta tällä hetkellä ei budjetti oikein kestä :(

Mä haluaisin lukea vielä ainakin sen Hohdon, onkohan se tosiaan niin kauhean pelottava kuin siitä sanotaan? Onko kukaan täällä lukenut sitä? Hmm, hyvä minä, kannattaisi varmaan katsoa noita edellisiäkin viestejä... :) *menee lukemaan*
|| Weasley is my king ||
I am Wolf. It is my cry you hear in the night, My eyes that gaze at you from the shadows. It is my heart that beats in your Soul, My strength that makes you whole. I am Wolf. I am in you. You are in Me. We Are Wolves.

Poissa Wicked Beast

• Sus
  • Vuotislainen
  • Lost and searching
Stephen King
« Vastaus #43 : Joulukuu 08, 2004, 23:49:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Lilli"
Välillä ajattelee, kuinka sairas ihminen Kingin täytyy olla pystyäkseen kirjoittamaan sellaisia kirjoja mitä nyt kirjoittaa. Mistä ihmeestä hän saa niihin ideoita? Toivottavasti ei ainakaan omasta elämästään... Hänellä täytyy olla erittäin "villi" mielikuvitus. Eikös hänellä olekkin ollut jonkinlaisia mielenterveys ongelmia?

Hänen kirjoistaan tehdyistä elokuvista en tosin pidä yhtään. Mielestäni hänen kirjansa on raiskattu tekemällä niistä elokuvia. Mm. Uinu, uinu lemmikkini, Carrie ja hohto on mielestäni suorastaan pilattu tekemällä niistä epäonnistuneita elokuvia.

Olen täysin samaa mieltä tuon elokuva-jutun kanssa, järkyttävää. Hävetköön ketkä noita leffan tapasia kammotuksia on tehneetkään.

Vaikka nyt tossa äsken jo kirjottelin jotain ni pitää vielä tän verran sanoa:
Mä oon kuullut että monet (tai ainakin jotkut) Stephen Kingin ideat noihin kirjoihin perustuu hänen näkemiinsä uniin. Huh, toivottavasti mä en ikinä näe tollasia unia! Noista mielenterveysongelmista en tiedä mitään (lääkehuuru-unia, kenties? :D)... Ja kyllä niistä ideoista osa tulee hänen omastakin elämästä. Esim. Unensieppajaan hän on saanut joitain aineksia omasta auto-onnettomuudestaan, josta toipuessaan hän kirjoitti kyseisen kirjan.
|| Weasley is my king ||
I am Wolf. It is my cry you hear in the night, My eyes that gaze at you from the shadows. It is my heart that beats in your Soul, My strength that makes you whole. I am Wolf. I am in you. You are in Me. We Are Wolves.

akira

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #44 : Joulukuu 09, 2004, 14:33:47 »
muutamia oon lukenut, ja lisää yritän koko ajan haalia käsiini :>

parhaita olleet
- carrie
- kosketus (john smith joutuu kauheaan onnettomuuteen, ja herää 4 ja ½ vuoden päästä kooomasta, jonka jälkeen John havaitsee uuden kykynsä. vain koskettamalla ihmistä hän näkee menneitä ja tulevia tapahtumia ks. henkilöstä. oikeesti tosi hyvä :>)
- the body (mikä lie suomennoksena ['Ruumis'?!] kirja (tai novelli) on tosi hyvä :>)
- salainen ikkuna, salainen puutarha (ihan paras. varsinki leffana, ko siinon johnnydeppi ;> mut kirjanakin todella hyvä, suosittelen)

tuossa meinaa muutenkin olla kaikki kingin kirjat jotka oon lukenut, + on sitten pari vähän vähemmän mieleenpainunutta englanninkielistä novellia jne..

Susikaniini

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #45 : Joulukuu 09, 2004, 20:54:47 »
Juu, olenhan minäkin niitä Kingin kirjoja lukenut ja niitä paljonkin pelännyt. On Kingin vika että pelkään komeroani epäterveellisen paljon ja jossain vaiheessa annoin sille uhrilahjoja että se hirviö siellä ei söisi minua. Sitten lopetin Kingin kirjojen lukemisen, kun tulin siihen johtopäätökseen että koska a) ei ole kivaa pelätä koko ajan ja b) Kingillä on taipumus tappaa ne hahmot joista pidän (en suostu antamaan sille anteeksi kaikkien lempihahmojeni räjähtämistä Tukikohdassa), jättäisin niiden lukemisen vähän vähemmälle.

Olen lukenut kirjat Tukikohta, Salem's Lot, Kolkuttajat, Carrie, Tulisilmä ja sitten niitä vuodenaika novellikokoelmia ja muitakin, joiden nimiä en muista. Mustaa tornia tai uudempia kirjoja en ole lukenut ollenkaan, mutta joskus sitten kun on aikaa...
Olen aina pitänyt niistä lyhyistä tarinoista paljon enemmän. Ne ovat paljon pelottavampia kuin ne romaanit, IMO. Sille joka kysyi siitä Rita Hayworthista, niin se kirja on suomeksi Avain pakoon, ja muistaakseni kanssa tuollainen lyhyt. Jossain kokoelmassa se löytyi, en muista vain missä.

Kingin elokuvista ne vähiten "pelottavat" eli Shawshank Redemption (eli juuri tämä Rita Hayworth -elokuva) ja Stand By Me ovat minun suosikkejani. The Running Man (Arnooold!) ja Creepshowt on tietysti hauskaa katsottavaa myös, mutta ei ne hyviä elokuvia ole. Carrieta en ole  koskaan nähnyt vaikka ehkä tahtoisinkin, kun sitä ei niin paljoa haukuta.

diastole decoart

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #46 : Joulukuu 21, 2004, 15:21:01 »
Kingin kirjat kuulostavat jänniltä.
Kauhua, mmm.

Vihdoinkin pääsin lukemaan semmoista. Se 2 on ilmeisesti jonkin sorttista jatkoa Se- kirjalle, tai sitten ei, en tiedä yhtään, kun tämä on vasta ensimmäinen Kingin kirja jota luen.

Ei vaikuta pelottavalta, ainakaan vielä. Kaksi jengiä joista kerrotaan vuorotellen. Ja välillä kerrotaan jotain pellestä.

Kiinnostaisi lukea tuo Hohto, kun sen näin elokuvana vasta viime lauantaina (tosin ei ollut yhtään pelottava). Ja sitten Uinu, Uinu Lemmikkini ja Eksyneiden jumala kuulostavat myös mainioilta.

Kauhua, mmm.

Madara

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #47 : Joulukuu 27, 2004, 15:01:55 »
Lainaus käyttäjältä: "noctuidae"
Apua King-tietäjät!!! Olen etsinyt erästä Kingin novellia, siinä kuolleet eivät pysy kuolleina, vaan palaavat, tapahtumapaikkana kalastajakylä/saari, päähenkilönä miehensä menettänyt nuori nainen...

Tämä tulee ilmeisesti myöhässä, mutta muistelisin tuon olevan kauhun vuodenajat novellikirjoissa. Ennen aamunkoittoa, Jälkeen keskiyön, Kauhun vuodenajat: syksy tjms. Kannattaa plärätä Kingin novellikirjat läpiä ja etsiä novelli sitä kautta.

diastole decoart: Se 2 on suoraa jatkoa Se 1:lle eli ei ole jatko-osa tyyliin Scream 2. Itse olen lukenut Se 2:n (ykköstä ei löydy mistään) ja pääsin juonesta joten kuten kärryille. Kirja on kohtalaisen tylsä ja loppu on totaalisen utopistinen, mutta päähenkilöiden lapsuudenkokemusten kuvaukset ovat todella hyvin tehtyjä ja melko pelottavia. Hohto-elokuva ei ole läheskään yhtä pelottava kuin kirja. Elokuvaa saattoi pitää mielenkiintoisena, mutta siihen se jäi ainakin minun osaltani.

E: 100. viesti. Geeh, enhän minä ole ollutkaan täällä kuin kaksi vuotta...

Sleeping Death

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #48 : Tammikuu 01, 2005, 15:17:00 »
Onhan Stephen ihan hyvä kirjailija, olen lukenut muutaman hänen kirjansa, kuten Carrien, Hohdon, Piinan (joka oli ensimmäiseni), Uinu, uinu lemmikkini ja sen, jossa pikkutyttö eksyy metsään ja jonka nimeä en muista. Kyllä niitä lukee, mutta joko minulla on vain surkea mielikuvistus, odotan niiltä liikaa tai sitten ne vain eivät yleensäkään ole pelottavia. Taitaa olla ensimmäinen vaihtoehto, mitä nyt noista aikaisemmmista viesteistä voi päätellä. Hmph.

Paras noista lukemistani ainakin on Uinu, uinu lemmikkini. Siinä oli eniten sitä jotain. Huonoin ja täydellinen pohjanoteeraus oli Piina, jonka pahaksi onnekseni luin ensimmäisenä, mutta onneksi annoin Stephenille vielä mahdollisuuden ja lainasin juuri tuon Uinu uinu lemmikkini, se hieman paransi mielikuvaa kirjailijasta.
     Carrielta odotin paljon, olin kuullut siitä kaikkea kivaa "tosi pelottavasta ja mahtavasta kirjasta", mutta jouduin senkin suhteen hieman pettymään ensinnäkin sen lyhyyden ja toiseksikin sen epäpelottavuuden takia. Ja vaikka elokuvista täällä ei keskustella, on varmaan aiheellista sanoa, että ei kannata katsoa sellaista moskaa, kuin Carrie (aivan pohjasakkaa leffana).

Piina oli paitsi ensimmäinen lukemani Stephen King -kirjani, se oli myös ensimmäinen lukemani kunnon "kauhukirja" kirjaston aikuistenosastolta. Odotin, että kauhukirjaa lukiessa on vaikea hengittää, hiki valuu otsalta ja yöllä näkee painajaisia. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Ehkä kyse on vain kirjailijasta, mutta en ole vielä vaivautunut lukemaan muiden kyseistä kirjallisuudenlajia muilta kirjailioilta, sillä pidän fantasiasta enemmän. Ehkä pitäisi välillä lainata vaikkapa jotain Dean Koontzin (kai se noin kirjoitetaan...) tuotantoa, jotta voisin taas innostua kauhusta paitsi elokuvissa, myös kirjoissa.

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
Stephen King
« Vastaus #49 : Maaliskuu 28, 2005, 19:02:40 »
Nyt kun Stephen Kingin nimi on herättänyt kiinnostukseni, voisin vaikka nostaa tämän topicin henkiin.

Olen tähän mennessä lukenut kolme Stephen Kingin romaania. Suomeksi luin kirjan Uneton Yö ja alkuperäisellä kielellä opukset Dreamcatcher (Unensieppaaja) sekä Bag of Bones. Suosikkini näistä on ilman muuta tuo viimeisenä mainittu. Luulisin ettei sitä ole vielä suomennettu, sillä siinä on muutamia kohtia joiden kääntäminen voi olla hyvinkin monimutkaista.

Bag of Bones siis kertoo leskeytyneestä menestyskirjailijasta nimeltä Mike Noonan, jota vaivaavat sekä "kirjailijan este" (miten selittäisit lyhyesti sanan "writer's block"?) että painajaiset kesämökistään, jossa hän oli joskus aikaisemmin lomaillut vaimonsa kanssa. Mike päättää muuttaa alueelle ja tutustua paikallisiin ihmisiin, kun hän joutuukin keskelle huoltajuuskiistaa. Hänestä myös tuntuu, että vaimo haluaa pitää vielä yhteyttä rajan tuolta puolen. Tuo oli siis omin sanoin, näin juonesta kerrotaan virallisilla sivuilla:

Several years after his wife's death, novelist Mike Noonan still suffers writer's block. A dream inspires him to return to the couple's summer retreat in western Maine, a lakeside house called Sara Laughs. Shortly after arriving, Noonan is caught in the middle of a custody battle involving the daughter of an attractive young widow and the child's enormously wealthy grandfather. He also discovers that Sara Laughs is haunted and that his late wife, Johanna, still has something to tell him.

Kirja ei ole juurikaan pelottava (paitsi Miken painajaiset Sara Laughsista ovat aika karmivia), mutta paikoin jännittävä ja myös hyvin koskettava. Tämä on kertomus menetetystä ja uudelleen löydetystä rakkaudesta sekä haudatuista salaisuuksista.

Bag of Bones -elokuva tulee ilmestymään alkuvuodesta 2006, tällä hetkellä sille etsitään näyttelijöitä ja kuvauspaikkaa. Kaiken varalta on kannattavaa lukea romaani ennen sitä, siihen tosin tarvitaan tarpeeksi hyvää eng. kielen osaamista. Suomennosta ei saata ainakaan vähään aikaan ilmestyä, siihen vaatisi nimittäin aika konstikkaan suomentajan muutamaa kohtaa varten. On hankalaa selittää miksi paljastamatta kirjasta liikaa, mutta sanon vain että kyseessä on paljon suurempi haaste kuin joku Tom Marvolo Riddle.
My gramma has this joke where she says "Knock knock"
I say "Who's there?"
She says "I can't remember" and starts to cry