Minä olen pitänyt Capaldin Tohtorista kovasti. Uskaltaisin jopa väittää tämän olevan suosikeistani toisella sijalla, mikä on aika kiinnostavaa, kun tämä tuntuu olevan tarkoituksellinen vastakohta suosikilleni (Matt Smith). Capaldin Tohtorin kuiva huumori, kärttyisyys ja "ihan sama" - asenne jotenkin vain iskevät. Hahmo on kuitenkin edelleen sankarillinen, eikä ole koskaan epämielyttävän ilkeä tms. joten tätä jaksaa edelleen seurata tarinan pääsankarina. Kolmen ylihilpeän pomppijan jälkeen oli myös ihan tervetullutta tuoda seuraavan Tohtorin jalkoja lähemmäs maata.
Sen myönnän, että tämä tuokkari ei ole kokonaisuutena ollut kovin ihmeellinen. En nyt menisi tätä missään muodossa huonoksi haukkumaan, sillä jokainen jakso on jaksanut vähintään viihdyttää ja mukaan on mahtunut muutama suorastaan erinomainen hetki. Isoin ongelma, ainakin minun mielestäni, on Clarassa. Aiemmin tätä sieti, kun tämä jakoi valokeilan Smithin kanssa, mutta nyt kun Tohtorista on pyritty tekemään jälleen etäinen ja mysteerinen, niin Claran harteille on pistetty iso osa sarjan kannattelun painosta. Hahmo on valitettavasti niin tylsä ja yksiuloitteinen, ettei tämä jaksa kiinnostaa. Jos tämän roolin olisi antanut Donnalle, Amylle ja Rorylle tai ylipäätään kiinnostavalle kumppanille niin tarinoitten taso nuosisi valtavasti. Claran suhde Dannyn (hahmo, jolla on puupalikan karisma) kanssa on myös täysin kemiatonta pakkopullaa, joka tuntuu olevan mukana ihan vain, jotta stereotyyppiset teinityttöfanit saisivat jotain huokailtavaa nyt kun Tohtori on liian vanha kumppanin ihastuksen kohteeksi.
Toinen iso ongelma on, että muutamia Missyn pikavisiittejä lukuunottamatta, kaikki jaksot ovat olleet varsin itsenäisiä eivätkä ole sisältäneet kummepaa pohjustusta tuleviin tarinoihin. Yksi syy miksi olen pitänyt Moffatin aikakaudesta Daviesin kautta enemmän on miehen kyky tasapainotella monimutkaisia juonilankoja, joiden aukeaminen jakso kerrallaan on pitempään sarjaa katsoneelle erittäin palkitsevaa. Ymmärrän toki, että potentiaalisia uusia katsojia pitää välillä ottaa huomioon, joten voi olla, että Capaldin eka kausi otetaan tarkoituksella siltä osin hitaammin. En silti voi olla kuin hieman pettynyt siitä, että River Song/Silence/Great Intelligence/Trenzalore/Impossible Girl - mysteereistä on menty tähän.