Kirjoittaja Aihe: Kirjanmerkeistä  (Luettu 29921 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Rosewater

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« : Joulukuu 14, 2002, 11:36:09 »
Tämä ei liity suoranaisesti kirjoihin, mutta koska kirjanmerkit ainakin minulle ovat olennaisia kirjojen luvun apuvälineitä, uskaltauduin postittamaan tämän kirjapalstalle. :)

Kirjanmerkki on lukutoukan paras ystävä! :) "Harrastaako" kukaan muu kirjanmerkkejä? Minä en varsinaisesti keräile niitä, mutta onhan niitä vuosien varrella kertynyt, koska kaikki tietävät minun lukevan paljon.

Moniin kirjanmerkkeihin kyllä menee hermot: ne joko luisuvat pois kirjan välistä, jos kirjaa kuljettaa laukussa tai tekevät jälkiä sivun yläreunaan, jos ne kiinnitetään siihen. Siitähän kirjastotädit eivät pidä. ;) Itsekin olen suhteellisen tarkka kirjoistani.

Kesällä ostin Vammalan kirjatapahtumasta ehdottomasti parhaan koskaan "tavanneeni" kirjanmerkin. Se toimii samalla periaatteella kuin esim. päiväkirjoissa ja joissakin vanhemmissa kirjoissa valmiina olevat nauhat, joilla voi merkitä sivua, jolle on jäänyt. Kirjanmerkkini on hieman solmion mallinen. Se kiinnitetään kirjan taka- tai etukanteen. Sen jälkeen kirjanmerkin "roikkuva osa" laitetaan sen aukeaman väliin, johon on jäänyt. Pehmeäkantisia kirjoja luettaessa merkkiä ei juuri voi käyttää, koska kannet ovat niin ohuet, ettei merkin kiinnitys"solki" pysy. Aina muulloin se on mahdottoman kätevä! :)

// Siivosin topicin 11.1.2011. Välttäkäähän pelkkiä listauksia ja kertoilkaa kokemuksistanne ja erilaisten kirjanmerkkien eroista! :) -Zenz
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2011, 20:46:40 kirjoittanut Zenzibar »

Ceassa

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #1 : Joulukuu 14, 2002, 12:56:00 »
Itse olen nimennyt kirjanmerkin virkaan parhaalta ystävältäni syntymäpäivälahjaksi saamani vaaleanpunaisen läpyskän, joka toimii samalla myös viivoittimena, mutta sen saa kätevästi väännettyä kirjan väliin siten, ettei se pääse luiskahtamaan pois. Jos kirjanmerkkiä ei jostain syystä ole joskus saatavilla, niin silloin tungen sivujen väliin ihan mitä vaan käteen sattuu, kauppakuitteja, pyyhekumeja, kouluvihkoja tai sitten vain kylmän rauhallisesti taitan sivun reunaan pienen merkin. ^^

Poissa piip

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
    • LJ
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #2 : Joulukuu 14, 2002, 16:53:27 »
itse suosin eniten tätä sivun ylä- tai alakulman taittamista.
Se vaan tulee helpoiten. Minulla on kylläkin sellainen oranssista (angora tyyppisestä) langasta letitetty pätkä joka kulkee aina joskus kirjojen välissä mutta sitten saatan aloittaa toisen kirjan ja merkki unohtuu sinne ja..
Minulla oli Potteraiheinen postikortti (se luultavasti tuli muinoin viisastenkiven mukana) mutta kun minulla on huono taipumus pureskella tavaroita se tuhoutui siinä lukiessa. Sitten kun lopetti lukemisen tajusi että kortista ei enää ollut mitään jäljellä ja se jouti roskikseen.

Mutta serkullani on hauska tapa. Se lukee koko ajan ja aina kun joutuu keskeyttämään lukemisen serkkuni ottaa ensimmäisen tavaran jonka saa käsiinsä ja pistää sen kirjan väliin. Millloin on kynä, nukke, kuitteja,muu roska tai jotain muuta kirjan välissä. Kun serkkuni mielestä kirjoja ei saa taitella kun ne kirjastotädit voi suuttua.. ääh.

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #3 : Joulukuu 19, 2002, 11:02:19 »
Ennen minulle kävi kirjanmerkiksi ihan mikä vain. Karkkipaperi, kuitti tai muu vastaava. Olenpa löytänyt vanhan todistuksen ja kadonneen kuukausiraportin kirjan välistä toimittamasta kirjanmerkin virkaa. Mutta nykyään kun lainailen suurimman osan kirjoista koulun kirjastosta, tulee niissä mukana erittäin kätevä lainauskuitti jota voi käyttää kirjanmerkkinä.
  Omissa kirjoissa on pakko käyttää kaverilta saatua kirjanmerkkiä, jonka hän teki ihan itse uskonnontunnilla. Siinä on semmoinen sydän joka toimittaa klemmarin virkaa, ja loppuosassa on sananlasku Raamatusta (minä tykkään sananlaskuista...)

"Ystävän rakkaus ei koskaan petä.
 Veli auttaa veljeä hädän hetkellä"
17:17
Mens agitat molem.

Poissa noorap

• Vuotislainen
  • maanantai
    • kiina-blogi
  • Tupa: Korpinkynsi
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #4 : Joulukuu 20, 2002, 22:32:59 »
*katsoo kirjaa, joka on puolittain pöydän päällä kannet ylöspäin, eikä uskalla kertoa sen nimeä peläten fanaatikkojen hyökkäystä pelastamaan kirjaa* Öh.

Minä luen, ehkä melko paljonkin, ennen enemmän, nykyään hiukan vähemmän. Juuri koskaan en ihmeellisempiä kirjanmerkkejä ole jaksanut käyttää, sen sijaan johonkin neljänteen luokkaan asti taittelin sivuja hiirenkorville. Nykyään se on jäänyt. Nykyään kirjat ovat auki, kannet ylöspäin pöydillä, lattialla tai sängyssä. Tai sitten niiden välissä on vanha kauppakuitti, tai jokin pikkuinen lappunen, tai jotain muuta. Lappusia, jotka ovat osuneet käteen oikealla hetkellä.

Minulle kirjanmerkkien suurin vika on juuri siinä, että minä en koskaan löydä niitä oikealla hetkellä. Minulta ne ovat aina kateissa silloin, kun niitä tarvitaan. Silloin kun ei tarvita, niin aina jostain löytyy jokin kirjanmerkki, jonka sitten laitan muka talteen, kadottaen sen vain uudestaan. Minä en vain kykene pitämään niitä tallella.

Lisäksi minun lappuseni, silloin kun ne ovat lappuja, eivät katoa kirjan välistä. Cd-kotelot, kumit, kynät sun muut, joita myös joskus käytän katoavat. Kauppakuitit pysyvät tallella kirjan välissä.
oho typosin mun nickin :OO

Misha

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #5 : Joulukuu 21, 2002, 17:45:25 »
Kirjanmerkkejä ei tule käytettyä, jos on jatkuvasti kesken ainakin neljä kirjaa yhtä aikaa. Vähän aikaa käytin Aragornia esittävää Sormusten herra- keräilykorttia, mutta se unohtui kirjan väliin kun palautin sen kirjastoon. Jätän kirjat aina ylösalaisin, olivat ne omiani  tai ei. Pokkareista taitan kulman, koska niiden selkämykset alkavat äkkiä hajota.

Kirjanmerkkien tekeminen on kivaa. Niitä on kivaa antaa lahjaksi. Ne ovat hienoja. Minä vain en koskaan käytä niitä. Nytkin laatikossa olisi kolme joskus lahjaksi saatua kirjanmerkkiä ja yksi omatekoinen Gravitation-merkki (ihanasti hymyilevä Yuki - me wants...). Niiden käyttämisessä vain on jotain mahdotonta. Se saa lukemisen tuntumaan niin viralliselta: Nyt aloitan lukemaan. Nyt lopetan lukemisen.

Ainakin yksi kirja kulkee mukana joka paikkaan, tosin kotona joka huoneesta löytyy ainakin yksi valmiina odottamassa. Kun syön, luen kirjaa. Kun katson telkkaria, luen kirjaa mainoskatkon aikana ja jos ohjelma on tylsä. Kun olen netissä, luen kirjaa odottaessani koneen käynnistymistä ja sivun latautumista. Ei kai voi olettaa, että muistaisin aina ottaa kirjanmerkin mukaan? Sitäpaitsi jos kirjaa ei ehdottomasti saa turmella, pöytäliinat ovat aina olemassa...

Minä olen ainakin yrittänyt parantaa tapani. Ostettuani A4-kokoinen, pehmeäkantisen, hyvin pienitekstisen The Complete Works of Oscar Wilden tajusin, että en lukisi sitä kerrallaan kovin monta sivua, joten suurimpaan osaan sivuista jäisi ikävä jälki. Ylösalaisinkaan en uskaltanut sitä jättää liimausten pettämisen pelossa. Siispä tein itselleni enemmän tai vähemmän hienon kukkaiskirjanmerkin, joka asuu nyt opuksen välissä. Vielä en ole päässyt niin pitkälle, että käyttäisin kirjanmerkkejä muidenkin kirjojen välissä. Toisaalta olen havainnut ikävän ilmiön, että kirjat, joissa käytän kirjanmerkkiä, jäävät useammin kesken. Joko kirjanmerkillä on tosiaan maagisia lukemista virallistavia vaikutuksia tai käytän sitä vain kirjoissa, joiden tiedän jo valmiiksikin olevan raskaslukuisia.

Poissa Mista Isilmë

• Vuotislainen
  • Pottermore: RuneStar9848
  • Tupa: Luihuinen
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #6 : Tammikuu 04, 2003, 20:30:13 »
Mulla on kolme 'virallista' kirjanmerkkiä, itsetekemäni, jossa on punaisia kiemuroita ja niiden päälle on maalattu kiinankielinen kirjoitusmerkki joka tarkoittaa 'taivasta' ja sen alla sana taivas, se on lempparini, kaikki Kiinaan liittyvä on mielenkiintost ^-^, sit on semmonen kortti, missä on laukkaava hevoslauma, hepat on ihquja ^-^ (myöntää olevansa hevoshullu) ja sit semmonen söötti kortti, missä on joku runo, 'Maut maista, ääniä kuule, ota selvää, älä vain luule...'. Käytän noita aina kun muistan, tai aina kun löydän ne... ^-^ Pöydälläni vallitsee yleensä kaatopaikkaa muistuttava kaaos... ^-^ Useimmiten kirjanmerkkinä toimii kuitenkin joku paperinpala... Ja jos mitään ei löydy, niin jätän kirjan 'mahalleen' pöydälle... (äitillä on siitä omia mielipiteitään, mutta vielä enemmän sivujen taittelusta... mun äitillä on itseasiassa paljon mielipiteitä joka asiasta... -_- ei kivaa...)

Poissa Morgan

• Hirnyrkki
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #7 : Tammikuu 05, 2003, 20:18:05 »
Kirjanmerkkeinäni on toimineet aikojen saatossa niin talouspaperit kuin CD kotelot.

En saa koskaan pidettyä mitään kovin pitkään, merkit tulevat ja menevät, kuten kirjatkin.

Yleensä se, mikä on lähinnä aloittaessani lukemaan jotain kirjaa toimii kirjanmerkkinä lukuajan. Sitten se on toimittanut virkansa ja joutuu roskiin (mikäli ei ole nyt mikään kovin tärkeä, arvokas yms.)

Olen jopa ostanut muutaman hienomman merkin jotta ei tarvitsisi repiä niitä aina jostain, mutta onkohan noista ostetuista merkeistä yksikään tallella? Hmm. Ei.

Mandy

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #8 : Tammikuu 06, 2003, 17:07:37 »
Minä askartelin pienenä tarhassa kirjanmerkkejä. Niitä oli kiva tehdä, mutta en minä niitä koskaan käyttänyt. Annoin niitä tutuille lahjaksi. Minulla oli joskus sellainen nahkainen kirjanmerkki, jota käytin usein. Se on ollut hukassa jo melkein kaksi vuotta.

Nykyään minä isken kirjan väliin vain jonkin paperin palan tai kuitin tai mitä vaan ensimmäiseksi löydän.

Kirjaston kirjoissa näkee aika usein lyijykynällä tehtyjä merkintöjä ja taitettuja kulmia. Itse en ole koskaan "turmellut" yleisessä käytössä olevia kirjoja.

Päiväkirjassani on sellainen naru, joka laitetaan sivujen väliin. Se on todella kätevä.

annii

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #9 : Helmikuu 07, 2003, 17:55:12 »
Mikään ei voita sitä, kun kylmänä, raikkaana talvipäivänä kävelee auringonpaisteessa koulusta kotiin ja voi kaikessa hiljaisuudessa kaivautua omaan sänkyynsä peittojen alle, hyvän kirjan, mustaherukkateemukillisen ja suklaalevyn kanssa. Johtuen tavastani syödä maitosuklaata lukiessani, kirjojeni välissä on paikasta kertomassa suklaalevyn käärepapereita, niin fazerin sinisen- kuin maullisesti sekä eettisesti paremman, myös reilusti kalliimman reilun kaupan suklaan kääreitä.

Nelli

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2003, 18:03:07 »
Yleensä käytän kirjanmerkkinä sitä mikä ensimmäisenä osuu käteen. Se saattaa olla pieni repäisty paperin pala taikka sormus taikka kaukosäädin. Mikä tahansa, jonka voi laittaa kirjan väliin. Tai sitten yksinkertaisesti (tai vähemmän..) pistän vain mieleeni luvun/sivun numeron, johon jäin. Tämä tietysti joskus saattaa aiheuttaa hankaluuksia.. :P

/muok.
Aih.. Miten satoinkaan unohtaa. Kirjan kulmia ei saa taittaa! Ei missään nimessä. Se ärsyttää minua suunnattomasti, jos esim. jossain kirjaston kirjassa on näin tehty..

Poissa Freya

• Green Dragonflight
  • Vuotislainen
  • + The Song of Life +
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2003, 18:24:30 »
Minulla on kaksi sellaista kunnollista kirjanmerkkiä, jotka olen molemmat tehnyt itse joskus yläasteella. Toinen on pelkkää paperia, johon olen piirtänyt yhdestä roolipelistä kaikkien päähenkilöiden naamat ^.^ Toinen on violettia pahvia, johon liimasin lehdestä leikatun Hedwigin kuvan, ja johon töhersin mustalla tussilla mustaa tulta. *Hedwig palaa! Ääk!* Molemmat on päällystetty kontaktimuovilla, of course, jotta ne eivät olisi heti repaleina ^^

Niitä käytän yleensä silloin kun luen Pottereita, (ei minulla juuri muita hyviä kirjoja olekaan) mutta joskus saatan käyttää vain tavallista, tyhjää paperia jos merkit ovat jostain syystä hukassa tai molemmat ovat käytössä.
I've been fire, fed by the four winds. I've been water in the stream. And a drop of dew on the culm.
I've been clay in the hands of a potter. I've been rosin of a tree, and a leaf, by the breeze carried away.

Manteli

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #12 : Helmikuu 22, 2003, 18:32:15 »
Mä en kai myöskään osaa käyttää "kunnon" kirjanmerkkejä. Yleensä siellä välissä on tyhjä muistilappu, ei sen kummempaa. Jostain löytyy kyllä jotain kirjastosta saatuja lappuja, Potter-kirjanmerkki (epäkäytännöllinen) ja jopa yksi kankainen nallemerkki (suloinen, mutta toivottoman epäkäytännöllinen ja näyttää huvittavalta TSH:n ja Täällä Pohjantähden alla-kirjojen välissä)  En ole koskaan ihmeemmin taitellut kulmia, minusta se ei ollut pienenä sopivaa, enkä sitä sitten oikeastaan aloittanutkaan... :roll:

Adrianna

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #13 : Maaliskuu 28, 2003, 21:16:58 »
Oioi. Kirjanmerkit on ihania ^^

Itse käytän tällä hetkellä tuollaista nalle Puh aiheista (itseasiassa siinä komeilee kylläkin Ihaa), melko tavallista lätyskää, jonka päästä sitten lähtee mintunvihreä narunpätkä, joka taasen päättyy tupsuun. Tupsulla  onkin sitten ikävämpi historia. Kirjanmerkkiä ostaessa se oli sievä ja siloinen. Minä sitten taisin nyplätä tupsua liikaa (jota tosin en kyllä myönnä), koska eräänä päivänä se otti ja irtosi. Rikki, poikki, hajalla. Järkyttävää. Niin, todellakin.

Toisinaan käytän kuitteja, paperinpaloja ja muita käteen sattuvia ja tarpeeseen sopivia esineitä. Tapana on kuitenkin ängetä sinne asioita, jotka sitten unohdan, enkä löydä kun tarvitsisin. Äh.

Koirankorville sanon ei. Hyi olkoon, siihen en sorru.

Hilkka

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #14 : Maaliskuu 28, 2003, 23:02:09 »
Minulla on tammikuisen Egyptin-matkani jäljellä pino papyruskirjanmerkkejä, joita kaikki basaarikauppiaat jakoivat hyvän myyntionnen toivossa. Jostakin syystä kaikki iskivät minulle aina Nefertite-merkin yhdessä nopean kosaisun kanssa, eli Nefertitejä minulla on useampiakin kappaleita. Olihan hän tosiaan kaunis nainen, joten ihan somia ovat kirjanmerkkinikin :roll:

Kaikeksi iloksi egyptiläiset merkit ovat osoittautuneet oikein hyviksi käytössä. Sopiva koko ja hyvä pinta takaavat paitsi oikean paikan löytämisen nopeasti myös kirjanmerkin pysymisen oikeassa paikassa. Hyvä puoli useammissa samanlaisissa merkeissä on myös se, että niitä riittää kaikkien kirjojen väliin silloin minulla on useampi kirja syystä tai toisesta kesken. Olen jo hyvin kiintynyt papyruksiini :)

Irvikissa

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #15 : Maaliskuu 31, 2003, 16:13:38 »
Tunnustan omistavani yhden kirjanmerkin, jota on ollut tarkoitus käyttää, mutta se on aina käden ulottumattomissa. Kyseessä on hai, josta lähtee punainen nauha ja se hai jää sivujen yläpuolelle vaanimaan :D  Daysta ostettu.

Yleensä en tosiaan muista käyttää merkkiä, joten jätän kirjan auki lattialle kannet ylöspäin, tai taitan yläkulmaan pienenpienen merkin. Tosin viimeksi mainittua harrastan nykyään paljon vähemmän kuin ennen.

Kirjan pitää olla luetun näköinen, uusi kirja ei edes pysy kunnolla auki, jollei sen selkämyksiä "rusauta" auki, joka saa vannoutuneimpien kirjafanien niskakarvat pystyyn. Onneksi lainaan yleensä jo käytössä kuluneita kirjoja, ettei tarvi kantaa huolta siitä turmeleeko upouuden kirjan vai ei.

Astaldothoniel

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #16 : Maaliskuu 31, 2003, 22:22:56 »
Minä sain muutamia vuosia sitten ihanan Aarikkan kirjanmerkin, siinä on nyörin molemmissa päissä sellaiset puulammas silhuetit. Sitten kirjakerhoista on tullut ainakin kolme läpyskää, yksi on sellainen jossa on Harry Potter toisella puolella ja toisella Universumin tomu trilogian kirjojen kansien kuvat. Yksi on Book Avenuesta ja siinä on sellaisen Ankka taulun kuva ja teksti tyyliin "Vaihda viihteelle -pysy siellä."

Siinävaiheessa kun kirjoja on samaan aikaan kesken niin monta että kirjanmerkit loppuvat kesken, laittelen kirjojen väliin lainauskuitteja, kauppakuitteja ym papereita.
Käytän siis aina kirjanmerkkiä  :D

Poissa Annatar

• Vuotislainen
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #17 : Huhtikuu 23, 2003, 21:04:45 »
:D hauska aihe!
Minä teen kirjanmerkkini itse. Joko tietokoneella tai käsin. Joihinkin kirjoihin, esim Pottereihin, teen aivan omat kirjamerkit, joissa lukee kirjan nimi. Sikkinauhat  ovat olennainen osa kirjanmerkkiä.

Joskus, jos ei satu olemaan käsillä oikeaa kirjanmerkkiä, nappaan pöydältäni jonkun lappusen. Sitten on ärsytävää etsiä kohtaa, jossa menee, koska pieni lappu uppoaa sivujen joukkoon.
I probably still adore you with you hand around my neck

Pannumyssy

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #18 : Huhtikuu 24, 2003, 10:28:47 »
Kirjanmerkkejä en harrastanut, ennen kuin eräs ystäväni antoi minulle sellaisen lahjaksi. Kovin olen kiintynyt tuohon pieneen asiaan, valkoiselle pohjalle on kirjoitettu upealla käsialalalla nimeni ja siinä vieressä on sinertävä, savuava noidankattila. Ihana.
Sieltä ylhäältä lähtevät kaksi toisiinsa kiedottua narua, sininen ja punainen.

Käytän myöskin paljon tuota taita kulma - tekniikkaa. Olen vain niin kangistunut siihen.

Poissa Sarah Musta

• Lucius
  • Henkihörhö
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #19 : Huhtikuu 24, 2003, 12:21:37 »
Ei voi sanoa, että harrastn niitä, mutta on niitä siunaantunut, milloin mistäkin. Tuoreimman sain poikaystävältä pääsiäislahjaksi, sellainen muovitettu, jossa on Nalle Puh ja punainen ilmapallo, se on suloinen.

englannissa myydään ihani nahkaisia kirjanmerkkejä, joita olen haalinut monestakin kaupungista, sitten niitä on lukuisten eri kirjojen välissä, luen siis kirjan ja jätän merkin sen väliin, koska niitä on niin monta.

Ehdottomasti eniten erilaisia kirjan merkkejä on rippi raamatun välissä, niiden avulla löydän toivomani kohdat helposti. On kortteja jos jonkinlaisia, isoja ja pieniä, kristiinuskoon liittyvillä aiheilla ja ilman. Varmasti paran on kuitenkin Uuden ja Vanhan Testamentin välissä oleva Nalle Puh merkki, jossa lukee "This looks lika thoughtful spot to rest". Suloinen Milenen piirtämä Puh istuu kivella ja katselee sudenkorentoa.

Kulmia en koskaan taita, tahdon pitää ki9rjani taittamatoomina. Lainatessani jotain kirjaa kavereille, sanon aina, että ei teitella kulmia, aina olen siistinä takaisin saanut, vaikka tiedän,e ttä muutama ystävistä omia kirjoja lukiessaan taikkaa aina sen sivun, jolla jäi.
I'm not evil, I'm just better than you

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #20 : Heinäkuu 29, 2003, 15:34:26 »
Kirjanmerkkejä, jeah!

Omistan kirjastosta saaman kirjanmerkin, jossa lukee jotain, että kirjasto on mielen apteekki...  
Sain tädiltäni sellaisen nahkaisen kirjanmerkin, joka on ostettu Stradford-upon-Avonista (jos sen paikan nimi tuo nyt olikaan...). Se ei ole ollut vielä käytössä...
Pari vuotta sitten tein Potter-merkin, eli siinä on VK:n kansikuva ja teksti "Muista lukea Potteria!".  
Ja tässä parin kuukauden sisällä olen tehnyt kaksi merkkiä, joissa on kummassakin Tom Feltonin kuva (toisessa omana itsenään ja toisessa Dracona).
Kirjanmerkeiksi kelpaa paremman puutteessa myös lainakuitit ja kauppakuitit. Ja jotkut epämääräiset paperinpalaset joissa on kaikenmaailman kirjoituksia menevät myös.

Sivujen kulmien taittamisesta en tykkää. Kyllä se kirja tulee muutenkin kuluneen näköiseksi kun kolme vuotta lukee ahkerasti, nim. "kokemusta on".

Ja pian taas varmasti teen uuden kirjanmerkin, kun keksin erilaisia iskulauseita ja löydän heinoja kuvia...

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #21 : Lokakuu 20, 2003, 18:52:14 »
yleensä käytän kirjanmerkkina kirjastosta saatavaa kuittia, mutta on minulla myös sellainen panda-myynnistä saatu, jossa toisella puolella lukee Harry Potter ja toisella puolella on Philip Pullmanin Universumien tomu-trilogia, kirjojen kuvat yms..
joskus kiireessä saatan myös jättää kirjan auki teksti alaspäin pöydälle, kun merkki on hukassa tai en ehdi sitä laittamaan.
en kauheasti välitä, mikä kirjani välissä osoittaa paikkaa, mutta Liekehtivällä pikarilla mulla on oma kirjan merkki,jossa lukee se Iseeviot rimpsu, joskus sinne jäänyt ja sitä käytän aina... nyt en kyllä tiedä missä se on kun kirja on siskon kaverilla lainassa. *kauhistuu ja kipittää etsimään kirjanmerkkiään*
Humor me.

Dwal

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #22 : Lokakuu 22, 2003, 14:21:31 »
Tässä oli pari vuotta sellaista tyyntä kautta, en oikeastaan lukenut juurikaan kirjoja. Luultavasti johtui lukiosta ja siitä, että minulla oli "paljon" tekemistä. Ja sitten kun jäi vapaata aikaa, niin ei sitä ainakaan lukemisen kanssa kuluttanut. Silloin harvoin kun jonkun kirjan joskus luin, se oli aina kansipuoli ylöspäin avoimena pöydällä, jos en sitä lukenut.
Nyt olen kuitenkin löytänyt viimeisen puolen vuoden aikana lukuharrastukseni uudelleen. Se on johtanut myös siihen, että tarvitsen jonkinsorttisen kirjanmerkin. Ensin käytin poikaystäväni valokuvaa, koska se ärsytti häntä suunnattomasti *virnistää veijarimaisesti*. Nyt kuitenkin kun olen tänne Joensuuhun muuttanut, olen ripustanut kyseisen kuvan paikkaan, josta voin sitä aina tietokoneella istuessani katsella. Täytyi siis keksiä jostakin uusi kirjanmerkki. Löysin sitten yhden paperilappusen nimikkolappuvihkostani. Kyseiseen paperiin olen joskus tuhertanut viestin:

SKANNAA!
jos joskus vain viitsit.

Se on kulkenut jo monen monituisen kirjan kanssa mukanani. Oikeastaan olen oikein ylpeä siitä, se on kuitenkin ensimmäinen varsinainen "virallinen" kirjanmerkkini. Tätä ennen olen käyttänyt vain epämääräisiä paperisuikaleita tai *nolo* taitettua kirjankulmaa, tai sitten jo edellä mainittua keinoa. Myös kirjaston kuittia olen joskus käyttänyt, mutta se on yleensä niin pieni (en lainaa useita kirjoja kerrallaan), että se tahtoo vain hukkaantua. Lainasin maanantaina yhden kirjan, ja olen jo nyt onnistunut hukkaamaan kuitin, jossa lukee se kirottu palautuspäivä... *tuhahtaa*

Lux

• Ankeuttaja
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #23 : Maaliskuu 25, 2004, 08:32:45 »
Hih, tämähän mielenkiitoinen aihe!

Minulla on oikeastaan yksi sellainen kirjanmerkki, joka on yleisimmin käytössä. Se on sellainen muovinen, jossa on koala. Ystäväni toi sen minulla Thaimaasta.

OotP:n välissä minulla on pieni pala talouspaperia! :D En oikein muista, että miksi se toimii kirjanmerkkinä, mutta siellä se vaan on.

LotRin välissä minulla on nyt neljättä vuotta A4-arkki taitettuna neljään osaan, ja siihen olen näiden neljän kirjanomistus vuoteni aikana rustaillut pieniä muistiinpanoja, riimuja ja sen sellaisia.

Tuon muovisen kirjanmerkin kanssa ei pysty laittamaan kirjoja laukkuun, koska se sivun reuna taittuu silleen huonosti. Sitä käytän siis vaan "pöydällä". Missän nimessä en taita sivuja, ja paasaan kavereillekkin (jos he uskaltautuvat lainaamaan minulta jotakin), että sivuja ei sitten taitella, ja irtokannet otetaan pois lukemisen ajaksi.

Poissa suosanteri

• Vuotislainen
Kirjanmerkeistä
« Vastaus #24 : Maaliskuu 25, 2004, 18:40:28 »
Minulla on 3 kirjanmerkkiä...koska keskimäärin kaksi ajelehtii sillä hetkellä jossakin epämääräisessä tilassa. Yksi on tehty kahdesta nahanpalasta joiden väliin "hännäksi" on laitettu erään festarin kangaskuituinen ranneke. Toinen on puinen pinni jonka väliin sivu jää. Koristeena on  pöllön siluetti. Kolmas on jäljitelmä vanhasta mainoskortista. Siinä Sherlock Holmes päättelee Watsonille ohikulkevan henkilön selvästi tarvitsevan JUURI NIITÄ muroja aamiaisekseen. Tämän kirjastonhoitaja pelasti unohdettuani sen kirjan väliin.
Ympyrän pinta-ala neliömetreinä ?