Kirjoittaja Aihe: Tylypahkan ympäristön kartta  (Luettu 28798 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

poro

• Ankeuttaja
Tylypahkan ympäristön kartta
« : Heinäkuu 19, 2004, 10:16:44 »
Voisiko joku auttaa minua, koska olen yrittänyt selvittää millainen Tylypahkan ympäristö on ja en saa siitä aikaan kunnon karttaa. Aina kun kuvittelen jo ratkaisseeni sen, niin ilmenee joku uusi fakta mikä kumoaa karttani. Lexicostakin yritin sitä etsiä, mutta siellä kyseinen kartta oli päin honkia...
Toivottavasti joku voisi auttaa...

Aredhel

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Heinäkuu 19, 2004, 11:01:49 »
Minustakin olisi kyllä mielenkiintoista jokinlainen kartta löytää, mutta minusta juuri ko. asia erottaakin potterit tavanomaisesta fantasiasta. Tai siis yleensähän fantasiassa on mukana tarkat kartat ym. oheisjutskat, mutta niitähän pottereista ei löydy. Ehkäpä Row tarkoituksella antaa jokaisen kuvitella itse, miltä Tylypahkan maat näyttävät.

Koska en omista skanneria tai digikameraa, en voi omaa mielikuvaani tänne siirtää. Olen kuitenkin olettanut, että linna sijaitsee suht korkealla kohdalla, sen alapuolella on järvi jonka toisella puolella on taas huispauskenttä. Huispauskentänhän näkee Hagridin mökistä, joten oletan, ettei Hagridin mökki ole kovin kaukana siitä, ja Hagridin mökin aika lailla vieressä ovat taas kasvihuoneet. Ja kielletty metsä näiden takana.
 Olikohan tässä edes tarkoitus keskustella omista näkemyksistä?

coteau

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Heinäkuu 19, 2004, 14:39:19 »
Oon muistaakseni lukenu jostain haastattelusta, kun J. K. Rowlingilta (kirjotinko ees oikein :D) kysyttiin että meinaako se tehdä/onko tehnyt karttaa Tylypahkan linnasta ja maista niin se vastasi että se on periaattessa mahdotonta koska esim. linnassa kaikki vaihtaa koko ajan paikkaa yms. Vähän sekavasti taas selitin...
Muokkailen jos löydän kyseisen haastattelun :)

poro

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Heinäkuu 20, 2004, 13:55:10 »
Niin, tietysti asiasta saa keskustella!
Olen saanut sellaista selville, että Hagridin mökki on lähellä rantaa, koska Azkabanin vanki- kirjan sivulla 430 (ehkä) on sellainen juttu, että HArry kiertää mökin ja on sitten jo järven vastarannalla. (toisella puolella on menossa ankeuttajien ja Harryn taisto. Siinä on käytössä jo se ajankääntäjä... oho! olipa sekava..)
Olisi mukava saada kartta aikaan Tylypahkan maista, koska teen sellaista vihkosta itselleni mihin olen kerännyt kaikkea kummallista Harry maailmasta.
Jospa joku joskus osaisi siitä tehdä kartan...

possuliini

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Heinäkuu 20, 2004, 17:12:54 »
Voi.

Minun käsitys Tylypahkan maista oisi seuraava:

Linna sijaitsee vähän korkeammalla kuin linnan tilukset.
Kun astuu linnan pää-ovista ulos, näkee edessään järven, joka ei ole kaukana mutta ei ihan heti kynnysmatollakaan.(Ja maa viettää lievästi alas järvelle mentäessä) Järvi ei ole iso.
Myöskin, linnan pää-ovista ulos astuttaessa, vinosti vasemmalle mentäessä pääsee huispaus-kentälle.
Järven ja huispaus-kentän välistä(joiden välissä on paljon tilaa, siis hyvin paljon tilaa) pääsee Tylypahkan tiluksien portille.
Kasvihuoneet sijaitsevat jossain linnan vieressä, mutta vasemmalla.
Hagridin mökki sijaitsee jossain järven takana. Sieltä näkee huispaus-kentälle, mikä on mahdollista, sillä järvi EI ole iso.
Kielletty metsä on Hagridin mökin takana, ja tietysti samalla myös järven takana.

Se oli minun näkemys Tylypahkan maista, kertokaa jos joku omassa mielikuvassani ei yksinkertaisesti vaan VOI olla totta...

Hehe...

Neewy

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Heinäkuu 20, 2004, 18:04:09 »
voi voi. mulla vaan on niin pieni kuva kaikesta. ja niin on tyly pahkastakin, vaikka tämä on todella todella suuri alue. Olisi todella kiva jos jonkinlainen kartta tulis esim. et missä kohtaa suunnilleen nämä kaikki sijaitsevat, etät saisin sentään jonknilaista suuruutta mun mielikuvaan. mun järki ei vaan osaa venyttää niitä matkoja. järveenikin voi suunnilleen hypätä pää ovesta ja mielukvassani sen(nyt on oikosulku) puun sen salakäytävän päällä voi nähdä pää ovesta. ja sitten huispaus kenttä on siinä perin metrin päässä ja sitten hagrikin mökki on vain 100 metrin päässä. Ja se järveni on suunnilleen pikku joki siinä vain. Järkyttävää. taidan ottaa nyt mallia potter-leffoista vaikka kuinka inhoaisikin niiden vääritymistä, mutta mikä muukaan auttaa?

Torkku

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Heinäkuu 21, 2004, 12:18:50 »
Tuotah minun mielestäni on vain hyvä ettei tylypahkasta piirretä kartaa tai mitään muuta sellaista sillä kirjoissa esim. Tylypahkan historiassahan oli jotakin sellaista ettei linnaa voisi piirtää kartaan sillä kaikki liikkuu ja muutenkin linnan alue on kartaamaton... (luin jostakin sivuilta...)

Poissa Eru

• Härskilärvi
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Nynny
    • Kanjikaveri - opi japania!
« Vastaus #7 : Heinäkuu 21, 2004, 15:43:06 »
Selasin kaikki kirjat läpi Huispauksen maailmanmestaruuskisoja varten. (Tehtävänä oli siis piirtää Tylypahkan kartta.) Tässä tulos lähteineen (hieman sekavasti):

-Tylyahosta kurvikas polku sankassa metsässä järven rannalle. Valtava musta linna järven takana korkean vuoren huipulla. (VK, s. 125) Kärryillä tultaessa kuoppainen metsätie Tylyahosta, porttien jälkeen loiva alamäki ja sitten mäki ylös linnalle. (AV, s. 95) Loiva tie porteilta ylös linnalle (LP, s. 182)

-Ruohokenttä ulko-oven edessä (VK, s. 126) Ulko-oven edessä olevalla viettävällä nurmikentällä seistessä näkee järvelle.

-Linnan takana kasvihuoneet (VK, s. 148) Kasvihuoneilta pihan poikki Kielletyn metsän laitaan (VK, s.254) Kasvihuoneille pitää kulkea linnasta tultaessa vihannestarhan poikki. Kasvihuoneilta on näköyhteys Hagridin mökille. (AV, s. 417) Linna pihamaan toisella puolella kasvihuoneista nähden, linnan portaat päinvastaisessa suunnassa kuin Hagridin mökki (AV, s. 206)

-Hagridin puiselle mökille reitti koulun tilusten halki, mökki kielletyn metsän reunassa. (VK, s. 155)
    Kielletty metsä vastapäätä linnan pääovia, toisella puolella kuin huispauskenttä. (VK, s. 245) Huispauskentältä tie Hagridin mökille. (FK, s. 828)

-Laaja ruohokenttä vastapäätä kiellettyä metsää toisella puolella koulun tiluksia. (VK, s. 161)

-Koulua ympäröivät lumihuippuiset vuoret (VK, s. 189)

-Luutasuoja lähellä huispauskenttää, näköyhteys linnan etuportaille (VK, s. 245)

-Juna kulkee pohjoiseen (SK, s.81), pojat siis lensivät autolla pohjoiseen rataa myötäillen. Suoraan edessä järvi, jonka takana linna. (SK, s. 83) Linnassa vankka kivimuuri, järven yli tultaessa ja kaarrettaessa lennetään yli kasvihuoneiden yli, sitten vihannesmaan ja nurmikenttien yli ja sitten päin tällipajua. (SK, s. 84)
    Aurinko laskee Kielletyn metsän taakse, länteen (AV, s. 342) Aurinko vajosi Kielletyn metsän latvoja kohti. (FK, s. 907)

Minun näkemykseni (ei kyllä vastaa ihan täysin mielikuvaani, mutta...) Tylypahkan tiluksista. Huom! Iso kuva, saattaa latautua hitaasti.

Ja jos ihmettelette kartassa olevaa hautausmaata niin tässä siihen selitys:selitys
Kanjikaveri - opi japania!
suomi-japani-suomi  -sanakirja
Keskustele japanin kielestä ja kulttuurista foorumilla

Poissa Partiotyt

• Jääsafiiri
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Tylypahkan ympäristön kartta
« Vastaus #8 : Huhtikuu 21, 2007, 18:00:26 »
Minun mielipiteeni linnan tiluksista on aika samankaltainen kuin possuliinin. Tosin, ajattelin järven olevan kuitenkin aika iso, mutta ei kuitenkaan ihan jättikoinen. Ei se kovin pieni voi olla, jos siellä kerran asuu jättiläiskalmarikin, siellä oli toinen koetus ja siitä menevät ensiluokkalaiset veneillä yli (Ei tuo kyllä suuruutta takaa).

Toivottavasti ymmärrätte, mitä haen takaa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2007, 14:43:14 kirjoittanut Partiotyt »
Atra esterní ono thelduin / Mor’ranr lífa unin hjarta onr / Un du evarínya ono varda

haribo

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Toukokuu 01, 2007, 16:54:28 »
niin olisihan se kiva jos vaikka rowling teksi tylypahkan kartan ja sitten pistäisi sen vaikka myyntiin. itse kuvittelen kartan peli en mukaan.

Day

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Toukokuu 07, 2007, 08:31:24 »
Luulisin näin:

Tylypahkan muurien sisällä on Hagridin mökki, ja siitä sivummalle on huispauskenttä.

Huispauskentältä hieman jos Hagridin mökistä katsoo sivummalle löytyy mustajärvi.

Hagridin mökin takana on kurpistsamaa, jonka takana on Kielletty metsä.

Tylypahkassa on myös jonkinlaiset kasvihuoneet,jossa ilmeisesti opetetaan yrttitietoa, ilmeisesti ulkona.

Pienenmoinen puutarha ilman kukkia löytyy myös.

Huispauskentän takaa löytyy muurit, joiden takana kimurantti polku vie Tylyahoon.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2007, 08:36:47 kirjoittanut Day »

tirsk

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Toukokuu 07, 2007, 16:15:34 »
Kyllä Kielletty metsä jatkuu Tylypahkan muurien ulkopuolelle.. Se metsä on nääs aika iso.

sooda

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Toukokuu 07, 2007, 17:15:24 »
Ehkäpä Row tarkoituksella antaa jokaisen kuvitella itse, miltä Tylypahkan maat näyttävät.

Samaa mieltä, kaikilla on aika varmasti erilainen kuva ympäristöstä. Minun näkemykseni on sallainen, että kielletty metsä petttää ison osan Tylypahkan tiluksien rajoista ja siinä lähellä aika metsän laidalla on Hagridin mökki, kuitenkin niiden väliin jää kasvimaa. Järvi on jossain kohti siinä niinkun linnasta katsottuna metsän edessä, samoin huispauskenttä. Linna on siinä aika keskellä, melkein sen kyljessä on heti kasvihuoneet. Tällipaju on myös aika lähellä linnaa, sillä puolella missä kulkee polku Tylyahoon.
Siis minun mielikuvituseni tuotetta, kehittynyt sinä ajan mittaan jostain pienistä maininnoista.

//Muoks. Nathaniel, (kirjoitinko oikein?) minäkin muistaisin nähneeni samaisen haastattelun. Siinä näyttettiin myös se Rowlingin piirtämä kartta ja se näytti minusta aika samalta kuin minun kuvitelmani. Kai se paikka kuitenkin mulle ainakin on hahmottunut pikku hiljaa kaikista kirjoista. En todellakaan osannut kuvitella Tylypahkan tiluksia kun aloin lukemaan VK:ta...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2007, 20:45:05 kirjoittanut sooda »

Poissa Nathaniel

• melkoinen kelmi
  • Hirnyrkki
  • neitihaamu
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #13 : Toukokuu 08, 2007, 19:39:28 »
Olisiko ollut kolmosleffan lisämateriaali haastattelu osiossa jotain tästä. Muistia kaivellessani tulee mieleen ohjaajan sanat, joissa kerrotaan, että Rowling otti paperin käteensä ja muutamassa minuutissa hän loihti Tylypahkan kartan ja laittoi nastalla kiinni seinään. Siitä ohjaaja sai apua hahmotellessaan kohtauksia, paikkoja ym. HUOM! Tämä voi olla todella metsiköstä asti haettua :D
If I'cant hear your heart beat, you are too far away

Poissa Reta

• Kirotun lapsen odottaja
  • Vuotislainen
    • Todella vaiheessa -kirjablogi
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #14 : Toukokuu 12, 2007, 13:08:03 »
^ Kyllä, itsekin mietin samaa. Se on jossain kohdassa missä kerrotaan Tylypahkan luomisesta "uudelleen" nyt kun ohjaaja vaihtui. Siinä jopa näytetään sitä pienellä paperille tehtyä pikaista piirustusta, se on edelleen siinä seinässä. Jos joku viitsii etsiä sen, niin siinä kohdassa kuvan voi pysäyttää jo yrittää saada siitä jotain selvää. Se on tietenkin Jon oma käsitys (johon kannattaa luottaa :D), ja hänhän on jätäänyt linnan tilusten kertomisen hieman vähemmälle kuin on tapana. Ainakin omsta mielestäni. Linna on siis melko lailla sellainen minkälaiseksi lukija sen kuvittelee.

Samalla dvd:llä selviää, että Hagridin mökki ja Tylypahkan haustausmaa ovat erilla puolilla linnaa. (Tuota ennen en edes tiennyt että linnassa on haustausmaa, hui) Käsikirjoittaja olisi halunnut laittaa Harryn ja kumppanit katselemaan Hiinokan teloitusta hautausmaalle, mutta Jo oli kumonnut asian ja sanonut että haustausmaa on toisella puolella.
The adventures I enjoy are usually of the literary nature. -Henry Winchester

Miksi me ihmiset kaadumme?
- Jotta oppisimme nousemaan jaloillemme.

jannal

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Toukokuu 22, 2007, 17:36:42 »
Oih, hieno kartta, Eru. Tollanen käsitys mullakin on Tylypahkan ympäristöstä. Uskon että se on tosi pitkälti tollanen, jonka oot tehny.
Esim. Salaisuuksien kammiossa, kun on yrttitiedon tunti, niin se järvihän näkyy siinä vieressä, ja näin se on sun piirroksessakin. <:
Monimutkasia juttuja nää kyllä. :D

forlorn

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Toukokuu 24, 2007, 20:53:23 »
Ensimmäiset kuvitelmani muodostuivat jo ensimmäisestä kirjasta, kun Hagrid souti ensiluokkalaisia linnaan. Tästä siis kuvitelma suuresta järvestä, ja kauempana tiluksien takana kukkulalla iso hieno linna, valtavine torneineen. Elokuvista tietysti paljon asioita jotka muokkasivat omaa kuvitelmaa, mutta nykyään minulla aika selkeä kuva miten itse Tylypahkan ympäristön ajattelen. Se ei tosin vastaa oikein tuota karttaa tai teidän perusteluja.

Kun kävelee tylypahkan rappuset alat, näkee Thestralivaunujen mentävän hiekkatien, joka menee edessäsi niinkuin vaakana että pääsee lähtemään vasemmalle tai oikealle. Edessäsi näkyy iso nurmialue, jonka takana järvi, hyvin "ohuena" tosin siitä kohtaa. Siinä omenapuita ja kaikkea, nurmialueella siis. Kun sitä hiekkatietä lähdet oikealle, ja menet tavallaan linnan seinustaa myöten, näet pian kaukana edessäsi huispauskentän. Vasemmalla, aivan yhtä kaukana Hagridin mökki ja takana Kielletty metsä, joka myös kaartuu niin, että se menee huispauskentän taakse, ja päätyyn, ja jatkuu lähes Tylyahoon asti. Linnalta aivan sama lähdetkö menemään vasemmalle vai oikealle, päädyt kuitenkin linnan taakse, josta lähtee tie Tylyahoon.

Jos lähdet linnan ovelta vasemmalle, näet järven jatkuvan samaan suuntaan, ja kun pääset tien päähän, josta pääset sille tielle, joka kääntyi linnan ovelta oikealle, ja tien Tylyahoon. Samasta haarautuu tie satamaan päin. Tällipaju on Tylyaho-venesatama haarautuman välissä, kohtalaisen kaukana tosin. Linnan ovelta oikealle lähetyn tien ja Tylyaho haarauman välissä kasvihuoneet.

Huomasin että kuvitelmani pahasti vääryyntynyt tuosta kartasta, mutta luulen että se pysyy aikalailla tuollasena. :D

Poissa pitsinenäliina

• Vuotislainen
« Vastaus #17 : Toukokuu 27, 2007, 16:56:40 »
J. K. Rowlingillahan itsellään on aivan selkeä kartta päässään Tylypahkan maista. Hän on jopa piirtänyt sen mutta sitä ei ole julkaistu. Harry Potter ja Azkabanin vanki -elokuvan oheismateriaalissa esitetään kuinka ohjaaja pohti millaiseksi luo Tylypahkan ympäristön (Siitähän nähdään paljon kuvaa elokuvassa). Hän tiedusteli asiaa Rowlingilta ja tämä sutaisi hetkessä ulkomuistista kartan jossa näkyy Tylypahka pihamaineen, järvi ja kielletty metsä. (Paperi näytetään pikaisesti myös tässä oheismateriaalissa eli jos teillä on azkabanin vanki dvd:llä...) Olettaisin siis että maisema ja asetelma mitä elokuvissa näemme on aika lähellä oikeaa, Rowlingin tarkoittamaa maisemaa.

Kirjassa kuvaillaan mielestäni riittävän tarkasti (muttei kuitenkaan pitkästyttävästi)Tylypahkan maisemia ja itseni on helppo muodostaa niistä oma kuvitela päähän. Uskon että Rowlingkin on tarkoittanut niin että lukijalla on täysi vapaus tulkita kirjoja miten lystää. (Vaikka tietty lukijalla on houkutus selvittää miten asiat oikeasti oikeasti kirjailijan mielestä ovat.=)

Että katselkaa Azkabanin vankia ja ihailkaa maisemia.

Poissa Posityyhtynen

• Nokankopauttaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Toukokuu 27, 2007, 18:04:43 »
Jokaisella on varmasti omanlainen mielikuva kartasta. Selittäisin omani teille jos vain osaisin sanoilla kuvailla, piirtääkkään en osaa. Jos minulle sanotaan joku paikka Tylypahkan mailta, miellän sen mielessäni semmoiseksi jona minä sen kuvittelen. Haa, mitäs täältä löytyi..:D

Minun näkemykseni on sallainen, että kielletty metsä petttää ison osan Tylypahkan tiluksien rajoista ja siinä lähellä aika metsän laidalla on Hagridin mökki, kuitenkin niiden väliin jää kasvimaa. Järvi on jossain kohti siinä niinkun linnasta katsottuna metsän edessä, samoin huispauskenttä. Linna on siinä aika keskellä, melkein sen kyljessä on heti kasvihuoneet. Tällipaju on myös aika lähellä linnaa, sillä puolella missä kulkee polku Tylyahoon.

Eipä tarvinnut alkaa itse kuvailemaan tarkemmin, soodalla on sanotaisiinko täsmälleen samanlainen kuvitelma kuin minulla :)
♥ When you are feeling sad, read Harry Potters and you'll be happy again, with chocolate you'll be superhappy Ü
(PS. Twilight is also good alternative)

Poissa Räyhähenki

• Jokapaikantuho
  • Vuotislainen
  • Rähähää!
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #19 : Kesäkuu 03, 2007, 14:26:43 »
Joskus mää mietin minkälaiset muurit linnalla on ja miten kielletty metsä  Hagridin mökki ja kaikki sijaitsee muuriin nähden.

Voisko joku koota kaikki kohat mitä kirjoissa on tylypahkasta ja sen tiluksista?
No onhan se tosi kova homma ei sitä jaksa kukkaan. tai sitten ei oo kaikkia kirjoja ett voi vaan kahtua.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Xenaxley

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Heinäkuu 27, 2007, 20:16:48 »
Minä vannon pyhästi että tästä hetkestä lähtien alan keräämään kirjoista kohtia joissa kerrotaan Linnasta tai tiluksista ja kokoan ne yhdeksi kuvaukseksi ja laitan sen sitten tänne ellei joku ehdi ennen minua. Jos sanani syön, ankeuttaja minua suudelkoon! (tai te saatte harjoitella kidutuskiroustanne minuun :D

Muoks: Heti kun pääsen tiimariin ostamaan uuden kiiltävän vihon tuota uuvuttavaa tehtävää varten :D

Muoks: Aloitan siis 29. päivä Sunnuntaina kun saan loput Potterit 1-6 käsiini kun palaan kotiini (Nyt minulla on siis vain DH ja siinä ei mainita juuri mitään paitsi tylypahkan 3 korkeinta tornia: Rohkelikko-torni, Tähtitieteen torni ja korpinkynsi-torni. Joo-o.. kai nekin on tärkeä tietää :D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2007, 20:52:05 kirjoittanut Xenaxley »

Poissa Tibby

• kotitonttu
  • Vuotislainen
  • Can I have a look at Uranus too, Lavender?
    • LiveJournalini
« Vastaus #21 : Heinäkuu 27, 2007, 20:36:21 »
Tässä on Rowlingin piirtämä kartta Tylypahkasta ja sen tiluksista. Rowling piirsi sen muutamassa minuutissa Azkabanin Vanki elokuvaan avuksi.

Kartta 1

Kartta 2

En löytänyt parempaa kuvaa, mutta jos tuosta saisi jotenkin edes selvää. Kyseinen kartta näkyy myös Azkabanin Vanki DVD:n ekstroissa, ja muistaakseni se on myös jossain Rowlingin kotisivuilla, mutta en löytänyt, vaikka yritin etsiä.
"There's no need to call me sir, Professor"

Xenaxley

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Heinäkuu 28, 2007, 11:34:40 »
www.tylypahkakuvaus.urli.net

Tuonne päivittelen kirjoista poimittuja kuvauksia kun olen niitä ehtinyt etsiä.

Olen Viisasten Kivestä kirjoittanut ylös jo suuren määrän lainauksia joten huomenissa niitä ehkä lisäilen!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2007, 23:42:26 kirjoittanut Xenaxley »

teemu k

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Heinäkuu 29, 2007, 15:01:27 »
Kiitos Rowlingin kartan linkittämisestä. Se selventää asioita. Mutta miten päin sitä pitää katsoa?

Edit:
Ilmansuunnat tulevat esille Feeniksin killan ammatinvalinta-luvun lopussa, missä Weasleyn kaksoset lentävät pääovesta ulos, ja sisältä katsoen kohti auringonlaskua. Kello on n. puoli kuusi illalla. Paikka on laaksossa vuoren välissä, missä aurinko laskee hieman aikaisemmin kuin tasamaalla. Horisontin mukainen auringonlasku saattaisi olla kuuden maissa. Ajankohta on pari viikkoa pääsiäisloman alusta, eli jossain kevätpäiväntasauksen tienoilla plus miinus muutama viikko. Valon suunnasta ja ajasta voi päätellä, että pääovi aukeaa länteen päin.

Rowlingin kartasta näkyy, että tie linnaan tulee kohtisuoraan keskelle linnan pitkää sivua, joka siis olisi pohjois-etelä suunnassa.   Kartan yläreuna olisi lännen puolella ja alareuna idän. Rautatie Lontoosta tulisi idän suunnalta ja jatkaisi aseman jälkeen luoteeseen kielletyn metsän reunaa.  Linnasta katsoen järvi olisi idässä, Tylypahkan tiluksien nurmialue, aita ja rautatieasemalta tuleva tie etelässä, Tylyaho lännessä ja kielletty metsä pohjoisessa.  Lento loihditulla anglialla (Salaisuuksien kammio) olisi tullut idästä  järven yli, kääntynyt oikealle linnan pohjoispään muurin ohi, kasvihuoneiden ja kasvimaan yli, ja päätynyt puiston Tällipajuun. Tämä kasvimaailma olisi pohjoisen ja luoteen välillä linnasta katsoen.

Tolkienin kääpiokartoissa katsotaan kohti itää, Rowlingin tässä velhomaailman kartassa länteen.

Voi kysyä, missä on linnan itäsiipi, minne Weasleyt loihtivat suon? Linnaan on piirretty vain kaksi siipeä, jotka olisivat pohjoiseen ja etelään. Itäsiipi voisi olla lyhyt tai linnan sisäistä rakennetta, joka ei näy ulospäin ja muuttuu kaiken aikaa.  Voi myös olla epätarkkuutta luonnoksessa tai kaksi eriaikaista kuvitelmaa ilmansuunnista. Kukapa sen tietää.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2007, 18:02:01 kirjoittanut teemu k »

elkkuliina

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Marraskuu 02, 2007, 18:19:52 »
Eikös Azkabanin vangissa (leffassa) näytetty millanen se on? en nyt siis tarkota Kelmien kartaa vaan lisämateriaalissa Row oli piirtänyt pikapiirroksen Tylypahkasta ja sen maista. En oo varma mutta siellä oli jotain juttua siitä.