Kirjoittaja Aihe: Hovimäki-sarja  (Luettu 1981 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa henia

• Pikkuisen harhassa oleva
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: QuillNiffler10113
  • Tupa: Luihuinen
Hovimäki-sarja
« : Lokakuu 07, 2009, 22:52:20 »
Tässä puhutaan sitten vain siitä kirjasarjasta, topicci TV-sarjasta on omalla alueellaan. Hovimäki-sarja on siis yhteensä kuuden kirjan sarja, jossa seurataan Hirvikosken pitäjän ylhäistön ja alhaiston elämää 1700-luvun lopusta ihan 2000-luvun alkuun. Sarjassa keskitytään Lindhofin aatelis - ja Sepän torpparisuvun sekä näiden lähipiirien elämää.

Kirjojen nimet ovat siis:

1. Ruotsin vallan iltarusko
2. Keisarin auringon alla
3. Heräämisen aika
4. Oolannin sodasta sortovuosiin
5. Päin nousevan Suomen rantaa
6. Ei muuta kunniaa

Itse pidin kirjoissa,että ne kuvasivat realistisesti Suomen ja sen kansan vaiheita läpi vuosisatojen. Myös kaikki pukujen, talojen ja kalusteiden kuvaaminen oli onnistunut hyvin. Minun lempihahmoni ovat: Ulrika Lindhof, Johan Ingberg, Katri Seppä ja Ester Annantytär
Kirjat ovat mielestäni lukemisen arvoisia siksi, että ne ovat välillä hyvin jännittäviä.

Mistä itse piditte Hovimäki-kirjoissa ja mistä ette?
Ketkä ovat teidän lempihahmonne?
Mikä tekee näistä kirjoista lukemisen arvoisia?

// 8.10 Kiitos April sinulle tiedoistasi //

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2009, 20:49:48 kirjoittanut henia »

Poissa April

• ½ kaksosista
  • Vuotislainen
  • lisää Weasleyn Welhovitsejä!
  • Pottermore: LumosNiffler27512
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Hovimäki-sarja
« Vastaus #1 : Lokakuu 08, 2009, 12:25:11 »
                   2.Keisarin auringon alla
                   4. Oolannin sodasta sortovuosiin
Eli minulta löytyy kaikki paitsi viimeinen,harmikseni.Kustantajalta loppuu kokoajan kun on niin kysytty.No ehkäpä saan sen vielä jonain päivänä.Hovimäki-sarja tulee toisena suosikkina Potterien jälkeen.Pidän sarjasta juuri historian takia ja miljöönä todella upea.Olen tutkinut sitä paljon ja käynyt paikalla ja tietysti löytyy kaikki boxit:)Suosikki hahmoja on todella paljon:Johanna,Magnus,Ulla,Sepän perhe,Johannan veljen perhe,Matias,Jonas,Frida..
Mielenkiintoisiksi ne tekevät koska ovat todella hyvin kuvailtu,eivät ole tylsää historiikkia,henkilöt kuvailtu alkuun ym.
Suosittelen luettavaksi!!
"It's sort of exciting, isn't it? Breaking the rules." - Hermione

"Who are you and what have you done with Hermione Granger?" - Ron

Poissa Qwaida

• Vuotislainen
« Vastaus #2 : Lokakuu 09, 2009, 20:06:35 »
Mielenkiintoista, että tästäkin sarjasta on tehty ihan oma aihe. No, muutenkin huiman vastausmäärän kaunistamiseksi kannanpa oman korteni kekoon, vaikka siitä on jo ties kuinka kauan aikaa, kun olen sarjan läpi lukenut.

Hovimäkeä on tullut seurattua telkkarista äidin selän takaa (äiti kielsi kaikkein nössöimmätkin ohjelmat ja isän kanssa aina katsottiin kaikkein hurjimmatkin Bondit ja Matrixit) siitä lähtin, kun sarja ensimmäisen kerran televisioon eksyi (-99?). Muistan saaneeni jonkin asteisia traumoja yöaikaan liikkuneista susista, mutta muisto siitä ei kuitenkaan kääntänyt mieltäni, kun kesämökillä yhden tylsän päivän ratoksi päätin joitain vuosia sitten tarttua äidin haalimiin Hovimäki-kirjoihin. Se oli niin puuduttavaa. Selasin ensimmäiset sivut ja kun en innostunut, no, selasin vielä seuraavat sivut. Ei siksi, että minua olisi vähääkään kiinnostanut, mutta luinpa sitten päivän tai toisen aikana koko kirjan. Se oli niin tylsää. Aihe oli tylsä, aikakausi oli niin kaukana historiassa ja tapahtumapaikkakaan ei millään tavalla koskettanut minua. Mutta tarina jäi kesken.

Meni pari päivää ja seuraavakin osa oli luettu. Ja seuraava, ja sitten lähdimme takaisin Helsinkiin. Mummi oli vielä jäänyt vanhenemaan eläkepäivillään muutamaksi viikoksi etiäpäin mökille ja kotona tunsin tyhjän tunteen. Miten kaikki jatkuisi? Puhelin luuriin ja salaa kaikilta mahdollisilta kuulevilta korvilta soittelin mummille ja tilasin koko sarjan Helsinkiin. En meinannut malttaa odottaa niitä kahta viikkoa, jotka armaalla isoäidillä meni mateleksia Helsinkiin. Mutta sitten olikin ilo ylimmillään ja syyhyävin sormin avasin kirjan. Jo ensimmäisen sivun kohdalla olin hämmentynyt: olinko tosiaan odottanut, käyttänyt kolmatta viikkoa kesälomastani odottamiseen, saadakseni niin tylsät ja huonot kirjat haltuuni. Olin musertunut, mutten voinut olla lukematta jatkoa, se olisi ollut liian epäreilua suuren vaivan nähnyttä mummia kohtaan. Luin kolme viimeistä osaa. En tykännyt. Minulla meni vuodet, vuosikymmenet sekaisin, ihmiset tuntuivat kulkevan sukupolvesta toiseen samoilla nimillä. Missään ei ollut mitään tolkkua enkä osannut kiintyä kehenkään hahmoon. Mutta sarja oli luettu.

Nyt Hovimäet kaunistavat kirjahyllyni ylähyllyä. Vaikka inhosinkin niitä, niille oli tärkeää raivata tilaa hyllystä. Ne olivat kunnioitettavia kirjoja, ei sellaisia lastenkirjoja, joita kaikki tila huoneessani pursusi. Ne olivat oikeita aikuisten kirjoja. Olin lukenut kokonaiset sarjan aikuistenkirjoja. Olin itsestäni ylpeä. Kaikkien näiden vuosien jälkeenkin, jolloin en ole kirjoihin kajonnut, olen edelleen itsestäni ylpeä. En enää siksi, että olen lukenut sarjan aikuistenkirjoja vaan siksi, että jo niin nuorena ymmärsin kaikesta tylsyydestä huolimatta sivistää itseäni.

Sarja on... no, liikoja kaunistelematta tosiaan aika tylsä. Kuvailua on paljon, repliikit ovat pitkiä ja kaikki sijoittuu (viimeistä kirjaa lukuunottamatta) vanhaan aikaan. Yksikään osa sarjasta ei ole sellainen, että voisit vain ottaa kirjan käteesi, heittäytyä raskaan koulupäivän päätteeksi sängyllesi ja antaa mennä. Näkisin, että kirjoihin on paneuduttava (ainakin sen verran, että niistä saa hieman enemmän irti, kun minä sain). Kirjoitustapa ei kuitenkaan ole missään nimessä huono. Muistaakseni olin useammasta kirjailijasta johtuen kuitenkin huomaavinani jonkinlaista vaihtelua tekstin tyylissä aina silloin tällöin ja analysoinkin (todennäköisesti täysin väärin) aina lempikohtaukseni tietyn kirjoittajan kirjoittamiksi.

Suosittelisin kirjasarjaa vähän vanhemmille lukijoille (tarkoittaen tällä yli 10-vuotiaita), sillä jotkut kohdat jäivät, jos ei nyt täysin pimetoon, niin ainakin vähän epäselviksi ja tekstikin oli sen ikäiselle hieman tylsähköä. Nyt saisin kirjoista varmasti jo paljon enemmän irti.
Mitä korkeammalle hyppäät, sitä korkeammalta putoat.

Poissa Elovenatyttö

• Kultakutri
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #3 : Marraskuu 13, 2009, 15:31:09 »
Jeejee, kerrankin löysin jonkun muunkin, joka on samaa mieltä kanssani siitä, että sarja on paras!

Pidän sen juonesta, siitä kuinka totuudenmukainen se on. Kuinka se vie mukanaan ja opettaa samalla hiukan historiaa. Henkilöiden vaiheisiin on helppo jäädä koukkuun. Ja aina on pakko tietää kuka nai ja kenet.

Valitettavasti en omista kirjoja vielä. Saa nähdä tulisko ne joulupukilta tänä vuonna :>

Huomaan myös pitäväni vanhemmista osista enemmän kuin uudemmista. Suomen sisällissota, irtiotto Venäjästä ja sen ajan tapahtumat eivät sytytä samalla tapaa kuin aiemmat osat. Luin ne, pidin niistä, Mutta se ei ollut missään nimessä sama asia kuin kaksi ensimmäistä osaa. Silloin tapahtui ja paljon. Ja sehän oli hyvä juttu :>

Pidän siitä, että Hovimäki herättää tunteita. Vihaan ihmisiä (Sundeliukset), säälin ihmisiä (Stiina&Aaron) pidän heistä (Johanna, Ulla, Ester, Ruth) ja elän kirjoissa heidän kanssaan. Osaan nähdä Hovimäen sieluni silmin, samoin kaikki mitä sarjassa tapahtuu.

Okei, nyt taisin innostua vähän liikaa ;) Tein ensimmäisestä osasta (Ruotsin vallan iltarusko) kirjaesitelmän. Kirjan piti olla historiallinen ja oikeastaan tarvitsin vain tekosyyn saada lainata kirja ja käpertyä lukemaan sitä.

The girl who lives in dreams.

Poissa Gil

• Vuotislainen
  • Pottermore: LightHowl8815
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2013, 00:03:48 »
Itse tutustuin Hovimäki sarjaan sarjan kautta ja on jäänyt harmittamaan että en ole saanut hommattua kaikkia kirjoja itelleni koska heräsin niin myöhään ostamaan kirjoja että sain itelleni omaksi vain 3, 4 ja 5 kirjat. Pidän kaikista kirjoista yhtä paljon. Ehdottomat lempi hahmoni ovat Mangus, Johanna, Ester, Erkki, Wilhelm ja Katri on muitakin hyviä hahmoja.