Kirjoittaja Aihe: Romanttiset (hömppä)komediat  (Luettu 3386 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Annúnqúerewen

• Ankeuttaja
Romanttiset (hömppä)komediat
« : Huhtikuu 23, 2004, 16:00:02 »
Eli ensinnäkin: haku ei oikein pelannut, että jos tästä on jo topiccia, lukitkaa minut ja heittäkää pois Hylättyjen topiccien saarelle...

Mutta jos ei...

Eli lueskelin keskustelua Notting Hillistä, ja olenpa tässä päivänä muutamana pohtinut, miksi me katsomme tälläisiä elokuvia, jotka ovat niin usein hyvin ennalta-arvattavia, ja silti me vain huokailemme ja puserramme kyyneliä poskillemme? Haluammeko olla sankareita ja/tai sankarittaria, haluaisimmeko itse kokea tuollaisen Suuren Rakkauden, joka Kestää? Mikä näissä pätkissä kiehtoo, ja jos ei kiehdo, niin mikä potuttaa/inhottaa/molempia näitä? Mitkä ovat romanttisen komedian klassikkokastia? Entäpä romantiikka muuten, miten kuvioiden kuuluu sujua leffoissa? Eli kaivakaapa vaaleanpunaiset lasinne ja osallistukaa keskusteluun vanhanajan hyveiden, rakkauden, onnen ja hysteerisen kikatuksen puolesta! :D

Itse pidän melkein kaikista näkemistäni Hugh Grant-pätkistä, koska miehellä on juuri oikeanlaiset kasvot esittämään milloin minkälaistakin rakastunutta täystuhoa. Notting Hill on loistava esimerkki, kun taas niin nerokkaaksi tituleerattu Neljät häät, yhdet hautajaiset on tylsä. Ja miksi minä katson näitä? Oma makuni on laaja, mutta kunnon sankari-saa-naisen-tarinat saavat aina sydämen keikahtelemaan puolelta toiselle kuin Sparrow ikuisessa laitamyötäisessään. En tiedä, mikä niissä kiehtoo, kai se ajatus juuri Oikean löytämisestä ja tuollaisten tarinoiden absurdius on niin hellyttävää... Romantiikasta pidän melkein jokaisessa elokuvatyypissä, tosin kauhupätkissä se on useasti todella pöhlöä...

Noniin, nyt saa jaaritus riittää, leidit ja tsentlemännit, tulkaa tekemään seuraa! *hyppää valtavan yleisöryntäyksen tieltä pois*

Fleur

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Huhtikuu 23, 2004, 18:01:45 »
Olen nähnyt useimmat Julia Roberts ja/tai Hugh Grant leffat (esim. Pretty Woman, Neljät Häät ja Yhdet Hautajaiset, Morsian Karkuteillä, Notting Hill) ja lisäksi vielä vinon pinon muita hömppäjuttuja (uudempi versio Sabrinasta, Vähät Rakkaudesta, Pyörryksissä etc.)

Joskus mikään ei ole parempaa viihdettä kuin kunnon romanttinen komedia. Hyvässä sellaisessa on puolihauskoja vitsejä, ainakin yksi söpö näyttelijä (no, Hugh Grant vielä menettelee) ja onnellinen loppu.
Romanttisiin komedioihin ei pidä suhtautua vakavasti. Niiden on tarkoitus olla viihdettä rakkaudennälkäisille. Kuka jaksaisi tapittaa vain Koirankynnen Leikkaajaan tapaisi filmejä?

Vähät Rakkaudesta, eli Down with Love on, no niin huono että se on jo hyvä. Neljät Häät ja Yhdet Hautajaiset on muuten vaan hyvä. Genreen tutustumattomille suosittelisin alkajaisiksi näitä kahta.

Erlkönig

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2004, 18:36:15 »
Romanttinen komedia on kuin fossiilinen polttoaine. Aina kun sen luulee loppuvan, löytyy uusi esiintymä.

En erityisemmin pidä näistä tällaisista leffoista, Huu Krantin ja Juulia Ropertsin aivovamman aiheuttavan tylsät yhdenilmeen naamat saavat minut vaihtamaan kanavaa übenopeasti. Näistä poikkeuksena kuitenkin Neljät häät ja yhdet hautajaiset, jossa ei (thank God) tosin ole Robertsia.
Sitä katsoessa sai nauraa paljonkin, mutta osasi se, varsinkin lopussa,  olla aika surullinen.. En tietenkään muista henkilöiden nimiä, mutta erityisesti se skottimies sekä tämä nainen (se joka sanoi lopussa "There´s only one man I have ever loved" tms.) tekivät minuun vaikutuksen.
Se runo, jonka se skotti (vai irkku?) lausui lopussa siellä hautajaisissa on muuten W.H. Audenin Funeral blues. Osasin sen ulkoakin jossain vaiheessa mutta nyt muistuu mieleen vaan viimeinen säkeistö, joka oli allekirjoituksenanikin joskus:

The stars are not wanted now, put out every one,
Pack up the moon, and dismantle the sun.
Pour away the ocean and sweep up the wood,
For nothing now can ever come to any good.

Suruisaa.

MandyMoon

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Huhtikuu 24, 2004, 11:12:43 »
Koska ihmiset haluavat ajatella, että jokaiselle on jossakin se oikea. Että jonain päivänä hekin voivat saada täydellisen rakkauden. Piste.

On kivaa katsoa romanttista elokuvaa, jossa tietää, että loppu on onnellinen. Minulle tulee tyhmä olo jos loppu on surullinen. Elokuvan lopussa pitää kaiken olla hyvin. Ihmiskunta selviää päivästä toiseen vain ajattelemalla, että huomenna on kaikki ehkä paremmin ja että jonain päivänä vielä onni potkaisee. Miksi kukaan muuten lottoaisíkaan? Tykkään katsoa muitakin elokuvia tietysti, enhän minä nyt kuitenkaan ihan aasi ole.

Tykkään Hugh Grantista ja hänen elokuvistaan. Nauraisin kylläkin, jos hän olisi toimintaelokuvassa. Rakkautta vain oli ihana, en jaksa odottaa, että se tulee myyntiin.
Julia Roberts on ehdottomasti paras naisnäyttelijä minun mielestäni. Ymmärrän kyllä miksi jotkut eivät pidä hänestä. Hänen roolinsa ovat aika kliseisiä yleensä. Mutta minä pidän.

Mutta rakkaat ihmiset, älkää ikinä katsoko Sietämätöntä julmuutta. Se elokuva on niin hirveä, että meinasin kesken kaiken lähteä pois.

Colin Kriivi

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Huhtikuu 24, 2004, 19:15:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Erlkönig"

En erityisemmin pidä näistä tällaisista leffoista, Huu Krantin ja Juulia Ropertsin aivovamman aiheuttavan tylsät yhdenilmeen naamat saavat minut vaihtamaan kanavaa übenopeasti.

Yhdyn mielipiteeseen. Romanttisissa komedioissa vain toistetaan sitä samaa juonta ja samoja vitsejä. Esim. Sekaisin Marista: katsoin sen telkkarista ja sen piti kuulemma olla hauska leffa, kaikki olivat hokeneet sitä vuosia. Ja mitä ihmeellistä siinä oli? Mikään "koominen" kohtaus ei naurattanut yhtään ja lopun arvasin 101 prosenttisella varmuudella oikein jo heti elokuvan alussa.

Mikä näissä sitten viihdyttää? MandyMoon on oikeassa: ihmiset haluavat jotain asiaa kovasti ja kun he eivät sitä saa he turvautuvat siihen lähinnä olevaan vaihtoehtoon - rakkaudesta kertoaan elokuvaan.

Ehkä juju piileekin juuri juonen samanlaisuudessa: ihmiset ovat tottuneet samanlaiseen juoneen ja haluavat, että elokuva seuraa jo ennalta tuttua juonikaavaa. Katsoja voi pettyä, jos elokuva onkin erilainen. Tähän parodiaelokuvat tähtäävät: ilmoitetaan ennalta, että juoni parodioi vanhaa tuttua ja ihmiset haluavat katsoa, mitä on muutettu.

Taisin kyllä nyt lipsua aiheesta, mutta pointti on se, että minä en pidä romanttisista komedioista. Ehkä jotkut pitävät, mutta minä en. Oksennankin jos vain joudun töllöttämään jotain kliseistä hömppäroinaa...

Fleur

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Huhtikuu 24, 2004, 20:39:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Colin Kriivi"

Esim. Sekaisin Marista

Anteeksi pilkunviilaukseni, mutta lasketaanko tämä romanttiseksi komediaksi? Olen nähnyt kahdesti, ja alapäähuumori, vammaisten pilkkaaminen yms. yleensä puuttuvat Julia Robertin söpöilyistä.

Colin Kriivi

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Huhtikuu 28, 2004, 15:32:21 »
Fleur, kyllä ohjelmatekstissä minun muistaakseni ainakin "romanttinen komedia" sanottiin. En tiedä, voin toki muistaa väärinkin, mutta kyllä ainakin minun mielestäni samaan kastiin kuuluu romanttisten komedioiden kanssa.

snuffles

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Maaliskuu 18, 2005, 18:03:45 »
Jos tv:stä sattuu tulemaan joku "hömppä"komedia, niin yleensä minä sen katson ellei parempaa tekemistä löydy. Niiden kaavamaisuus ja yksi-ilmeisyys kyllästyttää ja useimmiten olen lähtenyt jo nukkumaan ennen rainan loppua.

Ainoa rakkauskomedia, josta olen edes vähän pitänyt on Rakkautta vain. Siihen oli kylläkin saatu melkein kaikki mahdolliset brittinäyttelijät mukaan ja kaava oli edelleen sama tuttu, mutta sen esittäminen kahdeksan eri elämäntilanteen kautta toi kuitenkin jonkinlaista mielenkiintoa pätkään.

Ja jos Bridget Jonesit lasketaan tähän "hömppään" mukaan, niin nekin ovat kyllä ihan katsottavia.

haruchan

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Maaliskuu 23, 2005, 17:27:23 »
Hömppää katsoo silloin kun on herkällä tuulella, tai sitten silloin kun masentaa. Kuten sanottu, se ei edes saa olla mitään järisyttävää ja mahtavaa, vaan siinä eletään vaalean punaisessa pumpuli maailmassa, mutta joskus sitä toivoo kaiken olevankin niin^^ Eli kun maailma murjoo, kaivetaan joku romanttinen hömppä ja hautaudutaan sohvaan syömään vaahtokarkkeja.
 Itselläni nämä eivät mihinkään lempielokuviin kuulu, mutta ei kai niiden ole tarkoituskaan. Kyllä niitä katsoo kun on sillä tuulella^^

Lasketaanko Amelie muuten tälläiseksi? Se on muuten ihan hyvä^^

millie

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Maaliskuu 24, 2005, 16:13:21 »
En mitenkään hirveästi pidä romanttisista komedioista. Mielestäni ne ovat lähinnä tylsiä. On tietysti muutamia romanttisia komedioita, jotka ovat mielestäni hyviä, mutta esim. juuri Notting Hill oli minusta aivan tajuttoman tylsä!
Komedia ilman romantiikkaa on paljon parempi, koska romanttiset komediat eivät lähestulkoon ikinä ole hauskoja.

Poissa Sun Lee

• Ronnieponnie
  • Vuotislainen
    • Tarinamaa
« Vastaus #10 : Maaliskuu 24, 2005, 17:42:52 »
Minä rakastan romanttisia komedioita - mutta lähinnä sellaisia, missä on pääosassa nuoria. Esim. muutamia hyviä ovat Mistä tytöt tykkää, Lumottu Ella, Prinsessapäiväkirjat ja Lizzie McGuire - popstar. Juuri tuonkaltaiset elokuvat ovat jotenkin suloisia. Niissä tietää aina, että tarina päättyy onnellisesti.

Katselin juuri tänään Lumotun Ellan, kun pitkästä aikaa ostin sen. Teki sitä mieli jo viime viikolla, mutta se on oikeastaan siskon synttärilahja, mutta saatiin sitten katsoa sitä jo etukäteen :) Lumottu Ella on ehkä noista parhain, siinä on hyvää musiikkia ja kiva juoni. Ehkä se on noista kaikista vähän erikoisinkin, koska Ellalla on kirous, jonka ansiosta hänen täytyy totella kaikkia. Sitten hän tahtomattaan rakastuu komeaan prinssi Charmontiin. Ja tietysti hän joutuu huimiin seikkailuihin ja kohtaa jättiläisiä, menninkäisiä ja peikkoja ^^ Lisäksi elokuvassa esiintyi Anne Hathaway, joka on suosikkinäyttelijäni.

Mistä tytöt tykkää on myös aivan ihana leffa. Olen nähnyt sen todella monta kertaa, vuokrannut aina tosin vain vuokraamosta, koska en ole mistään löytänyt sitä leffaa - ainakaan siis videona :( Ottaa todella päähän. Siinä esiintyy mm. Amanda Bynes (Big Fat Liar), joka esittää Daphnea, joka lähtee Englantiin tapaamaan oikeaa, biologista isäänsä. Matkalla hän rakastuu erääseen komeaan laulajapoikaan. Pidin hirmuisen paljon tästä elokuvasta. Elokuvassa oli hyvää musiikkia. Vaikka juoni olikin ennalta-arvattava, oli se silti kovin suloinen =)

Tuossa siis muutamia hyviä romanttisia komedioita :)

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Melko yksinkertainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #11 : Joulukuu 31, 2005, 11:59:09 »
Oh, tsiisus, romanttiset hömppäkomediat...
Jos minulta kysyttäisiin jossain haastattelussa, mitä ajattelen romanttisista komedioista, vastaisin melkein suoralta kädeltä, että pidän niitä ellottavina. Eräs ystäväni on romanttisten komedioiden suurkuluttaja ja minulla on joskus vaikeuksia ymmärtää häntä.

Sitten ajan ajatella asiaa tarkemmin. Kaikissa toimintaelokuvissa minua viehättää juuri se jännite, mitä sankarin ja sankarittaren välillä on, hyvinä esimerkkeinä Van Helsing, Robin Hood - Varkaiden ruhtinas, Zorron naamio ja Muumio. Olen aina ihan täpinöissäni, kun kys. elokuvien päähenkilöt käyvät dialogia kahdestaan...

Entä sitten ne ihan romanttiset komediat? Ensimmäinen mielikuva on joku kliseinen hah-hah-ei-paljoa-naurata hempeilypätkä, minkä juonen kulun arvaa katsomalla videokotelon kansikuvaa. Sitten mieleeni kuitenkin muistuvat ne oikeasti hauskat romanttiset komediat. Sekaisin Marista, 13 ja risat, Toscanan auringon alla, Sinulle on postia, Jotain annettavaa, Miss Kovis, Britget Jonesit ...

Elokuvia, joista todella voin sanoa nauttivatni pilke silmäkulmassa. Joten kyllä, kyllä minä pidän romanttisista komedioista, jos niistä löytyy se kunnollinen selkäranka ja kunhan niissä ei ole Hugh Grantia (yök, en voi sietää häntä missään muussa elokuvassa kuin Britget Jonesissa, jossa hän on niin nappiroolissa, että...) tai Ben Stilleriä. Pitääkin tästä lähteä taas selailemaan vähän videohyllyä...
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Myar

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Tammikuu 05, 2006, 03:53:05 »
Romanttiset komediat ovat jotain niin ihanaa katsottavaa. Vaikka niissä onkin aina ennalta-arvattava loppu ja juoni etenee kaavamaisesti. En voi olla monien muiden ohella katsomatta niitä...

On niin herttaista kun päähenkilöt saavat aina toisensa monenmutkan kautta, ja vaikka juoni välillä mättääkin on hauskaa katsella koomisia ja tunteellisia toilailuja. Voi aina vajota sohvan pohjalle herkistelemään ja katselemaan onnellisia loppuja, jotta tosielämän surut ja murheet jäävät naurunkyynelten taakse.

Hugh Grant lukeutuu minunkin ehdottomiin suosikkeihin Ben Stillerin lisäksi... Vaikka Grantilla onkin joka leffassa sama yleisilme ja samanlainen rooli. Miehessä on kuitenkin jotain niin hupaisaa ja hän on tehty romanttisia komedioita varten!

Parhaisiin romanttisiin komedioihin lukeutuvat ehdottomasti Notting Hill ja Sekaisin Marista. Notting Hillissä on jokseenkin mielenkiintoinen juoni ja Hugh Grantin roolihahmolla, -Willkö se nyt oli?- on aivan mielettömän hauska kämppäkaveri! Ja Julia Robertskin loistaa roolisuorituksessaan...    
   Sekaisin Marista taas jaksaa naurattaa monenkin katselukerran jälkeen.

Olivatpa nuo hömppäkomediat kuinka säälittäviä tahansa, niitä jokainen sortuu aina katsomaan ;)

Bettiina

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Tammikuu 05, 2006, 13:58:57 »
Mä rakastan näitä hömppäkomedioita! OIjjoi. Niitä on nii kiva kattella ku masentaa ja mua ei haittaa yhtään vaikka mä kuinka arvaisin lopun etukäteen. Näissä se melkee kuuluu asiaan. Ois se aika outoa jos ei arvaisi, että pääpari menee yhteen tai rakastuu..

Mutta kyllä näihinkin pitää sentään jotain sisältöä saada. Hyvä juoni ja hyvä pääpari, joilla on sitä jännitettä nii hyvä tulee. Kauheinta on varmaa kattoo jotai ylisiirappista leffaa, jossa juonta ei ole ollenkaan ja pääparit on ihan pökkelötä. Kyllä mun mielestä jos pääparilla ei oo kemiaa nii se on loppu koko juttu. Ei jaksa katsoa.

Muutenki minulla on sillee aika korkeet vaatimukset ainakin huumosrin tasosta. Esim Sekaisin Marista en oikeen pitäny alapäähuumorin takia.. Muhun iskee enemmän esim Ylpeys ja ennakkoluulon kaltaiset pukudraamat. Ne ei kyllä sitte varmaa oo enää romanttisia komedioita. Hö. Meni offiksi.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
Vs: Romanttiset (hömppä)komediat
« Vastaus #14 : Kesäkuu 25, 2008, 21:02:16 »
Mä en myöskään ole kovinkaan ihastunut romanttisiin komedioihin, ne kun harvoin ovat oikeasti romanttisia tai oikeasti koomisia. Mä oon joskus yrittänyt katsoa ihan vitsinä joitain (esimerkiksi joku sellainen missä Jennifer Lopez teki jotain häähommia), mutta ei ne onnistuneet edes tahattoman hauskoina. Liikaa myötähäpeää ja ärsytystä kuluneista kuvioista.

Kyllä mun tielleni on sattunut myöskin joitain ihankivoja, kuten toi Notting Hill, mutta ei ne yleensä kestä useampaa katsomista. Sitten on muutama sellainen, jotka on päässyt mun suosikkilistalleni. Näitä on ensimmäinen Bridget Jones, Austenin filmatisoinneista Ylpeys ja ennakkoluulo, Järki ja tunteet sekä Emma (mä lasken ne romanttisiksi komedioiksi, vaikka on ne toki myös pukudraamoja). Uusin tuttavuus on Vähät rakkaudesta, joka on yksi mun suosikkielokuvista ylipäätäänkin (se replikointi on vertaansa vailla).
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa adswil

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #15 : Kesäkuu 27, 2008, 00:01:13 »
Romanttiset komediat ovat ihania <3 Luultavasti lempielokuvagenreni. Hömppäleffoista tulee hyvälle mielelle - tulee sellainen fiilis, että jokaiselle löytyy jostain se oikea ja että elämässä lopulta käy hyvin. Tietysti mukana on myös sitä, että haluaisi itse olla elokuvan päähenkilön paikalla ja kokea samanlaisia asioita... Lisäksi olen todella tunteellinen ihminen, ja pidän elokuvista, jotka itkettävät ja naurattavat minua - ja tässäkin romanttiset komediat yleensä onnistuvat parhaiten.

Olen nähnyt varmasti kymmeniä tämän genren edustajia, mutta ikävä kyllä suurin osa niistä ei ole kovin hyviä, yleensä huonojen näyttelijöiden takia. Hömppäelokuvassa on mielestäni erittäin tärkeää olla hyvät näyttelijät, jotka sopivat rooleihinsa hyvin ja jotka pelaavat hyvin yhteen. Joskus hömppäkomedioiden pääparin välillä ei näyttäisi olevan minkäänlaista vipinää, vaikka he muka rakastuvatkin, ja sehän ei tietenkään ole kovin uskottavaa tai ihanaa.

Parhaita romanttisia komedioita ovat mielestäni: Neljät häät ja yhdet hautajaiset, Notting Hill, Vähät rakkaudesta, Bridget Jones, ja lisäksi monet Jane Austenin kirjojen filmatisoinnit, jotka voisi ehkä luokitella jonkinlaisiksi romanttisiksi komedioiksi. Erityisesti BBC:n Ylpeys ja ennakkoluulo -minisarja vuodelta 1995 (pääosissa ihanat Colin Firth ja Jennifer Ehle) on aivan loistava, en muista koskaan nähneeni mitään niin ihanaa <3 Myös Järki ja tunteet on ihana leffa.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Minsvo

• shakes all over like a jellyfish
  • Vuotislainen
    • dA
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #16 : Heinäkuu 13, 2009, 23:52:32 »
Nyt kun mietin, minä olen nähnyt ison kasan näitä "hömppäelokuvia", ja itse asiassa niitä on aika hauska katsoa. Notting Hill esimerkiksi, sen olen nähnyt monesti. Ja kun tuosta Hugh Grantista on puhuttu, niin olen nähnyt aika paljon muitakin elokuvia missä hän on, kuten, Bridget Jones, Sävel ja sanat, sekä Rakkautta vain. Viim. mainitussa on hyviä näyttelijöitä, kuten vaikkapa Alan Rickman. The Holiday on myös aika hyvä hömppäelokuva, siinä on hyviä näyttelijöitä, kuten Jack Black. Ja tietenkin Ylpeys ja ennakkoluulo, olen nähnyt molemmat versiot. Minä kyllä suhtaudun näihin hömppäelokuviin ehkä hieman oudosti, mainittakoon nyt vaikka tuo Ylpeys ja ennakkoluulo. Katsottiin se Mimmin ja Sonjan kanssa, ja huudettiin ja kannustettiin mr. Darcya kuin jotkut jalkapallofanit. En ole ikinä itkenyt hömppäelokuvissa, vaikka yleensä itken paljon kun katson telkkaria.
Mutta joo, minä tykkään hömppäelokuvista, varsinkin jos siellä on hyviä näyttelijöitä.

superpallo

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Marraskuu 25, 2009, 22:07:35 »
Morsianten sota. se on hyvä=)