Kirjoittaja Aihe: Velhomaailman epäloogisuudet  (Luettu 26223 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Velhomaailman epäloogisuudet
« Vastaus #25 : Syyskuu 19, 2009, 15:00:21 »
Jos pikkunoidat ja -velhot eivät käy jästikoulua ennen Tylypahkaa, eikö kukaan valtion taholta kiinnitä mitään huomiota siihen että satoja oppilaita puuttuu koulujärjestelmästä? Briteissä ei tosin taida olla samanlaista väestörekisteriä kuin Suomessa joten ehkäpä kukaan ei tiedä kenen pitäisi olla koulussa ja kenen ei. Suomessahan kai tulisi yhteydenottoja ties miltä viranomaisilta jos joku piltti jäisi tulematta kouluun.

Voihan olla, että johonkin väestörekisterisydeemiin ilmoitetaan lapsen vaihtavan koulua Tylypahkaan, joka sitten mukamas on ihan tavallinen koulu kaikkien mielestä paitsi että sinne ei vain pääse kuka tahansa. Aika helpostihan luultavasti taikovat ihmiset pystyisivät järjestämään niin, että sitä pidettäisiin ihan normaalina kouluna ja ettei kukaan voisi ruveta tutkimaan asiaa tarkemmin (esimerkiksi vähän samaan tapaan kuin nelosessa huispauksen mm-kisoissa, jos joku jästi eksyi liian lähelle stadionia hän muisti jotain muuta mitä pitäisi olla tekemässä). Tai sitten Tylypahkassa opiskelevat jästisyntyiset yksinkertaisesti katoutetaan kaikista koulua koskevista rekistereistä heidän lähtiessään Tylypahkaan, ei senkään uskoisi olevan temppu eikä mikään jos osaa taikoa :)
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

Mahus

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Syyskuu 19, 2009, 19:53:23 »
En minä ainakaan osaa pukeutua jästien vaatteisiin.

Esim. Arthur Weasleyn ihmettelyt osoittavat että velhomaailma ei ole "täydellinen", se on vain erilainen, ja tavallisessa maailmassakin on paljon mielenkiintoisia asioita. Velhotkin ovat vain ihmisiä, eivätkä ihmiset aina tule ajatelleeksi kaikkea tai tehneeksi kaikkea "parhaalla" mahdollisella tavalla - ihmisen päähän mahtuu vain rajallinen määrä asioita. Tavallinen maailma ei kuitenkaan ole monille velhoille aina ympärillä eikä ajankohtainen, ja vierailut siellä ovat kuin lyhyitä käväisyjä ulkomailla - ei sitä lyhyillä pistäytymisillä opi tapoja eikä sanontoja. Lisäksi kun jokin asia on taialla tehty aina tietyllä tavalla, ei velholle välttämättä tule edes mieleen että sen voi tehdä eri tavalla tai jopa päästä samaan lopputulokseen ihan toista kautta.

Poissa Sadeli

• Vuotislainen
« Vastaus #27 : Syyskuu 20, 2009, 11:44:54 »
Kun joku tuolla huomautti, että velhomaailma on aika takapajula jästimaailmaan verrattuna, niin eihän se mikään ihmekään ole: velhot ja noidat ajattelevat, etteivät he tarvitse jästien keksintöjä koska osaavat taikoa eivätkö suostu tajuamaan miten vaikkapa puhelin voisi olla aika kova sana pöllöjen sijasta. Eli siis olen sitä mieltä, että velhot eivät vaan halua ymmärtää, että jästimaailma on mennyt jossain asiassa heidän ohitseen :)

nuotii

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Lokakuu 20, 2009, 19:06:07 »
Olen itsekkin miettinyt näitä asioita ja meinasin jo kirjoittaa, mutta sitten löysin tämän:)
Siis minusta velho maailmassa on joitakin epäloogisuuksia. Miten velhot ja noidat käyttävät vessaa,kylpyä ja suihkua ja muitakin vesipumppu juttuja. Ne ovat jästien keksintöjä ja ne käyvät sellaisella jotka voi korjata putkimiehet ja jossain kirjassa(en nyt muista missä) puhuttiin jostain vessasta. Uskon että velhot ja noidat käyvät vessassa ja muutakin, että löysin tämän.
Jos pikkunoidat ja -velhot eivät käy jästikoulua ennen Tylypahkaa, eikö kukaan valtion taholta kiinnitä mitään huomiota siihen että satoja oppilaita puuttuu koulujärjestelmästä? Briteissä ei tosin taida olla samanlaista väestörekisteriä kuin Suomessa joten ehkäpä kukaan ei tiedä kenen pitäisi olla koulussa ja kenen ei. Suomessahan kai tulisi yhteydenottoja ties miltä viranomaisilta jos joku piltti jäisi tulematta kouluun.
olen miettinyt ihan samaa..eikö kukaan muka huomaa lapsia jotka eivät käy tavallista koulua?

Olen myös miettinyt miten pöllöt löytävät kaikki ne ihmiset keiden luokse heidät lähetetään. Esim. Hermionen vanhemmat ovat jästejä ja hän lähetti Harryn pöllöllä ei ole mitään hajua missä he ovat. Miten se löysi heidät?

Mewu

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Marraskuu 15, 2009, 16:52:26 »
Mua ihmetyttää just että miten pöllöt voivat lentää juuri oikeaan paikkaan aina? =o

Noh, kuten Azkabanin vangista muistan, Ron oli Kutkan (alias Peter Piskuilan) kanssa siellä eläinkaupassa, niin siellä oli rottia, jotka hyppivät hännillään hyppynarua, että kai velhomaailman eläimissä ja jästimaailman eläimissä on jotain eroa, voihan olla niin että esim. Hedwig, joka on on (arvauksella) ostettu Lurppuluomen pöllö kaupasta (tai mikä liekkään), voi olla lumottu pöllö.

Poissa Weatherby

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #30 : Marraskuu 18, 2009, 19:12:22 »
Harry ei sanonut mitään. Hänen olonsa oli hiukan vaivaantunut. Lontoossa, Irvetan maanalaisissa holveissa oli tallessa pieni omaisuus, jonka hänen vanhempansa olivat jättäneet hänelle. Muualla kuin velhojen maailmassa hänellä ei tietenkään ollut rahaa, sillä kaljuunat, sirpit ja sulmut eivät kelvanneet jästikaupoissa. (Harry Potter ja salaisuuksien kammio s. 56)

"Mutta tehän olette jästejä!" Weasleyn isä ilahtui. "Meidän täytyy käydä lasillisella! Mitä teillä siinä on? Oi, te vaihdatte jästirahaa. Molly, katso!" Hän osoitti innoissaan kymmenen punnan seteleitä, jotka olivat Hermionen isän kädessä. (Harry Potter ja salaisuuksien kammio s. 66)

Minua on askarruttanut sellainen asia, että miksei Harry vaihda Irvetassa velhorahaa (jota hänellä on 'pieni omaisuus') jästirahaksi, jolloin hänellä olisi rahaa kesälomaisinkin.

Ginerva

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Joulukuu 26, 2009, 14:01:43 »
Itse en ajattele sillä tavalla, että he tekevät kaiken ns. "alkukantaisemmin" ainoastaan hankaloittaakseen asioita.

Esimerkiksi tuo puhelimen käyttö iski silmään heti ensimmäisenä, ja olen miettinyt sitä itsekin. Mutta mietitäänpäs, puhelin toimii sähköllä, eikö vain? No sehän on jo todettu, että sähkövempaimet sekoavat vahvan taikuuden läsnäollessa - eikö Hermionekin sepittänyt lp:ssä, että jokin antennijuttu sekoasi Tylypahkan sisällä? Se ei ilmiselvästikään toimisi velhojen ja noitien käytettävänä. Pöllöt on mainio keksintö heille, ne eivät ainakaan sekoa tuosta vain taikuudesta :D Tai hormiverkkokin, sehän on käytännössä sama asia kuin puhelin. Ei voi olettaa, että toinen on aina puhelimen lähettyvillä ja vastaa siihen sen soidessa. Jos miettii, niin en ole lukenut itseasiassa ollenkaan kännyköistä Pottereissa - ei se niin uusi kirja vielä olekaan, että jästeillä olisi kännykät. Tai kun miettii, kerran laskin niin 1980-luvun puoleltahan tää koko homma alkaa jos oikein muistan. Ei kaikilla jästeillä englannissakaan silloin kännyköitä ollut :)

Ja sitten tuo pergamentti ja sulkakynä - loistavia. Itsekin voisin vaihtaa kokonaan niihin, jos vain olisi mahdollista :D Vaikka toisinaan kyllä mietin, enkä oiken edes löydä järkevää selitystä sille, miksi noidat ja velhot eivät yksinkertaisesti vain käytä normaalia paperia ja kyniä.

Ja sitten tuosta Arthur Weasleystä, hänhän tosiaan on vähän pölhö noiden jästiesineiden kanssa :) Mutta itsekin ihmettelin kerran, että miksi hän ei osaa käyttää jästiesineitä, vaikka onkin sellaisessa työasemassa. Mutta tosiasiahan on, että hän on velho, velhojen ja noitien keskuudessa kasvatettu ja niissä piireissä pyörii. Jos miettii, että mut tungettaisiin johonki sellaseen paikkaan, missä on pelkkiä elektroniikkajuttuja joista ei ennen oo ymmärtäny hölkäsen pöläystäkään, ja nyt pitäis ymmärtää jotain, niin voin sanoo ettei se olis kovin helppo homma :D

No tässä vähän mietintää :)

Poissa mattis

• se outo tyyppi tuolla nurkassa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: RuneLumos12214
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #32 : Tammikuu 08, 2010, 20:02:31 »
Tuosta kuolun käynnistä... Eikö olisi mahdollista, että kuolunkäynnistä vastaaviin viranomaisiin on käytetty jonkinlaista hämäytysloitsua, joka aiheuttaa sen, että he luulevat velholapsien käyvän tavallista jästikoulua. Voi olla myös niin, että heidät on merkattu käyvän jonkilaista yksityis kuolua tai olevan kotiopetuksessa. Sillä tuskin puhdasverisyydellään ylpelevät suvut (esim. Malfoyt) tahraisivat nimesä lähettämällä lapsensa jästikouluun.
 Pergamenttiä ja sulkakyniä velhot käyttävät varmaan tehdäkseen jo valmiiksi ilmiselvän eronsa jästeihin vielä selvemmäksi.
The Last Enemy That Shall Be Destroyed Is Dead...

Poissa Chyilly

• Vuotislainen
  • No time for losers, 'cause we are the champions.
  • Pottermore: HazelAsh21
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #33 : Tammikuu 08, 2010, 22:43:17 »
Lainaus
Tuosta kuolun käynnistä... Eikö olisi mahdollista, että kuolunkäynnistä vastaaviin viranomaisiin on käytetty jonkinlaista hämäytysloitsua, joka aiheuttaa sen, että he luulevat velholapsien käyvän tavallista jästikoulua. Voi olla myös niin, että heidät on merkattu käyvän jonkilaista yksityis kuolua tai olevan kotiopetuksessa. Sillä tuskin puhdasverisyydellään ylpelevät suvut (esim. Malfoyt) tahraisivat nimesä lähettämällä lapsensa jästikouluun.

Muistutan tässä välissä, ihan näin ohimennen, etteivät jästit tiedä velhojen olevan olemassakaan ;)
22/01/08 </3

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #34 : Tammikuu 12, 2010, 07:26:35 »

Voihan olla, että johonkin väestörekisterisydeemiin ilmoitetaan lapsen vaihtavan koulua Tylypahkaan, joka sitten mukamas on ihan tavallinen koulu kaikkien mielestä paitsi että sinne ei vain pääse kuka tahansa. Aika helpostihan luultavasti taikovat ihmiset pystyisivät järjestämään niin, että sitä pidettäisiin ihan normaalina kouluna ja ettei kukaan voisi ruveta tutkimaan asiaa tarkemmin (esimerkiksi vähän samaan tapaan kuin nelosessa huispauksen mm-kisoissa, jos joku jästi eksyi liian lähelle stadionia hän muisti jotain muuta mitä pitäisi olla tekemässä). Tai sitten Tylypahkassa opiskelevat jästisyntyiset yksinkertaisesti katoutetaan kaikista koulua koskevista rekistereistä heidän lähtiessään Tylypahkaan, ei senkään uskoisi olevan temppu eikä mikään jos osaa taikoa :)

een usko. Minusta vähän vain tuntuupi niin, että on niitä suojataikoja jossakin. Semmoisia että siellä vaan lukee vaikka väestörekisterissä joku että "koulussa ulkomailla" tai jotakin sellaista... Toisaalta, eikös se vähän outoa ole, että paljon lapsia aina vaan muuttaa pois kouluista. o.O
Mutta onhan taikuus keksitty.  Koska niitä suojaloitsujahan on. Ja paljon. Eli uskoisin että kyllä ne on siellä rekisterijutskassa(pakkohan siellä on olla joku olla briteissä) on kirjattuna. Tai jotakin. nyt mää sekoilen.. ja lähen.. :D
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #35 : Tammikuu 12, 2010, 07:58:36 »
^ Täytyy muistaa, että Briteissä on aivan erilainen sisäoppilaitoskulttuuri kuin Suomessa, joten kukaan tuskin epäilee, vaikka oppilaita lähtee kouluista, sillä niitä lähtee ihan perus sisäoppilaitoksiinkin - ei siis tuota ongelmaa ilmoittaa, että lapsi siirtyy sisäoppilaitokseen, jollainen Tylypahkakin on. Mitä tulee mieleen siitä, mitä Dumbledore kertoi orpokodissa, voi olla hyvinkin niin, että jästien silmissä Tylypahka on sisäoppilaitos monien muiden joukossa, ja mahdollisesti noista taioista johtuen jästeille ei tule missään vaiheessa liikaa kiinnostusta koulua kohtaan - tosiaan huispauksen MM-kisoissakin oli noita taikoja pitämässä jästit loitolla.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Mortal Illusion

• Vuotislainen
« Vastaus #36 : Tammikuu 12, 2010, 14:46:13 »
Mietin lisää tuota sisäoppilaitoskulttuuria lukiessani Feeniksin kiltaa uudestaan. Rupesin miettimään, että kun hormiverkko näimmä ulottuu Tylypahkaankin, niin minkä ihmeen takia Tylypahka on sisäoppilaitos? Lapsethan voisivat tulla kodeistaan kouluun joka aamu kätevästi hormiverkon kautta. Tai edes käydä joskus viikonloppuna kotona - nythän 11-vuotiaat ovat monta kuukautta erossa vanhemmistaan näkemättä heitä kertaakaan. Olen päätynyt selitykseen, että velhokulttuurissa lapset itsenäistyvät nopeammin ja sisäoppilaitosta ehkä pidetään hyvänä tapana kasvattaa ja opettaa lapsia. Tämäntyyppisesti olen selittänyt monet muutkin outoudet: velhokulttuurissa elämä on vaarallisempaa ja vauhdikkaampaa kuin ihmisyhteisöissä, joissa ei takuulla olisi esim. mahdollista esitellä oppilaille sellaisia eläimiä kuin Hagrid esittelee.
Ja katso! Voiko toista niin ylvästä näkyä olla kuin hiljaisten liekkien kurotus tähtiä kohti? (Moonsorrow: Sankaritarina)

Poissa Leila

• Peruna
  • Vuotislainen
  • "Itserakkaus on paras rakkaus"
« Vastaus #37 : Tammikuu 12, 2010, 16:39:18 »
Tuohon Mortal Illusionin kysymykseen siitä, miksi Tylypahka on sisäoppilaitos, vastauksena voisi olla esimerkiksi se, että osa lapsista tulee jästiperheistä, jolloin myös nämä talot pitäisi liittää hormiverkkoon, ja tietenkään kaikissa taloissa ei ehkä edes ole takkaa... Ja sitten, eikö esimerkiksi tähtitieteen tunnit ole öisin, että niitäkin olisi vaikea järjestää jos oppilaat olisivat kotona...:)  Tai ainakin näin ajattelisin.
Tahdonvoimaa!

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #38 : Tammikuu 12, 2010, 17:46:57 »
Lainaus

Muistutan tässä välissä, ihan näin ohimennen, etteivät jästit tiedä velhojen olevan olemassakaan ;)
Mutta enpä usko, ettei kukaan jästi olisi koskaan nähnyt yhtään velhoa. Kulkevathan velhot monissä jästien paikoissa, hyvänä esimerkkinä Kings Crossin asema. Sehän vilisee jästejä, ja tottakai he näkevät velhot, vaikka he toki luulevat heitä jästeiksi. Jossain varmasti on tieto, että sellaisella ja sellaisella paikalla asuu ihmisiä ja heillä on lapsia jne. Mutta miksi he eivät ole missään koulussa? Itse en kyllä tiedä, mihin uskoisin tuossa kouluasiassa...

Lainaus
Avadat väistän. Velhoilla ei ole aikaa pysäyttää luotia.
Tuolla periaatteellahan luoditkin voisi väistää, vaikka se on melkein mahdotonta. Luulen kuitenkin, että kumpaakin on melko vaikea väistää. Viisasten kivessä kyllä Ron sanoo, että loitsut kannattaa väistää, koska hän ei muistanut, miten ne torjutaan, mutta vaikeaa se uskottavasti silti on.
Ja eihän sitä tiedä, vaikka velhoilla olisikin aikaa pysäyttää luoti. Kuitenkin, Feeniksin killan lopusta:

Voldemort kohotti sauvansa ja vihreä valosuihku sinkoutui kohti Dumbledorea, joka käännähti ja katosi yhdessä viitan hulmahduksessa. Siinä samassa hän oli jo ilmaantunut Voldemortin taakse ...

Tuossa puhutaan loitsun sinkoutumisesta, ja tuskin se mitään hidasta puuhaa on. Tuo kyllä myös tekee mahdolliseksi loitsujen väistämisen, vaikka siihen tarvitaan kaikkoontumisen ja ilmiintymisen kykyä (vai oliko tuo Dumbledoren juttu jotakin muuta?), mitä ei ole aseita käyttävillä jästeillä. Vai käyttääkö velhot aseita? En nyt taas tiedä, mitä tässä höpäjän, mutta sanon suoraan, että minun mielestä aseet jästien käsissä eivät voita taikasauvaa velhon käsissä, eikä jästi voi voittaa velhoa, jolla on taikasauva, mutta velho voi voittaa velhon taikasauvojen kera (ilman puolustustaikoja). Sekavaa, eikö?
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #39 : Tammikuu 12, 2010, 20:11:56 »
Mietin lisää tuota sisäoppilaitoskulttuuria lukiessani Feeniksin kiltaa uudestaan. Rupesin miettimään, että kun hormiverkko näimmä ulottuu Tylypahkaankin, niin minkä ihmeen takia Tylypahka on sisäoppilaitos? Lapsethan voisivat tulla kodeistaan kouluun joka aamu kätevästi hormiverkon kautta.Tai edes käydä joskus viikonloppuna kotona - nythän 11-vuotiaat ovat monta kuukautta erossa vanhemmistaan näkemättä heitä kertaakaan. Olen päätynyt selitykseen, että velhokulttuurissa lapset itsenäistyvät nopeammin ja sisäoppilaitosta ehkä pidetään hyvänä tapana kasvattaa ja opettaa lapsia. Tämäntyyppisesti olen selittänyt monet muutkin outoudet: velhokulttuurissa elämä on vaarallisempaa ja vauhdikkaampaa kuin ihmisyhteisöissä, joissa ei takuulla olisi esim. mahdollista esitellä oppilaille sellaisia eläimiä kuin Hagrid esittelee.

Toi on aika jännä kysymys, jota mä en ole totta puhuen tullut aikaisemmin ollenkaan kummastelleeksi. Mä ehkä kuitenkin selittäisin näin äkkipäätä sisäoppilaitoksellisuutta enemmän noitien/velhojen perinteiden rakkaudella. Voisi kuvitella, että silloin kun Tylypahka perustettiin, ei Isossa-Britanniassa ollut yhtä kehittynyttä hormiverkkojärjestelmää kuin tänä päivänä ja siksi Tylis aloitti sisäoppilaitoksena (tai ehkä taustalla oli myös jotain sellaista, että kun jästienkin kersat lähtivät muualle oppiin [jos lähtivät oppiin], niin näyttäisi epäilyttävältä jos jotkut kummajaiset olisivat salaperäisesti päivät muualla, mutta tulisivat illoiksi/vko-lopuiksi kotiin tms.). Ja kun Tylypahka muotoutui sisäoppilaitokseksi, se myös pidettiin/pidetään sellaisena, ihan vain siitä syystä, että niin on aina tehty ja homma toimii tarpeeksi hyvin.

Mä en oikein osaa ajatella niin, että taikamaailmassa lapset itsenäistyisivät nopeammin. Mulle on itse asiassa tullut jotenkin päinvastainen fiilis, sellainen että siellä lapset saisivat olla lapsia pitempään kuin täällä meidän jästimaailmassamme. Ja jotkut aikuisetkin, kuten vaikka tuo Hagrid :) Mä oon tavannut myös ajatella, että taikamaailma oli pitkään jästimaailmaa turvallisempi ja parempi paikka elää. Tietysti nyttemmin kun täällä on elintaso noussut, terveydenhoito parantunut jne, ei eroa niinkään enää ole
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #40 : Tammikuu 12, 2010, 21:10:47 »
Suomessa kieltämättä kuulostaa hassulta olla koko lukuvuosi erossa perheestään ja nähdä heitä vain lomilla, mutta ottakaan huomioon, että Isossa-Britanniassa on jästimaailmassakin aivan toisenlainen kulttuuri ja siellä monet koulut ovat sisäoppilaitoksia. Briteistä puolestaan varmaan tuntuu hassulta, kun meillä pohjoismaalaisilla ei ole sisäoppilaitoksia juuri ollenkaan.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2010, 21:35:19 kirjoittanut Hartsa »
Terve kaikille!

tsirmo

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Tammikuu 13, 2010, 00:50:17 »
Koulujutusta tuli mieleeni, Muistaakseni yhden  kirjan alussa ministeri kävi jästi-pääministerin kanssa keskustelemassa, eli tämä ainakin oli tietoinen taikamaailmasta. Hyvinkin mahdollista, että noitien ja velhojen puuttuminen koulujärjestelmästä on hoidettu hallinnollisilla suhteilla, tms.

Poissa Mortal Illusion

• Vuotislainen
« Vastaus #42 : Tammikuu 13, 2010, 15:51:46 »
Mä en oikein osaa ajatella niin, että taikamaailmassa lapset itsenäistyisivät nopeammin. Mulle on itse asiassa tullut jotenkin päinvastainen fiilis, sellainen että siellä lapset saisivat olla lapsia pitempään kuin täällä meidän jästimaailmassamme. Ja jotkut aikuisetkin, kuten vaikka tuo Hagrid :) Mä oon tavannut myös ajatella, että taikamaailma oli pitkään jästimaailmaa turvallisempi ja parempi paikka elää. Tietysti nyttemmin kun täällä on elintaso noussut, terveydenhoito parantunut jne, ei eroa niinkään enää ole

Toki velholapsilla on esim. se, että näillä ei tunnu olevan ei-toivottuja raskauksia, alkoholiongelmia tms. Mutta esim. neloskirjassa oli järjetöntä, että Harry osallistui kolmivelhoturnajaisiin jonkun typerän säännön takia, vaikka tiedettiin, että tämä luultavasti yritetään tappaa. Jästikoulussa jos lapsen tiedettäisiin olevan kuolemanvaarassa turvatoimet olisivat erilaiset. Ja siis tietyt pikkuasiat velhomaailmassa: hormiverkkoa käyttämällä voi satuttaa itsensä pahasti, samoin ilmiintymällä. Silti niitä käytetään. Monet loitsut ovat vaarallisia ja niissä voi varomattomuuttaan loukkaantua. Esim. Fredin ja Georgen oksennus- ja verenvuotolääkkeet kuulostavat hyvin epäilyttäviltä. Ja joskus Fred ja George olivat tappaa pikkuveljensä yllytettyään tämän melkein rikkumattomaan valaan. Huispauskin on vaarallista. Siis kuolema ja vaarat ovat minusta enemmän läsnä: samalla elämä on tietysti vauhdikkaampaakin. Sitä ehkä tarkoitin turvattomuudella.

Mitä muuten tulee tähän "Miksi jästit eivät huomaa taikamaailmaa" -kysymykseen, niin luulen, että se on tavallaan kirjailijan piikki nykymaailman kiireisyyttä ja suurkaupunkien kulttuuria kohtaan. Siis että ihmiset eivät ehdi eivätkä halua nähdä, että ympärillä on mitään erilaista. He eivät usko, että mitään muuta kuin tämä on olemassa, joten satunnaiset havainnot unohdetaan helposti. Ihmiset ovat vain nimiä väestörekisterissä eikä kukaan huomaa tarkistaa, miksi joku Hermione Granger ei näytä olevan missään koulussa. Siihen vielä päälle vähän taikakeinoja, joten ei se hirveän ihmeellistä ole. Totta puhuen luulen itsekin, että kun juoksen junaan Helsingin rautatieasemalle hirveässä ruuhkassa, en huomaisi, jos joku kävelisi seinän läpi.
Ja katso! Voiko toista niin ylvästä näkyä olla kuin hiljaisten liekkien kurotus tähtiä kohti? (Moonsorrow: Sankaritarina)

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #43 : Tammikuu 13, 2010, 19:09:49 »
Ja siis tietyt pikkuasiat velhomaailmassa: hormiverkkoa käyttämällä voi satuttaa itsensä pahasti, samoin ilmiintymällä. Silti niitä käytetään. Monet loitsut ovat vaarallisia ja niissä voi varomattomuuttaan loukkaantua. Esim. Fredin ja Georgen oksennus- ja verenvuotolääkkeet kuulostavat hyvin epäilyttäviltä. Ja joskus Fred ja George olivat tappaa pikkuveljensä yllytettyään tämän melkein rikkumattomaan valaan. Huispauskin on vaarallista. Siis kuolema ja vaarat ovat minusta enemmän läsnä: samalla elämä on tietysti vauhdikkaampaakin. Sitä ehkä tarkoitin turvattomuudella.
Mutta toisaalta... Velhomaailmassa nuo mahdolliset vammat, jotka jästeille ovat merkittäviä, kuten raajan murtuminen tms. eivät ole iso juttu, kun ne kyetään korjaamaan taikakeinoin huomattavasti helpommin kuin jästien vastaavat. Luultavasti Fredin ja Georgen nenäverenvuotonugaat sun muut eivät velhoille ole vaaraksi, ja kenties juuri se, että niin paljon kyetään ongelmitta korjaamaan, aiheutti sen, että hekin niin huolettomasti niitä kokeilivat oppilaisiin - jästimaailmassahan moinen olisi aivan eri juttu.
Velhoillahan oli sekin, että nämä eivät loukkaannu yhtä helposti kuin jästit. Eikös Nevillen vaari vai mikälie ollut aikeissa aiheuttaa jonkin onnettomuuden jotta näkisi, onko Neville surkki vai ei sen perusteella, loukkaantuisiko tämä?
Onhan velhoillakin nämä taikataudit ja -vammat, jotka ovat kenties vastaavia jästien onnettomuuksille, ja murtumat ja vastaavat taasen ovat pikkuhaavereita.

Tietty meno Tylypahkassa tuntuu aika rajulta ottaen huomioon, kuinka usein oppilaiden turvallisuus on ollut vaarassa ja kuinka monesti Harrykin on meinannut kuolla, mutta velhoilla on todellakin erilainen kulttuuri - turvattomampi ja vauhdikkaampi, kyllä.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #44 : Tammikuu 13, 2010, 23:29:34 »
Toki velholapsilla on esim. se, että näillä ei tunnu olevan ei-toivottuja raskauksia, alkoholiongelmia tms. Mutta esim. neloskirjassa oli järjetöntä, että Harry osallistui kolmivelhoturnajaisiin jonkun typerän säännön takia, vaikka tiedettiin, että tämä luultavasti yritetään tappaa. Jästikoulussa jos lapsen tiedettäisiin olevan kuolemanvaarassa turvatoimet olisivat erilaiset. Ja siis tietyt pikkuasiat velhomaailmassa: hormiverkkoa käyttämällä voi satuttaa itsensä pahasti, samoin ilmiintymällä. Silti niitä käytetään. Monet loitsut ovat vaarallisia ja niissä voi varomattomuuttaan loukkaantua. Esim. Fredin ja Georgen oksennus- ja verenvuotolääkkeet kuulostavat hyvin epäilyttäviltä. Ja joskus Fred ja George olivat tappaa pikkuveljensä yllytettyään tämän melkein rikkumattomaan valaan. Huispauskin on vaarallista. Siis kuolema ja vaarat ovat minusta enemmän läsnä: samalla elämä on tietysti vauhdikkaampaakin. Sitä ehkä tarkoitin turvattomuudella.

Jepjep, tuo Harryn osallistuminen turnajaisiin oli järjetöntä ja pistää kummaan valoon kisaa puuhanneiden aikuisten harkintakyvyn. Ja samaa voisi varmaan sanoa myös Hagridin tunneista, tuntui että esim. Matoisalla-Lankulla oli rauhallisempi ja kypsempi ote opettamiseen. Ehkä hän ei ollut rohkelikko ;D

En mä sitä halunnutkaan kiistää, etteikö taikamaailmassa olisi paljon sellaisia vaaroja, jotka loistavat poissaolollaan jästimaailmasta. Mutta harvalle noidalle/velholle kuitenkaan tulee kolmivelhoturnajaisia tai kimeeroja vastaan, joten nuo mainitsemasi arkisemmat vaaratilanteet – kuten huispauksessa ja huolimattomassa loitsinnassa – ovat varmaan sikäli merkittävämpiä. Mä en kuitenkaan ole ihan varma, josko ne olisivat kaiken kaikkiaan sen vaarallisempia kuin jästien normaalielämän koettelemukset. Meillä esim. liikenne aiheuttaa jatkuvasti ongelmia, monien urheilulajien parissa tulee loukkaantumisia jne. Ehkä se tärkeä ero on just toi Giladran Carrioninkin mainitsema seikka, että meillä ei kuitenkaan terveydenhoito ole yhtä tehokasta kuin taikamaailmassa. Siellä tunnutaan tietävän parannuskeino miltei vaivaan kuin vaivaan, esimerkiksi luunmurtumat paranevat samantien, jos vain joku asiansa osaava taikasauvan heiluttelija on paikalla. Näin myöhään aivot jumittaa jo vähän, mutta eikös turvallisuuden voi katsoa tarkoittavan vaarojen poissaolon ohella myös kykyä/mahdollisuuksia/tms. selvitä koettelemuksista ehjin nahoin? Olisiko taikamaailma yhtäaikaa sekä vaarallisempi että turvallisempi? :D
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Taratin

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Tammikuu 14, 2010, 08:16:10 »

Jepjep, tuo Harryn osallistuminen turnajaisiin oli järjetöntä ja pistää kummaan valoon kisaa puuhanneiden aikuisten harkintakyvyn. Ja samaa voisi varmaan sanoa myös Hagridin tunneista, tuntui että esim. Matoisalla-Lankulla oli rauhallisempi ja kypsempi ote opettamiseen. Ehkä hän ei ollut rohkelikko ;D

Mö en muista, mut oliko se muka niin suuressa vaarassa? Ja eikä siinä ollu joku taikakin mukana? Jos ei osallistu, rangaistus iskee.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #46 : Tammikuu 14, 2010, 09:46:29 »
Ja samaa voisi varmaan sanoa myös Hagridin tunneista, tuntui että esim. Matoisalla-Lankulla oli rauhallisempi ja kypsempi ote opettamiseen. Ehkä hän ei ollut rohkelikko ;D

Tuo johtui varmasti myös siitä, että Hagridhan ei ehtinyt käydä Tylypahkaa kuin kolme vuotta ennen kuin hänet potkittiin pois, joten ei sellainen luonnollisesti voi olla kovin pätevä opettaja. Mikäköhän muuten sai Dumbledoren valitsemaan juuri Hagridin taikaolentojen hoidon opettajan virkaan, kun varmasti pätevämpiäkin ehdokkaita (esim. juuri Matoisa-Lankku) olisi ollut, ja Hagridilla olisi joka tapauksessa ollut riistanvartijan tehtävä, johon hän sopii erinomaisesti? Olikohan DD vain kerta kaikkiaan niin kiintynyt Hagridiin?
Terve kaikille!

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #47 : Tammikuu 14, 2010, 11:25:14 »
^ Joo, varmasti Hagridin pätemättömyys johtuu ainakin osittain juuri tuosta. Mutta varmaan luonteella on myös tekemistä. Hagridhan oli kovin kiintynyt kaikkeen vaaralliseen ja sen takia hän mielellään toi jännittäviksi katsomiaan olentoja tunneille. Eikös Pimennon aikana käynyt ilmi, että kyllä Hagrid tiesi ihan yhtä lailla yksisarvisista ja sen sellaisista? Ehkä Hagridin puolijättiläisyys myös jotenkin vaikutti, hän kun oli isompi, vahvempi ja taikakestävämpi kuin ihmiset, niin ehkä hän ei osannut niin hyvin arvioida, miten vaarallisia jotkut otukset voisivat olla tavallisille tallaajille.

Mä luulen, että Dumlen kiintymys Hagridiin oli tärkeänä syynä tämän palkkaamiselle (ja ehkä ne kuuluisat D:n rohkelikkosympatiat). Kyllähän Hagrid myös tiesi paljon taikaeläimistä, mutta niin tiesi myös Matoisa-Lankku, ja M-L vaikuttaa muuten sopivammalta opettajaksi. Ehkä osasyynä oli myös Voldemortin vastainen taisto; D tiesi että V oli nousemassa jälleen ja halusi Tylypahkan opettajakuntaan sellaisia, joihin hän saattoi sataprosenttisesti luottaa. Tosin kyllähän H tosiaan oli jo Tylypahkassa muuten hiippailemassa, että en tiedä, olisiko tuolla nyt niin väliä ollut... mutta jos oli, niin hyvä Volden vastaisen taiston kannalta, mutta huonompi koulun ja oppilaiden kannalta

Mö en muista, mut oliko se muka niin suuressa vaarassa? Ja eikä siinä ollu joku taikakin mukana? Jos ei osallistu, rangaistus iskee.

No, kyllähän turnajaisia pidettiin niin vaarallisina, että vain pitkälle koulutetuilla opiskelijoilla katsottiin olevan mahkuja selviämiseen. Ja kun Harry vielä pistettiin mukaan jonkun ulkopuolisen toimesta, niin varmasti oli syytä olettaa, että jotain ekstraikävää oli suunniteltu tämän varalle.

Mun muistaakseni tuon taikasopimuksen täsmällistä luonnetta ei kauhean selvästi tuotu esille, mutta voisi kuvitella, että Harrya ei olisi kuitenkaan ollut pakko laittaa ihan täysillä kilpailemaan, vaan hän olisi voinut jäädä enemmän reunamille hillumaan. Ehkä siitäkin olisi voinut kehittää jotain, että Harry ei itse kuitenkaan kirjoittanut nimeään (eihän?) siihen lappuun, jonka vale-Vauhkis laittoi pikariin. Hänhän ei siis ollut mukana sopimuksenteossa antamassa hyväksyntäänsä omasta osallistumisestaan  

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #48 : Tammikuu 14, 2010, 12:10:56 »
Ottaen huomioon, että mahtavimpana pidetyn pimeyden velhon tappokirouksen torjumiseen tarvitsi vain hiukan voimakkaamman sauvan, joka vielä oli kirouksen langettajan kädessä, luulisi että tappokirous on kaikkea muuta kuin torjumaton, Moodyn vakuutteluista huolimatta. Kilpiloitsuillakin on aika varmasti rajansa, tyyliin ydinkärki tai kranaatti vs kilpiloitsu ei ole mikään kilpailukaan.

On epäloogista miten ministeriötä ei ole kaadettu kapinalla jo kymmentä tuhatta kertaa aikaisemmin ottaen huomioon, että siellä työskentelevien poliittiset taidot tuntuvat olevan hiekkalaatikkotasolla. Näköjään kansa oli tyytyväinen kammottavista epäkohdista huolimatta.

Jos Tylypahka on turvallisimpia paikkoja velhomaailmassa, kammottaa ajatellakin mitä vaaralliset olisivat, Tylypahkassa kun ollaan pidetty kolmipäisiä koiria, huispauksessa varotoimenpiteet ovat täysin riittämättömät ja vakavat onnettomuudet yleisiä jopa koulutunneilla. Jos Snape ei olisi tehnyt Dumbledoresta selvää, realistisesti ajateltuna oppilaiden vanhempien olisi luullut sekevän sen jo vuosia aikaisemmin.

"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Kathleen

• Omituinen höpöttäjä
  • Vuotislainen
  • ALITUINEN VALPPAUS!!!
    • Ystäväkirjani :D
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #49 : Tammikuu 14, 2010, 17:41:34 »
No, itse asiassa mua on eniten ärsyttänyt että ne käyttää mustekynän/lyijärin sijaan jotain sulkakynää, luohan se tietty tunnelmaa, mutta vaikka noi uudenaikaiset kynät nyt jästien keksintöjä onkin niin en ymmärrä että miksi ihmeessä muka pitäisi käyttää jotain vaikeeta sulkakynää?

-What are you doing, my darling? -Nothing. I'm just smashing potatos. Ei oo järkee päässä, enkä kyllä järjestä välitäkkään.
Isabella -> Kathleen