Hengissä selvittiin esseekokeesta. Ainakin siihen nähden, että olin nähnyt unta mehun punaisesta esseepaperista, kotiin unohtuneista kynistä, kamalista aiheista ja loppuvasta ajasta.
Minä tein tehtävän yksi, jossa käsittelin rakkautta ja kuolemaa elokuvan Benjamin Buttonin uskomattoman elämän teemoina. (sai valita romaanin, näytelmän tai elokuvan). Kerroin, että Benjaminin elämän aikana ilmenee erilaisia rakkauden lajeja ja suurinosa niistä päätyy kuolemaan, paitsi sellainen kielletty ja kokeileva rakkaus, joka tuo sitten vastapainoa sille koko elämän kestävälle 'elämän rakkaudelle'. En sitten tiedä, menikö se aivan pelkästään sen elokuvan selittämiseksi, mutta jos en olisi kertonut siitä elokuvasta niin sitä olisi ollut vaikeaa ymmärtää. Lisäksi oli jotenkin vaikeaa miettiä, miten sen sen saisi järkevästi jäsenneltyä, mutta sain luultavasti jonkinlaisen logiikan aikaiseksi siihen. Mutta sen näkee sitten. Olen ihan tyytyväinen siihen mitä sain raapustettua. :)
Olin aika positiivisesti yllättynyt aiheista, sillä siellä oli moniakin sellaisia mistä olisi voinut tehdä. Facebook aiheesta oli tehnyt hurjan moni. Itsekin sitä tosiaan harkitsin, mutta mun essee olisi varmasti hukkunut täysin massaan, en tiedä. Se musiikkiruno aihe oli todella kiva myös, mutta viimeistä runoa en käsittänyt lainkaan. Meinasin valita siihen ensimmäisen runon, mutta olisin kuitenkin lähtenyt hakoteille ihkuttamaan mitä musiikki mulle merkitsee ja unohtanut sen runon kokoknaan, joten päädyin tuollaiseen aiheeseen, missä en voi hirveästi heittää aiheesta ohi.
Yleensä olen saanut esseestä sen 50p. En luultavasti olisi hirveän pettynyt siihen 40 pisteeseekään, sillä saisin sillä ehkä E:n, kun tekstitaidosta on 4-4-4. Ehkä en halua ajatella vielä. ^^
Huomenna on psykologia ja minua ahdistaa se koe suunnattomasti. Muistan paljon pikkutietoa sieltä täältä, mutta en tiedä osaanko soveltaa. Ahdistaa! :<
//Psykologia meni ihan kivasti! Minulla on se ylinmääräisenä ja toivon saavani siitä sen M:n. Olin innoissani aggressiotehtävästä, sillä olin arvannut, että siitä tulee. Sainkin siihen tosi paljon asiaa ja teorioita! Sitten ne 1 ja 3 tehtävät onnistuivat minulta aika hyvin, mutta niistä tuli aika samanlaiset. En tiedä sainko ykköstehtävään tarpeeksi tungettua oppimista, vaan eksyin ehkä liikaa motivaation puolelle. 3 meni kuitenkin hyvin. Tein +9 jokerin, eli sen miten lapsen vuorovaikutussuhteet vaikuttavat aikuisuuteen. Käsittelin kiintymyssuhteita, Eriksonin kriisejä ja Sternin taisin mainita ehkä. En tiedä menikö se liikaa vain niiden teorioiden ja tutkimusten selostustuksesksi, sillä niitten teorioiden jälkeen vain muutamalla lauseella kuittasin sen, miten se voi vaikuttaa. Näiden neljän tehtävän jälkeen kello oli puoli kaksi ja paniikki alkoi iskeä. En oikein osannut niitä lopputehtäviä kunnolla, mutta tein sitten sen tutkimustehtävän ja nuoren identiteetin muodostuminen tehtävän. Tutkimustehtävässä selitin vain, mitä siitä taulukosta voidaan nähdä ja näin, mutta en kyllä ehtinyt enää alkaa pohtimaan sitä asiaa sen paremmin, tai että mikä siihen vaikuttaa. Se nuoren identiteettitehtävä (miten netissäolo vaikuttaa) meni myös aivan hutaisuksi ja sain siihen väännettyä maailman minimaalisimpia kappaleita. :) Saa nähdä, toivottavasti yllän siihen M:n! :>