Olen kuunnellut Nightwishia ehkä kolme vuotta. Tykkään paljon Tarjan äänestä ja Tarjan erottaminen bändistä olikin minulle aika järkytys. Luottavaisin mielin odottelin kuitenkin uutta laulajaa.
Nyt kun Dark Passion Play ilmestyi, niin täytyy sanoa, että en ainakaan pettynyt. Tuo levy on niin huippu! Aneten äänestä tykkään ainakin yhtä paljon kuin Tarjan, jopa enemmän. Ei noita kahta laulajaa oikeastaan voi verrata, kummassakin on omat hyvät ja huonot juttunsa. Aneten ääni on kuitenkin jotenkin ehkä pehmeämpi ja "helpompi".
Nyt olen DPP:n kuunnellut aika älyttömän monta kertaa läpi, ei tuohon voi kyllästyä. Ne biisit on jotain niin upeaa, niin kuin aikaisempienkin levyjen.
Ensimmäisestä kuuntelukerrasta ei paljon irronnut, ajattelin, että aha, tässäkö tämä oli? Toisella ja kolmannella kuuntelukerralla alkoi jotain jo saamaan irti levyltä ja jossain välissä se vaan iski ja lujaa. Tajuttoman siisti levy!
The Poet and the Pendulum on ehkä hienoin biisi, minkä kukaan on koskaan tehnyt. Pääsi heti ykköseksi minun Top 5 -listallani. Ne orkesterit.. Aneten laulu.. ne sanoitukset.. Ihan paras! Tässä on mukana myös sellaista elokuvamusiikkimaista juttua, mikä sopii tähän oikein mainiosti.
Tällä levyllä ei minusta huonoja biisejä ole. Amaranthia kuuntelin ehkä liikaa silloin ennen levyn ilmestymistä ja näin ollen olen jo hieman kyllästynyt siihen, mutta kova biisi se silti on. Samoin Eva, se on tosi nätti, mutta kuuntelin sitä jatkuvasti silloin ennen kuin Amaranth-sinkku julkaistiin, niin nyt sen kuunteleminen on tauolla, jotten siihen aivan kyllästy.
The Islanderia pidin aluksi hieman tylsänä, mutta nyt kun sitä on monen monta kertaa kuunneltu, niin se on auennut paremmin ja ei se enää ole ollenkaan tylsä.
Monet sanovat, että Cadence of Her Last Breath, Whoever Brings the Night ja For the Heart I Once Had ovat levyn huonoimpia, tylsimpiä ja mitäänsanomattomimpia biisejä. Minä en tajua tätä, jokaisella on tietysti oma makunsa ja makuasioista ei tunnetusti voi kiistellä, mutta minusta nuo kolme biisiä on just mahtavia.
En oikeasti osaa sanoa, mitkä ovat parhaita biisejä tältä levyltä. Siis Poetin lisäksi. Kaikki on niin upeita.
Minulla on myös levyn instrumentaaliversio ja minusta nuo biisit toimivat mahtavasti ilman lauluakin. Vaihtelun vuoksi kiva kuunnella aina välillä pelkkiä instrumentaaleja. Tuomas voisi oikeasti rueta harkitsemaan elokuvamusiikin tekemistä.
Teille, joiden mielestä Marco saisi olla Nightwishin vakituinen/ainoa laulaja, yksi kysymys: Miten te kuvittelette, että Marco vetäisi esimerkiksi jonkun Sleeping Sunin tai muita tämmöisiä ehdottomasti naislaulajan tarvitsevia biisejä?
Minun mielestä Marcon ääni on kerrassaan mainio lisä Nightwishin biiseihin, mutta ei siitä ainoaksi laulajaksi tähän bändiin olisi. Ei vaan sovi kaikkiin biiseihin. Tarotin musiikki on erilaista kuin Nightwishin ja Tarotiin Marco onkin ainoa oikea laulaja.
Oletteko kuulleet niitä Amaranh-sinkulla olevia demo-versioita Amaranthista ja Evasta? Siis niitä Marcon laulamia. Amaranthin demo-version (Reach) Marco oikeastaan laulaa aika siististi ja siihen sen ääni on tosi kiva, mutta Eva.. Ei vaan toimi Marcon kanssa.