Kirjoittaja Aihe: Stephen King  (Luettu 13619 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

scout

• Ankeuttaja
Stephen King
« : Toukokuu 28, 2003, 18:46:28 »
Kyllä King minusta oman topikin ansaitsee.
Kyseessä siis -Kauhun Mestari-
Kuten jotkut häntä otsikoivat. Onko tuttu kirjailija?
Mitä mieltä olette herran tuotannosta? Lempikirjoja? Miksi juuri se?

Itse pidän suuresti hänen kirjoistaan. Ne ovat useimmat todella hyvin kirjoitettuja ja ihan uskomattoman pelottavia...
Ja aiheetkin ovat kiehtovia ja moninaisia.
Kun toisessa kirjassa auto herää eloon ja alkaa tappaa ihmisiä (saattaa kuulostaa naurettavalta muttei sitä ole!) niin toinen kertoo melkein kokonaan ketsään eksyneestä tytöstä.
Olen lukenut kaksitoista kirjaa, ja muutama on puolivälissä.

Ehdottomia suosikkejani ovat -Uneton yö- ja -Carrie-
Ensimmäinen kertoo Ralph Robertsista ja tämän unettomuudesta ja sen hmm.. mielenkiintoisista seurauksista.
Jälkimmäinen taas on kertomus koulutytöstä nimeltä Carrie.
Carriella on kyky liikuttaa asioita tahdonvoimalla.
Hän on kauhean koulukiusattu ja lopulta, koulunpäättäjäisissä, tapahtuu kauheita...

Eli siis, minä tiedän että täällä on King faneja joten kirjoitelkaapas tänne :p

Karolane Fireball

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2003, 19:56:39 »
Kingin kirjoja en montaa vielä ole lukenut, mutta aion vielä niitä lukea. Todella hyvä kirjailija, joka saa todellakin niskavillat pystyyn. Hän osaa kirjoittaa jännittävästi ja pelottavasti, muttei tee kirjoistaan heti mitään murhaaja hyökkää juttuja tai epäuskottavia sellaisia. King kirjoittaa asiat niin että ne voisivat olla totta, jolloin jännitys vain lisääntyy. Esim tulisilmässä asiat voisi todellakin olla totta, koska kaikkki on selitetty huumeen(tai vastaavan) takia.
 Kingin kirjoja ensiin montaa ole lukenut jonka äsken mainitsin, enkä kaikkia aio kuitenkaan lukea, koska jotkut todella menevät asioihin, joiita minäkään en kestä. Ainut kirja elämässäni, jolle sanon hyvästit jo ennen kun olen nähnyt sitä, vain sen takia että kuulen sen käsittelevän aiheen. En tiedä nimeä enkä mitään, muuta kuin että kirja kertoo miehestä joka on laittanut koiran pakastimeen ja tutkii kuinka se jäätyy... tai vastaavaa.
 Mutta jotten toistaisi itseäni monesti kehoitan vain monia lukemaan Kingin kauhukirjoja, mutta älkää kuitenkaan kyllästykö vaikka alku tuntuisi tylsältä(niinkuin se välillä tuntuu) kyllä ne parantuvat vähän liikaakin loppua kohti.

Yönlilja

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #2 : Toukokuu 29, 2003, 20:34:46 »
Olen lukenut yhden Kingin kirjan, Tulisilmän. Se oli muistaakseni jopa ensimmäinen joka suomennettiin. Pidin siitä kovasti, vaikkakaan se ei ollut pelottava. King onnistui pitämään mielenkiintoani yllä koko kirjan ajan, vaikka siitä olisi saanut todella tylsän. Muita kirjoja en ole toistaiseksi saanut käsiini, vaikka haluaisin lukea Uinu uinu lemmikkini:n. Äitini ei vain anna. Hän oli kuulemma itse lukenut sen mökillä ja pelännyt sen jälkeen ulkohuussia kamalasti. Hän oli kirjan lukiessaan yli 20-vuotias.
Uskon siis, että King osaa kirjoittaa pelottavaa tekstiä. Tätä ei Tulisilmä osoittanut, mutta ainakin saan lukuprojektin kesäksi.

Lilli

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #3 : Toukokuu 30, 2003, 15:11:07 »
Kingin kirjat ovat kyllä aivan loistavia, mutta järkyttäviä. Hyvällä tavalla. Moniko on lukenut hänen kirjansa Naisen raivo? Se oli suorastaan sairas. Hirveätä ajatella, kuinka moni nainen joutuu kokemaan sen saman oikeassa elämässä joka päivä.

Välillä ajattelee, kuinka sairas ihminen Kingin täytyy olla pystyäkseen kirjoittamaan sellaisia kirjoja mitä nyt kirjoittaa. Mistä ihmeestä hän saa niihin ideoita? Toivottavasti ei ainakaan omasta elämästään... Hänellä täytyy olla erittäin "villi" mielikuvitus. Eikös hänellä olekkin ollut jonkinlaisia mielenterveys ongelmia?

Hänen kirjoistaan tehdyistä elokuvista en tosin pidä yhtään. Mielestäni hänen kirjansa on raiskattu tekemällä niistä elokuvia. Mm. Uinu, uinu lemmikkini, Carrie ja hohto on mielestäni suorastaan pilattu tekemällä niistä epäonnistuneita elokuvia.

scout

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #4 : Toukokuu 30, 2003, 15:57:17 »
En ole lukenut Naisen raivoa mutta se on kyllä listalla seuraavana...

Kuten sanottu nerouden ja hulluuden raja on kovin häilyvä.
Samaa voisi ehkä sanoa Tolkienista.
En sitten tiedä onko hänellä diagnosioitu mielenterveys onkelmia, mutta hänhän oli siinä jossain auto onnettomuudessa muutama vuosi takaperin.

Minunkin mielestäni lähes kaikki ne leffat ovat ihan surkeita.
Suurin osa on tehty joskus 80-luvulla ja silloin kun leffat nyt olivat vähän sitä sun tätä...
Ja toinen asia mikä niissä minua rassaa on se että alkuperäisessä juonessa ei ole pysytty.
Esim. Carriessa (tehty joskus 70 luvulla muistaakseni) tapahtumat muuttuvat aika radikaalisti lopussa...
Tuosta Unensieppaajasta en tiedä mutta Nytissä luki että sitä on sanottu maailman huonoimmaksi kauhuelokuvaksi.
Voi olla mutta kirja oli itselleni kyllä ihan törkeen pelottava.
miun heikko kohtani kun ovat nuo ufot...:p

Hattara

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #5 : Lokakuu 15, 2003, 14:21:31 »
Aika vasta löysin Kingin kirjat. Ihanaa kuinka sitä saa lukea jotain niin pelottavaa, että sen jälkeen pitää katsoa puoli tuntia ostostv:tä ennen kuin uskaltaa alkaa nukkumaan ja pitää miettiä kahteen kertaan uskaltaisiko sittenkään sammuttaa valoja.

Mutta King ei herkuttele kauhukohtauksilla. Se kaikista kamalin kauhu syntyy juuri niistä pienistä vihjauksista, tarkoista kuvailuista jne. Olisihan se aika ankeaa lukea kauhukirjoja joissa mätetään kauhua ja väkivaltaa joka tuutista. Mutta King sentään on kehittänyt juonen, henkilöhahmot ja niiden taustat. Lukija saa tavallaan aikaa tutustua hahmoihin (mitä se Hattara taas höpöttää?). Ja se että tapahtumat sattuvat esikaupungeissa ja "normaaleissa" miljöissä, lisää kauhua entisestään.

Pitää kai kohta mennä kirjastoon lainaamaan lisää Kingiä. Nyt on kesken Tulisilmä, mutta se ei vaikuta kovin pelottavalta... vielä :).

Madara

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #6 : Lokakuu 16, 2003, 23:08:11 »
Uu, Kingiä. Itselläni on pienoinen Kingin kirjojen kokoelma ja kirjastosta niitä puuttuvia olen tietysti lainaillut. Mikä aiheuttaa kauhun Kingin kirjoissa? Minuun ainakin iskivät erityisen pahasti kaikki "taustalta" tulevat äänet ja henkilöhahmojen ajatukset, jotka on laitettu sinne tänne tekstin väliin. Ne ovat niin lyhyitä ja keskeneräisiä, aivan kuin omia ajatuksia, kun oikein pelkää. Etenkin Hohdossa ja Uinu, uinu lemmikissä nämä tulevat hyvin esiin.

Kingin elokuvat ovat nyt... per*eestä, suurin osa. Carrieta olen kuullut kehuttavan, mutta niin toisaalta Hohtoakin, mutta se ei ollut pelottava ja monet tärkeät kohdat oli leikattu pois. Hohdosta voisi suositella kaksi osaista minisarjaa, joka on joskus ilmestynyt. Se oli jo vähän spookinpi. Mutta yleisesti: älä missään nimessä arvostele Kingin kirjoja elokuvien perusteella (äläkä Kingiä kirjoittana elokuva kässäräiden perusteella köhköhUnissakävelijätköhköh). Elokuvissa ei koskaan saada vangittua tunnelmaa, vaan ne jäävät aina sinne "BUU! MÖRKÖ NURKAN TAKANA"-tasolle.
Kingistä kirjailijana: ylempänä kyseltiin Kingin mielenterveydestä (Kingin itsekirjoittama elämänkerta Kirjoittamisesta on suositeltava). Alkuaikoinaan King käytti huumeita ja muistaakseni esim. Cujo ja Carrie on tehty huumehöyryissä. Muuten King on tietääkseni selväjärkinen, vaikka mitä väliä sillä on kunhan kirjoittaa hyviä kirjoja?

Tuo toistaminen alkaa oikeastaan näkyä pahasti vasta näissä uusimmissa kirjoissa Kalpea aavistus on vielä ihan OK, Unisieppari alkaa jo ontua, mutta novellikokoelma Tappajavirus matkalla pohjoiseen... Okei, vaikka King haluaisikin herättää novellien lukuinnon ihmisissä, sitä ei tehdä julkaisemalla tuollaista pa*kaa. Älkää lukeko tuota novellikirjaa, tarinat ovat tylsiä, vailla järjellistä juonta ja Kingin pelottavuus on lipsunut pahemman kerran. Jos novelleja täytyy lukea, ottakaa hyllystä ennemmin Yksinäinen sormi, Anteeksi oikea numero tai joku Kauhun vuodenajoista. Vasta nämä uudemmat ovat näitä itseään toistavia: muuten Kingit ovat kaikki melko omaperäisiä.

Itse aloitin lukemisen Ihmissuden vuodella, mikä on hyvä valinta kauhuun ensikertaa tutustuvalle: saa jonkinlaisen kuvan siitä, mutta ei istu myöskään silmät ulospullistuneena seuraavaa kahta kuukautta. Christie, tappaja-auto ei ole erityisen pelottava (tylsä IMHO), mutta kunnon kauhua saa jo edellä mainitusta Hohdosta ja Uinu, uinu lemmikistä. Jätin vessan valon päälle yöksi ja, uskokaa pois, minua ei säikäytetä helpolla. Eksyneiden jumala on myös ihan sitä peruskamaa Naisen raivon ja Doloreksen tunnustuksen kanssa. Pedon sydäntä olen kuullut haukuttavan varsin paljon, mutta pian siitä pitäisi saada omakohtaisia kokemuksia. Sanon vielä kerran: älkää lukeko missään tapauksessa Tappajavirusta matkalla pohjoiseen, ainakaan ensimmäisenä kirjananne. Sitä pelästyy vain vainoharhainen kana ketun kolossa. Jos sekään.

Edittaan lisää, jos tulee mieleen.

Erlkönig

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #7 : Marraskuu 23, 2003, 21:29:56 »
Spoilaa!

Lainaus käyttäjältä: "Madara"
. Sanon vielä kerran: älkää lukeko missään tapauksessa Tappajavirusta matkalla pohjoiseen, ainakaan ensimmäisenä kirjananne. Sitä pelästyy vain vainoharhainen kana ketun kolossa. Jos sekään.

Yhdyn tuohon täysin.
Ostin sen enkuksi puoli vuotta sitten enkä ole vieläkään saanut loppuun.
Ruumiinavaushuone 4 pisti nauramaan ennemmin kuin pelotti,
ja realistisuus oli siitä kaukana.
The Man in the Balck Suit oli suhtkoht hyvä mutta aika ällöttävä...

Tuosta toistamisesta olen samaa mieltä. Lisäksi King on alkanut kirjoittaa lällympää tekstiä nyttemmin. Katsokaa vaikkapa Musta Torni 4 tai Kalpeaa Aavistusta tai juuri tuota yllä mainittua...
Okei, en ole lukenut Kalpeaa Aavistusta mutta olen kuullut huhuja.

Luin Uinu Uinu Lemmikkini vähän aikaa sitten uudestaan.
En muistanut siitä paljon muuta kuin sen että se pelotti kamalasti :p
Tuo nimikin on jo tuollainen pahaa enteilevä ja mystinen, kuin jostain runosta.
Enkun kielinen nimi Pet Sematary kuulostaa hassulta ja tajusin vasta vähän aikaa sitten että kijoitusvirhe (sematary on oikeasti cemetery) nimessä on tahallinen. Siellä hautuumaallahan lukee Lemmikkejen Leposia eli Pet Sematary.

Ja luoja että mä olin kauhusta kankeana...

Saatat kuulla ääniä, ihmismäisiäkin. Mutta kuikat ne vain moikuvat tuolla etelämpänä Prospectin suunnalla...

Tarkkaa kirjoitusasua en muista.
Tuo saattaa kuulostaa noin irrallisena aika tyhmältä mutta odotahan kun Louis tarpoo Pikku Jumalan Suolla ja Wendigo käkättää metsässä O_o
Se oli koko kirjan pelottavin kohta.

Sitten luen myös The Tommyknockersia, eli Kolkuttajia enkuksi.
Se oli pakko ostaa kun en ollut löytänyt sitä suomeksi mistään ja löysin sen Akateemisesta.
Siinähän on ufoja, mitkä ovat siis minulle heikko kohta. Jaiks!

Mitä mieltä te muut olette Doloreksen Tunnustuksesta?
Minun mielestäni se ei ollut mitään peruskamaa.
Sehän oli loistava! Luin sen yhdessä illassa.

Ruusa Gamgi

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #8 : Marraskuu 26, 2003, 13:58:24 »
Mutta eihän King kirjoita pelkästään kauhukirjallisuutta!

Minä en ole koskaan lukenut, enkä varmaan tule lukemaankaan Kingin kauhukirjoja. Minua ei kiinnosta mikään kirja vain pelottavuuden vuoksi, pitää olla jotain enemmän. Ja onhan Kingin kauhukirjoja haukuttu (tuskin ihan turhaankaan) joutavaksi kioskikirjallisuudeksi.

Monen King-fanin väheksymä Musta torni -sarja kyllä kolahtaa. Musta torni onkin Kingin pitkäaikaisin ja voisi sanoa, että merkittävinkin tuotos. King alkoi Kirjoittamaan Tornia 70-luvulla, eikä sarja ole vieläkään valmis. Tähän asti on ilmestynyt viisi osaa (viimeisin vasta enkuksi) ja kaksi vielä tulossa.

Mikä Mustassa tornissa on sitten niin hyvää? MAHD. pieniä spoilereita muttei mitään oikeasti spoilaavaa:

Mustan tornin ykkösosa, Revolverimies, kertoo kiehtovasta, väkivaltaisesta mutta mystisestä ja romanttisesta Rolandista, joka tavoittelee Mustaa tornia. Kukaan ei tiedä, mikä ja missä Torni on, mutta Torni on Rolandin ainut määränpää ja Roland tekisi Tornin vuoksi mitä vain. Rolandin maailma on taantunut ja tuhoutumisen partaalla, ja Roland uskoo olevansa ainut, kuka pystyy sen vielä pelastamaan.

Seuraavissa osissa Rolandin matka jatkuu uusien kumppanien ja vaikeuksien kanssa. Kirjoissa kerrotaan myös flashbackina Rolandin menneisyydestä erittäin merkittäviä seikkoja. Neljäs kirja on melkein kokonaan Rolandin menneisyydestä.

Mustan tornin kerronta on vähän vaikeaselkoista, mutta asiat selkenevät vähitellen omaa tahtiaan. Vastapainoksi lukija saa aina vain uusia ongelmia pohdittavaksi. Kirjat vetävät lukijan totaalisesti mukaansa, varsinkin kakkoskirjasta eteenpäin. Ykkösosa saattaa vaikuttaa jopa tylsältä, mutta jälkeenpäin lukiessa se vaikuttaa jo ihan eri kirjalta.

Musta Torni -sarja on parhaita lukemiani, menee jo samalle tasolle Tolkienin kanssa, vaikka nämä ovatkin ihan erilaisia keskenään. Toivottavasti tekstini saa jonkun muunkin innostumaan Torneista, suosittelen kaikille, jotka haluavat vähän haastavampaa lukemista! Ja jostain kumman syystä koen Mustan Tornin ja  Matrixin välillä jonkinlaista samankaltaisuutta, joten kaikki Matrix-fanit nyt ainakin lukemaan tätä Kingin varmasti parasta kirjoitustyötä!
Uskallan tosiaankin sanoa Tornia Kingin parhaaksi, vaikka muita Kingejä en ole lukenutkaan, koska mitään tästä parempaa King ei yksinkertaisesti voi saada aikaan.

Erlkönig

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #9 : Marraskuu 26, 2003, 15:31:57 »
Mustan Tornin neljä ensimmäistä osaa olen minäkin lukenut.
Ensimmäinen tuntui kieltämättä aika tylsältä ja vaikealta, mutta kyllä se siitä kakkosesta eteenpäin oli ihan mukiinmenevää.
Kunnes sitten tultiin neloseen. Voi luoja että se oli ankeaa tekstiä verrattuna muihin, tuntui että lukijaa hieman rahastettiin..
Olin tottunut saamaan Kingiltä pelottavaa luettavaa mutta sen sijaan saankin lukea romantiikkaa.
Nelonenhan kertoo Rolandin suhteesta naiseen nimeltä Susan Delgado tämän menneisyydessä.
Mutta sehän on vain minun mielipiteeni :P
En saanut luettua sitä loppuun, pitäisi varmaan aloittaa uudestaan

Selvennuksen vuoksi voisin laittaa ilmestyneiden osien nimet tähän:

1. Musta Torni/The Gunslinger
2. Kolme Korttia Pakasta/The Drawing Of The Three
3. Joutomaa/The Wastelands
4. Velho/Wizard And Glass
sekä 5. Wolves Of The Calla jota ei vielä olla suomennettu.

Kolmosesta pidin kaikkein eniten, siinä kun oli Blane Yksiraiteinen.

KERTOKAA MINULLE ARVOITUKSIA!...
hehheh:p

Ruusa Gamgi

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #10 : Marraskuu 26, 2003, 21:09:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Erlkönig"

Olin tottunut saamaan Kingiltä pelottavaa luettavaa mutta sen sijaan saankin lukea romantiikkaa.

Juu, sanoinkin että tavallisesta Kingin tuotannosta pitävät eivät välttämättä Mustasta Tornista perusta. Minusta Susanin ja Rolandin tarinalla oli oma viehätyksensä, ja se on tärkeä kohta Rolandin elämässä. Sen pohjalta voi käsittää myös monta muuta asiaa Musta Torni -kirjoista. Kuitenkin parasta kirjojen antia on eri maailmojen olemassaolon ja niiden yhteyksien pohdinta ja itse mystinen Musta Torni ja sen vaikutus maailmaan/maailmoihin. Mustaa Tornia lukiessa saa - ja pitää - miettiä. Jos syvällisempi pohdinta ei kiinnosta, kirjoista tuskin saa mitään irti.

Ja Roland on paras hahmo missään kirjassa ikinä. Raaka mutta romanttinen, synkkä mutta seksikäs.

Poissa Vendel

• Vuotislainen
    • http://www.geocities.com/disturbed_toons
Stephen King
« Vastaus #11 : Marraskuu 26, 2003, 21:59:17 »
No. Periaatteen vuoksi on kai kommentoitava. Pienoisesti obsessoitunut kun olen.

Stephen King löytyi varhaisteini-iässä shokkihoitoa hakiessani, mutta kas - koukutuin kirjoihin aivan muista syistä. Mielestäni King ON hyvä kirjoittaja ja olen syvästi viehtynyt useihin hänen henkilöhahmoihinsa (esim. Roland - jota en kyllä IKINä ole osannut seksikkääksi ajatella - Häviäjien kerho, Jack - Iason, "Danny of Overlook"). Eihän se mitään nobeltavaraa ole, eikä tarvitsekaan olla,  mutta varsin viihdyttävää. Välillä suurimmat shokkiefektit syntyvät Kingin tavasta kaivella ihmismielen mutaisimpia hautoja, ei niinkään hänen henkilöhahmojensa tavasta kaivella toistensa sisäelimiä. Kingin ihmiset tekevät inhottavia asioita toisinaan pelkissä sivulauseissa.

Ehkä tästä syystä minua ei ole juurikaan haitannut Kingin linjan selkeä pehmeneminen viime vuosina. Pidän kirjoitustyylistä. "Siihen kasvaa kiinni"...:) Jos mässäilyä metsästää, kannattaa kenties hankkia käsiinsä Kingin vanhempia novelleja kuten Jälkeen keskiyön ja Ennen aamunkoittoa, jotka mielestäni ovat usein romaanitasoa verisempiä (tuhti, subjektiivinen yleistys).

Siitä olen kai omituinen fani, että mielestäni Musta Torni on kenties herran parasta tuotanoa...ja kai myös siitä syystä omituinen, että minulla on...öh...kingaiheinen tatuointi. Onneksi se ei sentään esitä herran pärstää (siinäpä vasta idea). Musta Tornihan muuten poukkoilee esiin useissa muissakin kirjoissa, kuten moni on varmaan huomannut. Tuo oman kivan lisäsävynsä mielestäni kirjoihin.

Ruusa Gamgi

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #12 : Marraskuu 26, 2003, 23:21:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Vendel"
(esim. Roland - jota en kyllä IKINä ole osannut seksikkääksi ajatella --

No tuolla seksikkyydellä en tarkoittanut ihan sellaista perinteistä seksikkyyttä, en oikeastaan osaa kuvailla mitä sillä tarkoitin... Ehkä jotain samankaltaista kuin Tolkienin Aragornilla, mutta synkempää laatua.

Lainaus käyttäjältä: "Vendel"
minulla on...öh...kingaiheinen tatuointi. Onneksi se ei sentään esitä herran pärstää (siinäpä vasta idea).

Päivän paras! :D

Erlkönig, minä en taas pitänyt Banesta, se oli ihan liian ärsyttävä. Ei edes pelottava, ainoastaan ärsyttävä, ainakin näin jälkeenpäin ajatellen. Ja muutenkin kolmoskirjan alku oli mielestäni mielenkiintoisempi kuin loppu. Sama muuten oli neloskirjassakin, loppu oli tylsä verrattuna juuri kuultuun, jokseenkin järkyttävään Susanin tarinaan.

Äh, nyt tuli kamala hinku lukea Tornia, nukkuminen taitaa taas jäädä... Minulla onkin sopivasti Kolme korttia pakasta lainassa, enkä ole vielä tämän lainauskerran aikana lukenut sitä.

sukulaissielu

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #13 : Marraskuu 27, 2003, 15:39:56 »
Arvostan Kingin mahtavaa mielikuvitusta suuresti ja luen hänen kirjojaan minkä ehdin. King kuvaa ihmismielen kiemuroita erittäin taitavasti ja todentuntuisesti. Varsinkin pelon kuvaaminen on erittäin onnistunutta. Miten ihmeessä King keksii aiheita niin upeisiin kirjoihin?

Ei Kingin kirjat varsinaisesti pelottavia ole ja kaikki Kingiä lukeneet tietävät tuon kauhun olevan ns. psykologista kauhua. Ainakaan paikkakuntani kirjastossa Kingin kirjoja ei ole merkitty kauhukirjoiksi (ja pidän suurena vääryytenä sitä ettei Kingin kirjoja koskaan löydy kirjastosta silloin kun haluaisi).

Olen vasta lukenut joitain novelleja, Carrien, Cujon, Doloreksen tunnustukset, Tulisilmän ja vähän aikaa sitten Piinan ja himoan yhä vain lisää. Ainakin haluaisin lukea Se:n ja Uinu, uinu lemmikkini. No, ainakin jouluksi on yksi Kingin kirjoista luvassa.

Satsuki

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #14 : Joulukuu 02, 2003, 20:59:13 »
Tutustuin Kingin kirjoihin viime kesäloman alussa kaverini pidettyä pitkiä puheita miehen tuotannon puolesta. :)
Aloitin lukemisen Carriesta ja jatkoin Eksyneiden jumalan, Hohdon, Pimeän puolen ja Uinu, uinu lemmikkini kanssa. Näihin kirjoihin rajoittuukin King-tietämykseni, enempää en ole ehtinyt/jaksanut lukea.

Kingillä on todella kiehtova kirjoitustyyli, jonka taatusti tunnistaa. Olin yllättynyt siitä, etteivät Kingin kirjat olekaan (ainakaan pelkästään, ainakaan kaikki) verellä mässäilyä, vaan enemmänkin juuri psykologista kauhua - ja sehän on vain positiivinen asia. Carrie vavisutti aika lailla, Uinu, uinu lemmikkini ja Hohto veivät minulta yöunet ja Eksyneiden jumalastakin pidin, vaikkei juoni kovin monipuolinen ollutkaan. Pimeä puoli on kuitenkin mielestäni paras lukemistani Kingeistä; kaksosidea, johon kirjan juoni perustui, oli jotain todella ovelaa. Ja taisin saada jonkin asteen varpuskammonkin sitä lukiessani. ;)

Niin, kyllä minä luen lisää Kingiä, jonakin päivänä kun löydän tarpeeksi aikaa. Olisi mukava tietää mitä kirjoja kannattaa lukea saadakseen mahdollisimman monipuolisen kattauksen miehen tuotannosta - kaikkia hänen teoksiaan ei aikomukseni ole lukea. Eli ehdotuksia otetaan vastaan. :)

Tietyt King-suomennokset ovat kuitenkin hyvän kirjallisuuden raiskausta. Itseltäni meinasi jäädä Hohto kesken aivan *järkyttävän* 70-lukuisen suomennoksen takia (All Fools' Daykin oli älykkäästi suomennettu "kaikkien hullujen päiväksi). Pitäisi tietysti lukea alkuperäiskielellä, tottahan toki.

Erlkönig

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #15 : Joulukuu 04, 2003, 15:43:02 »
Lainaus
Niin, kyllä minä luen lisää Kingiä, jonakin päivänä kun löydän tarpeeksi aikaa. Olisi mukava tietää mitä kirjoja kannattaa lukea saadakseen mahdollisimman monipuolisen kattauksen miehen tuotannosta - kaikkia hänen teoksiaan ei aikomukseni ole lukea. Eli ehdotuksia otetaan vastaan. :)

Noh, minun mielestä kannattaa lukea ainakin Doloreksen Tunnustus (Dolores Claiborne). Se on aika erilainen kuin useimmat Kingin kirjoista, joittenkin mielestä huonompaan suuntaa erilainen, mutta minä luin sen yhdessä illassa :p
Se kertoo Doloreksesta joka vihdoin tunnustaa poliisille erään murhan minkä teki monta vuosikymmentä sitten täydellisen auringonpimennyksen päivänä.
se on tosi hyvä!

Sitten sinun kannattaa lukea Mustaa Tornia, siitä on täällä jo puhuttukin. Ei ehkä omia suosikkejani mutta kannattaa silti.

Mutta, jos et mitään muuta lue, niin lue Se.
Sitä on sanottu Kingin parhaaksi teokseksi, eikä syyttä.
Se sijoittuu Derryyn, Mainelaiseen pikkukaupunkiin jonka voi löytää melkein jokaisesta Kingin kirjasta ohimennen.
En kerro enempää juonesta mutta tämän lainauksen laittan The Tommyknockerseista:
(Tämä siis paljastaa aika paljon Se:stä)

Tommy had begun to hallucinate; as he drove up Wentworth street, he thought he saw a clown grinning up at him from an open sewer manhole- a clown with shiny silverdollars for eyes and a clenched white glove filled with balloons.

Voinpa kertoa että se EI ollut hallusinaatio...

Piparminttu Pipsa

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #16 : Joulukuu 04, 2003, 16:56:29 »
Mä en ole lukenut Kingin kirjoista muita kuin yhden; Kuoleman käytävän.
Onko kukaan lukenut sitä? Tai nähnyt sitä leffaa Vihreä maili?
Täytyy sanoa, että molemmat ovat ihan älyttömän hyviä, yhdet parhaimmista.
 Mä ehdin alottaa myös Hohdon, mutta sitten alkoi pelottaa, hui!
Tosta IT:stä. Mä oon suunnitellu et mä luen sen joskus. Mä oon nähny sen leffan, sehän tuli tässä yks päivä telkkarista.
Erityisesti mä pidin niistä päähenkilöistä, kun niistä näki selvästi, että ne välitti toisistaan. Ja ne oli hauskoja.

~They all float down here, and when you're down here with me, fat boy, you'll float, too!~

UniKukka

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #17 : Tammikuu 12, 2004, 21:06:17 »
Monet Kingin romaanien pohjalta tehdyt elokuvat toimivat ihan hyvin, vaikka eivät kirjoille vertoja vetäisikään. Kirjoista tehtyjä elokuvia on ehkä epäreilua verrata kirjoihin, sillä harvoin ne yltävät samalle tasolle. Kirjoissa kerronta on paljon syvempää. Sen sijaan elokuvia on syytä arvioida elokuvina; ilman ennakko-odotuksia ne voivat toimia hyvinkin. The Shining ja Carrie ovat mielestäni Kingin romaanien pohjalta tehtyjen elokuvien parhaimmistoa. Myös The Green Mile, Pet Sematary, Misery ja The Dead Zone ovat ihan kelvollista katsottavaa. Esimerkiksi.

Lyhyistä novelleista tehdyillä elokuvilla (Stand by Me, Shawshank Redemption, Apt Pupil) on ehkä paremmat mahdollisuudet onnistua, koska Kingin pitkiä romaaneita on ilmeisen mahdotonta kuvata tavalla joka täysin tyydyttäisi lukijoita. King luo henkilöhahmojaan pitkään ja hartaasti, mikä todella herättää ne henkiin. Myös minisarjat voivat toimia, koska ne antavat enemmän tilaa filmatisoida pitkiä tarinoita. Tosin ei aina: It on kirjana loistava, mutta sen kaksiosainen filmatisointi ei yllä lähellekään ja jää varsin köyhäksi. Ensimmäisessä puoliskossa Kingin loistavat lapsuudenkuvaukset on onnistuttu tallentamaan kohtuullisesti myös valkokankaalle, mutta toinen puolisko läsähtää pahemman kerran.

Ja Kingistä käsikirjoittajana; onnistuneitakin löytyy. Kingin minisarjoiksi käsikirjoittamat Storm of the Century ja etenkin Rose Red ovat varsin viihdyttävää katsottavaa.

Madara

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #18 : Tammikuu 18, 2004, 21:39:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Piparminttu Pipsa"
Mä en ole lukenut Kingin kirjoista muita kuin yhden; Kuoleman käytävän.
Onko kukaan lukenut sitä? Tai nähnyt sitä leffaa Vihreä maili?
Tosta IT:stä. Mä oon suunnitellu et mä luen sen joskus. Mä oon nähny sen leffan, sehän tuli tässä yks päivä telkkarista.

Vihreä maili on mitä ilmeisemmin paras Kingin kirjoista tehty elokuva. Kauhuelokuva maailmassa Kingin nimi saa ennemmin kiertämään elokuvat kaukaa kuin innostumaan. Vihreä maili oli kirjana ja myös elokuvana jännittävä ja henkilöhahmot olivat kaikki hyvin onnistuneita. Välillä oli tietysti tylsiä kohtauksia, mutta niinhän on kaikissa kirjoissa.
"Se" on kirjana aivan hyvä (vaikka olenkin lukenut vain kakkos osan, on sen verran harvinainen kirja), vaikka loppu olikin täysin utopistinen. Kingin kirjat läsähtävät aina lopusta, jos King yrittää luoda jonkin näkyvän pahan (paras oli ehdottomasti tappajakarhu). Se-elokuva oli alusta aivan jännittävä sitä katsoi välillä ihan järkyttyneenä "juokse pois, juokse pois!" olotilassa, mutta se loppu. Ei sitä tietenkään voinut tehdä samallalailla kuin kirjoissa, mutta silti... Satoja vuosia kylää riivannut tappajahirviö tapetaan potkimalla sitä mahaan? Jessus...

Pahimman mokan King teki kyllä ruvetessaan elokuvaläsikirjoittajaksi. Vai voiko joku sanoa, että piti aidosti "Unissakävelijöistä"? Egyptiläiset kissahirviöt syövät ihmisiä ja näyttävät ääliömäisiltä. Kaverinikin katsoi ja kun piti keksiä jotain hyvääkin sanottavaa elokuvasta: "Hei, näitkö siellä niiden kissaotusten talossa olleita lohikäärme-esineitä? Mahtavia!" Ja tämä oli myös kaverini mielestä elokuvan hyvä puoli. Surullista.

Ruusa Gamgi

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #19 : Tammikuu 20, 2004, 21:07:26 »
Näistä Kingin teoksista tehdyistä elokuvista, vielä.

Tällainen leffa kuin Avain pakoon (http://www.imdb.com/title/tt0111161/) on rankattu IMDB:ssä kaikkien aikojen toiseksi parhaimmaksi elokuvaksi. Vihreä maili on IMBD:n sijalla 125.
Käsikirjoitus elokuvassa on Kingin novellin pohjalta. Onko kukaan nähnyt?

Toivo

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #20 : Tammikuu 20, 2004, 22:58:57 »
Ah, Rita Hayworth - avain pakoon (Shawshank Redemption) on loistava elokuva. Ei sitä turhaan ole rankattu noin korkealle. Jostain syystä se on jäänyt aika vähälle huomiolle yleisesti. Se taitaa olla kuitenkin niitä elokuvia, jotka eivät kosiskele suurta yleisöä, ja ohjaaja oli aika tuntematon tuolloin. Elokuvan tarina on hieno, siitä tulee mahtava fiilis. Se on koskettava ja surullinen, mutta kuitenkin siitä jää positiivinen olo ja ajatus siitä, että hyviä asioita voi tapahtua myös niille, jotka ovat mokanneet elämänsä jotenkin. Ei siis kauhuleffa. Sen on muuten ohjannut sama tyyppi kuin Vihreän Mailin, mutta tämä on mielestäni huomattavasti parempi leffa. Suosittelen ehdottomasti :-)

Paras filmatisointi Kingin tuotoksista on mielestäni Hohto. Sen vertaista elokuvaa ei ole montaa. Leffa sijaitsee top5-leffasuosikeissani varmaan ikuisesti. Tämähän tietty menee kaikki ainoastaan Kubrickin piikkiin, sillä hän sai tekstin elämään aivan omaa elämäänsä. Se minisarja onkin sitten mielestäni järkyttävän huono...

Nuorempana tuli luettua paljonkin Kingiä, ja taitaa tuosta kirjahyllystä viitisentoista teosta löytyä vieläkin. Enää ei niin paljon ole tullut luettua niitä uusimpia tuotoksia. Pedon sydän -kirjakin on ollut hyllyssä lukematta ja muutaman vuoden. Jostain syystä mielestäni Kingin kirjoista paras on Peter Straubin kanssa yhteistyössä kirjoitettu Talismaani. Se on jotenkin niin viehättävä ja fantasian puolelle hivuttautuva kasvutarina (vaikka se kauhuksi kai luokitellaankin), ettei sitä voi olla rakastamatta.

Poissa Ranloo

• Vuotislainen
Stephen King
« Vastaus #21 : Tammikuu 29, 2004, 20:54:50 »
No niin. Nyt on überobsessoituneen lukijan viimein pakko tulla tänne. Olen seurannut keskustelua hiljaisesti uskaltamatta kuitenkaan osallistua, muutenkin liikaa keskusteluja saurattavana ja kommentoitavana ^^

Isäni on aina lukenut Kingin kirjoja. Aina tarkoittaa siis sitä, että koko sen ajan elämästäni, minkä pystyn itse muistaa, siihen on kuulunut myös Stephen King.

Ensimmäisen Kingini luin ollessani kolmannella tai neljännellä luokalla. Kyseessä oli Carrie, jonka valitsin lähinnä kirjan paksuuden ja suuren fontin rivivälin vuoksi ^^ Enhän toki puoliakaan tuolloin ymmärtänyt, mutta sain kuin sainkin kirjan päätökseen. Seuraavan kerran taisin lukea Kingiä 'vasta' viidennen ja kuudennen luokan välisänä kesänä.

Tällä hetkellä luen juuri 'Rose Madderia' (suom. Naisen raivo). Olen viimeiset pari vuotta lukenut Kingiä lähes tulkoon vain englanniksi. Joululahjaksi saadut Dark Tower -sarjan neljä ensimmäistä ovat seuraavaksi lukuvuorossa.

Omalla tavallaan suosikkikirjani on edelleen Carrie. Olen lukenut sen niin, niin monta kertaa. Eihän Carrie mikään kummoinen ole, jos oikein tosissaan aletaan spekuloida, mutta mielestäni se on erinomainen esikoisteos! Vampyyrikirjallisuuden suurkuluttajana pidin myös 'salem's Lotista (suom. Painajainen). Kurt Barlow kyllä kieltämättä on aivan häpeilemätön kopio Stokerin Draculasta, mutta eipä sillä juuri väliä :D Myös viime aikoina luetut Desperation (Epätoivon kaupunki? <- onko?) sekä Peter Straubin kanssa yhdessä kirjoitettu Black House (Pimeyden talo) ovat aivan mainioita! Unohtamatta tietenkään 'ikisuosikki' Hohtoa.

Lainaus käyttäjältä: "Toivo"
Paras filmatisointi Kingin tuotoksista on mielestäni Hohto. Sen vertaista elokuvaa ei ole montaa. Leffa sijaitsee top5-leffasuosikeissani varmaan ikuisesti. Tämähän tietty menee kaikki ainoastaan Kubrickin piikkiin, sillä hän sai tekstin elämään aivan omaa elämäänsä. Se minisarja onkin sitten mielestäni järkyttävän huono...

Hohto on aivan mahtava. Vaikka kirja (Hohto) on yksi suosikeistani, mielestäni Kubrickin leffa menee jopa kirjan edelle. Mutta Kubrick on aina Kubrick.

Suurin osa Kingin kirjojen filmauksista ovat mielestäni aivan kamalia. Hyvänä esimerkkinä joku 'Kuoleman rekat' (*totaalinen repsähdys*). Se kyllä taitaa olla joku Kingin käsikirjoittama, ei perustu mihinkään kirjaan?

Mielestäni 'Desperationista' voisi hyvä ohjaaja saada suorastaan mainion elokuvan. Siinä on kuitenkin se vaara, että huono ohjaaja saisi siitä lähinnä Ö-luokan suolirainan :/

MUOKS; unohdin kokonaan mainita IT:in! No, nyt se on mainittu.
No niin. Syömään. Tulen vielä jatkamaan jossain vaiheessa ^^

MUOKS2; IIK! Kirjoitusvirhe!
Yök!

Lizlego

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #22 : Helmikuu 04, 2004, 12:29:27 »
Vihreä maili tuli jokin aika sitten televisiosta, katsoitteko? Minä katsoin ja pidin, tosin mikään elokuva ei ole koskaan yltänyt kirjan tasolle. "Salem's lot" on minulla juuri lainassa. Vampyyreitä...eh? Rakastan vampyyrikirjoja, mutta niitä on ihan liian vähän!

Where Winter Begins,

Sinä sait Dark Tower-sarjan neljä osaa lahjaksi? Kadehdin sinua! Rakastan tuota sarjaa, se on paras kirja Sen ja Tukikohdan jälkeen. (Minulla on kieltämättä omituinen maku kirjojen suhteen ;-))

Sinun isäsi lukee Kingiä? Minulla taas äiti on ihan mahdoton fani ja hänen kanssaan ollaankin luettu kasa Kingiä. Ostin hänelle synttärilahjaksi Pimeyden talon, mutta en ole vielä itse päässyt lukemaan sitä? Onko se yhtä hyvä, kun se ensimmäinen osa?

Yököttävin Kingin teos on varmaan Misery. Hui ja hyi!

Poissa Ranloo

• Vuotislainen
Stephen King
« Vastaus #23 : Helmikuu 04, 2004, 20:22:09 »
!

Hyvä Lizlego! Ostin tänään juuri 'salem's Lotin englanninkielisen paperbackin. Siinä on Kingin esipuhe, oli _pakko_ ostaa :D ((Kuinka niin minulla on heppoisia syitä ostaa kirja, jonka omistan jo eri painoksena ja olen lukenut monen monta kertaa? :D))

Esipuhe oli muuten hauskaa luettavaa, King vertaili siinä kirjaansa Draculaan. Ei siinä muuten mitään, mutta juuri viikko sitten palautin esseen, jossa vertailen 'salem's Lotia Draculaan :D

En ole vielä Dark Towereita alkanut lukea, oli Monte-Cristo kesken jouluna. Ja sen jälkeen luin pari Hotakaista ja nyt sitten Ruohometsän kansaa. Tosin Ruohometsä piti jättää kesken, kun tein tuon yllämainitun löydön.

Käsittääkseni Pimeyden talo on siis jatkoa Kingin & Straubin 'Talismaanille'? Olenko oikeassa? En ole nimittäin Talismaania mistään löytänyt, joten en ole sitä päässyt lukemaan. Pimeyden talo on aivan mielettömän hyvä. Onko siinä jotain viittauksia Talismaaniin?

Huomasin vasta äskettäin, että Kauhun vuodenajoissa, siinä ensimmäisessä, mainitaan jälkimmäisessä tarinassa ('Mallioppilas') Andy Dufrense. Ko. herra on siis ensimmäisen tarinan (Rita Hayworth, en muista millä nimellä se kulkee) päähenkilö.

Ja tuota ylläolevaakaan ei olisi voinut yhtään vaikeammin selittää! :D

Pahoittelen ':D' -hymiön ehdottomasta liikakäytöstä.
Yök!

Erlkönig

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #24 : Helmikuu 05, 2004, 17:35:36 »
Lainaus käyttäjältä: "where winter begins"

Käsittääkseni Pimeyden talo on siis jatkoa Kingin & Straubin 'Talismaanille'? Olenko oikeassa?

Juup, on se. Kovin kehuttu teos, itse en ole lukenut..

Noita mainintoja toisiin henkilöihin tai vastaaviin kirjojen välillä löytyy aina silloin tällöin. Ne on hauskaa luettavaa :p
Tällainen oli The Tommyknockresissa:(siis sen lisäksi jonka jo mainitsin tuolla ylempänä jossain viestissä)
She was a good writer, for a woman anyway. Not like that man living in Maine who wrote those stupid books full of swear words and make-believe monsters...
Tuo tuli täysin ulkomuistista joten se voi olla vähän erilainen kirjassa.
Mutta kuitenkin, Kingihän viittaa tuossa tietenkin itseensä!
Sitten on tämä legendaarinen hahmo Flagg jonka monet muistavat Lohikäärmeen Silmistä. On spekuloitu että Musta Torni sarjan ja samalla myös Unettoman Yön pääpahikset olisivat tämä sama Flagg. Mustassa Tornissa tarkoitetaan sitä joka asuu siellä itse Tornissa ja joka (en ole varma muistanko oikein) sai Rolandin äidin rakastumaan itseensä, Unettomassa Yössä taas on se Punakuningas..
Lisäksi Tukikohdastahan kaikki tietävät erään hepun nimeltä Randall Flagg... :)

Lizlego

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #25 : Helmikuu 05, 2004, 19:37:07 »
Oh yeah! Randall Flagg on aivan ykköspahis sekä Tukikohdassa että Lohikäärmeen silmissä! Nyt kun noista kirjoista puhutaan, niin minua himottaisi lainata ne uudestaan.

Olen havainnut Kingillä muissakin kirjoissa viittauksia itseensä ja ne on aina heitetty samaan tyyliin. Mies tekee välillä vähän pilaa itsestään. Jossain kirjassa (taitaa olla juuri tuo Pimeyden talo) on myös mainittu Harry Potter ja Tylypahka, niin äitini sanoi, kun luki tuota kirjaa ja kun tiesi, että minä olen lukenut Potterit. Pimeyden talossa on ilmeisesti sama päähenkilö kuin Talismaanissa, mutta se ei vissiin kuitenkaan ole mikään suoranainen jatko-osa. Jos ette ole Talismaania lukeneet, niin suosittelen lämpimästi. Ainakin itse pidin siitä kovasti.

Ruusa Gamgi

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #26 : Helmikuu 05, 2004, 19:40:02 »
Mustassa Tornissa tarkoitetaan sitä joka asuu siellä itse Tornissa ja joka (en ole varma muistanko oikein) sai Rolandin äidin rakastumaan itseensä,

Ei nyt ihan mennyt oikein. Ainakin itse olen käsittänyt niin, että velho Walter, jota Roland ajaa takaa, vietteli Rolandin äidin Marten-nimisessä hahmossa tai jotenkin jonkun toisen ihmisen kautta. Walter taas toimii kätyrinä jollekin suuremmalle voimalle, tai jotain sinnepäin. Olen lukenut Musta torni IV:n vasta kerran, joten siksi tämä hienoinen epävarmuus...

/Edit: Ja, tuosta "Tornissa asumisesta". Sitähän ei tiedetä, mikä voima Tornia ylläpitää, eli siellä ei välttämättä asu kukaan konkreettisesti. Torni itse voi olla pahuuteen sortunut voima, kuten esimerkiksi Blaine. Torni ei välttämättä edes ole konkreettisesti torni...

Haplo

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #27 : Maaliskuu 15, 2004, 15:45:21 »
Oon itse asiassa lukenut melkein kaikki ne Kingin kirjat. Muutamaa uusinta en ole, sillä King jäi taka-alalle kun sain fantasiakirjan käteeni. Mutta King on hyvä kauhukirjailija, jolle todella nostan hattua, mutta on niitä parempiakin. Itse pidän näistä lääketieteellisestä (lähinnä patologisesta) kauhukirjallisuudesta paljon enemmän (esim. Cook). Mutta King on silti yksi parhaista kahukirjailijoista. Lukekaa ihmeessä.

Ixion

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #28 : Maaliskuu 18, 2004, 15:12:50 »
Muutamia Kingin kirjoja olen lukenut, mutta jostain kumman syystä minä en ymmärrä pelätä. Jotkin kirjat ovat hieman ällöttäviä (Unensieppaaja esim.) ja toiset jänniä, mutta ei ne vaan pelota. Filmatisointeja en sitten kyllä vastapainoksi uskalla katsoa ollenkaan. Olisiko syynä huono mielikuvitus kun en osaa kuvitella pelottavia tapahtumia, vai itsesuojeluvaisto, joka estää tuollaisten mielikuvien syntymisen.. Hmm..

Joka tapauksessa pidin ainakin Eksyneiden jumalasta, se oli aika mukaansatempaava.

The One

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #29 : Huhtikuu 21, 2004, 20:06:07 »
Kun olen tällainen King- fanaatikko, niin pakkohan minunkin on osallistua tähän keskusteluun.

Lainaus käyttäjältä: "Ruusa Gamgi"
/Edit: Ja, tuosta "Tornissa asumisesta". Sitähän ei tiedetä, mikä voima Tornia ylläpitää, eli siellä ei välttämättä asu kukaan konkreettisesti. Torni itse voi olla pahuuteen sortunut voima, kuten esimerkiksi Blaine. Torni ei välttämättä edes ole konkreettisesti torni...

Oletko lukenut Kingin kirjoja Musta Talo ja Pedon Sydän? Minä olen lukenut Musta Torni osat 1 - 4 ja nuo kaksi, ja niistä olen saanut seuraavanlaisen käsityksen (saattaa spoilata, en tiedä):

Torniin on vangittu Punainen Kuningas, joka yrittää tuhota maailman. Tornia piirittää Kuninkaan kätyrit, jotka kykenevät matkustamaan meidän maailmaamme. Meidän maailmastamme he tunnistavat ja vangitsevat "murtajia", joilla on kyky tuhota jopa rakennuksia mielensä avulla (hmm, Carrie?). Murtajat viedään tornin luo, ja heidät pakotetaan rikkomaan sitä, tämä sujuu kuitenkin hyvin hitaasti ja Rolandin & Co. olisi ehdittävä estämään se.

Jos et ole lukenut Mustaa Taloa ja Pedon Sydäntä, mene ihmeessä lainaamaan ne!

Ruusa Gamgi

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #30 : Huhtikuu 22, 2004, 00:37:31 »
En ole lukenut... Ainut mikä Kingissä kiinnostaa on Musta torni, muita kirjoja en ole lukenut.
Mutta minulla ei ennen tätä ollut aavistustakaan, että muissakin Kingin kirjoissa kuin itse Mustissa torneissa saattaisi olla jotakin Rolandin maailmaan liittyvää.
Kertovatko nämä Musta Talo ja Pedon Sydän siis sataprosenttisen varmasti jotakin Mustasta tornista, vai onko asia vain tulkintakysymys ja Torniin on vain epämääräisiä viitteitä? Hämäävää.

The One

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #31 : Huhtikuu 22, 2004, 09:58:23 »
Okei, yritän kertoa kirjoista yleisesti ja pahemmin spoilaamatta, mutta saattaa olla etten onnistu.

Pedon Sydän kertoo 11-vuotiaasta Bobby Garfieldista, jonka naapuriin muuttaa outo Ted Brautigan. Ted palkkaa Bobbyn lukemaan hänelle sanomalehtiä, koska hänen silmänsä ovat joskus niin väsyneet ettei hän jaksa itse lukea. Oikeasti Ted haluaa Bobbyn pitävän vahtia "keltatakkisten alhaisten miesten" varalta ja kertovan Tedille, jos näkee jotain outoa. Kirjan lopussa paljastuu, että Ted on yksi murtajista ja alhaiset miehet ovat Kuninkaan kätyreitä. Ted sanoo myöskin lopussa jotain tämän tapaista: "Työnne on turhaa, koska eräs joukko on jo melkein perillä. Ette vapauta Kuningasta koskaan" tai jotain tuollaista. Kirjassa puhutaan myös "säteestä". Melko varmaa siis, että kyseessä ei ole pelkät viitteet.

Musta Talo taas on jatkoa "Talismaanille" jota en ole itse lukenut. Kirja kertoo poliisista (nimeä en muista) joka osaa matkustaa muihin ulottuuvuuksiin, ja yksi revolverimies (nimi taisi olla Parkus, en ole varma) on auttanut häntä ratkaisemaan pari juttua. Kirjan ideana on, että kaikki mysteeriset sarjamurhaajat (Ted Bundy, Fritz "Hannoverin Vampyyri" Haarmann) ovat toimineet Punaiselle Kuninkaalle. He sieppaavat ihmisiä ja selvittävät, ovatko he murtajia. Murtajat he lähettävät Kuninkaalle ja ei-murtajat he tappavat. Tiivistettynä kirjan juoni olisi suunnilleen: Tämänhetkinen "keräilijä" löytää maailman tehokkaimman murtajan, ja yrittää toimittaa hänet Kuninkaalle. Päähenkilö-poliisi saa tietää tästä ja yrittää estää sen. Kirjassa mainitaan Pedon Sydämestä tuttu Ted Brautigan, joten jos Pedon Sydän liittyy Torniin, niin tämä on silloin varma nakki.

Tallulah

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #32 : Huhtikuu 23, 2004, 16:18:53 »
Kingiltä on tullut luettua Carrie, Hohto, Eksyneiden jumala, Uinu, uinu, lemmikkini, Naisen raivo, Doloreksen tunnustus, Piina, Pimeä puoli, Kalpea aavistus ja Ihmissuden vuosi, ja muistaakseni yksi kokoelmakin, taisi olla Anteeksi, oikea numero-niminen kirja.

Lemppareitani ovat ehdottomasti Piina ja Eksyneiden jumala. Piinassa on niin loistava koko idea: Hullu fani kidnappaa kirjailijan, joka kirjoitti kyseisen fanin lempihahmon kuolemaan ja saa maksaa siitä pahemman kerran. Kiduttamisjaksot ovat aivan mielettömiä, Piinan lukeminen on suorastaan piinaa, tietysti hyvässä mielessä. :)

Eksyneiden jumalassa on mielenkiintoinen kuvakulma, nuori tyttö, joka eksyy metsään vain selkärepussa olevat korvalappustereot ja suklaapatukkaa mukanaan, ja kuuntelee pesäpallomatsia radiosta samalla, kun vaeltelee metsässä päämäärättä jonkun vaaniessa puiden lomasta. Eksyneiden jumalassa tästä vaanijasta tehdään todella yliluonnollisen pelottava, ja metsän käyttäminen on mainio tapa luoda jännittävä ilmapiiri, King kyllä onnistui hyvin.

Olen seurannut joskus Kingin kirjoissa vilahtavia nimiä, ja aina niissä toistuu Billy-niminen mieshenkilö. Samoin Maine on hyvin usein tapahtumapaikkana, ja monessa kirjassa on mainintoja baseball-joukkue Red Soxista. Ne lienevät lähellä kirjailijan sydäntä. :)

The One

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #33 : Huhtikuu 23, 2004, 19:05:43 »
Jos nyt yrittäisin muistella mitä kaikkia King-kirjoja olen lukenut, hmm... Painajainen, Hohto, Kosketus, Cujo, Musta Torni 1 - 4, Uinu, Uinu Lemmikkini, Ihmissuden Vuosi, Se 1 - 2, Piina, Tarpeellista Tavaraa, Kuoleman Käytävä (kokoelma), Epätoivon Kaupunki, Eksyneiden Jumala, Musta Talo, Pedon Sydän ja Unensieppaaja. Lisäksi suunnilleen tusina novelleja, joista lempparini on The Langoliers.

Jos unohdamme Mustat Tornit, jotka on ehdottomasti parhaita Kingin kirjoista, sanoisin parhaaksi lukukokemukseksi Eksyneiden Jumalaa (tosi hyvin suomennettu nimi, engl. The Girl Who Loved Tom Gordon =P). Eniten yöunia vei ehdottomasti Se. Johtuukohan siitä kun olin vasta 13 kun luin sen... Mieluisin uudelleenlukukokemus oli Piina. Sekin on ihan mahtava kirja. Muita erityismaininnan ansaitsevia ovat Epätoivon Kaupunki (mahtava tarina, mutta loppu lässähtää), Unensieppaaja (ainoa sci-fi- kirja johon olen tähän asti tykästynyt), ja Kuoleman Käytävä. Rimanalituksiksi haukkuisin Ihmissuden Vuotta (kuvat ja King eivät sovi samaan kirjaan, varsinkaan jos se on näin ohut) ja Tarpeellista Tavaraa.

Nyyti

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #34 : Huhtikuu 23, 2004, 19:22:40 »
Stephen King on mielestäni kerrassaan loistava kirjailija, hänen kirjansa saavat oikein kunnolla nostatettua niskavillat pystyyn.

Olen lukenut tällä hetkellä muistaakseni kaksi Stephen Kingin kirjaa kokonaan, sekä kaksi ovat tällä hetkellä vaiheessa. Paljon hänen tuotannostaan on lukematta, mutta voisin silti luokitella Kingin yhdeksi parhaimmista kauhukirjailijoista maailmalla, ainakin omasta mielestäni. Ensimmäinen kirja, jonka luin, oli muistaakseni Cujo ja heti sen jälkeen luin Eksyneiden Jumalan. Molemmista pidin kohtuullisen paljon, kummassakin oli omat hyvät ja huonot puolensa. Sen sijaan Tulisilmä (jota en ole vielä lukenut aivan kokonaan) vaikutti aivan loistavalta, ja Unensieppaaja tuntui erittäin mielenkiintoiselta. Stephen King kirjoittaa todella elävästi ja karmivasti, kauhukirjallisuuden ystäville todella suosittelen.

Elokuvista olen nähnyt Carrien ja Hohdon. Hohdosta pidin erityisesti, mutta niin kuin joku jo sanoi, Kubrick on aina Kubrick. Aww. Loistava elokuva.

Seuraavaksi varmaan pitäisi lukea tuo Musta Torni, olen kuullut siitä niin paljon kehuja, ja se on vaikuttanut mielenkiintoiselta. Hmm. Lempikirjaani en varsinaisesti osaa vielä sanoa, sen verran vähän olen Kingiä lukenut. Joka tapauksessa erityisesti pidin Tulisilmästä, pitäisi saada vain luettua loppuun, jos aikaa löytyisi.

francesc

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #35 : Elokuu 31, 2004, 22:53:59 »

Saatat kuulla ääniä, ihmismäisiäkin. Mutta kuikat ne vain moikuvat tuolla etelämpänä Prospectin suunnalla...

Tarkkaa kirjoitusasua en muista.
Tuo saattaa kuulostaa noin irrallisena aika tyhmältä mutta odotahan kun Louis tarpoo Pikku Jumalan Suolla ja Wendigo käkättää metsässä O_o
Se oli koko kirjan pelottavin kohta.

Juu. Yhdyn mielipiteesee täysin. Tai ainakin yksi pelottavimmista. Minä olin ihan vauhkona siinä kohtaa, kun Louis näki sen virvatulen(?) ja Wendigo käveli sen takaa o_O Hypin melkein seinille.

Itse olen lukenut vasta kaksi kirjaa (kirjastokortti on ollut hyllyllä puoli vuotta, kiitos kuudenkympin sakkojen). Ihmissuden vuosi oli ensimmäinen. Luin sen kolmannella ja täytyy sanoa, että se oli lievästi sanottuna sekava. Uinu uinu lemmikkini sen sijaan oli erittäin hyvä.

Piparminttu Pipsa

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #36 : Syyskuu 02, 2004, 22:26:56 »
Katoin tässä yhtenä päivänänä Rita Hayworthin, ensimmäistä kertaa. Tykkäsin siitä paljon. Ehkäpä voisin lukea sen tässä joku päivä. Mikä se on suomeksi, siis se kirja?

Nyt varmaan saan monien vihat niskoilleni, mutta minusta Hohto leffana oli suoraan sanottuna pe**iistä. Se oli enemmänkin humoristinen kuin pelottava. Hohdon idea on hyvä, ja ajatus sellaisesta paikasta hirveä, mutta elokuva oli huonosti tehty.

OH, my God! Mä unohdin mainita mun aikaisemmissa viesteissä Stand By Me:n eli Ruumiin. Voih... Can't believe this....

Poissa Domie

• Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Stephen King
« Vastaus #37 : Lokakuu 09, 2004, 23:13:03 »
Olen lukenut Kingiltä vain Uinu, uinu lemmikkini (Pet Sematory) ja kyllä täytyy myöntää että kyllä tekisi niin mieli polttaa se poroksi.
Aluksi tarina rullautuu eteenpäin paljasten enemmän ja enemmän henkilöhahmoista ja se toimii. Kirjailijana King on hyvä. Tapa kirjoittaa on mukava ja kirjaan uppoutuu heti täysillä ensi hetkestä alkaen. Mutta se lopulta kääntyy tätä kirjaa vastaan sillä sisällys on karmea. En varsinaisesti osaa sanoa,mikä siinä oli erityisen inhottavaa, varmaan eniten Louis Creedin moraalittomuus ja ajattelun puute, ja myöskin se että kun kerran ei halunnut pystyä elämään eteenpäin ja kohdata ensin lapsensa sen jälkeen kun perheen kissa oli kuollut ja vaimoansa kun lapsi oli kuollut. Hän herätti heidät 'henkiin'. Oksettavaa. Omasta mielestäni erittäin suuri pelkuri. Koko kirja yhtenäisyytenä herätti minussa vain kylmiä väreitä ja oksennuksen kouristuksia, vaikka mitenkään ylettömän herkkä ihminen en olekaan.
Niinpä täytyy kysyä teiltä jotka ovat lukeneet muita Kingin kirjoja: Onko hänen tuotannossaan semmoisia jotka eivät ole yhtä radikaaleja?

Poissa Zariendha

• Vuotislainen
Stephen King
« Vastaus #38 : Lokakuu 16, 2004, 14:32:55 »
Minä luin viime viikolla yhden Kingin kirjan, Uinu, uinu lemmikkini. Ei se minusta ollut kyllä niin pelottava kuin mitä olisi voinut luulla aikaisempien viestien perusteella. En menettänyt yksiäkään yöunia ja oikeastaan viimeiset 70 sivua luin läpi aika pikaisesti "silmäilytyyliin", kun mun mielestä siinä kohdassa tarina jotenkin junnasi paikoillaan.

Lisää Kingin kirjoja aion tässä lukea kunhan vain ehdin, joten haluaisikohan joku suositella minulle oikeasti pelottavaa Kingin kirjaa? Ja kun suosittelet, älä sano että "tämä kirja on yhtä pelottava kuin The Ring-leffa", mun mielestä Ring ei ollu yhtään pelottava (paitsi siinä alussa mutta se ei nyt kuulu enää tähän topikkiin...). :D
Z.

Meiju

• Ankeuttaja
Unettomia öitä lisää lukemalla unetonta yötä..
« Vastaus #39 : Lokakuu 22, 2004, 16:41:01 »
Pakko sanoa, että olette herättäneet mielenkiintoani lisää Kingiä kohtaan. Olin ennenkin kuullut Kingistä, mutten ole tajunnut/jaksanut/muistanut lainata kirjastosta Kingin kirjoja. Nyt, koulutyötä varten, aloitin lukemaan tässä jonkun kehuman Unettoman yön. Se on jännällä tavalla pelottava, vaikka ei verellä tms. hekumoikaan. Sitä alkaa vaan miettiä, mitä ne kaikki Ralphin kokemukset tarkoittavat - onko hänestä tulossa hullu, vai onko koko kaupunki hullu..

Tulen ehkä lukemaan seuraavaksi Uinu, uinu lemmikkini - koska olette saaneet heräämään mielenkiinnon etenkin sitä kirjaa kohtaan. Huomautuksena lisättäköön, että luen normaalisti fantasiaa ynnä muuta vastaavaa, enkä kauhuun ole tottunut missään muodossa - tv:stä tai kirjoista. Joten katsotaan, menetänkö yöuneni tämän villityksen myötä...

Päivitetty 10. elokuuta 2005. Nyt olen sitten aivan King-fani: omasta hyllystä löytyy Kalpea aavistus ja Pimeä puoli, joita en ole vielä lukenut sekä Piina. Olen lukenut edellä mainitun Piinan, Uinu, uinu lemmikkini sekä Unettoman yön ja olen aloittanut myös Unensieppaajan. Tarkoitus on saada hyllyyn kaikki Kingin kirjat.

Kingin tyyli on tosiaan kaikkialla muualla mitä minä luulin kauhukirjallisuudeksi. Se on juuri sellaista, että ei pelkää mutta kuitenkin pelkää. Uinu, uinu lemmikkiä luettaessa kiljuin mieleni sopukoissa jatkuvasti että älä tee sitä, älä tee sitä, vaikka tiesin että totta kai hän tekee sen.

chikita

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #40 : Lokakuu 22, 2004, 18:00:08 »
Minä en ole hirveästi Kingin kirjoja lukenut, mutta luin tuossa viikko sitten Uinu, uinu lemmikkini, joka näyttääkin olevan melkoisen suosittu täällä ihmisten keskuudessa ;) Se oli aika hyvä sinällään, muttei se ainakaan minusta ollut pelottava. Joku saattaa tietysti olla herkempi. Hyvä juoni siinä kylläkin oli, mutta lopun osasi arvata jo ennalta melko aikaisin. Seuraavaksi ajattelin lukea Carrien tai Cujon.

Poissa Wemia

• Hupsu.
  • Vuotislainen
  • ?
  • Tupa: Puuskupuh
Re: Stephen King
« Vastaus #41 : Joulukuu 07, 2004, 15:39:57 »
Onko tuttu kirjailija?
Mitä mieltä olette herran tuotannosta? Lempikirjoja? Miksi juuri se?

Itse olen lukenut vasta yhden Kingin kirjan, se oli ensimmäinen osa siitä kirjasarjasta, josta tuli myöhemmin elokuva joka näkyi Mtv3:lla.

Aiheet ovat mielenkiintoisia ja niitä käsitellään kiinnostavalta kannalta.
Kirjan nimeä en nyt muista mutta se oli se, jossa musta mies tappoi kaksi pientä tyttöä, mutta lopussa se kai paljastui niin ettei hän ollutkaan tappanut heitä, mutta hän kuoli harmillisesti sähkötuolissa.
Noh taisin jopa paljastaa liikoja.
No olen taas tällä viikolla menossa lainaamaan uutta, jos jotai nnyt kerrankin löytyisi, yleensä ei löydy, on kai niin suosittu :]
Oisinpa luolassa rosvoklaanin, oisinpa rohkea intiaani!

Poissa Wicked Beast

• Sus
  • Vuotislainen
  • Lost and searching
Stephen King
« Vastaus #42 : Joulukuu 08, 2004, 23:37:40 »
Itse olen lukenut Stephen Kingiltä kirjat Uinu, uinu lemmikkini, Eksyneiden jumala ja Unensieppaaja.

Eksyneiden jumalasta en rehellisesti sanottuna osaa sanoa paljon mitään. Siitä jäi vähän semmoinen outo maku suuhun. Meinaan siis sitä että se osoittautui hieman erilaiseksi kuin odotin, MUTTA siinä oli silti jotain tosi mielenkiintoista että se sai kirjan jäämään mieleen. Jossain kohdassa kirja tuntui vähän pitkästyttävältä, mutta se mikä kirjasta teki ainakin jonkin verran hyvän, oli se että se oli jotenkin ahdistava. Niinkuin piinaava. Siis siinä tuli semmoista tiettyä ahdistuneisuutta ja jännittyneisyyttä kun se tyttö sai tietää että sitä seurataan. Sitten kun sai koko ajan miettiä että jääköhän se nyt henkiin, löytääkö se sieltä metästä minnekään. Mutta mun mielestä King olisi voinut kirjoittaa enemmän tuosta minua seurataan, apua-tekijästä. Olisi tuolla aiheella ollut enemmänkin aineksia, luulisin. Niin ja se loppuratkaisu oli aika jännä. Kannattaa lukea tämä kirja jos tykkää piinata itseään kauhealla jännittämisellä, odottamisella ja miettimisellä. :)

Unensieppaajakin oli vähän erilainen kuin odotin... Sekin oli joissain kohdissa turhan jaaritteleva. Mutta se yksi "teema" siinä oli kaikista mielenkiintoisin. Siis se mikä liittyi Dudditsiin. En halua sanoa enempää etten paljasta koko kirjan sisältöä jollekin joka ei ole tätä kirjaa vielä lukenut. :) En osaa tästäkään kirjasta kyllä sanoa juuta enkä jaata. En nyt sanoisi että se jotenkin turha lukukokemus olisi ollut, mutta toisaalta olisin ehkä pärjännyt ilmankin...

Ja voisin sanoa että tuo Uinu, uinu lemmikkini on fantastinen! Tykkään siitä paljon! Se on mun mielestä jopa pelottava, varsinkin jos tykkää ton tyyppisestä kauhusta :) Se on silleen karmiva! Yksi lempikirjoistani! :) Haluaisin sen omaksi mutta tällä hetkellä ei budjetti oikein kestä :(

Mä haluaisin lukea vielä ainakin sen Hohdon, onkohan se tosiaan niin kauhean pelottava kuin siitä sanotaan? Onko kukaan täällä lukenut sitä? Hmm, hyvä minä, kannattaisi varmaan katsoa noita edellisiäkin viestejä... :) *menee lukemaan*
|| Weasley is my king ||
I am Wolf. It is my cry you hear in the night, My eyes that gaze at you from the shadows. It is my heart that beats in your Soul, My strength that makes you whole. I am Wolf. I am in you. You are in Me. We Are Wolves.

Poissa Wicked Beast

• Sus
  • Vuotislainen
  • Lost and searching
Stephen King
« Vastaus #43 : Joulukuu 08, 2004, 23:49:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Lilli"
Välillä ajattelee, kuinka sairas ihminen Kingin täytyy olla pystyäkseen kirjoittamaan sellaisia kirjoja mitä nyt kirjoittaa. Mistä ihmeestä hän saa niihin ideoita? Toivottavasti ei ainakaan omasta elämästään... Hänellä täytyy olla erittäin "villi" mielikuvitus. Eikös hänellä olekkin ollut jonkinlaisia mielenterveys ongelmia?

Hänen kirjoistaan tehdyistä elokuvista en tosin pidä yhtään. Mielestäni hänen kirjansa on raiskattu tekemällä niistä elokuvia. Mm. Uinu, uinu lemmikkini, Carrie ja hohto on mielestäni suorastaan pilattu tekemällä niistä epäonnistuneita elokuvia.

Olen täysin samaa mieltä tuon elokuva-jutun kanssa, järkyttävää. Hävetköön ketkä noita leffan tapasia kammotuksia on tehneetkään.

Vaikka nyt tossa äsken jo kirjottelin jotain ni pitää vielä tän verran sanoa:
Mä oon kuullut että monet (tai ainakin jotkut) Stephen Kingin ideat noihin kirjoihin perustuu hänen näkemiinsä uniin. Huh, toivottavasti mä en ikinä näe tollasia unia! Noista mielenterveysongelmista en tiedä mitään (lääkehuuru-unia, kenties? :D)... Ja kyllä niistä ideoista osa tulee hänen omastakin elämästä. Esim. Unensieppajaan hän on saanut joitain aineksia omasta auto-onnettomuudestaan, josta toipuessaan hän kirjoitti kyseisen kirjan.
|| Weasley is my king ||
I am Wolf. It is my cry you hear in the night, My eyes that gaze at you from the shadows. It is my heart that beats in your Soul, My strength that makes you whole. I am Wolf. I am in you. You are in Me. We Are Wolves.

akira

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #44 : Joulukuu 09, 2004, 14:33:47 »
muutamia oon lukenut, ja lisää yritän koko ajan haalia käsiini :>

parhaita olleet
- carrie
- kosketus (john smith joutuu kauheaan onnettomuuteen, ja herää 4 ja ½ vuoden päästä kooomasta, jonka jälkeen John havaitsee uuden kykynsä. vain koskettamalla ihmistä hän näkee menneitä ja tulevia tapahtumia ks. henkilöstä. oikeesti tosi hyvä :>)
- the body (mikä lie suomennoksena ['Ruumis'?!] kirja (tai novelli) on tosi hyvä :>)
- salainen ikkuna, salainen puutarha (ihan paras. varsinki leffana, ko siinon johnnydeppi ;> mut kirjanakin todella hyvä, suosittelen)

tuossa meinaa muutenkin olla kaikki kingin kirjat jotka oon lukenut, + on sitten pari vähän vähemmän mieleenpainunutta englanninkielistä novellia jne..

Susikaniini

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #45 : Joulukuu 09, 2004, 20:54:47 »
Juu, olenhan minäkin niitä Kingin kirjoja lukenut ja niitä paljonkin pelännyt. On Kingin vika että pelkään komeroani epäterveellisen paljon ja jossain vaiheessa annoin sille uhrilahjoja että se hirviö siellä ei söisi minua. Sitten lopetin Kingin kirjojen lukemisen, kun tulin siihen johtopäätökseen että koska a) ei ole kivaa pelätä koko ajan ja b) Kingillä on taipumus tappaa ne hahmot joista pidän (en suostu antamaan sille anteeksi kaikkien lempihahmojeni räjähtämistä Tukikohdassa), jättäisin niiden lukemisen vähän vähemmälle.

Olen lukenut kirjat Tukikohta, Salem's Lot, Kolkuttajat, Carrie, Tulisilmä ja sitten niitä vuodenaika novellikokoelmia ja muitakin, joiden nimiä en muista. Mustaa tornia tai uudempia kirjoja en ole lukenut ollenkaan, mutta joskus sitten kun on aikaa...
Olen aina pitänyt niistä lyhyistä tarinoista paljon enemmän. Ne ovat paljon pelottavampia kuin ne romaanit, IMO. Sille joka kysyi siitä Rita Hayworthista, niin se kirja on suomeksi Avain pakoon, ja muistaakseni kanssa tuollainen lyhyt. Jossain kokoelmassa se löytyi, en muista vain missä.

Kingin elokuvista ne vähiten "pelottavat" eli Shawshank Redemption (eli juuri tämä Rita Hayworth -elokuva) ja Stand By Me ovat minun suosikkejani. The Running Man (Arnooold!) ja Creepshowt on tietysti hauskaa katsottavaa myös, mutta ei ne hyviä elokuvia ole. Carrieta en ole  koskaan nähnyt vaikka ehkä tahtoisinkin, kun sitä ei niin paljoa haukuta.

diastole decoart

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #46 : Joulukuu 21, 2004, 15:21:01 »
Kingin kirjat kuulostavat jänniltä.
Kauhua, mmm.

Vihdoinkin pääsin lukemaan semmoista. Se 2 on ilmeisesti jonkin sorttista jatkoa Se- kirjalle, tai sitten ei, en tiedä yhtään, kun tämä on vasta ensimmäinen Kingin kirja jota luen.

Ei vaikuta pelottavalta, ainakaan vielä. Kaksi jengiä joista kerrotaan vuorotellen. Ja välillä kerrotaan jotain pellestä.

Kiinnostaisi lukea tuo Hohto, kun sen näin elokuvana vasta viime lauantaina (tosin ei ollut yhtään pelottava). Ja sitten Uinu, Uinu Lemmikkini ja Eksyneiden jumala kuulostavat myös mainioilta.

Kauhua, mmm.

Madara

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #47 : Joulukuu 27, 2004, 15:01:55 »
Lainaus käyttäjältä: "noctuidae"
Apua King-tietäjät!!! Olen etsinyt erästä Kingin novellia, siinä kuolleet eivät pysy kuolleina, vaan palaavat, tapahtumapaikkana kalastajakylä/saari, päähenkilönä miehensä menettänyt nuori nainen...

Tämä tulee ilmeisesti myöhässä, mutta muistelisin tuon olevan kauhun vuodenajat novellikirjoissa. Ennen aamunkoittoa, Jälkeen keskiyön, Kauhun vuodenajat: syksy tjms. Kannattaa plärätä Kingin novellikirjat läpiä ja etsiä novelli sitä kautta.

diastole decoart: Se 2 on suoraa jatkoa Se 1:lle eli ei ole jatko-osa tyyliin Scream 2. Itse olen lukenut Se 2:n (ykköstä ei löydy mistään) ja pääsin juonesta joten kuten kärryille. Kirja on kohtalaisen tylsä ja loppu on totaalisen utopistinen, mutta päähenkilöiden lapsuudenkokemusten kuvaukset ovat todella hyvin tehtyjä ja melko pelottavia. Hohto-elokuva ei ole läheskään yhtä pelottava kuin kirja. Elokuvaa saattoi pitää mielenkiintoisena, mutta siihen se jäi ainakin minun osaltani.

E: 100. viesti. Geeh, enhän minä ole ollutkaan täällä kuin kaksi vuotta...

Sleeping Death

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #48 : Tammikuu 01, 2005, 15:17:00 »
Onhan Stephen ihan hyvä kirjailija, olen lukenut muutaman hänen kirjansa, kuten Carrien, Hohdon, Piinan (joka oli ensimmäiseni), Uinu, uinu lemmikkini ja sen, jossa pikkutyttö eksyy metsään ja jonka nimeä en muista. Kyllä niitä lukee, mutta joko minulla on vain surkea mielikuvistus, odotan niiltä liikaa tai sitten ne vain eivät yleensäkään ole pelottavia. Taitaa olla ensimmäinen vaihtoehto, mitä nyt noista aikaisemmmista viesteistä voi päätellä. Hmph.

Paras noista lukemistani ainakin on Uinu, uinu lemmikkini. Siinä oli eniten sitä jotain. Huonoin ja täydellinen pohjanoteeraus oli Piina, jonka pahaksi onnekseni luin ensimmäisenä, mutta onneksi annoin Stephenille vielä mahdollisuuden ja lainasin juuri tuon Uinu uinu lemmikkini, se hieman paransi mielikuvaa kirjailijasta.
     Carrielta odotin paljon, olin kuullut siitä kaikkea kivaa "tosi pelottavasta ja mahtavasta kirjasta", mutta jouduin senkin suhteen hieman pettymään ensinnäkin sen lyhyyden ja toiseksikin sen epäpelottavuuden takia. Ja vaikka elokuvista täällä ei keskustella, on varmaan aiheellista sanoa, että ei kannata katsoa sellaista moskaa, kuin Carrie (aivan pohjasakkaa leffana).

Piina oli paitsi ensimmäinen lukemani Stephen King -kirjani, se oli myös ensimmäinen lukemani kunnon "kauhukirja" kirjaston aikuistenosastolta. Odotin, että kauhukirjaa lukiessa on vaikea hengittää, hiki valuu otsalta ja yöllä näkee painajaisia. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Ehkä kyse on vain kirjailijasta, mutta en ole vielä vaivautunut lukemaan muiden kyseistä kirjallisuudenlajia muilta kirjailioilta, sillä pidän fantasiasta enemmän. Ehkä pitäisi välillä lainata vaikkapa jotain Dean Koontzin (kai se noin kirjoitetaan...) tuotantoa, jotta voisin taas innostua kauhusta paitsi elokuvissa, myös kirjoissa.

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
Stephen King
« Vastaus #49 : Maaliskuu 28, 2005, 19:02:40 »
Nyt kun Stephen Kingin nimi on herättänyt kiinnostukseni, voisin vaikka nostaa tämän topicin henkiin.

Olen tähän mennessä lukenut kolme Stephen Kingin romaania. Suomeksi luin kirjan Uneton Yö ja alkuperäisellä kielellä opukset Dreamcatcher (Unensieppaaja) sekä Bag of Bones. Suosikkini näistä on ilman muuta tuo viimeisenä mainittu. Luulisin ettei sitä ole vielä suomennettu, sillä siinä on muutamia kohtia joiden kääntäminen voi olla hyvinkin monimutkaista.

Bag of Bones siis kertoo leskeytyneestä menestyskirjailijasta nimeltä Mike Noonan, jota vaivaavat sekä "kirjailijan este" (miten selittäisit lyhyesti sanan "writer's block"?) että painajaiset kesämökistään, jossa hän oli joskus aikaisemmin lomaillut vaimonsa kanssa. Mike päättää muuttaa alueelle ja tutustua paikallisiin ihmisiin, kun hän joutuukin keskelle huoltajuuskiistaa. Hänestä myös tuntuu, että vaimo haluaa pitää vielä yhteyttä rajan tuolta puolen. Tuo oli siis omin sanoin, näin juonesta kerrotaan virallisilla sivuilla:

Several years after his wife's death, novelist Mike Noonan still suffers writer's block. A dream inspires him to return to the couple's summer retreat in western Maine, a lakeside house called Sara Laughs. Shortly after arriving, Noonan is caught in the middle of a custody battle involving the daughter of an attractive young widow and the child's enormously wealthy grandfather. He also discovers that Sara Laughs is haunted and that his late wife, Johanna, still has something to tell him.

Kirja ei ole juurikaan pelottava (paitsi Miken painajaiset Sara Laughsista ovat aika karmivia), mutta paikoin jännittävä ja myös hyvin koskettava. Tämä on kertomus menetetystä ja uudelleen löydetystä rakkaudesta sekä haudatuista salaisuuksista.

Bag of Bones -elokuva tulee ilmestymään alkuvuodesta 2006, tällä hetkellä sille etsitään näyttelijöitä ja kuvauspaikkaa. Kaiken varalta on kannattavaa lukea romaani ennen sitä, siihen tosin tarvitaan tarpeeksi hyvää eng. kielen osaamista. Suomennosta ei saata ainakaan vähään aikaan ilmestyä, siihen vaatisi nimittäin aika konstikkaan suomentajan muutamaa kohtaa varten. On hankalaa selittää miksi paljastamatta kirjasta liikaa, mutta sanon vain että kyseessä on paljon suurempi haaste kuin joku Tom Marvolo Riddle.
My gramma has this joke where she says "Knock knock"
I say "Who's there?"
She says "I can't remember" and starts to cry

Anonymous

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #50 : Maaliskuu 29, 2005, 10:51:39 »
Minäkin pidän Stephen Kingin kirjoista.
En ole lukenut kuin kaksi tähän mennessä: Uinu uinu lemmikkini ja Unensieppaaja.

Tuo ensimmäiseksi mainuttu, eli Uinu uinu lemmikkini oli ensimmäinen kirja jonka Kingiltä luin ja se oli kyllä paras lukemani kirja aikoihin! Jännittävä ja mukaansa tempaava. Harmi, etten ole nähnyt kirjasta tehtyä elokuvaa, olisi mukava katsoa se, jos uskaltaisin. (;
Unensieppaajasta pidin myös vaikka aluksi se vaikutti vähän sekavalta.
Elokuvia, mitä Kingin kirjoista olen nähnyt, ovat Hohto sekä Vihreä maili.
Molemmat sellaisia TODELLA hyviä elokuvia ja haluaisin lukea ne vielä joskus kirjanakin.

Ja tarkoitukseni olisi muutenkin tutustua Kingin teoksiin laajemmin.

Williska

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #51 : Huhtikuu 05, 2005, 12:27:04 »
Olen lukenut vain kaksi kirjaa Kingiltä: Hohdon ja Unensieppaajan. (Ostin kirjan kirpparilta 2,70€:lla.) Jälkimmäisen sain luettua eilen yöllä. Unensieppaajan näin ensin elokuvana (joskin oli puoliunessa melkein sitä katsoessani), mutta elokuva erosi kirjasta aika radikaalisti. Loppu oli ihan toisenlainen.

Hohto on tullut luettua monia vuosia sitten. Ensimmäiset sata sivua olivat järkyttävän tylsää tekstiä, mutta sinnittelin kuitenkin. Loppujen lopuksi kirja oli oikeasti pelottava. Elokuvaa en ole koskaan nähnyt kunnolla(pätkiä sieltä sun täältä), mutta eipä se minua niin hirveästi kiinnostakaan.

Olen yrittänyt tässä pari kesää sitten lukea Christinen. En tainnut päästä 30 sivua pidemmälle, mutta nyt olen harkinnut sen aloittamista uudestaan. Josko kärsivällisyyteni kestäisi pidempään.

Poissa Nasu

• Vuotislainen
Stephen King
« Vastaus #52 : Lokakuu 25, 2005, 18:20:12 »
Meidän pitää äikässä nyt lukea jokin kauhukirja, niin lainasin Stephen Kingin Painajainen. Meinasin ottaa Naisen raivon, mutta se näytti aika tylsältä. Onko joku lukenut tätä Painajainen-kirjaa?Minä en vielä ole aloittanut. Minulla on vaan se ongelma että pelkään aika helposti. me myös katsotaan joku kauhuelokuva tunnilla, ja en ole katsonut yhtään kauhuelokuvaa. Olen siis 13 vuotta. No pitää koittaa lukea valoisalla  ja kuunnella vaikka musiikkia samalla aikaa, =)
Minä MENEN Vilijonkan luo!!
Ei Kalkkaros...Ei Grabbe...Ei Cormag...

Michiyo

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #53 : Lokakuu 25, 2005, 20:02:23 »
Herra kuuluu ylivoimaisesti lempikirjailijoihini, varmaan ainut jonka kirjoitustyyliä ja -taitoa ihailen, ja jota voin epäröimättä sanoa ns. ykköslempikirjailijakseni. Hänen taitonsa tehdä kirjoista kiinnostavia ensimmäisestä lauseesta viimeiseen lauseeseen on lumonnut minut pienestä asti (jossain 9-11- vuotiaana aloin lukemaan hänen kirjojaan).

Omistan omasta mielestäni aika vähän Kingin kirjoja - Rita Hayworth - Avain Pakoon, Lohikäärmeen silmät, Ennen aamunkoittoa, Tukikohta 1 ja 2, Yön äänet ja Kauhun vuodenajat II - mutta olen sen puoleen lukenut niitä enemmän, mm Uinu, uinu lemmikkini on sata kertaa parempi kirjana kuin elokuvana (kuten aika useammatkin kirjat ovat). Nytkin metsästän kirpputoreilta, kirjastojen myynneistä Kingin vanhoja tuotoksia. Helsingissä ollessani löysin yhden kirjan, halvalla olisi lähtenyt 0.50 €, mutta harmikseni huomasin sen olevan ruotsiksi; ja minun ruotsinkielen taidolla ei olisi pitkälle pötkitty.

Kirjoista on vaikeaa valita suosikkia, en yksinkertaisesti vain osaa. Kuitenkin olen tällä hetkellä tykästynyt paljon Yön äänet- kirjaan, koska siinä on useita tarinoita ja kaikissa omanlaisensa kauhistuttava kertomus. Nyt tällä hetkellä aloittelen uudelleen lukemaan Ennen aamunkoittoa, sitä ennen luin toisen Tukikohdista.

Minä en tykkää kuitenkaan kauheasti elokuvista, jotka on tehty Kingin kirjoista, esim. Cujo- elokuva oli mielestäni huono, melkeinpä floppi. Unensieppaaja, Carrie jne. on myöskin huonosti toteutettuja elokuvia. Mielestäni tuollaisen kauhumestarin kirjat pitäisi jättää rauhaan, koska niitä on yksinkertaisesti vaikea tuottaa suurelle yleisölle ja tehdä suurin osa tyytyväiseksi. Sitä mieltä olen. Ei edes Se- elokuvan Pennywise- klovni saanut minua pelkäämään klovneja, kirjassa pelottaa enemmän, tietenkin omien mielikuvitusten takia. Hohto taas on ainut, joka saa kylmänväreet kulkemaan selkäpiissäni, kai ehkä eniten sävellyksen ja Jack Nicholsonin ansiosta.

Muuten suosin mieluiten Kingin kirjoja.

Poissa Kira

• Vuotislainen
    • twitter
  • Pottermore: CentaurRune18
  • Tupa: Luihuinen
Stephen King
« Vastaus #54 : Tammikuu 06, 2006, 19:49:46 »
Yhden Kingin kirjan olen lukenut, se oli Uinu, uinu, lemmikkini. Tykkäsin siitä todella paljon joten aion varmasti joskus lukea muitakin Kingin kirjoja.
Kirja oli tosi mielenkiintoinen ja jännittävä, mutta pelottavaksi en sitä kuitenkaan sanoisi. Elokuvana nähtynä se olisi varmasti paljon pelottavampi kuin luettuna sillä lukiessa voi kuvitella pelottavat/karmivat tapahtumat kesymmin.
Se Rachel (oliko sen nimi edes Rachel, sen Louisin vaimon siskon, jolla oli se ihmeen tauti?) oli hahmona kyllä todella karmiva. Voin kuvitella miten pelottavalta hän näyttäisi niine hauraineen "linnunjalka" käsineen.
Stephen King on kyllä erinomainen kirjailija, hän osaa luoda karmivan ilmapiirin kirjoihinsa saaden lukijan ihon kananlihalle.

Poissa Grainne

• Vuotislainen
Stephen King
« Vastaus #55 : Syyskuu 03, 2006, 12:37:55 »
Rakastan Kingiä.

Saan kiittää erästä opiskelukaveriani joka oli suuri King-fani, ja aikoinaan houkutteli minut piiriin mukaan ja sai minut kärräämään divarista notkuvan pinon Kingiä. Ensimmäiseni taisi olla Piina, josta pidin kovasti, ja ihastuin jo siinä Kingin tyyliin, joka on täysin omanlaisensa. On vetänyt suupielen vinoon hymyyn monta kertaa kun King kertoilee tarinaansa, ja yhtäkkiä letkauttaakin jotain suoraan lukijalle itselleen, tiedättehän?? Hän melkein flirttailee, rakastan tuollaisia pikkujuttuja jotka pitää lukijan tarkkana ja varuillaan kirjan alusta loppuun. Kiehtova tapaus koko mies.
Kauhua en ole muuten niin hirveästi lukenut, tunnen E. A. Poeta jonkun verran, mutta Kingille nostan henkilökohtaisesti hattua ihan jo syystä että hän on luonut yhden kirjallisuusmaailman kiehtovimmista pahiksista, Flaggin. ;)

En totisesti tunne miehen koko tuotantoa, olen lukenut siinä viitisentoista kirjaa. Yhtä suosikkia on vaikea nostaa ylitse muiden, pidän Hohdosta ja Tukikohta on aika jännä, monimutkainen joskin palkitseva tarina. Lohikäärmeen silmät on myös aivan loistava, pidän siitä suurelta osin juuri Flaggin takia, mutta minuun nappasi se että tarina on klassinen, puhdas ja viihdyttävä satu, jonkalaisia lukisin milloin tahansa.

Olen siinä mielessä onneton tapaus että Musta torni -sarja on edelleen lukematta. Olen lukenut vasta ensimmäisen osan, ja yritän parhaani mukaan vältellä spoilaantumista muiden King -henkisten seurassa.

King -leffat ovat ihan oma lukunsa. Harmittaa se että hyvin suuri osa leffoista tuntuu olevan aivan b-luokkaa, kököllä ohjauksella ja hirvittävillä näyttelijöillä höystettyjä tekeleitä. Kubrickin upea Hohto toimii juuri siitä syystä ettei elokuvantekijä orjallisesti seuraa kirjailijan tekstiä vaan tekee aivan oman juttunsa. Tarina kirjoitetussa muodossa aniharvoin toimii valkokankaalla.
Täytyy kyllä sanoa että vankiladraamat The Green Mile ja Shawshank Redemption ovat loistavia elokuvia joista pidän kovasti, mutten ole lukenut niitä kirjoina eli en voi sanoa kuinka uskollisia ne ovat alkuperäistekstille.
It -leffan olen nähnyt, mutta sekin tarina on vielä lukematta. Muistaakseni näyttelijät olivat hirvittävän huonoja, tahattoman koomisia suorastaan, mutta ne lapsinäyttelijät olivat kertakaikkisen mainioita.

Uinu, uinu lemmikkini on varmaan pelottavimpia elokuvia koskaan, näin sen ensimmäisen kerran ihan penskana silloin kun elokuva oli suht tuore. Edellisestä katselukerrastakin on vuosia, mutta sanotaanko vaikka näin ettei Zelda ole vieläkään unohtunut. Uskaltauduin lukemaan kirjan vasta alkuvuodesta, ja jos Stephen King on joskus sanonut tuota kirjaa pelottavimmakseen, en epäile yhtään. Suunnattoman ahdistava koska se käsittelee niin kipeästi kuolemaa ja kuolemanpelkoa, ja pelottelee lopulta tehokkaammin kuin yhdessäkään lukemassani kirjassa. Voi tauti niitä kohtauksia suolla...
 Minä ainoastaan toivon etten olisi nähnyt elokuvaa aikaisemmin, koska se hiukan vei terää tarinalta pois, kun tiesi mitä sieltä vielä on tulossa...Hieno kirja.

Mutta se tekele Tukikohdasta... voi herrajumala mikä pohjanoteeraus. Huono elokuvasovitus, lievästi sanottuna, ja Flagg... herättää naurunhörähdyksiä vieläkin. Tuossa elokuvassa ei ollut muuta hyvää kuin Gary Sinise joka oli kuin ilmetty Stu.

Seuraava lukuprojektini olisi vihdoin ja viimein jatkaa Tornia...
"Tiedätkö, mitä koirat tekevät susille?"

hieta

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #56 : Syyskuu 06, 2006, 18:25:52 »
Sain juuri luettua Stephen Kingin Miseryn eli Piinan.
Oli hauska huomata kuinka suuresti se poikkeaa muista Kingin kirjoista; se ei niinkään sisällä minkäänlaisia yliluonnollisia voimia tai scifiä. Oli myös erilaista ja hienoa lukea tämä alkuperäiskielellä, teksti ei ollut niin vaikealukuista kuin olisi luullut ja monet asiat tulevat aina paremmin ymmärretyiksi kuin käännöksissä. Voisin lukea tästä lähin aina englanniksi kun tekee mieli lukea Kingiä, se oli kovin erilainen kokemus.
Mielestäni hänen aikaisemmat teoksensa ovat yksinkertaisesti parempia kuin uudemmat ja Piinasta pidin kyllä erityisen paljon. Kehuisin jopa tähän mennessä yhdeksi parhaimmista?

Kiinnostaisi todella nähdä se elokuvaversio jota on kehuttu.

Tanuki

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #57 : Syyskuu 06, 2006, 18:41:34 »
Lainaus käyttäjältä: "hieta"
Sain juuri luettua Stephen Kingin Miseryn eli Piinan.
Oli hauska huomata kuinka suuresti se poikkeaa muista Kingin kirjoista; se ei niinkään sisällä minkäänlaisia yliluonnollisia voimia tai scifiä.

Jos olet kiinnostunut lukemaan toisenkin kirjan joka todella eroaa Kingin muusta tuotannosta ja ei sisällä yliluonnollisia elementtejä, niin luepa ihmeessä Lohikäärmeen Silmät (The Eyes of the Dragon). Kirja on lyhkäinen ja sisältää fantasiaelementtejä, mutta voi pojat, se mielestäni yksi parhaimmista Kingeistä mitä olen lukenut, ja minä olen lukenut lähes koko tuotannon. Kirjassa on mieletön juoni, joka on toisaalta kovin perintenen seikkailu mutta jotenkin tuoreella tavalla; en osannut odottaa juonenkäänteitä, kuten monia muita fantasiakirjoja lukiessa käy. Kliseita ei siis hirveästi viljellä, ja kirja on kyllä muutenkin tyyliltään ehtaa Kingiä. Myös Julma Leikki (Gerald's Game) on vähän Piinan kaltainen, käsittelee kauhuja joita ihmisen omassa päässä ja muistoissa liikkuu. Tätä kirjaa lukiessa pelkäsin oikeasti. Ehkä se vaikuttaa jotenkin psyykeen enemmän kuin yliluonnolliset jutut jotka sinänsä ovat pelottavia, mutta jotenkin kovin kaukaisia (vrt. esim. Lemmikkien Hautausmaa, mikä kyllä "pelotti", mutta silleen perintesellä tavalla tyyliin "iik, ällöä, pelottavaa, yliluonnollista").

Lainaus
Kiinnostaisi todella nähdä se elokuvaversio jota on kehuttu.

Piinan elokuvaversio on ihan katsottava, mutta ei luonnollisestikaan vedä vertoja kirjalle. Onhan siinä tosin niitä ällöi kohtauksia ja kunnon loppuhuipennus. Katso jos saat käsiisi, ei mene parituntinen hukkaan. =)

hieta

• Ankeuttaja
Stephen King
« Vastaus #58 : Syyskuu 07, 2006, 21:58:35 »
Lainaus
Jos olet kiinnostunut lukemaan toisenkin kirjan joka todella eroaa Kingin muusta tuotannosta ja ei sisällä yliluonnollisia elementtejä, niin luepa ihmeessä Lohikäärmeen Silmät (The Eyes of the Dragon).

Pistänpä korvan taakse, kiitos.
Pidän aina hänen teoksiensa jälkeen vähän taukoa mutta hän on yksi niistä kirjailijoista joihin palaan ennemmin tai myöhemmin. Kerran pidin aika melkoisen King-maratonin jonka jälkeen en ole tullut lukeneeksi mitään hänen kirjojaan vasta kuin nyt (enkä itse asiassa mitään pariin kuukauteen). Ottavat voimille pidemmän päälle!

Drucella

• Ankeuttaja
Vs: Stephen King
« Vastaus #59 : Helmikuu 26, 2007, 16:23:43 »
Minulla on aika moni Stephen Kingin kirja jäänyt kesken, koska en oiken pidä siitä jaarittelusta, jota aika monessa Kingin kirjassa esiintyy. Tylsin tällä perusteella keskeytetty kirja on Kolkuttajat.
Olen useasti kiinnostunut kirjojen juonesta ja pääideasta, mutten ole sitten jaksanut lukea. Parhaimmat kirjat, jotka olen kyseiseltä kirjailijalta lukenut, ovat: Uinu, uinu lemmikini, Hohto ja Doloreksen tunnustus.

Tuli mieleen yksi kirja, SPOILAA jossa oli väkeä jollain mökillä. Heidän aikomuksenaan on metsästää hirviä, mutta sitten tapahtuu kaikkea outoa... joku mies löytyy metsästä, ja myöhemmin tämä kuolee kun hänen vatsastaan on tullut jonkilainen avaruuden raateluhampainen toukka. Örkki hyökkäilee muiden kimppuun, jollakin tätä kuvattiin (ehkä vähän liiankin tuskaisen tarkasti) kun örkki kietoutui erään mieshenkilön... no joo, kuolee sekin, kärsimysten jälkeen. SPOILAUS LOPPUU, onko kukaan tietoinen kirjasta? Olen aivan varma siitä, että se oli Stephen Kingin.

Enemmän olen kyllä nähnyt Kingin kirjoja elokuvina, joista nyt täytyy heti ensimmäiseksi mainita Vihreä maili sekä Rita Haywoth - Avain pakoon. Aivan mahtavia, elokuvina ainakin. (onko tämä nyt jo offtopiccia? Hmm..) Pitäisi lukea ne myös...

Mietin tuota Unensieppaaja-kirjaa, en ole varma olenko lukenut sen. Voisiko joku ystävällisesti hieman kertoa, mitä siinä tapahtuu?

//Edit: Unohdinpa mainita vielä sen, että minusta kirjat eivät ole pelottavia, ehkä vain paikoittain (harvaan tahtiin, kylläkin) saavat vääntelehtimään.

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #60 : Helmikuu 28, 2007, 21:44:00 »
Tuli mieleen yksi kirja, SPOILAA jossa oli - - - - . SPOILAUS LOPPUU, onko kukaan tietoinen kirjasta? Olen aivan varma siitä, että se oli Stephen Kingin.

Mietin tuota Unensieppaaja-kirjaa, en ole varma olenko lukenut sen. Voisiko joku ystävällisesti hieman kertoa, mitä siinä tapahtuu?
Olet lukenut sen, koska kirjoitit tuohon mitä siinä tapahtuu. Unisieppari se on.

Jos pitäisi keksiä jotain valittamista Stephen Kingin kirjoista, sanoisin että minua ärsyttää melkein aina lapsihenkilöt, varsinkin sellaiset noin 9-13 -vuotiaat yleensä pojat. He ovat yleensä todella epärealistisia ja liian "aikuisia"... parhaat esimerkit ovat ehkä Mark Petrie (Painajainen / Salem's Lot) ja David Carver (Epätoivon kaupunki / Desperation). Molemmista on tehty tarinan sankareita jotka osaavat toimia rationaalisemmin kriisitilanteissa ja kohdata esim. kuolemaa kestävämmin kuin kukaan kirjan muusta seitsemästä aikuisesta ihmisestä. Aina kun joku tällainen henkilö on mukana, voin odottaa että jossain vaiheessa hän joko pelastaa kaikki muut henkilöt jostain tai keksii ensimmäisenä ratkaisun kun joku tarvitsee sitä.

Näistä tapauksista huolimatta King osaa yleensä luoda todella uskottavia henkilökuvauksia, joiden ajatukset ja tunteet vaikuttavat ihan aidoilta. Pidän siitä että melkein kenen tahansa pään sisällä voi tulla vastaan ihan kummallisiakin juttuja, jotka eivät välttämättä liity mitenkään tapahtumiin, mutta rakentavat henkilön luonnetta. Sellaisia mietteitä, joita tulee välillä itsekin väkisin ajateltua kaikenlaisissa tilanteissa ja joista monet muut kirjailijat eivät kirjoita. Ne auttavat tutustumaan fiktiiviseen ihmiseen ja tavallaan varoittavat, että mistä tahansa voi kohta tulla tekstiä tai vaikka kokonaisia takaumia. Samankaltainen todentuntuisuus on yleensä myös ympäristössä, ja on aina kiehtovaa lukea epätavallisista asioista joita tapahtuu tavallisille ihmisille tavallisissa paikoissa. Ettei mitään "olipa kerran haltiavampyyrin poika nimeltä Vlashkgbyrr joka asui synkässä kuparimetsässä ja söi varjosusien papanoita" -kaltaista roskaa. Toisin sanoen samaistumisen mahdollisuus viehättää suuresti.

Lukekaahan myös Richard Bachmanin kirjoja. Hän on Stephen Kingin keksimä peitekirjailija joka kuoli joskus 1980-luvulla ja ehti kirjoittaa sitä ennen ja vähän jälkeenkin yhteensä ainakin kolme romaania. Esimerkiksi Teloittajat / The Regulators on eräänlainen sisarkertomus Epätoivon kaupungille, koska se ilmestyi samoihin aikoihin ja tietääkseni myös kertoo melkein samoista tapahtumista eri henkilöiden kautta. En ole lukenut itse vielä, mutta olisi tarkoitus tutustua mahdollisimman pian.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2007, 21:47:45 kirjoittanut Graveheart »
I say "Who's there?"

Disposable Hero

• Ankeuttaja
« Vastaus #61 : Maaliskuu 08, 2007, 20:17:20 »
Joo kyllähän toi äijä melkeen paras kirjailija on siitä ei pääse mihinkään. Se 1 on pelottavinta kamaa mitä oon ikinä lukenu ja taas Musta Torni Revolverimies on teknisesti musta paras ikinä kirjotettu kirja. Kylhän King paikotellen voi kirjottaa aika tylsästikkin, mut niitä kohtii on nii harvon ettei niist oikeen jaksa välittää. Kaikki nää Se 1-2, Musta torni- sarja, Cujo, keskiyön jälkeen ja Unensieppaaja on melkeen parhaita kirjoja mitä on tullu luettuu Pottereiden ohella tietenki :)
"Mustiin puettu mies pakeni autiomaan halki ja revolverimies seurasi hänen jälkiään" <--- tää on ehottomasti mun top 3:ssa parhaista lauseista.

Lucienne

• Ankeuttaja
« Vastaus #62 : Toukokuu 13, 2007, 18:20:21 »
Tutustuin Kingiin ensimmäisen kerran 13-vuotiaana, kun luin Hohdon ja rakastuin siihen. Sen jälkeen olen lukenut Kalpean aavistuksen, Uinu, uinu, lemmikin, Julman leikin, Piinan, Eksyneiden jumalan sekä muutaman novellikokoelman, joista tulevat mieleen ainakin Maantievirus matkalla pohjoiseen ja Yksinäinen sormi. Kaikki kirjat ovat omalla tavallaan hyviä, mutta muutama on kuitenkin noussut ylitse muiden.

Ensimmäisenä tulee mieleen Uinu, uinu, lemmikkini, joka on varmasti pelottavin kirja, jonka olen koskaan lukenut. Katsoin elokuvan ennen kirjan lukemista, enkä sen jälkeen ajatellut koskeakkaan kirjaan ikinä. Kaikki kuitenkin kehuivat kyseistä opusta, joten pakkohan se oli lopulta lukea. Jotain niin järkyttävää ja surullista, että olisi huvittanut ulvoa ääneen (ja ulvoinkin, mutta lähinnä Louisin tyhmyyttä.) Ainoa miinuspuoli tässä kirjassa oli juuri Louisin ajattelemattomuus. Miten tämä olisi selittänyt Gagen palaamisen? Olisiko kukaan enää voinut suhtautua poikaan täysin normaalisti, kun kaikki kuitenkin olisivat tienneet tämän olevan "raato"? Mutta King ei varmaankaan ei ollut ajatellut, että tätä pitäisi vatvoa näin tarkkaan. Yksi syy siihen, miksi en pysty lukemaan kirjaa uudestaan tai katselemaan elokuvaa kovin montaa kertaa, on Zelda. Nimikin hyytää jo. Kun on muutaman yön nähnyt kyseisestä hahmosta ahdistavia painajaisia, ei enää huvita katsoakaan kyseiseen kirjaan päin. En uskalla sitä omaksikaan tämän takia hankkia. Minä ja minun typerä mielikuvitukseni -.-

Muita hyviä Kingin kirjoja olivat ainakin Piina ja Julma leikki. Kummassakaan ei ole juurikaan mitään yliluonnollista, joka on itseasiassa vain hyvä asia. Piinassa ne kidutuskohtaukset olivat todella ahdistavia ja Julmasta leikistä kamalan teki se tunnelma, ja tietenkin kuvottava loppu.

Hohdosta pidän, koska se ei ole erityisen pelottava, vaan ainoastaan hieman ahdistava. Sen voi kyllä lukea kerta toisensa jälkeen, toisin kuin esimerkiksi Uinarin. Muuten tykkään enemmän näistä Kingin kirjoista, joissa ei ole mitään yliluonnollista. Olen kai liian herkkä. Luen Kingejä silti, koska ne ovat uskomattoman hyvin kirjoitettuja, osaisinpa minäkin.

Poissa Cherry

• Leijuva teelusikka
  • Vuotislainen
  • True to you
« Vastaus #63 : Kesäkuu 19, 2007, 21:24:51 »
Olen nähnyt monta Kingin kirjoista tehtyä filmatisointia, mutta lukenut vain yhden kirjan (tai oikeastaan novellin). Ruumis.
Rakastuin Stand by Me -elokuvaan ja päätin sitten lukea kirjaversion kun löysin sen kirpputorilta.

Kingin tyyli kirjoittaa on omalla tavallaan karu, hän kuvailee tarkasti ja totuudenmukaisesti. Hän on yksi niistä kirjailijoista, joilla on taito pitää lukija tiukasti otteessaan. Pidän kovasti hänen tyylistään kuvata ajatuksia ja erilaisia tunnetiloja.
Ruumis-kirjasta tulee myös yksi kaikkien aikojen lempi kirjahahmoistani, Chris Chambers. Herkkä, lojaali ja hauska hahmo.

Tässä kesän kuluessa ajattelin lukea jonkun Kingin kirjan, mutta saa nähdä saanko raahattua itseäni kirjastoon ennen viimeisintä Potteria. :)
"It is not our abilities that show what we truly are. It is our choices."
-Albus Dumbledore

Sirius is our morningstar. <3

Bruise Pristine

• Ankeuttaja
« Vastaus #64 : Kesäkuu 24, 2007, 18:31:05 »
Varmasti yksi lempparikirjailijoistani. Uinu, uinu lemmikkini on suosikkini. Ja varmasti pelottavin kirja, jonka olen lukenut. Filmatisointikin on aika onnistunut. Muutkin Kingin kirjojen filmatisoinneista ovat ihan kelvollisia. Se 1 on myös toinen Kingin suosikeistani. Idea on mielestäni toteutettu nerokkaasti. Filmatisointi kyseisestä kirjasta on mielestäni kuitenkin aika huono. Mutta kyllä sen ymmärtää, koska elokuva on vanha ja erikoistehosteet on vähän mitä on. Unensieppaaja, Musta torni-sarja, Piina, Hohto ja Julma liekki ovat myös todella hyviä. Hohdosta tehty filmatisointi on myös yksi suosikkielokuvistani. Se vanhempi versio, ei uusi. Yhden huonon puolenkin Kingin kirjoista löydän: Muutamien kirjojen alut ovat kuolettavan tylsiä, ja tuntuu ettei niitä jaksaisi lukea loppuun. Mutta yleensä lukeminen loppuun kannattaa.

Kommando

• Ankeuttaja
« Vastaus #65 : Kesäkuu 27, 2007, 16:10:37 »
Ihan vaikka "yleissivistyksen" vuoksi olisi hyvä lukea enemmänkin Kingiä, mutta minä olen lukenut vasta yhden. King on sen verran kehuttu ja niin, että odotin jotain superloistavaa, mutta täytyy sanoa, että petyin Unensieppaajaan. Paljon tylsempi kuin odotin. Mielestäni kirja on liian paksu, niin että tapahtumat etenevät liian hitaasti [minun makuuni].

Ilmeisesti vähintään joka toinen ihminen on lukenut tuon Uinu, uinu lemmikkini ja haluaisin kuulua heidän joukkoonsa :) Jahka ehdin lukea tähänastiset lainaukset rästistä, hyökkään varmaankin kirjastossa seuraavaksi em. kirjan kimppuun. Tätä topicciakin lukemalla kuulostaisi siltä, että Lemmikki on loistava. En malta odottaa. 8) Saa tosin nähdä, kuinka nukun sen jälkeen, kun säikyn pimeää muutenkin.

Kaverini luki Sen ja siskoni Kuoleman käytävän. Se on kuulemma hidastempoinen -> tylsä, mutta siskoni rakastaa Kuoleman käytävää sekä leffana että kirjana. Eli makukysymyshän tuo on, elleivät kirjat sitten poikkea toisistaan niin kovasti...

Suosittelisiko joku jotain Kingin kirjaa? :) Haluaisin lukea muutaman ns. parhaimmistoon kuuluvan, sillä minulla ei varmaan riitä mielenkiintoa ja jaksavuutta, jotta lukisin kaikki Kingin kirjat.

Nyt poistun kumartaen takavasemmalle.

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #66 : Kesäkuu 27, 2007, 16:59:01 »
Stephen Kingin uudempi romaanituotanto (~ 1997 ->) on huomattavasti taipuvaisempaa venymään kolossaalisiin mittoihin ja puksuttamaan hidastempoisesti mutta varmasti mahtipontisiin loppukohtauksiin. Itsekin aloitin Unensieppaajalla, se on tosiaan ensikosketukseksi aika vaativa teos, jonka jälkeen olin kuitenkin onneksi tarpeeksi kärsivällinen yrittämään jotain toista kirjaa. Leikkaaja on varmaan laiskistunut ajan mittaan tai sitten Steve on sortunut jaarittelemaan enemmän vanhoilla päivillään.

Suosittelisiko joku jotain Kingin kirjaa? :) Haluaisin lukea muutaman ns. parhaimmistoon kuuluvan, sillä minulla ei varmaan riitä mielenkiintoa ja jaksavuutta, jotta lukisin kaikki Kingin kirjat.

Tulisilmä! Äärimmäisen koskettava ja jännittävä kertomus 7-vuotiaasta Charlie-tytöstä jolla on pyrokineettisia voimia (kyky sytyttää tulipaloja ajatuksen ja tunteen voimalla) sekä hänen perheensä epätoivoisesta ja epäreilusta kamppailusta erästä hallituksen yksikköä vastaan joka on luonnollisesti erityisen kiinnostunut tästä lääketieteellisestä ihmelapsesta. Käsittelee isä-tytär -suhdetta taitavasti, pystyin samaistumaan hahmoihin todella hyvin vaikka en olekaan kenenkään isä enkä tytär. En luokittelisi kauhutarinaksi, tosin en iltasaduksikaan. Alkuperäisteoksen nimi on Firestarter ja se taisi olla vuosimallia 1982. Tämä on Stephen Kingin ensimmäinen kirja joka on suomennettu.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2007, 17:04:42 kirjoittanut Graveheart »
I say "Who's there?"

Poissa Sinadra

• salaisuudenhaltija
  • Vuotislainen
  • Chris
« Vastaus #67 : Heinäkuu 04, 2007, 13:09:30 »
Itseasiassa löysin vasta tämän kirjailijan, kun kysyin kirjastotädiltä mitä kauhukirjoja hän voisi minulle suositella. Kingin kirjat olivat oikeastaan ainuita, mitä pikku kirjastossa olikin - minun onnekseni. ;)

Olen lukenut Lohikäärmeen silmät, joka ei sinällään ollut kovinkaan pelottava, mutta viihdyttävä kyllä! Mikä kuvailu! Ja muutenkin enemmän ehkä fantasiakirjallisuutta kuin jännitystä tai kauhua... (paitsi, että kauhu on joskus kyllä aika lähellä fantasiakirjallisuutta) ^^

Nyt luen Eksyneiden jumalaa . Olen myös nähnyt Maissilapset- kauhuleffan, joka muistaakseni oli kanssa Stephen Kingin käsialaa. Kingin kirjoittamistyyli on semmoista ihanan hidasta ja realistista, ei turhaa kaunistelua.

Äitini suositteli minua lukemaan Talismaanin, mutta sitä en ole vielä saanut käsiini. Vielä on piiitkä matka kun olen lukenut kaikki Kingin kirjat ;D Pitääkin seuraavaksi lähestyä Carrieta, joka kuulostaa ERITTÄIN mielenkiintoiselta!

Poissa Spectre

• Wraith
  • Hirnyrkki
« Vastaus #68 : Heinäkuu 10, 2007, 13:34:59 »
Ihan pakko kysäistä, mutta onko täällä tällä hetkellä muita, jotka olisivat lukeneet Torni-sarjan loppuun asti? Mielipiteitä?

riikka

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Heinäkuu 13, 2007, 01:38:59 »
Tämä kirjailija jaksaa aina ihmetyttää minua. Niistä kirjoista jotka olen lukenut osa on parhaita mitä ikinä olen saanut käsiini ja osa niin tylsiä tai omituisia ettei mitään rajaa. Parhaista mainittakoon Hohto ja Piina joiden elokuvaversiot olivat myöskin aivan helmiä - tai ainakin Hohto ja sekin vain ja ainoastaan Jack Nicholssonin takia, ei todellakaan kauhun.. Pidin myös Carriesta ja Uinu uinu lemmikistä, myös Eksyneiden jumala oli hyvä. Joku novellikokoelma oli täysin käsittämättömän omituista hepreaa minulle. Tämä herra ainakin tietää mitä on psykologinen kauhu ja kuinka iskeä juuri lukijan vyön alle.

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
« Vastaus #70 : Heinäkuu 13, 2007, 05:01:06 »

Miten olisi tässäkin topicissa kehuttu Uinu, uinu lemmikkini. Minuun upposi ainakin kuin häkä. Samoin Painajainen (Salem's lot), joka iski minuun vampyyritarinana.

Sen sijaan voin myöntää että Se:n filmatisointi sai minussa aikanaan niin pahat traumat, kun siitä osan kerran näin, että en ole aikuisikään ehdittyänikään uskaltanut katsoa sitä elokuvaa. Ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen elokuva, jossa näin on käynyt.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Vela

• Vuotislainen
« Vastaus #71 : Heinäkuu 16, 2007, 21:53:00 »
Olen lukenut Kingiltä vain yhden kirjan, toisen jätin kesken kun ei oikein napannut ja yhtä en ole saanut käsiini, kun joku on aina minua nopeampi kirjastossa. Laajemmin olen tutustunut Kingin tuotantoon elokuvien kautta.

Pidin kovasti Painajaisesta, joka siis on vampyyritarina. Aiheensa puolesta kirja vaikutti heti aluksi mielenkiintoiselta, mutta Kingin kirjoitustyyli vielä lisäsi viehtymystäni. En ehkä arvosta Kingiä kirjailijana niin paljon kuin joitain muita kirjailijoita, mutta täytyy toki myöntää, että King osaa pitää lukijan mielenkiinnon yllä. Kingillä on selvästi vilkas mielikuvitus,  mutta käsittääkseni monessa hänen teoksessaan päähenkilönä on kirjailija, niin myös Painajaisessa ja minulta keskeneräiseksi jääneessä Kalpeassa aavistuksessa.

Vielä haluaisin saada käsiini Se:n ja mahdollisesti toisenkin osan, jos ensimmäisestä selviän. Suosittelen ehdottamasti Kingin tuotantoon tutustumista, kuuluuhan melkein yleissivistykseen tietää jotain kyseisestä kirjailijasta :)
Laajoina levittäytyvät Pohjolan synkät metsät, ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan, siellä asuu metsien suuri jumala, metsän henget kutovat salaisuuksiaan hämärässä.

Saikke

• Ankeuttaja
« Vastaus #72 : Heinäkuu 29, 2008, 18:42:20 »
Ihan pakko kysäistä, mutta onko täällä tällä hetkellä muita, jotka olisivat lukeneet Torni-sarjan loppuun asti? Mielipiteitä?

Moro! Olen lukenut ja nyt vasta löysin tämän topicin.. Olen siis King-fani henkeen ja vereen ja muualta Vuotiksesta löytyy kommenttejani esim. Torni-sarjasta.

Koukahdin Mustaan Torniin täysin jo vuosia sitten ja kyllä kismitti kun kolmannen osan jälkeen tuli piiitkä tauko, ennen kuin King taas palasi saagan pariin. Ja eikös sitten nelosenkin jälkeen ollut monen vuoden tauko, pahus! Onneksi viimeiset kolme osaa tuli aika tiheeseen tahtiin..

Sarja on loistavaa mielikuvituksen lentoa.. Kuka voisi kuvitella uskottavaa tarinointia esim. mielipuolisesta yksiraiteisesta junasta, joka rakastaa arvoituksia? Vain King onnistuu tässä ja vangitsee lukijan niin, että kirjaa ei malta käsistään laskea.

Kolmas osa "Joutomaa" on mielestäni ehkä koko sarjan paras, sitten tulee kakkonen, seiska jne... Kolme viimeistä osaa eivät ehkä ihan täytä niitä lupauksia, jotka King kolmosessa asettaa tarinalle, mutta on niissäkin hetkensä, esim Mordredin tarina, Susannahin kaksijakoisuus, ym... Lopetuksesta en ihan täysillä digannut, olisin halunnut enemmän potkua Punaiseen Kuninkaaseen, jota niin hehkutetaan pitkin tarinaa.

Mutta, King on Kuningas!

Saikke

• Ankeuttaja
« Vastaus #73 : Heinäkuu 29, 2008, 18:51:52 »
Olen lukenut Lohikäärmeen silmät, joka ei sinällään ollut kovinkaan pelottava, mutta viihdyttävä kyllä! Mikä kuvailu! Ja muutenkin enemmän ehkä fantasiakirjallisuutta kuin jännitystä tai kauhua... (paitsi, että kauhu on joskus kyllä aika lähellä fantasiakirjallisuutta) ^^

Nyt luen Eksyneiden jumalaa . Olen myös nähnyt Maissilapset- kauhuleffan, joka muistaakseni oli kanssa Stephen Kingin käsialaa. Kingin kirjoittamistyyli on semmoista ihanan hidasta ja realistista, ei turhaa kaunistelua.

Äitini suositteli minua lukemaan Talismaanin, mutta sitä en ole vielä saanut käsiini. Vielä on piiitkä matka kun olen lukenut kaikki Kingin kirjat ;D Pitääkin seuraavaksi lähestyä Carrieta, joka kuulostaa ERITTÄIN mielenkiintoiselta!

King on mielestäni loistava fantasiakirjailija, siitä esimerkkinä juuri tuo Talismaani, Lohikäärmeen silmät ja Pimeyden Talo. Ja tietenkin: Musta Torni. Myös Tukikohta voidaan katsoa fantasiakirjallisuudeksi: se tapahtuu 99 % väestöstä tappaneen maailmanlaajuisen kulkutautiepidemian jälkeisessä apokalyptisessa maailmassa, jossa on demoneita ym, ym..
Sitten Kingiltä on tullut pienoisromaani Langolieerit, joka ottaa mielenkiintoisen uudenlaisen näkökulman aikamatkustukseen. Todella huippukingiä!

Poissa Nibs

• Vuotislainen
    • Hogwarts Refounded: Harry Potter-roolipeli
« Vastaus #74 : Syyskuu 08, 2008, 01:46:04 »
No en voi sanoa tuntevani sen eenmpää kirjailija akuin tämän kirjojakaan kummemmin. Elokuvia tämän kirjoihin pohjaten olenkin sitten (ikävä kyllä) tuijotellut enemmänkin, enkä voi lopettaa, vaikka järki huutais kuinka tekemään niin. Mutta kaikissa meissä kai on pieni masokisti sisällämme. Mussa vähän isompikin siis ilmeisesti.

Ainoa kirja Kingiltä, minkä olen lukenut kannesta kanteen taitaa olla Uinu Uinu Lemmikkini. Pitääkin olla niin viaton nimi sillä. Olisin varmaan katsonut sen leffaversion jo ihan pienenä nassikkana, jos veljeni ei ois kieltänyt kertoen, ettei se ole ihan sitä miltä kuulostaa. :D Veljeni siis luki Kingiä paaaljon niihin aikoihin.
Vaikea vieläkin uskoa, että luin UUL:n 2 ja ½ kertaa ylä-aste -vuosinani. Ekalla kerralla ainakin suurinpiirtein joka sanan, voi olla, että siellä Zelda-kohdissa hyppelin vähän yli. Tuolla kerralla luin sen ahmimalla, oli vaan niin mahtava. Tokalla kerralla myös, mutta tiesin hypätä kokonaan sen Zeldaa koskevan osuuden yli ihan suosilla. Kolmannella kerralla pääsin ehkä puoliväliin, kun hermot pettivät ja kiikutin sen takas kirjastoon pois kummittelemasta mun huoneestani. Elokuvaversiokin on tullut tuijoteltua peräti neljästi. Ekan kerran mielenkiinnosta ja muut kerrat sitten vain koska joku kaveri on halunnut nähdä sen ja vaatinut seuraani, joskin niilä kerroilla kattelin yleensä jonnekin aivan muualle tietyissä kohdissa ja yritin sulkea korvanikin. Mä en ihan todellakaan tiedä vieläkään mitään yhtä häiriintynyttä ja kammottavaa, kuin Uinu Uinu lemmikkini -tarina - enkä välitä tietääkään. Ja loppujen lopuksi kirjassa Zelda oli vielä siedettävä, kun omassa mielikuvituksessa sen pystyi jotenkin kaunistelemaan kaikessa, mutat leffassa sitä ei pääse pakoon muuta kuin pikakelaamalla. Kauhulla odotan sitä uudelleenfilmatisointia ihan kaiken takia. Siitä tulee kumminkin se tyypillinen paska, mitä noista klassikkokauhupätkistä yleensäkin tehdään: Verellä mässäilyä, liika apeläytyskohtia, kliseitä ja hahmoissa ei ole tippaakaan viattomuutta tuomassa kontrastia...siis tyyliin gagestakin varmaan tehään joku synkkä pahaenteisyyttä huokuva pentu, niinku The Omenin uudelleenfilmatisoinnissa. Hohhoijaa.

Muita kirjoja mitä olen mulkaissut, on "Se", joka kuitenkin toimi mun kohdalla paremmin elokuvana, enkä kirjaa tainnut lukeakaan kuin muutaman sivun. En sitäkään hingu nähdä enää yhtään kertaa uudestaan. Ja "Eksyneiden jumala" oli kovin mielenkiintoinen, kunnes mua alkoi ahdistaan se loputon metsässä rämpiminen ja hyppäsin kolmasosan kirjaa yli ja katsoin, miten juttu päättyy. Oli kyllä pettymys se mikä Eksyneiden jumala lopulta oli (tai minkä muodon otti.) Jotenkin karhu ja kita täynnä mehiläisiä oli liian 'luonnollinen' ollakseen missään määrin karmiva tai mielenkiintoinen.

"Unissakävelijät" on varsin mielenkiintoinen tarina, elokuvan aainakin. EN kirjaa ole lukenut, enkä varmaan jaks alukeakaan. Mutta elokuva on kiehtova. Samaan kategoriaan putoaa "Ihmissuden vuosi". Kauhuelementtejä, yliluonnollisuutta ja sen sellaista, mutta toteutus ei painotu niin synkkään ja kammottavaan ja syvään yliluonnollisuuteen, kuin esim. juuri UUL ja Se. Ihmissuden vuosi tosin on hyvä ainoastaan kirjana. Elokuvaversio on häpeällise laimea. Tosin eihän se kanna edes kirjan nimeä.

Ai niin - ja Hohto voisi olla varsin lukemisen arvoinen, ainakin jos se on samanlainen, kuin se 1997 vuoden elokuvasovitus.

Kingin uudempaa tuotantoa en tunne yhtään.
X HOGWARTS REFOUNDED: HARRY POTTER-ROOLIPELI
Mitä pitivät sisällään vuodet 1980-1992 Potter-universumissa?
X OLD WEST TALES RPG - Minnesota 1875-1885
X PÖLLÖPOSTI - Harry Potter-blogi

Minsku

• Ankeuttaja
« Vastaus #75 : Syyskuu 18, 2008, 19:50:10 »
Olen ollut intohimoinen Stephen King-fani jo pitkään. En muista mikä mahtoi olla ensimmäinen lukemani Stephen Kingin kirja. Mutta muistan, että koukutuin kirjan tunnelman takia. Stephen King osaa kirjoittaa kirjoja, jotka saavat ainakin minut pelkäämään. Kirjoja en ole ehtinyt kuitenkaan lukea monia, hidas lukija kun olen. Olen myöskin lukenut enemmän näitä uudempia kirjoja, valitettavasti. Uinu, uinu lemmikkini, Stand by me ja 1408-elokuvat olen nähnyt ja ne olivat mielestäni melko hyviä, joten ehkä jossain vaiheessa tulen lukemaan ne kirjoinakin.

Kirjoja jotka olen lukenut, ovat Buick 8, Eksyneiden jumala, Kosketus, Anteeksi, oikea numero ja Cell (suomeksi Kuulolla). Buick 8, Kosketus ja Kuulolla-kirjoista pidin erityisesti, sillä ne todella saivat minussa aikaan pelon tunteita. Olin hieman pettynyt Eksyneiden jumalaan, kaipa olin odottanut liikoja. En osaa sanoa mikä siinä mättäsi, mutta jokin. Kirja sai minut ennemminkin nauramaan, kuin tuntemaan pienoistakaan pelkoa, tai mitään muutakaan.

Musta torni-sarjaa en ole edes alkanut lukemaan, koska sarja ei ole mielestäni kuulostanut kiinnostavalta. Toisaalta ehkä pitäisi ensin jopa lukea kyseistä kirjasarjaa, että voi sanoa, onko se kiinnostava vai ei. Ehkä se tuottaakin positiivisen yllätyksen. Olen usein aika ennakkoluuloinen kirjojen suhteen, kuten sen huomasi Uinu, uinu, lemmikissä. Ystäväni luki sen ja kertoi, miten naurettava kirja oli. Sen takia en ole lukenut sitä, mutta nyt kun olen kuullut muiden Stephen Kingin kirjojen lukijoiden mielipiteitä ja nähnyt kyseisestä kirjasta tehdyn elokuvankin, niin laitan kirjan "must read"-listaani.

Poissa Candily

• Vuotislainen
« Vastaus #76 : Huhtikuu 24, 2010, 17:48:18 »
Olen siis lukenut 18 kirjaa: Pimeä puoli, Epätoivon kaupunki, Yksinäinen sormi, Painajainen, Uneton yö, Cujo, Sydänyö, Christine, Kauhun vuodenajat (I & II), Uinu uinu lemmikkini, Carrie, Hohto, Doloreksen tunnustus, Duma Key, Jälkeen keskiyön, Buick 8 ja Kuoleman käytävä. + Unensieppaajan puoliksi, koska se oli niin huono. Ainoa tylsä kirja (no Buick 8 ei myöskään niin hyvä ollut...) minkä olen Kingiltä tavannut.

Olen koukussa Kingiin ja pahasti. Vielä on kirjoja (onneksi) lukematta ja elokuvia katsomatta, mutta on niitä jo kyllä aika mukavasti tullut luettua ja katsottua.

*muokkaan myöhemmin*

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2010, 19:47:42 kirjoittanut Candily »
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Poissa Nuno

• kiharakirjailija verraton
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #77 : Huhtikuu 25, 2010, 11:14:20 »
Löysin tämän kirjailijan vasta tänä vuonna. Olen nyt lukenut: Kuulolla, Carrie, Painajainen ja tuossa pöydällä odottaa Pimeä puoli, jota en ole vielä ehtinyt lukea, kun on muutama muu kirja kesken.

Kuulolla oli ensimmäinen Kingin kirja, jonka luin, lainasin sen kaverilta, kun eräs toinen kaveri oli kehunut Kingin kirjoja. Kuulolla kirjassa oli koko ajan pelottava tunnelma ja ihan kuin olisi ollut itse siellä tarinassa, tykkäsin tosi paljon.
Sitten ostin itselleni Carrien ja Painajaisen. Painajainen oli tosi hyvä myös, muutamassa kohtaa rupesi ihan oikeasti pelottamaan, Carriesta en tykännyt niin, kun se oli vähän sekava niiden nykyisten ihmisten "haastattelujen" kertomisen takia (hyvä selitys, en nyt saa sitä oikeaa sanaa mieleen :D), mutta kyllä siitä sitten toisen kerran tajusi. Se loppu oli hyvä.

Käyttettyjen kirjojen kaupasta ostin nuo kaksi, synttäreiden aikana vanhemmat lähtivät ostamaan lisää noita kirjoja. Kirjoitin niille lapun mitä kirjoja haluan. No siellä oli sitten ollut tuo Pimeä puoli ja Hohto. Kumpikin maksoi kymmenen euroa, joten en ihan molempia viitsinyt ostaa, no pyysin sitten Pimeän puolen. En malta odottaa että saan lukea sen. :D

Olen etsinyt sitä Uinu, Uinu, lemmikkiä aina sieltä kaupasta, mutta ei ole löytynyt. Nyt huomenna haluan taas sinne, vaikka tuota yhtä en olekaan aloittanut, mutta kun ei päästä sitten viikkoon sinne. Toivottavasti siellä olisi se Uinu, Uinu, lemmikki, kun yksi kaveri on kehunut sitä niin ja olen lukenut että se on aika suosittu. Sitä elokuvaa en ole katsonut.
Olen etsinyt myös Se kirjaa, mutta ei ole löytynyt.

Poissa Rat-Tail Jim

• Rock n Roll -sekopää
  • Vuotislainen
  • Feuer Frei
    • Feuer Frei
« Vastaus #78 : Kesäkuu 14, 2010, 02:56:32 »
Onkos joku lukenut Richard Bachmanin nimellä kirjoitettuja kirjoja? Kirousta lukiessa alkaa aina hymyilyttää, kun siinä on se kohta 'kuulostit aivan Stephen Kingiltä'.

Omistan suurimman osan vanhoista Kingin kirjoista. Mainittakoon sen verran että isä ne aikoinaan keräsi tyylillä 'kaikkihan ne pitää olla'. Nyttemmin osa on hukkateillä - todennäköisesti lainassa. Tämän seurauksena olen ostanut Carrien, Musta Torni ykkösen ja Christinen uudelleen. Eniten tässä jutussa harmittaa se, että Pet Sematary, Musta toni IV, Tukikohta III(kamoon, kaks ekaa osaa on tallessa, mutta missä on kolmas!?!) ja SE ovat teillä tietymättömillä. Huomenissa voisi käväistä divarissa katsomassa löytyisikö jotain.

Pet Sematarya olen yrittänyt lukea pari kertaa, ensimmäisellä kerralla tyssäsi siihen, että se oli liian pitkä. Toisella kertaa taas tyssäsi siihen, kun kuvailtiin äärimmäisen tarkasti miltä Church näytti kun se oli jyrätty, ja meille oli ensimmäisen kerran jälkeen tullut kaksi kissaa. Annan muuten vinkin - älkää ikinä lukeko sitä alkua Pascowista ja sen aivoista kun syötte. Pari kolme kertaa piti yökätä ennen kuin porukat sanoi että pistä nyt se kirja hiiteen ennen ku oksennat. Juurikin sen kaltaisista elementeistä rakentuu Kingin kauhu. Kerrotaan osa, ja jätetään loppu lukijan mielikuvituksen varaan.
Und der Haifisch, der hat tränen, und die laufen vom Gesicht, doch der Haifisch lebt im Wasser - so die Tränen sieht man nicht.

Poissa Isetom

• Vuotislainen
    • Livejournal
  • Pottermore: PurpleFang101
« Vastaus #79 : Lokakuu 01, 2010, 19:36:16 »
Olin hieman pettynyt Eksyneiden jumalaan, kaipa olin odottanut liikoja. En osaa sanoa mikä siinä mättäsi, mutta jokin. Kirja sai minut ennemminkin nauramaan, kuin tuntemaan pienoistakaan pelkoa, tai mitään muutakaan.

Minä pidin Eksyneiden jumalasta kovasti. Jäin siihen koukkuun heti ja en pystynyt keskeyttämään lukemista sinä iltana kun lähestyin loppua.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Olen lukenut Stephen Kingiltä kirjat Painajainen, Carrie, Eksyneiden jumala ja Tapahtumapaikkana Duma Key.
Carrie oli hyvä. Säälin päähenkilöä ja vihani lankesi hänen kiusaajiensa päälle.

Painajainen oli ensimmäinen Kingin kirja, jonka luin. Yhdessä kohtaa alkoi vähän pelottamaan, muuten aika tylsä oikeastaan.

Duma Key oli tosi hyvä! Se on jännä miten hahmoihin kiintyy.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Tällä hetkellä luen sitä kovasti kehuttua Uinu, uinu, lemmikini-kirjaa. Joka ilta olen muutaman sivun lukenut, aika hidasta tahtia siis. Mutta nyt olen jo kirjan loppupuolella ja täytyy sanoa, että jännittävää on!

Ainoa kirja Kingiltä, minkä olen lukenut kannesta kanteen taitaa olla Uinu Uinu Lemmikkini. Pitääkin olla niin viaton nimi sillä.

Kirjan nimi on mielestäni aivan huippu, suomennos on jopa parempi kuin englanninkielinen alkuperäinen nimi. Se on mielestäni kammottava, ei lainkaan viaton.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2011, 17:11:20 kirjoittanut Isetom »
through the warmthest cord of care
your love was sent to me

Poissa Vajoaja

• Kuplatila & Mössöttäjät Oy
  • Vuotislainen
  • Mitä emme näe, sitä pelkäämme.
« Vastaus #80 : Joulukuu 09, 2010, 17:19:04 »
Stephen King - Legenda jo eläessään! Voi vitsi, en oo kovin kauaa mestarin kirjoja lukenut, mutta koukkuun jäin jo alussa. Ensimmäisenä luin Kuulolla ja Uinu, uinu, lemmikkini-romaanit. Kaikkia luettuja en ala luettelemaan, sen verran paljon niitä on, mutta lukea haluaisin vielä ainaki Hohdon ja Tukikohdan. Kirjastossa ei kaikkia ole )= Omana on vain Christine, tappaja-auto, ja lisää tekis mieli. Kesken on Ennen aamunkoittoa ja Joutomaa sarjasta Musta torni.
     Miksi jäin koukkuun? Kingillä on vaan niin hieno se kirjoitustyyli, ja se mies totta vie tietää miten lukija saadaan pelkäämään, tuntemaan jännitystä ja jäämään koukkuun. Tyyli, niin, ja vielä ne ideat! Mistä se niitä oikeen repii.. Mahtava mielikuvitus! On ne ideat kyllä välillä ihan oikeasti sairaitakin, mutta monesti se tekee niistä juuri niin hyvää luettavaa.
     Ainoa kirja, jonka oon jättänyt kesken on Unensieppaaja. Ei sillä, että olisi huono kirja, mutta idea ei oikeen kiinnosta. Parhaita kirjoja Kingiltä on Piina ja Uinu, uinu, lemmikkini. Piina ehkä paras. Ja juuri siksi, ettei juonessa ole mittää yliluonnollista, se vaan on niin kauhea ja kauhean hyvä.
   Toivottavasti tämä ei nyt vaikuta kauhealta hehkutukselta ja ylistykseltä, sillä sitä mie en tarkoita. Mutta tätä mieltä olen, King on kauhun kuningas (=

Poissa goldensnitch

• Sadetonna
  • Vuotislainen
  • Action!
  • Pottermore: HeartPotion15680
« Vastaus #81 : Elokuu 12, 2012, 19:18:21 »
Stephen King - häneltä onnistuu niin kauhu kuin pettämätön huumorikin, mielipuolisuus ja kuolema, suru ja epäluonnollisuus. Christine on pettämätön suosikkini, ja siitähän se Kingin lukeminen alkoi, ku näin ensi kertaa elokuvan kyseisestä kirjasta. (*köh kolme, neljä vuotta ala-ikäisenä köh*) Buick 8 on minusta humoristinen ja viihdyttävä ennemmin kuin pelottava, mutta toinen suosikki Uinu, uinu lemmikkini on kammottava, enkä pystynyt laskemaan sitä käsistäni, ennenkuin loppuun oli tultu...

Lyhyistä novelleista mieleen jäi Maantievirus matkalla pohjoiseen, pelottava sekin, vaikka ehkä hieman ennalta-arvatta tai kliseinen loppu, mutta en valita. Stephen King sai minut vaeltamaan ensi kerran aikuisten kirjoja lainaamaan ja lukemaan ja innoitti myös Agatha Cristien pariin.

Nyt on menossa Liseyn tarina, en ole varma, onko King kirjoittanut muita kirjoja naisen näkökulmasta, tämähän on ainakin sellainen. King laittaa naisetkin kiroilemaan aika pahasti...! ;)
Have you found Jesus yet?
- I didn't know I was supposed to be looking for him, sir.

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
  • Pottermore: NightGold9667
« Vastaus #82 : Huhtikuu 21, 2013, 15:11:37 »
Minulla on aina ollut vähän kahtiajakautunut suhtautuminen Stephen Kingiin. Hänellä on vähän taipumusta sellaiseen, että tunnelma on aluksi kohdillaan mutta lässähtää sitten ikävästi jossakin vaiheessa. Kingin kirjat ovat parhaimmillaan silloin, kun mitään ei ole vielä varsinaisesti tapahtunut, mutta koko ajan tuntuu siltä, että kohta tapahtuu. Loppua kohti homma menee yleensä silkaksi väkivallaksi, mikä ei ainakaan minua pelota olleskaan. Itse kun en ole mikään verellämässäilyn ystävä vaan pidän enemmän sellaisesta hyytävän uhkaavasta tunnelmasta. Lisäksi Kingillä on toisinaan taipumusta pilata sinänsä potentiaaliset kauheudet liialla epäuskottavuudella, huumorilla tai jopa pervouksilla. Toki hyvässä kauhukirjassa on aina joitakin viitteitä yliluonnollisesta, mutta jonkinlainen kosketuspinta todellisuuteen olisi kuitenkin säilytettävä -  eivät mitkään voittamattomat hirviöt ole yhtään pelottavia juuri siksi kun niiden olemassaoloon ei voi uskoa edes puolitosissaan. Huumoriakin on tietysti hyvä olla, ettei nyt vallan synkistelyksi mene, mutta valitettavasti on hankala nauraa ja pelätä samaan aikaan (siksihän mörötkin karkotetaan naurulla). Niistä pervouksista vielä sen verran, että niillä ei kyllä ole mitään funktiota.

Eli harvoin minä Kingiä lukiessani pelkään mitenkään mielettömästi. Eivät ne kovin hyviä kauhukirjoja ole. Jos tämä kuitenkin unohdetaan, niin kirjoina ne ovat aivan loistavia. En ole koskaan törmännyt yhtä värikkääseen ja humoristiseen mutta silti tarkkaan kielenkäyttöön kuin Kingillä. Toki hauskuus syö pelottavuutta kuten äsken sanoin, mutta kaikesta huolimatta pidän Kingin huumorista mielettömästi ja hänen ilmauksilleen on tullut hekoteltua kerran jos toisenkin. Itsekin kirjoittaessani yritän ihan vaistomaisesti ottaa oppia Kingin omaperäisestä sanankäytöstä. Toisaalta hän on myös oivallinen tunteiden ja ajatusten kuvaaja. Hänen kirjojaan lukiessa on helppo asettua päähenkilöiden asemaan. Pidän myös sitä, että King kohtelee hahmojaan tietyllä tapaa säälimättömästi. Minusta on ainakin tylsää tietää etukäteen, että kaikki päättyy hyvin ja kaikki elävät onnellisina elämänsä loppuun saakka. Kingiltä voi odottaa mitä tahansa, hän kyllä uskaltaa vaikka tappaa kirjan jokaisen henkilön.

Paras King on ehdottomasti Uinu, uinu lemmikkini. Nimenomaan siksi, kun siinä on niin hykerryttäviä sananvalintoja ja koskettavaa tunnekuvausta sekä päälle päätteeksi vielä koukuttava juoni ja mielenkiintoinen aihe. Kovin pelottava Lemmikkini ei välttämättä ole, mutta kyllä minulle tuli aika omituinen olo, kun luin sitä yksin kotona keskiyöllä. Toiseksi parasta en sitten osaakaan sanoa enkä edes muista mitä kaikkia Kingejä olen lukenut. Huonoin on varmaan Buick vai mikä lie, koska se oli yksinkertaisesti tylsä enkä edes jaksanut kahlata sitä loppuun saakka.

Hohto-elokuva on muuten loistava. Alkuperäisteokseen en ole tutustunut, mutta siitäkin huolimatta uskaltaisin väittää, että kyseinen leffa on ainakin tunnelmapoliittisesti uskollinen esikuvalleen. Nicholson sopii pääpahaksi juuri siitä syystä, että hän on samaan aikaan huvittava ja pelottava, juuri niin kuin Kingin opukset yleensäkin ainakin pyrkivät olemaan. Piina-leffa sen sijaan oli vähän tylsä.

No, oli miten oli. King on heikkouksistaan huolimatta ehdottomasti yksi lempikirjailijoistani.

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #83 : Tammikuu 02, 2015, 21:17:57 »
Kirjoitan nyt lyhyesti ja ytimekkäästi. Stephen Kingin Piina on suosikkini. Kirjailija joutuu onnettomuuteen ja hänet pelastaa entinen sairaanhoitaja jolla on kirjava menneisyys. Nainen on kaiken kukkuraksi kirjailijan suuri fani, joten hän haluaa hoitaa miehen itse kuntoon. Pahaksi onneksi nainen ei ole mikään normaali tapaus. Kirjailijan päivät muuttuvat tuskalliseksi painajaiseksi. Parasta tässä kirjassa on kauhun tunne, mitä se nainen vielä keksii ja kuinka mies yrittää olla suututtamatta vangitsijaansa. Kirja on älykkäästi kirjoitettu. Ei mitään yliluonnollista, kaikki voisi tapahtua oikeasti. Suosittelen! Mitä mieltä muut on, kai moni muukin on lukenut saman kirjan? Ostin sen itselleni lopulta divarista. Hohto on myös loistava kirja. Stephen King on loistava kirjailija.
Don't blink. Blink and you're dead.