Kirjoittaja Aihe: Tuparasismi  (Luettu 9749 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa iseeyou

• Huispaajien atleetti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Mää nään sut
  • Pottermore: QueenPotion7180
  • Tupa: Luihuinen
Tuparasismi
« : Marraskuu 05, 2011, 13:51:04 »
Eli, minkä ihmeen takia on tuparasismia? Siis meinaan, että esim 'What the h3ll is a hufflepuh'. Että mikä vika esim puuskupuheissa on? Ja yleistä keskustelua tuparasismista!
Always, untill the end...

Poissa Ihmissusi

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Tuparasismi
« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2011, 15:23:47 »
Itselleni ainakin tulee mieleen puuskupuheista että he ovat 'ylijäämä' oppilaita jotka eivät muihin tupiin ole kelvollisia. Eli ehkä parempi sana olisi 'turhake', vaikkei minulla olekaan mitään puuskupuheja vastaan. Kun korpinkynnet ovat viisaista, luihuiset ilkimyksiä, rohkelikot rohkeita niin sitten on perus puuskupuhit. Mielestäni he eivät ole mitään typeriä oppilaita, vaan heissäkin on jotain erikoista. Jokainen tupa on erikoinen. Itse en ainakaan ole yhtään rehti tai ahkera, siinä mielessä arvostan puuskupuheja. Mutta Pottereissa kaikki muut tuvat tuntuvat olevan sitä mieltä että puuskupuhit ovat tyhmiä, tai tällainen kuva minulle on muodostunut. Ja luihuiset - jotka katsovat muita tupia pitkin nenänvartta - tietysti pitävät puuskupuheja tyhminä turhakkeina. Tylypahkan muut tuvat varmaankin ajattelevat että kun joku oppilas ei ole ollut kelvollinen korpinkynteen, rohkelikkoon tai luihuiseen, niin hänethän on jonnekin täynyt tunkea ja tämä tupa on ollut puuskupuh. Nyt älkää ottako tätä sillä tavalla että itse inhoaisin puuskupuheja^^' Kaikki neljä tupaa on mahtavia, ja se ei toimisi niin hyvin jos kaikilla tuvilla olisi jotain erikoista. Sillä mihin ne tavalliset, rehdit noidat ja velhot sitten olisi lajitettu? Jos lajitteluhattu laitettaisiin päähäni, minut varmaankin laitettaisiin heti puuskupuhiin, mutta olisin siitä erittäin ylpeä.

-Ihmissusi-

Poissa iseeyou

• Huispaajien atleetti
  • Vuotislainen
  • Mää nään sut
  • Pottermore: QueenPotion7180
« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2011, 21:27:13 »
Aika hyvin sanottu! Mut ekasta lauseesta tuli mieleen et haukkuisit puuskupuhit lyttyyn :D
Mutta joo kai ne 'perus, tavis' noidat pitää johonki laittaa.

Itselleni ainakin tulee mieleen puuskupuheista että he ovat 'ylijäämä' oppilaita jotka eivät muihin tupiin ole kelvollisia. Eli ehkä parempi sana olisi 'turhake', vaikkei minulla olekaan mitään puuskupuheja vastaan. Kun korpinkynnet ovat viisaista, luihuiset ilkimyksiä, rohkelikot rohkeita niin sitten on perus puuskupuhit. Mielestäni he eivät ole mitään typeriä oppilaita, vaan heissäkin on jotain erikoista. Jokainen tupa on erikoinen. Itse en ainakaan ole yhtään rehti tai ahkera, siinä mielessä arvostan puuskupuheja. Mutta Pottereissa kaikki muut tuvat tuntuvat olevan sitä mieltä että puuskupuhit ovat tyhmiä, tai tällainen kuva minulle on muodostunut. Ja luihuiset - jotka katsovat muita tupia pitkin nenänvartta - tietysti pitävät puuskupuheja tyhminä turhakkeina. Tylypahkan muut tuvat varmaankin ajattelevat että kun joku oppilas ei ole ollut kelvollinen korpinkynteen, rohkelikkoon tai luihuiseen, niin hänethän on jonnekin täynyt tunkea ja tämä tupa on ollut puuskupuh. Nyt älkää ottako tätä sillä tavalla että itse inhoaisin puuskupuheja^^' Kaikki neljä tupaa on mahtavia, ja se ei toimisi niin hyvin jos kaikilla tuvilla olisi jotain erikoista. Sillä mihin ne tavalliset, rehdit noidat ja velhot sitten olisi lajitettu? Jos lajitteluhattu laitettaisiin päähäni, minut varmaankin laitettaisiin heti puuskupuhiin, mutta olisin siitä erittäin ylpeä.

-Ihmissusi-
Always, untill the end...

Poissa Ales

• Fanficcari
  • Vuotislainen
  • 24365
    • My life, my party!
  • Pottermore: DreamFlight25004
« Vastaus #3 : Marraskuu 06, 2011, 16:07:24 »
Minulle tulee Puuskupuheista mieleen sellaiset oppilaat jotka ovat ahkeria, reiluja ja kilttejä.
Kirjoissa kyllä 'kuvaillaan' (niinkuin ihmissusi mainitsi) että puuskupuhit ovat tyhmiä, mutta minä en ainakaan ajattele niin. Kaikki oppilaathan lajitellaan tupiin oman itsensä perusteella, ei sillä, että 'olet tyhmä, mene puuskupuhiin.' Tuparasismi on mielestäni erittäin tyhmää. Ja löytyyhän niitä tyhmiä muistakin tuvista kuin puuskupuheista. Kaikki Rowin kuvailut eivät kuitenkaan oikein pidä paikkaansa. Esim:

Ehkä kuulut Rohkelikkoon,
jos sydämmes urhoollinen on,
on sinulla ritarin uskallus
ja olet kumman peloton.

Esimerkiksi mielestäni tuo ei kuvaa kauheasti Neville Longbottomia.
Mutta mielepiteeni on se, että tuparasismi on erittäin tyhmää.

muoks//
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2011, 16:42:09 kirjoittanut Camillaah »
Hey! You just lost The Game.

Poissa varjopoika

• the world's only consulting detective
  • Vuotislainen
  • Pottermore: GhostPumpkin94
« Vastaus #4 : Marraskuu 06, 2011, 18:22:40 »
Kun otetaan huomioon että löytyy niitä tyhmiä oppilaita muistakin tuvista kuin Puuskuista (esim. Crabbe ja Goyle), niin en itse ainakaan ajattele Puuskupuheja 'sinä-tupana-johon-lajitellaan-muihin-tupiin-sopimattomat-tai-idiootit'. Mielestäni heidän tupansa pääpiirre on rehellisyys ja tunnollisuus, jota yleensä löytyy kaikista ihmisistä ja siksi muiden näkökulmasta Puuskupuhilaiset näyttävät olevan ylijäämiä. Myös sekin on saattanut vaikuttaa että kirjoissa Puuskuista ei kerrota juuri lainkaan.
Luulisin kuitenkin, että kaikista löytyy edes JOTAKIN piirrettä jostain tuvasta, eli kenellekään ei tule tätä "mihis tupaan me tää pistetään?"-tilannetta. Muuten kai pitäisi olla olemassa joku Turhien tupa jonne viskattaisiin ylimääräiset...

Tuparasismista yleisesti olen sitä mieltä että se on väärin ja hölmöä, sillä jokaisella tuvalla on oma merkityksensä. Myöskään tupien yleistämistä en ymmärrä ("Luihuiset ovat kaikki koulukiusaajien perikuvia", "Rohkelikot ylimielisiä ja tyhmänrohkeita" etc.). Kuvaukset saattavat sopia muutamaan henkilöön tiettyjen henkilöiden näkökulmasta, mutta se ei tarkoita että kaikki olisivat sellaisia.
You're a human after all.

Poissa Ihmissusi

• Vuotislainen
« Vastaus #5 : Marraskuu 06, 2011, 18:57:48 »
Lainaus
Kun otetaan huomioon että löytyy niitä tyhmiä oppilaita muistakin tuvista kuin Puuskuista (esim. Crabbe ja Goyle), niin en itse ainakaan ajattele Puuskupuheja 'sinä-tupana-johon-lajitellaan-muihin-tupiin-sopimattomat-tai-idiootit'. Mielestäni heidän tupansa pääpiirre on rehellisyys ja tunnollisuus, jota yleensä löytyy kaikista ihmisistä ja siksi muiden näkökulmasta Puuskupuhilaiset näyttävät olevan ylijäämiä. Myös sekin on saattanut vaikuttaa että kirjoissa Puuskuista ei kerrota juuri lainkaan.
Luulisin kuitenkin, että kaikista löytyy edes JOTAKIN piirrettä jostain tuvasta, eli kenellekään ei tule tätä "mihis tupaan me tää pistetään?"-tilannetta. Muuten kai pitäisi olla olemassa joku Turhien tupa jonne viskattaisiin ylimääräiset...

Tuparasismista yleisesti olen sitä mieltä että se on väärin ja hölmöä, sillä jokaisella tuvalla on oma merkityksensä. Myöskään tupien yleistämistä en ymmärrä ("Luihuiset ovat kaikki koulukiusaajien perikuvia", "Rohkelikot ylimielisiä ja tyhmänrohkeita" etc.). Kuvaukset saattavat sopia muutamaan henkilöön tiettyjen henkilöiden näkökulmasta, mutta se ei tarkoita että kaikki olisivat sellaisia.
AIVAN! Tuo oli aikas pirun hienosti sanottu ;)

Nyökkäilen tuolle että jokaisella tuvalla on merkityksensä. Kyllä näin on, kunnioitan kaikkia tupia ja jokaisessa tuvassa on jotain sitä hienoa. Ei ole sellaista "Only one can be a masterchef"- juttua vaan kaikki ovat mahtavia tupia ja omassa päässäni tasavertaisia. (vaikka luihuiset sitä vastaan kapinoivatkin)

-Ihmissusi kuittaa-

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #6 : Marraskuu 06, 2011, 19:23:41 »
Kieltämättä monet tuntuvat pitävän Puuskupuhia vähän sellaisena "ylijäämätupana", johon menevät vain ne, jotka eivät muihin tupii sovi, vaikkei asia näin todellakaan ole. Puuskuillehan ominaisia piirteitä ovat mm. reiluus ja ahkeruus. Tätä tyhmänä pitämistä en myöskään ymmärrä, vaan päinvastoin mielestäni kaikki kirjoissa esitellyt puuskupuhit vaikuttavat aika älykkäiltä. Myös tämä luihuisten yleistäminen automaattisesti pahoiksi ärsyttää hieman. Luulisin sen johtuvan aika pitkälti siitä, että Voldemort kuului kyseiseen tupaan sekä rohkelikkojen ja luihuisten huonoista väleistä.
Terve kaikille!

Poissa bunnypirates

• *Insert a cool title here*
  • Vuotislainen
    • Tumblr
  • Pottermore: ScaleSand
« Vastaus #7 : Marraskuu 06, 2011, 20:28:59 »
Pottermoressa selitetään tupien suhteet jne. aika hyvin. Siellä myös selitettiin hyvin se että Luihuisesta on tullut paljon kaiken maailman hämäräheikkejä, mutta niin on myös muista tuvista (muttei ne myönnä sitä).

Itse luulen että monet ajattelee Puuskupuhin olevan ernutupa koska Pottereissa ei hirveästi kerrota kyseisestä tuvasta ja sen oppilaista, yleensä niihin viitataan vaan jossain sivulauseen turhakkeessa (paitsi Cedric joka eristettiin itsenäiseksi henkilöksi turnajaisten takia). Siksi Pottermore on kätevä, siellä saa aivan uuden näkökulman omasta tuvastaan. Harmi vain että jotkut eivät ajattele nenäänsä pidemmälle ja ragequittaavat heti kun ruutuun lävähtää Puuskupuh.
I'm sick of feeding my soul
to people who'll never know
just how purposeless
and empty they've grown .

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #8 : Marraskuu 06, 2011, 20:40:12 »
Kieltämättä Puuskupuhista tulee vaikutelma ylijäämäporukan tuvasta, johon menevät nimenomaan ne tavalliset perusvelhot ja -noidat, joilla ei ole edellytyksiä Luihuiseen, Rohkelikkoon tai Korpinkynteen. Toisin sanoen muihin tupiin edellytetään joitain erityisiä piirteitä, kun taas Puuskupuhiin päätyvät ne jotka eivät muihin pääse. Kyllähän se on tupa, johon on matalin kynnys päästä, mutta kaiketi Helgan kunnioittamat ahkeruus ja reiluus ilmenevät siinä, että Puuskupuhissa annetaan kaikille mahdollisuudet pärjätä mihinkään erityispiirteisiin katsomatta ja kunnioitetaan perusasioita. Puuskupuhilaiset eivät ilmeisesti itsekään häpeile millään tapaa tupaansa, joten kenties se on vain se päällimmäinen mielikuva, että puuskut ovat yksinkertaisia hölmöjä, vaikka en ihmettelisi sitä, jos ko. tupa olisikin heikkolahjaisin yleisellä tasolla. Se riippuu niin siitä, mitä piirteitä kunnioittaa ja pitää itse ihailtavimpina. Onko rehti tyyppi huonompi kuin huippyälykäs? Vaikka itse kunnioitankin älykkyyttä ja viisautta, en silti menisi lyttäämään Puuskupuhia tupana.

Myös tämä luihuisten yleistäminen automaattisesti pahoiksi ärsyttää hieman. Luulisin sen johtuvan aika pitkälti siitä, että Voldemort kuului kyseiseen tupaan sekä rohkelikkojen ja luihuisten huonoista väleistä.
Näin. Ottaen huomioon myös sen, että kerronta tapahtuu Harryn kautta eli rohkelikon näkökulmasta, jolloin luihuiset tietenkin ovat inhottavia ja pahoja kaikki, koska kielteinen asenne kuuluu kuvaan.

//Pottermoresta ei mieluusti hirveästi spoileja, minen ainakaan tahdo niihin törmäillä.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PotionGhost22203
« Vastaus #9 : Marraskuu 06, 2011, 21:07:46 »
Me mietittiin tätä kerran yhden kaverin kanssa. Ei niinkään Puuskupuhien näkökulmasta, vaan Luihuisten. Tuntuu vaan jotenkin niin kauhean väärältä, että koko koulu on yksissä tuumin aina Luihuisia vastaan. Onhan siinä tuvassa varmaan iso joukko inhottavia ihmisiä, mutta on ny silti aika lapsellista touhua syrjiä yhtä tupaa noin voimakkaasti. Huispausmatseissa Rohkelikko vs. Luhuinen kaikki tuntuvat aina olevan Rohkelikkojen puolelle, opettajat ja puuskut ja korpinkynnetkin. Samoin kun Rohkelikko voitti tupamestaruuden Viisasten kivessä, niin korpparit ja puuskut hurras rohkelikkojen mukana. Kauhean epäreilua.

Muutenkin tuntuu typerältä lajitella ihmisiä noin rankasti ominaisuuksien mukaan eri tupiin. Varsinkin kun miettii, että muksut tulee Tylypahkaan 11-vuotiaana. Ei kukaan oo sen ikäsenä vielä ns. valmis paketti. Ihan niinkun Dumbledorekin sano jossain kohtaa, että lajittelu taidetaan tehdä liian aikaisin. Monet ihmiset muuttuvat radikaalista murrosiän mukanaan tuomien myllerryksien ansiosta ja sillon ei välttämättä enää sovellukaan siihen tupaan, mihin on muka ominaisuuksiensa perusteella tullut lajitelluksi. Typerää touhua mielestäni...
Ihana asia minusta on, et ihana olen vain

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #10 : Marraskuu 06, 2011, 21:24:41 »
Muutenkin tuntuu typerältä lajitella ihmisiä noin rankasti ominaisuuksien mukaan eri tupiin. Varsinkin kun miettii, että muksut tulee Tylypahkaan 11-vuotiaana. Ei kukaan oo sen ikäsenä vielä ns. valmis paketti. Ihan niinkun Dumbledorekin sano jossain kohtaa, että lajittelu taidetaan tehdä liian aikaisin. Monet ihmiset muuttuvat radikaalista murrosiän mukanaan tuomien myllerryksien ansiosta ja sillon ei välttämättä enää sovellukaan siihen tupaan, mihin on muka ominaisuuksiensa perusteella tullut lajitelluksi. Typerää touhua mielestäni...

Eikös se ollut niin, että hatulla on jonkinlainen kyky nähdä tulevaan ja päättää sen perusteella tuvan? Esim. Neville ei alkupään kirjoissa vaikuttanut kovinkaan Rohkelikkomaiselta, mutta tuskin kukaan enää seiskan jälkeen pystyy sellaista sanomaan. Toisaalta taas eihän esim. Matohännässä ollut aikuisena juurikaan Rohkelikon piirteitä.
Terve kaikille!

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PotionGhost22203
« Vastaus #11 : Marraskuu 06, 2011, 21:33:33 »

Eikös se ollut niin, että hatulla on jonkinlainen kyky nähdä tulevaan ja päättää sen perusteella tuvan? Esim. Neville ei alkupään kirjoissa vaikuttanut kovinkaan Rohkelikkomaiselta, mutta tuskin kukaan enää seiskan jälkeen pystyy sellaista sanomaan.

Kyllähän Neville jo ekassa kirjassa osoitti kuuluvansa Rohkelikkoon? Eikös Dumbbiskin sanonu siinä lopussa, että rohkeutta on monenlaista ja ystäviä vastaan nouseminen vaatii rohkeutta siinä missä vihollista vastaankin. Vai tapahtuiko tää taas vaan leffassa ja muistan väärin?
Ihana asia minusta on, et ihana olen vain

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #12 : Marraskuu 06, 2011, 21:44:02 »
Kyllähän se Neville jo Viisasten kivessä nousi ystäviään vastaan, mutta se oli vain yksi tapaus. Pääsääntöisestihän hän oli kiltti ja kömpelönpuoleinen poika. Hänen todellinen rohkelikkoutensa tuli kunnolla ilmi vasta myöhemmin. :)
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa Mimi

• starship ranger
  • Vuotislainen
    • Taikurin hatusta
  • Pottermore: NimbusNettle160
« Vastaus #13 : Marraskuu 30, 2011, 18:21:27 »
Eli, minkä ihmeen takia on tuparasismia? Siis meinaan, että esim 'What the h3ll is a hufflepuh'.
Pakko huomauttaa, että tuota kyseistä lausetta kuulen ainakin itse aina vain läppänä - se on peräisin YouTubesta löytyvästä Potter-parodiamusikaalista, A Very Potter Musicalista, ja on tehty täysin huumorilla. Lainausta ei ole tarkoitettu mitenkään loukkaavaksi, vaikka jos ei ole musikaalia nähnyt, se saattaakin kuulostaakin siltä. Kyseisen musikaalin ja sen tekijöiden muun tuotannon fanit, minä mukaan lukien, eivät aina ajattele hirveästi mitä lainauksia käyttävät ja missä seurassa... Monet repliikit vain ovat niin tarttuvia.

Itse tuparasismista olen samoilla linjoilla muiden kanssa. Itsestäni tunnistan selvästi jokaisen tuvan piirteitä, eikä kukaan voikaan vastata täysin jonkin tuvan standardista jäsentä.

Kirjoissakin kyllä luihuiset on kuvattu lähes yksinomaan keljuiksi, vaikka muuten sarjassa ei niin hirveästi mustavalkoisuutta esiinnykkään (Voldemort on kyllä pahan perikuva, mutta toisaalta taustalta löytyy hylkäämiset ja onneton lapsuuskin). Sarjan loppupuolella vasta alkaa esiintyä ymmärrystä luihuisia kohtaan. Toisaalta koko asenteen ymmärtääkin, koska kirjat on kirjoitettu rohkelikon näkökulmasta ja varsinkin Voldemortin aikojen jäljiltä noiden kahden tuvan välit olivat aika tulehtuneen. Ja olihan se mainittu, että Harrykin olisi sopinut luihuiseen oikein mainiosti. Oon silti vähän sitä mieltä, että kirjoihin olisi sopinut joku oppilas luihuisesta, joka olisi tullut hyvin toimeen Harryn ja kumppaneiden kanssa.

Puuskupuhin lisäksi Korpinkynnelläkään ei ole toisaalta kovin isoa osaa kirjoissa. Puuskupuhissa oli muutamia Harryn tuttuja esim. Albuksen Kaartista (ja Cedric), Korpinkynnessä Luna ja Cho ja muutama etäisempi tuttu. Selvän rohkelikkopainotteinen on koko Harryn ystäväpiiri, joten tupien väliset kuilut näyttävät aika syviltä kirjoissakin.
It's all that I love, and it's all that I need,
Hogwarts, Hogwarts,
I think we're going back

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #14 : Joulukuu 01, 2011, 17:29:29 »
Me mietittiin tätä kerran yhden kaverin kanssa. Ei niinkään Puuskupuhien näkökulmasta, vaan Luihuisten. Tuntuu vaan jotenkin niin kauhean väärältä, että koko koulu on yksissä tuumin aina Luihuisia vastaan. Onhan siinä tuvassa varmaan iso joukko inhottavia ihmisiä, mutta on ny silti aika lapsellista touhua syrjiä yhtä tupaa noin voimakkaasti. Huispausmatseissa Rohkelikko vs. Luhuinen kaikki tuntuvat aina olevan Rohkelikkojen puolelle, opettajat ja puuskut ja korpinkynnetkin. Samoin kun Rohkelikko voitti tupamestaruuden Viisasten kivessä, niin korpparit ja puuskut hurras rohkelikkojen mukana. Kauhean epäreilua.
Tuollainen käytös luihuisia kohtaan on omiaan vain ruokkimaan sitä Luihuisen epämiellyttävyyttä - itse ainakin voisin kuvitella, että porukka, josta muut eivät oikein pidä ja syrjivät näitä, ei ihan helposti tahdo edes yrittää suhtautua myönteisesti toisiin. Kukaan henkilökunnastakaan ei osoita minkäänlaista kiinnostusta asian muuttamiseksi, vaikka ainakin osa on suht. tasapuolisia kaikkia kohtaan. Tuntuu, että Luihuisen annettiin aina kirjojen jälkeisiin aikoihin saakka olla rauhassa se epämiellyttävä porukka, jota kukaan ei tahdo tukea tai johon kuuluvia ei haluta kavereiksi. Vuodesta toiseen jatkuva perinne toki muokkaa luihuisvanhempien jälkikasvuakin (ko. tuvan oppilaista takuulla suuren osan vanhemmat ovat olleet myös luihuisia) jatkamaan samaa, eikä ketään kiinnosta asioiden muuttaminen. Sama toki muidenkin tupien kohdalla.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Hirmu

• Kirjekyyhky
  • Vuotislainen
  • Teepannu on muuttunut mäyräksi!
  • Pottermore: FlightLumos2
« Vastaus #15 : Joulukuu 01, 2011, 18:20:06 »
Olen samaa mieltä siinä, että tuo tupiin lajittelu on melko, hmm, kyseenalaista ylipäätään. Lapsi tulee 11-vuotiaana kouluun ja saa heti leiman otsaansa: olet nössö puusku / hikari-korpinkynsi / urhea rohkelikko / inhottava luihuinen. No juu, kyllähän vaikka Rohkelikkoon pääsy voi kannustaa oppilasta uskomaan itseensä jne., mutta entäs sitten kun "joutuu" puuskupuhiin, joita kaikki pitävät vähän nynnyinä, tai luihuiseen, joita kaikki inhoavat? Ja tupiinlajittelu vielä kannustaa viettämään aikaa pelkästään omanlaistensa ihmisten kanssa. En siis oikeastaan yhtään ihmettele, miksi tuota tuparasismia esiintyy. Onhan tupien välinen kilpailu omiaan nostamaan koulumenestystä, mutta sen hinta tuntuu aika kovalta.

Rohkelikko vaikuttaa olevan se eliittitupa, jota kaikki ihailevat tai kadehtivat. Onkohan seuraava nyt sitten omia ennakkoluulojani, mutta minusta tuntuu, että rohkelikkojen negatiivisiin piirteisiin kuuluu kuitenkin tietynlainen ylpeys. Miettikää vaikka Harrya ja kelmejä... Rowling on sanonut, että ylpeys on yksi Harryn heikkouksista, ja kyllähän kelmit tuntuivat saapastelevan pitkin koulua aika lailla nokka pystyssä. Siltikin kaikki paitsi luihuiset pitävät rohkelikoista. Hmm?

Puuskupuhin nössö-leima on inhottava. Itse olen, Pottermorenkin mukaan, puuskupuh henkeen ja vereen ja ylpeä siitä!!1 :D Minusta ystävällisyys, rehtiys ja luotettavuus ovat yksiä aliarvostetuimpia piirteitä maailmassa. Tuota puuskupuhien ahkeruutta olen kyllä ihmetellyt: jos he ovat niin ahkeria, miksi tupapisteet jäävät surkeiksi joka vuosi? Onkohan puuskupuh koskaan voittanut tupapokaalia? Olisi aika hienoa, jos Tylypahkassa otettaisiin myös hyvä käytös huomioon tupapisteitä jaeltaessa... Se kun lienee niitä harvoja asioita, joissa puuskut saisivat loistaa. :D
Vielä pieni spoili Pottermoresta liittyen puuskuihin:
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Poissa sheila

• nelisormimangusti
  • Vuotislainen
    • blogi
« Vastaus #16 : Joulukuu 01, 2011, 18:44:58 »
Puuskupuhit on hyviä ystäviä. Ei ylijäämiä. Puuskupuheissa löytyy myös rohkeita jotka uskaltautuivat puolustamaan itteään pimennon aikana (AK), ei ne mitenkään kaikki voi olla nössöjä.

Poissa Elovenatyttö

• Kultakutri
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #17 : Joulukuu 02, 2011, 20:38:57 »
Jotenkin tää koko rasismikeskustelu on valunu pelkästään Puuskupuhin osalle. Mutta eikö periaatteessa kaikki tuvat Rohkelikkoa lukuun ottamatta esitetetä semi huonossa valossa? Luihuiset ovat pahoja/luusereita, puuskupuhit ylijäämiä ja korpinkynnet hikkejä?

Koko kirjasarjan ajan sellaisia - Puuskupuhin - ominaisuuksia, kuten ahkeruutta ja ystävällisyyttä ja lojaaliutta (lipsuuko vähän rohkelikon puolelle?) vähätellään ainakin jollain tasolla. Perus puuskut, Ernie, Hannah, Justin ja Susan eivät ole mitenkään erityisiä hahmoja ja varsinkin Ernie esitetään vähän alentuvassa valossa. Mulle ainakin olisi suuri kunnia, jos joku kertois mun ominaisuuksien olevan sellaisia kuin ylpeys ja ahkeruus. Kultainen Cedric on tietenkin poikkeus, mutta.. Ääh, harvinaisen sekavaa.

Tupien väliset kuilut ovat valtavat, mutta kukaan opettajakunnasta ei tunnu välittävän. Musta olisi ainakin ihan kamalaa, jos mut olisi 11-vuotiaana lajiteltu tiettyjen ihmisten joukkoon ja siellä mun olisi pysyttävä seuraavat seitsemän vuotta.. Kaiken logiikan mukaan ihmiset olisivat siellä samanhenkisiä, mutta aika karmealta se kuulostaa. Seiskan lopussa välit kaikkiin paitsi luihuisiin lievenee, mutta ketkäs ovat loppujen lopuksi sankareita? Rohkelikot, miten ennalta-arvattavaa..

Ironista, että Rowlingin korostaessa sellaisia arvoja kuin rohkeus ja lojaalius, se suvaitsevaisuus erilaisia ihmisiä (en puhu jästisyntyisistä, vaan tuvista!) kohtaan jää jotenkin vähälle..

The girl who lives in dreams.

Poissa Blackbird

• Ihmissyöjä-yksisarvinen
  • Vuotislainen
  • Pottermore: OwlLeviosa15508
« Vastaus #18 : Joulukuu 07, 2011, 19:09:29 »
Itseasiassa Puuskupuhien "ihanne" on rehti ja reipas. Yleisesti Puuskupuhit ovat hyviä ystäviä.

Poissa Vampyyritar

• Hourailevia kirjoja lukeva vampyyri
  • Vuotislainen
  • Vampyyri
    • Pandemonium - Varjojen kaupungit
  • Pottermore: UnicornGalleon8000
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #19 : Joulukuu 28, 2011, 22:54:53 »
Itselläni ei ole mitään Puuskupuheja tai muita tupia vastaan. Se ystäväni josta olen jaksanut jauhaa (ja alan pian kyllästyä itsekkin hänestä jauhamiseen) on Puuskupuh ja itse aiheuttanut ns. tuparasismin minun kohdallani. Eli myönnän hieman vihaavani Puuskupuhia, mutten suinkaan arvostele ketään tuvan perusteella.
Vampires and books are all what I need for live...

Poissa miwaaa

• Vuotislainen
« Vastaus #20 : Tammikuu 07, 2012, 04:48:08 »
Tuparasismi, se on yks inhottava juttu. Rohkelikot ovat tyhmänrohkeita, ylpeitä tms, Luihuiset ovat ilkeitä, koulukiusaajia, tulevia kuolonsyöjiä, Puuskupuhit ovat tyhmiä, ''ylijäämä'' oppilaita ja Korpinkynnet, oikeastaan en ole Korpinkynsissä törmännyt hirveesti ''rasistisiin'' väitteisiin :D Hikeksi en voi sanoa, koska mielestäni se ei jotenkin sovi tähän, mitä yritän selittää. Jotain olen kuullut, että Korpinkynnen tuvan sisällä kiusataan paljon. Tää koko tuparasismi on sama juttu kuin se, että esim. jokainen tummaihoinen ihminen on heti muka roisto, ryöstämässä sut kadulla, raiskaa ja tappaa sut. Kyseessä on vain stereotypioita, jotka pitäisi sulkea pois. Hahah, kuulostan joltain psykologilta :D

Muistakaa Rohkelikkojen Neville. Ei ole kyllä kauhean rohkea. Onhan se tietenkin pari kertaa rohkeutta osoittanut, mut kyllä te tiedätte mitä mä tarkoitan. Se ei ole sellainen tyypillinen ylpeä, tyhmänrohkea, ''joka tilanteen sankari'' rohkelikko. Muistakaa Luihuisten Kuhnusarvio. Ei todellakaan ole mikään ilkeä, tyypillinen luihuinen, eihän? Muistakaa Puuskupuhien Cedric Diggory ja Tonks. Molemmat rohkeita, ei todellakaan mitään tyhmiä ihmisiä. Heissä on suuria, erityisiä piirteitä. Muistakaa Korpinkynsien Luna. Kuten tuossa sanoin, en oikein ole varma Korpinkynsien stereotypiasta, mut mikä ikinä se onkaan, Luna on tätä stereotypiaa vastaan. Ja mitä tulee Korpinkynsien tuvan sisäiseen kiusaamiseen, ei ainakaan Luna eikä myöskään Cho vaikuta sellaisilta. Mä en ole suinkaan Luihuinen sen takia, että olisin kuin joku paholainen. Oon Luihuinen, koska kyseinen tupa arvostaa oveluutta, kekseliäisyyttä ja kunnianhimoa ja omistan kyseisiä piirteitä itsessäni. Kirjat ovat näyttäneet vain Dracon ja hänen koulukiusaajajenginsä sekä Voldemortin ja kumppanit. Onko muista Luihuisista ollut puhetta, että he olisivat välttämättä ilkeitä? Ei.

Itse pidän kaikkia tupia tasavertaisina, jonkinlaisia erimielisyyksiä on tietenkin muiden tupien kanssa, koska erilaiset piirteet voi aiheuttaa ristiriitoja keskenään, mut itse ainakin hylkään joka tuvan stereotypiat.

I'm not asleep, I'm up for the fight, into the magic.
bellafruits -> miwaaa

Poissa Finwitch

• Vuotislainen
« Vastaus #21 : Maaliskuu 27, 2012, 21:02:34 »
Lajitteluhattuhan on se joka niissä lauluissaan kuvailee eri tuvat. Uskoisin myös että jokainen oppilas pitää omaa tupaansa parhaana. Koska kirjat kerrotaan Harryn näkökulmasta ja Harry on Rohkelikko, niin tietysti Rohkelikon näkökulma korostuu.

Kuten sanottu, kullakin tuvalla on omat arvonsa. Useimmat aikuiset ovat kuitenkin oppineet arvostamaan niitä kaikkia! Tietenkään samaa ei voi sanoa teineistä...

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #22 : Maaliskuu 27, 2012, 21:36:03 »
Lopullisen, jo ykköskirjasta saakka kasvaneen tuparasismin minusta kitki vasta Pottermore ja sen lajittelu minut Luihuiseen. Se tupakirje, jonka siinä alussa sai käsiinsä, avarsi silmiä aika tehokkaasti. Muitakin tupakirjeitä luettuani voin sanoa, että ei ole häpeä kuulua mihinkään tupaan. Sääli toki niitä, jotka joudutaan ripottelemaan "vähän sinne päin", jos ei sopivaa luonteenpiirteitä täyttävää tupaa löydy. Mutta loppujen lopuksi: mitä se tupa määrää? Ihmisen periluonnetta voi olla hankala muuttaa, mutta ainakin ulospäinsuuntautuva käytös on helppo hallita.
Tupasyrjintä (tuparasismi muuten hauska nimi, tuparotusyrjintä :D) kirjoissa on tietysti olennainen osa juonta Harryn ja muiden skidien kasvaessa omaan elämäänsä ja hankkiessa ystäviä. Ehkä tosin hieman liiankin räikeästi yleistettiin Luihuisen pahuutta ja Puuskupuhin lässynläätä, molemmista tuvista kun niitä poikkeuksiakin löytyy... miten vain.
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Poissa Morticia

• Vuotislainen
  • Mysterious Potion Master
« Vastaus #23 : Huhtikuu 01, 2012, 22:18:43 »
Neljä erilaista tupaa on lajiteltu luonteenpiirteittäin nokkelasti, vaikka olen kyllä sitä mieltä etteivät kuvaukset päde läheskään jokaiseen tuvan jäseneen, sillä myös poikkeavat piirteet ovat sallittuja. Tupiin lajittelun rajat eivät ole niin selkeät mitä luulisi. Tuparasismista puhuttaessa en itse syrji mitään tupaa, vaan olisin todella mieluusti minkä tuvan tahansa jäsen. Tuparasismia voi syntyä, jos ei ota huomioon tupien syvällisempiä piirteitä kuten vaikka puuskupuhien maanläheisyys ja korpinkynsien pohdiskeleva ajattelutapa.

LovekivaLunaLove

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Toukokuu 13, 2012, 09:24:57 »
Ymmärtääkseni puuskupuhit ovat ' ihan tavallisia noitia ja velhoja ', ja heistä ei sen tarkemmin puhuta kirjoissakaan. Lukuunottamatta Cedric Diggorya, joka kuolee traagisesti turnajaisissa. Rohkelikko, ja Luihunen ovat ehkä tunnetuimpia, koska en itse koskaan ole törmännyt, tai sitten vain olen sokea, niin kehenkään entiseen puuskupuhilaiseen oppilaaseen, josta olisi joskus tullut kuuluisa. Jos ajatellaan niin James Potter, Lucius Malfoy, Sirius Musta, yms ovat aika tunnettuja nimiä myöhemminkin velhomaailmassa. Ja melkeinpä kaikki tunnetut ovat joko Rohkelikkoja tai Luihusia. Olen kyllä törmännyt muutamaan kuuluisaan Korpinkynteenkin, mutta niitäkin olen tavannut yllättävän vähän.