Olen pelännyt aina tähän topaan kirjoittamista koska suurin osa rakastamistani tuoksuista... en osaa määritellä niitä. Ihmisen hajumuistihan on tarkin muisti, mutta silti en tiedä mitä rakkaimmat tuoksut ovat, en välttämättä edes missä olen haistanut niitä - saan niistä ehkä vain pienen mielleyhtymän, en muuta. Jos valitsisin jotakin sen täytyisi siis olla jotakin arkista mutta silti ihanaa, kuten vaikka tuo vastaleikattu ruoho. Silti se on minun makuuni liian basic.
Jos minä haluaisin jotain lemmenjuomassani haistaa, niin kesän, muovin ja poikaystäväni hiukset. :D Nuohan kuulostavat aivan hassuilta. Silti ne kaikki ovat minusta jotenkin huumaavia. Esimerkiksi tuo kesän tuoksu - se on yksi niistä selittämättömistä tuoksuista, mutta osaan silti selittää sen jotenkuten: se on niin monipuolinen. Muistan haistaneeni sen edellisenä iltana, ikkunasta katsottuani yöllä. Se ei ollut vastaleikatun ruohon tuoksu, ei meren tai aurinkorasvan, tai se, jolta sateen jälkeen tuoksuu. Se oli jonkinlainen yhdistelmä niitä kaikkia, sekoituksena vielä grillattu ruoka ja jonkinmoinen ripaus onnea. Kun haistoin sen tuoksun, silmäni ikään kuin avautuivat ja sain kaikenlaisia visioita: kuin haluaisin juosta, kohti tuntematonta rakasta kädestä pitäen, yössä. Se oli jotenkin uskomatonta.
Mutta mitäs sitten muovi? :DD Olen itsekin mietiskellyt sitä. Siltikään en tarkoita mitä tahansa muovia. Se on tietynlaista muovia - uusissa pakkauksissa ja kaiken pienen tilpehöörin mukana tulevaa, esim. kuminauhoissa niiden muovipakkauksissa. Siitä muistan sen tarkimmin. En tiedä onko se tarkalleen muovin vaiko kenties kumin tuoksu. Se tuo mieleeni hiukan urheiluhallit, ilman sitä hikeä. Pehmeyden ja jonkinlaisen turvallisuuden. Siitäkin saan visioita - ne liittyvät jälleen juoksemiseen, mutta sillä kertaa aamuvarhaisella suurissa liikuntahalleissa, kahvila näköpiirissä ja se täynnä tyhjiä tuoleja, neonvaloja ja vastavärejä. Vapautta ja itsenäisyyttä. Talvinen pimeys ja hallin lämpö. <3
Sitten poikaystäväni hiukset... :D No, niistä nyt tuskin on tarvetta enempää kertoa. Rakastan haistella niitä - sellainen sekoitus hiusvärien jälkeistä hoitoainetta ja jonkinlaista karheutta, visioita lämmöstä, rakkaudesta ja turvallisuudesta. Se yhdistettynä tuohon muoviin/kumiin ja kesän tuoksuun... hmm, en tiedä olisiko se katastrofaalista vai mitä, mutta minua kiinnostaisi tietää. Jos siihen lisäisi vielä maitoisen hajuveden. Pokemon-pallojen mukana tulevat pyöreät karkit. Purukumin. Kuvia menneisyydestä, lapsuudesta, pastellisävyjä ja rantasandaaleja, pehmeitä karamellejä. Lapsuuden tuoksu. :D