Kirjoittaja Aihe: Taikaleivokset  (Luettu 3651 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: CatRain16320
  • Tupa: Rohkelikko
Taikaleivokset
« : Marraskuu 13, 2010, 11:27:47 »
Täällä on vain taikaliemireseptejä -palsta, mutta päätin nyt luoda tänne tällaisenkin palstan.

Elikkäs siis onko kellään vinkkejä, miten tehdään esim.siirappitorttua?
Minulla olisi tällainen:

Talviset kurpitsaleivokset

Ainekset:
-Jauhoja
-kanelia
-kurpitsahilloa/persikkahillokin käy
-leivinjauhoja
-sokeria
-kananmunia
-voita
(Määriä saa soveltaa,koska en ole vielä päättänyt niitä)

1.Vatkaa kananmunat ja sokeri. Sekoita jauhot keskenään erillisessä astiassa. Laita jauhoihin kaneli.

2.Lisää kananmuna-sokeritaikinaan jauhot ja sulata voi mikrossa. Seuraavakssi kaada voi mukaan taikinaan.

3.Sekoita taikina huolella ja kaada muffinssimuottiin siten, että laitat pohjalle taikinaa, väliin hilloa ja päälle taikinaa. Paista uunissa 180 asteessa.

-Tassu
~She lives in a fairytale somewhere too far for is to find~

Poissa takkuturkki

• varjoissa
  • Vuotislainen
  • yes, i can
    • tumblr
  • Pottermore: StrikeWizard7023
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Taikaleivokset
« Vastaus #1 : Marraskuu 13, 2010, 23:42:16 »
Minulla ei ole respitiä! Huomautaisin vain, ettei monia taikaleivoksia ole.. Mieleen ei nyt tule muita.. (taidan olla juonut liikaa limppaa ja liian väsynyt vain *haukotus*). Mutta ne jotka keksi tekee reseptin ja laittaa tänne! (se oli käsky ei ehdotus)
elämättömyysaika jähmettynyt

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
« Vastaus #2 : Marraskuu 16, 2010, 15:54:54 »
Huomautaisin vain, ettei monia taikaleivoksia ole.. Mieleen ei nyt tule muita..

Onhan niitä vaikka kuinka. Siirappitorttu, noidankattilakakku, kurpitsaleivos,... Mutta muut saatte etsiiä kirjoista. Vakuutan, että varmasti löytyy. Ja voihan tähän topikiin laittaa karkkejenkin reseptejä ja vaikka omasta noidanhatusta vedettyjä... Niin. Siis niitä kyllä löytyy.

-Tassu

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #3 : Marraskuu 17, 2010, 13:19:29 »
Mä jossain vaiheessa etsiskelin siirappitortun reseptiä ja sain selville, että "treacle tart" kuuluu ihan perinteiseen englantilaiseen keittiöön. Peruspiirakkapohja ja täytteeksi siirappivoiseosta, johon on sekoitettu vaalean leivän palasia. En ole itse vielä saanut testattua, mutta olen kuitenkin löytänyt tällaisen suomenkielisen ohjeen.

EDIT. Ookoo, tässä sitten ohje (onhan se tosiaan kätevämpää kirjoittaa tännekin, kun ei sitä aina tiedä, kauanko linkit toimivat). Tuo bloginpitäjä, keltä reseptin nappasin, teki piiraasta suurennetun vegaaniversion, mutta mä laitan tänne ohjeet normaaliannokseen, sikäli kun ne on ilmoitettu:

POHJA
    * 3 dl vehnäjauhoja
    * 90 g margariinia
    * 2-3 rkl kylmää vettä

TÄYTE
    * 2½ dl tummaa siirappia
    * 25 g margariinia
    * 1 tl inkivääriä
    * 4 dl ranskanleivän sisusta pieninä paloina

[voiteluun kananmunaa]

Mitataan jauhot kulhoon ja lisätään margariini nokareina. Hierotaan seos sormenpäillä hienomuruiseksi ja lisätään lähes kaikki vesi. Sekoitetaan taikina kiinteäksi, lisätään vettä tarvittaessa. Kaadetaan taikina jauhotetulle alustalle ja vaivataan notkeaksi. Kaulitaan taikina reilusti suurempaa vuokaa suuremmaksi ja nostetaan taikinalevy voideltuun vuokaan kaulimen avulla (kiepautetaan taikinalevy kaulimen päälle). Asetellaan taikina vuokaan ja irroitettaan ylimääräiset reunat kaulimalla taikina reunoja vasten. Peitetään vuoka tuorekelmulla ja laitetaan se jääkaappiin 20 minuutiksi. Ylijääneestä taikinasta kaulitaan 20 x 10 cm suorakaide, josta leikataan pituussuunnassa sentin levyisiä kaistaleita. Myös nämä kaistaleet peitetään kelmulla ja nostetaan jääkaappiin 20 minuutiksi.

Nypitään ranskanleivän (tai -leipien) sisusta irti tarvittava määrä. Laitetaan uuni lämpenemään 180 asteeseen ja aloitetaan täytteen valmistus. Sekoitetaan siirappi, margariini ja inkivääri suuressa pannussa miedolla lämmöllä. Hämmennetään, kunnes margariini on sulanut. Lisätään leivänpalaset ja sekoitetaan hyvin. Kaadetaan täyte taikinakuoreen. Jos taikinakaistaleita on, ne asetellaan ristikkokuvioon täytteen päälle. [Alkuperäisen ohjeen mukaan ristikko voideltava kananmunalla.] Torttua paistetaan noin 30 minuuttia.

Tortun voi tarjoilla lämpimänä tai jäähtyneenä, ja sen seurana voi tarjota jäätelöä, kermavaahtoa tai vaikka vaniljakastiketta.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2010, 23:24:14 kirjoittanut Mab »
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
Vs: Synttäriketju!
« Vastaus #4 : Marraskuu 17, 2010, 22:13:12 »
Voisitko laittaa sen tänne (sen ohjeen siis).                                                                 -tassu

Poissa Vilkkus Merkurius

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #5 : Tammikuu 10, 2011, 22:35:24 »
Täältä löytyy reseptejä niin leivoksiin kuin juomiinkin, ohjeet on kyllä vaan englanniksi
http://www.mugglenet.com/misc/rosmertas/index.shtml

Poissa Sege

• Vuotislainen
  • Fred in memorian
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #6 : Kesäkuu 17, 2011, 10:11:23 »
Minulla on joitakin ohjeita, jotkut olen keksinyt itse ja jotkut napannut jostain sivuilta.

Suklaasammakot

Tarvitset:

Lempisuklaatasi
Lasten sammakonmuotoinen hiekkakakkumuotti
------------------------------------------------------------
Sulatatte vain suklaan ja kaadatte sen hiekkakakkumuottiin joka on sitä ennen pesty tosi tosi tosi hyvin lämpimällä vedellä.Olen tehnyt ja ne on hyviä!

Kermakalja

Tarvitset:

Coca colaa
Maitoa(Ei hylaa!)
-------------------------------------------------------
Kaada kuppiin/pulloon maitoa noin 2 senttiä.Kaada sitten coca colaa niin että juoma on kaakaon väristä.Juo heti,tarjotaan kylmänä!

Tuliviski

Tarvitset:

Fantaa/jaffaa
Fruit mehutiivistettä joko greppi tai sitruuna lime
-------------------------------------------------------------
Kaada fantaa/jaffaa kuppiin ja laita sitten päälle mehutiivistettä.Siitä tulee kirpeää ja tulista mutta silti raikasta ja piristävää!

Joo,ei oo mitään parhaita ohjeita tai reseptejä mutta...

Ginny Weasley est le meilleur!!!!

Poissa huispauskotka

• Teddy Lupinin vaimo
  • Vuotislainen
  • Se uniikki ja lahjaton.
  • Pottermore: MarauderHeart20696
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2013, 16:40:54 »
Järjestin Potter-aiheiset synttärit tässä reilu kolme kuukautta sitten(en kyllä silloin ollut rekisteröitynyt tänne),ja tein näitä herkkuja.

-Kermakaljaa(cokista ja jätskiä)
-Bertie Bottin jokamaun rakeita(joitain CandyKing-karkkeja)
-Ronin rikkinäisiä taikasauvoja(kaksi ruskeaa "suklaarullaa" suklaalla liimattuna toisiinsa)
-Noidankattilakakkuja(muffinssi väärin päin karkkijaloilla ja lakukahvalla)
-Hagridin Happee Birthdae *Maikki*(nimi muutettu) -kakkua

Muut herkut olivat perusjästiherkkuja.Oli toki ohjelmaakin mutta se ei kuulu tänne kessaan.

Lainaus
"Mutta eräs meistä tuntuu pysyttelevän mahtavan hiljaa omasta osuudestaan tässä vaarallisessa seikkailussa",Dumbledore jatkoi. "Mistä moinen vaatimattomuus,Gilderoy?"
"Kaunis puukko rinnassa haavoittaa ruostuneen lailla"
-Apulanta