No, en ollut löytävinäni aihetta ko. hahmosta ja mietin mahtaako täällä olla siihen enemmänkin tykästyneitä? Kyllähän tuolla joku Kyyryjä koskeva topic oli, mutta se oli jotenkin...öh... oudon syvällinen Raamattu-pohjalta eli ei ihan sitä, mitä haen, ja sen lisäksi kukaan ei tuntuntu haluavan enää pohdiskella hahmoja siltä kannalta.
No mutta, siis mitäs ihmiset mietiskelee ko. hahmosta itsenäisenä hahmona ja muutenkin?
Mulla on ollut tapana faneutua enemmänkin juuri näihin Potter-kirjojen enemmän tai vähemmän sivuhahmoihin, kuin itse päähahmoihin. Esim. juuri Barty Junioriin / tämän perheeseen kokonaisuutena ja Mundungus Fletcheriin. Tosin, mielestäni Barty Junior ei ole oikeastaan niin sivuhahmo ja sitä ei olisi saanut heittää pois tuosta vaan ja unohtaa. Siis... Ilman häntä ja Kyyryjhen perhettä ylipäänsä siis, Voldemort ei olisi koskaan palannut. Ja sitten Row heittää koko perheen hittoon ja unohtaa, ja seuraava ja ainoa maininta Barty Junioriin on yksi säälittävä lause kirjassa "Puoliverinen prinssi"? En ainakaan muista, että Kyyryjä olisi sen ja Liekehtivä pikari -kirjan lisäksi edes mainittu kirjoissa. Tosin, niiden lukemisesta on jo aikaa. Mutta vieläkin ärsyttävämpää on, että Liekehtivä pikari -elokuva se vast aKyyryt hävyttömästi ohittaakin, kuin ne olisivat loppupeleissä vain mitättömiä sivuhahmoja. Leffa ei koskaan selittänyt miten barty Junior karkasi Azkabanista, vaikak edellisessä leffassa oli juuri toitotettu miten sieltä on mahdoton karata ja kaikki päivittelivät miten Sirius Musta mahtoi siinä onnistua. Olisiko muka ollut leffantekijöiltä liikaa vaadittu, että Dumbledore olisi siinä lopussa tentannut Kyyryn poikaa asiasta jos toisestakin, niin kuin teki kirjassa? Kyseessä kuitenkin avainhenkilö tarinan osan tapahtumiin jonka edesottamukset linkittyvät vahvasti tämän perheeseen. Leffa anta aksäityksen, että Barty Junior on vain sekopää täyspahis, jolla ei ilmeisesti äitiä ollutkaan. Huoh. Eniten kyllä vertani kiehutti jonkun leffan katsoneen kommentti, joka kirjaimellisesti jollain foorumilla sanoi ettei sillä Kyyryjen tarinalla olisi ollut mitään merkitystä enää leffansiinä vaiheessa. *kaivelee kivääriä esiin* x() Vihaan asennetta, okei, kaikki tapahtui jo, syillä miksi ja miten ei ole väliä. Totta
helvetissä sillä on väliä! Mitä tästä maailmasta tulisi, jos kaikkeen vaan tyydyttäisiin ilman minkäänlaisia tutkimuksia ja selvityksiä miten ja miksi? Olen ystäväni kanssa kihissyt keskenämme, minä tätä Kyyryjen syrjimistä ja hän sitä, miten Sirius Musta kitui viisi sekuntia takassa tuossa leffassa ja siinä kaikki, ja täten katsojille annettiin kuva, ettei tätä kiinnosta Tylypahkan ja kummipoikansa kohtalo. Ei kyllä yllättänyt nämä, en ole koskaan liiemmin arvostanut elokuvasovituksia Pottereista, noin niinkuin suurelta osin. On niissäkin hetkensä ja hyvätkin puolensa
Pidin esim. ihan hirmuisesti David Tennantin tulkitsemasta Juniorista - se on jotenkin niin täydellisen poikamaisen suloinen ja sekopäinen, mutta silti jollain tapa atraagiseen sävyyn, mutta en kuitenkaan siitä, että siitä tehtiin tosiaan niin täyspahis, mitä se ei kirjassa loppujen lopuksi ainakaan minun silmini vaikuta olevan. Toki kirjan oikeudenkäynti-kohtauksen (sen ajatuseulassa nähdyn, missä on Lestrangetkin), voi tulkita myös hyvänä näyttelemisenä Barty Jr.:n puolelta, mutta sen voi myös tulkita aidoksi hädäksi.
Se on myös yksi syy, miksi Barty Kyyry Jr. on mielestäni niin loistavasti luotu hahmo. Se on kirjassa toteutettu tavalla, josta sen taustat ja luonteen voi vääntää loogisesti ja realistisesti mihin suuntaan vain fanivisiossaan haluaa. Kirja antaa helposti paha-ihminen-kuvan ja tunnekylmä-isä -kuvan, mutta koska Juniorin taustoista ei kerrota oikeasti yhtään mitään ja hän itse sepittää totuusseerumin alaisena vain oman näkemyksensä, totuuden ollessa suhteellinen käsite, nämä asiat ovat voineet hyvinkin olla aivan toisenlaisia tai ainakin vähemmän mustavalkoisia.
Silloin joskus vuonna 2002, heti saatuani ensimmäisen lukemani Potter-kirjan (Azkabanin vanki) loppuun olin niin koukussa, että ryntäsin heti ostamaan Liekehtivän pikarin ja ahmin sitä melkein tauotta. Ja siinä Longbottomien tapauksen oikeudenkäynti-kohdassa rakastuin Kyyryjen perheeseen hahmoina. Juuri täydellistä tragaisuutta ja olen aina tykännyt kovasti vaikeista isä-poika -suhteista. (Nimimerkillä Mikään-ei-ole-niin-kiehtovaa-kuin-psykologia. Ja tässä tapauksessa se on oikein ultimate, kun isä on lakipakkomielteinen tuomari ja poika syyllistynyt ehkä karmeimpaan rikokseen ikinä.) ja kun selvisi, ettei Juniori ollutkaan kuollut, vaan oli monijuomaliemen kanssa vale-Vauhkis, lopetin lukemisen hyväksi toviksi ja mässäilin sillä, miten nerokas juonenkäänne se oli. :D Ja luin nenä kiinni kirjassa malttamattomana lopunkin... ja Petyin pahasti, kun joka ikinen Kyyryn perheestä sitten heitettiinkin lopullisesti pois tarinasta. :/ Etenkin juuri Juniori. Pöh. Just tyypillistä tosin, että suosikkihahmoni tapatetaan tarinoissa/elokuvissa.
Pidän todella Barty Junioria ja tämän perhettä varsin nerokkaana ja piristävänä elementtinä HP-kirjoissa ja parempi kai lyhytkin esiintyminen kuin ei ollenkaan. ^^ Ihastuin Barty Jr.:ään niinkin kovasti, että ylläpidin sille kaksikielisiä (englanti-suomi) fanisivuja parisen vuotta, kunnes oli pakko pussittaa monia sivustojani, kun aika ja energia ei vaan enää riittänyt kaikkeen. Nytemmin julkaisin ne sivut uudestaa ja linkki löytyy tällä hetkellä allekirjoituksestani ja joka tapauksessa aian tuolta Muu vihde-osion VIrallisesta kotisivu-topicista. Myös foorumiroolipeleihin olen hahmon adoptoinut ja kehittänyt omannäköisekseni. Oli mulla pystyssä ihan Liekehtivä pikari -pohjainen ropekin, mutta eniten olen tykännyt toteutta aja kehittää barty Jr.ää roolipeleissä, jotka sijoittuvat sen kouluaikoihin, eli teini-ikään, ja tällä hetkellä hän on hahmonani vain vuoteen 1981 sijoittuvassa ropessani, eli juuri niihin tragaisimpiin velhomaailman tapahtumiin keskittyvässä ajankohdassa. En ole ihan kauheasti fan fictioneja ko. hahmosta nähnyt enkä lukenut, ja roolipeleissä ainakaan sitä ei suomen puolella tunnu kovin moni halajavan, mutta sen vähän, mitä olen fanivisioita ko. hahmosta nähnyt, fan ficeissä ja englannin kielisissä foorumiroolipeleissä, vaikuttaa siltä, että visioni ko. hahmosta poikkeaa useimmista, sillä minä en tosiaankaan pidä häntä täyspahiksena, enkä hänen perhetaustojaan erityisen kylminä tai traagisina. Tämä siksi, etten pidä liian pahishahmoista ja koen mielenkiintoisemmaksi, jos ihminen sortuu sellaisiinkin tekoihin, kuin barty Junior,
ilman, että sen perhetaustat kovin räikeästi ovat työntäneet häntä siihen suuntaan.
Yritän visiollani Barty Jr.:stä ilmaista, että mielestäni aina ei tarvita ilkeää mielenlaatua, tunteettomia tai kieroutuneita vanhempia tai kummempa aväkivaltaa, että lapsen psyyke voisi kallistua väärään suuntaan.
Tästä syystä minun Barty Jr. mm. on Rohkelikon tuvassa koulunsa käynyt, eikä Luihuisissa, kuten valtaosa tykkää ajatella.
Ulkoinen visionikin Barty Jr.:stä poikkeaa aika radikaalisti kirjan visiosta, fanivisioista en tiedä, mutta käytän nuoren Barty Jr.:n ulkomuotona näyttelijää nimeltä Jamie Bell.
KUVA KUVA 2//Siirretty Oleskeluhuoneesta Taikuuden historiaan -C'anossa
//Siirretty HP-arkistosta takaisin Taikuuden historiaan ja siivottu. -Suru