Ensinnäkin suosittelen Gilbert Grapea. Toivottavasti kukaan ei ole minua ennen jo maininnut tätä, kyllä minä selasin kaikki suurinpiirtein lävitse, mutta jos nyt on jäänyt huomaamatta niin, oho.
Voi ei, minulla ei ole takakantea apuna, nyt täytyy ihan itse yrittää väkertää jonkinlaista esittelyä.
Pääosaa (Gilbert Grapea) näyttelee Jhonny Depp. Toisessa suuressa osassa (Arnie Grape) näyttelee Leonardo DiCaprio. Muiden näyttelijöiden nimiä ei nyt valitettavasti tule mieleen. Elokuvan on ohjannut Lasse Hällström .
Elokuva kertoo tästä Gilbert Grapesta, joka hoitaa lihavaa äitiään, ja kehitysvammaista veljeään sekä muuta perhettään (ja heidän taloaan). Gilbertillä on Arnien lisäksi isoveli, joka on lähtenyt kotoaan, isosisko (Lucy) ja 15 vuotias pikkusisko (enmuistanimeä). Gilbert on töissä pienen kylän ainoassa ruokakaupassa.
Kylän poikki kulkee joka vuosi karavaani, ja Gilbert ja Arnie käyvät aina katsomassa sitä. Tänä vuonna yksi karavaanin autoista menee rikki, ja sen asukkaat joutuvat jäämään kylään, kunnes saavat osan joka on vialla. Asuntoautossa asuu tyttö (nainen), Becky, ja hänen isoäitinsä, joka kehuu aina Beckyn ulkönäköä. (Oho, nyt eksyin sivuraiteille ^^)
Arnie on täyttämässä 18 vuotta, vaikka hänelle oltiin luvattu elinaikaa ainoastaan kymmenen vuotta.
Nyt he ovat järjestämässä Arnielle suuria syntymäpäiväjuhlia.
Siinäpä se niin, etten paljasta täysin sitä leffaa. Se on oikeasti loistava leffa, vaikka se ehkä tuossa kuvailtuna kuullostaakin vähän ei-niin hyvältä.
Minun on paljastettava vielä yksi juttu siitä leffasta, mitä jotkut ei välttämättä halua kuulla, joten...
Neehrep äsi no tynättrih äsnesti.
En voinut hillitä itseäni. ^^
Suosittelen vielä Amadeusta, josta kirjoitan pidemmästi vielä myöhemmin. Nyt on kiire. :)
// Nyt ei ole kai niin kiire, joten ehdin kirjoittaa lyhyen esittelyn Amadeuksesta. Ja nyt minulla on takakansi apuna. Mutta voi voi, se on Englanniksi, enkä nyt selvittele sitä, joten minun on vain näin nopeasti kerrottava siitä, omin sanoin. (Ääk!)
Elokuva kertoo Mozartista. Näyttelijöitä ovat mm. Tom Hulce ja F. Murray Abraham. Elokuvan on ohjannut Milos Forman.
En nyt mitenkään erityisemmin kerro elokuvan kulusta, sanon vain, että elokuva kertoo kateudesta: siitä, miten toinen säveltäjä on kateellinen Mozartin paremmista taidoista, ja siitä, mitä se saa aikaan, niin Mozartille, kun hänelle itselleenkin.
// Niin, minähän en tiedä tämän leffan ohjaajaa (tiedän, en muista) tai näyttelijöitä, muuta kuin että siinä näyttelevät ne Beatlesin tyypit, mutta suosittelen silti: A Hard Day's Nighthan se varmaan oli. Hauska leffa, joka kertoo yhdestä Beatles-yhtyeen päivästä. Tai minusta se oli vain yhdestä päivästä, mutta minähän en sitä oikein tiedä, kun katsoin sen puoliunessa aamulla, enkä oikein jaksanut ymmärtää siitä mitään, mutta nauraa jaksoin. ^^