Kirjoittaja Aihe: Sorsivatko vaatekaupat lihavahkoja?  (Luettu 20561 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Ulputti

• harmaan loputon tihku
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
Sorsivako vaatekaupat lihavahkoja?
« Vastaus #25 : Elokuu 17, 2004, 21:04:21 »
Yllättävää kyllä, mutta koon 44 paita näyttää pälläni paljon paremmalta kuin koon 46, vaikka 44 onkin hiukan liian pieni. Rinnanympäryksen suhteen näiden kokojen välillä ei tapahtunut minkäänlaista muutosta, mutta hartiat levenivät ja hihat pitenivät. Merkki on Your Face. Outoa.

Rintaville ei ole minkäänlaista mallistoa. "Great Girls"-kokoelmia on, mutta ne ovat usein lihaville tai ainakin tasapaksusti ylipainoisille. Mutta entä jos on ylimääräistä vain rinnoissa? *pudistaa päätä* Ikävää.

Isojalkaisille on kenkäkaupoissa usein vain yhdestä kolmeen paria (yksi pari kokoa kohden, usein on 41, joskus 41,5 ja harvemmin vielä 42) mallia kohden, vaikka kysyntä olisikin moninkertainen. Ikävää. Onneksi löysin toissapäivänä ihanat mustat mokkanilkkurit joissa on sen verran korkoa, etten näytä L-kirjaimelta vaan Naiselta. (Arvatkaa, kellä on ollut hauskaa kopsutella ohi yläaste-ikäisten jätkien idioottimaisenleveiden hymyjen edessä ^^)

Syy siihen, miksi "isoille tytöille" ei valmisteta enemmän vaatteita voisi olla tämä: ihannemittainen voi olla vain yhdellä tapaa, mutta ei-ihanne monella monella eri tavalla: voi olla lihaksikas ja leveäharteinen, mutta lähes rinnaton; tai voi olla pökkelömuotoa (nk. H-vartalotyyppi); tai voi olla kurvikas eli paljon rintaa ja lannetta mutta suhteessa vähän vyötäröä (nk. X-vartalotyyppi); tai voi olla omenanmuotoinen (nk. O-vartalotyyppi)...
pecc@QuakeNet

Poissa Quinetta

• Vuotislainen
    • http://kat5u.proboards41.com
« Vastaus #26 : Elokuu 17, 2004, 21:04:32 »
Se on totta, että useimmiten kaupoissa myydään kireitä, pieniä vaatekappaleita laiheliineille. Se on mielestäni väärin, vaikka minulle se ei ole ollenkaan ongelma, sillä olin ennen anorektikko.
Se on väärin, koska tukevahkommat ihmiset saattavat tuntea olonsa entistä suuremmaksi pikkuruisten minihameiden keskellä, jne. Ei ole reilua, ettei kaikki pysty ostamaan samoista kaupoista vaatteita itselleen, olivat he laihoja tai eivät.
Esim. Tanskassa, trendikaupoissa en ole ikinä nähnyt väljiä vaatteita, ja olen tästä tosissani. Olen tietysti itse löytänyt tämänkaltaisista kaupoista itselleni paljon, paljon vaatteita sun muita, mutta omatuntoni solvaa aina - mitä jos MINÄ olisinkin ylipainoinen? Mitä jos MINÄ olisin silloin tässä kaupassa nolostumassa, kun mikään - edes koko XL ei sopisi minulle?

Mielestäni kaikissa kaupoissa pitäisi olla kaikenmallisille ja muotoisille ihmisille vaatteita.
Roolipelien Maailmankaikkeus - (melko) aktiivinen Roolipelifoorumi.

Victoria

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Syyskuu 27, 2004, 18:25:46 »
Minulle löytyy vaatteita vaikka olenkin tälläinen pömppömaha, mutta sitten, jos menen ostamaan housuja, siinä on toinenkin ongelma: pituus. Melkein kaikki housut joita sovitan on liian pitkiä, mutta sopivia vyötäröltä. Ja kaikista paidoista ja housuista on tehty niin tiukkoja, että paidoistakin näkyy millainen maha on. Miksi melkein kaikista vaatteista tehdä kamalan tiukkoja? Ei kaikki sellaisista vaatteista pidä. Kerran kun menin katsomaan yhdestä kaupasta, että olisiko siellä sopivaa farkkutakkia tai jotain muuta takkia. No, olihan siellä farkkutakki, mutta suurin koko oli M! Ja se nyyjä sanoi, että L kokosia takkeja tulee ehkä vaan yks koko erässä... Kyllä otti päähän!

Poissa Adhara

• Kylähullu
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • I'll write a story, story from us.
    • Kylä
« Vastaus #28 : Syyskuu 27, 2004, 20:49:27 »
Kuopion Carlsonilta (?) löytyy aivan uskomattoman paljon kokoja farkuista. Se myyjäkin osasi oikeastaan valita juuri sopivat housut. Ja vielä ensimmäisellä yrityksellä. :) Ainut mikä minua kismittää näissä farkuissa on se, että nämä ovat liian lyhyet, mutta äiti ei olisi ostanut pitempiäkään. Möh.

Se olikin ainut kauppa, mistä löydän farkkuja, lukuunottamatta Suonenjoen Keskusasustetta, jossa hinnat ovat pilvissä (kunnon farkkuja ei saa alle 70 euron). Minua aivan kauhistutti, kun Seppälästä löytyi muuten hyvät farkut, mutta lahkeet olivat 20 cm liian pitkät. Liioittelematta. O.O

Paidat ovat asia erikseen. Niitä löytää todella helposti.

Suurin osa minun vaatteista on kyllä tilattu Ellokselta, josta löytää vaatetta melkein joka makuun.
Inside your mind there is a room that has no door.
Uskallatko astua Kylään?
(Ennen tunnettu nimellä Sulakejuusto.)

menwendine

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Syyskuu 28, 2004, 13:54:42 »
Näinhän se on, trendi vaatekaupat syrjivät isompia ja hieman pyöreämpiä ihmisiä. Jos haluaa löytää joain, mikä mahtuu päälle, joutuu todellakin vierailemaan tuolla "telttapuolella" ja sitten ne telttavaatteet roikkuu päällä kuin mikäkin rätti.
On se kumma, jos joidenkin vaatteiden koot loppuvat 36-38, ja haluaisi juuri sellaisen vaatteen, mutta ei voi ostaa sillä ei ole kyseistä kokoa, siinä on hieman ärtynyt.
Juuri tämän takia (hieman offtopiccia), mä oon ruvennut suosimaan UFFia, sillä siellä on vaatteita joka kokoon! Mä oon kyllästynyt siihen, että jouttuu tuntikausia ettimään sopivia housuja tai jotain muuta vastaavaa.
Ok, UFFista ei ehkä löydä samanlaisia housuja, mitä on katellu kaupassa, mutta aina sieltä löytyy jotain kivaa, eikö?
Kyllä vaatevalmistajien, yms, pitäisi myös ajatella meitä pyöreämpiä ihmisiä, jotka haluavat ostaa samanlaisia vaatteita, kuten laihat. Miksi yksinkertaisesti ei voida tehdä samaa vaatetta myös isompana kokona? Ei se niin vaikeata ole, eihän?

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #30 : Syyskuu 28, 2004, 21:50:33 »
Tottahan se on. Vaatekaupat sorsivat isompia ihmisiä, kuten olemme tässä topicissa jo monesti kuulleet.
Olen viimeinkin saamassa liikakilojani pois, ja pitäisi uudistaa vähän tuota vaatekaapin sisältöä. Kaksista housuista piti jo luopua, kun ne alkoivat muistuttaa telttaa. Tosin kunnollisten housujen löytämisessä kuluu vieläkin reilusti aikaa, minulla nimittäin on lantio.
Sitä kyllä panee merkille, miten nykyään vaatteet tuntuvat usein olevan kokoa 32. Tai ehkä minä vain tulen myöhässä ja löydän aina ne yli jääneet. Kunnollisia paitojakin on vaikea löytää, jos ei halua, että rinnat pursuavat kaula-aukosta tai että paita suurin piirtein loppuu siihen, mistä se alkaa.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Ulputti

• harmaan loputon tihku
  • Vuotislainen
« Vastaus #31 : Syyskuu 29, 2004, 10:59:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Xeemu"
Tietenkin te naiset olette asia erikseen, koska mikään ei tunnetusti kelpaa. Viiden tunnin etsimisen jälkeen päädyte siihen mitä ensimmäiseksi kokeilitte.
Ja syitähän on topikissa jo listattu. Suurin kuitenkin lienee se, että on käytännössä mahdotonta löytää hyvin istuva (+ pukevan värinen) vaate jos ei ole samoissa mitoissa kuin mallinuket.

Esim. itselläni paitojen rintalaskokset ovat poikkeuksetta liian lyhyet ja loivat (laudoilleko ne paitoja tekevät?) - kun paita ei kitistä enää rintojen kohdalta, on hartioissa 10 senttiä liian paljon leveyttä ja hihoissa 20 senttiä liikaa pituutta. Yritä siinä sitten. Ja farkut? Ensimmäinen, eikä suinkaan helpoin vaihe on löytää paikka josta saa muitakin kuin stringitvilkkuu-malleja. Vasta sitten voi alkaa esittää minkäänlaisia toiveita istuvuudesta tai väristä. Huoh. Ja jos ei halua olla aivan pintamuotikiitäjä, voikin suoraan suunnistaa Lorellaan tai ML-shoppiin ja muuttua yhdessä luottokortin vilauksessa rotutantaksi.

Kun me kaikki emme halua hukuttautua collegeihin ja löysiin verkkareihin, kuten eräät...
pecc@QuakeNet

Marnie of Gondor

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Syyskuu 29, 2004, 11:16:06 »
Minä luin tämän otsikon niin että "Suosivatko vaatekaupat lihavahkoja" ja olin että "häh??", mutta "sorsivatko" kuulostaa ehdottomasti paremmalta. Sorsivat ne.

Minulla on kohtuullisen leveät hartiat ja lantio, ja myös kohtuullisen isot rinnat, vaikka muut osat itsessäni ovat "normaali"kokoa niihin verrattuna. Eli ostanpa sitten paitoja tai housuja, niiden löytäminen on aina yhtä tuskaa. Jos paita on vyötäröstä hyvä, hartiat ja rinnat eivät mahdu sisälle, jos taas ne sopivat, päälläni on teltta. Valitse siitä. Housujen osto.. aivan hirvittävää. Yhden ainoan farkkumerkin olen huomannut sopivan omalle vartalolleni; BigStarin, ja minä tosiaankin olen valmis maksamaan 70 euroa saadakseni hyvältä näyttävät ja istuvat farkut. Mitään VapaaValinnan farkkuja on aivan turha sovittaakaan, puhumattakaan H&M:stä tai Lindexistä.  

Toistan muita, mutta odottelen innolla sitä päivää jolloin tajutaan että kaikki eivät todellakaan ole kokoa XXS, ja että myös muut kuin kokoa XXS olevat voivat haluta istuvia ja hyvännäköisiä vaatteita.

Poissa Kwani

• hippi
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #33 : Syyskuu 29, 2004, 12:03:55 »
Kyllä minäkin olen valmis maksamaan 70 euroa löytääkseni sopivat housut (mieluummin kuitenkaan en, mutta silti), mutta raaskitteko maksaa 75 euroa melkein kauniista rintaliiveistä? Enkä ole edes lihava, en ehkä lihavahkokaan. Muodokas vain.
(edit: se 75e on muuten minimihinta!)

En käsitä mistä silikonirintaiset "onnelliset" naiset hommaavat liivinsä! Olen nimittäin todennut, että harva alaan erikoistunutkaan alusvaateliike myy 70F-kokoa. Ja kun löytyy, niin osaatte varmasti itsekin kuvitella minkä näköisenä. Mummomalli, ou jee.

Mikään helposti kaupasta löydettävissä oleva muodikkaan värinen & mallinen paita ei todellakaan mahdu päälle, koska on leveät hartiat ja suuret rinnat. Kaikista painetuista paidoista rikkoontuu painatus rintojen kohdalta jo sovitusvaiheessa yms.

Sitten vielä jos omistaa hieman tavallista leveämmät reidet ja jenkkakahvat (kuten minä), on hankalaa löytää farkut, joissa on sopivasti levenevät lahkeet, jotta edes silmämääräisesti näyttäisi tasapainoiselta. Pillifarkut leventävät jekkakahvoja entisestään. Saman tekee tietyn mittainen paita (melkein napamallinen, tai juuri lantiolle ulottuva helma).

Ihme juttu muutenkin tuo kokokäytäntö, koska kaikki Onlyt, Vero Modat ja H&M:t kokomerkitsevät vaatteensa niin, että tarjolla on 32, 34, 36, 38 ja jos tuuri käy niin 40. Oikealla taulukolla, jota vanhemman väen vaatekaupat käyttävät, noiden puljujen koko 40 vastaa kokoa 36-38, joten onko kumma, että teinit tuntevat itsensä lihavaksi ja pikkuhiljaa sairastuvat anoreksiaan. Eihän voi olla normaalia, että on kokoa XL.

Suuret rinnat ja tiimalasivartalo eivät tuo helpotusta hyvältänäyttämiseen ja kaunista oloa - en ymmärrä miksi se onpi niin tavoiteltua.

Envu: Minua vastaan on tullut enemmänkin vaatteita, jotka on suunniteltu hyvin pienirintaisille. Siskoni pukeutuu hienosti ja näyttää aina coolilta - hänellä on AA-kupppi. Tiedän kyllä että B-kuppi on yleisin Suomessa, mutta vois edes vaihtoehtoina tehdä hieman suurempiakin paitoja. Älä siis vaivu epätoivoon, ei ole helppoa rintavallakaan.
Voileivän voi saada tarttumaan seinään, mutta se pitää heittää todella kovaa.

Saor

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Syyskuu 29, 2004, 13:40:18 »
Käynköhän minä eri kaupoissa kuin te, kun minä löydän aina vain 40+ kokoisia vaatteita. :) Tosin en niinkään missään veromodissa ja hooämmissä käy vaatteita ostamassa. Seuraava kysymys onkin, että miksi menette sinne H&M:ään (ym. trendikauppoihin) jos tiedätte, että siellä (muka) on vain koon 32 vaatteita? Esim. Lindexiltä ja KappAhlista saa minusta ihan kivoja vaatteita, jotka ovat tarpeeksi isojakin. (Olen usein nähnyt kivan paidan ja sitten kiroillut kun se on jotain ns. isojen tyttöjen mallia.)

Täytyypä taas todeta, että kaikki tässä topicissa esiintyneet ongelmat johtuvat siitä, että vaatteet tehdään vain "normi"vartalolle, koska niitä valmistetaan suurina sarjoina. Senpä takia ne ovat esim. siellä H&M:ssä niin halpoja. Kyllä minäkin kiroilen, kun takit eivät istu, vaan rintojen kohdalla on hirveästi tyhjää tilaa ja sitten se ruttaantuu selästä ja ja, mutta se siitä tulee, kun on näin harvinaislaatuinen. :P

Ehkä tämä taas on asia, joka riippuu täysin näkökulmasta. Minun, laihan&laudan mielestä vaatteet tehdään vain "isoille". Tätä topicia lukiessa moni vaatesuunnittelija alkaisi varmaan repiä hiuksiaan...

Tulipas ärhäkkä kommentti, alkoi vain rasittaa. (Olen juuri kirjoittanut englannin kauhean päänsäryn vallassa! seliseli.)

Ceinwen

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Syyskuu 29, 2004, 16:21:06 »
Mm, itse kuulun ryhmään, jolle vaatetarjonta on suht hyvää, mutta  ystävän kanssa on kyllä tullut kierreltyä Great Girls osastoja, jotka ainakin Lindexillä tyydyttävät näemmä kaverin tarpeet ihan suht hyvin. Mutta sehän riippuu tietysti millaisia vaatteita hakee.

On muuten totta että vaatteet suunnitellaan n. 170 cm pitkille ja 50 kg painaville, sillä vaikka itse muuten täytän ehdot, en ole todellakaan niin pitkä. Kaikkien päälleni muuten sopivien housujen lahkeita on aina pakko lyhentää ja niin edelleen.. Ärsyttävää.

Heh, Saor, samat sanat siitä englannista!

Tearless

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Syyskuu 29, 2004, 17:32:33 »
Minulla on sama ongelma kuin melkein kaikilla muillakin tässä topicissa.
Olen melko lyhyt ja omistan lantion. Näissä muotiliikkeissä täydellisiä farkkuja on lähes mahdotonta löytää. Jos ne sopivat päälle, lahkeet ovat vähän pitkät. Siksi lähes kaikki lahkeeni ovat lyhennettyjä. Lyhentäminen taas tekee housuista pillimäiset, joka ei mitenkään pienennä reisiä. Kaikki farkut ovat todella kapeita ja venymättömiä. Tuntuu ahdistavalle, kun koko, jonka kuvitteli mahtuvan päälle, jääkin jo reisistä kiinni. vaikka normaalisti minulle menevät 34-kokoa olevat housut esim. Seppälän farkuissa saattaa 38 sopia.
Paidat löytyvät helpommin. Päältä pystyy sanomaan, että mikä mahtuu ja mikä ei. Kaula-aukot ovat käsittämättömän leveitä monissa paidoissa. Ne ovat tarkoitettu paljon isorintaisimille. Lisäksi esim. Onlysta joitain kokoja löytyy M-koosta ylöspäin, mutta S-koko puuttuu kokonaan. (Tiedän, tämän topicin tarkoitus oli keskustella vaatekauppojen kokojen  pienuudesta, eikä liian suurista koista, mutta sanoimpahan tuonkin).

Yleisesti ottaen pitäisi olla todella laiha ja n. 170 senttinen, jos haluaa päälle mahtuvia vaatteita joistain muista kaupoista kuin hieman vanhemmille naisille sunnatuista liikkeistä. Tietysti tuo edellämainittu koko on ihanne tällä hetkellä maailmalla ja Suomessa, mutta kuinka moni oikeasti on noissa mitoissa?

Poissa Flamerie

• Emotionaalinen
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ProphecyHowl3
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #37 : Syyskuu 30, 2004, 18:22:34 »
Mää INHOAN käydä missään kaupassa jos siellä ei ole kunnollista puolta poikien vaatteille. Minä kuulun niihin lihaviin ihmisiin, enkä mä jaksa etes katella mitää tyttöjen napapaitoja. Hyvin harvoin saattaa joku farkkutakki tai t-paita kiinnostaa, mutta yleensä ko mut raahataan kauppaan (raahaaminen on kuvaava sana, inhoan myös shoppailua) mä suuntaan ensimmäisenä poikien puolelle. Mulle ei koskaan melkeen mahu mikään tyttöjen puolelta ostettu päälle. Sen takia mä tykkäänki koluta kirppiksiä, sieltä löytyy monesti varsin mielenkiintosia vaatekappaleita. Joita kaverit sitte ei älyä... :P

Ihan kamalaa, ko kaikki on aina vaan sellasille pikkusille likoille. Emmä kyl enää laittaskaa "tyttöjen" vaatteita päälle, kun olen niin rakastunut tähän hoppari lookiin. :) Sellasia tyttöjen farkkuja en oo taas pitäny puoleen vuoteen, ko ahistun tunnissa ko laitan sellaset jalkaan. Poikien farkkuja kyllä tulee piettyä. :D
Forces collide.

Poissa Ulputti

• harmaan loputon tihku
  • Vuotislainen
« Vastaus #38 : Toukokuu 11, 2005, 11:28:59 »
Aika nostaa kissa taas pöydälle.

Kävin eilen Helsingin keskustassa ostamassa kevätjuhlapaitaa. Saldo: yksi nätti ja ihananvärinen, jota ei voi pitää kiinni.

Pakko myöntää, että tippa pyrki linssiin useammankin kerran.

H&M ei valmista lainkaan kokoa 44 suurimmasta osasta mallistoaan l. nuortenmallistosta
Piru vie, aion tänään antaa H&M asiakaspalvelun tietää erittäin suuren mielipahani siitä, etten voi ostaa heiltä mitään. Kun kerran on olemassa 44-kokoisia (tantahtaviahan ne "naistenosaston" vaatteet ovat) nuoria ja nuorekkaita ihmisiä, niin miksemme voisi saada pukeutua paitoihin ja mekkoihin jotka meitä miellyttävät? Olisin tämän kuun aikana hyvinkin ostanut mekon ja useita paitoja sieltä, vaan ei. Koot loppuvat yhtä liian aikaisin.

Kyllä harmittaa, sillä H&Mn vaatteet ovat yleensä värikkäitä ja nättejä. BiB-osastolta taas ei löydy muuta kuin anteeksikunolenolemassaälkääkatsokotännepäin-telttoja.

Tuleeko pikkuisille teinikanoille paha mieli, jos he joutuvat ostamaan XS-paitansa samasta rekistä, jossa on kokoa XL?

Kauniita rintaliivejä ei myydä C- (tai D-) kuppia suurempana
Näin on. Milloin viimeeksi löysitte esim. Anttilan valikoimasta kukkakuvioiset, pirteänväriset rintaliivit kokoa 75DD?

Jos jotain löytyy kokoani, se on yleensä mallia supertukeva, supermukava. Joo joo, kyllä niitä tulee usein käytettyä, mutta joskus voisi uhrata hiukan mukavuudestaan jotta voisi pitää narutoppeja näyttämättä naurettavalta.

Kenkäkoot loppuvat kokoon 41
DinSko ei myy lainkaan kokoa 42, ei ainoastakaan mallista. Äitini koetti lohduttaa minua sanomalla, että DinSko valmistaa heppoisia trendikenkiä, jotka kestävät suunnilleen sen verran kuin pysyvät muodinmukaisina. Laiha lohtu, sanon minä. On varmasti olemassa koon 42 naisia, jotka ostaisivat mainittuja pintaliitotipsukkaita, jos niitä vain olisi.

Tiedän tasan kaksi valmistajaa, joilta kannattaa alkaa yrittääkään ajattelemaan kenkien ostoa - Gabor ja suomalainen Janita. Ko'oilla 36-41 on sata kertaa suurempi valikoima. Ensimmäinen kysymykseni kenkäkauppaan tullessani onkin aina: "Löytyyköhän mistään mallista kokoa 42?"

Ei paljon piristä. Kohtaloni näyttää olevan sitoa hinkkini sukkahousuilla, verhota epätäydellisen iso - tosin kaunis - vartaloni säkkiin ja tuhkaan ja pitää jaloissani vain lenkkareita ja saappaita.

Kirjoittakaa asiallisia kirjeitä jälleenmyyjille ja valmistajille. Ehkä lapsemme saavat sopivankkoisia vaatteita.
pecc@QuakeNet

Poissa Zhenoa

• Hirnyrkki
    • http://r2.missalie.net
« Vastaus #39 : Toukokuu 11, 2005, 12:06:10 »
Minulla taas on usein ongelmana se, että suorastaan hukun jokaisen kokeilemani vaatteen sisään. Olen käytännössä lauta, joten lähes kaikki kokeilemani sievät ja tyttömäiset paidat roikkuvat rumasti edessä. Saorin tapaan minäkin kiroan usein sitä, että kaupoista ei löydykään kuin jotain 40+ kokoisia kuteita (tosin kaivelenkin usein alelaareja, joista on ne suosituimmat koot jo viety). Itse joudun joskus ostamaan jopa kokoa 34, vaikka pituutta minulla on 175cm. Toki on se etu, että mitoillani voi aina ostaa isoja vaatteita ja sitten kotona kaventaa niitä.

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #40 : Toukokuu 11, 2005, 14:40:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Ulputti"
Kenkäkoot loppuvat kokoon 41
DinSko ei myy lainkaan kokoa 42, ei ainoastakaan mallista. Äitini koetti lohduttaa minua sanomalla, että DinSko valmistaa heppoisia trendikenkiä, jotka kestävät suunnilleen sen verran kuin pysyvät muodinmukaisina. Laiha lohtu, sanon minä. On varmasti olemassa koon 42 naisia, jotka ostaisivat mainittuja pintaliitotipsukkaita, jos niitä vain olisi.

Sama koskee myös Seppälän kenkävalikoimaa :)

Suurin huolenaiheeni vaatteita koskien on housut. Jos löytyy kokoa, näyttää hyvältä (hinnasta ei niin väliä) niin lahkeista puuttuu sellaiset mukavat 10 senttiä. Vaikka lyhyistä ihmisistä varmaan joskus tuntuu housuja ostaessaan, että perhana kun joutuu taas näitä lahkeita lyhentämään, mutta kyllä se lyhentäminen onnistuu paremmin kuin pidentäminen...

Pahin kriisii mihin olen vähään aikaan joutunut, oli se, että STCDenimin Loose Worker jeans malliston valmistus on lopetettu. Ainoat farkut jotka olivat ihan oikeasti täydelliset. Lopetettu. Siinä sitten käytiin myyjän kanssa muuta valikoimaa läpi, eikä yksikään ollut sopiva. Kirrasi sieltä, kirrasi täältä, haaroväli nousi turhankin korkealle ja sitä rataa. Eli kun puhutaan että housuja ei tehdä kuin vain pitkille niin sanoisin että mitä potaskaa taas jauhetaan. Jollekin housujen lahkeissa saattaa olla 10 senttiä liikaa, niin minulla se on 10 senttiä liian vähän. Enkä edes kovin pitkä ole, vain 183 senttiä, mutta tarpeeksi paljon että miesten puolelta saa farkkuja hakea, mutta niissä lantio on taas liian pieni ja "isojen" naisten housut tehdään niin kummallisen mallisiksi että pieni pääni pohtii silloin tällöin että onkohan tämän mallisia naisia olemassakaan? Jos ihminen on lihava, niin miksi ihmeessä hankkia kapenevalahkeiset housut joka vain korostaa lihavuutta? Ja mikä siinä on että joissain muuten mukavissa housuissa on tehty ihmeelliset pussit reisien kohdalle niin, että voisi kuvitella olevansa natsisaksan aikaiset housut. Kapeat lahkeet ja pulleat reidet. Minen ymmärrä.

Kenkäshoppailu on toinen murheen kryyni. Miksi, oi miksi kenkiä tehdään vain kokoon 41 asti? Joissain kengissä 41 on sopiva, toisissa vasta 42 on hyvä. Ovatko suomalaisnaiset niin pienijalkaisia? Ja olen huomannut myös sen, että italialaiset kengät ovat minun kohdaltani poissuljettu vaihtoehto, sillä leveä jalka taitaa olla pastanpurijoille kauhistus. Ilmeisesti isokokoiset naiset eivät saa pukeutua hyvin, eivät ainakaan ilman että näkevät tuskaa sen eteen. Tämä on salaliitto sanon minä, sillä jos isot naiset saisivat pukeutua niin kuin kaikki muutkin, heitä olisi vaikeampi arvostella. Juu, tämän on pakko olla näin :)

Toisaalta voisihan sitä itsekin ommella vaatteita itselleen, mutta sitten seuraa kysymyksiä tyyliin: mistä saada kaavat? millä ajalla ehtisin ompelemaan? jne. Toisaalta aika, jonka käyttää metsästämällä vaatteita vaatekaupoista voisi maksaa itsensä paremmin jos ompelisi vaatteet itse. Mutta näillä kädentaidoilla seurauksena olisi kaikkea muuta kuin laatutavaraa, enemmänkin kuuluisi ärripäitä ja menisi hyvää kangasta hukkaan. Ehkä tyydyn metsästysvaihtoehtoon...
Mens agitat molem.

amarie

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Toukokuu 11, 2005, 16:25:39 »
Minusta on erittäin rasittavaa, että olen hyvin normaalikokoinen, hoikkakin, enkä silti löydä sopivia vaatteita. Paidoissa koko 36-38 on liian lyhyt tai pieni ja seuraava koko roikkuu päällä. Useamman kuin kerran olen joutunut pienentämään ostettuja vaatteita. Minua ärsyttää suunnattomasti, että vaatteet tehdään 170-senttisille reilusti alle 50-kiloisille. Itse kun en paljoa yli sen 50-kilon paina (huonoina päivinä sen 55) ja silti ei löydy sopivia paitoja.

Housut aiheuttavat vielä pahemman kriisin; suhteellisen pitkät jalat, leveä lantio ja reidet estävät ostamasta minkäänlaisia housuja.

Ja noista isoista koista sen verran, että kyllä tuolta löytyy 42+-vaatteita H&Mstäkin, mutta se kokonumero valehtelee paljon. Ystäväni tuskailee, että vaikka muissa kaupoissa on koko 42 niin H&Mssä edes 44 ei mene päälle. Ne vaatteet ovat aina jostain liian pieniä.

Minusta näyttää todella rumalta, jos normaalikokoiset ihmiset tunkevat itsensä liian pieniin vaatteisiin (eräs M-kokoinen tuttavani koittaa pakottaa päälleen joka päivä XS-kokoiset vaatteet ja siitä ei seuraa kuin itkua ja pursuavaa ihoa).

Entisenä anorektikkona voin sanoa, että neljäkymmenkiloiselle satakuusviis pitkälle tytölle ei löydy vaatteita yhtään paremmin kuin minulle nykyäänkään. Tosin, silloin olin paljon nirsompi vaatteideni kanssa ja käytin väreinä tasan mustaa ja mustaa. Jostain syystä kaupoista ei löydy koskaan sopivia vaatteita.

Poissa Saremina

• Wanted Dead Not Alive
  • Vuotislainen
  • Dissociative identity disorder patient
    • DeviantART tili
« Vastaus #42 : Toukokuu 11, 2005, 19:59:29 »
Minulle ostettiin viime kesänä ihanat farkut, jotka löysin nyt kääpin perältä. Mutta ei! Housut puristivat liikaa, enkä voinut pitää niitä.
Olen pieni ihminen, mutta kun käyn ostamassa itselleni uusia vaatteita, saa katsoa kokoa L, muuten ei mahdu päälle. Onneksi siskoni antavat minulle vanhoja vaatteitaan, eivät ole niin pieniä.
Vaatteet taidetaan suunnitella ns. barbeille, eli heillä on täydellinen (anorektikon) vartalo. Minulla ja molemmilla siskoillani on housujen kannsa ongelmana leveähkö lantio.
Ihanat housut, mutta...
 Näistä ylihoikkia suosivista kaupista H&M on yksi pahimmista, Lindex on omisteet teiniXeille... Kun olet käynyt yhdessä kaupassa, olet käynyt kaikissa.

Onneksi kenkiä on kokoa 40. Olimme tässä äitini kanssa ostamassa minulle uusia kenkiä (miten niin taas?) , ja hän kysyi myyjältä kokoa 37(tsuurin osa kengistäni on 36-38, minulla on pienet jalat) minä löysin kengät kokoa 40 ja ne olivat juuri passelit. Äiti siinä sitten ihmetteli tätä hetken.

Siis, missä ovat kaikki hyvän kokoiset vaatteet?
I'm only laughing on the inside, my smile is just a skin deep, if you could see inside I'm really crying, you might join me for a weep

Ameliah

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Toukokuu 12, 2005, 13:40:31 »
No ei. Tämä on taas näitä vastaavia ,kuin sorsiiko harry potter tai taru sormusten herrasta tummaihoisia? Pilkkaako piilolasit silmälasipäisiä?

Ei ei ja ei. Ihmiset on ihan vainoharhaisia. Senkö takia että ihminen on lihava ,ei vaatekaupassa johon hän menee saisi pienikokoisille olla laisinkaan vaatteita ettei hän tuntisi itseään loukatuksi kun kaikki koot ei mahdukkaan päälle? Naurettavaa minusta.

Suurimmissa tapauksissa on ihmisen omaa syytä että on lihava, ei sairauden tms. Jos ihmisellä on lihavuutensa vuoksi itsetunto ongelmia ja jokainen laiha/hoikka ihminen loukkaa jo olemuksellaan niin on syytä miettiä ja katsoa itseään peiliin. Saati sitten kauppaan meno jossa vaatteet on suunniteltu sekä suurille että pienille. Eli jos olet kokoa XXL ja kokeilet kaupassa L kokoisia vaatteita niin tietenkään ne ei mahdu. Totta on se, että jossain vaatekaupoissa ns. oma koko ei sovikkaan ja pitää ottaa suurempi, mutta se ei ole mitään alitajuista pilkkaamista vaan johtuu täysin siitä, että minkä maan standardi kokojen mukaan vaatteet on valmistettu.
Eli ,jos vaate on valmistettu thaimaassa on se luultavasti pienempi kuin esimerkiksi bulgariassa valmistettu paita, vaikka samaa kokoa olisivatkin.

Ja jos tosiaan on niin että perus H&m:ssä ja seppälöissä ei myydä kuin kireitä teinivaatteita ja muotikuteita, kuten jo varmaan näyteikkunakin sen kertoo, niin kannattaako sinne mennä vaatteita sitten ostelemaan jos ne on kaukana omasta tyylistäsi? Ei varmaankaan. Siitä on ihan turha loukkaantua että kaupassa ei myydä kuin teinikireitä vaatteita kun kaupan suurin myyntikohde on he jotka ostavat teinikireitä vaatteita. Sitten kannattaa mennä toiseen kauppaan.

Nolostuminen vaatekaupassa on omasta itsestään kiinni, ei siitä millaisia vaatteita kaupassa myydään saati siitä millaisia ihmisiä vaatekaupassa käy.

Poissa Tuskanenkeli

• Hirnyrkki
« Vastaus #44 : Toukokuu 12, 2005, 17:03:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Ameliah"
Suurimmissa tapauksissa on ihmisen omaa syytä että on lihava, ei sairauden tms.

Ihmisen omaa syytä? No, onhan se tietenkin niin, että voihan ihminen lopettaa syömisen ja silloin kyllä laihtuu, joten voihan sen sanoa noinkin.

Toisaalta, oikeastaan lihavuus on melko usein geeneissä, eli jos vanhempasi ovat ylipainoisia, olet aika usein sinäkin. Tai siis, aika harvoin olen nähnyt täysin laihaa ihmistä, jonka vanhemmat taas ovat olleet lihavia. No, näkyyhän niitäkin toki, mutta aika harvoin. Ei sitä kaikkea voi laittaa ihmisen syyksi. Lisäksi, jos sattuu olemaan isot luut (minulle tulee madame Maxime mieleen) ja leveä lantio (tarkoitan siis luita) niin pystyykö siihen vaikuttamaan? Toisilla taas on, että lihovat ihan pienestäkin roskaruoasta, toiset ovat tikkumaisen laihoja vaikka syövätkin sitä valtavat määrät.

Senkö takia että ihminen on lihava ei vaatekaupassa johon hän menee saisi pienikokoisille olla laisinkaan vaatteita ettei hän tuntisi itseään loukatuksi kun kaikki koot ei mahdukkaan päälle?

Mm. Käsittääkseni tässä ei ollut kyse siitä, että pienikokoisille ei saisi valmistaa vaatteita, vaan siitä, että olisi vähän isompi valikoima noiden kokojen suhteen. Myös toiseen suuntaan.

muoks. Mm, joo, Ameliah. Tajusin nyt sen vähän paremmin tuon tekstisi, sairaalloinen lihavuus kyllä johtuu yleensä omista syistä. Myönnän kyllä olevani osaksi väärässä, niinhän se on.
Here's looking at you, kid.

Bloody Aeliah

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Toukokuu 12, 2005, 17:23:15 »
Ymmärrän kyllä sen, että vaatteita ei voi tehdä kovin monelle vartalotyypille kustannusten vuoksi, mutta miksi ihmeessä melkein jokainen vaatekappale tehdään sille samalle tyypille?

En ole ylipainoinen, mutta omistan leveämmät hartiat kuin naisilla yleensä on ja lisäksi käsivarteni on paksummat kuin muuhun vartaloon suhteutettuna pitäisi olla (siskolla ja äidillä sama ongelma), joten ärsyttää kun paidoissa yleensä pitää ostaa lähes aina kokoa tai paria suurempi paita jolloin hartiat ja kädet mahtuvat, mutta sitten vyötäröstä hölskää. Kaikista eniten huvittaa "one size"-kokoa oleva The Nightmare Before Christmas-t-paitani, joka on t-paidaksi aika venymättömästä kankaasta ja olkapääsauma on noin puolessavälissä hartioitani. Kyllä se päälle menee eikä näytä huonolta, mutta pois ottamisen kanssa on aina vähän ongelmia.

Äiti harmittelee, kun vaatteita ei meinaa löytyä koska melkein kaikki kokoa neljäkymmentä suuremmat vaatteet ovat aika karseita tai vaihtoehtoisesti järkyttävän kalliita.

Ameliah

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Toukokuu 12, 2005, 18:23:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuskanenkeli"
Ihmisen omaa syytä? No, onhan se tietenkin niin, että voihan ihminen lopettaa syömisen ja silloin kyllä laihtuu, joten voihan sen sanoa noinkin.

Noh, kyllä varmaan itsekkin tiedät että tuo syömisen lopettaminen on aika naurettava ajatus siinä kohdin kun puhutaan laihduttamisesta. Sillä laihduttaminen ei ole syömisen lopettamista. Tarkoitin tekstissäni niitä ihmisiä, jotka ovat aivan sairaalloisen lihavia ja jotka eivät huolehdi terveydestään ja ovat siksi lihavia. Ja ihmisen omaa syytä on se, jos syö liian paljon ja epäterveellisesti.

Lisäksi, jos sattuu olemaan isot luut esim. lantio... Toisilla taas on, että lihovat ihan pienestäkin roskaruoasta, toiset ovat tikkumaisen laihoja vaikka syövätkin sitä valtavat määrät.

Isot luut voivat ihmisellä kyllä olla, mutta se ei tarkoita missään nimessä sitä ettei ihminen voisi olla hoikka. Ei minusta. Minullakin on iso lantio, eikä se tee ihmisestä missään nimessä läskiä, sekin on aikapaljolti itsetunto kysymys pitääkö muodoskasta vartaloaan läskinä vai kauniina. Ei hoikkuus tarkoita sitä että on suora tikku vaan, noh olemus!, olemus on tärkein.
Ja homma on niin että hirveän monen ihmisen ruumiinrakenne ei ole ns. lantioton eli kyllä ne vaatteet on myös valmistettu niille joilla sitä lannetta on.

Puhuit tekstissäsi myös geeneistä, geenit toki vaikuttavat ihmisen ulkonäköön , mutta lihavuuteen geenit eivät vaikuta ja jos vaikuttavatkin negatiivisesti niin silloin on jo sairaus kyseessä. Ihmiset kasvatetaan tietysti tietynlaisiin ruokalailu tottumuksiin, siksi lihavien vanhempien lapsi saattaa myös olla lihava ja niin usein onkin kun lapselle syötetään samaa ruokaa ja yhtäpaljon kuin vanhemmilleen jotka ovat lihavia ruokailutottumuksiensa tähden. Näin myös lihavien lapsi omaksuu epäterveelliset ruokailutottumukset ja lihoo entisestään.
Mutta lihavat vanhemmat eivät oletuksena tarkoita sitä että lapsikin on aivan täytenä totuutena ja aina  lihava, ruokavalio on kaiken a ja o, sekä kuntoileminen.

On muuten tieteellisestikkin todistettu (tieteen kuvalehti) että hoikat ihmiset mennessään syömään roskaruokaa tiedostavat sen, että se sisältää todella paljon kaloreita, että kokonaisia aterioita ei kannata enään loppupäivän aikana syödä, koska muuten tulee liikaa energiaa varastoon ja lihoo. Hiaman lihavammat eivät taas tunnu ymmärtävän että siinä yhdessä kerrosateriassa on 2 kertaa lounas ,energia määrältään, ja he syövät lisää, mikä aiheuttaa sen että elimistöön tulee enemmän energiaa kuin se kuluttaa ja siten lihoo. Tämä tutkimus saattaa vaikuttaa sorsivalta, mutta minä uskon että näin asia on. Roskaruoka ei ole hyvästä milloinkaan, vaikka se hyvää onkin, mutta sitä syödessä pitää ajatella että se on lihottavaa ruokaa, se sisältää nimenomaan piilorasvaa ja mielettömästi kaloreita. Ja se kyllä lihottaa jos ei sitä ymmärrä.

Mm. Käsittääkseni tässä ei ollut kyse siitä, että pienikokoisille ei saisi valmistaa vaatteita, vaan siitä, että olisi vähän isompi valikoima noiden kokojen suhteen. Myös toiseen suuntaan.

Juu mutta eikö kokoja ole laajalti XS - XXL ? Ja jos kyse on nuorten vaatekaupasta niin tuskin tarvitseekaan olla yli XXL, heitä kun on niin vähän että vaateet eivät menisi kaupaksi. Ja kun ns. ''pieniä kokoja ovat XS-M ja isoja kokoja L XL XXL niin eikö koot silloin mene tasan?
Onhan isommille vaatteille myös omia kauppoja joissa kaikki ovat yhtä ''suurta'', sellaisia kauppoja joissa koot alkavat XL koosta.

Lihavien itsensä noloksi tuntemisessa on ratkaisevaa se, minkäkokoisia vaatteita kaupassa on. siinä on oman vaatteen vieressä pikkuruinen S kokoinen paita ja oma ''suuri'' L, huono itsetunto teettää sen, että tuntee itsensä pilkatuksi ja haukutuksi kokonsa takia. Siksi kirjoitin että vaatekaupassa ei kai sitten saisi pienikokoisille olla laisinkaan vaatteita kun se kerran onse loukkaava tekijä.

Poissa Vela

• Vuotislainen
« Vastaus #47 : Toukokuu 12, 2005, 18:59:19 »
Niinpä niin, kukapa niihin pieniin vaatteisiin mahtuisi. Omasta mielestäni en ole lihava, mutta en mikään langanlaihakaan, vaan ihan normaali kokoinen. Ei ole todellakaan hauskaa kävellä vaatekauppaan ja löytää jotkut ihanat housut, jotka eivät kuitenkaan kaikesta tunkemisesta ja ähellyksestä huolimatta mahdu päälle! (Kuka näitä vaatteita oikein suunnittelee??!)

Yleensä kuitenkin löydän kohtalaisen hyvin vaatteita, mutta vielä vastaan ei ole kävellyt sellaista "täydellistä" vaatetta, josta ei halua luopua. En ole pitkään aikaan käynyt missään Vero modassa tai vastaavassa, sillä sieltä on turha etsiä sellaista riepua, joka päällä voisi kuvitella kävelevänsä julkisilla paikoilla. Ihan hyviä vaatteita on mahdollisuus löytää halvemmallakin esim. Citymarketista ja Prismasta. Kaikki kootkaan eivät ole pieniä.  Eikö voitaisi perustaa jotain kauppaa, jossa myytäisiin vaatteita ihan normaalikokoisille eikä mitään miniminirättejä? Minä kyllä mieluummin maksaisin sopivista vaatteista hieman enemmän, kuin vetäisin vatsaa sisään ja olisin hengittämättä.
Laajoina levittäytyvät Pohjolan synkät metsät, ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan, siellä asuu metsien suuri jumala, metsän henget kutovat salaisuuksiaan hämärässä.

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #48 : Toukokuu 12, 2005, 21:01:05 »
On muuten tieteellisestikkin todistettu (tieteen kuvalehti) että hoikat ihmiset mennessään syömään roskaruokaa tiedostavat sen, että se sisältää todella paljon kaloreita, että kokonaisia aterioita ei kannata enään loppupäivän aikana syödä, koska muuten tulee liikaa energiaa varastoon ja lihoo. Hiaman lihavammat eivät taas tunnu ymmärtävän että siinä yhdessä kerrosateriassa on 2 kertaa lounas ,energia määrältään, ja he syövät lisää, mikä aiheuttaa sen että elimistöön tulee enemmän energiaa kuin se kuluttaa ja siten lihoo. Tämä tutkimus saattaa vaikuttaa sorsivalta, mutta minä uskon että näin asia on. Roskaruoka ei ole hyvästä milloinkaan, vaikka se hyvää onkin, mutta sitä syödessä pitää ajatella että se on lihottavaa ruokaa, se sisältää nimenomaan piilorasvaa ja mielettömästi kaloreita. Ja se kyllä lihottaa jos ei sitä ymmärrä.

Tuo kommentti pisti minut pohtimaan, että kuinka moni tuttavistani olisi ylipainoisia roskaruoan takia, enkä pystynyt sanomaan yhdestäkään että hän olisi lihava sen takia että porsastelee McDonald'sissa. Kyseessä on tyypillinen stereotypia, että lihava ihminen ei huolehdi itsestään vaan porsastelee mäkkärissä, istuu päivät telkkaria tai konetta tuijotellen ja syö kaikkea roskaa mitä eteen tuodaan. Monen ylipainoisuus johtuu huonoista ruokatottumuksista kuten sanoit, mutta kyse on enemmänkin pienistä yksityiskohdista, kuten lopettaako syömisen kun ei enää ole nälkäinen, vaiko silloin kun napa on ratketa? Toisaalta myös suomalainen ruokakulttuuri tukee ylipainoisuutta, emme syö ruokaa ruuan vuoksi vaan pikemminkin syömisen. Mitä tuohon Tieteen Kuvalehti-juttuun tulee, se kuulostaa hieman piilokettuilulta: "lihavat ovat tyhmiä, sillä he eivät tajua roskaruoan lihottavan..." Olisin erittäin kiinnostunut lukemaan kyseisen artikkelin, mahtaisitko muistaa missä numerossa se on julkaistu?

Onhan isommille vaatteille myös omia kauppoja joissa kaikki ovat yhtä ''suurta'', sellaisia kauppoja joissa koot alkavat XL koosta.

Tuo taitaa olla topicin otsikkoa parhaiten kuvaavin suhtautumistapa mitä tässä topicissa on esitetty. Ei lihavia sorsita tavallisissa vaatekaupoissa, ängetään ne omiin kauppoihin ja ollaan kaikki onnellisia. Tulee mieleen Yhdysvaltojen historian valkoisten ja mustien erottelu mieleen. "Älä sinä tule tähän kauppaan, tämä on vain meille tarkoitettu, mene sinne minne kuulutkin."
Mutta toisaalta kuten sanoit, suurin häpeä omasta koosta tulee, kun otat tangosta vaatekappaleen kokoa L siitä XS:n vierestä (ellei sitten pukukopissa kun huomaat että L-kokoinen paita ei mahdukaan sinulle...), ja siinä mielessä "isojen ihmisten vaatekaupat" ovat varmaan helpompi ratkaisu, mutta toisaalta siihenkin voi liittää häpeän tunteen: "minä asioin täällä läskien kaupassa... toivottavasti kukaan ei huomaa." Sama pätee myös kuntoiluun, painoa on todella vaikea ruveta pudeottamaan, ainakin julkisesti, uimahalliin menoa miettii varmasti kahdesti jossei ole bikinikuosissa ja kynnys punttisalille menemiseen on suuri kun pelkää että pitää olla trimmattu muskelimakkonen jottei aiheuttaisi toisissa treenaajissa paheksuntaa.

Lihavuus on monien asioiden summa, turha edes yrittääkään tiivistää syyt pelkkään roskaruoan mussuttamiseen.
Mens agitat molem.

Poikkeustapaus

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Toukokuu 12, 2005, 21:49:47 »
Aihe, joka on tosiaan kyrsinyt minua pidemmän aikaa. Miksi, oi miksi vaatteet tehdään 34-kokoisille rinnattomille ihmisille kun taas toisesta päästä löytyy 50+ vaatteita. Vaikkakin en ole kuin ihan hieman ylipainoinen, niin vaatteiden löytäminen tuntuu olevan sula mahdottomuus. Todellisia pääkallotapauksia ovat farkut ja vartalonmyötäiset paidat. Farkut ovat joko liian matalia, liian pitkiä tai yksinkertaisesti ovat jostain kohden liian kireitä ja muutenkin epämiellyttäviä päällä. Seuraava koko onkin sitten sama, kuin olisit verkkareissa. Paitojen kanssa taasen, kohoavat liian ylös ja kiristävät rintojen takia. Isompi koko on sitten teltta. Paidat nousevat edestä ja rullautuvat takaa. Epämiellyttävää, eikö?
On jo lähes noloa astua Vero Modan tai Onlyn tapaiseen kauppaan, muistan parin vuoden takaisen tapauksen... olin mummuni kanssa ostamassa minulle farkkuja. Kiersimme läpi Seppälän, H&M:n, Lindexin, One Wayn ja Stockmannin. Myyjät vain tylysti tokaisevat, "ettei heiltä löydy näin isoa kokoa", tippa oli kyllä linssissä. Ihan kauhulla odotan jo kevätjuhlavaateostoksia. Taas saa kaluta kymmeniä kauppoja läpi ja tuloksena on jälleen kerran joko nätti ja trendikös mekko tai hame, joka ei mene kiinni tai jonkinlainen villainen mummonmekko. Se siitäkin kevätjuhlasta.