Titanic. Olen aikonut kauan jo kommentoida tänne, mutta aina on aikomiseksi jäänyt.
Mutta siis, elokuvaan. Kuinkakohan monta vuotta vanha tämäkin leffa sattuu olemaan? Varmasti monta. Se on suoraan sanoen legenda. Niin itse tämä tapahtuma, kuin elokuvakin.
Muistan kuinka eräs kaverini sai Titanicin lainaan serkultaan joskus kun olimme ensimmäisellä luokalla. Kaverini äiti soitteli aina minun äiskälleni, että saahan teidän tyttöne varmasti katsoa elokuvan. Ja sitten katsoimme elokuvaa silmät ymmyrkäisinä, ja ystäväni äiti peitti silmämme ns. "pahoissa kohdissa." Niin, SAATTAA SPOILATA esimerkkinä Jackin ja Rosen legendaarinen autokohtaus. Muistan, kuinka tämä oli tosi jännä leffa ja sitten kehuskelimme muille kavereille että "hahah, mepä ollaan katottu Titanikki." Sellaista silloin.
Parasta Titanicissa on... hmm. Kaikki? No okei, ehkäpä musiikki, tunnelma, tarina ja lukuisat muut kohtaukset. Leonardo DiCaprio on syötävän suloinen, ja samalla Jackin ja Rosen rakkaustarina hipoo jo Romeota ja Juliata. Kate Winsletkin sulautuu upeasti rooliinsa. Surullisin ja koskettavin kohtaus on juuri se, jossa Rose (Spoilaa) huutaa jäätyneen Jackin nimeä, kunnes päästää tämän veteen. Ajatelkaa, kuinka kamalaa olisi jäätyä kuoliaaksi. Ja sen kaiken Jack teki Rosen tähden... tämä Rosen tuleva aviomies (vai oliko hän jo?) olisi varmasti itsekeskeisyyttään tyrkännyt Rosen veteen ja hypännyt itse sille lautalle. XD
Mutta siis. Koskettava, ihana, elokuva-johon-ei-ksokaan-kyllästy ja muutenkin kaikkien Oscariensa arvoinen. Celine Dionin My heart will go on- kappale on maailman kaunein rakkauslaulu, ja on juuri niin ihana Titanicissa. Joo, en osaa muuta kuin toistella ihanuutta.
Parhaita henkilöitä ovat Jackin kaveri (en muista nimeä, en ole pitkään aikaan katsonut) ja Jack itse.
Aloin myös itkemään kohdassa, jossa kaksi vanhusta, nämä mummo ja pappa jäivät sänkyihinsä hyttiinsä, makasivat siinä sängyllä, odottaen veden nousua ja kuolemaa. Käsikkäin. Se oli oikeasti koskettava.
Monesti Titanicia katsoessani alan miettimään, mitä olisin itse tehnyt. Olisinko jäänyt laivaan, odottanut kuolemaa, vaiko hypännyt täpötäysiin pelastusveneisiin? No, ainakin olisin odottanut että kaikki muut naiset olisivat päässeet veneisiinsä, minä sitten viimeisenä jos tilaa olisi jäänyt. Hah, nyt ajattelen näin, mutta siellä laivalla olisin varmasti ollut siinä hädässä itsekeskeisempi kuin kukaan muu.
Eli täytyy sanoa, että yksi maailman parhaista elokuvista. Ei muuta.