Kirjoittaja Aihe: Muumisarjikset  (Luettu 7105 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Ilkiö

• Ankeuttaja
Muumisarjikset
« : Syyskuu 02, 2004, 20:07:00 »
Toivon että tällästä topicia ei oo vielä, en ainakaan ite löytäny.
  Elikkä, mitäs mieltä ootte muumisarjakuvista, ootteko lukenu?
Tarkotan niitä alkuperäsiä Toven ja Larsin piirtämiä. Ne on mun mielestä aivan ihania! Oon lukenu pari kertaa ne kaikki 24? sarjiskirjaa, ja aina ne jutut naurattaa. Jokku ei tykkää niistä, koska ne on ehkä hiukan outoja, mutta mun mielestä ne on parhaimpia sarjakuvia. Ja sit kun Tove on vielä piirtäny niin ihanasti! Muumit on siinä aika erinäkösiä ku TV:ssä, mut sen takia just ne on kivoja!
 Ja sit ne on sillai aika erilaisia ku se sarja, koska ne on suunnattu ehkä vähän vanhemmille. Niitä vitsejä ei ihan pienet tajua ja moneen kertaan Muumipappa keittelee Haisulin kanssa salaa Manhattin Dynamiittia, siis jotain aika väkevää alkoholia.
 Suosittelen Muumisarjiksia ehdottomasti kaikille, jotka ei ole vielä lukenut!

Katariina

• Ankeuttaja
Re: Muumisarjikset
« Vastaus #1 : Syyskuu 03, 2004, 14:14:13 »
Luin kesällä niitä aikas monta, sen verran kun yhdessä sellasessa "pakkauksessa" on, oisku 6-8 albumia? Kuitenkin niitä ensimmäisiä, löysin tuttavieni kirjahyllystä, ja tykkäsin tosi kovasti. Niitä kansikuvia ihailin kanssa tosi kovasti, upeat värit. Ei todellakaan ihan mitään ensisijaisesti lapsille tarkoitettua sarjakuvaa, mikä on hyvä juttu. Tuollaista huumorinlajia en ihan pysty määrittelemään, mutta naurattaa ne silti. Ihkuja! Onko ne myöhemmät Larsin tekemät laadullisesti erilaisia kuin alkupään?

Cranberry

• Ankeuttaja
Moro!
« Vastaus #2 : Maaliskuu 21, 2005, 18:16:07 »
Janssonin käsiala on erittäin hyvää. Pidän eri sarjojen juonista, mielikuvituksellisista tapahtumista. Olen lukenut ison Muumit-kokoelman, jossa oli 8 eri tarinaa. Nimiä en muista, mutta hyviä olivat. Suosittelen kaikille ihmisille, joilla on huumorintajua!!

Haru

• Ankeuttaja
Muumisarjikset
« Vastaus #3 : Huhtikuu 04, 2005, 18:37:25 »
Tosi hauskoja! Erilaisia kuin piirretyt, mikä ei tietenkään haittaa. Olen lukenut kaksi pidempää tarinaa, toisessa oli ainakin se, kun Vilijonkka ja sen lapset tulivat kylään Muumitaloon.

Muumimamma rulaa!

Poissa suosanteri

• Vuotislainen
Muumisarjikset
« Vastaus #4 : Huhtikuu 10, 2005, 15:04:37 »
"Kuinka minulla voi olla jano vaikka olen juonut koko yön" ;P. Pidän enemmän Tove Janssonin itsensä piirtämistä hahmoista vaikkakin tarinat ovat hyviä kauttaaltaan.  Jotkut tarinat/kuvat ovat kyllä  täyttä psykedeliaa leijuvia palomiehiä yms. "Minä lähden. Tässä talossa ei enää ole salaisuuksia" "Minulla on kyllä jodia jos satut osumaan"
Ympyrän pinta-ala neliömetreinä ?

Poissa Letizia

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Muumisarjikset
« Vastaus #5 : Huhtikuu 11, 2005, 18:54:56 »
Minulle tulee aina Muumi-sarjakuvista mieleen ne ruutujen erottajina silloin tällöin käytetyt harjanvarret sun muut. Ihana idea.

Muutenkin toki pidän Muumisarjiksista, vaikka nyt en ole niitä pitkään aikaan lukenutkaan. Boheemit sarjakuvamuumit ovat kovin erilaisia kuin muoviset TV-muumit, ja lisäksi sarjakuvissa esiintyy liuta kiinnostavia sivuhenkilöitä. Erityisesti mieleeni on jäänyt kotiapulainen Miska sekä hänen koiransa Suru.

Ensimmäinen lukemani Muumi-sarjakuvatarina taisi olla "Muumit Rivieralla", ja se teki minuun vaikutuksen. Siinä, kuten monissa muissakin tarinoissa, Muumit liikkuvat aivan erilaisessa ympäristössä tai tekevät erilaisia asioita kuin televisiossa. Samankaltaisa anarkiaa taitaa tosin löytyä myös alkuperäisistä Muumi-kirjoista, joihin häpeäkseni olen tutustunut vasta sangen myöhäisellä iällä. (Lapsena en halunnut lukea niitä, koska ne olivat mielestäni ahdistavia.)

Toven piirustustyylistä pidän enemmän kuin Larsin.
The number you've dialed is imaginary. Please rotate your phone 90 degrees and try again.

sarna

• Ankeuttaja
Muumisarjikset
« Vastaus #6 : Huhtikuu 25, 2005, 10:20:48 »
Pikkuveljelläni murtui sääriluu viime kesänä, eikä hän päässyt sängystä ylös pariin kuulkauteen. Silloin minä kilttinä ja huomaavaisena isosiskona kiisin pyörällä kirjastoon ja lainasin koko muumituotannon. Me kun veljieni kanssa niin rakastamme muumia.

Satuin lukemaan pari albumia itsekin - ja saman tien kaikki loputkin. Muutama minulta tosin on vielä lukematta, olen säästellyt niitä ensi kesälle.

Rakastuin välittömästi niihin kaikkiin, sekä Larsin, että Toven piirtämiin. Parhaiten on jäänyt mieleen kohta, jossa Haisuli ja Muumipeikko perustavat baarin. He hankkivat juomat Muumipapan salaisista kätköistä ja Haisuli sanoo: "Isäsi on mies minun makuuni." Repesin aivan totaalisesti.

Pidän piirustustyylistä ja sarjakuvien huumorista. Sarjakuvat ovat ehdottomasti parempia kuin piirretyt, niistä kun kuitenkin näkyy se, että ne ovat japanilaista käsialaa. Piirretyt ovat myöskin tarkoitettu suoraan lapsille, sarjakuvat taas vanhemmille.  Moni piirretty on tehty sarjakuvien pohjalta, mutta parhaat kohdat ja hahmot on jätetty pois, kuten tuo Letizian mainitsema Miska, vainoharhaisduuden perikuva.

Voi kuinka rakastankaan muumeja.

Rauhanmerkki

• Ankeuttaja
Muumisarjikset
« Vastaus #7 : Tammikuu 12, 2006, 18:20:22 »
Muumisarjakuvat ovat kyllä todella hyviä. Niissä on hyvää ja hieman ilkikuristakin huumoria josta pidän todella. Piirrustustyyli on hyvää ja varsinkin ruutujen erottelut erilaisilla esineillä esim. lusikoilla ja kynttilöillä ovat kekseliäitä. Olen lukenut suurimman osan Muumisarjakuvista, mutta en kaikkia. En edes erota Toven ja Larsin piirustustyylejä toisistaa, paitsi katsomalla signeerausta alakulmasta. Muumeissa on monia hyviä tarinoita, mutta mieleeni ovat jääneet erityisesti Muumit Torcelorcalla ja Muumit ja televisio. Televisio tarinasta mieleen jäi erityisesti Vilijonkan vastaus Muumipapan kysymykseen TV lyhenteen merkityksestä. :)

Suosittelen Muumeja kaikille vähän vanhemmille lukijoille. Moni varmasti tykästyy niihin jos kokeilee. Muumien lukemisen voi aloittaa vaikka keskeltä sarjaa, mutta myös alusta. Muumeissa on monia kivoja hahmoja, jotka seikkailevat muumiperheen mukana (esim. Louska ja Hosuli) jotka tuovat sarjaan eläväisyyttä. Todella hyvä sarjakuva.

Poissa Lilyca

• Vuotislainen
Muumisarjikset
« Vastaus #8 : Kesäkuu 05, 2006, 15:51:26 »
Oi, muumi-sarjikset on jotain niin parasta. <3

Eräässä niistä sarjakuvakirjoista, olisiko ollut ykkönen, Muumipeikko yrittää hukuttautua, kun Muumipappa ja Muumimamma hylkäävät hänet. Ja jossain sarjakuvassa on ihana kohta kun Niiskuneiti tilaa Marihuanaa. Söpöä.

Piirustustyyli on hauskaa, itse jään yleensä katselemaan tarkemmin kuvia. Muumit ovat niin paljon kivemman näköisiä kuin tv-sarjassa. En itse ole ihan kaikkia lukenut, mutta kaksi minulla on ihan omana, ja ne muistan miltei ulkoa.

Pienempänä luin muumi-sarjakuvaa, ja pidin sitä tylsänä, koska en ymmärtänyt niitä lukuisia vitsejä jotka nyt ymmärrän. Eli pienemmille en minäkään suosittelisi, ettei heidän kuvitelmat ihanista kilteistä muumeista murskaantuisi.

Mahtava sarjakuva.
Järki on nimittäin siinä, ettei ole mitään järkeä siinä, että tulee hulluksi, kun yrittää olla tulematta hulluksi. Sitä voi yhtä hyvin antaa periksi ja säästää järkeään.

Poissa Ouva

• Toinen Niistä Kahdesta
  • Vuotislainen
  • Tiedostamaton vuotaa tietoiseen.
    • "Matkapäiväkirja"
« Vastaus #9 : Helmikuu 16, 2007, 16:51:19 »
Ehdottomia! Eivätkä kyllä ihan pikkulapsille. Saavat vielä vaikutteita. ;) (Oikeasti, en ymmärrä miksi lähikirjastossani nämä ovat lasten puolella heti Kamujen ja Hevoshullun vieressä.)

Olen itse lukenut näitä ihan öööh... pikkulapsesta asti. *heh* Siis aika lailla toisesta luokasta. Ja kaikki on tullut vuosien aikana luettua useampaan kertaan. Toven itsensä tekemät (osanhan on tehnyt Lars) ovat huipuinpia. Hahmot ovat jotenkin niin persoonallisia, heissä on inhimillisiä piirteitä, eivät yhtään semmoisia tasapaksuja kuin siinä piirretyssä, jonka pikkuiset mieltävät Muumiksi.

Ah, sarjakuvissa on huippua, kun kaikki alkavat kuvalla Muumin takalistosta ja niissä on hienoja siluetteja tanssivista otuksista ja sympaattisia sivuhahmoja (jotka on aina paljon pienempiä kun Muumi ja kumppanit... sitä Myyn kokoluokkaa). Huumori on loistavaa ja Nipsu on mukavasti kelmi ja Haisulin kaveri. Ja Muumipappa on sellainen seikkailunhaluinen keski-ikäinen. Kaikki ne naisenryöstöt ja alkoholin salapoltot. Ompa Muumit huumeitakin vetäny ja ainakin kerran ryöstön tehneet. Hmmm, minä tykkäilen!
Kuka tahansa siihen pystyvä saa vapaasti vaihtaa titteliäni, vaikka siinä olisi jo jokin nimike, kunnes toisin ilmoitan. / Kaurat ja Ryynit

Em-Em

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Helmikuu 18, 2007, 15:33:57 »
Muumit ovat pienen elämäni ensimmäisiä sarjakuvia. Niitä löytyy tälläinen kahdeksan albumin paketti ja sitten vielä jotain ruotsiksikin. Olen pentuna katsonut Muumi-animea, ja nämä tarinoilta tummemmat muumit olivat ensin varsin pelottavia niiden hattaratarinoiden jälkeen. Eivät sovi pikkulapsille hyvin. Ensimmäiset ovat tietysti parhaita, ja albumissa 19 on jo selvää tason laskua.

Muumien piirrosjälki on hyvin omanlaistaan. Hahmoista alkaen. Erityisesti miellyttävät nämä katuojana toimivat ruutujenerottajat. En ole nähnyt kenenkään käyttävän samaa kikkaa. Tarinat ovat tavallaan hyvinkin herttaisia tummemmalla huumorilla. Niissä on särmää. Jokainen tunnistaa hahmoista itsensä, oli sitten millainen tahansa.

Pienenpänä tarinoiden syvempiä merkityksiä ei vielä tullut ymmärrettyä. Kaksi profeettaa, koira joka pitää vain kissoista ja niin edelleen.

Sendy

• Ankeuttaja
Vs: Muumisarjikset
« Vastaus #11 : Huhtikuu 10, 2007, 19:17:57 »
Minulta löytyy kaikki hyllystä. Ne ovat kyllä aivan ihania :) ja niitä tulee luettua aika usein. Myös aika monet kaverit ovat lukeneet ne minun painostuksestani, mutta jälkeenpäin sitten kehuneet.
Tove ja Lars Janssonin piirrosjälki on tarkkaa ja kuviakin on mukava katsella.

Ehdottomasti suosittelen kaikille jotka eivät ole näitä vielä lukeneet :)

Poissa Viiru

• ja Pesonen
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #12 : Huhtikuu 13, 2007, 18:30:23 »
Mulle on tullut pienempänä muumi lehti mutta ei tule enää. Ne pitäs olla tallessa mut osasta en kyll tiiä missä ne ovat mut kumminkin. 
We’re walking in the air, we’re floating in the moonlit sky, the people far below are sleeping as we fly

Poissa Ouva

• Toinen Niistä Kahdesta
  • Vuotislainen
  • Tiedostamaton vuotaa tietoiseen.
    • "Matkapäiväkirja"
« Vastaus #13 : Huhtikuu 16, 2007, 21:49:30 »
Viiru, kyseessä ei nyt ole Muumi-lehti ja sen sarjikset vaan nuo iki-ihanat Muumi-albumit, paksuhkot pokkarit, jotka ovat itsensä Toven piirtämiä (ainakin alun).
Kuka tahansa siihen pystyvä saa vapaasti vaihtaa titteliäni, vaikka siinä olisi jo jokin nimike, kunnes toisin ilmoitan. / Kaurat ja Ryynit

di Napoli

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Toukokuu 18, 2007, 21:20:29 »
Ne on hauskoja ja niissä on kivaa huumoria. Minusta Lars ja Tove ovat loistavia piirtäjiä ja juonet ovat uskomattoman hyviä. En ihmettele, että muumeja käännetään nykyään myös italiaksi.

Meillä kotona on niitä Muumi-sarjakuvia. Ei kaikkia, mutta paljon. Luen niitä aina uudestaan ja uudestaan. Parhaita ovat se nappikokoelma-juttu ja se, kun Nipsu perustaa muumien uimarannalle täyshoitolan.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #15 : Toukokuu 22, 2007, 16:43:23 »
Muumit ovat parhaita.. :P
Sarjikset ovat mielenkiintoisia, hauskoja ja erikoisia! Enemmän pidän ehkä kuitenkin niistä TV versioista ja olen luultavasti katsonut suurimman osan.. :)
Jos joku ei ole yhtään muumi sarjista lukenut, kannattaa, ennen kuin se on liian myöhäistä!
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Viiru

• ja Pesonen
  • Vuotislainen
« Vastaus #16 : Kesäkuu 16, 2007, 12:36:06 »
Viiru, kyseessä ei nyt ole Muumi-lehti ja sen sarjikset vaan nuo iki-ihanat Muumi-albumit, paksuhkot pokkarit, jotka ovat itsensä Toven piirtämiä (ainakin alun).

Okei.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2007, 13:58:19 kirjoittanut Viiru »
We’re walking in the air, we’re floating in the moonlit sky, the people far below are sleeping as we fly

Malpropre

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Heinäkuu 03, 2007, 13:15:09 »
Ne on niin parhaita. Olen pyrkinyt lukemaan kaikki mitkä olen käsiini saanut. Aivan mielettömiä juttuja, tai ainakin ne kun Muumiperhe istuu huumepössyissään viikon rannalla tai kun jotkut rosvot juotti Muumipeikon ja Niiskuneidin känniin, tai sitten ne suhdesekoilut kun Niiskuneiti juoksee muiden miesten perässä ja Muumipeikko angstaa. Parasta, parasta.

Poissa Milgia

• Clandestine
  • Vuotislainen
  • Miittiriippuvainen
« Vastaus #18 : Marraskuu 02, 2007, 15:50:51 »
Mä en tykkää muumilehden sarjiksista, ne vanhahkot Toven itsensä piirtämät pokkarit ovat jotain tosi mukavaa, hauskaa ja humorististä.. rakastan niitä <3
"Summer lovin' had me blast
Summer lovin' happened so fast
I met girl crazy for me
Met boy cute as can be."

Poissa Pau

• Hirnyrkki
« Vastaus #19 : Marraskuu 25, 2007, 13:57:10 »
Oi, rakastan näitä!
Ihan kaikkia en ole tainnut lukea, mutta ei niitä kovin montaa ole lukemattakaan. Minulla ja kaverilla on joskus tapana mennä kirjastoon istumaan ja lukemaan näitä, se on muuten aika hauskaa puuhaa.:D Ja kyllähän noista todellakin huomaa, ettei niitä ole aivan pikkuisille tarkoitettu. Muutamassa tarinassa muumipapalla on kaverinaan viskipullo, ei ehkä ihan 5-vuotiaan luettavaa.

Itsekin olen aina kiinnittänyt huomiota siihen, että tarinat alkavat muumin takamuksen kuvalla. Oikeasti melko huvittavaa.:D  Noihin on saatu kyllä todella hauskoja kohtia, on tullut ihan vedet silmissä naurettua joillekin jutuille. Itse pidän myös Lars Janssonin kirjoituksista, eroavat toki vähän Toven kirjoittamista, mutta eivät ne lainkaan huonoja ole. Kummankin jutuista löytyy kyllä ihan loistavaa huumoria.

Muumit ovat ihania, etenkin näihin sarjakuva muumeihin pystyy samaistumaan. En nyt tarkoita elämäntilanteeseen samaistumista, vaan luonteeseen. Muumejen elämä vaikuttaa ihan liian helpolta ollakseen totta, mutta ehkä heidän ongelmat ovat vain vähän erisuuntaisia kuin meillä. Voi kun itsekin voisi lähteä noin vain lomailemaan ulkomaille ja esittää olevansa aatelissuvusta. :>
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2007, 14:00:40 kirjoittanut yhyy »
Kusipäistä suloisin.
yhyy -> Pau

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #20 : Helmikuu 06, 2008, 18:21:52 »
Muumit ovat ihania, etenkin näihin sarjakuva muumeihin pystyy samaistumaan. En nyt tarkoita elämäntilanteeseen samaistumista, vaan luonteeseen. Muumejen elämä vaikuttaa ihan liian helpolta ollakseen totta, mutta ehkä heidän ongelmat ovat vain vähän erisuuntaisia kuin meillä. Voi kun itsekin voisi lähteä noin vain lomailemaan ulkomaille ja esittää olevansa aatelissuvusta. :>

Mun mummoni tapasi sanoa, että pakko ei ole kuin kuolema ja sekin vain kerran.

Okei, Muumilaakso on satumaailma ja sen asukkaat kuvitteellisia, mutta elämänasenne on kyllä ihan kohdallaan. Noissa sarjiksissa ja kirjoissa on mun mielestä aivan kertakaikkisen loistavaa anarkista henkeä ja elämästä nauttimista (vähän samaan tyyliin kuin vaikka Erlend Loen Supernaiivissa). Eihän sitä käytännössä helposti tule lähdettyä minnekään paratiisisaarelle ja pistettyä baaria pystyyn, mutta voisi joku seikkailukas luonne niinkin tehdä. Eikös joku vuotislainen remontoinut itselleen sellaisen tyylikkään tylypahkalaisen Deathly Hallows-lukukamarin? Se oli aika muumimainen tempaus. Pois turha kursailu ja menoksi vaan.

Ehkä muumien vapaamielinen alkoholi-ja huumausainepolitiikka (:D) on liikaa pikkulapsille. Mutta muumien tarjoamaa elämänasennekasvatusta ei varmaan voi aloittaa liian aikaisin. Sovinnaiseen porvarin elämään kannustavaa hapatusta kun näkee vieläkin liikaa.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa No Speed Limits

• Palleromaisen tanakka ja takakorkea<3
  • Vuotislainen
  • ...something beautiful...
    • Suomenlapinkoira Frodon elämää
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #21 : Maaliskuu 12, 2008, 17:38:57 »
Siis ihan oikeasti muumisarjikset ovat naurattaneet minua enemmän kuin mikään muu kirja. Niissä on siis vaan loistavaa huumoria ja en todellakaan tiedä, miten tekijät ovat keksineet sen kaiken.

Paras sarjakuva on ehdottomasti se (spoilausta)
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
...Tulepas Kalle tänne, ulos teelle, Kustaan ikkunan alle... ^^ Hauskaa vai mitä?

Erkku -> No Speed Limits

louska

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Huhtikuu 01, 2008, 18:56:20 »
Tämä on kyllä aika mahtava. Olen lukenut myöskin ne kaikki ja siltikin aina kaikki jutut naurattaa aina uudestaan ja uudestaan. Tein juuri tässä Tove Janssonista kouluun esitelmän ja oli kyllä todella jännittävää tietää miten muumit ovat syntyneet ja millälailla Toven emämä on muumisatuihin vaikuttanut. (Kannattaa lukea kuvanvestäjän tytär) jos haluatte tietää lisää.

Mutta joidenkin mielestä ne todellakin ovat lapsellisia, mutta minusta näissä sarjakuvissa tosiaankin on huumoria, lempeyttä ja hulvatonta hauskuutta ja seikkailujakin.

Poissa Yuki

• Vuotislainen
  • Omituinen pikku otakupallero.
    • Densetsu
« Vastaus #23 : Heinäkuu 06, 2008, 21:47:05 »
Muumit ovat parasta suomalaista kirjallisuutta, mitä olen ikinä lukenut. Sarjakuvatkin kuuluvat suomisarjakuvan valioon.

Mitäs tässä voisi sanoa. Olen pienestä pitäen rakastanut Muumeja, ja tulen rakastamaan tulevaisuudessakin. Sarjakuviinkin on tullut tutustuttua, ja vaikka pidänkin enemmän kirjoista, niin kyllä nämäkin pääsevät naurattamaan ja ihmetyttämään Muumien hölmöyttä. Erityisesti muistan sen, missä Muumilaaksoon perustettiin luonnonpuisto ja siellä piti olla puu, jonka läpi pystyisi ajamaan autolla. Ja eivätköhän muumit heti etsineet paksun puun ja hakanneet siihen kirveellä ison reiän, jota jouduttiin vielä venyttämään aika lailla. ^^

Lainaus käyttäjältä: louska
Mutta joidenkin mielestä ne todellakin ovat lapsellisia, mutta minusta näissä sarjakuvissa tosiaankin on huumoria, lempeyttä ja hulvatonta hauskuutta ja seikkailujakin.
Veit sanat suustani. 8) Muumit ei ole lasten juttu! ^^
LOVE-NYAPPY! ♥

Poissa fascino

• Merirosvo
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Heinäkuu 09, 2008, 11:33:54 »
Joo ne on aivan ihania :) Kaikkia en ole lukenut kun kirjastosta ei ole löytynyt, mutta varmaankin suurimman osan. Ne on niin hauskoja ja naurattaa aina ne jutut.
Missä on aarteesi, siellä on sydämesi
RIP Elli 4.8.2008