Kirjoittaja Aihe: Sorsivatko vaatekaupat lihavahkoja?  (Luettu 22208 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa houkka

• Vuotislainen
Vs: Sorsivatko vaatekaupat lihavahkoja?
« Vastaus #175 : Toukokuu 11, 2008, 11:03:03 »
No joo, mutta kuvitelkaas kun on vaikea löytää XS paitoja, jotka olis vähänkin pidempiä. Haasteellista sekin, nääs. Pelkkä XS on usein liikaa vaadittu.
I am I --> houkka

Agitaattori

• Ankeuttaja
« Vastaus #176 : Toukokuu 15, 2008, 09:24:57 »
Kyllä, vaatekaupat sorsivat lihavahkoja. Mutta: vielä enemmän ne, kuten sanottu, sorsivat pieniä ja lyhyitä! Housujen lahkeet ovat kymmeniä senttejä liian pitkiä, paidat putoavat päältä, passitetaan lastenvaateosastolle...
Olen hiukan pienemmänpuoleinen naisihminen, ja vaatteita saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. Kaupoissa lienee vaatteita ainoastaan mallimittaisille. *sniif*

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Noita
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #177 : Toukokuu 15, 2008, 23:28:18 »
Siis kaikki vaatteethan on kootettu standardi-mitoin (näin olen käsittänyt), eli M-koko näin esimerkiksi menee mitoiltaan X ja Y olevalle henkilölle. Tietenkin vaatteissa vaikuttaa esim. paidan helman ja housujen punttien pituus sekä malli (onko aivan nakinkuori-kireä vai vähän väljempi malli), mutta muuten se on suunnilleen sen standardin mukainen.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Ladyelisabet

• Potteriksi myös kutsutaan
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #178 : Toukokuu 16, 2008, 11:44:38 »
Jep, vaatteet on pakko valmistaa joillain standardimitoilla, ja niitä tuotetaan todella isoja määriä. Erimittaiset, samanlaiset vaatteet (normikokoja XS-XXL lukuunottamatta) olisivat liikaa, koska eivät kuitenkaan myisi niin hyvin. Isoimmilla vaateketjulla on pitkien tai lyhyiden mallistoja, mutta taitaa silti olla niin että parhaiten vaatteita saa itse ompelemalla - itse juoksen tosi monessa kaupassa jotta löydän haluamani, enkä silloinkaan usein löydä. Muoti määrää värit ja mallit, ns. klassisen näköisistä vaatteista saa maksaa menemällä Stokkalle ja Sokokselle. Henkkamaukan ja jopa Seppälänkin nätimmät paidat kiristävät hauiksista, kun käteni eivät ole mielettömän kapeat, vaikka en kuitenkaan ole lihava, vain pari kiloa standardista isompi! Sama ongelma ollut teini-ikäisestä tähän kolmenkympin ikään asti. Joskus auttaa kun ottaa joustamattomasta puuvillapaidasta vähän sauman kohdalta ulos, eli ompelee sauman ulommaksi mikäli saumanvarat on jätetty ko. vaatteessa näkyviin.

Itsekin olen lyhyt, ja aivan vakiona saan lyhentää kaikki housut ja farkut. Lyhennys on lähes aina 8 cm (sovitan ennen ompelua), joten tämä todellakin tukee sitä että housut tehdään lähes joka paikassa standardimittaisiksi. Toisaalta sitten taas hameet jäävät yli polvipituisiksi, ja pidän siitä, ei yhtään haittaa. Melkein jokaikistä kaupasta tuotua vaatetta (paitsi joustavia vaatteita) joutuu vähän muokkailemaan. On kivaa että omistaa vyötärön ja leveän lantion, mutta kaiken joutuu itse kaventamaan ylhäältä ja siinä on hirveä näverrys. Eikä kaikkiin vaatteisiin sitä edes pysty tekemään, saumat tai materiaalit hankalia, pitäisi viedä ompelijalle.

Joskus nuorempana käytiin äitin kanssa Sokoksella tai Stokkalla jossa oli yhtä erikoismitoitettua mallistoa nimenomaan lyhyille. Tosin olin niillekin liian standardimittainen (en riittävän lyhyt), koska farkunlahkeet jäivät hitusen lyhyiksi. Luulisin, että myös pitkille ihmisille löytyy omia mallistoja.. mutta ne eivät sitten varmaan ole just niitä kivoja (muoti/gootti/mitä-vaan-haluat-vaatteita) mitä itse kukin haluaisi :/
'Do not pity the dead, Harry. Pity the living, and, above all those who live without love.' - Albus Dumbledore

Poissa Blue Ice

• Pupilliinsa uponnut
  • Vuotislainen
  • Kihokki
    • Livejournal
  • Pottermore: AshLeviosa8992
« Vastaus #179 : Toukokuu 16, 2008, 13:44:00 »
Alle 160 senttisenä, pienirintaisena ja kapeaharteisena on vaikea ostaa paitoja, joissa on väljä, iso kaulus tai esimerkiksi niskan taakse laitettava "lenkki", jota ei voi kiristää. Nykypaidoissa kaulukset on tehty niin avariksi, että jos vedän paidan niin, että se istuu hartioilta, joka rintaliivien yläreuna tai vaihtoehtoisesti puolet rintaliiveistä näkyy kaikelle kansalle. Jos paita istuu sitten rinnoista, hartioihin jää yleensä pienet pussit, vaikka paita olisi kuinka koon mukainen.

Vaateliikkeiden pitäisi panostaa lisää ääripäänmittoihin, siis minunkaltaisiini XS:n/koon 32 käyttäjiin sekä XL/koon 42 pukeutujiin. Siskoni, joka on minua huomattavasti tukevampi ja pidempi, paidat paljastavat aina kaistaleen mahaa vaikka paidat ovat kokoa L.

Mm voihan tuon ajatella noin, mutta kyllä se on sama juttu S:n ja XS:n kanssa. Small. Pieni. Voihan se jollekin kuulostaa hienolta ajatella olevansa pieni, mutta se voi ihan yhtä lailla loukata kuin "suuri"kin. Henkilökohtaisesti minä ainakin olen jo lopen kyllästynyt kuulemaan aina sitä kuinka pikkuinen olen. Aina tulee sellainen olo että voi kun olisin edes viisi senttiä pidempi...
ksi".
Koen itse aivan samaa. Siinä on aina vitsiä kyllikseen, kun joudun pyykin jälkeen etsimään vaatteitani 8-vuotiaan pikkuveljeni kaapista, jos joku on viikannut esimerkiksi t-paitani pikkuveljen vaatepinoon. Ikään kuin se olisi jotenkin minun hallussani.
Pakko on paras muusa.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #180 : Toukokuu 16, 2008, 15:31:13 »
Omaa mielipidettäni en ehdi nyt kokonaan alkaa selvittämään, mutta kerron nyt sen mielestäni suurimman epäkohdan. Eli lähes kaikissa kaupoissa on erikseen ne isot vaatteet. Hieman lihavahkolle henkilölle, joka kenties vielä häpeää sitä, ei ole varmastikaan kovin kiva mennä sinne toiseen päähän kauppaa (tai joissain tapauksissa toiseen kerrokseen) etsimään itselle sopivia vaatteita. Minusta ainakin olisi kivempaa, jos ne hieman isommat vaatteet olisivat samassa paikassa, kuin kaikki muutkin. Jotenkin tuntuu turhalta erottelulta. On "Normaalit ja pienikokoiset vaatteet" yhdessä paikassa ja toisessa paikassa on ne "isot/väljästi mitoitetut vaatteet". Kenestä tuntuu hyvältä mennä siihen toiseen osastoon? Varsinkaan, kun normaaleja ja pieniä ei ole eroteltu keskenään.

(Tulen myöhemmin kertomaan mielipiteeni vielä pidemmin ja enemmän, nyt en valitettavasti ehdi/jaksa)

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #181 : Toukokuu 16, 2008, 21:11:38 »
Toisaalta, haluamatta nyt yhtään sortaa normaalia suurempi-/pienempikokoisia henkilöitä, yleensä kun kauppojen mallistosta jää viimeiset kappaleet jäljelle ja ne laitetaan alennukseen, kyseessä on juuri suurimmat ja pienimmät koot. Samoin alennusmyynneissä muutenkin . Itse olen juuri sitä tyypillisintä kokoluokkaa, s, eikä oman koon vaatteita useinkaan tahdo löytää alennuksesta, kun ne menevät heti tai sitten niitä ei edes ole. Olisi se normaalikokoisenkin kiva saada joskus vaatteita halvemmalla. Myös jos sattuu esim. jonkun merkin kevätmallistossa olemaan todella kiva vaate, saattavat yleisimmät koot loppua heti, kun taas ääripään kokoja kyllä löytyy. Eli on siinä omatkin puolensa, jos ei ole ihan tyypillisintä kokoa.

Mutta minullekin kyllä tuottaa aina hankaluuksia löytää sopivanpituisia lahkeita. On sanottu, että suurin osa suomalaisista on lyhytjalkaisia. Miksi sitä ei oteta missään huomioon ja tehdä lyhytlaheisia housuja? Eikä se nyt varmaan vain suomalaisten ongelma ole, varmaan lyhyille lahkeille olisi kysyntää ihan maailmanlaajuisesti. Nekin harvat farkut, joissa on jokseenkin lyhyet lahkeet, ovat malliltaan sellaisia, että ne kuitenkin laskeutuvat rumasti. No, ongelmansa kullakin.
-Non unde possim sed unde volo-

Sad Mushroom

• Ankeuttaja
« Vastaus #182 : Toukokuu 16, 2008, 21:45:34 »
Kaikki valittavat siitä että vaatteet ei ole sopivia, itselleni istuu niin pituudelta kuin leveydeltä onlyn 34 farkut, tai h&m 25/26 tuumaset. Joten valittamista ei ole. Vaikkakin huomaan selkeitä eroja eri kauppojen välillä Backstreetissä monet vaatteet ovat reilumpi kokoisia verrattuna h&m ja muihin. Riippuhaan sielläkin mallistosta, mutta yleisilmeeltä.

Mutta paidat! Minkä kokoisille vartaloille h&m tekee paitoja? sen Davina (tai jotain sinnepäin) malliston paidat ovat aivan alimitotettuja. Itselleni ei mene 36 kauluspaita kiinni rintojen (75B) kohdalta. Keille laudoille ne ovat tarkoitettu? Ja valitetaan sitten että silikonikulttuuria ihannoidaan. Jolloin joudun ottamaan ison paidan, joka ei istu vyötäröltä ja roikkuu, vain siksi että napit edes menisivät kiinni. Siksi myös sopivan tyköistuvan mekon löytäminen jostain h&m on mahdottomuus. Ole suht.koht tiimalasi, jolloin mekot jotka istuvat rinnoista ovat liian löysät vyötäröstä, joka ei ole maailman ihanin asia, sillä silloin näytän läskiltä.

Olen normaalikokoinen, kaikin puolin ja silti onnistun alennusmyynneistäkin löytämään vaatteita, sillä minusta ainakin ns. "normaalikokoa" (kamalasti sanottu, älkää loukkaantuko, en tarkoita millään pahalla, mutta olen 165 senttiä pitkä ja painan 55 kiloa, eikö se ole se tavis, perus, keskiarvo?) tehdään suurempia määriä kun ääripäitä. Ja isoille lisää vaatteita, ja pienille. Ja h&m lastenvaatemallistoon uudet koot! Sillä emmehän halua kaikista anorektikoita. Normaalikokoinen ekaluokkalainen ja housut lapsen reidetlevyiset.

Poissa Nenyan

• kedavrankäyttäjä korkokengissä
  • Vuotislainen
  • kuolonsyöjätär
« Vastaus #183 : Helmikuu 11, 2011, 18:58:51 »
Mutta paidat! Minkä kokoisille vartaloille h&m tekee paitoja? sen Davina (tai jotain sinnepäin) malliston paidat ovat aivan alimitotettuja. Itselleni ei mene 36 kauluspaita kiinni rintojen (75B) kohdalta. Keille laudoille ne ovat tarkoitettu? Ja valitetaan sitten että silikonikulttuuria ihannoidaan. Jolloin joudun ottamaan ison paidan, joka ei istu vyötäröltä ja roikkuu, vain siksi että napit edes menisivät kiinni. Siksi myös sopivan tyköistuvan mekon löytäminen jostain h&m on mahdottomuus. Ole suht.koht tiimalasi, jolloin mekot jotka istuvat rinnoista ovat liian löysät vyötäröstä, joka ei ole maailman ihanin asia, sillä silloin näytän läskiltä.

Koin saman seppälän vaatteiden kanssa. Löysin unelmapaidan jonka koko oli 36 (käytän normaalisti 34 tai 32, mutta ei ollut pienempiä jäljellä). Ajattelin sovittaa ja toivoin, että se ei olisi liian iso. Paita istui kauniisti vyötäröltä ja selästä, mutta rintojen alapuolella oleva rypytys oli yli viisi senttiä liian korkealla. Järkytyin suuresti, sillä paita oli aikuisten kokoa. Itse olen kaksitoista (kohta kolmetoista), joten millaisille laudoille seppäläkin oikein suunnittelee? Valitin tosiaan myyjälle, joka oli minua hieman pidempi ja hirveän hoikka, mutta hän vain katsoi kieroon ja ympäripyöreän vastauksen valitukseeni. Kyllä ärsytti..

~nya
I´m touching hands with someone seriously beautiful
I feel it burning andI know I´m standing far too close
I´m telling lies and if it shows I see that he don´t care
I know he wants to take me home and get on out of here

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
« Vastaus #184 : Helmikuu 13, 2011, 13:25:58 »
Minä yritin vetää päälleni HM:n koon 46 kauluspaitaa ja edessä oli odotettava lopputulos: napit irvistelivät rintamuksen (E75-80) kohdalta huolella. Vaatemitoituksissa vaikuttaa rintojen koko suurenevan vaatteiden koon mukaan suoraan verrannollisesti, eikä näin ollen huomioi sitä, että laihalla voi olla uhkeampi povi ja hieman tuhdimmalla taas pienet rinnat. Suurimmat hajoamiset koen kuitenkin rintaliivejä ostaessani, kun E-kupin liiveissä on alamitta mitoitettu lähes pääsääntöisesti alkamaan 85 sentistä ja joissain tapauksissa jo 80 senttiä on minulle liian suuri.

Sen sijaan paksumpana ihmisenä olen hypettänyt näitä ns. erikoismitoitettuja mallistoja, joita on melkein jokaisella vaatemerkillä. Vaikka mahdunkin normimitoitettuihin paitoihin (kauluspaitoja lukuunottamatta) tosi kivasti, ei ainakaan farkkujen kohdalla ole toivoakaan saada pyrstöäni mahtumaan normihousuihin. Itku meinasi tulla, kun normimitoitetuissa farkuissa koko 48 ei mennyt edes pyhällä hengellä päällä, mutta olo parani sekunnissa, kun erikoismitoitetuissa 46 istui kuin hanska. Olen siinä mielessä "tyypillinen nainen", että minulla on taipumusta stressata vaatteiden koosta, vaikka hyvänä päivänä minulle onkin se ja sama onko vaate kokoa X vai kymmenen kokoa suurempi, kunhan se istuu kunnolla.

Säkkimäiset vaatteet tuovat kuitenkin mukanaan sen +10-20 kg heittämällä.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Ihmeolio

• Massuupukki
  • Vuotislainen
  • It really wasn't me...
« Vastaus #185 : Helmikuu 18, 2011, 21:56:18 »
On totta, että kuvastoissa aina poseeraavat kauniit ja hoikat naiset. Ei, ei hoikat vaan laihat. Suorastaan täydellisiä. Itse en ehkä ole lihava, tämmönen normaali. Löydän kyllä itselleni aina vaatteita, mutta olen kuullut monien valittavan ettei mukavia vaatteita löydy, koska kaikki eivät ehkä kehtaa pitää tiukkoja toppeja ja t-paitoja. Jotkut häpeävät vartaloaan. Itse kyllä tykkään ihonmyötäisistä vaatteista, vaikken olekaan sellainen täydellisen hoikka ja ihastuttava niin kuin mallit kuvastoissa. Mutta kyllä mielestäni muitakin ihmisiä on silti otettu huomioon. Onhan olemassa erimallisia vaatteita ja näin... Mutta joistain paikoista voi olla hankala löytää vaatetta ylleen, varsinkin jos ei pidä ihonmyötäisistä ja tiukoista vaatteista.

Itse en löydä sopivia farkkuja mistään. Pidän slim-mallista, eli tunnetaan yleisesti ottaen pillifarkkuina. Kerran kun sovitin eräitä farkkuja, ne oli muuten sopivat ja tosi kivan tuntoset ja näköset jalassa, mutta vyötärö ei ollut sopiva. Nappi ei mennyt kiinni, se tuskin johtuu tästä mahasta joka miullakin röllöttää tuossa, nimittäin lantion kohdallahan ne oli ja maha oli siinä yllä. Miulla on leviä lantio. Oli sitten pakko ottaa yhen numeron verran isommat farkut ja ne on aika lörpäkkeet, tippuu jalasta eikä ne oo ihonmyötäisyyttä nähneetkään...
Cadillac.

Poissa Loure

• Bloodien lasten kokoonhaalija
  • Vuotislainen
  • I don't care what people think about me.
  • Pottermore: WildQuill30294
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #186 : Helmikuu 19, 2011, 17:44:05 »
Itteäni alkaa ns. trenkipaupoissa ahdistaa. Mikä? Koska kaikki on niin uh tiukka sexy tyylisiä pissiskuteita. Kyllä, joskus ihan oikeasti löytyy jotain kivaa, jota katsoessani en hyppää puolimetriä taaksepäin, mutta...
Siis. Sori, meni hiukan offtopiciks...
Kyllä, ne sortavat lihavia. Mutta ei meillä hoikllakaan helppoa ole.
Itse asiassa, yleensä löydän esim. housut, jotka sopivat täydellisesti lantiolle ja ovat mitä, kolme senttiä liian lyhyet. Tai sitten pituuden puolesta sopivat housut putoavat nilkkoihin. Aargh. Onneksi nykyään on niin älykkäitä ihmisiä, että ne laittavat kuminauhan sinne housuihin. Ihana keksintö.
Eli ihan ehkä hiukan asian vierestä: Ei kenelläkään ole helppoa. Aamen.
Miten pahalta nyt tuntuukaan, pilvet väistyvät kyllä.
Mutta vaikka aurinko paistaisi pilvettömältä taivaalta, ei se estä sitä, että sisältä tuntuisi tyhjältä.

Poissa Ihmeolio

• Massuupukki
  • Vuotislainen
  • It really wasn't me...
« Vastaus #187 : Helmikuu 20, 2011, 22:04:02 »
Eli ihan ehkä hiukan asian vierestä: Ei kenelläkään ole helppoa. Aamen.

Totta. Eihän elämä nyt muutenkaan ole helppoa joten taidanpa ottaa ultimaalisen raivostuttavan lauseen esiin: Elämä on. Ja sekin btw on totta, että sopivia housuja on hankalaa löytää. Jos pituus  on okei niin vyötärö ei. Rasittavaa.
Cadillac.