Juuri tuolla Baby Sitters Club -mietteissäkin tunnustin, että hyvillä mielin luen ja lainaan lasten ja nuorten kirjoja, vaikka olen jo lähempänä 50 vuoden ikää kuin syntymääni. ;o) (Suomeksi, täytin juuri 25...) Lievän häpeän vuodet sijoittuivat ehkä tuonne lukion puoliväliin, kun roudasin kasan Nummelan ponitalleja lainaustiskille. Sittemmin olen todennut olevani parantumaton pedo-biblio-fiili [toim.huom. tätä sanaa tuskin löytyy sivistyssanakirjoista!]. Jotenkin jaksan paljon paremmin tarttua siihen isotekstiseen, puolessa tunnissa luettavaan Pollux-kirjaan kuin vakavasti otettavaan (?) aikuisten tiiliskiveen.
Noita tusinalastenkirjoja luen rentoutuakseni, mieluummin kuin jotain siirappisia rakkausromaaneja, jotka yritin lukioaikoina löytää korvaavaksi hoitomuodoksi. Nauttiakseni hyvästä tarinasta ja oivaltavasta tekstistä luen sitten ihan eri kirjoja, jotka tosin voivat olla peräisin mistä kirjaston hyllystä tahansa. Esim. Veljeni leijonamieli on ikuisuussuosikkini tässä kastissa, Potterit, Don Rosan ankkasarjikset, Ruohometsän kansa, ja vaikka Dick Francisin dekkarit, Ylpeys ja ennakkoluulo, Juoppohullun päiväkirja tai Tuntematon sotilas! O_o Nämä ja monet muut ovat yleensä kirjoja jotka ahmin unettomina öinä, koska loppuun on pakko päästä, ja sitten kun sinne pääsee, harmittaa, että kirja loppui jo.
Ja tuosta hävetyksestä vielä, vaikkei se pahemmin ole vaivannut, olen kokeillut menestyksekkäästi useampaakin keinoa:
* itsepalvelulainaus
* pikalukutaidon kehittyminen, jolloin yhden ponikirjan ahmaisee sujuvasti seisovilta jaloilta kirjaston hyllyn vieressä seisten, tai vaihtoehtoisesti puolessa tunnissa jossain kirjaston hämärässä nurkassa kököttävässä nojatuolissa
* muutaman kuukauden työrupeama maakuntakirjastossa, jolloin pääsin kätevästi käsiksi kaikkiin kellarissa tomuttuviin ihanuuksiin, joista en muuten olisi tiennyt tai kehdannut pyytää kirjastotätiä hakemaan niitä
* työrupeaman seurauksena ex-työkavereilta kehtaa kyllä nykyisin lainata mitä vain - ainakin lastenosastolta ;o)
Ja muuten, minullekin aina yritetään kirjakaupassa paketoida kaikki ostamani lastenkirjat! *ällistys*
[muoks]Painovirhepaholaisille kyytiä.[/muoks]