Riippuu vähän siitä, miten Tylypahkaan astumisen tulkitsee. Jos kuvitellaan, että olisin noita (mistäs muuten tiedätte etten ole, muahah), saisin kirjeen ja lähtisin kouluun, tunnelma olisi tietysti samankaltainen ekaluokkalaisen jännitys kuin kirjoissa on kuvattu. Mutta oletettavasti tässä tarkoitetaan kuitenkin tällaista yhtäkkistä Tylypahkasta heräämistä, joten lopetan turhan jaarittelun.
Jos minua ei olisi valmisteltu asiaan millään tavalla, vaan avaisin silmäni ja löytäisin itseni Tylypahkan tiluksilta, tulisi ensimmäisenä tietysti suuri järkytys. Mihin helkattiin olen joutunut? Siinä sitten kun katselisin ympärilleni ja alkaisin tajuta asioita, luulisin joutuneeni johonkin kuvauspaikalle tai Orlandoon. Kun tajuaisin olevani aidossa, oikeassa Tylypahkassa, ratkeaisin varmaan itkemään onnesta. Kun siitä selviäisin, alkaisin miettiä, onko minun jästinä sopivaa olla täällä. Sitten kun uskaltaisin, lähtisin tutkimaan paikkoja.
Ensimmäisenä suuntaisin kohti kirjastoa. Luultavasti eksyisin matkalla, mutta pari kertaa tietä kysymällä ehkä löytäisin perille. Kirjastossa menisikin sitten tuntikausia, koska sellaiseen paikkaan joutuessani menettäisin kokonaan ajantajuni. Kun joku kävisi kiskomassa minut korvasta pois tuolta lukutoukan taivaasta ulkomaailmaan, menisin ajankohdasta riippuen jollekin oppitunnille tai Suureen saliin syömään. Oppitunneista eniten kiehtovat muodonmuutokset ja loitsut, joten mars kohti McGarmiwan tai Lipetitin luokkaa. Saattaisin ehkä joutua selittelemään opettajalle läsnäoloani, sillä eihän Tylypahkaan nyt joka päivä jästejä eksy. Toivon mukaan minua ei heitettäisi ulos.
Voihan tietysti olla, että jästin läsnäolo huomattaisiin pian ja minua alettaisiin kiireesti etsiä. Silloin juoksisin kilpaa etsijöiden kanssa pitkin liikkuvia portaikkoja, vaikka minua pelottaisikin kamalasti, mitä kaikkea he voivat tehdä minulle. Luottaisin kuitenkin siihen, ettei Dumbledore voi antaa henkilökuntansa vahingoittaa viattomia lapsukaisia, joilla ei ole harmainta aavistustakaan siitä, mistä tänne tuli pudottua. Piiloutuisin varmaan johonkin tyhjään luokkahuoneeseen tai sinne kirjastoon. Tai tarvehuoneeseen, jos sen sattuisin löytämään.
Jos nyt oletetaan kuitenkin, että saisin ihan rauhassa tutkiskella paikkoja, niin seuraavaksi menisin pihalle, jossa kävisin istumassa huispauskentän reunalla, katselemassa kasvihuoneita ja kokeilemassa, miten lämmintä vettä järvessä on. (Oletuksena siis, että on kesä. :D) Voisin myös piipahtaa Hagridin mökillä katsomassa, onko isäntä paikalla. Jos olisi, voisin vähän kysellä lisää taikamaailmasta ja ehkä saada kupposen teetä ja palan rutikuivaa kakkua.
Luultavasti minun olisi aivan pakko käväistä Dumbledoren kansliassa kinuamassa, josko hän voisi taikoa minulle taikavoimat tai edes päästää opiskelemaan sellaisia aineita, joissa sauvaa ei tarvita. Voi olla, että pyyntöni kaikuisivat kuuroille korville... UNHOITUTA!
...ja siihen loppuisi seikkailuni.