Kirjoittaja Aihe: Percy Jackson  (Luettu 17443 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Elva

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Percy Jackson
« : Huhtikuu 15, 2009, 20:49:04 »
Siis - Percy Jackson.
Ensimmäinen osa, Salamavaras, alkaa kun Percy Jackson-niminen poika saa tietää olevansa antiikin jumalten sukua. Hänet lähetetään puoliveristen leirille, ja pian hän saa tehtävän etsiä Mestarisalama, jotteivät jumalat ajautuisi sotaan. Percyllä on kymmenen päivää aikaa selviytyä tehtävästä, eikä hän varmasti pärjäisi ilman ystäviään Annabethia ja Groveria.
Toinen osa on nimentään Hirviöidenmeri, ja kolmas, kesällä ilmestyvä kantaa nimeä Titaanien kosto Titaanien kirous.

Täytyy sanoa, että kun ensi kertaa kuulin näistä, ajattelin että mitähän helkutin potterplagiaatteja nääkin luulee olevansa. Näin nääs sen mainoksen "Joko kaikki Potterit on luettu? Ei hätää, Percy jackson on jo täällä!" siitähän se potterplagiaattiajatskin tuli. Vielä kun kirjakaupassa luin takakannen, ajattelin että joopa joo, puoliveristen leiri vielä, ja päätin pyhästi olla ikinä avaamatta koko kirjaa. Sitten luokkakaverini sanoi ämän olevan loistava, ja päätös vähän niin kuin peruuntui. Ensimmäinen osa ei iskenyt, mutta saadessani toisen käteeni, hurahdin niihin ihan täysillä.

Tämä on kerrassaan mainio, täytyy sanoa, ja suosittelen tätä kaikille jotka tykkäävät fantasiasta ja hauskasta juonesta ja kertojasta. Percy on nimittäin ainakin toisessa osassa ihan sikahyvä kertoja, ainakin minusta: :D
Percystä ollaan tekemässä myös elokuvaa, joka ilmeisesti ilmestyy kesällä 2010.
Ja nyt näyttämö on teidän.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2009, 14:35:42 kirjoittanut Elva »

Poissa Dobrey

• Vuotislainen
  • TYMiläinen :)
Vs: Percy Jackson
« Vastaus #1 : Huhtikuu 17, 2009, 10:50:17 »
Olen lukenut tuon ensimmäisen osan, Salamavarkaan. En kehuisi sitä mailman parhaaksi kirjaksi, mutta ihan mukaavaa luettavaa se oli. Parissa kohtaa myönnän pyöräytelleeni hieman silmiäni mutta eipä juuri valittamista. Luulenpa että aion lukea koko sarjan kun kerran olen lukenut ykkösosan... sitä leffaa en usko meneväni katsomaan mutta saapa nähdä. Hyvä juttu että se kolmas osa tulee jo kesällä, muuten ärsyttäisi sitten kun olisin lukenut sen kakkosen.

Minä en muista nähneeni noita "Joko kaikki Potterit luettu? Ei hätää, Percy Jackson on täällä!" -mainoksia joten en ole niistä ärsyyntynytkään =)
"But it's a true story! A true story wrapped up in fiction."

Jamppa

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Huhtikuu 18, 2009, 22:34:11 »
Olen lukemassa kakkosta, mutta ykköstä en ole vielä lukenut, koska kirjastosta ei löytynyt. Kakkonen on mielestäni aika hyvä, mutta joissakin kohti olen ajatellut, että onpas matkittu Pottereista. Jotkut kohdat todellakin ovat, esim. Percy näkee unia pulassa olevasta ystävästään. Mitäs Harry näkikään Feeniksin killassa?? Muuten ihan ok, en vaan oikein pääse perille juonesta, koska en ole lukenut ykköstä.

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 29, 2009, 15:40:16 »
Kiitos Elva kun teit tästä aiheesta topicin ;P olin itsekin ajatellut tehdä, mutta kerkesit ensin.

Itse olen lukenut tästä kirjasarjasta vain ensimmäisen osan, kun en ole vielä kerennyt ostaa muita. Löysin ekan kirjan eli Salamavarkaan
aivan vahingossa. Kun luin takakannen ajattelin: "Ei, jumalia!!" ja lähdin pois (inhoan historiaa kouluaineena, jospa numeroni nousisi ensi vuonna? xD ). Hetken päästä piti sitten palata se ostamaan :D
Ihastun todella helposti kaikkiin fantasia-kirjoihin, tämä on varmaan jo miljoonas fantasia-kirjasarja, jonka aion lukea ;D

Suosikkini ekan kirjan hahmoista on Luke
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
tai Annabeth.
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa viltsuti

• Siriuksen salarakas
  • Vuotislainen
  • Hih hih hii...
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #4 : Heinäkuu 10, 2009, 23:30:42 »
Ah, ihanaa, että tästäkin aiheesta on topic!

Itse _rakastan_ kyseisiä kirjoja, koska Percy on loistava kertoja! Esim. Salamavarkaan alussa, kun hän kertoi huonosta tuuristaan, olin todellakin kuolla nauruun:) Mutta kiinnostuin alunperin kirjasta siksi, että olen aina ollut todella kiinnostunut Antiikin Kreikasta ja sen ajan uskomuksista ja Jumalista. Luin ensimmäisen osan suomeksi, koska satuin saamaan sen lahjaksi, mutta kiinnostuin siitä sen verran, että aloin heti lukea toista osaa englanniksi ja luin sitten muutkin kirjat kys. sarjasta:) Pidin hyvin paljon ja kirjoissa on juuri sitä, mitä rakastan hyvässä kirjassa: loistava kertoja. Minulla vaikuttaa todella paljon, millainen kertoja kirjassa on, sillä joihinkin en vain osaa/pysty samaistumaan, mutta Percyyn samaistuin heti. Mielestäni kirja on aivan loistava ja suosittelen sitä lämpimästi!

~Vil
PS. Totta, kuten moni muukin tässä on todennut, ne mainokset olivat aivan hirveitä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2009, 13:52:30 kirjoittanut viltsuti »
Sirius<33.
Pimeys on kaunista, kun katsoo kauemmas...
Urheiluhullu.

Poissa jerusa

• bibliofiili
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 13, 2009, 12:13:11 »
Oijoi, rakastan näitä. <3 Omistan kaikki kolme osaa, pakkohan tuo Titaanien kirouskin oli heti ostaa kun huomasin sen ilmestyneen. Olen muutenkin kova mytologiafani joten sarja sopii minulle kuin nakutettu. Lempparini kaikista kolmesta on Hirviöidenmeri. Juoni on siinä vähän sama kuin odysseiassa, mikä on hauskaa. Teksti on tosi osuvasti kirjoitettua ja sisältää ihanan paljon huumoria kaikissa kolmessa kirjassaa. :D

En tiennyt että Percy Jacksonista tehdään elokuvakin. Vau. 8D Ei tule jäämään väliin. Olenkin pitkään toivonut että tästä saataisiin tehtyä elokuva, porukkaa varmasti kiinnostaa tälläinen fantasiatoimintajutska. Hirviöt ja muut erikoistehosteet on luultavasti tosi helppo luoda kun on nuo tietokoneet. Toivottavasti saavat rooleihin kunnon näyttelijät että leffasta tulee hyvä.

Nuo mainokset on tottapuhuen tosi ärsyttäviä, eihän Pottereita voi tietenkään ikinä korvata. Kirja on sitä paitsi niin kaukana Pottereista kuin nyt toinen fantasiakirja voi olla. Mainokset eivät luultavasti ole kirjailijan idea joten niiden perusteella ei kannata jättää kirjaa/kirjoja lukematta. Sain houkuteltua pikkuveljenikin lukemaan näitä vaikka se ensin karsastikin sarjaa juuri noiden "Joko kaikki Potterit luettu? Ei hätää, Percy Jackson on täällä!"- mainoksien takia. Ilmeisesti se sitten tykkäsikin sarjasta ja kovasti. ^^
Mielikuvitus on tärkeämpää kuin tieto.

Poissa Elva

• Vuotislainen
« Vastaus #6 : Elokuu 10, 2009, 11:41:50 »
Mäkin sain nyt kirjastosta sen viimeisimmän osan, ja tykkäsin kyllä kovasti.

Eli seuraavaksi saatan spoilata vähän kirjan taphtumia, mutta laitan kaiken merkittävän spoilerivaroituksen taakse.

Alkuasetelmista sen verran, että minusta on kummallista kun jumalat ovat jotain ihmisennäköisiä, vaikka kyllähän niiden on ihmisseurassa oltavakin, niin silti hämmästyin kun Artemis oli kaksitoistavuotiaan näköinen, en oikein osannut ajatella häntä sellaisena. Myös

Uusista henkilöistä, jotka tulivat mukaan, he ovat ihan ookoo tyyppejä, edes Zoë ei ärsyttänyt minua kummemmin. Bianca ja Nicokin ovat ihan kivoja tyyppejä. Ja täytyy muuten mainita, että Dionysos (menikö oikein?) on ihan mahtava tyyppi :D ! Vasta tässä kirjassa huomasin sen. Myös Luke on ihana, tykkäsin hänestä jo ekassa kirjassa :>
Myös Thaleia on ihan kiva.

Lopusta:

Täytyy kyllä sanoa, että yhteläisyyksiä Potteriin huomaa. Esimerkiksi herra D on minusta hyvin Kalkarosmainen, ja Percy, Grover ja Annabeth muodostavat kolmikon, joka on aika paljon Harryn, Ronin ja Hermionen kaltainen.
Kyllä minä näistä kuitenkin edelleen tykkään :>

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #7 : Elokuu 25, 2009, 08:32:08 »
Itse ajattelin ensin näistä hiukan ennakkoluuloisesti, mutten samoin kuin Houkutus-sarjasta. Pyöräyttelin vain silmiäni ärsyttäville PERCY JACKSON TULEE JA VALLOITTAA MAAILMAN ja ONKOS POTTERIT LUETTU?-mainoksille, mutta mainoskikkaahan ne vain ovat. Ja myöhemmin ajattelin vielä että tuo Percy-nimikin on Pottereista otettu, aiai! Mutta eräänä päivänä tämä Salamavaras vain sattui silmiini kirjastossa, ja mieleeni tulivat kaikki kehut kavereiltani kirjaa kohtaan. Lainasin siis sen.

En btw käytä spoilertageja, koska tästähän on ilmestynyt jo kolmas osa ja puhun ykkösosasta. Olkaas sitten varovaisia, jollette ole lukeneet :P

Eilen aloitin kirjan, eilen sain luettua. Ja alusta voin sanoa sen verran että pidin sitä Potter-kopiona; Percy-nimi, sisäoppilaitos, kadonnut vanhempi, puoliveriset... en tosin koskaan tullut ajatelleeksi mänttejä sukulaisia, sillä Percyllähän on mukava äiti, ja isäpuolestakin päästiin eroon. Huomasin kuitenkin jo aluksi kiinnostavan kerrontatavan, ja luettuani kirjan voin sanoa pitäväni siitä :D Luvuilla on hauskoja ja tyhjentäviä nimiä (käymme Puutarhatonttukaupassa, Pelaan pinachlea hevosen kanssa) ja Percyllä on välillä oikein mukavia huomautuksia ja tapoja kuvailla asioita, mm. vertaamalla niitä toisiin. Pysyin siis hyvin mukana ainakin siinä, että miltä eri paikoissa näyttää, mutta joskus jotkut asiat menivät hiukan ohi. En mm. missään vaiheessa oikein tajunnut, minkä ikäinen Grover on, ja jotkut kohdat piti lukea kahteen kertaan. Silti kyllä tuo melko selkeä kokonaisuus oli.

Siinä Puoliveristen leirille päästyähän se jännitys vasta alkoi. Tiesin alusta alkaen Percyn olevan Poseidonin poika, koska kaverini kertoi sen kirjaesitelmässä, mutta se ei siltikään pilannut jännitystä. Kreikkalaiset jumalat toivat jännitystä kirjasarjaan ja tykkäsin siitä, että se tapahtui meidän maailmassamme, vaikka se on hiukan pottermaista, muttei se nyt niinkään haitannut. Jumalista oli kerrottu hyvin ja pidin heistä hahmoina, ja olen aina tykännyt kreikan mytologiasta, vaikken siihen ole muualla oikein tutustunut kuin koulussa kuudennella luokalla. Percyyn oli helppo samaistua ja olin hänen puolellaan miltei kaiken aikaa (vaikka itseasiassa Zeus eli Jupiter on jotenkin sellainen, johon voisin samaistua paremmin, koska Jupiter on hallitseva planeettani ja sain jostain syystä kutosluokan tehtävissä aina jonkun, jossa piti kertoa Zeuksesta.) ja kiinnostavia hahmoja löytyi. Tykkäsin siitä, että tässä oli käytetty hyväksi niitä antiikin kreikan taruja, ja tuo Annabeth-Percy-Grover-kuviohan oli juuri se, että Annabeth oli Athene ja Percy Perseus ja Grover Hermes? jolla oli kaikenlisäksi ne lentävät kenkulitkin (lukekaas sitä takaosan luetteloa.) ja nämä sitten kukistivat Medusan ja sen myötä myös ties mitä. :D

Tykkäsin myös Haadeksesta. Häntä oltiin kuvailtu hyvin ja hän ei vaikuttanut kovin sekundalta pahiksena (hänellä oli sentään pelottavat uhkaukset, tosin kuin maantiedonopettajallamme, joka uhkasi olla tarkistamatta tehtävää jos emme ole hiljaa!) ja minusta se miten hänen ja Poseidonin ja Zeuksen välillä lopulta kävi oli kiinnostavasti toteutettu. En osannut arvata, että asiat lopulta kääntyisivät niin kuin ne kääntyivät.

Hajosin erityisesti joillekin huomautuksille kirjassa, ja siinä oli myös mukavia kohtia, joita oli mieluista lukea monesti, vaikka parissa kohtaa tuli hieman O_o-elämys. :D ("Mitä pahaa täytyy tehdä elämässään, että päätyy Haadeksen alkkareiksi?!") Tänään palautankin tuon kirjastoon, ja varmaan samassa myös katselen, jos sieltä kakkososaa löytyisi. :)

// Noh, nyt on Hirviöidenmerikin luettu. Ja Percy Jackson jatkaa maailmanvalloittajana, ainakin takakansitekstistä päätellen :D Arvelin alusta alkaen että hyvä kirja on, ja olihan se. Tässä ei nyt tullut mukaan niinkään uusia hahmoja, mutta kirja oli jännittävä alusta loppuun ja sitä vain tahtoi lukea kaiken aikaa eteenpäin! :D Jotain hyviä kohtia löytyi jälleen ja rupesin pitämään joistain hahmoista joista en ennen niin tykännyt entistä enemmän. Tuossa oli kuitenkin väliosan tuntua ja nyt on vain sellainen IIH HALUAN LUKEA SEURAAVAN OSAN-angsti :D Kiinnostaa nimittäin tietää mitä the epic prophecy joka kyllä tuo Potterit mieleen sanoo :D

Suosikkihahmoni ovat varmaan tällä hetkellä Percy ja Lukekin on toisaalta ihan kiva :D Annabeth on ihan OK, tosin ehkä hiukan liian Hermionemainen. Groveriin en ole oikein tutustunut, mutta Kheiron on minusta varsin hauska heppu : D Clarissen toilailuja sitten on hauska lukea, mutta hahmoihin en ole oikeastaan syventynyt niin hyvin, se on jotenkin vaikeaa. Tai sitten tykkään vaan niistä jumalista liikaa, sillä haluan koko ajan nähdä uudestaan Poseidonin tai Haadeksen tai Zeuksen tai kenet nyt lie :D Varasin nyt tuon Titaanien Kirouksen ja toivottavasti se nyt on hyvä. Olen kyllä aika koukussa noihin kirjoihin, mutta ongelmana on se, että ne ovat liian lyhyitä! :D Lukisin ne vaikka päivässä jos olisi aikaa, mutta kumminkin, eihän noista voi iloita edes kahta iltaa.

Mikäs muuten tuo The Battle of the Labyrinth on? Onko sekin osa tätä sarjaa? (tulee vain mieleen sellainen Riordanin kirjoittama kirja kuin THE MAZE OF BONES jonka joku luokkalaiseni haukkui kirjaesitemää tehdessään lyttyyn :DD)

// Nyt olen lukenut myös Titaanien Kirouksen! :D Tämä oli mielestäni parempi kuin Hirviöidenmeri, mutta en vielä tiedä, onko se paras. Pidin kaikista osista paljon.
Laitan nyt spoilertageihin mielipiteeni tästä kirjasta, mutta saa lukea jos haluaa. .D

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2009, 21:37:11 kirjoittanut Azura »
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Elva

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Syyskuu 12, 2009, 19:23:10 »
Siitä elokuvasta, se siis on oikeasti tulossa? Ensi kesälle sitä vissiin oli suunniteltu, vai oliko se joskus myöhemmäksi ajankohdaksi, en muista mistä luin... ? Mutta jeij, toivottavasti se on hyvä, ekä sellainen surkea vedos tyyliin Potterit.

Ja tuosta maailmanvalloittaja Percy-jutusta, minä olen saanut kuvan, että tyyppi niinkuin valloittaa maailmaa siinä kirjassa :D Siis, sehän hilluu vähän joka paikassa etsintätehtäviensä parissa jne., joten minua ei ole koskaan häirinnyt se, sillä en ole ajatellut että Percy tulisi ja valloittaisi meidän maailman : DDD

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Syyskuu 13, 2009, 01:11:43 »
Siitä elokuvasta, se siis on oikeasti tulossa? Ensi kesälle sitä vissiin oli suunniteltu, vai oliko se joskus myöhemmäksi ajankohdaksi, en muista mistä luin... ? Mutta jeij, toivottavasti se on hyvä, ekä sellainen surkea vedos tyyliin Potterit.

Ensi helmikuussa onpi tulossa, tässä linkki sivuille. Traileri sivulla ;) http://www.percyjacksonthemovie.com/
Tuosta trailerista ei kyllä mitään ymmärrä, ellei ole kirjaa lukenut. Ehei. Ehkä siitä tulee jossain vaiheessa hieman selvempikin ;) Mutta ohjaaja on ihan okei, Potter ykkösen ja kakkosen. Ne leffat meni ainakin kirjojen mukaan suunnilleen, muttei oikein humoristinen. Toivokaamme parasta että on hyvä leffa. Toivottavasti siitä tulee kun niiden letkautukset on yleensä sellaisia (ja Percyn ajatukset yms) humoristisia ;D Ja Grover ei oo kyllä sen näkönen miksi olen kuvitellut, mutta kai se menee. Ja Annabethin näyttelijän on kyllä paras sitten värjätä vaaleet hiukset, tummilla ei elokuvaan mennä! Percyn näyttelijä on ihan jees, vaikkakin vähän vanhempi mitä kuvittelin sen ykköseen (16) mutta niinhän ne kaikki on. Mutta musta se on ihan hyvä siihen, toivotaan vaan että näyttelijä suorituskin on hyvä.

Poissa jerusa

• bibliofiili
  • Vuotislainen
« Vastaus #10 : Syyskuu 19, 2009, 14:17:13 »
Katsoin trailerin, ja mielestäni se vaikutti ihan hyvältä. Olympos oli ehkä liian uhkaava ja pimeä. Kuvittelin siitä ihanan, rauhallisen ja valkoisen paikan..
Olen samaa mieltä useimpien muiden kanssa siitä, että Annabeth EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA voi olla tummahiuksinen. Löysin netistä yhden kuvan elokuvasta, eikä Annabethin hiuksia ollut värjätty. Ilmeisesti tämä on siis ihan elokuvasta itsestään. Myös Groverin näyttelijä on outo, sehän on tummaihoinen! No, tummaihoinen Grover voi olla ihan hyväkin juttu jos näyttelijä vain osaa hommansa. :) Mutta Annabeth: EI EI EI!

Haadesta näyttelemään valittiin muuten ihan paras mahdollinen henkilö. ;D

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #11 : Syyskuu 20, 2009, 20:06:20 »
Lainaus
Huolimatta siitä, että minulle on jäänyt siitä Disneyn piirretystä Herkuleksesta Haades-kuva, ja se on mulle ainoo ja oikee Haades ;>>>

Hahaa! En siis ole ainut, jolle Disney-Haadeksesta on tullut päähänpinttymä :D

Tekisi mieli kommentoida leffaa, mutta en voi! Sillä ooämgee varasin tässä viikko sitten kirjastosta Battle of the Labyrinthin ja Last Olympianin. Noudin molemmat kirjastosta perjantaina ja Battle of the Labyrinthin luin hieman yli päivässä - Last Olympianiin meni ali päivä. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kyseessä on kaksi aivan hiton hyvää ja koukuttavaa kirjaa! Luin molemmat englanniksi, mutta kymmenen vuoden kokemuksella kielestä taisin ymmärtää oikeastaan kaiken. Lempikirjasarjojeni joukkoon nyt ylsi Percy Jackson näiden myötä ja en malta odottaa elokuvaa. Se vaikuttaa omituiselta nyt kun näyttelijöistä tehdäänkin ihan vanhoja ja Athenen skidit ovat kaikki brunetteja, mutta aivan sama. Tahtoo nähdä Zeus-Boromirin! :D

Battle of the Labyrinthistä nyt ensimmäiseksi. Arvosanaksi antaisin jotain ysiplussan luokkaa, spoilertageihin menee nyt tällä kertaa, koska tuskin sitä nyt kaikki tämän topan lukijat ovat saaneet käsiinsä.

Nyt spoilertagien yläpuolella, saanhan sanoa, että kyseessä on niin loistava teos, että suosittelisin sen lainaamista kaikille sarjasta pitäville, vaikkei enkkua ymmärtäisikään. Juttu on niin täynnä kiinnostavia juonenkääntejä ja siistejä Demigod-dreameja + mukana on vielä eeppinen ennustuskin, että katuisin, jos olisin jättänyt tämän väliin. Ja sitä paitsi,

jonka vuoksi viimeisestä kirjasta tuleekin jännittävä. Hahmoihin tulee vähän lisää syvyyttä ja alan jo saada uusia suosikkeja. Sitä paitsi, pääsette näkemään, kun Percy lapioi hevosenlantaa.

The Last Olympianin ahmin hetkessä ja yritin hidastaa lukutahtiani, sillä en halunnut kaiken olevan liian nopeasti ohi ja pelotti, että kirja loppuu tavalla, jonka jälkeen haluan lukea lisää. Mutta lopuksi minulle ei nyt jäänytkään sellaista kuvaa. ^^ Nyt olen vain iloinen, kun voin liikkua netissä spoilaantumatta ja haluan vain jakaa mieltymystäni näihin kirjoihin. Jos joku tietää jonkun hyvän Percy Jackson-aiheisen foorumin yms, olisi kiva kuulla. Ihmettelen kyllä, jollei sellaisia ole, sillä kyllä tämä on sen verran hyvin kirjoitettu!

Elikkäs elikkäs. Hmm... mistäs asioista olisin voinut kyseisessä sarjassa pitää? Noh... kreikan mytologia on aina ollut lähellä sydäntäni. Tapa, jolla Riordan otti mukaan elementtejä jo kirjoitetuista taruista ja teki niistä omat versionsa oli ihana, sillä siinä oppi samalla alkuperäiset tarut ja sai laatuviihdettä. Ennen en oikein pitänyt kaiken modernisoinnista ja Poseidonin bermudashortsit vieläkin ottavat päähän, mutta näin sen kuuluu olla! Tuntuu vähän siltä, että haluan oikeastikin nyt Camp Half Bloodiin ja onhan se hauskaa pohtia, että jos jossain tuolla tosiaan on Olympus ja Kronos piileskelee Tartaruksen uumenissa valmiina tökkimään meitä pelottavalla viikatteellaan.

Riordanin kerrontatapa oli mahtava. Percy kertojana toi mukaan hauskuutta ja eloa, kenties kakkoskirjassa hän kertoi parhaiten. Vain Percystä kerrotut jutut eivät kuitenkaan olleet hyviä. Jumalat oli kuvailtu loistavasti ja minusta oli niin coolia lukea kaikista heidän voimistaan, niin myös Titaaneista ja heidän kultaisista silmistään ja kaikesta, mihin puolijumalatkin pystyivät omalla tahdonvoimallaan. Percy oli viimeisissä kirjoissa jo hyvin voimakas ja hirvittää ajatella, että mihin hän itseasiassa pystyisi jos yrittäisi täysillä.

Hassua ajatella, mutta minusta silmät kertoivat tässä kirjasarjassa paljon. xD Kiinnitin aina huomiota siihen, miten siistiä oli kun Dionysuksen silmiin syttyi purppuransävyinen tuli ja Haadeksen ympärille syntyi the epic musta aura ja ties mitkä. Ja kuusimetriset jumalat! Onneksi ei sentään nähty sitä, kun Percy murenee tomuksi kyyläämässä Zeusta aidossa jumalallisessa muodossaan. :D Jotkut kohtaukset oli vain kirjoitettu loistavasti ja tänne asti saatoin tuntea kaiken sen mitä siellä kirjan sisällä tapahtuu. Kohta menen oikeasti Empire State Buildingiin ja kysyn kuudettasadatta kerrosta. Sehän on hiukan kuin King's Crossin laituri 7 & 3/4. :D

Tuosta tuli mieleen, että yhtäläisyyksiä Pottereihin oli. Varsinkin viimeisissä kirjoissa. Voisin nyt listata spoilereihin muutaman. :D

Noh... yhtäläisyyksiä oli. Mutta eikö niin ole muissakin kirjoissa? Taru Sormusten Herrasta on jokseenkin samanlainen kuin Potterit, niin myös Narnia. Kaikki fantasiakirjat ovat jokseenkin samanlaisia. Joten... en voi syyttää Rick Riordania. :D

Ketkäs olisivat jääneet mieleeni parhaiten hahmoista? Hahmoissa oli myös yhtäläisyyksiä Pottereiden kanssa... Annabeth-Hermione taitaa olla selkein. Mutta minä en pidä niinkään Hermionesta, Annabethista taas pidän. Minusta se, että Annabeth uskoi kaiken aikaa Lukeen, vaikka tämä oli paha ja oli ylpeä ja haavoittuvainen sillä tavoin, erottaa hänet Hermionesta. Hermione on melko erilainen luonteeltaan ja voisin sanoa, että yhtäläisyyksinä heillä on vain viisautensa. Annabeth on minusta hyvin rakennettu hahmo ja hänen suhteistaan Percyyn, Lukeen... oikeastaan kaikkiin on kiinnostavaa lukea. Hän on aikamoinen neutri ja melko pidettävä hahmo. Tykkään. Ja se näkymättömyyslippis on kiva. :D

Percy on hahmona myös jokseenkin cool. Hänen vesitemppunsa jaksavat aina yllättää ja hän on minusta kyllä oikea sankari. Ja sekin erottaa hänet Harrystä, että hänestä minä pidän. Percy ei ole angstinen ja pidän kovasti hänen luonteestaan, siitäkin, että hänellä on paljon heikkouksia ja niistä huolimatta hän jaksaa taistella. Ja Poseidonin poika on aikalailla siistimpi kuin Zeuksen. ;)

Nico Di Angelosta olen pitänyt kolmoskirjan lopusta lähtien. Nelosessa ja vitosessa pidän hänestä roimasti enemmän, mutten ala nyt tässä spoilailemaan, miksi. Kyseessä on kuitenkin siisti henkilö ja se, että hän on samaan aikaan niin vanha ja niin nuori on jotenkin pelottavaa ja samalla kiinnostavaa. En uskoisi, että hän on 12. :D Olen myös kuvitellut hänet ihan mukavan näköiseksi, enkä tiedä, mitä tekisin, jos hän koputtaisi oveeni. Olisin luultavasti peloissani JA utelias. :D

Haades on myös loistotyyppi! Varmaankin suosikkini jumalista. Poseidon, Hermes ja Apollon ovat aina olleet minulle niitä ookootyyppejä, mutta Haades vetää ehdottomasti pidemmän korren. Ykköskirjassa hän oli mukavan pahismainen ja viimeisissä kirjoissa hän herättää minussa myötätuntoa, pelkoa, iloa... itseasiassa aika monia tunteita. Hänellä on hauskoja huomautuksia ja kommentteja, varsinkin Last Olympianin kommentti

Uskoisin, että jos minä haluaisin olla puolijumala, olisi siistiä olla Haadeksen tytär. Silloin kenties kuolemakaan ei tuntuisi niin pelottavalta, enemmänkin seikkailulta. :D Disneyhaades on myös aivan best. Toivottavasti tuo näyttelijä nyt suoriutuu hommastaan hyvin!

Lukesta pidän myös kovasti. Ykkösessä hän oli minulle melko ohimenevä hahmo, mutta kun hän kakkosessa paljastui pahikseksi ja kantoi pelottavaa Kronoksen sarkofagia Princess Andromedalla niin kyllä pisteet hänelle nousivat roimasti. Tykkään pahiksista ja Luke on minusta hyvin inhimillinen sellainen. Viimeisissä kirjoissa hänen tarinansa on surullinen. Suosittelen niiden lukemista!

Niistä, joista en niinkään pitänyt... en osaa sanoa! Rachel Elizabeth Dare ja Athene, kenties myös Hera, jos nyt nopeasti mietin. Mokomat välienrikkojat. :D Suosikkikirjani on ehdottomasti Last Olympian, Titaanien Kirous on varmaankin kakkosena. Lähden ehdottomasti Puoliveristen leirille, vaikka minusta tehtäisiinkin vessan ylipäällikkö.

TULKOON LEFFA. Mietityttää, että aiotaanko tuohon edes jatko-osia tehdä, kun huhuja on kuultu että hahmotkin ovat elokuvissa kahdeksantoistavuotiaita. Siinähän menevät kaikki ennustukset ja jatko-osatoiveet pieleen. Toivottavasti ykkösleffa sitten on HYVÄ, jos ne aikovat noita vain yhden tehdä. Trailerin perusteella en voi paljoa sanoa, mutta hissi on cool ja Percy näyttää Percyltä. Olympus tosin... eikö sen pitänyt näyttää joltain paratiisilta? Ehkä yö on syynä synkkyyteen, mutta minusta Olympus ei näytä tuolta

crazyleptic

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Syyskuu 20, 2009, 21:25:11 »
Okei, nyt menen katsomaan tuon leffan ihan vain siitä ilosta, että pääsen kuolaamaan Brosnania ja Beania<33

Toinen kirja tuli tuossa vähän aikaa sitten luettua ja täytyy sanoa, että tuli kyltymätön olo. Sen verran makeasti loppui, pakko saada lisää! Itse löysin nuo Potter-vertausmainokset vasta kirjan aloitettuani, joten säästyin ennakkoluuloilta. Enkä nyt mitenkään voisi verrata Jacksoneja Pottereihin, ne on kuitenkin sen verran erilaisia. Ihanaa vaihtelua toi se (ja iso plussa heti alkuun), että päähenkilö oli kerrankin reippaasti "tyhmempi" ja hänellä lukihäiriö etc. Nautin kai tyhmistä fiktiivisistä ihmisistä, dunno. Mutta Annabethiin tykästyin heti ensimmäisessä kirjassa ja toisen kirjan aikana rakastuin äärettömästi Hermeeseen ja Clarisseen. Veikkaan, että tulen pitämään Thaleiastakin, mutta se nähdään sitten :))

Lainaus
Huolimatta siitä, että minulle on jäänyt siitä Disneyn piirretystä Herkuleksesta Haades-kuva, ja se on mulle ainoo ja oikee Haades ;>>>
Hahaa! En siis ole ainut, jolle Disney-Haadeksesta on tullut päähänpinttymä :D
Mie taas haluasin eritellä nämä Haadekset päässäni, mutta se on mahdotonta! Mutta ei se sinänsä haittaa, onhan Haades sen vertas kova pahis<3

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Syyskuu 24, 2009, 16:11:11 »
http://www.youtube.com/watch?v=dI08-pCFJj0

Jee, uusi traileri<3

Muttaeieieiieie Annabethilla ON ruskeat hiukset! EI EI JA EI. Jajaja onko Pierce Brosnan Kheironina? :''DD Hha, en voi kuvitella sitä siihen, nauroin jo trailerissakin ja olin sillei O__O ja repesin. Hmm. Ehkä se sitten sopii siihen. Ja tuo Groverkin... Kai se on ihan okei, vaikka aina olin sen vaaleaihoisena kuvitellut yms. Mutta kun tarkistin kirjasta, ei missään kohtaa ollut mainittu kyllä mitään minkä värinen se on;D
Mutta en voi sulattaa tuota Annabethillaonruskeathiukset- juttua. Se vaan ei käy päinsä!!! *protestointi*

Muuten traileri vaikutti hyvältä :) Repesin tuolle Groverin valokuvaotokselle ;D Mutta en tiiä kävikö se hirveesti tuohon alun "dramaattiseen musiikkiin" :D

Ja lainasin toissapäivänä kirjastosta tuon nelosen, en voinut vastustaa kiusausta tarkistaa, oliko sitä hyllyssä, ajattelin katsoa kannen ja lukea takakannen. No, luin ekansivun. Ja toisen... Ja lainasin sen ;D Ymmärsin sitä, mutta heti kun en ymmärrä kunnolla niin lopetan lukemisen samantien. En halua että käy samallalailla kun HP7:ssa(ymmärsin kaikki ketkä kuoli yms;D) Ja en oo spoilaantunu koko kirjasarjassa ollenkaan kun se ei ole VIELÄ niin puhuttu juttu kuin esim. Potterit, joten yritän pysyä samoilla linjoilla :)

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #14 : Syyskuu 24, 2009, 18:13:52 »
Lainaus
Muttaeieieiieie Annabethilla ON ruskeat hiukset! EI EI JA EI.

Niinpä! Annabeth näyttää tuossa yhdessä kohtaa aivan Percyn siskolta, joka on minusta aivan kummallista - jokuhan saattaisi luulla niin erehdyksessä ja jos ottaa huomioon viimeisten kirjojen tapahtumat se ei oikein käy päinsä Ò_ó Muutenkin leffa vaikuttaa aika hassulta, kun nuo ovat niin vanhoja ja oikeasti, mikä pedari Grover oikein luulee olevansa? (*köh* kuvaan patsaiden tissejä *köh*) Muutenkin traileri sai minut ajattelemaan, että millainenkohan tästä nyt oikein tulee. o_O

Minusta Kheiron taas on oikein oivan näköinen tuossa elokuvassa! Toinen juttu taas on se, miltä Haades ja Persephone näyttävät. Persephone on siis tuossa jossain kohdassa 0:38 tms, enkä ole koskaan kuvitellut häntä tuon näköiseksi, enemmän sellaiseksi vaaleaksi ja jotenkin sirommaksi, kun kukkien jumalatarhan hän nyt on. Ja sitten taas, missä kirotussa takkahuoneessa nuo kaksi oikein luulevat pelleilevänsä? Ei-manalassa-ole-takkaa! Tai jos on, niin ei Haades hillu sen edessä randomissa asukokonaisuudessa, joka näyttää verenpunaiselta kylpytakilta. Kuvittelin koko manalan hyvin synkäksi yms. paikaksi, mutta tuo on aivan liian lämpöinen ja... jotenkin kotoisan näköinen. Ja wtf mikä tuo punainen tukka on olevinaan?! Aargggh! *hyppää Olympusvuorelta* Jos ne ei vaihda sitä, niin omistaudun kohta Kronokselle.

Jotkut ovat kuitenkin ihan onnistuneita. Esim. Percy näyttää hyvin paljonkin siltä, millaiseksi olin hänet kuvitellut! Joidenkin näyttelijävalinnat (tai sitten stailaukset) ovat kyllä ihan onnistuneita. Ensin pelotti, että pilaavat Lukenkin, mutta tuo vaikuttaa ihan hyvältä (ja Blue Tridentistä kuulin, että on vielä loistava näyttelijä.) Tuo Haades vaan... ei sillä ole punaista tukkaa! :DDD
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2009, 18:25:01 kirjoittanut Azura »

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #15 : Syyskuu 24, 2009, 19:35:04 »
Katsoin minäkin tuon uusimman trailerin ja ihan hyvältä se vaikutti.

mikä pedari Grover oikein luulee olevansa? (*köh* kuvaan patsaiden tissejä *köh*)
Juu, ratkesin itse tuolle kohdalle! :D Grover ON PARAS! :DDD

Siis oliko se takkahuone-juttu Manalasta?? Haadesta ja punaista tukkaa ei voisi kuvitellakkaan samaan lauseeseen. Ja... Mietin vähän aikaa, että kuka ihme tuo nainen on, jota näytetään Haades-hillumisen jälkeen. Ei Persephone voi olla tuollainen. Hänenhän pitäisi olla kesän tuoja maan pinnalle, ei ihan...

Kheiron on hyvä, kuvittelin hänet kyllä vanhemman näköiseksi, mutta olkoon. Siitä tulee kuitenkin liikaa mieleen Bond-elokuvat. :P

Tuohon trailerin alkuun ainakin minun mielestä oli lisätty vähän uutta, ja loppu oli vanhaa. Tai siis sellaista, jonka olen jo nähnyt.

crazyleptic

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Syyskuu 24, 2009, 19:51:03 »
Ja... Mietin vähän aikaa, että kuka ihme tuo nainen on, jota näytetään Haades-hillumisen jälkeen. Ei Persephone voi olla tuollainen. Hänenhän pitäisi olla kesän tuoja maan pinnalle, ei ihan...

Kheiron on hyvä, kuvittelin hänet kyllä vanhemman näköiseksi, mutta olkoon. Siitä tulee kuitenkin liikaa mieleen Bond-elokuvat. :P
Komppaan niin paljon. Kuka se nainen on? Ja Kheiron ei vastaa mieli kuviani ihan, mutta annan sen anteeksi, koska on niin pirun hyvän näköinen :))

Olenko ainoa, jonka mielestä Percyn näyttelijä vaikutti jotenkin liian itsevarmalta? Tai kun kirjoista tulee mielikuva, että Percy etenee haparoiden ja on todella epäileväinen vähän kaiken suhteen, mutta trailerista tulee kuva että "hei, olen herra (varhais)teinikomistus, lähenpä hilluun Olympokselle". En tykkää, mutta katsotaan sitten kun on nähty lisää. Ja minuakin häiritsee tuo Annan ja Percyn samannäköisyys, mutta as said, katsotaan myöhemmin.

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Syyskuu 24, 2009, 22:37:17 »
http://www.imdb.com/name/nm0005074/

Eikös tuo ole Athenen näyttelijä? Niin värjääköhän ne SEN hiuksia? Mitä jos ohjaaja on päättäny et; "joo Athene & sen lapset on nyt sittenkin ruskeahiuksisia" DD: Nyyhhyyhh.

ei tykkää eiieei. ;<

Mutta muuten tulisipa siitä hyvä<3 Odotan leffaa innolla.

Kellään käsitystä milloin nelonen suomeksi? Ainakin suomentaminen on ymmärtääkseni siis alkanut, joten kauankohan suunnilleen? Kun Salamavaras - Hirviöiden meri meni joku 3/4 vuotta mutta sitten Titaanien kirous tuli melkein heti suomeksi.

Poissa jerusa

• bibliofiili
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Syyskuu 26, 2009, 18:52:43 »
Uusi traileri vaan kasvatti epäilyksiäni elokuvaa kohtaan. Mua häiritsee älyttömästi kun kaikki vaaleahiuksisiksi kuuluvat onkin tummia! (Annabeth, Athene, Afrodite ja sen tyttäret..) Aika tyhmää että Percy on elokuvassa 16 vaikka Salamavaras-kirjassa hän käsittääkseni oli vasta 12.
Tajusin yhden mahtavan jutun. Sean Bean näyttelee Zeusta! :D Haadeksen lisäksi elokuvaan on löydetty toinenkin iihana näyttelijä josta tietää että vaikka kaikki muut olisivat miten huonoja tahansa, hän kyllä pelastaa elokuvan maineen! Tiedän että Sean varmasti tulee olemaan uskottava ja sopivan mahtipontinen Zeus.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #19 : Lokakuu 17, 2009, 14:24:07 »
Lainaus
kaikki vaaleahiuksisiksi kuuluvat onkin tummia! (Annabeth, Athene, Afrodite ja sen tyttäret..)

Eiväthän he nyt kaikki! :D Annabeth on ainut, jonka hiukset ovat väärän väriset. (Ja Haades. Oikeasti, teen kohta Luket tai jotain.) Afrodite ei itseasiassa ole blondi - kolmoskirjassa Percy kertoo, ettei edes tiennyt hänen hiustensa aitoa väriä tms, koska ne olivat aina sen väriset, minkä värisistä hiuksista katselija eniten piti. Silena Beauregard on myös vaaleahiuksinen. (Hän on Afroditen tytär.)

Voutsivou! Tajusin vasta että tätä leffaa ei tarvitse odottaa enää kuin... nelisen kuukautta! Helmikuun 12 on siis ilmestymispäivä suomessakin. ^^ Voisivat minusta kyllä jo julkaista uuden trailerin tai jotain, alkaa jo sen verran jännittää. Haluaisin hiukan nähdä muidenkin roolisuorituksia kuin Logan Lermanin - okei, pidän hänestä ja hän on Percyn näköinenkin, mutta esimerkiksi Lukea tai jotain Aresta olisi kiva nähdä enemmän, kun heillähän on aikas isot roolit tuossa kirjassa :> Leiriä myös haluaisin nähdä enemmän kuin vilaukselta. Tuossa trailerissahan on se yksi kohtaus leiristä, mutta tämä kestää joku kaksi sekuntia ja sitten tökätään siihen joku typerä mitäänsanomaton klippi siitä miten Percyn äidin volvo vetää pari kieppiä. Hohhoijaa.

Mutta anyway. Alkaa kyllä jännityksen lisäksi myös pelottaa. Näistä leffoistahan on lupailtu Pottereiden ja Sormustenherrojen jalanjälkien seuraajia etteivät ne sitten jäisi vain yhteen leffaan, mutta vaikka pidän näyttelijöistä yms. mietityttää kyllä se toteutus. Ne jättivät jo Ekhindan pois, ja kun Areksen näyttelijästä ei ole nähty vielä oikein mitään, minua pelottaa että he ovat tehneet Haadeksesta jonkun pääpahiksen ja laittaneet sitten kehiin jonkun kaksintaistelun tämän kanssa. Jos noin sitten oikeasti käy niin ei jatko-osia voi edes toivoa, sillä Haadeshan juuri oli se, jota petkutettiin. Lukea ja Kronosta ja Aresta nyt kehiin, leffantekijät! Kultainen Kompassi pilattiin lopettamalla se tavalla, jonka jälkeen ei tarvita jatko-osia. Älkää nyt pliis tehkö samoin tälle... -.-

Sen verran voin kuitenkin nyt leffasta sanoa kun trailereita ei tule, että postereita on kyllä. Nämä kaksi posteria postattiin tässä vähän aikaa sitten Bluetridentiin ja voin sanoa, että ovat kyllä aikamoisen cooleja!

Ainut ongelma tuossa on tuo Logan Lerman ja ikuinen huppari :D Pelkääkö vesipoikamme sadetta vai mikä sillä on, kun tuo pitää olla koko ajan päässä? Percyllä on nätti tukka! Ehkä Percystä on sitten haluttu hiukan synkempi kuin hän on kirjoissa... tai ainakin sellainen, jonka perään teinitytöt kuolaavat, jotta leffalle voi tehdä jatko-osan sillä perustein että päähenkilön näyttelijä on hyvännäköinen (kuten Twilightit, joissa ei nyt ole mitään järkeä.) Tuo Percyn kolmikärki myös, krhm... Minusta sen pitäisi näyttää ylikasvaneelta haarukalta, ei teleskoopilta jonka päähän on liimattu kolme piikkiä. Ja mitä hitsiä Percy edes tekee kolmikärjellä? Ehkä tuo nyt symboloi sitä MERENJUMALAN POIKA-juttua, mutta se on silti hiukan hassua :D

Annabeth-posteri on minusta aivan ihana! Olen jo kyllä tottunut brunetteen Annabethiin. Alkaa nyt kyllä oikeasti mietityttää se, että miksi Athenen lapset ovat ylipäätään blondeja kirjoissa? Athene itse oli minusta brunette, tai hänellä oli mustat hiukset - eivätkä kaikki Athenen ukot voi millään olla blondeja, ja anyway, blondi on hiustenvärinäkin resessiivinen. :P On se blondius kyllä osa Annabethiä, mutta tuon posterin myötä voisin sanoa olevani tyytyväinen. En kyllä muista nähneeni Annabethillä kilpeä missään vaiheessa, mutta tuo on kyllä siisti. Tai sitten tuo on Percyn, sillä tässä kuvassa Percy ainakin pitelee sitä. Miekka vain... tuo on mukavan kevyen näköinen ja kaikkea, mutta WHERE IS THE PRONSSIPUUKKO?

Olisi kiva nähdä joku posteri jossa olisi päähenkilökolmikko. Mietityttää kyllä myös se, että kun Grover on satyyri, että millaisia karvapöksyjä hän joutuu leffoissa käyttämään. Vai tehdäänköhän hänestä sitten aivan normi puoliverinen... siinä on moka, jos niin käy. Tässä on kuitenkin linkki viralliseen posteriin - se näyttää kyllä hiukan photoshopatulta, mutta virallinenhan tuo on (googlettakaas vain percy jackson movie poster, niin kyllä se sieltä tulee heti ekalla sivulla, vielä sellainen, joka on otettu kaupan näyteikkunasta.) Haluan kumminkin lisää noita characterpostereita. :>

// Edit:

Grover-posteri!

// Edit vol 2:

Uusi Percy Jackson-posteri! EPIC EPIC EPIC :O Kuolen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2009, 08:16:30 kirjoittanut Azura »

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #20 : Marraskuu 01, 2009, 22:15:53 »
Lainaus
Ääh, tuli vain mieleen yksi kysymys. Eli miten Percy onnistui siinä ihmeellisessä miekkatempussaan Lukea vastaan Salamavarkaan alussa? Siis kun muistaakseni Luke sanoi, että pitää pienen näytöksen. Minä olen saanut sellaisen käsityksen, että Percyn päälleen kaatama jäävesi auttoi, mutta voiko sellainen "irrallinen" vesi toimia?

Percyn isähän on merenjumala, joten Percy saa energiaa kaikesta vedestä, vaikkei se olisikaan merivettä. Juuri tuo Percyn kaatama vesi 'latasi Percyn akut' (hänen omin sanoinensa!) ja antoi hänelle lisäenergiaa (vaikkei hän ollut vielä edes saanut tietää vanhempaansa. :))

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #21 : Marraskuu 02, 2009, 20:12:44 »
Lainaus
Ääh, tuli vain mieleen yksi kysymys. Eli miten Percy onnistui siinä ihmeellisessä miekkatempussaan Lukea vastaan Salamavarkaan alussa? Siis kun muistaakseni Luke sanoi, että pitää pienen näytöksen. Minä olen saanut sellaisen käsityksen, että Percyn päälleen kaatama jäävesi auttoi, mutta voiko sellainen "irrallinen" vesi toimia?

Percyn isähän on merenjumala, joten Percy saa energiaa kaikesta vedestä, vaikkei se olisikaan merivettä. Juuri tuo Percyn kaatama vesi 'latasi Percyn akut' (hänen omin sanoinensa!) ja antoi hänelle lisäenergiaa (vaikkei hän ollut vielä edes saanut tietää vanhempaansa. :))
Ahaa, niin arvelinkin, mutta hyvä kun sain varmistuksen. Ihmettelen vain, että jos kaikki yrittivät etsiä merkkejä Percyn isästä, eivätkö he olisi tajunneet edes jonkun verran siitä, kun Percy niin ylivoimaisesti voitti Luken. Mutta Lukenkin mukaan se oli vain hyvää tuuria. Ja Percyhän oli leirillä omasta mielestään hyvä vain melonnassa. Eikö se anna jo selviä merkkejä?

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Marraskuu 03, 2009, 21:54:39 »
^Mutta he eivät osanneet heti ensimmäisenä ajatella Poseidonia, sillä hänellähän oli sopimus, ettei saisi tehdä enää lapsia. Ja jos en nyt aiivan väärin muista (joka saattaa olla hyvinkin mahdollista, enkä pysty tarkistamaankaan kun kirja on kaverilla lainassa) niin Kheiron oli tainnut epäilläkin jo tuota. Jotenkin sain sellaisen käsityksän.

Aa! Tuo uusi Percy Jackson posteri! Aivan... *sanaton* Mahtava!
Eijaksaoodottaa*lallaa*

Elva, saattaa johtua siitä, että Groverin näyttelijähän on jo 25 ainakin. Ja kirjassahan se näytti vasta 12 vuotiaalta ;__; Nyyh. Miten vanha se sitten on viimeisissä elokuvissa? No kai se sitten sopii tuohon.
Sama pätee myös noihin Percyn ja Annabethin näyttelijöihin. Olen kyllä jo sulattanut sen, että he ovat jo ~16 vuotiaita, mutta entä myöhemmissä leffoissa? Mmh. Mutta toisaalta, tuo Percyn näyttelijä on aika ihana :D En kyllä vaihtaisikaan. Tuntuu sopivalta rooliin. Mutta tuo Annabeth ja ruskeat suorat hiukset... Kai se sitten... sopii... :/

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #23 : Marraskuu 04, 2009, 18:31:59 »
Orvokki, joo, mä en käsitä miksi ne heittää jotain kaksikymppisiä tyyppejä näyttelemään lapsia :/ Enkä käsitä sitäkään, ettei ne tuottajat/vastaavat ole ilmeisesti lukenut  sanaakaan Annabethin kuvauksesta, jos laittavat sille tuollaisen näyttelijän :c Eikö Riordan ole ollut ollenkaan mukana tekemässä elokuvaa?
Samaa mieltä olen minäkin. Joko Riordan ei ole mukana, mikä on hassua, tai sitten hän antaa elokuvan mennä aivan hassunkuriseksi..

Luen taas melko pitkästä aikaa Salamavarasta ja heti alkoi jännittämään. Kirjassa on kuitenkin niin paljon kaikkea 'epäoikeaa', että jännittää nähdä, kuvaavatko ne ollenkaan mielikuviani. :) Muuten nuo julisteet ovat todella hienoja. :)

//Niin, ajattelinkin pohtia tätä asiaa täällä, mikä nyt taas putkahti mieleeni. Tuli joskus tässä mieleen, että millainen yksityisyys oikeastaan Puoliveristen leirillä puoliverisillä on? Hehän nukkuvat kaikki samassa tilassa, eikä koko mökissä ole kai muuta huonetta. Ainakaan siitä ei ole mainittu mitään. Missä leiriläiset vaihtavat vaatteet? Eikö heillä oikeastaan ole mitään muuta yksityisyyttä, kuin vessat? Onkohan se vähän huonosti ajateltu, vai onko minulta jäänyt taas kerran jotain huomaamatta? :D Ja tuli muuten mieleen, että miten leiriläiset käyvät yöllä vessassa, kun ne harpyijat, vai mitä ovatkaan, hyrräävät siellä ulkona? Minun käsityksen mukaan vessat ovat erillisessä rakennuksessa, kuin mökit.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2009, 17:23:25 kirjoittanut Raimei »

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Marraskuu 21, 2009, 21:15:07 »
Okei, pitäisiköhän kohta tehdä leffalle oma topic vai puhutaanko tässä nyt ihan aluksi täällä tästä?

Mutta. Voi ei, hehkutukseni nousi nyt pilviin.

Uusi traileri: Klik!

Aivan mahtava! Oikeesti. (This is a pen! :D) Jajaja... ää en kyllä jaksa oottaa. Toi Percyn näyttelijä on kyllä tosi ihanan näkönen ja tollanen :D Ei kyllä oikeesti koskaan oo tullu muista tollasista päähenkilöistä kunnollista tollasta että voi että toi näyttelijä on ihana yms. Muttamutta. Voi ei oon kyllä nyt aivan pilvissä ton trailerin myötä :D En jaksa millään oottaa.

Mutta joo Raimei: niinhän se on, ei heillä oikein yksityisyyttä :D Ehkä he vaihtavat jossain... Nojaa, Percyllä aika helppoo kun ei oikein oo siellä muita yms mutta kai ne sit vaihtaa jossain kun käy suihkussa niin siellä. Tai sitten ne ei vaan välitä :D Mutta joo toi yöllä vessassa käynti... Ehkä ne jotenkin kuitenkin pääsee käymään, tai sitten niiden pitää vaan pidätellä :DD

Mutta en kyllä jaksa odottaa seuraavaa kirjaa suomeksi (yritän kyllä koko ajan enkuks) ja tota leffaa. Tuleehan se suomeen tuolloin helmikuussa? Suutun kyllä tosi pahasti jos ei. Mur.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #25 : Marraskuu 22, 2009, 01:07:56 »
Itse siis näin tuon trailerin joskus toissapäivänä ekaa kertaa ja VAUTSIVAU oli oma mielipide. En enää välitä edes brunetesta Annabethista, punapäisestä Haadeksesta tai 16-vuotiaasta Percystä! Mitä väliä sillä on, kun leffa näyttää noin eeppiseltä? Miksi hitsissä Grover ajaa autoa? Miksi Percyn äiti on noin ruma? Miksi Annabeth rökittää vegaspukuista porukkaa Lootus-kasinolla? Mitä väliä sillä on, kun on noin siistin näköinen leffa?! :D

Mielipiteeni: tämä ei epäonnistu. Jatko-osa tulee. Olen ehkä turhan optimistinen, mutta minusta tuo näyttää loistavalta. Rakastan eeppisiä leffoja, ja tykkään jo nyt siitä miten Manala ja Olympus yms on toteutettu. JA LUKE OMG. Percy myös tuntuu osaavan Poseidonin kykynsä hiukan liian hyvin, mutta se ainakin tuo lisäkatsojia :D Vitsit, haluaisin nähdä leffan jo nyt. Tai ainakin jonkun uuden trailerin! Jonkun, jossa näytettäisiin enemmän leiriä. Tuon perusteella näyttää kuitenkin lupaavalta.

Tykkään muuten Percystä ihan hitsisti. Näyttelijä on ihan mukavannäköinen ja kovin... Percymäinen. Hiukan liian vanha, mutta nyt voivat ainakin teinit kuolata hänen peräänsä. Ei vitsit, kuolin tuolle "this is a very powerful weapon. Take this to defend yourself..." "-this is a pen." - "Use it only in times of severe distress..." "-THIS IS A PEN."

Next kirja tulee muistaakseni... oliko se suomennos nyt heinäkuussa, TK:han vasta suomennettiin. Leffa tulee samana päivänä kuin Yhdysvalloissakin. Vitsit kun jännittää.

(Tuosta yksityisyydestä btw: olen jotenkin kuvitellut, että kun niitä poikia ja tyttöjä siellä sekaisin on niin kyllä niillä siellä on jotkut pukkarit tai jotain. Rick Riordanin olisi tullut olla tarkempi. Nanossani sitten päähenkilöni pyytää huonetoverihäiskäänsä painumaan Tartarokseen siksi aikaa kun tämä vaihtaa vaatteitaan ja Hefaistoksen mökissä sitten on kahden neliömetrin vessa jossa tytöt vaatteitaan vaihtelevat. Pitääpä tosiaan kysyä tuolta itse kirjailijalta... :--D)

// Edit: hei, tuo ei ole edes the Traileri! Tuo linkittämäni on siis hiukan pidennetympi versio.

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Marraskuu 22, 2009, 12:45:21 »
Azura, olen täysin samaa mieltä kanssasi! Tuo traileri vaikuttaa niin lupaavalta ja mahtavalta että huhhuh.

Näin tuon linkittämäsi trailerin ensin, ja sitten katsoin jonkun toisen ja olin sillein hetkonen että näähän on erejä mutta sitten linkitin tänne youtuben tuon trailerin :D Katoin sillee hetkonen Grover otti kuvan eristä tyypistä ja sitte toisessa trailerista taas siitä.. köhköh nojoo :D Mutta tossa pidemmässä ei näytetä sitä kun se katsoo medusaa sen.. ipodin tai sen kautta :D

Luen nyt tota nelosta. Aivan mahtava kirja sekin :) Pitää kyllä välillä tsekata joku sana että on aivan varma mitä se tarkottaa, koska välillä on hyvin oleellisiakin :D Muttamutta. En jaksa odottaa. Tuo Percyn näyttelijä (Logan Lerman) on kyllä aika ihana :) :D

Poissa Catnip

• Mestarietsivä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #27 : Marraskuu 22, 2009, 20:39:02 »
En oo noita ollenkaa lukenu eikä oo suoraan sanotuna vähempää kiinnostanu, mutta tuo traileri... Uus ovi aukes mulle ja huomenna ryntään kirjastoon pää kolmantena jalkana lainaamaan Salamavarkaan ja lukasen kirjat ennen ku kukaa ehtii sanoa Zeus. 8DD

Nyt vasta perehdyin kunnolla tuohon juoneen ja siihen mitä kirjoissa tapahtuu ja saattaa olla, että nuo on ku just mulle kirjotettuja kirjoja. Juoni kuulostaa mielenkiintoselta ja oon muutenki aina ollu kiinnostunu noista jumalista! :DD
Traileri sai aikaan kylmiä väreitä ja musiikki sekä erikoistehosteet näyttivät todella lupaavilta. "This is a PEN!", Azura et oo ainut joka kuoli tuolle. :DD

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #28 : Marraskuu 22, 2009, 23:35:58 »
Tjaah. Onpas hajanaisia mielipiteitä, ja munki mielipiteet eroaa kyllä lähes täysin muiden mielipiteistä.
Ensiksiki: Matkittu Pottereista? o.O Missä kohtaa? Itse en näe mitään yhtäläisyyksiä Pottereiden kanssa, jos nyt fantasiamaailmaa ei lasketa. Dionysos ja Kalkaros on minusta kyllä NIIN kaukana toisistaan, Percyllä ON äiti, ja ei se isäpuoli nyt niin paljon Vernonia ja Petuniaa muistuta. Ja se seikka että Percy on puoliverinen, niin kyllä kai 'puolijumala' ja 'puolivelho' on kuitenki aika kaukana vielä toisistaan?

Minusta kirjat (tai no, ne kolme ekaa jotka oon lukenu) on sinänsä ihan hyviä, kiva juoni ja mukavaa kerrontaa, sellaista kevyttä lukemista mikä pistää välillä hymyilyttämään. Mutta kuitenkin kauhean lapselliselta tuo kirjoitustyyli vaikuttaa, eikä se pure minuun kyllä ollenkaan. No nuoriahan nuo kirjan henkilöt ovat (btw, tähän väliin sen verran, että näyttelijät on kyllä taas niin yli-ikäisiä... *huoh*) mutta silti jotenkin ärsyttää nuo kirjat ja miten kaikki kirjoissa oleva on vain katsottu mytologiasta ja muokattu 'moderniksi' ja noiden nuorten retkiin sopiviksi. Etenkin Hirviöidenmeressä, kun Percy & kumppanit meni kykloopin luo, niin teki kyllä mieli kirkua. Ei yhtään enempää voitu tehdä siitä Odysseyksen retken kaltaista? Eieieieieieie...

Joo, eli ei kyllä minuun iskenyt tuo kirjasarja, ihan kivaa luettavaa, mutta enpä tiedä. Elokuva saattaa kyllä hyvinkin onnistua, koska kirjassa on paljon elokuviin sopivia piirteitä ja mukaan saadaan mukavasti erilaisia erikoistehosteita. Jumalten näkemistä erityisesti odotan, Zeuksen ja Hadeksen roolit oli kyllä aika osuvat, vaikka Haadesta ajatellessani näenkin aina siniharmaaihoisentyypin, jolla on siniset 'tulihiukset' jotka muuttuu punaisiksi kun hän suuttuu xP

Näin.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #29 : Marraskuu 25, 2009, 21:08:03 »
(pieniä spoilereita mutta yritin kirjoittaa ympäripyöreästi)

Huoh, olen lukenut Salamavarkaan enkä oikein tiedä mitä sanoa siitä. Kirja aiheutti minulle päänsärkyä ja se oli kyllä aika (paremma nsana puutteessa) ärsyttävä. Vihasin päähenkilöä ja aika montaa muutakin hahmoa Groveria (se vuohi) lukuunottamatta. Kirjailijan tyyli oli huono, ja minäkertoja otti pahasti päähän, koska Percy oli niin ärsyttävä. Minulle jäi muutenkin semmoinen olo, että kirja oli kirjoitettu täysin lennosta, sillä juoni katkeili ikävästi ja _joka toisessa_ luvussa Percy&kumppanit onnistuivat löytää jonkin hirviön tai taikahotellin. Loppu oli ennalta-arvattava ja arvasin sen lopun "yllärinkin" jo alussa, kun kyseinen henkilö oli niin ylikiltti. Jee. Kirja oli selvästi kirjoitetut nuoremmille eikä enää iskenyt näin vanhemmalla iällä. Periaatteessa tekisi kuitenkin mieli lukea jatko-osia, sillä kreikkalainen mytologia oli ihan mielenkiintoista, ja haluan kuitenkin periaatteessa tietää mietä se Kronos puuhaa :P .

Elokuvan katson jos ilmaiseksi näen, ei voisi vähempää kiinnostaa katsoa näin surkean kirjan pohjalta tehtyä surkeaa fantasiaseikkailua. Eragon oli kirjana edes kelvollinen, mutta tämä kirja on kyllä kaukana kelvollisesta.  (DVD:ltä siis, ei netistä)

muoks/ katsion tuon täällä hehkutetun trailerin ja EI. Jos jotain hyvää täytyy sanoa niin tuossa oli pari kohtausta, joita kirjassa ei ole, mikä vaikuttaa hyvältä :) Ehkä sitä hirviöiden komppijuoksua vähennetään sitten siihen leffaan...'
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2009, 21:11:43 kirjoittanut Gollim »

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Marraskuu 27, 2009, 20:54:45 »
Uusi traileri!!

Näytetään jopa Kheironia.. Kokonaisena? :D Ja Groveriakin :)
Mutta! Miten Percy ja Annabeth... Siis :D Eihän tossa ollu sellasta :o

Mutta äää aivan mahtava traileri! Nyt näytettiin vielä enemmän kaikkea niin huhhuh. Täytyy vielä katsoa muutama kerta ja sisäistää kaikki. Mutta eieii...

Spoilaa ykköstä ja kaits sitten myöhempiäkin! Tai oikeastaan joo, myöhempiäkin.

Oon siis lukenu 1-3 ja nelosesta puolet. Jaja... Spoilaukset piiloon! Tai siis ainakin varoituksilla. Ja siis... Olisi kiva tietää et mitä kirjoja spoilaillaan sitten noissa spoilereissa :) Ettei kukaan vahingossa mene lukemaan.

Mutta on tuo traileri mahtava.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2009, 15:24:54 kirjoittanut Orvokki »

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Joulukuu 01, 2009, 22:22:07 »
Jes! Veikkasinkin että Battle of the Labyrinth ilmestyy suomeksi joskus helmi-maaliskuussa, mutta otavan sivuilla lukeekin että jo 1/2010!
Joten, tammikuussa? :)
Labyrinttitaistelu on suomenkielinen nimi. Labyrintin taistelu olisi ollut parempi tai sillee :D No on toikin kai sitten ihan hyvä.

Mutta sain juuri luettua tuon englanniksi. (jos olisin tiennyt että tulee näinkin pian niin en tiedä olisinko lukenut :D Mutta en kyllä menettänytkään mitään kun luin sen!) Olin itse ihan ihmeissäni kuinka hyvin ymmärsinkään kirjaa, olen englannissa yleensä hieman huonompi (koulussa, mutta aina vapaa-ajalla ymmärrän hyvinkin :D) niin toivottavasti nyt olen sitten ymmärtänyt kaiken siitä. No kohta tuo ilmestyy niin saa luettua suomeksikin :) Sitten; aijaa näinkö se menikin:D Eivaa, en usko että mulle tulee sellaisia kohtauksia tai silleen, koska musta tuntuu että ymmärsin suunnilleen kaiken:)

Äh, meidän kirjastosta ei last olympiania ole :( Miten jaksan oottaa? :D

Onko Last Olympianianin suomennoksen nimi Jumalten sota? Nimittäin akateemisen sivuilla oli sen niminen Percy Jackson. Mutta ei vielä ilmestynyt.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #32 : Joulukuu 02, 2009, 07:34:21 »
Tuo Labyrinttitaistelu kuulostaa ihan hitsin kököltä nimenä. Itselleni se on aina ja ikuisesti Taistelu Labyrintis(tä)sä. :D Mutta onneksi jo Tammikuussa, en malta odottaa kuulevani fanien mielipiteitä neloskirjan lopusta!

Last Olympianin suomennos taas kuulostaa melkein liiankin hyvältä! Olen aina hiukan paheksunut tuota Last Olympian-nimeä, ja miten se suomennettaisiin... Viimeinen Olympolainen? :D Ei kyllä kuulosta sellaiselta kirjalta jonka ostaisin. Eihän kukaan suomalainen osaa edes ääntää sitä.

Uudesta trailerista... Kheiron näyttää kivalta kentaurina. Medusa on myös aivan häikäsevä, vaikka tuossa onkin tuota Iphonen piilomainontaa :D (Onko Percyllä edes varaa sellaiseen?) Ja Grover... hmm, kiva. :D Percy on EPIC. Tykkään tosi kovasti.

Hmm, niille, jotka pitävät kirjoja jotenkin lapsellisina... sanoisin, että lukekaas myöhemmät osat. Kehitys on vähän samantapaista kuin kaikissa fantasiakirjoissa - ikäraja sen kuin nousee. Vikassa kirjassa on jo hiukan vakavammat fiilikset kuin Salamavarkaassa. Pitäisi lainata se taas uusiksi. Oletko Orvokki kokeillut kirjaston varaussysteemiä? Sitä kannattaa käyttää.

nuotii

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Joulukuu 02, 2009, 17:39:06 »
MIKSI leffa ei voi tulla jo nyt? Oon oottanu tässä jo aika kauan tätä. Olen lukenut Percy Jacksoneita englanniksi ja nyt on menossa viides ja viimeinen kirja. Olen ihan täpinöissäni. Olen lukenut näitä siitä asti, kun se ilmestyi ja olin myyty.

Traileri oli hieno ja kaikki se Annabeth juttu siinä ärsytti. En osaa vain sanoa, mutta en pidä Annabethin näyttelijästä. Hänessä on jotain ärsyttävää. Hän näyttää liian vanhalta ja missä ne blondit hiukset. Ei se minua niin hirveästi haitaa, mutta silti. Se, että "minulla on tunteita sinua kohtaan, mutta en tiedä ovatko ne positiivisia" olin yrjötä tässä kohtaa. En oikeasti halua tietää. Koko Percy-idea menee jos ne nyt pussaa ekassa leffassa(en varmasti sitä väitäkkään) saan hepulin. Tai se on sitä salaista katselua ja ilkeilyä josta tulee rakkautta. Saan hepulin jos niin käy. Luotan kuitenkin Rick Riordaniin ja hän ei anna tuollaisen tapahtua.  
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2009, 18:36:24 kirjoittanut volpé »

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Joulukuu 02, 2009, 21:59:34 »
Azura, olenhan minä. Se vaan, että meidän kirjastossa ei ole sitä kirjaa ollenkaan :D Järkytyin vähän, ja musta olin joskus ehkä nähnytkin sen, mutta sivuilla ei yksinkertaisesti ole sitä. Ärsyttikö ees pikkusen:D Mutta ehkä sitä vaan ei ole netissä? :D *toiveajattelua* Plah, kyllä sen pitäisi olla.

Mullakin pyöri päässä että onko se Labyrintin taistelu vai taistelu labyrintissa(ä) mutta labyrinttitaistelu. Jotenkin tuo perusmuoto "Labyrintti" saa kuulostamaan sen tönköltä :D
Mutta, suomentaja on minusta hyvä :) En kyllä ole lukenut 1-3 kuin suomeksi, mutta musta tuntuu että on onnistunut suomentamaan hyvin.
Muuten, onko Anaklusmos tai siis Percyn miekka niin englanniksi Riptide? :D Meni vähän aikaa tajuta se nimittäin, kun luin kirjaa.

Lainaus
en malta odottaa kuulevani fanien mielipiteitä neloskirjan lopusta!
Niinpä. Ja mun täytyy muutenkin tarkistaa oonko ymmärtänyt kaiken oikein. Musta oon, mutten vakuuta englantiani todella hyväksi joten... Uskon kuitenkin, että ymmärsin sen todella hyvin. (taas selitän samaa, kuin edellisessä viestissäni, huoh)

Musta tosta leffasta tulee varmasti jotain aivan mahtavaa!
Mutta muakin ärsyttää jotenkin vaan tuo Annabethin näyttelijä. Okei, saattaa se olla ihan hyvä kun on nähnyt leffan kokonaisuudessaan, mutta... Jotenkin. Tykkään Annabethista hahmona, mutta tuo ei jotenkin... Se on vähän erilainen miksi kuvittelin, tuollainen jännä. Mutta kai siihen tottuu, ja toteankin, että oli hyvä valinta. Toivon ainakin niin.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #35 : Joulukuu 04, 2009, 15:10:24 »
Leväaivo? Sehän on aivan loistosuomennos! :D (En tykkää oikein alkuperäisestä.)

Lainaus
Muuten, onko Anaklusmos tai siis Percyn miekka niin englanniksi Riptide? :D Meni vähän aikaa tajuta se nimittäin, kun luin kirjaa.

Anaklusmoshan on käännettynä riptide eli ristiaallokko. Suomentaja sitten on jostain syystä ajatellut leikitellä nimellä, kun enkunkielisessä sitä kutsutaan koko ajan riptideksi ja Anaklusmos mainitaan vain kerran tai pari, mutta kai se kuulostaa jotenkin siistimämltä miekan nimeltä kuin Ristiaallokko, josta tulee minulle mieleen joku vesiskootteri. :--D

Neloskirjasta ja Backbiterista:

nuotii

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Joulukuu 04, 2009, 17:49:13 »
Azura Ai oliko se leväaivo?
Miten minä en tuollaista muista. En kuitenkaan teidä. Se kuulostaa englanniksi paljon siistimmältä ja tuokin on aika naurettava. En halua loukata ketään enkä suomentajaa.

Tuosta Riptidestä olen samaa mieltä. Ristiaallokko ei kuulosta miekalta ei alun eikä perin. Olen kuitenkin niin tottunut käyttämään Riptidea, kun luen näitä kirjoja enkuksi niin tuo Anaklumos on aika outo. Kirjassa minusta tuo nimi lausuttiin tai lausuttiin ehkä kerran tai pari (siis englanniksi).

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Joulukuu 04, 2009, 21:41:42 »
Mäkin tykkään tuosta leväaivo suomennoksesta :D
Ja joo Anaklusmos on paaaaljon parempi kuin ristiaallokko, en olis tykänny yhtään :D Se on oikeesti aika siisti nimi ;D

Azura, mäkin ootan kauhulla miten se suomentaa sen :D Mutta musta se on aika hyvä suomentaja, niin toivottavasti suomentaisi hyvin!

Höh, tällä paikkakunnalla ei sitten Last Olympiania ole missään kirjakaupassa, eikä kirjastossakaan. Kiersin juuri tänään ja kyselin kassoiltakin. Höh. No, huomenna tampereelle, niin akateemisesta ainakin löytyy. Mutta taitaa silti jäädä joululahja toiveeksi, vaikka nyt sitä odotankin ja paljon. Mutta kun on tulossa kokeita yms ja valvon aina sit iltaisin kamalan myöhään niin joululoma olisi jotenkin parempi :D

Nyt luen uudestaan tuota nelosen alkua kun se meni vähän ohi kun en ollut vielä tottunut kunnolla tuohon englantiin (siis, ymmärsin tapahtumat mutta kaikki pikkujutut meni ohi.) On tullut taas pikkusen naurettua Percyn ilmaisuille :D

Kuten;

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Tammikuu 04, 2010, 20:37:50 »
Tuon Percynhän pitäisi olla ekakirjassa 12 wee...tuossa trailerissa hän on VÄHINTÄÄNKIN 14wee
Johtuu siitä, että näyttelijä täyttää alle kahden viikon päästä 18.

Jes nyt on Last Olympiankin luettuna. Ihana kirja.

Tuli naurettua ja itkettyä ja huudettua ja olla sillee ARVASIN ja sillein että EI OO TOTTA ja niin edelleen. :D
Eläydyn kirjoihin, kyllä vain.

Aivan liian mahtava sarja, huhhuh. :D <3

Ja enään vähän reilu kuukausi tähän leffaan<3

Poissa Töme

• jäätynyt nolla sateessa
  • Vuotislainen
  • Taught to love, born to live and let go
  • Pottermore: CharmBlade23297
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #39 : Tammikuu 06, 2010, 15:30:44 »
Tuon Percynhän pitäisi olla ekakirjassa 12 wee...tuossa trailerissa hän on VÄHINTÄÄNKIN 14wee
Johtuu siitä, että näyttelijä täyttää alle kahden viikon päästä 18.
No minkä hemmetin takia näin on *raivoaa tietokonetuolillaan(joka muuten on jumppapallo :D* Olisi edes ikä kirjojen mukaista....(mutta kyllä tuo Pottereissäkin vähän häiritsee...)
Anteeksi raivoamiseni, mutta tuo vaan niin vietävästi häiritsee...

Kyllä minä ainakin tuon leffan aion mennä katsomaan<3
Ja pitäisi kolmas ja neljäs kirja vielä ostaa....<3
How can you "just be yourself" when you don`t know who you are?
Stop saying "I know how you feel"
How could anyone know how another feels?

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #40 : Tammikuu 06, 2010, 22:39:09 »
Onko jokin muukin muuten kokeillut lukea kirjoja 'näkökulmaa vaihtaen?' Kaikkihan nyt kerrotaan Percyn näkökulmasta, mutta olen esimerkiksi Titaanien Kirouksessa joskus tavallaan hypännyt jonkun toisen rooliin ja seurannut vain tätä kyseistä tyyppiä, hänen eleitään ja tapaa jolla hänen ajatuksensa viestiytyvät. Todella jännää, tuo uusia asioita kirjoista esiin :D Esim. Nico Di Angeloa olen stalkannut aika lailla. Hän on oikeasti suosikkini tällä hetkellä, kun Luke oli ennen. Johtuu varmaankin siitä, että luin juuri Battle of the Labyrinthin kahdesti putkeen. Osaan sen ulkoa kohta, ja sitten kuuntelin vielä äänikirjana youtubesta... kuolin Kronoksen äänelle. :"D

Uusia postereita
Kheiron (Aika jännä, kun itse Agentti 007 tuossa roolissa. Kiva hauis hevosellamme, btw.)
Medusa (Näyttää kyllä häneltä, mutta aika Photoshopattu tukka, ja anyway, mietityttää se, kuinka hänellä tuntuu olevan niin iso rooli elokuvassa, kuin olisi itse pääpaha :"D)
Haades (Öh joo. :"D En oikeasti tiedä mitä ajatella tästä. Missä on the sielukaapu? Ja mikä ihme tuo juttu hänen kädessään on? Ja siis oikeasti, tuo näyttää ihan joltain ihme rokkarilta, revityt hihat ja kaikkea. xD Mutta kyllä hän melko pahiksen näköinen on, kun miettii. Ja ovatko nuo hiukset mustat? Voisi ehkä olla kalpeampi.)

Nyt kyllä jo jännittää leffa :-) Kirjat kun on jo kaikki luettu ja odottelee ettei tämä feilaa kuten niin monet muut leffat. (Jos joillain menee tämä fanitus jo överin puolelle, kannattaa tutustua tähän foorumiin, suomenkielinen ja kokonaan Percy Jacksonille omistettu. ^^) Noista ikäjutuista vaan: leffassa kaikki ovat 12-vuotiaiden sijaan n. 17v, koska ohjaaja ei halua työskennellä enää lasten kanssa HP:n jälkeen (oli liikaa jotain lakiongelmia tms.)

nuotii

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Tammikuu 07, 2010, 20:35:18 »
Oli taas hienoja kuvia. Khreironin kuva oli hieno ja samoin Meduusan. Se tukka oli kyllä mielenkiintoinen. Haades...noh...ei siitä voi oikein sanoakaan mitään. Samaa mieltä Azuran kanssa. Näytti aika paljon rokkistarasta.

Pelkää eniten Annabethin roolityötä. Sen trailerin perusteella saan odottaa henkilökohtaisesti pahinta. Toivotaan, toivotaan.
Minusta tuossa 17-vuotiaiden kanssa oleminen ei haittaa..Se on itseasiassa ihan hyvä. Saattas näyttää aika täkeröltä, jos ne ois 12v.

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Guilty 'til I'm proven innocent
« Vastaus #42 : Tammikuu 15, 2010, 10:24:22 »
Ja miksi en ole aiemmin tänne kirjoittanut.. no, parempi myöhään kuin ei milloinkaan ;'')
Percy Jacksonit ovat aivan loistavia kirjoja. Kiinnostuin, kun monet kaverit koulussa suosittelivat ja ajattelin sitten että pitäähän ne lukea :p Ja siihen väitteeseen, että nämä olisivat kopioita Pottereista.. eivät minun mielestäni, vaikka en nykyään pysty välttämään kirjoja lukiessa sitä tunnetta, että tämä nyt on kyllä suoraan repäisty sieltä ja sieltä <: Tykkään kerronta tavasta, se on juuri sellainen, että kun avaan kirjan ja alan lukea, niin en pysty laskemaan sitä vähään aikaan käsistäni :''D Nyt olen lukenut kolme ensimmäistä kirjaa (enempäähän niitä ei ole suomennettu?) ja voisin ihan hyvin lukea niitä englanniksikin, mutta kun en löydä niitä mistään :/ Tylsää.
Haha, Elva tuolla aiemmin sanoi että hänellä on päähänpinttymä Disney-Haadeksesta :''D Niin minullakin oli, kunnes sitä sitten alettiin kuvailla siinä kirjassa.. ja sitten siitä muuttuikin päässäni Marilyn Manson x')

Elokuvaa odotan innolla :p Kuvia olen katsellut, mutta harmittaa kun koneellani ei toimi Youtube tai mikään muukaan, niin en voi katsoa trailereita :/ Häiritsee kyllä minuakin se Annabthin tukan väri :''D

- BG -
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #43 : Tammikuu 16, 2010, 20:49:42 »
Lainaus
(enempäähän niitä ei ole suomennettu?)

Kirjoja on suomennettu neljä (Salamavaras, Hirviöidenmeri, Titaanien Kirous ja Labyrinttitaistelu) mutta Labyrinttitaistelun ilmestymispäivä viivästyi. Alkuperäinen päivä oli 15.1, mutta nyt se on 18.1. Kysyin kirjakaupasta. Aion kuitenkin sen sitten maanantaina hankkia, sillä vaikka on nelonen ja vitonen nyt englanniksi lainassa ja luettu moneen kertaan (BOL neljästi, TLO kahdesti) pitäähän se suomennos lukea.

Onko kukaan katsellut youtubesta noita näyttelijöiden haastatteluja? Groverilla menee kovaa. Enkä taida ainoa olla, joka ei ole huolissaan Annabethin tukanväristä vaan Luken roolista? Entä jos hän onkin paha alusta asti ja Kronoskin sivuutetaan olankohautuksella? Siis, minulle käy vaikka vihertukkainen Percy, kunhan Kronos ja hänen planinsä on leffassa. Oikeasti.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2010, 21:01:56 kirjoittanut Azura »

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
« Vastaus #44 : Tammikuu 17, 2010, 00:40:26 »
Lainaus
(enempäähän niitä ei ole suomennettu?)

Kirjoja on suomennettu neljä (Salamavaras, Hirviöidenmeri, Titaanien Kirous ja Labyrinttitaistelu) mutta Labyrinttitaistelun ilmestymispäivä viivästyi. Alkuperäinen päivä oli 15.1, mutta nyt se on 18.1. Kysyin kirjakaupasta. Aion kuitenkin sen sitten maanantaina hankkia, sillä vaikka on nelonen ja vitonen nyt englanniksi lainassa ja luettu moneen kertaan (BOL neljästi, TLO kahdesti) pitäähän se suomennos lukea.

Ai, kiitoksia!^^ Sittenhän miun täytyy päästä ostamaan se heti kun vain mahdollista, en malta odottaa että saan lukea lisää tätä sarjaa^^

Nyt on muuten trailerikin nähty! <: Vaikuttaa hyvältä, mutta ne Annabethin hiukset häiritsevät entistä enemmän..! Mutta enpä valita enempää, kun asia on jo täälläkin niin moneen kertaan mainittu^^ Onneksi leffaan ei ole enää kovin pitkä aika :p

- BG -
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
« Vastaus #45 : Tammikuu 25, 2010, 21:17:52 »
Kävin viimeviikolla katsomassa kaupungista, ei näkynyt Labyrinttitaistelua :/ Tosin eipä minulla tällä hetkellä olisi edes varaa ostaa sitä -.- Mutta ajattelin toivoa sitä viimeistään synttärilahjaksi jos en aiemmin sitä käsiini saa, osaisiko joku sanoa kuinka kauan kestää että se ilmestyy kirjastoon? <:

Tai sitten pitää käydä tarkemmin kyselemässä pelottavilta kirjastotädeiltä löytyykö niitä enkunkielisiä, en malttaisi millään odottaa että pääsen lukemaan lisää :p

- BG -

Poissa Hobi

• Vuotislainen
« Vastaus #46 : Tammikuu 26, 2010, 18:30:09 »
Percy Jacksonit; kirjat joita rakastan melkein yhtä paljon kuin Pottereita. En tiedä sitten vaikuttavatko siihen ne pikkuiset samankaltaisuudet Potterien kanssa.

Lempihahmojani ovat Clarisse (mur, miksei oo leffassa?), Annabeth, Percy, Herra D.. Thaleia. Monia muita. Olen kolme ekaa kirjaa lukenut, innolla odotan neljättä :--)

Luin ensimmäisen kirjan kun eräs tuttavani hehkutti sitä yhtenään. Kuin luin ensimmäisen osan, en ollut niin vakuuttunut. En silloin vielä älynnyt, että miljoonat läheltä piti-tilanteet ovat osa Percy Jacksonia (kuin myös se, että meno on aika ajoin paljon päättömämpää kuin Pottereissa). Olimme kuitenkin jouluostoksilla, enkä vieläkään tiennyt minkä kirjan ottaisin. Olimme juuri lähdössä pois kirjakaupasta, ja minä etsin vielä kirjaa. Iskä oli jo kassalla. Sitten iski paniikki, näin Hirviöiden Meri-kirjan, nappasin sen käteeni ja ajattelin että olihan se Percy Jackson ihan hyvä. No, jouluna aloin lukea ja kirja nappasi heti mukaansa. Ymmärsin sitä maailmaa sen jälkeen paremmin ja lopetin vertailun Pottereihin.

No, siitä se lähti :--)

Leffassa häiritsee se monien mainitsema Annabethin hiusten väri. Ja vanhuus. Mikä syy se sellainen on että lapsia on vaikea ohjata? Hyviä niistä Pottereista saatiin, lopputulos on parempi ratkaisu kuin se miten vaikeaa se on (Nimim. Ei armoa ohjaajille, minusta ei muuten koskaan tule ohjaajaa ja matalat aidat on kivoja)
I was the lycky one
Reading letters, not writing them
Taking pictures of anyone
I know

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #47 : Tammikuu 26, 2010, 20:18:51 »
Ei voi olla totta! Yh, tämä elokuvahan pilataan oikein toden teolla. Ensin Annabeth ja nyt Dionysos. Minä kuvittelin Dionysoksen keski-ikäiseksi lihavaksi ja välinpitämättömäksi ukoksi, mutta en ihan tuollaiseksi... Toivottavasti Camillerista tehdään edes hivenen pulskempi kuin mitä hän oikeasti on. Se tuskin käy toteen, koska miksei samantien valittaisi pulskempi näyttelijä? Hohhoijaa, hyvin menee. -.-

Myös jotkut muut elokuvan näyttelijät nostattavat hymyn huulille, muun muassa Haadeksen ja Hermeen näyttelijät. Hermestä kuvittelin nuoremman näköiseksi, Haades naurattaa muuten vaan. :D Eikös ainakin kirjoissa sanota Kheironin olevan väriltään valkoinen (ja tietysti itse Kheiron siinä jatkona)? Mikäs tämä kuva sitten on? Jos katsoo vaikka Wikipediasta hakusanalla Kheiron, niin kuvassa Kheiron on kyllä ruunikko tai rautias, mutta eikö olisi viisaampaa tehdä tällaiset asiat kirjojen kannalta?

Hii, toivottavasti Labyrinttitaistelu tulee pian, vaikka kyllä aika paljon on jo myöhässä.. En malta sitäkään odottaa. :)

Poissa Cheo

• Vuotislainen
« Vastaus #48 : Tammikuu 26, 2010, 21:07:25 »
Rakastuin näihin kirjoihin suunnattomasti (joo, oli ykkönen ja kakkonenkin hyviä) vasta luettuani Titaanien kirouksen. Tuttuni sanoi, että hän itse piti vähiten tästä kolmannesta kirjasta, mutta minä rrrrrrakastan sitä! :D Ensinnäkin siinä on ihana Thaleia-kulta, joka nousi ylivoimaiseksi lempihahmokseni Luken ohella. Thaleialla ja Lukella on jotain meneillään, eikö olekkin? Olenko ainoa joka on huomannut tämän vai kuvittelenko vain omiani? Huomasin vasta äskettäin lukiessani toista kertaa Salamavarasta, että Annabeth on vähän ihastunut Lukeen. Olenpa sokea.

Argh, ärsyttää kun Thaleia vain tyrkättiin tylysti Metsästäjiin. Kuulostaa niin surkealle, elämä ilman poikia (lue: Lukea). Voiko joku kertoa, kuullaanko Thaleiasta muissa kirjoissa? okei riittää thaleiasta ja lukesta :DD

Nico vaikuttaa lupaavalle :) Hän on jo nyt yksi suosikeistani ja saattaa hyvinkin nousta ylemmäs.

Apua, pelottaa tuo leffa. Toivottavasti ne eivät ole ihan pilanneet sitä (Missä Clarisse?!) niinkuin Eragonia ja toivottavasti ne muutkin osat ilmestyvät elokuvateattereihin. Nämä kirjat ansaitsevat sen.
"Sinä olet myrskysi luovinut, Jamie. Nyt selkenee."

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #49 : Tammikuu 26, 2010, 21:55:20 »
Minä olen korviani myöten täynnä Thuke-paritusta! :D Okei, en kiistä sen olemassaoloa, mutta satun käymään eräällä englanninkielisellä foorumilla jonka parilla käyttäjällä on totaalisen oma fandominsa (oletteko kuulleet Sightlessistä?) ja he kiistävät täysin Last Olympianin olemassaolon kirjana :D Thukessa on periaatteessa potentiaalia, mutten liiemmin osaa kuvitella sitä, ja sitä paitsi, tykkään Annabeth/Lukesta :)

Labyrinttitaistelun ilmestymispäivästä en jaksa nurista. Tarpeeksi on nuristu Iriksen puolellakin. Enkä myöskään leffasta, sillä minä uskon ettei tästä todellakaan tule Eragon kakkosta. Minä näen hyvin paljon hyviä puolia elokuvassa jo pelkkien trailereiden perusteella, ja minusta elokuvan tulkinta tarinasta / eri henkilöistä on kiinnostava! Olen myös korviani myöten täynnä nurinaa Annabethin tukasta! Ettekö ole nähnyt sen näyttelijän silmiä? :D En ole kai koskaan nähnyt harmaampia kuin Daddariolla. Dionysos taas on mukavan näköinen ja Percy suorastaan söötti. Mitä väliä jollain näyttelijöillä - tarinanhan sen pitää välittyä! Ihmettelen sitä, miten Annabethista nuristaan niin paljon, kun Groverkin näyttää erilaiselta kuin kirjassa, mutta leffagroverista on ehtinyt tulla minulle jonkinlainen päähänpinttymä ja pidän hänestä oikeastaan hyvin paljon! Oppikaa arvostamaan sitä mitä saatte, älkääkä tuomitko kaikkia sen ulkonäön perusteella! :D

Taidan linkittää tämän nyt tähänkin: NRJ:n sivuilla on Percy Jackson-aiheinen kilpailu. Palkintoina on mm. leffalippuja. Ihanaa, että tästä leffasta tulee juttua jonnekin, en kestä toista Kultaista Kompassia / Mustesydäntä!

Lainaus
Voiko joku kertoa, kuullaanko Thaleiasta muissa kirjoissa?

Tuohon vielä. Rick Riordan siis esittelee Thuken, mutta tuntuu tappavan sen Titaanien Kirouksen lopussa. Thaleian rooli nimittäin on hyvin erilainen Titaanien Kirouksessa kuin Last Olympianissa. Battle of the Labyrinthissä hän ei nimittäin ole edes mukana, jolloin hänen roolikehityksensä jää hyvin vähäiseksi ja hahmo tuntuu ehkä hiukan pilatulta Last Olympianissa.

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #50 : Tammikuu 26, 2010, 22:27:28 »
Olenko ainut joka tykkää Percabethista? Aivan liian suloinen mun mielestä :3

SPOIL Last Olympian & Battle of the Labyrinth:

Okei, nyt en jaksa valittaa leffasta/kirjan ilmestymättömyydestä kun on Iriksessä tosiaan mullakin tullut välillä mainittua :D
Itseasiassa, oon koko ajan ollut todellakin positiivisella tuulella odottamassa leffaa (tuttuni voivat todistaa, niillä menee hermot muhun:D), mutta silti kaivan huonojakin puolia. Ja niitä rupeaa löytymään jo melkoisesti :(
Mutta ei se mitään, kirjat on kirjat, leffat on leffat vaikka niissä kirjan juoni onkin! Tykkään molemmista :)

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #51 : Tammikuu 27, 2010, 16:53:52 »
Itse lainasin Battle of the Labyrinthin kirjastosta, mutta täällä niitä on vain yksi kappale (Jyväskylässä siis) Mutta Tampereella ainakin oli kirjastossa se ja last olympiankin. Ja varmasti helsingissä on jne.

Ja Jumalten sota (=Last Olympian) tulee jo elokuussa suomeksi :) Tai ainakin pitäisi tulla, saa nyt nähdä.

Mutta! Akateemisesta saa tosi kätevästi tilattua, itse tilasin sieltä Demigod Filesin (suosittelen!) ja tuli postituskuluineen maksamaan ehkä jotain kahdeksan euroa tai vähän päälle, alle kympin kuitenkin. Ja ei ne muutkaan hirveän kalliita ole, ja tulevat nopeasti postissakin (ainakin mulle tuli sillein, että perjantai iltana tilasin ja tiistaina tuli postissa. Ja viikonloppuna siis posti ei kulje)

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #52 : Tammikuu 27, 2010, 18:55:47 »
Labyrinttitaistelusta kiinnostuneille: ainakin pääkaupunkiseudulla sitä on ilmestynyt kauppoihin tänään! Itsellä on jo oma kappaleeni tuossa koneen päällä odottamassa että luen sen kenties viidennen kerran. :)

Ärsyttää muuten suunnattomasti tuo Koululaisen kilpailu, jossa 30 ensimmäistä KIRJAKERHON JÄSENTÄ jotka lähettävät yhteen numeroon tekstarit saavat ilmaisliput ennakkonäytökseen. Kiva, kun en satu olemaan jäsen. :(

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Tammikuu 28, 2010, 18:24:57 »
Täälläkin (jkl) oli ilmestynyt Labyrinttitaistelu :)

No, itsepähän voitin kaksi lippua ennakkonäytökseen Suuri suomalainen kirjakerhossa nimittäin oli samanlainen kisa, kuin koululaisen tuossa kirjaklubissa, ja 135 ekaa sai liput. Kokeilin ihan huvikseni kun huomasin että siinäkin oli tuollainen kisa, ja sitten tulikin vastausviesti :D Hihi
Arvaa kellä on nyt ongelma päästä 10.2. hesaan? Pakko päästä.

Poissa Feeniks

• päivän tärkein ateria
  • Vuotislainen
  • Y
  • Pottermore: GobletMist8378
« Vastaus #54 : Helmikuu 08, 2010, 16:04:09 »
Ooeki. Eli siis olen metsästänyt näitä kirjoja kissojen ja koirien kanssa ja viimeinkin lauantaina kokkolan kirjastosta sain salamavarkaan käsiini. Nyt olen lukenut kaksi ensimmäistä ja kolmas on kesken. En oikein osaa sanoa mitään järkevää mutta tyytyväinen olen. Alussa oli kyllä vähän sellainen tunne että jaksanko lukea mutta se meni nopeasti ohitse. Salamavaras oli hyvä ja tykkäsin varsinkin lopusta. Mietin kyllä että onhan Aree sentään sodanjumala. Onko Percystä hänen voittajaksi, sitä voi miettiä. Kakkonen oli myös hyvä, ehkä parempikin kuin ensimmäinen. Siitä en tykännyt että Tyson oli Percyn velipuoli. Oilsi ollut joku muu.  Kolmosesta en oikein osaa sanoa mitään kun en ole vielä lukenut loppuun mutta hyvältä vaikuttaa. Jes! äiti lähti juuri kaupunkiin ja käy samalla hakemassa Labyrintti taistelun kirjastosta!:D

Eipäs sitte muuta erikoista. Ihan hyvältä näytti nuo näyttelijöiden kuvat mutta en välitä niin hirveästi näistä ulkonäkö seikoista.

//Mikä kirjotusvirhe!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2010, 20:09:35 kirjoittanut Possu »
Jos tuhoa ei voi välttää, otetaan sitä kaikki irti.

Poissa Blizzard

• Untitled
  • Vuotislainen
« Vastaus #55 : Helmikuu 20, 2010, 14:30:30 »
Tällä hetkellä minua ärsyttää suunnattomasti se, ettei viidettä kirjaa ole mistään saatavilla englanniksikaan (en ainakaan minä ole löytänyt). Nelosen lukemisesta on jo niin kauan että tuskin muistan hahmojen nimiä, siltä se ainakin tuntuu....Tahtoisin lukea sarjan päätökseen, kun tulin vahingossa itseäni vielä tositosi pahasti loppuratkaisusta spoilanneeksikin.ei pitäisi seikkailla fanfictionissa, jos aivot lomailevat
Riordanin kirjoitustyylistä tykkään, mutta tuo leffan ilmestyminen saa minussa aikaan naurettavan inhoreaktion: ei huvita fanittaa sellaista, mistä on yhtäkkiä levinnyt kohu Suomeenkin asti. (Eihän Percyä ole missään vaiheessa voinut sanoa vähällä suosiolla olevaksi, mutta sillä lailla minun pääni valitettavasti toimii ;D Asiaa ei auta se, että leffa vaikuttaa huonolta)
Paritusten kannalta Percy olisi mielestäni paras, jos juttua jätettäisiin edes hiukan auki (Ei mitään happily-everafteria tähänkin, pliis!). Hen koht. ideaaliloppuni jättäisi
jonnekin pippurin kasvuetäisyydelle.
Yksi juttu, josta en Percyissä tykkää, on kaikkien vähän useammin mainittujen hahmojen karrikoitu pukeutuminen tiettyyn tyyliin: Rachel täydellisessä 70-luvun tyylissä jne...
Se kenties helpottaa kuvailua ja tuo enemmän samaistumiskohteita lukijoille, mutta nelosessa kypsyin siihen.

...Ja miten niin tämä viesti vaikuttaa pelkältä valitukselta? -.-"
"Falling is just like flying... except there's a more permanent destination"

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #56 : Helmikuu 20, 2010, 16:58:17 »
Jos Rachel Elizabeth Dare ärsyttää, kannattaa lopettaa vitoskirja lukuun "We win fabulous prizes", tai jos mahdollista jättää se kokonaan lukematta.

Nyt elokuvan ilmestyttyä ja topan ollessa vielä tyhjä keskustelusta mainitsen kolme asiaa:

Olen nähnyt elokuvan.

Pidin siitä.

En halua kuulla yhtään kommenttia tyyliin "MISSÄ ON CLARISSE?! SEHÄN ON MAAILMAN TÄRKEIN HAHMO!" tai "ANNABETHILLA ON RUSKEA TUKKA", sillä Clarisse ei tee ensimmäisessä kirjassa mitään muuta kuin työnnä Percyn pään pyttyyn ja Annabethkaan ei saa kun harmaita raitoja. Näihin olen törmällyt harmillisen paljon hieman huonolaatuisemmilla foorumeilla, ja toivoisin, että Vuotiksessa on vähemmän ahdasmielistä porukkaa. Jos aiotte nähdä elokuvan, älkää ottako ykköskirjaa sinne mukaan. Älkää edes ajatelko ykköskirjaa. Silloin se on loistava.

ps. percyfanit klikatkaa allekirjoitukseni linkkiä. :D

edit:

Lainaus
komea ja vaaleakiharainen

Lukella ei ole kiharoita. :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2010, 20:44:07 kirjoittanut Azura »

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #57 : Helmikuu 21, 2010, 15:55:16 »
Vitos kirjan saa vähän päälle kympillä tilattua Akateemisesta kirja kaupasta :) Ja elokuussa pitäisi suomeksi sitten tulla.

Tykkäsin elokuvasta. Se oli hyvä, ja sai nauraa koko ajan (tosin, nauroin varmaan puolet ajasta sellaisille että hehhehe kato ton ilmettä vaikka olis ollukin ihan normaali :DD) Mutta. Oli siinä miinuksiakin. Niinkuin Azura sanoi, älkää ajatelko kirjoja ollenkaan, niin se on hyvä. Jos ajattelette... Se on pettymys.

Siinä ei mennyt oikeastaan mikään kirjojen mukaan, osa hahmoista oli samoja ja tapahtumista. Mutta osa sitten puuttui (suuri osa) ja leffan omia kohtauksia tietysti oli.
Mutta en ole enää niin kriittisellä tuulella kun olin silloin ensi-illasta tultuani :D Ajattelen hyviä puolia ja yritän olla ajattelematta niitä kirjasta eroavaisuuksia, niin se oli hyvä leffa! :)
Toivottavasti nyt tulee jatkoa, kyllä ne saa tungettua ne kaikki jutut kakkoseen, sillä oli muokannut tuota leffan juonta melkoisesti. Niin kyllä ne keksii.

Leffa muuten oli tuottanut ensimmäisen viikonlopun aikana oliko... En nyt tarkkaan muista, mutta yli 30 miljoonaa. Eli aikas hyvin. Tai en oo ihan varma oliko se kokonaan ensimmäisen viikonlopun vai ensimmäisen viikon aikana. Ja nythän määrä on tietysti kasvanut. Toivon että tulee jatkoa!

Poissa Elva

• Vuotislainen
« Vastaus #58 : Helmikuu 21, 2010, 17:50:09 »
Minä kävin katsomassa leffan perjantaina, ja pidin siitä. Onhan se totta, että Annabethin hiusten väri ei ollut oikea ja näyttelijät ovat ihan liian vanhoja kirjaa ajatellen, eikä juoni ollut lähellekään kirjan kaltainen, sekä muutamat kohtaukset leffassa, jotka olivat ehkä hiukan... epäonnistuneet. Mutta pääosin hyvä, ja pidin siitä että leffassa tapahtui - ei mitään pitkäveteistä lässyttämistä, vaan actionia :D

Näyttelijät olivat iästään huolimatta ihan hyviä ja aitoja, vaikka Annabeth ei tosiaankaan ole yhtään itsensä - hei, hänhän on ärsyttävä, kaikentietävä blondi, eikä mikään seksikäs ja sinisilmäinen brunette, joka hurmaa kaikki ensisilmäyksellä. Ja missä mainittiin hänen olevan hyvä taistelija? Ihan sama, yritän olla valittamatta, vaikka nuo seikat häiritsivätkin minua ehkä eniten. Grover ja Percy olivat molemmat oikein kivoja, ei pääasiassa mitään mistä voisi valittaa heidän kohdallaan. Ja hei, Poseidonin näyttelijä näyttelee Greyn anatomiassa! Tuota, se oli varmaan ainoa asia jonka panin merkille hänessä ^^

Mutta juoni, no, täytyy myöntää että se kyllä toimi sellaisenaan. Vaikka mietityttääkin, missä luuraa Kronos armeijoineen, ja miksi Haades näytti olevan pääpahis koko leffassa. Myöskin Luken osuus jäi hämäräksi (ja minua ärsytti kovasti se, ettei hän ollut komea ja vaaleakiharainen, ja ettei hänellä ollut arpea), häipyikö hän nyt johonkin kuuseen, vai hyppiikö sittenkin mahdollisessa seuraavassa leffassa vielä remmissä? No, oletetaan nyt, että seuraava osa tehtäisiin leffaksi, niin sinällään tämä eka leffa pohjusti sitä aika hyvin, nyt kun ollaan tutustuttu jumalten ja puoliveritsen maailmaan, Hirviöidenmeren seikkailun saisi toteutettua aika hyvin, jopa niin, että juonikin mukailisi ehkä vähän enemmän kirjaa. Mutta siihenhän sitten tarvittaisiin tämä puuttuva Clarisse. Jos totta puhutaan, en edes huomannut hänen poissaoloaan ennen kuin tuossa Azuran viestissä, mutta tokaosassa neiti vetää tavallaan aika tärkeää roolia, tosin kuten huomasimme, leffa ei ehkä ihan kovin uskollinen kirjalle ole, joten evätköhän tekijät ihan surutta skippaisi koko hahmon. Mietityttää, mahtaisiko Kronos hypätä tässä kohtaa mukaan, ja entäs sitten koko kakkoskirjan seikkailun sydän - Thaileian puu, ja leirin sairastuminen? Ainakaan tässä ykkösessä ei mainittu sanallakaan puuta, eikä leiri kyllä muutenkaan vastannut laisinkaan kuvitelmiani. No, ehkä kaikki oleellinen saadaan sitten mukaan kuitenkin, jos nyt koko kakkosleffa edes koskaan tulee.

Kuten Orvokki mainitsi, minuakin nauratti muutamat kohdat :D Ainakin Lotus-hotellin kukkaleivosten ensimmäinen maistaminen, eeh, se Lady Gagan biisi herätti ristiriitaisia tunteita, ja tuo Highway to Hell myös :'D Toisaalta nauratti, ja sitten toisaalta olin vähällä haudata pään käsiini. Mutta ehkä se pimeähkö musa toi hyvää tunnelmaa ^^ Ja Medusan pää ja siivooja-kohtaus... Jes. Seka Grover yrittämässä selittää museon yövartijoille jotain työpaikalla nukkumisesta :D kaikenkaikkiaan kyllä toivon kovasti, että se kakksoleffa tulisi teattereihin.

nuotii

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Helmikuu 23, 2010, 17:51:02 »
Jos aiotte nähdä elokuvan, älkää ottako ykköskirjaa sinne mukaan. Älkää edes ajatelko ykköskirjaa. Silloin se on loistava.
Samaa mieltä tässä. Itse olin ensin hiukan hämmentynyt juonesta, mutta sitten lopetin kirjan miettimisen ja keskityin kokonaisuuteen ja olihan se hyvä. Kyllähän siitä puuttu juttuja etc. mutta olihan se hauska ja monia uusia hyviä ideoita.
Se helmijuttu esim. oli todella hyvä idea. Annebthin hiukset eivät enää häirinneet, mutta kuten olen jo täällä aiemmin ilmaissut...en pidä näyttelijästä. Hänessä on jotain josta en pidä. Taitaa olla tuo ääni ja kehonkieli.

Elokuva oli selvästi suunnattu nuorille sen huomasi kaikista niistä jutuista. Pidin siitä ja olen iloinen siitä, että tästä ei selvästikään tule Twilight 2.

Poissa Blackie

• Summer girl
  • Vuotislainen
  • Eksentrinen ja ristiriita.
« Vastaus #60 : Toukokuu 01, 2010, 16:51:03 »
Minä olen lukenut 2 ensimmäistä Percy Jackson-kirjaa ja haluan kovasti lukea loputkin! Pitää vain jostain hankkia käsiini! Kertoisiko montako Percy Jackson-kirjaa on/tulee olemaan kaikkiaan? Montako on jo suomeksi? Perisyntini laiskuus pääsi iskemään taas joten en jaksa selata koko topicia läpi.

Hahmoina minua kahden ensimmäisen perusteella kinnostavat: Thaleia ja Luke.

Kirjat ovat myös mainioita siinä, että ne yhdistelevät todellista maailmaa ja antiikin Kreikan mytologiaa. Mainio esimerkki on se, että portti Manalaan on juuri Los Angelesissa.
Onko mitään ihanampaa kuin uiminen, aallokko ja ksätuuli vartalollasi!?

Uusi alku elokuussa.

Poissa Cheo

• Vuotislainen
« Vastaus #61 : Toukokuu 04, 2010, 18:51:37 »
Iiihhhh! ^^ Sain Titaanien kirkouksen tässä pari viikkoa sitten.....
Se on....miten sen nyt sanoisi....paras niistä komesta mitä minulla on (ja minullahan on kolme ekaa), ja jänskä :DDD ^^ ja....ja ^^ aivan loistava.

Iiih iih! ^^ :DDD
Voi luoja, minunkin mielestäni Titaanien Kirous on kaikkein parhain Percy Jackson-kirja! :D En tosin ole lukenut vielä Jumalten sotaa, mutta minulla on sellainen tunne että saatan ehkä joissain kohdissa olla valmis heittämään sen seinään... vaikka pitäisinkin siitä :D

Nah, olen vakuuttunut siitä ettei yksikään sarjan kirjoista voi enää ylittää TK:ta :) En tiedä miksi pidin siitä niin paljon, ehkä koska se oli hieman synkempi ja vakavampi kuin muut, mutta siinä oli silti huumoria. Ja sitten siinä oli tietysti Thaleia, joka on lempihahmoni. Ja siinä on Thukea myös. Nam.

HUOM! Sisältää SPOILERIA TITAANIEN KIROUKSESTA! Lue omalla vastuulla!
Titaanien kirouksessa Percy ja muutama muu tyyppi lähtevät etsimään kadonnutta Artemista ja annabethiä...

Voiko Titaanien kirousta jo spoilata vapaasti? :D

// en jaksanut laittaa noita spoileri-hommeleita.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2010, 16:36:54 kirjoittanut Cheo »

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #62 : Toukokuu 05, 2010, 16:13:41 »
Gah, en ole tänne vielä kirjoittanut mutta kirjoittelenpas sitten, ihan vain fiiliksiä tästä sarjasta. Kaikki muut paitsi Labyrinttitaistelun (se on kyllä lainassa!) olen lukenut suomeksi, sitä viimeistä en edes ole etsinyt englanniksi koska en jaksa alkaa tavaamaan näitä englanniksi. x) Voin sanoa, että sarja on hauska ja sellainen josta mie tykkään, vaikka monessa suhteessa aika kliseinen. Sarja on silti yllätyksiä täynnä ja kirjat tempaisevat mukaansa, sitä ei vain voi lopettaa ennenkuin se loppuu aivan liian nopeasti! Hyvin ärsyttävää... Minä pidän henkilöistä tässä sarjassa, jokainen on oikeastaan omanlaisensa ja heidän pään sisälleen on kiva yrittää päästä, eli on kiva pohtia miksi tyyppi tekee juuri niin kuin tekee. >) Suosikkia näistä kirjoista ei oikeastaan ole, kaikki ovat hyviä ja yhtä ennalta-arvaamattomia - vaikka silti kliseisiä loppuja, like always. >)

Elokuvankin olen nähnyt ja se on hyvä kun ei ajattele kirjan kannalta. Kirjan kannalta se on syvältä, kuten aina kaikki elokuvat jotka pohjautuvat kirjoihin. Mutta näistä kirjoista pidän, olisivat mukava lisä kirjahyllyyni, en vain saa itseäni toivomaan näitä omaksi...
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
« Vastaus #63 : Toukokuu 05, 2010, 18:57:23 »
Lainaus
vaikka monessa suhteessa aika kliseinen. Sarja on silti yllätyksiä täynnä ja kirjat tempaisevat mukaansa, sitä ei vain voi lopettaa ennenkuin se loppuu aivan liian nopeasti!
Tuohon voin yhtyä melkolailla, olemalla samaa mieltä. Tuskinpa kliseetöötäntä kirjaa löytyykään.. Kaikkein tuoreinta minusta kirjoissa on sen perusidea. Tai en ainakaan itse ole samalla idealla toimiviin kirjoihin törmännyt. Onko joku?

En ole puoliverisillä ja niiden leirillä, mutta nykymaailmassa seikkalevilla kreikkalaisilla jumalilla leikittelevän kirjaan olen törmännyt. Nimittäin Huonosti käyttäytyvät jumalat. Se on hyvin mielenkiintoinen, en suosittele kuitenkaan kaikille. Siitä on oma topicinsakin täällä Vuotiksessa, linkkiä en jaksa alkaa etsimään.

Ja kyllä, jokainen tarina on jollain tapaa kliseinen. Siksipä en jaksakaan enää välittää siitä, vaikka yhteen aikaan sain aina kohtauksen huomatessani kliseitä. Niitä tulikin sitten aika tiuhaan. x)

Mutta muuten Percy Jackson on sinällään uusi idea, koska kreikkalaisten jumalten lapsia käyttävää kirjaa ei kai ole? Minä en ainakaan ole törmännyt sellaiseen.
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #64 : Toukokuu 14, 2010, 16:18:03 »
Minäkin pidän kirjoista, koska vaikka antiikin Kreikan jumalista olisikin joskus kirjoitettu, ideaa ei ole kulutettu loppuun niinkuin joitain fantasiaelementtejä on kierrätetty kyllästymiseen asti. Samoin tykkään päähenkilöstä tavallaan, koska hän ei ole sellainen jolle kaikki tulee kuin manulle illallinen. Tosin nyt viimeisimmissä kirjoissa niin on alkanut käymään enemmän, mutta on hänellä edelleen heikkoutensa. Percyn asenne sankaruuteen on menossa siihen samaan kuin Harrylla Pottereissa, on ennustusta ja kaikkea järisyttävää, minun on pakko pelastaa maailma -asenne on ihan oven takana. No, vastapainona se Percy on edelleen täystolvana joissain asioissa, ja hyvä niin. Ekoissa kirjoissa se sellainen rääpäle-asetelma oli minusta kiinnostava, nyt se on vähän haihtumassa.

Jumalat on suurin osa tekopyhiä hienostelijoita tai muuten vain sieluttoman yksiulotteisia, mutta Haades pesee kaikki omalla persoonallaan. Annabeth on vähän tylsä välillä, eikä se Rachelkaan mitenkään loista, mutta Nico oli ihan kiintoisa hahmo, toivon että hän saa vähän lisää roolia seuraavassa kirjassa.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Sami

• Vuotislainen
« Vastaus #65 : Kesäkuu 17, 2010, 00:06:04 »
Tutustuin Percy Jacksoniin ensimmäisen kerran, kun näin Salamavarkaan kirjastoauton hyllyssä. Takakannen perusteella kirja vaikutti mielenkiintoiselta ja kun pääsin lukemaan kirjaa, niin ihastuin heti. Tarina oli hyvä ja hahmot olivat hauskoja. Varsinkin se Manalan lautturi oli mieleenpainuva hahmo. Elokuvassa nähty lautturi oli minulle hieman pettymys, sillä elokuvassa lautturista oli tehty se perinteisempi kaapuun pukeutunut lautturi. Kirjassa sen sijaan hahmoa oli muistaakseni hieman modernisoitu. Hänhän jopa kuunteli radion iskelmäkanavaa!

Tänään ostin Suomalaisesta kirjakaupasta kirjan Hirviöiden meri. Satuin nimittäin olemaan siellä, kun yhtäkkiä näin tuon kirjan hyllyssä ja pakkohan se oli ostaa. En ole vielä ehtinyt aloittamaan sitä, mutta mielenkiinnolla odotan, että pääsen keskittymään siihen. Salamavaras oli sen verran hyvä kirja, että minulla on suuria odotuksia Hirviöiden meren suhteen.

Epik Feil

• Ankeuttaja
« Vastaus #66 : Kesäkuu 18, 2010, 16:42:01 »
Löysin tämän sarjan tuossa pari viikkoa sitten. Ajattelin että kun on tämä Kreikka-intoilu päällä ja kun fantasia on kivaa niin pakkohan sitä on kokeilla. Enkä todellakaan pettynyt. Salamavaras oli kirjana aivan mahtava (!!!!!1!1!!yksi!!1!). Kirjailija oli saanut luotua tuon homman uskottavasti, etenkin tykkäsin tuosta että se sijoittui nykyaikaan, mutta että se tietty muinaisuus oltiin saatu pidettyä mukana. Jotenkin sekava tunnelma jäi siitä päähenkilöstä, mutta se oli kiva kun se ei ollut niin kliseinen sankari. Hirviöiden meri ja Titaanien kirous on molemmat myös luettu, pitäisi vaan odotella että seuraava osa vapautuisi kirjastosta/saisin sen kirjakaupan lahjakortin...

Varsinkin se Manalan lautturi oli mieleenpainuva hahmo. Elokuvassa nähty lautturi oli minulle hieman pettymys, sillä elokuvassa lautturista oli tehty se perinteisempi kaapuun pukeutunut lautturi. Kirjassa sen sijaan hahmoa oli muistaakseni hieman modernisoitu. Hänhän jopa kuunteli radion iskelmäkanavaa!

Kharon on yksi minunkin suosikkihahmojani. Ja totta, se leffahäiskä oli ihan tylsä, ei edes vaatinut palkankorotusta...

Muita hahmoja keistä tyksin (näin btw) ovat ainakin Haades (sarjan sympaattisin jumala), herra D (ihana lapsienvihaaja) ja Nico di Angelo (voiko hei söpömpää olla?). Jumalten persoonallisuudet oli muutenkin suunniteltu hyvin, Zeus oli juuri niin "valta-kihahti-nuppiin-jeejee" kuin olin kuvitellutkin (ei vaan ihan tarpeeksi idiootti) ja Poseidon havaijipaitoineen oli valloittava. Aresta en ennen ollut kuvitellut prätkäjätkänä, mutta se sopii sille. Ja niin päin pois.

Että Percy Jackson & The Olympians on oikeasti hyvä sarja. Suosittelen.

Harmaaselkä

• Ankeuttaja
« Vastaus #67 : Kesäkuu 22, 2010, 19:20:48 »
Yksi sana: Naurettavaa
Vertaa mm. Potterii tai Lotreihin niinhin rowlin ja tolkin tekivät pohjan jokaista yksityis kohtaa myöten Itse. Toisin, kuin tä suoraan sanottuna paska kirjailia varastaa ja muuntelee hienon ja laajan kreikan mytologia lapsi tasolle? Oon lukenu kreikan jumista ja mytologiasta 2 vuotta huomaan, että kirjoissa ja elokuvisa peitetään raakuus, joka tekee siitä lapsellista fantassiaa, esiM http://fi.wikipedia.org/wiki/Zeus vertaa vaikka tosta siihen, että sarjassa Zeus on uskollinen vain Heralle ja tuolla on lista noin 30 rakastajattaresta ja lapsesta. E

En jaksanu ite tuhlata aikaani näitten lukemiseen (vaikka muuten tykkään lukee) vaan luin niistä tiivisteet ja katoin ton ekan elokuvan... Se oli nauhotettu suoraan elokuvateatterissa jossa koko ajan kikatti jotain 7-vuotiaita tyttöjä.

Quraaa

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
« Vastaus #68 : Kesäkuu 22, 2010, 19:46:26 »
Vertaa mm. Potterii tai Lotreihin niinhin rowlin ja tolkin tekivät pohjan jokaista yksityis kohtaa myöten Itse. Toisin, kuin tä suoraan sanottuna paska kirjailia varastaa ja muuntelee hienon ja laajan kreikan mytologia lapsi tasolle? Oon lukenu kreikan jumista ja mytologiasta 2 vuotta huomaan, että kirjoissa ja elokuvisa peitetään raakuus, joka tekee siitä lapsellista fantassiaa, esiM http://fi.wikipedia.org/wiki/Zeus vertaa vaikka tosta siihen, että sarjassa Zeus on uskollinen vain Heralle ja tuolla on lista noin 30 rakastajattaresta ja lapsesta. E

En jaksanu ite tuhlata aikaani näitten lukemiseen (vaikka muuten tykkään lukee) vaan luin niistä tiivisteet ja katoin ton ekan elokuvan... Se oli nauhotettu suoraan elokuvateatterissa jossa koko ajan kikatti jotain 7-vuotiaita tyttöjä.

Quraaa

Hmm, sinuna lukisin oikeasti kirjat ennen kuin tulet haukkumaan niitä kuraksi. Elokuvan perusteella ei saa oikeaa kuvaa kirjoista, vaikka täytyy sanoa että jos kirja unohdetaan niin leffa toimi hyvin :'> Tietysti jokaisella saa olla oma mielipide mutta minusta perustelusi eivät ole kovin kummoiset jos olet luonut käsityksesi lähinnä leffan ja "alkuperäisen ja oikean" kreikan mytologian perusteella. Fantasiakirjailijat harvoin keksivät itse mitään uutta tai hienoa, suurin osa joihin olen törmännyt ovat olleen toinen toistaan huonompia kopioita toisistaan mutta Jacksoneiden idea on omaperäinen ja erottuu ihan mukavasti kaikesta muusta massasta.

Poissa EJR

• Varjelusten toinen puoli
  • Vuotislainen
  • I just want things to make sense
« Vastaus #69 : Kesäkuu 22, 2010, 20:12:58 »

Quraaa

Hmm, sinuna lukisin oikeasti kirjat ennen kuin tulet haukkumaan niitä kuraksi. Elokuvan perusteella ei saa oikeaa kuvaa kirjoista, vaikka täytyy sanoa että jos kirja unohdetaan niin leffa toimi hyvin :'> Tietysti jokaisella saa olla oma mielipide mutta minusta perustelusi eivät ole kovin kummoiset jos olet luonut käsityksesi lähinnä leffan ja "alkuperäisen ja oikean" kreikan mytologian perusteella. Fantasiakirjailijat harvoin keksivät itse mitään uutta tai hienoa, suurin osa joihin olen törmännyt ovat olleen toinen toistaan huonompia kopioita toisistaan mutta Jacksoneiden idea on omaperäinen ja erottuu ihan mukavasti kaikesta muusta massasta.

Noin o! Siis, en mitään 'ryhmätappelua' tästä halua, utta mielestäni kannattaa lukea kirja ennen kun alkaa haukkumaan sitä : <

Itsekin ajattelin, kun näin 1. kirjan mainoksen 'kaikki Potterit luettu'- jutun, mietin "Joku kopio?"
Sitten eräänä päivänä äiti toi sen minulle, ja innostun heti.

Mutta olen iihan pihalla kirjoista.
Siis, niitähän tulee 5?

MS Hirmun kapteeni!

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #70 : Kesäkuu 22, 2010, 20:36:06 »
Olen ihan samaa mieltä kuin BG. Ja sitä paitsi, kuka on kieltänyt kirjoittamisen toisaalta saadun idean pohjalta? Itse olen kovin kiitollinen siitä että Riordan teki Percy Jacksoneista opettavaisia, sillä ne herättivät minussa uinuneen rakkauden kreikan mytologiaa kohtaan ja opettivat minulle siitä lisää. Sitä paitsi taiteilijanvapaudet ovat olemassa ;) Ah, ja niin... en edes ymmärrä kuinka seitsemänvuotiaat pikkutytöt ovat päässeet leffaa katsomaan, sehän on K13. Syystä. (En minä ainakaan luetuttaisi esim neloskirjaa alle 11-vuotiaille.) o_O

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
« Vastaus #71 : Kesäkuu 22, 2010, 21:20:02 »
Eikö se olisi sitten ollut suoranaista kopiointia jos Riordan olisi pitänyt tuon maailman täysin samanlaisena kuin alunperin?
Minusta on hyvä idea yhdistää antiikin kreikka ja nykyaika. Esimerkiksi tuo Olympokseen siirtyminen hissillä oli varsin hauska yksityiskohta :''D

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #72 : Kesäkuu 22, 2010, 21:27:55 »
Tai sitten Rick Riordan on ammatiltaan opettaja ja halusi tutustuttaa kaikenikäisille kreikan mytologiaa. Oletko edes lukenut kirjasarjaa? Monet noista mainitsemistasi 'puitteista' ovat vain leffantekijöiden sooloilua. Nimenomaan elokuvan ansiosta monet pitävät kirjasarjaa kurana. Edes kirjailija itse ei ole tahtonut katsoa elokuvaa koska tietää sen poikkeavan kirjasta niin paljon. Sitäpaitsi Percy Jacksonit on tarkoitettu lasten/nuortenkirjoiksi - sen ansiosta asioita kaunistellaan eikä jokaista pervoa yksityiskohtaa mainita. Jos tekee mieli lukea asioista sellaisina kuin ne ovat niin jättää kirjan ja etenkin elokuvan rauhaan. Valitettavasti suora plagiointi on kiellettyä, joten Riordan joutui keksimään omiakin ideoita, kuten esim tuon mytologian modernisoinnin - senhän ansiosta kirjoista on tullut suosittuja ympäri maailman.  

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #73 : Kesäkuu 22, 2010, 22:08:37 »
Voi olla ettet vieläkään pidä sarjasta näiden vertauksien jälkeen, mutta jokaisella oma mielipiteensä. Silti leffa raiskasi kirjasarjaa aika pahasti.

Elokuvassa...
- lotus-casinolla syötiin lootuskukkia. wtf?
- kerberos oli... missä? manalassa hillui kolme lättänaamaista _jotakin_ jotka eivät muistuttaneet mitenkään manalan vartijoita.
- haades oli nukkavieru punatukkainen rokkari, joka käytti nahkahousuja.
- etsittiin randomeja helmiä joista ei mainittu sanaakaan kirjassa.
- poseidon oli kummallinen stalkkeri, jota percy bongasi ties mistä ja joka puhui tälle ajatusten kautta, kuin percy olisi jotenkin erityinen.

Kirjassa...
- lotus-casino oli casino, mutta myös eräänlainen aikaloukku, jossa aika kului normaalia nopeammin ja josta kukaan ei halunnut koskaan lähteä, sillä sen pelimaailma oli eräänlainen joka lapsen unelma.
- kerberos oli oikea kolmipäinen koira joka vartioi manalan porttia.
- haades näytti oikeasti jumalalliselta.
- kirjassa keskitytään asiaan eli zeuksen mestarisalaman etsimiseen.
- poseidon ei tuntenut percyä muuna kuin yhtenä lukuisista pojistaan, ja antoi tälle kunniaa vasta percyn toteutettua tehtävänsä, sillä poseidonilla ei jumalana ole aikaa seurata jokaisen lapsensa liikkeitä jatkuvasti.

En jaksa luetella kaikkia enkä viitsi, koska en tiedä mitkä niistä kiinnostavat sinua, mutta jos mieleen tulee epäkohta voit mainita siitä, joten katsotaan miten se kirjassa menee.

+ EJR:lle

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #74 : Kesäkuu 29, 2010, 23:25:50 »
Lainaus
etsittiin randomeja helmiä joista ei mainittu sanaakaan kirjassa
kyllä ne taidettiin mainita, mutta ne saatiin vasta manalassa että pääsisivät sieltä pois. Eikä tarvinnut koko aikaa etsiä helmiä tyyliin: "Yksi helmi löydetty, enää kaksi jäljellä, sitten pääset bonus kenttään manalaan!"

Ja ei todellakaan kannata elokuvan perusteella tyrmätä koko sarjaa. Kirjat ovat paljon paljon paljon parempia. Ja sehän on Riordanin idea; kreikkalaiset mytologian hahmot ovat nykyajassa. Ja se on tosi hauska idea mielestäni :D Kertoa tarinaa jumalten lapsista, puolijumalista jne :)
Täytyy vielä sanoa, että eikös helvetinkoirien pitäisi olla paaaaaaaljon isompia mitä oli elokuvassa? Vai olivatko ne edes niitä? Siis siellä manalassa.

Kronos olisi todellakin pitänyt ottaa mukaan elokuvaan. Siitä ei mainittu sanallakaan. Jos elokuvasta tulee jatko osa, (onko se jo varmistettu?) niin niiden täytyy siihen ainakin saada se. Samoin Clarisse ja Tyson jne. Ja elokuvasta vielä: Mikä ihmeen sääntö se oli ettei Jumalat saa tavata lapsiaan? :D Ja se että Poseidon oli sillein ah rakas poikani minun takia tehtiin tää sääntö kun Zeus totesi sen uhkaksi. Tai jtn.

Poissa Haisku

• Kummitus-susi
  • Vuotislainen
« Vastaus #75 : Heinäkuu 02, 2010, 11:38:10 »
Höh, miksiköhän en ole tänne kirjottanu vielä? No kuitenkin asiaan.
 Eli nämä ovat mielästäni mahtavia kirjoja. Yksi lempi kirjasarjoistani nämäkin :D Olen lukenut kaikki Labyrintti taisteluun asti. Seuravahan ei vissiin ole edens tullut suomeksi? Eniten pidän ehkä tästä viimeisimmästä, eli Labyrintti taistelusta. Elokuvastakin pidin, vaikkei se seuranutkaan kirjaa olenkaan.
Walked into the flames
Called out your name
But there was no answer
And now I know my heart is a ghost town…

Poissa EJR

• Varjelusten toinen puoli
  • Vuotislainen
  • I just want things to make sense
« Vastaus #76 : Heinäkuu 11, 2010, 22:53:49 »
Nyt se 5. osa on luettu.

Koska suuri osa tuskin on lukenut, laitan kommenttini spoileriin

MS Hirmun kapteeni!

Poissa Blackie

• Summer girl
  • Vuotislainen
  • Eksentrinen ja ristiriita.
« Vastaus #77 : Heinäkuu 27, 2010, 22:59:33 »
Luin justiinsa Titaanien kirouksen. Ja pari asiaa jäi ihmetyttämään. Miksei Haades ollut siellä jumalien talvipäivänseisauksen kokouksessa? Haades kuitenkin on yksi muinaisista kreikkalaisista kahdestatoista pääjumalasta. Haadeksen sijaan siellä kokouksessa oli Demeter.

Ja miksei sillä ole mökkiä puoliveristen leirillä? Puoliverisiä lapsiahan Haadeksella kuitenkin on.

Vai onko näihin asioihin vastaus jossain muussa Percy Jackson-kirjassa?
Onko mitään ihanampaa kuin uiminen, aallokko ja ksätuuli vartalollasi!?

Uusi alku elokuussa.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #78 : Heinäkuu 27, 2010, 23:44:30 »
Haades ei ole yksi 12. Olympolaisesta, vaan nämä ovat nimenomaan Zeus, Hera, Poseidon, Demeter, Hefaistos, Hermes, Ares, Athene, Artemis, Apollon, Dionysos ja Afrodite. Haades saa tämän vuoksi tulla Olympokselle vain talvipäivänseisauksena, mutta ilmeisesti hän on jättänyt tulematta jostakin syystä. Myöhemmissä kirjoissahan selitetään syy tämän vastusteluun.

Mökkiä ei ole juurikin tästä samasta syystä: vain Olympolaisille on pyhitetty mökit. Myöhemmät kirjat vastaavat näihin aika hyvin :)

Poissa Feeniks

• päivän tärkein ateria
  • Vuotislainen
  • Y
« Vastaus #79 : Heinäkuu 28, 2010, 19:26:56 »
Juu-u. Nyt on viimeinenkin kirja luettu. Tuntuu kyllä aika tyhjältä. Vähän samanlaiselta kuin Potterien jälkeen. En voi kyllä muuta sanoa että hieno lopetus.

Laitan nämä spoileriin sillä kaikki eivät ole varmaan vielä viimeistä kirjaa lukenut.

Ei kai sitten muuta. Tuntuu että voisin lukea vielä ainakin kymmenen kirjaa...No ehken sentään.:D

-Feeniks

Poissa Sugar

• sininen välähdys tähtien keskellä
  • Vuotislainen
« Vastaus #80 : Syyskuu 17, 2010, 23:56:36 »
Mä en tajua minkä takia siitä valitetaan, että Percy-nimi olisi otettu Pottereista? Tuliko mieleen että Percy = Perseus?

Ja myös noille muillekin perusteluille minkä takia sarja olis Potter-kopio: totta kai siinä on kadonnut isä, kun se liittyy juoneen niin oleellisesti, mutta Harryn vanhemmathan on kuolleita eikä kadonneita. Ne molemmat, katoaminen ja kuolema, liittyy kumpaankin sarjaan niin oleellisesti etten mä jaksais uskoa Riordanin ottaneen sitä Pottereista x___x
Ja mitä mänttejä sukulaisia? Gabeko? Mutta Gabellahan oli myös aika iso merkitys kirjassa, eikä sekään ollut vaan sellanen pieni yksityiskohta mikä päätettiin ottaa Pottereista Percyihin.

Musta kyllä ihan hyvä kirjasarja, omistan kolme ekaa kirjaa, lainaan luultavasti neljännen enkä jaksa odottaa että pääsen sen tekemään, kun kerran joku sanoi jo että hiljaseks veti ja hieno lopetus. Leffan kävin myös kattomassa, toiveikkaasti, mutta se ei ollut yhtä hyvä kuin odotin.
Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #81 : Marraskuu 09, 2010, 17:31:51 »
Poikani sai Salamavarkaan ja Hirviöidenmeren synttärilahjaksi heinäkuussa (13-vuotias serkkutyttö kuulemma tykkää sarjasta kovasti, siksi täti päätti ostaa kirjat myös veljenpojalleen), ja kun hänellä oli joku muu kirja silloin kesken, minä otin Percy Jacksonin seikkailuineen kokeiltavakseni ja koukutuin saman tien. Ahmaisin koko sarjan kirjaston myötävaikutuksella ja jäin toivomaan, että sille ehkä joskus tulisi jatkoakin, niin sujuvasti ja viihdyttävästi tarina oli punottu ja paperille laitettu.

Minulle ei tullut missään vaiheessa mieleenkään ajatella, että kyseessä olisi jonkinlainen Potter-plagiaatti. Pikemminkin sekä Rowling että Riordan ovat ammentaneet samasta antiikin kulttuuriperinnön sammiosta ja käyttäneet näin kerättyä materiaalia kumpikin omalla tavallaan. Erilaisia vanhoja mytologioitahan suurin osa fantasiakirjailijoista soveltaa, kuka minkäkinlaisella menestyksellä. Imo Riordan on onnistunut mainiosti antiikin mytologioiden päivittämisessä, ja lisäksi olen sen verran tylsä sivistäjätäti, että minusta on hieno juttu tehdä kyseisiä mytologioita tätä kautta tutuiksi ja eläviksi myös niille lapsille ja nuorille, joille antiikin tarut eivät koulussa maistu.

Elokuvasta en tykännyt yhtään. Se oli minun silmissäni ihan liikaa yritys rahastaa nopeasti sillä hetkellä suosiossa olevan kirjan nimeä käyttäen tehdyllä "trendikkäällä" toimitapläjäyksellä, joka oli hyvin laskelmoidusti rakennettu nimenomaan kevyeksi ja vauhdikkaaksi teiniviihteeksi ilman aikomustakaan tehdä jatko-osia - ellei raina sitten yllättäen osoittautuisikin sellaiseksi rahasammoksi, että kannattaisi yrittää äkkiä rahastaa vielä vähän lisää. Se hyvä puoli leffassa kuitenkin oli, että mussuttamalla vähän väliä "ei se noin kirjassa menny" sain poikani uteliaaksi ja harkitsemaan kesällä kesken jättämänsä Salamavarkaan lukemista loppuun, kunhan saa ensin Myyttihovin alta pois.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2010, 20:07:18 kirjoittanut Isilmírë »
Constantem decorat honor

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
  • Pottermore: CatRain16320
Vs: Synttäriketju!
« Vastaus #82 : Tammikuu 04, 2011, 17:50:13 »
Olen lukenut kaikki kirjat ja ne on loistavia!!!<333 Ennustukset ovat mielestäni kirjasarjan kivoin juttu. Loppu oli paras mahdollinen

Leffan olen nähnyt, murisin koko leffan ajan (en nähnyt sitä ihan kokonaan) kaverilleni (Takkuturkki) ettei leffa ollut samanlainen kun kirja. Mutta kyllä se oli ihan ok se leffa. Annabethin näyttelijästä en tykännyt, hän oli ihan erilainen kuin kirjassa (paitsi harmaat silmät), Percyn näyttelijä oli aika söpö. Rouva Dodds oli onnistunut ja näin ensisilmäyksellä, että hän oli hirviö (en kyllä ole varma oliko se tarkoitus).

Kirjojen kannet ovat muuten tosi hienoja... Mutta miksi ihmeessä sivunumerot piti mennä laittamaan sillein ettei niitä kunnolla nää?

-Tassu
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2011, 17:54:09 kirjoittanut tassutöppönen »
~She lives in a fairytale somewhere too far for is to find~

Poissa Kara

• Sademielellä
  • Vuotislainen
  • The world is our playground:)
  • Pottermore: ThestralQuill17
« Vastaus #83 : Tammikuu 04, 2011, 21:31:56 »
Jjoo. Mullakin oli aluksi se kammo lähinnä niistä mainoksista johtuen, ja jotenkin aattelin niitä vähän lapsellisina. Kuitenki pikkuveli sai ensimmäisen kirjan joululahjaksi, ja pitäähän sitä nyt aina olla sivistyneempi kuin pikkuveljensä :D Luin siis myös itse tuon ekan osan, en muista olinko jopa lukenut sen ennen pikkuveljeäni. En varsinaisesti varmaankaan hihkunut riemusta, mutta pidin kirjasta kuitenkin. Lainasin sitten seuraavan osan kirjastosta ja pikkuhiljaa aloin kiintyä kirjaan ja sen hahmoihin. Taisi se olen-sivistyneempi-kuin-pikkuveljeni- tavoitekin toteutua jossain vaiheessa, nyt hän kuitenkin omistaa kaikki kirjat ja on varmaan lukenut ne kaikki. Huomaa miten paljon olen perillä pikkuveljeni asioista <3 :D.

Jjoo-o. Musta ei varmaankaan oo kommentoimaan enempää kirjoista, koska on jo jonkin aikaa siitä kun luin ne ja en mitenkään älyttömän tarkasti muista yksityiskohtia. Mut semmonen perimmäinen fiilis on jääny että hyviä kirjoja ovat, ei ne mitään Potter-kopioita ole.

Leffankin oon katsonu, lähinnä siinä ärsytti totaalinen uskottomuus kirjoille eikä muutenkaan vastannut täysin mun odotuksia. En ole vielä päättänyt, oliko ne esim. ajankohtaiset musiikkivalinnat hyvä vai huono juttu, mut kyllähän niille tuli naurettua :D Ainakin sitten, jos tuota leffaa katotaan miljoonan (nojoo) vuoden päästä ni saavat ehkä hajua tästä vuosikymmenestä. Nojoo nyt katkes ajatus tais jäähä tähän tämä :D
Jalan rikkoessa salaisien maailmojen pintaa

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #84 : Tammikuu 30, 2011, 22:15:31 »
Percy Jackson -sarjahan päättyi tähän viidenteen kirjaan, Jumalten sota. Surffailinpa tässä iltasella ja satuin löytämään tiedon, että Riordan kirjoittaa sarjalle tavallaan viisiosaisen jatkosarjan. Ensimmäinen osa on jo ilmestynyt englanniksi, muttei ainakaan Suomessa ole mitään tästä kuulunut, itsekin törmäsin faktaan sattumalta. Uudessa sarjassa on uusi päähhenkilö, mutta myös Percy ja Annabeth pyörivät mukana ja hommaan liittyy edelleen puoliveristen leiri ja kreikan mytologia, mutta lisänä pakkaa sekoittaa ilmeisesti roomalaiset jumalat ja tarut.

Odotan ihan mielenkiinnolla, pilaako Riordan nyt ihan kohtalaisen hyvän sarjan liiallisella jatkamisella vai onnistuuko uusi sarja. Aion kyllä lukea, jos se Suomeen rantautuu.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
« Vastaus #85 : Tammikuu 31, 2011, 10:41:25 »
Jee! Sain noi kolme ensimmäistä kirjaa englanniksi (Oon lukenu jo kaikki kirjat  suomeksi ja mulla on kaks vikaa suomeks).

Ihmettelen suuresti, miten helppoa luettavaa ne ovat! Luulin aluksi että en ymmärrä sanaakaan... Tuo Camp Half-Blood kuulosti kyllä ensimmäistä kertaa kun luin vähän tyhmältä, olin ajatellut että se olisi joku Camp of Half-Bloods tai jotain sinnepäin.

Katsoin myös äsken ensimmäistä kertaa sen leffan Manala-kohtauksen. Missä ihmeessä olivat ne... öh... Mitkä lie... No ne onnelliset ja hyvät kentät kuitenkin... tai siis... ymmärsitte jo varmaankin...?

-Tassu

Poissa Cheo

• Vuotislainen
« Vastaus #86 : Helmikuu 06, 2011, 13:10:51 »
Lainaus
Surffailinpa tässä iltasella ja satuin löytämään tiedon, että Riordan kirjoittaa sarjalle tavallaan viisiosaisen jatkosarjan. Ensimmäinen osa on jo ilmestynyt englanniksi, muttei ainakaan Suomessa ole mitään tästä kuulunut, itsekin törmäsin faktaan sattumalta. Uudessa sarjassa on uusi päähhenkilö, mutta myös Percy ja Annabeth pyörivät mukana ja hommaan liittyy edelleen puoliveristen leiri ja kreikan mytologia, mutta lisänä pakkaa sekoittaa ilmeisesti roomalaiset jumalat ja tarut.

Odotan ihan mielenkiinnolla, pilaako Riordan nyt ihan kohtalaisen hyvän sarjan liiallisella jatkamisella vai onnistuuko uusi sarja. Aion kyllä lukea, jos se Suomeen rantautuu.
Joo, mä ite olen lukenut ton ekan osa, The Lost Heron ja mun täytyy myöntää että se on todella hyvä! :) Itse taidan tykätä siitä jopa enemmän kuin Percy Jacksoneista. Mutta huhhuh, tuleeko siitä viisiosainen? D: no saan ainakin nauttia thaliasta ja jasonista <3 Mutta kunhan ei sitten jatka liian pitkälle niin.

Lainaus
uo Camp Half-Blood kuulosti kyllä ensimmäistä kertaa kun luin vähän tyhmältä, olin ajatellut että se olisi joku Camp of Half-Bloods tai jotain sinnepäin.
Iih, tykkään tuosta Camp Half-Bloodista niin paljon, tutustuin siihen itse DeviantArtin Percy Jackson-porukoissa. Mustakin se oli eka aika outo mut nyt se tuntuu ihan luonnolliselta. Muuten, usein niihin leiripaitoihin piirretään vaan kirjaimet CHB :D

Mut tulispa toi uuden sarjan toinen osa jo! :)

Poissa Feeniks

• päivän tärkein ateria
  • Vuotislainen
  • Y
« Vastaus #87 : Helmikuu 06, 2011, 14:07:46 »
Lainaus
Surffailinpa tässä iltasella ja satuin löytämään tiedon, että Riordan kirjoittaa sarjalle tavallaan viisiosaisen jatkosarjan. Ensimmäinen osa on jo ilmestynyt englanniksi, muttei ainakaan Suomessa ole mitään tästä kuulunut, itsekin törmäsin faktaan sattumalta. Uudessa sarjassa on uusi päähhenkilö, mutta myös Percy ja Annabeth pyörivät mukana ja hommaan liittyy edelleen puoliveristen leiri ja kreikan mytologia, mutta lisänä pakkaa sekoittaa ilmeisesti roomalaiset jumalat ja tarut.

Joo, mä ite olen lukenut ton ekan osa, The Lost Heron ja mun täytyy myöntää että se on todella hyvä! :) Itse taidan tykätä siitä jopa enemmän kuin Percy Jacksoneista. Mutta huhhuh, tuleeko siitä viisiosainen? D: no saan ainakin nauttia thaliasta ja jasonista <3 Mutta kunhan ei sitten jatka liian pitkälle niin.

Löytyykö tätä kirjaa mistään suomeksi? Haluan kyllä ehdottomasti lukea tuon, sillä edelliset kirjat ovat olleet aivan mahtavia.: )

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
« Vastaus #88 : Helmikuu 07, 2011, 11:43:37 »
Mäkin haluun ton Lost Heron. Mitehän se suomennetaan? Kadotettu sankari? Äh, kuullostaa hieman tyhmältä...

Poissa Mosaiikkityttö

• Hobitti
  • Vuotislainen
    • X reason to live
  • Pottermore: MoonRose22626
« Vastaus #89 : Maaliskuu 20, 2011, 11:20:18 »
Toi leffa oli mulle oikeasti pettymys. Mä en tajua miten se voi olla niin huono, onko ne käsikirjoittajat edes lukenu sitä kirjaa? Ja tässä mun mielestä lista elokuvan huonoimmista asioista.
1. Annabeth on blondi
2. Siinä ei ollut sitä U:n muotoista juttua niistä mökeistä
3. Percylle vaan kerrottin et joo sä oot Poseidonin poika, eikä sitä juttuu ollu et Poseidon tunnusti sen
4. Koko sarjan juoni meni vähän niin kuin pilalle, kun Luke sano et se haluaa vallaan puoliverisille.
5. Skorpioni juttuu ei ollu
6. Kohtauksii oli ihan hirveesti jätetty pois

Kirjat on ihan parhaita. Kunpa The Lost Hero suomennettaisiin pian niin päsisi sitäkin lukemaan. Tietty PercyJacksonWikistä saa jotain tietoo ja silleen.

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
« Vastaus #90 : Maaliskuu 25, 2011, 18:06:49 »
Sain Lost Heron! Mut en oikein oo perillä. Onks se Jason siis hahmo? En oo kyl viel tokaa sivua pidemmällä joten luulisin etten saisi kommata mutta kai saan vielä mainita että Rick Riordan on todellakin kehittynyt aika paljon eikä hänen tekstinsä enää ole niin helposti luettavia kuten esimerkiksi Lightning Tief tai Sea of Monsters. Jo Titan's Curse oli aika monimutkaista englantia. Puhumattakaan Battle of the Labyrinthista... =)

Suomennosta malttamattomasti odottaen ja samalla kirjaa lukien.

-Tassu

Poissa Ropsus

• Vuotislainen
  • Pottermore: SunCastle25757
« Vastaus #91 : Maaliskuu 26, 2011, 12:38:43 »
Percyt kuuluvat ehdottomasti lempikirjoihini! Ne on vaan jotenkin niin puoleensa vetäviä (..olen huono kuvailemaan). Näin ensin leffan trailerin ja koska siinä sanottiin, että perustuu kirjoihin niin olihan ne kirjat sitten pakko lukea. Ja tykkäsin. Siis aivan mahtava sarja. Olen lukenut kaikki viisi suomeksi ja Jumalten Sodan myös enkuksi. Olen myös lukenut tuon The Lost Heron ja sekin oli tosi hyvä. Syksyä odotellessa (toinen osa ilmestyy enkuksi :D). Ja tästä tulee kanssa viisiosainen sarja, ainakin mitä olen uutisia lueskellut.

Salamavaras-elokuvaan olin kyllä pettynyt. Oli se sinänsä ihan hyvä, mutta jotkut asiat häiritsivät kun olivat ihan erilailla. Esim. Annabethin hiukset ja leiri. Olisin halunnut nähdä ne mökit U:n muodossa niin kuin ne ovat kirjassa, mutta kun ei niin ei... Elokuvia on ilmeisesti tulossa ainakin vielä yksi tämän sivun mukaan. Toivottavasti se olisi parempi.
Let's go poke it with a stick!

Poissa Ajatusliekki

• Vuotislainen
  • Where the heart lies
  • Pottermore: HallowGalleon47
« Vastaus #92 : Huhtikuu 10, 2011, 02:16:56 »
Moi, tulin kirjoittamaan tänne mielipiteeni Salamavarkaasta (Jotta voitte haukkua minut pystyyn & Jotta tänne tulisi eloa jne.) Teksti sisältää paljon spoilereita eli jos ei ole ykkösosaa luettu, en suosittele.

Minä en pitänyt hirveästi Salamavarkaasta. Se tuntui nopeasti alusta lähtien Potter kopioinnilta enemmän tai vähemmän.

Aluksi pisti heti silmiin Percy - Grover - Annabeth kolmikko josta tuli heti mieleen Potter kirjan vastaava. Percy on vähän pelokas pikkupoika jolle sattuu ja tapahtuu vaikkei ymmärrä kunnolla edes miksi. Oudot ihmiset joita Percy ei tunne (Merenneidot vai mitkälie) ovat hänelle kovin ystävällisiä. Lopulta hänelle selviää ettei hän olekaan ihan tavallinen poika, vaan hänen lähimmät tuttunsa ovat salanneet häneltä jotain! Hän menee jonkinlaiseen itsepuolustuskouluun jossa hänelle opetetaan elämisen taitoja hirviöiden keskellä jne. Sitten hän päättää ryhtyä pelastustehtävään napten pari kaveria mukaan. Eli tiivistäen, Percy tuntui aivan suoralta Harry kopiolta alusta alkaen. Grover taas on juurikin tälläinen "Kömpelömpi kuin Percy mutta kuitenkin lojaali ystävä) eli Ron. Annabeth taas on juurikin "Olen viisas mutta itsepäinen" eli Hermione -___-. Alkoi rasittaa päätä kun kokoajan mietin että onko tämä Harry Potter kirja vai ei.

Yhtäläisyydet ei jää pelkkiin päähahmoihin. Jo kirjan alussa tehdään selväksi että Puoliveristen leirillä on aikuinen joka ei pidä Percystä ja kutsuu häntä jopa leirin "julkkikseski" ivallisesti. Tarvitseeko miettiä kuka hahmo Pottereista voisi olla kyseessä? Sama Kheironin kanssa. Mukava ukko joka toimii ns. leirin johtajana ja joka sanoo suoraan "sinun ei tarvitse tietää kaikkea".

No se hahmoista. Lisää yhtäläisyyksiä löysin kokoajan juonesta. Ollaan leirillä, sitten tapahtuu käänne, selviää että Percy on ns. julkkiksen asemassa Puoliveristenkin keskuudessa (Harry Potter velhojen julkkis jne.) ja joutuu siksi osan porukasta syrjimäksi. Ja KUINKAS OLLAKKAAN ilkeimmät ja rumimmat lapset leiriltä ovat kirjan pääpahis-jumalan lapsia! Kuinka en arvannut tätä! Ja tietenkin nämä ilkeimmät Areen lapset kiusaavat Percyä alusta asti ilman mitään kunnon syytä! Minua alkoi naurattaa pahanpäiväisesti kun PErcylle vieläpä annetaan Ennustus siitä että hän on maailman pelastaja! Ai kuinkas sattuikaan! (Tiedän kyllä että tämä asetelma viedään päälaelleen myöhemmissä kirjoissa, mutta tämä pohdinta koskeekin Salamavarasta)

Tuossa on suurimmat Potter-viittaukset jotka tulevat ensin mieleen. Mutta niiden määrä on jo aika hälyttävä.

Itse salamanpelastus ei sitten ollut enää niin paljon Potter-viittauksia täynnä (Paitsi juuri tämä PercyHarry GroverRon AnnabethHermione ongelma). Mutta itse tapahtumat taas ovat suoraan muista kirjoista nappaistuja. Käynti vanhan naisen luona joka onkin sitten tavallista ilkeämpi - Check. Toverilta vaikuttava tyypi joka ajaa päähenkilöt ansaan - Check. Päähenkilöä välttelevä isä - Check. Tosi-ystävältä vaikuttava hyvis joka onkin petturi - Check. Ainoa juonenkäänne joka minun muistaakseni oli orginaali oli käynti Lotus-hotellissa. Mutta siinäkin minua alkoi heti ärsyttää henkilöiden lapsellinen asenne "Maailmanloppu tulee, ehei pelataan videopelejä mielummin!"

Tuo alkaa ollakkin siitä kopionnista. Kertokaa minulle vapaasti kuinka Percyn ja Potterin juonet keksittiin samaan aikaan, mutta jos julkaisuajankohdalla on eroa se 7 vuotta, on varmaan Riordankin ehtinyt kuulla kerran jos toisenkin Potterista. Kopiontia en myöskään hyväksy kun kirjan markkinointi ainakin suomessa on paljon painottunut "Kyllästyttääkö Potterit, lue Percyä!" mantraan.

Nyt sitten itse kirjasta kritisointiin:

Kaiken tuon kopionnin jälkeen voisi edes toivoa että kirja olisi mukaantempaiseva lukukokemus. Minulle se ei sitä ollut. Percy kertojana on minusta rasittava tapa viedä tarina eteenpäin. Koko tarinan kuvailu 12-vuotiaan päänsisästä ei anna kunnon mahdollisuutta  pohdintaan, vaan teksti koostuu lähinnä mukanokkelasta kuvailusta joka ei sinänsä naurata. Ainoa tyrskähdys taisi tulla kohdassa jossa Percy kertoo mitä ajatteli pudotessaan järveen sadan metrin korkeudesta tai jotain.Toinen asia mikä kirjassa jotenkin ärsytti oli jumalten kuvailu itsessään. Kirja tietyllä tavalla yrittää häivyttää toden ja fantasian tuntua esittelemällä jumalat ja muut taruolennot normaalin tapaisina ihmisinä jotka ovat kuvanveistäjiä ja sänkykauppiaita. Tämä toissalta luo ainakin itselleni enemmänkin epätodellisen tunteen. Manalan sisäänkäynti hollywoodissa? Olymposvuori keskellä New Yorkin yhtä koekimmista rakennuksista? Tämä sama idea oli myönkin jo Pottereissa, mutta siinä tämä tunne ei ole niin vanha koska nämä päämajat olivat aina jossain piilossa maan alla tai vastaavassa.

Viimeisenä suurena asiana kommentoisin hahmojen reaktioita eri tapahtumiin. Ne eivät tunnu realistisilta. Ne tuntuvat vain äärimmäisen tyhmiltä. Suurinpana esimerkknä ottaisin Percyn äidin oletettu kuolema. Miten Percy reagoi? Sanoo ehkä kerran "eih!" eikä puhu siitä muille ollenkaan. Ehkä muutaman kerran miettii "haen sut ihan kohta sieltä manalasta äiti." Häntä ei tunnu ahdistavan äidin kuolema yhtään. Hän vaan sivuuttaa asian luonnottoman nopeasti. Samaa sarjaa on Lemu-Gaben hahmo. PErcy on päättänyt vihaavansa häntä ja vihaa häntä koko kirjan. JA kirjan lopussa määrää "Äiti tapa se!" ja Äiti tekee käsketystysti. Oikeasti, mitä v*ttua. Toisaalta Gabe kuvaillaan muutenkin kirjassa pelkästään negatiivisena hahmona. Aivan kuin hänen tappamisensa olisi oikeutettu. JA sitten hahmot ovat iloisia. Tämä EI ole hyvää kirjoitusta. Itsekkin kirjoittelisin tuollaisia hahmoja.... joskus ala-asteella. Samanlaisia pöhköjä reaktioita (Hadeksen yllätysleppyminen, Poseidonin hyväsyn sinut, tai ehkä en jne) on paljon lisääkin. Pistää vihaksi. 

Plussaa antaisin muutamista hahmokuvauksista. Jumalat oli kuvattu luontevasti. Hahmot tuntuivat suurimmalta osin normaaleilta ihmisltä, hirveästi ei löytnyt MAry Sueja tai Gary Stuja (Mutta mikä olisi niiden vastakohta? Täysin ilkeä ja paha hahmo? Se voisi antaa Gaben hahmolle...) Vaikka kirjassa olikin paljon pahaa, sen halusi kuitenkin lukea nopeaa tahtia loppuun pitäen otteessaan. Kai tämä kertoo jotain kirjailijan kirjoitustaidoistakin.

2/5

Nyt odotan vastauksia tähän tillitykseen. Tämä on kuitenkin melko yksipuolinen näkemys aiheesta.
mus mus -> Ajatusliekki

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
« Vastaus #93 : Huhtikuu 10, 2011, 08:53:44 »
Komppaan Mus Musia.
Luin Salamavarkaan (en siis muita kirjoja), ja ihan normaali luen kun ei ole muutakaan tekemistä-kirja se oli, vaikkakin joissain kohdissa kliseilevä ja hahmot jäivät aikas yksiulotteisiksi, paitsi tietysti Haades, joka tuntui yhtaikaa sekä semmoiselta Percy Weasleymäiseltä säännöistä tiukasti kiinni pitäjältä (Haades oli ainoa joka ei ollut rikkonut ei lapsia-sopimusta) ja Kalkarosmaiselta olen-paha-mutten-olekaan-tyypiltä. Ares lapsineen ja Gabe tuntuivat aikas yksiulotteisen pahoilta. Eniten jäi häiritsemään kuinka helposti Percy ja hänen äitinsä antoivat Gaben kuolla, eihän Harrykään ollut Dursleyitä valmis tappamaan. (huono esimerkki mutta anteeksi nyt.) Löysin paitsi nuo mus musin löytämät pottersamankaltaisuudet, myös yhden lisää. Jotain varastettu -> pääpahis haluaa sen -> jotain tyyppiä epäillään -> tyyppi ei olekkaan syyllinen -> oikea varas on joku päähenkilön tuttu. Siis suurinpiirtein noin. No jaa, näitten tästä topasta lukemieni viestien perusteella alkaa vaikuttaa siltä että muut sarjan kirjat ovatkin sitten parempia. ^^
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2011, 19:49:03 kirjoittanut Sateenropina »

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #94 : Huhtikuu 10, 2011, 11:03:28 »
Ehkä en jokaista mus musin viestin yksityiskohtaa ota koska niihin on hankala kompata niiden ollessa makuasioita, makuasioista ei voi kiistellä.

Lainaus
Ja KUINKAS OLLAKKAAN ilkeimmät ja rumimmat lapset leiriltä ovat kirjan pääpahis-jumalan lapsia!

Tuo ainoastaan pisti silmään, sitä jos sitä nyt tarkemmin ottaa Ares ei ole kirjojen pääpahis vaan Kronos, joka Luken kautta yllytti Areksen kääntymään Percyä vastaan varastamalla Hadeksen kypärän. :p

Yhtäläisyyksiä voi repiä vaikka mistä jos tarkemmin ottaa, mutta Rick Riordan ei ole tarkoituksella niitä ottanut, hänen tehdessään tätä ensimmäistä kirjaa samoihin aikoihin kuin Rowlingkin. Kirjojen vertailu tuntuu minusta alkaneen kunnolla vasta kuullessani että elokuvalla on sama ohjaaja kuin ensimmäisellä Potterilla. Ja silti, vaikka kirjoissa olisikin samankaltaisuuksia, tarvitseeko niiden antaa häiritä omaa lukukokemusta? :) Ainakin minulle Percy Jacksonit olivat hyvin antoisa lukukokemus jotka pysyvät lempikirjojeni joukossa yhä pitkään. On mahdollista pitää kahdesta samankaltaisesta sarjasta samaan aikaan. Se tuo lukemiseen moniulotteisuutta, sillä pidemmälle mennessä hahmoista kuoriutuu kaiken aikaa jotakin uutta ja erilaista kuin millaiseksi heidät alussa esiteltiin. Percy Jacksonien konsepti itsenään eroaa hyvin suuresti Pottereista, ja koska halusin kumota näkemyksen kirjojen samankaltaisuudesta luin muutkin kirjat mitä pikaisemmin.

Yhtäläisyyksiä löytyy myöhemmistäkin kirjoista, esim
, mutta siinäkin on oma pikku twistinsä eli juuri tuo
Sekin kuitenkin eroaa kokonaisidealtaan niin suuresti että on turha puhua suoranaisesta kopioimiselta. Minä huomaan, jos jokin on toisen kirjasarjan plagiointia; plagioinniksi se menee silloin kun sarja lähestyy enemmän fanfiktiota kuin originaalia tekstiä.

Hahmojen luonteista sitten...:"D Vähän hankalahan minun on näistä papattaa, Salamavarkaan lukemisesta kun on minullakin sen verran aikaa, mutta yksiulotteisuudella on tapana kuulua sivuhenkilöiden rooleihin. Tietty on olemassa hyvinkin moniulotteisia sivuhenkilöitä joista usein tuleekin lukijoiden suosikeita, mutta Areella ja hänen lapsillaan kokonaisuutena on niin pieni rooli ensimmäisessä kirjassa, ettei siihen ehditä syventyä kunnolla. Myös Percyn oma kerrontatapa aiheuttaa tätä yksiulotteisuutta - kaikki kuvaillaan Percyn näkökulmasta, eikä Percy siinä työn touhussa ehdi tutustua Clarisseen ja kumppaneihin he kun sattuvat olemaan sitä vaikeasti lähestyttävämpää sakkia. Kritisoin itsekin aluksi Percyn omaa kerrontaa, mutta siihen tarkemmin syventyessä siitä tulee kiinnostavaa ja hyvin persoonallista. :)

Mutta toisaalta, on asioista joista toiset pitävät ja toiset ei, enkä pakota ketään lukemaan myöhempiä kirjasarjoja jos niiden lukemisesta ei tule mitään. Valitettavasti Percy Jacksoneiden lukemisesta ei tule mitään sillä asenteella, että kirjat ovat täydellisiä muiden kirjojen kopioita - kun niihin suhtautuu itsenäisenä kokonaisuutenaan aukeaa aivan uusi maailma jonka jälkeen pienen vertauksen löytäminen huvittaa enemmän kuin ärsyttää.

Oma henkilökohtainen suosikkini kirjoista on Labyrinttitaistelu, jossa on juuri tuo spoilertageihin merkkaamani juonenkäänne, mutta joka on itsenään hyvin mielenkiintoinen ja moniulotteinen kirja joka jatkaa edellisestä hyvin loisteliaalla tapaa. Arvatkaa mistä pidän Riordanin kerronnasta kaikkein eniten? Kyvystä jättää tekstin loppuun uskomattomia koukkuja, joiden jälkeen on pakko lukea lisää.

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
« Vastaus #95 : Huhtikuu 10, 2011, 12:29:01 »
Nuo samankaltaisuudet häiritsivät minua vain ekan kirjan ajan, kunnes tajusin ettei pääjuoni ole yhtään samanlainen. Jos suinkin pystytte, lukekaa ihmeessa jatko-osat ilman tuota kopiointi-ajatusta.

Lost Hero on muuten tosi hyvä ja tosi omanlaisensa.

-Tassu

Poissa Kissanminttu

• Yli-Blondi
  • Vuotislainen
  • ಠ_ಠ
    • Tumblr
« Vastaus #96 : Huhtikuu 10, 2011, 17:50:12 »
Olen lukenut kaikki osat, aivan M-A-H-T-A-V-A sarja tosiaan. Juoni on hyvä ja tällä hetkellä top- 10 kirjojen kärjessä.
Itse olen täysi Zeus- fani ( muhihi ) ja muutenkin koko sarja on hyvä mutta sen taisinkin jo sanoa. :) Ja mistä ihmeestä serepäsikin sen aiheen, mutta olkoon vaikka mistä otettu nnioin ihana on! <3
...Maan pimeys hangen alla
puistoja puistattaa.
Jäätakki on vaahteralla,
kastanja aivastaa...

Poissa Kissanminttu

• Yli-Blondi
  • Vuotislainen
  • ಠ_ಠ
    • Tumblr
« Vastaus #97 : Huhtikuu 10, 2011, 17:52:39 »
Percy Jackson -sarjahan päättyi tähän viidenteen kirjaan, Jumalten sota. Surffailinpa tässä iltasella ja satuin löytämään tiedon, että Riordan kirjoittaa sarjalle tavallaan viisiosaisen jatkosarjan. Ensimmäinen osa on jo ilmestynyt englanniksi, muttei ainakaan Suomessa ole mitään tästä kuulunut, itsekin törmäsin faktaan sattumalta. Uudessa sarjassa on uusi päähhenkilö, mutta myös Percy ja Annabeth pyörivät mukana ja hommaan liittyy edelleen puoliveristen leiri ja kreikan mytologia, mutta lisänä pakkaa sekoittaa ilmeisesti roomalaiset jumalat ja tarut.

puistoja puistattaa.
Jäätakki on vaahteralla,
kastanja aivastaa...

Poissa Kissanminttu

• Yli-Blondi
  • Vuotislainen
  • ಠ_ಠ
    • Tumblr
« Vastaus #98 : Huhtikuu 10, 2011, 17:54:15 »

Oikeesti?! Nyt suomentajat äkkiä kääntäkää se! En pysty lukemaan ihan vielä enkkua (hehheh) ja oikeesti melkein itkin kun se sarja loppui!
puistoja puistattaa.
Jäätakki on vaahteralla,
kastanja aivastaa...

Poissa Ajatusliekki

• Vuotislainen
  • Where the heart lies
  • Pottermore: HallowGalleon47
« Vastaus #99 : Huhtikuu 10, 2011, 19:36:17 »
En ajatellu ensin jatkaa keskustelua Azuran kanssa mut päätin kuitenkin :D

Lainaus
Ehkä en jokaista mus musin viestin yksityiskohtaa ota koska niihin on hankala kompata niiden ollessa makuasioita, makuasioista ei voi kiistellä.

Lainaus
Ja KUINKAS OLLAKKAAN ilkeimmät ja rumimmat lapset leiriltä ovat kirjan pääpahis-jumalan lapsia!

Tuo ainoastaan pisti silmään, sitä jos sitä nyt tarkemmin ottaa Ares ei ole kirjojen pääpahis vaan Kronos, joka Luken kautta yllytti Areksen kääntymään Percyä vastaan varastamalla Hadeksen kypärän. :p

Kronos on joo se "the pääpahis" mutta kyl se Aree varastaa shown ainakin Salmavarkaan ajaksi. Siksi tämä seikkakin pisti enemmän silmään. Ja kuten sanoin, tässä ei arvoida sarjaa vaan yksittäistä teosta.

Lainaus
Yhtäläisyyksiä voi repiä vaikka mistä jos tarkemmin ottaa, mutta Rick Riordan ei ole tarkoituksella niitä ottanut, hänen tehdessään tätä ensimmäistä kirjaa samoihin aikoihin kuin Rowlingkin. Kirjojen vertailu tuntuu minusta alkaneen kunnolla vasta kuullessani että elokuvalla on sama ohjaaja kuin ensimmäisellä Potterilla.

Kyllä, mutta kuten jo sanoin, Riordanilla oli varmasti runsaasti aikaa kuulla ainakin Pottereiden perusideasta (varsinkin kun sitä mediamyllytettiin niin paljon, ei kai hän sentään tynnyrissä elä? Minusta kopiointinnista mietiskely kyllä aloitettiin jo ennen leffojen tuloa.

Lainaus
Ja silti, vaikka kirjoissa olisikin samankaltaisuuksia, tarvitseeko niiden antaa häiritä omaa lukukokemusta? :) Ainakin minulle Percy Jacksonit olivat hyvin antoisa lukukokemus jotka pysyvät lempikirjojeni joukossa yhä pitkään. On mahdollista pitää kahdesta samankaltaisesta sarjasta samaan aikaan. Se tuo lukemiseen moniulotteisuutta, sillä pidemmälle mennessä hahmoista kuoriutuu kaiken aikaa jotakin uutta ja erilaista kuin millaiseksi heidät alussa esiteltiin. Percy Jacksonien konsepti itsenään eroaa hyvin suuresti Pottereista, ja koska halusin kumota näkemyksen kirjojen samankaltaisuudesta luin muutkin kirjat mitä pikaisemmin.

Ehkä sinulle, mutta ainakin itseäni häiritsee suunnattomasti jos lukiessa tulee Déja Vu tunne joka kolmas lause (Vähän kärjistettynä). Kokonaiskonsepti on ehkä erilainen Pottereista, mutta jos monet ideat on suoraan kopioitu (aiemmin mainitsemani siinä viestissäni) ja osa taas yksinkertaisesti hölmöjä (Kreikan kaikki jumalat ja taruolennot ovatkin sänkykauppiaita jne) niin jokin mättää.

Lainaus
Yhtäläisyyksiä löytyy myöhemmistäkin kirjoista, esim
, mutta siinäkin on oma pikku twistinsä eli juuri tuo
Sekin kuitenkin eroaa kokonaisidealtaan niin suuresti että on turha puhua suoranaisesta kopioimiselta. Minä huomaan, jos jokin on toisen kirjasarjan plagiointia; plagioinniksi se menee silloin kun sarja lähestyy enemmän fanfiktiota kuin originaalia tekstiä.

Tuohon en ota kantaa, sillä en le myöhempiä kirjoja lukenut :) Harkitsen hirviöidenmeren lukemista jotta saisi laajennettua kokonaiskuvaa.

Lainaus
Hahmojen luonteista sitten...:"D Vähän hankalahan minun on näistä papattaa, Salamavarkaan lukemisesta kun on minullakin sen verran aikaa, mutta yksiulotteisuudella on tapana kuulua sivuhenkilöiden rooleihin. Tietty on olemassa hyvinkin moniulotteisia sivuhenkilöitä joista usein tuleekin lukijoiden suosikeita, mutta Areella ja hänen lapsillaan kokonaisuutena on niin pieni rooli ensimmäisessä kirjassa, ettei siihen ehditä syventyä kunnolla.

Tästä olen erimieltä. Monissakin kirjoissa (esim juurikin Pottereissa) on hyvikin moniuloitteisia sivuhenkilöitä. Salmavarkaastakin olisi voitu tehdä parempi murtamalla kuutamia kliseitä (esim oltaisiin tehty Percyä kiusaavista lapsista vaikka jonkun mun jumalan lapsia kuin pääpahiksen?). Sama Gaben kanssa. Hänestä olisi tullut paljon paremmin kerrottu hahmo jos olisi edes vähän kehitetty eteenpäin. Otan esimerkiksi Eoin Colferin Toivomuslistan, jossa on hyvin samanlainen hahmo (Päähenkilön ilkeä isäpuoli). Kyseisessä kirjassa hahmoa syvennetään vaikka pidetäänkin sivuhahmon rajoissa. Lopussa päähenkilö pelastaa tämän ilkeän isäpuolensa hengen, koska tietää että kukaan ei ole täydellinen, eikä noin vaan voi ihmistä tappaa. Salmavarkaassa Percy taas käskee äitiään tappamaan isäpuolen. Hänet toisinsanoen jätetään yksiuloitteiseksi "ilkeäksi aikuiseksi" loppuun saakka. (Voisi ottaa toiseksi esimerkiksi Kalkaroksen, joka myöskin on tälläinne "ilkeä aikuinen". Hänenkin roolinsa syventyy ja lopulta on enemmänkin antisankari kuin pelkkä "pikkupaha")

Lainaus
Myös Percyn oma kerrontatapa aiheuttaa tätä yksiulotteisuutta - kaikki kuvaillaan Percyn näkökulmasta, eikä Percy siinä työn touhussa ehdi tutustua Clarisseen ja kumppaneihin he kun sattuvat olemaan sitä vaikeasti lähestyttävämpää sakkia. Kritisoin itsekin aluksi Percyn omaa kerrontaa, mutta siihen tarkemmin syventyessä siitä tulee kiinnostavaa ja hyvin persoonallista. :)

Aivan totta. Tästä syystä ulkopuolinen kerrontatyyppi olisi toiminut paljon paremmin. PErcyn kerronnan "persoonallisuus" kun lähinnä rajoittuu aiemmin manitsemaani mukanokkeluuteen (Tyyliin "Ajattelin juosta pakoon mutta sitten teikin jotain mistä syystä blaa blaa blaa minut pitäisi viedä mielisairaalaan blaa blaa blaa"). Pottereissakaan (käytän tätä nyt paljon vertailukohteena, ollaanhan vuotiksessa) Harrykään ei sinäänsä tutustu Luihuisiin, mutta heistä pystyy heti aistimaan tietyn moniuloitteisuuden (ahtaat perhekatsomukset yms) mikä taas ei Clarissesta ja kumppaneista ei välity. He yrittävät upottaa Percyn pyttyyn kirjan alussa ihan huvikseen. Joo...

Lainaus
Mutta toisaalta, on asioista joista toiset pitävät ja toiset ei, enkä pakota ketään lukemaan myöhempiä kirjasarjoja jos niiden lukemisesta ei tule mitään. Valitettavasti Percy Jacksoneiden lukemisesta ei tule mitään sillä asenteella, että kirjat ovat täydellisiä muiden kirjojen kopioita - kun niihin suhtautuu itsenäisenä kokonaisuutenaan aukeaa aivan uusi maailma jonka jälkeen pienen vertauksen löytäminen huvittaa enemmän kuin ärsyttää.

En aloittanut Percy Jacksonin lukemista sillä asenteella että se olisi täydellinen kopio. Aluksi minulle ei ollut siitä oikein mitään mielipdettä. Asenteeni rakentui kirjan lukemisen myötä. Ja asenteeni tätä kirjaa kohden on: Ihan kiva kirja joka kierrättää monista kirjoista tuttuja kliseitä niin kuin Potteritkin teke mutta paljon huonommalla menestyksellä.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2011, 19:42:22 kirjoittanut mus mus »
mus mus -> Ajatusliekki

Poissa Cheo

• Vuotislainen
« Vastaus #100 : Huhtikuu 26, 2011, 17:03:45 »
Percy Jacksoneissa on jonkin verran yhtäläisyyksiä Harry Pottereihin, kyllä, mutta ainakaan minua ne eivät ole koskaan häirinneet :) Se on vähän sama asia kuin saduissa on aina ilkeä äitipuoli, kaunis tyttö ja uljas prinssi ja Akulla ja Iineksellä on molemmilla kolme sisarentytärtä (joo ei se nyt ihan sama asia ole, tiedän.) Itseänikin alussa vähän vierastin tuota kerrontatapaa mutta sitten lopulta löysin sen hauskaksi ja persoonalliseksi. Ja mitä tähän pohtimiseen tulee niin nämä kirjat ovat suunnattu vähän nuoremmille kuin aikuisille,se on syy miksi pohtimisen aiheita ei löydy niin paljoa – lapset kun yleensä haluavat vain kunnon seikkailun. Lapsetkin lukevat Pottereita mutta totuus on ettei kaikki lapsille ja nuorille (eikä edes aikuisille) suunnatut kirjat ole niin pohdintarikkaita kuin aivan mahtavat Potterit.

Mutta kyllä pohtimisen aihetta löytyy näistä kirjoista, viimeisessä osassa (itseasiassa kaikissa, mutta erityisesti viimeisessä) voi esim. pohtia rakkauden ja läsnäolon merkitystä lapselle.

Myöhemmissä osissa myös henkilöhahmot syvenevät, esim. Clarisse ja Ares eivät ole ihan täydellisiä paskiaisia. Eikä tuo Percy-Grover-Annabeth-kolmikko ole edes niin esillä myöhemmissä kirjoissa.

Jotkut asiat menevät toki vähän yli, esim. tuo Gaben tappaminen. Mutta mielipiteensä kullakin, itseasiassa minä aloin todella pitää näistä kirjoista vasta Titaanien Kirouksessa, jossa lempihahmoni astui kuvaan.

Poissa Surkimus

• niin boheemi, kuten sinä
  • Vuotislainen
  • Voi löytää onnen kärsimyksestä
« Vastaus #101 : Huhtikuu 26, 2011, 20:51:54 »
Gaben tappaminen vähän yli...tosin mielestäni Percyn (ja hänen äitinsäkin) tappamisen kynnys meni vähän kuin alemmas, kun hehän saivat täydellisen varmistuksen siitä että tuonpuoleinen on olemassa, joten Gabe ei ns. täydellisesti kadonnut kuollessaan...silti kylläkin julmaa ):

Mielestäni kyseessä ovat aika hyvät kirjat, jotka pitäisi lukea uusiksi sitten kun kerkiää. Suosikkikirjani on (yllätyys) Jumalten Sota, onhan se sarjan päätösosa.
"Tärkeintä ei ole määränpää, vaan se, että nousee kyytiin"

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
« Vastaus #102 : Huhtikuu 26, 2011, 21:04:54 »
Gaben tappaminen vähän yli...tosin mielestäni Percyn (ja hänen äitinsäkin) tappamisen kynnys meni vähän kuin alemmas, kun hehän saivat täydellisen varmistuksen siitä että tuonpuoleinen on olemassa, joten Gabe ei ns. täydellisesti kadonnut kuollessaan...silti kylläkin julmaa ):

Minusta Gaben tappaminen oli ylimenevää juuri siksi että Percy äiteineen tiesi, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Ainakin minusta Rangaistuksen ja Asfodeluksen kentät näyttivät aika kurjilta paikoilta, ja en nyt usko että Gabella olisi paljonkaan mahdollisuuksia päästä siihen ainoaan onnelliseen paikkaan, Elysionin kentille. Toivotaan että nuo nimet nyt menivät oikein. Mie ainakin olisin mieluummin täydellisesti kadonnut kuin vaikka Rangaistuksen kentillä ikuisuuden.

Poissa Cheo

• Vuotislainen
« Vastaus #103 : Huhtikuu 27, 2011, 22:19:30 »

Minusta Gaben tappaminen oli ylimenevää juuri siksi että Percy äiteineen tiesi, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Ainakin minusta Rangaistuksen ja Asfodeluksen kentät näyttivät aika kurjilta paikoilta, ja en nyt usko että Gabella olisi paljonkaan mahdollisuuksia päästä siihen ainoaan onnelliseen paikkaan, Elysionin kentille. Toivotaan että nuo nimet nyt menivät oikein. Mie ainakin olisin mieluummin täydellisesti kadonnut kuin vaikka Rangaistuksen kentillä ikuisuuden.
Percy ja äippä kärsivät itse sitten joskus kuollessaan :D Vaikkakin Percy on kuitenkin sellainen ja sellainen sankari että pääsee sinne kivaan paikkaan sormia näpäyttämällä...

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
« Vastaus #104 : Toukokuu 12, 2011, 23:00:18 »
Omsnomsnoms, viimeistään Jumalten sodan myötä mielipiteeni kirjasarjasta muuttui täysin. Salamavarkaassa on tosiaan paljon Pottervivahteita, mutta siitä eteenpäin ne alkavat häipyä. Vaikka kerkisinkin jo hehkutella Jumalten sotaa tuolla Mitä luet nyt -topicissa, niin tietysti täytyy tunkea tätä löpinääni vielä tännekkin.

Lempihahmoni ovat Nico, Grover, Luke, Haades ja Hermes. Siksi olikin kiva että noista mainitsemistani tyypeistä neljästä kerrottiinkin viimeisessä opuksessa yhtä sun toista. Ja nyt täytyy vielä toki ylistää muitakin hahmoja. Mikään ei ole miusta täysin yksiulotteisen hyvä tai paha, paitsi Gabe ja Kronos. Jumalat on myös kuvattu hauskasti, varsinkin Demeter. x) Jotenkin sitä ymmärtää miksei Persefone haluaisi käydä äitinsä luona... tai sellaisen kuvan mie sain. Täytyy vielä kehua kuinka hyvin Riordan on saanut sovitettua Kreikan jumalat nykypäivään. Ei tässä enää muuta. :3

Poissa pulmyu

• Inspiraation lähteellä
  • Vuotislainen
« Vastaus #105 : Kesäkuu 28, 2011, 20:50:42 »
Juu kaikki tähän asti suomennetut Percyt on luettu, ja tykkään kovasti (tyrkytin jo kaverillekkin salamavarkaanhehheh).
Olin kanssa sitä mieltä, että samanlainen on kuin Potterit, luettuani ekaa kirjaa, mutta rupesin sitten tajuamaan että eihän se niin menekkään:D

Pidän kirjojen kirjoitustyylistä ja huumorista sekä Percyn kommenteista. Yksi lempihahmoista onkin Percy. Kaikki kirjat olivat nopeaa ja sujuvaa lukemista (ainakin minulle) ja niihin oli helppo päästä mukaan.

Tietääkö muuten kukaan onko myöhempiä osia suomennettu..? (The Lost hero ja näin) Wikipedian mukaan nimittäin ei, enkä ole varma kannattaako luottaa.. Kyselen siksi koska enkuksi lukeminen mulle ei kyllä onnistu, kärsivällisyys ei riitä..
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2011, 22:28:31 kirjoittanut pulmyu »
Aina voi kuvitella, vaikkei unelmat
olis lähelläkään totuutta

Poissa DIASPRO

• hirviä stalkkari
  • Vuotislainen
  • seisoo sateessa & aina äänessä
« Vastaus #106 : Heinäkuu 10, 2011, 11:45:05 »
Percy Jackson on aivan ihana kirjasarja! Kaikki kuusi kirjaa on luettu ja ensimmäinen on hyllyssä. Minulla meni ehkä kuukausi lukea kaikki, mutta pidin välillä paljon välejä lukemisessa, kun kirjat eivät olleet tulleet kirjastoihin. Aivan ihana kirja ja heti kakkonen Potterien jälkeen :3
LUIHUISTENPRINSESSA, mutta silti niin huomaamaton ♔

Poissa Painajainen

• Emoileva iskelmävaris
  • Vuotislainen
  • Taivas itkee hiljaa
« Vastaus #107 : Heinäkuu 20, 2011, 23:14:13 »
Percy Jacksonit on kirjalistani Top 15 kärkipaikoilla!

Kirjat olen kaikki lukenut+ että kolme ekaa kahteen kertaan. (Tavoitteena oli lukea kaikki kahdesti, mutta maijän kirjastossa ei ole sitä Labyrinttitaistelua)

Jostain syystä kumminkin elokuva oli täysi pettmys. En ollut koskaan edes suonut ajatusta Percylle, ellen olisi nähnyt Canal plussalta iihan pikkiriikkistä pätkää Salamavarkaasta. Sen jälkeen aloin lukea kirjoja ahmimalla, mutta kun ostin tänä kesänä Salamavarkaan DVD:n, kihisin kiukusta koko elokuvan ajan. Syitä minusta siihen olivat:

-Tapahtumat menivät täysin väärin. Esim. Eihän kukaan tiennyt heti, että Percy oli Poseidonin poika! Ja elokuvassa ei puhuttu tavullakaan Kronoksesta, Thaleian kohtalosta eikä Percyn kuulemasta ennustuksesta. Minua kismitti myös se, että elokuvaan tungettiin se samperin hydra ja se, että Annabeth ei muka olisi tavannut äitiään.

-Ohjaajan vapauksia oli minun makuuni hiukan liikaa, en tiedä miksi.

-En pysty ajattelemaan ketään jumalista sellaisina kuin he elokuvissa olivat. Mieleeni ei myöskään mahdu Grover tummaihoisena(siis en ole rasisti, mutta minä ajattelen Groverin sellaisena hiukan ruskettuneena, mutten kuitenkaan tummana.) Saati se, että mökit olivat oudon näköisiä ja leiri oli keskellä metsää.

Älkää masentuko, vaikka näin kamalasti elokuvaa haukuinkin, mutta se oli minun mielipiteeni. Rakastan kirjasarjaa oikeasti tosi paljon (Okei, mä vaan kuolailen mielikuvitukseni kuvittamia Percyä ja Nico Di Angeloa, mut silti)
Don't fall in love. Fall off a bridge,
it hurts less.
Juukai -> Painajainen

Poissa Cheo

• Vuotislainen
« Vastaus #108 : Elokuu 09, 2011, 23:30:19 »
Lainaus
-Ohjaajan vapauksia oli minun makuuni hiukan liikaa, en tiedä miksi.
Joo, mua ärsyttää ihan sikana Chris Columbus. Jos mä itse olisin ohjaaja (olen kiinnostunut siitä ammatista) ja tekisin elokuvan kirjasta niin totta hitossa minä tekisin siitä elokuvasta mahdollisimman kirjan kaltaisen enkä alkaisi itse siellä sooloilemaan. Kirjan fanit odottavat että elokuva vastaa kirjaa, totta kai kaikki tietävät että kaikkea ei pysty toteuttamaan, esim. kaikkia kohtauksia mutta silti minä ajattelisin MUITA ihmisiä enkä vain itseäni. Esim. Percyhän on ekassa kirjassa vasta 12 mutta Logan Lerman (söpö hän kyllä on!) on jotain 18. Hän ei voinut ottaa nuorempia näyttelijöitä koska hänen mielestään Pottereissa oli vaikeaa olla lasten kanssa tai jotain tollasta :'D Mutta hei, ajattelis vähän.

Mua ärsytti erityisen paljon ettei Thaliasta ollut mitään kun se on mun lempihahmo!

Ajatelkaa jos Columbus ois tehnyt noin meidän POTTEREILLE!

Poissa Mosaiikkityttö

• Hobitti
  • Vuotislainen
    • X reason to live
  • Pottermore: MoonRose22626
« Vastaus #109 : Elokuu 14, 2011, 13:43:24 »
Cheo, samaa mieltä! Siis Thaleiahan on seuraavissa osissa aika tärkee hahmo. Minne sen puu katos? Ja onhan Annabeth ihan kaunis, mut olisin toivonu blondia tyttöä joka on sellainen reipas ja sit viel se lippalakki.

Siinähän missattiin tosi monta hienoa kohtausta. Kun Percysta paljastuu Poseidonin poika ja ähhh... toivottavasti Hirviöidenmeri on parempi menestys kuin Salamavaras. Siinähän on eri ohjaaja.

Poissa Haisku

• Kummitus-susi
  • Vuotislainen
« Vastaus #110 : Tammikuu 04, 2012, 16:38:00 »
Tietääkö muuten kukaan onko myöhempiä osia suomennettu..? (The Lost hero ja näin) Wikipedian mukaan nimittäin ei, enkä ole varma kannattaako luottaa.. Kyselen siksi koska enkuksi lukeminen mulle ei kyllä onnistu, kärsivällisyys ei riitä..

Kyllä on(Tai ainakin nyt on, ei ehkä silloin kun tämä viesti on tullut), minulla on tuo omana :D Varmaan vaan suomentaminen on vienyt ennemmän aikaa kun sama henkilö vissiin suomensi myös Punaisen pyramidin.
Mutta siis, se on ihan hyvä kirja, vaikka onkin vähän jatko-osamainen. Nyt sitten pitää odottaa seuraavan osan suomennosta.
Walked into the flames
Called out your name
But there was no answer
And now I know my heart is a ghost town…

Poissa pulmyu

• Inspiraation lähteellä
  • Vuotislainen
« Vastaus #111 : Tammikuu 06, 2012, 12:59:32 »

Kyllä on(Tai ainakin nyt on, ei ehkä silloin kun tämä viesti on tullut), minulla on tuo omana :D Varmaan vaan suomentaminen on vienyt ennemmän aikaa kun sama henkilö vissiin suomensi myös Punaisen pyramidin.
Mutta siis, se on ihan hyvä kirja, vaikka onkin vähän jatko-osamainen. Nyt sitten pitää odottaa seuraavan osan suomennosta.

Juu, nyt tiedän itekin, että on kyllä suomennettu. Toivoin joululahjaksi, mutten saanut.. Ja Punaisen pyramidin luin tässä pari viikkoa sitten. Mutta ainahan voin sen Eksyneen sankarin kirjastostakin lainata. :)
Aina voi kuvitella, vaikkei unelmat
olis lähelläkään totuutta

Poissa pilvenpiirtäjä

• Vuotislainen
    • Words of pages
  • Pottermore: FeatherMarauder23566
« Vastaus #112 : Tammikuu 06, 2012, 14:47:26 »
Percystä kertovat kirjat ovat minusta hyviä, joskaan en muista percy-sarjasta kovinkaan paljon, kun en ole niitä lukenut kuin kerran, mutta suunnittelen tällä hetkellä toista lukukierrosta (jos kirjasto niin suo..), mutta heroes of olympus - sarja on taattua Riordania. Näissä kahdessa, Lost heroe (vai miten kirjoitetaan) ja Son of neptune, on loistavia, uusia hahmoja, ja tuo ensimmäinen oli siitä mielenkiintoinen, että Percy ei suinkaan ollut pääosassa, vaan uusia sankareita koko kirja. Riordanin Kane-sarjakin on mielenkiintoinen, punainen pyramidi ja Throne of fire. Surullista vain, ettei kummankaan sarjan kakkososia ole suomennettu, mutta ei se oikeastaan haittaa, koko heroes of olympus - sarjan olenkin englanniksi lukenut, ja hyvin pärjännyt.

Kaikissa Riordanin kirjoissa hahmot eivät ole vain pelkästään hyviä tai pelkästään pahoja, vaan ovat monipuolisempia. Kaikki saattavat tehdä virheitäkin. Eniten rakastan Riordanin kirjoitustapaa: huumoria ja vaarallisia tilanteita. Etenkin alkuperäiskielellä ne ovat loistavia, suomennoksista nyt en oikein muista :) Jos joku ei ole Kane-sarjaa lukenut, kannattaa, vaikka tässä mennäänkin Egyptiläiseen mytologiaan, mutta ovat yhtä loistavasti kirjoitettuja, kuin Percyt, ja Kaneissa on näkyvillä ihanaakin ihanampaa sisarusrakkautta!
"What about a side by side with a friend?"
"Aye, I could do that.."

Poissa Minsku

• Albuksen kaartin jäsen
  • Vuotislainen
  • Magic is inside my heart
« Vastaus #113 : Huhtikuu 09, 2012, 16:51:51 »
Juuu, hyvä sarja! Tarinassa on tietenkin muutamia samantyyppisiä juttuja kuin Potter-kirjoissa, mutta kuitenkin riittävästi eroja, ettei tullut sellainen matkimisen meininki... Nyt sarjasta on jo ilmestynyt kaikki kirjat ja ensimmäinen osa on jo elokuvanakin...
Elokuva oli kuitenkin hienoinen pettymys! Elokuvasta puuttui montatärkeää kohtausta ja päähenkilön näyttelijä liian vanha rooliinsa, enkä oikeen tykännyt tumma ihoisesta grooverista. Aloitin sarjan kun kuuntelimme ensimmäisen osa koulussa äänikirjana (opettajamme ei jaksanut lukea itse) En rakastunut ensimmäiseen osaan, mutta se heratti minussa riittävän mielenkiinnon, jotta päädyin vaihtelun vuoksi lukemaan toista osaa. Ja sitten sitä mentiin. Enää ei pystynyt lopettamaan lukemista! Kannataa ehdottomasti lukea!
Rick Riordan, Percy Jackson sarjan kirjoittaja on aloittanut myös uuden sarjan samasta aiheesta: Olympoksen sankarit, aloitus osalla Eksynyt sankari, myös toinen osa: Son of neptune on julkaistu, valitettavasti sita ei ole suomennettu. Edellisen sarjan päähenkilöt ovat mukana myös uudessa sarjassa, tosin sivuhenkilöinä. Ei lyö Pottereita, ei edes Twilightia (omasta mielestäni), mutta silti jännää ja hauskaa luettavaa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2012, 16:58:18 kirjoittanut Minsku »
"If you know, you need just ask. If you need ask, you can't never know"
-Helena Ravenclaw in Dealthy Hallows

Poissa riiviöryhmy

• Vuotislainen
« Vastaus #114 : Heinäkuu 18, 2012, 12:38:07 »
Percyt ovat aivan huippuja <3

Percy on loistavan humoristinen ja omaperäinen kertoja, ja jumalat olivat todella mielenkiintoisia moderneine versioineen.... odotan aina innolla, milloin Percy kohtaa jonkun heistä retkellään. Jumalat ovat muutenkin paljon kiinnostavampia, kuin monien sarjojen "suuret ja mahtavat henkilöt", koska he ovat niin ihmismäisiä ja erehtyväisiä luonteeltaan, vaikka ovatkin niin kaikkivoisia ja voimakkaita, eivät sellaisia liian hyviä ja jollain tapaa niin kaukaisia.

Elokuva oli pienoinen pettymys: näyttelijät loistavia, varsinkin Percy (oi Logan!<3), Poseidon, Zeus (Boromir!!) ja myös Annabeth, mutta väärän värisillä hiuksilla... Mutta ärsytti, koska elokuva ei pysynyt kirjan juonessa, ja jatko-osien teko oli tehty aika mahdottomaksi. Toisaalta, olen kyllä kuullut huhuja siistä, että jatko-osa olisi sittenkin tulossa! Ja se ilmeisesti seuraa enemmän kirjan juonta! Ja Annabethillä on vaaleat hiukset taas :D

Mutta nyt jatko-osiin! Tässä mielipiteeni ja mietteeni:

Joka tapauksessa, Merenjumalan pojan pitäisi ilmestyä näinä päivinä, ja olen varannut sen. Innolla odottelen! :)

Poissa Nicolas

• Vuotislainen
  • Pottermore: phoenixeye16524
« Vastaus #115 : Syyskuu 22, 2013, 21:14:17 »
Percyt ovat aivan huippuja <3

Percy on loistavan humoristinen ja omaperäinen kertoja, ja jumalat olivat todella mielenkiintoisia moderneine versioineen.... odotan aina innolla, milloin Percy kohtaa jonkun heistä retkellään. Jumalat ovat muutenkin paljon kiinnostavampia, kuin monien sarjojen "suuret ja mahtavat henkilöt", koska he ovat niin ihmismäisiä ja erehtyväisiä luonteeltaan, vaikka ovatkin niin kaikkivoisia ja voimakkaita, eivät sellaisia liian hyviä ja jollain tapaa niin kaukaisia.

Elokuva oli pienoinen pettymys: näyttelijät loistavia, varsinkin Percy (oi Logan!<3), Poseidon, Zeus (Boromir!!) ja myös Annabeth, mutta väärän värisillä hiuksilla... Mutta ärsytti, koska elokuva ei pysynyt kirjan juonessa, ja jatko-osien teko oli tehty aika mahdottomaksi. Toisaalta, olen kyllä kuullut huhuja siistä, että jatko-osa olisi sittenkin tulossa! Ja se ilmeisesti seuraa enemmän kirjan juonta! Ja Annabethillä on vaaleat hiukset taas :D

Mutta nyt jatko-osiin! Tässä mielipiteeni ja mietteeni:

Joka tapauksessa, Merenjumalan pojan pitäisi ilmestyä näinä päivinä, ja olen varannut sen. Innolla odottelen! :)

Luin Athenen merkin viikkoja sitten ja totesin, että se oli Riordanin kirjoista paras. Jason ja Percy tekevät hyvin yhteistyötä, kaikki on täydellistä, hahmot ovat hauskoja ja kaikki on kivaa.

Poissa viuskihuiski

• masentunut korpinkynsi
  • Vuotislainen
« Vastaus #116 : Lokakuu 15, 2013, 22:06:32 »
Rakastan tätä kirjasarjaa! Rick Riordan on nero!
Olen lukenut kaikki Percy Jackson-sarjan kirjat ja Olympoksen sankarit-kirjoista tällä hetkellä loppusuoralla on menossa Athenen merkki. Sitten pitäisi jo stalkata kirjakauppoja House of Hadesin varalta.
Ja onhan tässä tullut luettua Kanen aikakirjojen kaksi ensimäistä osaa. Kolmannen voisin yrittää lainata kirjastosta...
Lempihahmojani ovat selkeästi Hazel, Leo ja Piper.

off //

Olisin varmaankin Hefaistoksen tai Hermeen tytär :o Näin ystävä on tässä selitellyt...
Keep calm and correct everyone!

Poissa pilvenpiirtäjä

• Vuotislainen
    • Words of pages
  • Pottermore: FeatherMarauder23566
« Vastaus #117 : Lokakuu 17, 2013, 20:40:57 »
Tiedoksi niille, jotka kulkevat alkuperäisteosten tahtiin, House of Hades ilmestyi viime viikolla, sitä en osaa sanoa, missä vaiheessa se ilmestyy englanniksi kirjakauppoihin (vai onko jo ilmestynyt), mutta netistä ainakin on tilattavissa. Suomennokseen meneekin varmaan vielä aikaa..
"What about a side by side with a friend?"
"Aye, I could do that.."