Sain ensimmäiset lasini helmikuussa 2008 18-vuotiaana. Olin äitini mukana, kun hän meni varaamaan itselleen näöntarkastuksen ja katselemaan uusia kehyksiä. Päätin sitten varata itsellenikin ajan, kun en ollut moneen vuoteen tarkistuttanut näköäni. Onneksi varasin, sillä kun sainkin sitten lasit, niin ne helpottivat huomattavasti oloani. Silmä- ja päänsäryt hävisivät, samoin huimaus korkeissa paikoissa. Oikein tuntui miten silmät saivat levätä, kun laittoi lasit päähän. Muistan myös, kun pidin laseja ensimmäisiä kertoja ja miten hassu tunne oli, kun tuntui, että olisin pidempi. Johtui varmasti juuri siitä näöstä.
Minulla oli siis lähinäkö huonontunut ja vasemmassa silmässä oli myös hajataittoa.
Muut suhtautuivat laseihini hyvin, kehuivat kehyksiä ja kyselivät voimakkuuksista yms.
Ensimmäiset lasini ostin Spacesaversiltä kahdet yksien hinnalla. Toiset olivat sellaiset pronssin väriset suunnilleen ja niissä oli sangoissa "olympia-renkaita". Toiset olivat puoliksi vihreät ja puoliksi mustat ja niissä oli pitsikuviota sangoissa. Molemmissa oli alareuna avoin, sillä ensimmäisiä lasejani valitessani itsetuntoni oli vielä melko huono, enkä uskaltanut valita näyttävämpiä kehyksiä. Ihan kivat ne lasit olivat, mutta jo vuoden kuluttua kun itsetuntoni alkoi pikkuhiljaa vahvistua ja aloin löytää oman tyylini, niin ne lasit eivät enää sopineet tyyliini.
Toiset lasini sain jo elokuussa 2009, kun näköni oli sen verran huonontunut. Sillä kertaa ostin lasit Nisseniltä ja uskalsin jo valita paremmin omaan tyyliini sopivat kehykset. Ne olivat pinkit ja sangoissa luki niiden merkki. Alareuna oli tällä kertaa umpinainen.
Nämä nykyiset ostin vuosi sitten, kun näköni oli jälleen kerran muuttunut. Tällä kertaa kuitenkin päinvastaisteen suuntaan, kuin aiemmin. Edelliset lasit olivat korjanneet lähinäköni normaaliksi, mutta kaukonäkö puolestaan oli selkeästi huonontunut. Menin tarkistuttamaan näköni siinä vaiheessa, kun tajusin etten näe pysäkillä ollessani bussin numeroa, ennen kuin se on tarpeeksi lähellä. Silmäsärkyä oli myös muistaakseni.
Olin silloin harjoittelussa ja istuin koneella tekemässä kirjoitushommia. Lopulta silmissä alkoi tuntua niin pahalta, että oli pakko ottaa lasit pois. Muutenkin siinä vaiheessa tuli huono olo. Tuskailin siinä sitten, että tulisivat jo ne uudet lasit ja onneksi niistä tulikin saapumisilmoitus samana päivänä. Taas kaikki ne oireet hävisivät, kun sain uudet lasit käyttöön.
Ostin nämä Instumentariumista joulun jälkeisestä alennusmyynnistä, eikä maksanut kuin vähän päälle 170€ koko systeemi. Nämä ovat tummanliilat ja sangoissa on sellaiset jännät vaaleat kuviot ja neljä pientä timanttia ja niiden välissä lukee kehyksien merkki. Näissäkin on alareuna umpinainen, kun olen nyt tykästynyt sellaisiin malleihin.
Näistä olen tykännyt varmaan eniten, kun nämä sopivat tähän astisista laseistani parhaiten tyyliini. Nykyään valitsen tasan sellaiset kehykset jotka tuntuvat mukavilta päässä ja jotka näyttävät mielestäni kivoilta, eivätkä tietysti maksa mansikoita, enkä niin kuin ensimmäisiä kehyksiäni valitessani, kun ajattelin lähinnä "mitä muut näistä ajattelevat".
Kävin muutama viikko sitten tarkistuttamassa taas näköni, kun syksystä asti on taas alkanut olla oireita ja taas pitäisi ostaa uudet lasit, kun kaukonäköni on huonontunut. Lähinäkö oli muistaakseni pysynyt ennallaan. Nyt ei tosin ole niin kiire ostaa uusia, kun pärjään näillä vielä ihan hyvin. Oireet eivät ole läheskään niin voimmakkaita, kuin edellisillä kerroilla.
Kovasti ne yrittivät minulle piilolinssejä kaupata. Kysyivät varmaan kolme kertaa näöntarkastuksen aikana haluanko piilolinssit, vaikka joka kerta vastasin "ei". Olen tottunut laseihin ja ne on helppo aamuisin vain laittaa päähän, kuin alkaa kiireessä (mitä aamuni usein ovat) sörkkimään piilareita silmiin. Lasit ovat myös osa tyyliäni, enkä osaa enää olla ilman niitä, heti tulee olo, että "nyt on kyllä jotain unohtunut", jos ei ole laseja päässä. Tietysti siihenkin varmaan tottuisi ajan kanssa, mutta lasit ovat enemmän minun juttuni. Lasien ainoa huono puoli on linssien likaantuminen ja tietysti vesi- ja lumisateessa ne ovat hankalat, mutta muuten tykkään kovasti laseista.