Katson, mutta liian vähän. Jos suomalaisia ei lasketa - ei suomalaista elokuvaa minulle (paitsi Komisario Palmua), kiitos. Sen sijaan mm. Casablanca on loistava. Kuolemattomia repliikkejä ynnä muuta, tunnelmaa ja tähtisadetta. Tavallaan koominen, mutta myös kaunis ja asenteellinen, nostalginen (kuten monet muutkin). Tuulen viemää:n olen myös nähnyt joskus, kauan sitten katsoimme koulussa historian tunnilla. Periaatteessa en pidä siitä niin paljon, koska se on liikaa aina ja kaikkialla. Sarjaa Titanic, joka pursuaa jo korvistakin ulos. Vanhat Star Warsit puolestaan ovat mielestäni kuolemattoman ihania, ja Hitchkockin Linnut. Ja Bambi, vaikka se onkin kaksipuoleisempi tapaus. Kaunis, mutta toisaalta olen aina inhonnut sitä. Liian surullinen. Ne suomennetut nimet ovat fiaskoja, mikä Minnakin se Bambin tyttöystävä on olevinaan.
Stand by me:n olen myös katsonut koulussa ja sille oli pakko vain nauraa. En tiedä miksi, mutta minusta se oli lähinnä vitsi. Onko se edes kovin vanha? Nörttien koston lasken samaan luokkaan, mutta jälkimmäinen onkin ihan reilusti vitsi. (Kyllä, minulla on omituinen tapa määritellä kaikkea ja varsinkin elokuvia, enkä taaskaan saa muotoiltua ajatuksiani sanoiksi, yllätys.)
Mutta, minkä ikäiset käsitetään vanhoiksi elokuviksi? En todellakaan ole perillä mainitsemieni elokuvien todellisesta vanhuudesta enkä niiden iästä yleensäkään. Tietysti sen huomaa, kun elokuva ei ole aivan nykypäivänä tehty, mutta voiko 80-luvun elokuvia sanoa vanhoiksi? Tai, katsojan iästähän se riippuu: jonkun 90-luvun loppupuolella syntyneen mielestä 80-luvun leffatkin ovat jo vanhoja. Minun näkökulmastani ne taitavat olla vähän keski-ikää tuoreempia, vielä. Pitäisi kyllä paremmin perehtyä näiden elokuvien ilmestymisvuosiin - tai miksi niitä sitten sanotaankaan - ja pitäisi katsoakin enemmän vanhoja klassikkoja (ja ei-klassikkoja). Oikestaan nyt iskikin mieliteko katsoa niitä, mitähän paikallisesta videovuokraamosta löytyisi...
//Ai niin. Piti sanomani, että "liian" vanhoja elokuvia en kuitenkaan mielelläni katso ^^ Jos menee mykäksi, niin ei.