Minä en ole kirjoittanut tänne? 0___o *häpeää silmät päästään*
Hmm, Taru. Mitä siitä voi oikein sanoa? Olen 100%-Tolkien fani ja se on yksi addiktioistani Pottereiden ohella.
Luin Tarun ensimmäisen kerran juuri ennen FotR:in tuloa elokuviin. Ja siitä saan kiittää vanhempiani. Muistan, kuinka isä antoi Tarun minulle. Hän tiesi että luen paljon, ja sanoi että tämä on aivan erityisen hyvä kirja. No, minäpä otin kirjan ja katsoin hiukan kauhuissani sen paksuutta. Muistan kuinka avasin ensimmäisen sivun ja luin jotain jostain, jota hobitiksi. Kiitos ei.
Kirja joutui perimmäiseksi hyllyyni enkä koskenut siihen pitkään aikaan. Aikaa kului jonkin verran, mutta sitten kerran ajattelin, että nyt minä yritän. Avasin kirjan ja aloin lukea siitä samasta kohtaa johon olin silloin joskus lopettanut. Ja minä luin. Ja luin. Ja ennen kuin tajusinkaan, kirja oli loppu.
Olin aivan myyty. Rakastin kirjaa, ja aloitin sen heti uudelleen. :D Tähän mennessä olen lukenut sen kahdeksen kertaa. Kirja on mahtava. Tolkien on luonut aivan uskomattoman maailman, ja kaiken vain yhden kielen pohjalta. Se on kuin oikeaa historiaa.
Tolkien kirjoittaa todella kauniisti ja elävästi, ja kun kirjaa lukee voi melkein itse tuntea olevansa vaikka Rivendellin laaksossa tai Hobittilan vihreällä nurmella. Keski-Maa on uskomattoman kaunis paikka. ^^
Hahmot ovat myös aivan omaa luokkaansa. Hobitit ovat loistavia päähenkilöitä. Ja niin ovat muutkin rodut: haltiat(he varsinkin), ihmiset ja kääpiöt. Ja Gandalf. :P
En muista olenko koskaan itkenyt mitään toista kirjaa lukiessani. Tarun lopussa itken kuitenkin aina. Loppu on toisaalta iloinen, mutta kuitenkin niin surullinen. Tolkienin muissakin teoksista löytyy tämä sama surumielisyys ja haikeus. Ja yleensä se liittyy haltioihin. Siihen kuinka he jättävät tämän Kuolevaisen maailman ja purjehtivat Länteen...
Tarun lopussa olevat liitteet ovat myös aivan yhtä kiinnostavia, kuin itse kirjakin. Ja siellähän kerrotaan myös, miten kaikille Saattueen jäsenille kävi sitten loppujen lopuksi.
Taru on laaja teos ja Tolkienin päätyö, mutta jos sitä haluaa ymmärtää täydellisesti (tai niin täydellisesti kuin vain mahdollista), kannattaa todella lukea muutkin Keski-Maahan sijoittuvat kirjat: Silmarillion, Hobitti ja Keskeneräisten tarujen kirja. Kaikki ovat yhtä hyviä kuin Taru, ja minun mielestäni Silma on ehkä jopa parempi. :)
Ja kun lukee KTK:n, ajattelee miksei Tolkien saanut elää vähän kauempaa. Sillä tuo kirja jos mikä kertoo, miten kesken kaikki jäi. Tolkienin luomasta maailmasta löytyy paljon aukkoja ja ristiriitaisuuksia ja niitä tuo kirja tuo mm. esiin. En uskalla edes ajatella mitä olisi tapahtunut, jos Tolkien olisi saanut kaiken valmiiksi. Kaikki voisi olla täysin toisin. Mutta ei jossitella.
Tämä on kirjallisuus-osio, joten en puhu niistä elokuvista. (ainakaan paljoa) Jackson ohjasi upeasti. Hän sai elokuviinsa mukaan kaiken oleellisen. Niitä katsoo mielellään, kirjojen lukemisen jälkeekin. Näyttelijät ovat suurimmaksi osaksi loistavia, ja onneksi kaikki pääosien esittäjät ovat mahtavia.
Myös lavasteet ovat upeita, he todella onnistuivat herättämään Keski-Maan henkiin. Kaikkia kunnia heille. Mutta kyllä minä silti ottaisin kirjan, jos pitäisi näistä valita. :p
Elokuvien myötä trilogia sai myös roppakaupalla julkisuutta, ja nekin jotka eivät siihen mennessä olleet kirjaa lukeneet, sen tekivät. Tai ainakin yrittivät.
Mutta mahtava trilogia mahtavalta kirjailijalta. Pitäisi varmaan ottaa ja lukea se taas.. Edellisestä kerrasta on aika pitkä aika.. :)
Osaako joku täällä Quenyaa?! tai sindaria!?
Hm, olen kyllä tulostellut netistä
quenyan kielioppia, mutta se on ihan älyttömän vaikeaa. Ja
sindar on kuulemmavielä vaikeampaa. Vaikka on siinä jotain samanlaista kuin suomessa. Tosin, ei suomikaan niitä maailman helpoimpia kieliä ole. Itse asiass se on maailman toiseksi vaikein kieli. Mutta takaisin asiaan, vielä en osaa mitään muuta kuin jotain hassuja sanoja..
Yritin etsiä yhtä todella kattavaa sivua, jossa oli tietoa haltiakielistä, mutta sitä ei taida olla enää. :( No,
täällä on kuitenkin
quenya-sanastoa, jos kiinnostaa. Se on tosin englanniksi.[/i]