Kirjoittaja Aihe: Pixar- teoria  (Luettu 270 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa katjuska

• ainoa laatuaan
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Puuskupuh
Pixar- teoria
« : Marraskuu 03, 2017, 23:17:03 »
En ole huomannut missään keskustelua aiheesta suomeksi (en tosin ole etsinytkään...), joten päätin avata sen täällä.
Pixar- teoria tarkoittaa Jon Negronin ideaa siitä, että kaikki Pixarin elokuvat tapahtuisivat oikeastaan yhdellä suurella aikajanalla alkaen Kunnon dinosauruksesta loppuen Monsterit Oy: hyn.
Teorialle on esitetty yhtenä todisteena pixarin perinnettä piilottaa elokuviinsa "easter eggeja" (en tiedä onko tuolle termille suomennusta). Sen varalta ettei joku tiennyt, mitä easter egg tarkoittaa, se tarkoittaa elokuvaan piilotettua yllätystä/viittausta toiseen elokuvaan. Yksi Pixarin easter egg on esimerkiksi se, että Monsterit Oy: ssä Boon huoneessa on Toy story- elokuvista tuttu Jessie- nukke.
Easter eggit ovat kuitenkin yleisiä muissakin kuin Pixarin elokuvissa, joten niillä ei voi saada koko teoriaa todistetuksi.

Jon Negronin kirjoittama teoria kokonaisuudessaan, jossa on kaikki elokuvat sisällytettynä:
https://jonnegroni.com/2013/07/11/the-pixar-theory/

Englanninkielinen video aiheesta. Video on vuodelta 2013, joten uusimpia elokuvia siihen ei ole sisällytetty: https://www.youtube.com/watch?v=h0OTZo3-K5s

Ylläolevan videon tehneeltä kanavalta löytyy paljon "kuinka x sopii Pixar- teoriaan" videoita, jos ei Jon Negronin tekstiä ei jaksa lukea. Huomioitavaa kuitenkin on, että videot ovat Pixar- teorian fanien näkemyksiä aiheesta, eivät teorian keksijän.

Oletteko aikaisemmin kuulleet tästä teoriasta? Mitä olette mieltä?

En oikein tiedä miten suhtautuisin tähän teoriaan. Teoria on mielestäni hyvä ja Jon Negroni on tehnyt hyvää työtä liittäessään kaikki elokuvat yhteen, mutta en kuitenkaan usko siihen. En usko, että Pixarin johtajat olisivat saaneet kokouksessa idean "Hei, liitetään kaikki elokuvat yhteen ja katsotaan kuka keksii sen ensin!"

//Selitin teorian paremmin 23. 12
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2017, 23:33:12 kirjoittanut katjuska »
"In 900 years of time and space I’ve never met anyone who wasn’t important"- The Doctor

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Pixar- teoria
« Vastaus #1 : Joulukuu 11, 2017, 18:06:18 »
Kyseisestä Pixar-teoriasta en ollut aikaisemmin kuullutkaan, en siis ennen tätä topicin lukemista. Tosin olen kuullut YouTuben ihmeellisessä maailmassa joitain teorioita joistain Disney-elokuvista. Niissä teorioissa näkyy vahvasti fanien mielikuvitus, mutta näissä teorioissa on kuitenkin ollut pointteja, jotka voisivat periaatteessa käydä elokuvatekijöiden "salajuoniksi" linkittää elokuvia yhteen.

Itse koen, että nämä teoriat voisivat pohjautua elokuvatekijöiden tahallisiin ja tahattomiin valintoihin elokuvien tekemisessä. Monille on varmasti tuttua juttua, että esimerkiski Disney-elokuvissa voi bongata elokuvista tuttuja hahmoja aivan toisista Disney-tekeleistä - tätä koen siis olevan elokuvatekijöiden tarkoituksellisilla valinnoilla. Tahattomilla valinnoilla tarkoitan asioita, joita tekijät eivät välttämättä tule ajatelleeksi, mutta voivat katsojien näkökulmasta näyttää siltä, että elokuvien X ja Y välillä olisi jotain yhteyksiä. Lisäksi täytyy muistaa, ettei elokuvamaailmassakaan ole niin tuhottomasti mahdollisuuksia: on aina jokin teema/asia/esine/mikä hyvänsä, jolla voidaan nähdä olevan yhteys elokuvien välillä jos niin kovasti halutaan uskoa.

Ja jollei mene aivan ohi aiheen, niin sitten muutama sananen tästä Pixar-teoriasta. Kovinkaan montaa Pixar-elokuvaa en ole itse nähnyt, enkä oikein osaa siksi nyt sanoa juuta enkä jaata tuohon aikajanallisuuteen. Näistä erilaisita "salaliittoteorioista" olen kuitenkin havainnut sen, että joskus esille voidaan nostaa mitä erikoisempia ja irrallisempia asioita yrittäen liittää niitä yhteen - joskus siinä onnistuen yllättävän hyvin, joskus ei nyt niinkään.

Siihen en kuitenkaan usko, että joku olisi saanut Pixarin studiolla idean : "Hei, pistetään kaikki elokuvat samalle aikajanalle ja katsotaan kuka keksii sen ensin".

En usko liiemmin minäkään, mutta itseäni ajatus kiehtoo - kuinka paljon (tulkinnanvaraisia) linkityksiä elokuvantekijät pystyisivätkään tekemään elokuvien välille!? Näin voisi syntyä juuri tämänkaltaisia faniteorioita, mikä herättäisi keskustelua ja kiinnostusta kyseisiä elokuvia kohtaan, mikä puolestaan voisi nostaa lipputuloja tai oheistuotteiden myyntiä.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.