Kirjoittaja Aihe: George R.R. Martin: Tulen ja Jään laulu -sarja  (Luettu 13517 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: George R.R. Martin: Tulen ja Jään laulu -sarja
« Vastaus #50 : Marraskuu 15, 2014, 11:23:40 »
Toi Roose Bolton - Putin -rinnastus on tosiaankin osuva :D Minustakin erittäin hyvä näyttelijävalinta. Sen sijaan Ramsayn hahmo on toteutettu mielestäni hieman liian alleviivatusti; tämä tyyppi on sitten mielisairas. Itse olen ajatellut Ramsayn, vaikka hullu onkin, ulkoisesti sellaiseksi, josta on todella vaikea tietää, mitä siellä pään sisällä milloinkin liikkuu.  En ole ajatellut mitään selkeästi näkyvää hulluutta.

Mitä Pikkusormeen tulee, on Gillen ulkoisesti mielestäni sopivan näköinen, mutta totta, että hahmosta on muuten tehty vähän sellainen kliseisen arvoituksellinen pahis, oikea varjoissa hiipivä ja korvaan sihisevä luihu. Tällainen esitystapahan oikein huutaa, että tuohon mieheen ei ole luottamista. Kirjoissa taas Pikkusormi menestyy juuri siksi, että on niin pahuksen taitava peluri ja osaa esiintyä tilanteen vaatimalla tavalla. No joo, eihän hän kirjoissakaan toki missään nimessä ole luotettavan miehen maineessa, mutta jotenkin hän saa asiat menemään ja ihmiset käyttäytymään toivomallaan tavalla. Vaikka häntä ei pidettäisikään luotettavana, ovat monet kuitenkin tehneet sen virheen, että ovat pitäneet häntä kohtuullisen harmittomana ja vähämerkityksellisenä -ja joutuneet maksamaan aliarvioinnistaan.

Varys on tosiaan erittäin onnistunut hahmo tv-sarjassa, ja vaikka Pikkusormessa onkin edellä mainitut puutteet, olen kuitenkin jokseenkin nauttinut kohtauksista, jossa nämä kaksi hahmoa pääsevät nokittelemaan toisiaan. Siinä pääsevät kumpikin kerrankin kohtaamaan vertaisensa.

Lainaus
Pidän paljon myös Briennen näyttelijästä (joskus hiukan pelkäsin, että hänestä tehtäisiin joku Xenan tapainen hahmo), mutta kokonaispisteitä laskee, että Briennestä on tehty odotettua väkivaltaisempi ja paatuneempi.

Briennehän on vähän sellainen tyyppi, että hänellä on epämukava olo omissa nahoissaan, ja tämä on tuotu mielestäni osittain ihan hyvin esille myös tv-sarjassa. Kun nyt kuitenkin on puhuttu väärinkohdelluista hahmoista tv-sarjassa, niin sekä Briennen että Aryan kohdalla pätee, että heistä on tehty liian poikatyttöjä. Pidän kovasti sekä Maisie Williamsin että Gwendoline Christien näyttelijäntöistä, mutta käsikirjoitus on vienyt hahmoja vähän väärään suuntaan. Brienne on kuvattu konemaisena, matalalta puhuvana ja tosiaan aika paatuneena tyyppinä. Aika perinteisenä ritarina, loppujen lopuksi. Sellaisena "kunnia ja velvollisuus ennen kaikkea" -tyyppinä, vaikka on Briennen epävarmuuskin nähtävissä väläyksittäin. HBO:n Arya, niin paljon kuin hahmosta pidänkin, on ihan täysi poikatyttö, joka nyrpistää nenäänsä kaikelle tyttömäiselle. Kirjoissa nämä molemmat hahmot ovat aika epävarmoja ja haavoittuvaisia oman olemuksensa suhteen. Molemmat ovat myös kirjoissa jossain määrin poikatyttöjä, mutta molemmat miettivät myös aika paljon naisellisuuttaan, surevat sen puutteellisuutta ja tuskailevat ulkonäkönsä kanssa. Varmaan juuri ulkonäköön kohdistuneet loukkaukset sekä se, etteivät he tunne "istuvansa" perinteiseen naisen roolin, ovat ajaneet heitä lähemmäs miesten maailmaa. Mutta kumpikaan heistä ei tietenkään istu siihenkään. Tämä kaikki on jäänyt suurimmaksi osaksi pois tv-sarjasta, mutta kaikkiaan olen ihan tyytyväinen heidän hahmoihinsa. Ainakin heidät on selvästi kuvattu "cooleiksi" tyypeiksi eikä surkuteltaviksi friikeiksi olemustensa takia. Mua lämmitti, kun näin jostain ulkomaisesta kaupasta, että on olemassa miehille suunnattuja Brienne of Tarth-paitoja, ja ne oli myyneetkin aika hyvin -> Brienne on siis sittenkin miesten mieleen ;)

Lainaus
...itseäni eniten tv-sarjassa vaivasi tuon todella saippuaoopperamaisen ja vaivaannuttavan Robb/Talisa-romanssin ohella Catelynin kohtelu. Hänen näyttelijänsä oli mielestäni osaavampi ja karismaattisempi kuin Robbin tai Talisan (mikä näkyi selvästi esim. RW:ssä - Catelynin karmaiseva huuto siitä jäi päällimmäisenä mieleen), mutta hänen ruutuaikansa oli karsittu minimiin, repliikkejä ja ajatuksia annettu muille ja näin.

Totta tämäkin. Mulle Catelyn on tärkeä hahmo, ja sikäli en ole osannut ajatella häntä väärin kohdeltuna hahmona, että Michelle Fairley esittää häntä mielestäni todella hyvin (hän oli tosiaan lähes ainoa, joka nosti tunteita pintaan tv:n RW-jaksossa), ja tässä tapauksessa kässärikään ei ole mielestäni mennyt muuttamaan hahmon persoonallisuutta liikaa. Mutta totta kyllä, että hänen hahmoaan on latistettu vähentämällä hänen kohtauksiaan tv-sarjassa, ja myös vähentämällä hänen merkitystään Robbin neuvonantajana sodan aikana.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Ja lopuksi tahtoisin avautua myös tästä:

Sellainen kehotus vielä loppuun, että jollei joku ole nähnyt Game of Thrones Birthday Rap -videota Youtubesta, niin kannattaa katsastaa. Yleensä pilailuversiot eivät ole mielestäni erityisen hyviä, mutta tämä on oikeastaan aika oivaltavasti tehty.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 16, 2014, 08:20:26 kirjoittanut Musta Koira »
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #51 : Marraskuu 22, 2014, 12:09:33 »
Joo, minustakin Ramsayn hahmo on liian alleviivatusti mielipuoli. Yleensäkin tv-sarjalla on mielestäni ollut ongelmia hienovaraisuuden ja vivaihteikkuuden suhteen. Sama taitaa näkyä myös tuossa Briennen kohtelussa - ja Aryan tietty myös, olet ihan oikeassa hänenkin kohdallaan. Kyllähän sen ymmärtää, ettei tv-sarjaan voi jokaista kirjan aspektia mahduttaa, mutta sitä on vaikeampi niellä, että ehdoin tahdoin viedään tulkinta äärimmäisyyksiin.

Lainaus
Varys on tosiaan erittäin onnistunut hahmo tv-sarjassa, ja vaikka Pikkusormessa onkin edellä mainitut puutteet, olen kuitenkin jokseenkin nauttinut kohtauksista, jossa nämä kaksi hahmoa pääsevät nokittelemaan toisiaan. Siinä pääsevät kumpikin kerrankin kohtaamaan vertaisensa.

Heh, mä en puolestani kauheasti pitänyt noista kohtauksista. Tietysti ajatus taustalla on varmaan kenestä tahansa kutkuttava, mutta jostain syystä mun on ollut vaikea uskoa, että Varys ja Pikkusormi oikeasti päätyisivät keskustelemaan keskenään noin...öööh, avoimesti. Ne kohtaukset ovat ehkä eniten tuntuneet fan fiktionilta (Tyrionin kohtelun lisäksi) tv-sarjassa.

Lainaus

Lainaus

Lainaus

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2014, 17:55:22 kirjoittanut Mab »
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #52 : Marraskuu 27, 2014, 08:43:58 »

Olen vasta viime aikoina älynnyt miettiä sellaista asiaa, että kun kerran osa Starkin lapsista pystyy tunkeutumaan eläinten (ja ihmisten) mieliin ja ohjailemaan näitä, niin pystyisivätkö he tekemään saman Danyn lohikäärmeille. Tai lähinnä kyse on kai siitä, haluaako GRRM hyödyntää tällaista mahdollisuutta kirjoissaan. Starkien kyky nostaisi heidät aika vahvoille, mikäli he pystyisivät sitä kunnolla käyttämään (kirjasarjan viimeinen osahan kulki ensin työnimellä A Time for Wolves, vaikka ei se tietysti vielä tarkoita, että Starkit olisivat lopussa muita vahvempia).

Paha mennä sanomaan, mitä GRRM ylipäänsä on ajanut takaa sillä, että Starkeilla on tämä erityislahja. Onko sillä haluttu korostaa heidän yhteyttä susiinsa vai onko sillä laajempikin merkitys? Jos on, aukeaisi rutkasti lisämahdollisuuksia. En nyt valitettavasti muista itsekään kaikkea, mitä Danylle tapahtui viimeksi, mutta hänhän ei pystynyt täysin hallitsemaan lohikäärmeitään. Kun nyt Arya on samoilla suunnilla, niin periaatteessa vosi olla mahdollista, että Arya ja Dany kohtaisivat Aryan ollessa "lohikäärmeenkouluttajan" roolissa (muistanko ihan väärin vai puhuiko Dany neuvonantajiensa kanssa siitä, että lohikäärmeet tarvitsisivat koulutusta?). Mutta tämä on vain spekulaatiota eikä se välttämättä olisi tarinan pääjuonen kannalta lainkaan sopiva käänne.

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #53 : Marraskuu 27, 2014, 10:13:50 »
Vielä vähän vanhojen juttujen kaivelua... kirjojen parituskuvioista ;)

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #54 : Marraskuu 27, 2014, 11:10:57 »
Vielä vähän vanhojen juttujen kaivelua... kirjojen parituskuvioista ;)

Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #55 : Marraskuu 29, 2014, 22:59:46 »
Mä en ole ihan hirveästi pohtinut sarjan parituskuvioita, lähinnä varmaankin sen takia, että olen yleensä todella sokea sellaisille ;)

"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #56 : Marraskuu 29, 2014, 23:22:05 »
Tuohon Mabin Arya-huomioon...

"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #57 : Marraskuu 30, 2014, 10:04:50 »
Ja vielä liittyen Aryaan...

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #58 : Marraskuu 30, 2014, 10:38:39 »
Aryasta vielä.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2014, 10:44:51 kirjoittanut Mab »

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #59 : Joulukuu 03, 2014, 11:14:28 »
Liittyen Rhaegariin...

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #60 : Joulukuu 27, 2014, 17:20:44 »
No niin! Olen vasta nyt nähnyt neloskautta (puolet), kun se tulee yleltä, ja pakko vähän kommentoida. Koska vertaan tv-sarjaa kirjoihin, keskustelen mieluummin täällä kuin tv-sarjan omassa topicissa.

Olen edelleen sitä mieltä, että tv-sarja sinänsä on laadukas ja viihdyttävä, mutta yhä enemmän on alkanut ärsyttää kirjasta otetut vapaudet. Tapahtumia ja henkilöitä muutellaan, toisia seikkoja korostetaan toisten kustannuksella... mä ymmärrän hyvin muutokset, jotka johtuu siitä, ettei joku kirjoissa tapahtunut juonikuvio sovi tv-sarjaformaattiin, mutta sellaiset muutokset ärsyttävät, jotka eivät mitenkään palvele mitään tarkoitusta.

En sitten tiedä, onko täällä käydyt keskustelut vaikuttaneet asiaan, mutta olen herkistynyt sarjassa myös muutamille muille asioille. Esim. Pikkusormen kuiskutteleva puhetyyli häiritsi nyt paljon enemmän kuin ennen...ylipäänsä huomasin katsovani sarjaa paljon kriittisemmin. Tietenkin asiaan on vaikuttanut myös se, että ykkös- ja kakkoskautta katsoessani en ollut vielä lukenut kaikkia kirjoja, kolmos-ja neloskauden aikaan olen.

Myös seksillä ja väkivallalla mässätään aikamoisesti tv-sarjassa. Jos se palvelee tarinaa, ymmärrän moisen, mutta tuntuu, että joissain tilanteissa ne ovat vain itseisarvo eivätkä pyri välittämään tarinan kannalta mitään tärkeää. Tuollainen on tietysti nykyään yleistä kaikkialla tv:ssä, ajatellaan tuollaisen houkuttavan katsojia.

No joo, on tietty makuasia haittaako kirjoista tehdyt poikkeamat tv-sarjassa, mutta vaikka siis edelleen tv-versiokin on mielestäni katsomisen arvoinen, olen huomannut tulleeni entistä konservatiivisemmaksi muutosten suhteen.

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #61 : Joulukuu 28, 2014, 22:06:25 »

Olen lukenut siis kirjat uudestaan enkä malta odottaa että saan taas käsiini uusimman... sarjaa olen katsonut 4. tuottarin loppuun asti. Tämä on ehkäpä ainoa sarja, jossa ei haittaa että tv sarjan näyttelijät ovat tulleet mielikuvitukseeni kun luen kirjoja. Näin ensin koko ensimmäise tuotantokauden ennen kuin aloin lukemaan kirjoja, joten lopulta menin aivan sekaisin mikä on kirjaa ja mikä sarjaa koska hahmoilla on samat naamat kummassakin :'D Olin esimerkiksi aivan varma että Kouran kultainen kaulaketju, se missä on yhteenliitettyjä käsiä, että olen nähnyt sen tv sarjassa. Noh, eipä ole näkynyt silmään! ...kirjassahan siitä vain taidetaan puhua.
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #62 : Maaliskuu 13, 2016, 14:47:46 »
Pitkästä aikaa pitää tulla tänne vähän keventämään mieltään, kun vitoskausi on katsottu ja kuudetta kirjaa odotellaan palavasti. Winds of Winterin julkaisuajankohdasta kuulee jatkuvasti huhuja, mutta ei mitään varmaa. Jossain vaiheessa oli ilmassa positiivisia spekulaatioita siitä, että kirja julkaistaisiin tämän vuoden aikana, mutta Martin itse on äskettäin todennut vain, että kirja on vielä kesken eikä tule valmistumaan ennen tv-sarjan kutoskautta. Plääh, koko ajan toivon, että kirjan valmistumisessa kestäisi siksi niin kauan, että Martin salassa kirjottaisi valmiiksi sekä kuudetta että seitsemättä kirjaa, mutta taitaa olla toiveajattelua...mutta mahtaneekohan päätösosa valmistua ikinä, jos tässäkin on jo kestänyt näin kauan :(

Viidennellä kaudella sarjassa tapahtui taas paljon sellaista, mitä kirjoissa ei ole tapahtunut. Osa sarjan käänteistä voi ennakoida kirjoja, osa voi olla sellaista, mitä ei ikinä tulekaan tapahtumaan kirjoissa. Minua kirpaisi esim. Shireen Baratheonin kohtalo, eikä vastaavaa toivoakseni tule käymään kirjoissa (vaikka Stannis varmaan moiseen pystyisi). Myös Stanniksen annettiin ymmärtää kuolleen sarjassa, vaikka Martin itse on sanonut Stanniksen olevan elossa tulevassa kirjassa -huolimatta siitä, että vitoskirjassakin Stanniksen kohtalo jätettiin epäselväksi. Stannis ei missään nimessä ole mikään miellyttävä hahmo eikä lempihahmojani sen enempää, mutta tavallaan pidän hänen suoraselkäisyydestään, vaikka se on välillä liiankin kovaa ja kylmää. Joka tapauksessa, mielestäni hän ei saisi vielä kadota kuvioista. Shireenia taas olen aina sympannut, koska hänkin on altavastaajia ja vieläpä aidon viaton ja hyväsydäminen, mikä on tässä tarinassa harvinaista. Toisaalta hän on pysynyt aina sivuhahmona, enkä tiedä, tulisiko hänellä suurempaa roolia ikinä olemaankaan. Toisin sanoen hän saattaa kirjoissakin vielä kuolla, vaikka kuolintapa olisi erilainen.

Anyway, enpä tiedä, haluanko nähdä kutoskautta spoilaantumisen pelossa. Mieluiten lukisin ensiksi kirjan, vaikka toisaalta aloin katsoa ykköskauttakin ennen kirjojen lukemista. Enkä tiedä, voiko spoilaantumiselta säästyä siltikään, koska GOT -uutisia mainostetaan aika yleisesti mediassa. On kysymysmerkki, kuinka paljon kirjat ja tv-sarja lähtevät poikkeamaan toisistaan nyt, kun tv-sarja menee edelle. Martin itse antoi asiasta aika ympäripyöreän lausunnon. Periaatteessa tv-sarja ei ilmeisesti enää noudattele orjallisesti kirjojen tapahtumia -eikä tietysti voikaan, kun kirjoja ei ole vielä olemassa enempää, mutta kyllä sarjan luojat varmaan ovat neuvotelleet Martinin kanssa ja pitävät jokseenkin samaa linjaa yllä kirjojen kanssa ainakin ydinjuonen suhteen ellei muuten. Olisi kyllä aika tyhmää, jos kirjojen ja tv-sarjan loppu eivät yhtään muistuttaisi toisiaan.

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #63 : Maaliskuu 13, 2016, 20:15:50 »
Olisi kyllä aika tyhmää, jos kirjojen ja tv-sarjan loppu eivät yhtään muistuttaisi toisiaan.
Minä taas toivon, että tv-sarja loppuu eri tavalla kuin kirjat sitten kun ne joskus ilmestyvät, koska en tahdo spoilaantua kirjojen loppuratkaisusta. En pysty pysymään sarjasta erossa niin kauan että kirjat ilmestyisivät, joten toivon Martinin vedättäneen sarjan tekijöitä ja iskevän jonkun ässän pöytään jota telkkarissa ei edes toivoa.
"Muikkunen, ota airo."

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #64 : Toukokuu 22, 2016, 18:17:43 »
Olen epäonnistunut surkeasti yrityksessäni pysyä erossa Game of Thronesin kutoskaudesta: vaikka en ole katsonut itse jaksoja, olen tiiraillut pätkiä youtubesta ja lukenut juonitiivistyksiä. Itsekuri on heikko kun tästä sarjasta on kyse :P

Tällä hetkellä tuntuu kyllä vahvasti siltä, että kirjat ja sarja eivät yksinkertaisesti voi edetä samalla tavalla. Esim.

Joo, ehkä parempi, etteivät kirjat ja tv-sarja mene samaan suuntaan, jotta kirjoja lukiessa olisi odotettavissa vielä isoja yllätyksiä, mutta kyllä se silti tuntuu musta vähän hölmöltä, että niistä tulisi kovin erilaisia. Varsinkin kun tv-sarja alkoi aika uskollisena kirjoille. Sittenhän kirjat edustaisivat "virallista" totuutta ja tv-sarja olisi joku vaihtoehtoinen höpönlöpö-versio niille.

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #65 : Toukokuu 23, 2016, 12:11:59 »
Sarjan tekijät ovat kuulemma sanoneet, että kuudennen kauden jälkeen on tulossa enää kaksi kautta ja niissä on yhteensä 13 jaksoa, joten melkoisen tiiviistä paketista taitaa olla kyse. Kun kirjojakin on tulossa vielä kaksi, niissä on väistämättä huomattavasti enemmän sisältöä kuin 13 tunnin jaksossa. 13 jaksoa on vähän jo pelkästään nyt meneillään olevien juonikuvioiden päättämiseen, veikkaan että moni menettää vielä päänsä ennen kuin lopullinen ratkaisu saadaan.

Omat veikkaukseni

Nyt kun kutoskauden takaumissa on nähny nuori Ned, voisi mahdollisuuksissa olla uusi sarja, joka kertoo Robertin kapinan ajasta. Huhujen mukaan joitain näyttelijöitä olisi jo lähestytty, mutta yhtään kunnollista lähdettä en ole sille löytänyt. Monet ovat kyllä toivoneet tätä, joten luulisi HBO:n ainakin harkitsevan Game of Thronesin menestykselle jatkoa.
"Muikkunen, ota airo."

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #66 : Toukokuu 24, 2016, 09:53:55 »
Omat veikkaukseni

Vähän aikaa sitten kiersi toiveikkaita huhuja siitä, että Winds of Winter julkaistaisiin tässä kuussa, mutta ihan muutama päivä sitten Masrtin totesi huhujen olevan roskaa. Täytyy kuitenkin toivoa, ettei kirjan ilmestymiseen olisi enää kovin kauan aikaa. Martinhan on jättänyt kaikki muut projektinsa kesken ja perunut myös esiintymisiään, joten ehkä on varaa toivoa, että kirja julkaistaisiin ainakin tänä vuonna, jos ei nyt ihan lähiaikoina.

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #67 : Toukokuu 24, 2016, 18:22:59 »
Omat veikkaukseni

"Muikkunen, ota airo."

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #68 : Toukokuu 25, 2016, 08:41:57 »

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #69 : Toukokuu 25, 2016, 17:33:45 »

"Muikkunen, ota airo."

Poissa EJR

• Varjelusten toinen puoli
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I just want things to make sense
« Vastaus #70 : Toukokuu 26, 2016, 00:11:37 »
Hoi te Tulen ja Jään laulun suomennoksen lukeneet!
Mietin ystäväni kanssa tuossa yksi päivä, miten Jon Arrynin viimeiset sanat "The seed is strong" on käännteety suomenkielisiin kirjoihin?

Olisin oikein paljon kiitollinen, jos joku tarkistaisi arian, internetistä kun ei nopeahkolla googlaamisella löytänyt mitään :/

/EDIT: Kiitos paljon, Liv! kovin pitkään mietin, miten tuo on onnistuttu kääntämään, yllättävän hyvin, ainakin omasta mielestäni
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2016, 22:35:18 kirjoittanut EJR »
MS Hirmun kapteeni!

Poissa Livingstone

• Arvon Victory Queen Liv the EVIL Mastermind Jedi Goddess of Mattomaa
  • Vuotislainen
  • Sirius, taivaankannan kirkkain tähti.
  • Pottermore: NimbusScale161
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #71 : Toukokuu 26, 2016, 22:23:47 »
Hoi te Tulen ja Jään laulun suomennoksen lukeneet!
Mietin ystäväni kanssa tuossa yksi päivä, miten Jon Arrynin viimeiset sanat "The seed is strong" on käännteety suomenkielisiin kirjoihin?

Olisin oikein paljon kiitollinen, jos joku tarkistaisi arian, internetistä kun ei nopeahkolla googlaamisella löytänyt mitään :/
Suomennoksessa Jon Arrynin viimeiset sanat olivat; veri on väkevä.

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #72 : Kesäkuu 20, 2016, 11:02:53 »
TV-sarjan kuudes kausi lähenee loppuaan, ja ainakin yksi todellinen huippuhetki on juuri koettu. Nyt on pakko vähän avautua siitä, mitä ajatuksia kutoskauden 9. jakso herätti ja mikä sen suhde kirjojen tapahtumiin mahdollisesti on. Tosin en edelleenkään ole varsinaisesti nähnyt kutoskautta, ainoastaan youtuben pätkiä + lukenut juonitiivistyksiä, joten saamani kuva jakson tapahtumista on rikkonainen.