Kirjoittaja Aihe: Kiusaaja/kiusattu Severus Kalkaros  (Luettu 41287 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Sawyer

• Scandal
  • Vuotislainen
    • Livejournal
Kiusaaja/kiusattu Severus Kalkaros
« : Huhtikuu 07, 2004, 19:06:03 »
Tulipa tässä mieleen tällainen asia:
Monet kavereistani sanoivat nauraneensa hulluna, kun tuli kohta, jossa Kalkaros paljasti "ruipelot, kalvakat säärensä ja harmaantuneet alushousunsa." Minua ei kuitenkaan naurattanut, minun kävi sääliksi Kalkarosta siinä kohdassa.. Ja muutenkin, kun häntä kiusattiin. Olihan hän nuorena pimeän puolella, mutta ei hän ollut varmaan muille tehnyt mitään..
En tarkoita, etteikö kohta olisi hauska, mutta minun vain kävi ihan silmittömästi sääliksi Severus-Ruikulia, että enemmän itketti kuin nauratti.. Toivottavasti tätä asiaa ei ole ennen otettu puheeksi tällä tavalla. Kertokaa oma kantanne asiaan! :)

//Eru kävi sorkkimassa otsikkoa
//Sru siivosi topickia 160109
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2009, 21:04:32 kirjoittanut Sru »
"Well, we'll soon find out, won't we?" said Snape smoothly. "Wand out, Potter."

Poissa nuppunenäliina

• Innollinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2004, 10:46:33 »
Minä en nähnyt kohdassa mitään hauskaa, on surullista, miten julmia ihmiset (ja velhot) osaavat toisilleen olla.
Erilaisia kiusataan aina, jolleivät he itse osaa pitää puoliaan, eikä Kalkaros näyttänyt osaavan.  Kuten äitini sanoi, on hienoa miten Rowling on onnistunut tavoittamaan hahmoissaan kaikki ihmiselämän raadollisimmat puolet. Muuta hienoa tilanteessa ei ollut. Jos joku sille pystyi nauramaan, ihmettelen kovasti. Minua on aina tökitty ja otettu silmätikuksi, ja tiedän miltä tuollainen kiusaaminen tuntuu.
Miksi? Miksi ei?

Krozam

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Huhtikuu 08, 2004, 11:05:45 »
Kopioin tähän nyt saman, minkä sanoin Totuus Jamesista -topicissakin, koska se sopii tänne vieläin paremmin kuin sinne:

"Toisessa topicissa Kalkaroksen väitettiin kiven kovaa olevan vieläkin kuolonsyöjä, ja täällä sitä sitten säälitellään oikein olen takaa. Uskon hänen olevan Voldemortia vastaan, mutta en silti pahemmin sääli häntä. Itseäni on kiusattu, joten tiedän kyllä millaista hänellä varmaankin oli koulussa, mutta se ei silti oikeuta häntä olemaan niin ilkeä Harrylle vain siksi että vihasi Jamesia. Hänen käytöksensä on suorastaan lapsellista."

Ei niin, että Jamesin puolella olisin...

Edit:
No nyt tuli sitten valitus aurorilta...

Jos mielipiteeni ei vielä tullut selväksi, niin selvennetäänpä vähän: säälin nuorta Severusta, mutta en missään nimessä enää aikuista. Tai en ainakaan siksi, että häntä kiusattiin. Pikemminkin säälin häntä tyhmyytensä ja lapsellisuutensa vuoksi. Hän suhtautui siihen kiusaamiseen aivan väärin. Hän alkoi vihata kiusaajaansa, ja kaiken lisäksi vielä siirsi vihansa Harryyn, joka ei ollut koskaan tehnyt hänelle mitään.

Häestä tuli siis itse kiusaaja. Hänen olisi pitänyt halveksia ja sääliä tyhmää kiusaajaansa - kuten minä teen - mutta sen sijaan hän ryhtyi itse halveksittavaksi jä säälittäväksi kiusaajaksi. Ja kaikkein lapsellisinta oli, että hän vihaa Harrya, aivan kuin 'synnit' olisivat perinnöllisiä. Lisäksi hän on puolueellinen, ja suosii aina omaa tupaansa, mikä laskee hänen pisteensä minun silmissäni selvästi miinukselle.

Minulta hän ei saa anteeksi ennen kuin on kasvanut aikuiseksi mieleltäänkin.

Poissa Starpiks

• ヘルムットじゃないよ
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • "Olette sangen rumia ollaksenne keijuja"
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #3 : Huhtikuu 08, 2004, 12:37:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Krozam"

Hän suhtautui siihen kiusaamiseen aivan väärin. Hän alkoi vihata kiusaajaansa, ja kaiken lisäksi vielä siirsi vihansa Harryyn, joka ei ollut koskaan tehnyt hänelle mitään.

Häestä tuli siis itse kiusaaja. Hänen olisi pitänyt halveksia ja sääliä tyhmää kiusaajaansa - kuten minä teen - mutta sen sijaan hän ryhtyi itse halveksittavaksi jä säälittäväksi kiusaajaksi. Ja kaikkein lapsellisinta oli, että hän vihaa Harrya, aivan kuin 'synnit' olisivat perinnöllisiä. Lisäksi hän on puolueellinen, ja suosii aina omaa tupaansa, mikä laskee hänen pisteensä minun silmissäni selvästi miinukselle.

En ymmärrä, miten joku voi sanoa, että kiusattu suhtautuu kiusaamiseen väärin. Miten kiusaamiseen voi suhtautua väärin? Onko sinun tapasi muka ainoa oikea? En sano, että se on huono tapa, mutta minusta ei voi sanoa, että joku kiusattu ei osaa suhtautua kiusaamiseen oikein.

Olen itsekin ollut koulukiusattu. En mitenkään pahasti, joskus jotain fyysisiä osumia ja henkisiä osumia oli sitten enemmän, mutta ei pahasti. On erittäin vaikea sääliä ja halveksia kiusaajia, kun on itku kurkussa nurkassa yksin, ja kaikki nauravat ympärilläsi. Onneksi olkoon, jos itse niin pystyt tekemään, mutta minä en pystynyt aikoinaan siihen. Vasta kasvettuani hieman, ymmärrettyäni asioita opin olemaan välittämättä.
---
 Ja voin aika varmasti sanoa, että jos joskus tulevaisuudessa törmään heidän lapsiin, suhtaudun heihinkin varauksella. Suhtaudunhan minä heidän sisaruksiin ja sukulaisiinkin varauksella.

Tällä tarinalla oli siis se pointti, että Kalkaroksen reakto on täysin ymmärrettävä. Kuvitelkaa, että teitä rääkätään ja nöyryytetään seitsemän vuotta noin pahasti. Teidän ihmisarvonne poljetaan maahan, teillä ei ole mitään pakotietä, ei ketään kelle itkeä surut, kaikki mitä teet on väärin. Ja joudut elämään niiden ihmisten kanssa sisäoppilaitoksessa, eli et vapaa-ajallakaan pääse heistä kokonaan eroon. Kalkaros VIHASI Kelmejä, hyvin ymmärrettävästi. En ihmettele yhtään, että Kalkaros inhoaa erittäin paljon Harrya (en usko Kalkaroksen vihaavan, huomatkaa se), hänhän on melkein kuin kopio Jamesista. Minä en ainakaan pystyisi suhtautumaan täysin normaalisti kiusaajani lapseen, joka on täysi kopio hänestä, jos olisin niin kiusattu kuin Kalkaros. En sano, etteikö joku pysty, varmasti pystyy, mutta minä en. Eikä Kalkaroskaan näyttävästi.

Tuohon oman tuvan suosimiseen. En itsekään pidä siitä, mutta, no, Kalkaros on luihuinen. Ja vaikka minäkään en pidä luihuista automaattisesti pahana, luihuisissa on tiettyjä ominaispiirteitä, esim. oman edun ajaminen. Eikä Kalkaros sentään täysin epäreilu ole ("oi, söitpäs sinä tänään kiltisti puurosi, annanpas sinulle viisi pistettä siitä"), vaikka suosiikin oman tuvan oppilaita. Uskallan väittää, että jokaisella tuvanjohtajalla on heikko kohta, kun puhutaan hänen omasta tuvastaan.

Muoks: Poistin erään kohdan.
"The shortest verse in the Bible is, "Jesus wept". The only thing wrong with it is the past tense." -Fred MacIntire, Something Positive

No oonhan mä sentään sukua insinöörille... *pnish*?

Krozam

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Huhtikuu 08, 2004, 13:38:12 »
Ei välttämättä ainoa oikea, mutta parempi vaihtoehto kuin ruveta itse kiusaajaksi.

Kesti minullakin, ennen kuin opin halveksimaan kiusaajiani, mutta olen iloinen että opin. Kiitos kuuluu kaiketi vanhemmilleni ja ystävilleni. Vaikka viihdyn hyvin yksin, ne kokemukset eivät olisi vain vahvistaneet luonnettani, jos olisin ollut täysin yksin ja ilman ystviä. Eikä minua onneksi koskaan pahasti kiusattu, täytyy myöntää. Ei koskaan fyysisesti, vain henkisesti.

No niin, itsekin sanot kasvettuasi oppineesi olemaan välittämättä. Se on juuri oikea tapa. Vielä kun opit tajuamaan, että he kiusaavat siksi, että ovat henkisesti jälkeen jääneitä, tajuat kokemustesi vahvistaneen luonnettasi, samoin kuin minulla kävi.

Toki saa "varauksella" suhtautua kiusaajiensa jälkikasvuun, mutta ei saa ruveta itse kiusaamaan. Se vain osoittaa, että olet yhtä halveksittava ja vihattava kuin kiusaajasi. Ei kai kukaan muu kuin lapsellinen ihminen voi tehdä niin?

Totta kai Kalkaroksen reaktio oli ymmärrettävä - kun ottaa huomioon, että hän on typerä ja lapsellinen. Monet ihmiset ovat sellaisia, mikä on valitettavaa, mutta tavallisuutensa vuoksi ymmäretävää. Kiitän taas kerran järkeäni ja ystäviäni siitä, että en ole samanlainen paksupäinen raukka kuin Kalkaros.

Vielä halveksittavampi kuin kiusaaja on kiusattu kiusaaja. Kiusaajat ovat joskus niin tyhmiä, etteivät osaa samaistua muihin ihmisiin, eivätkä siksi myöskään välittää muista ihmisistä. Mutta jos on itse kokenut, mitä on olla kiusattu, ei tarvitse osata samaistua. Riittää kun muistaa omaa lapsuuttaan. Mutta jos ei silti osaa välittää muista ihmisistä, on todella inhottava ja halveksittava.

Ymmärrän toki, että Kalkaros on epäreilu koska tavoittelee omaa hyötyä, tupamestaruutta. Mutta kun eilen luin pitkästä aikaa AK:ssa siitä PVS:n tunnista, jonka Kalkaros oli opettajana, en voinut olla mainitsematta tuota pikku miinusta.

Poissa Starpiks

• ヘルムットじゃないよ
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 08, 2004, 14:00:39 »
Nyt menee offiksi, anteeksi aurorit.

No niin, itsekin sanot kasvettuasi oppineesi olemaan välittämättä. Se on juuri oikea tapa. Vielä kun opit tajuamaan, että he kiusaavat siksi, että ovat henkisesti jälkeen jääneitä, tajuat kokemustesi vahvistaneen luonnettasi, samoin kuin minulla kävi.

En usko, että kiusaajani kiusasivat minua aikoinaan siksi, että olivat henkisesti jälkeenjääneitä. He olivat täysin normaaleja poikia, jotka eivät pystyneet hyväksymään tiettyjä asioita minusta. Tosin osa heistä omasi myös huonon itsetunnon, joten se vaikutti siihen, että oli helppo olla suosittu jonkun toisen kustannuksella. Eli en tarvitse oppia tajuamaan enää mitään. Tiedän, miksi he minua aikoinaan kiusasivat, tiedän mitä se minussa aiheutti ja mitä se minussa muutti. Eli en ala haukkumaan heitä henkiseksi jälkeenjääneiksi, koska minusta he eivät sitä olleet. En puolusta heitä, en pelkää heitä, vaan kerron vain minun näkökantani. Ymmärrän heidän syynsä minun kiusaamiseen, vaikka en hyväksy niitä. Kuulostaa varmaan omituiselta, mutta näen tilanteen useammalta kuin omalta kannalta. Siksi minusta on täysin turha halveksia tai sääliä heitä; ei minulla ole syytä siihen.

Toki saa "varauksella" suhtautua kiusaajiensa jälkikasvuun, mutta ei saa ruveta itse kiusaamaan. Se vain osoittaa, että olet yhtä halveksittava ja vihattava kuin kiusaajasi.

En sanoisi Kalkarosta oikeastaan kiusaajaksi. Epäreilu, ilkeä, inhottava opettaja kyllä. Mutta ehkä en silti luonnehtisi Kalkarosta kiusaajaksi. Hän ei käy käsiksi fyysisesti, ja henkinen kiusaaminen on juuri ilkeän opettajan tapa nöyryyttää oppilaita. Olen itse törmännyt samanlaisiin tapauksiin. Ja kuten varmasti huomaat, Kalkaros tekee niin kaikille (paitsi luihuisille tietenkään). Aika kiusaaja on, kun kiusaa 3/4 oppilaista. Big boss, indeed.

Totta kai Kalkaroksen reaktio oli ymmärrettävä - kun ottaa huomioon, että hän on typerä ja lapsellinen. Monet ihmiset ovat sellaisia, mikä on valitettavaa, mutta tavallisuutensa vuoksi ymmäretävää.

Tämä on tietenkin sinun näkemyksesi, itse taas kerran mietin miksi Kalkaros niin tekee. Sinä olet onnistunut jollain lailla selvittämään itsellesi kiusaamisen, mutta sanoisin, että Kalkaroksella arvet ovat hyvin syvällä. Minä säälin Kalkarosta, vaikka en hyväksy hänen tekemisiään. Kalkaros on hyvin yksinäinen ja erittäin pahan koulukiusauksen uhri. Niin, kun ajattelen sitä, minä säälin häntä. Typeräksi ja lapselliseksi en häntä sanoisi.

Ja kuten sinä sanoit, sinulla on ollut ystäväsi, sinä et ole kokenut samaa kuin hän. En minäkään, mutta kuten kaikki koulukiusatut, minäkin pystyn tajuamaan osan siitä tuskasta, jonka hän on joutunut kokemaan.

Vielä halveksittavampi kuin kiusaaja on kiusattu kiusaaja. Kiusaajat ovat joskus niin tyhmiä, etteivät osaa samaistua muihin ihmisiin, eivätkä siksi myöskään välittää muista ihmisistä. Mutta jos on itse kokenut, mitä on olla kiusattu, ei tarvitse osata samaistua. Riittää kun muistaa omaa lapsuuttaan. Mutta jos ei silti osaa välittää muista ihmisistä, on todella inhottava ja halveksittava.

Mietin, kuinka iso osa kiusaajista oikeastaan ovat niitä sydämettömiä hirviöitä. Itse en ole sellaisiin törmännyt oikeastaan. Sinä sanoit itsekin, että "jos ei silti osaa välittää muista ihmisistä...". Takerrun sanaan "osaa". Juuri tässä on se, mitä ajan takaa. Jos sinut hakataan maahan kerta kerran jälkeen, minä en todellakaan ole ensimmäisen syyllistämässä sinua, jos sinä et osaa välittää ihmisistä. En tietenkään missään nimessä hyväksy kiusaamista, mutta ymmärrän, jos kiusattu ei osaa välittää ihmisistä tai sortuu itse kiusaamaan. Se ei tietenkään missään nimessä ole hyväksyttävä syy kiusata, kiusaamiseen EI IKINÄ ole hyväksyttävää syytä, mutta _ymmärrän_ mikä hänessä saa tekemään niin.

Muoks: Ja koska tämä on jo todella offia, en enää jatka tätä tässä tpcissa. Yksää toki, jos haluat jatkaa keskustelua.

//Hyvä, että keskustelua syntyy. Täällä lisää keskustelua koulukiusaamisesta. Pidetään tämä topic kuitenkin vain Severuksen koulukiusaamisessa -Eru
"The shortest verse in the Bible is, "Jesus wept". The only thing wrong with it is the past tense." -Fred MacIntire, Something Positive

Poissa Marrex

• Vuotislainen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 08, 2004, 15:11:10 »
Minä en itseasiassa varsinaisesti näe Kalkarosta kiusaajana. Lopultakin hän on aivan kamala vain Harrylle ja Nevillelle ja näistäkin Nevillelle hän on kamala, koska ei yksinkertaisesti voi ymmärtää poikaa ja ei jaksa niin pätemätöntä oppilasta, joka aiheuttaa koko ajan ongelmia. Kun meille alussa esiteltiin Kalkaros opettajana, meille kerrottiin, että hän on puolueellinen ja ankara, mutta ei häntä minään kiusaajana esitetty. Kun Harry ja kumppanit sitten tulivat ensimmäiselle liemitunnille, Kalkaros kävi heti Harryn kimppuun. Kalkaros kuitenkin itse varmaan pitää harryn hyökyttämistä kasvattamisena. Monikin varmaan on sitä mieltä, että hyvä vain, jos opettajatkin hieman tuovat alaspäin sitä luokan pahinta ja omahyväisintä pissipäätä ja sellaiseksihan kalkaros Harryn ymmärtää.

Tottakai koko Kalkaroksen opetustyyli perustuu mustaan pedagogiikkaan ja se ei nyt enää aikoihin ole ollut muodissa. Velhomaailma on kuitenkin vanhoillinen ja musta pedagogiikka oli täysissä voimissaan esim. vielä 50 vuotta sitten, jolloin sitä moni piti parhaana tapana opettaa. Vielä minäkin olen koulutaipaleeni aikana törmännyt mustaa pedagogiikkaa käyttäviin opettajiin ja pakko myöntää, että minun kohdallani se on yksi tehokkaimmista tavoista opettaa. Monille se ei tietenkään sovi sitten yhtään. Mustan pedagogiikan tulokset ovat kokeissa pärjäämisen suhteen yleensä ihan hyviä, joskin heikoimmat putoavat kyllä kyydistä ja suuri osa oppii inhoamaan koko oppiainetta, jota näin opetetaan.

Sonette

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Huhtikuu 08, 2004, 16:30:00 »
Minusta oli todella väärin, kun Kalkarosta kiusattiin. Hän on eräs lempihahmoistani, enkä todellakaan hyväksy sitä.
Tälläkin hetkellä, Kalkaroksella on ihan oikea asenne Harrya kohtaan minun mielestäni.

Hänellä on täysi oikeus olla vihainen ja muutenkin outo * xD *
Kun luin kirjasta kyseisen kohdan, minä säälin häntä, siis nuorta Severusta, mutta aikuisessa Severuksessa ei ole mielestäni mitään vikaa. Hän on professori, jolla on oikeus (tai noh, oikeus ja oikeus, mutta) vihata joitakin oppilaitaan, jotka hyppivät silmille ja ovat ärsyttäviä.

Mutta muistakaakin tämä on minun mielipiteeni, ja olen Luihuinen 4-ever! xD

Snivellus

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Huhtikuu 08, 2004, 17:16:46 »
!

Huomatkaa että James, ja muut kelmit eivät kiusanneet Kalkarosta turhaan, eikä se varmasti ollut pelkästään heidän aloitettaan, siis tässä tilanteessa oli mutta kuka sen alunperin aloitti?
Kalkaros oli aina ollut kiinnostunut pimeydenvoimista, ja muutekin oli järkyttävän ylimielinen. Hän oli äärimmäisen utelias, varsinkin kelmien kohdalla. Tämä kaikki ärsytty eniten James:ia ja Siriusta. Kirjassahan sanottiin että myöhemminkin Kalkaros ei jättänyt tilaisuutta käyttämättä jos hänellä olisi mahdollisuus kirota James. Hän oli järkyttävän kateellinen James:ille ja yritti saada hänet pulaan keinolla millä hyvänsä.

En sano että minua ei käynyt sääliksi kirjassa kerrottu tilanne, mutta muutkin asiat pitää ottaa huomioon Kelmejä tuomittaessa.

Poissa Starpiks

• ヘルムットじゃないよ
  • Vuotislainen
« Vastaus #9 : Huhtikuu 08, 2004, 20:09:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Snivellus"

Huomatkaa että James, ja muut kelmit eivät kiusanneet Kalkarosta turhaan, eikä se varmasti ollut pelkästään heidän aloitettaan, siis tässä tilanteessa oli mutta kuka sen alunperin aloitti?
Kalkaros oli aina ollut kiinnostunut pimeydenvoimista, ja muutekin oli järkyttävän ylimielinen. Hän oli äärimmäisen utelias, varsinkin kelmien kohdalla. Tämä kaikki ärsytty eniten James:ia ja Siriusta. Kirjassahan sanottiin että myöhemminkin Kalkaros ei jättänyt tilaisuutta käyttämättä jos hänellä olisi mahdollisuus kirota James. Hän oli järkyttävän kateellinen James:ille ja yritti saada hänet pulaan keinolla millä hyvänsä.

Mikään näistä ei ole kuitenkaan syy kiusaamiseen. Ja kuten varmasti muistatkin, James kiusasi Kalkarosta, koska Siriuksella oli tylsää, ja koska James ei keksinyt muuta. Jameshan käyttäytyi, kun asialla ei mitään suurta väliä olisi ollut, pelkkää hupia vain. En ihmettele, ettei Kalkaros jättänyt tilaisuuksia kostaa, ymmärrettävää.  

Kunhan kommentoin siihen, kun sanoin että muutkin asiat pitää ottaa huomioon.

Poissa Eru

• Härskilärvi
  • Hirnyrkki
  • Nynny
    • Kanjikaveri - opi japania!
« Vastaus #10 : Huhtikuu 09, 2004, 03:30:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Snivellus"

Hmm. Minusta Jamesin kommetti "Hän on ylipäänsä olemassa" voisi vinkata jotenkin siihen suuntaan, että kiusaamisen aloitti(vat) James (ja Sirius). Jos Severus olisi ollut suuna päänä ensimmäisenä kiusaamassa, James olisi varmasti "perustellut" kiusaamistaan sillä, että Severus aloitti koko homman, ei tuollaisella "yleispätevällä" perusteella. Jos ja kun James oli jo tuolloin ihastunut Lilyyn, hän varmaankin halusi vaikuttaa mahdollisimman fiksulta tämän silmien edessä (mitä hän ei todellakaan tuolla nerokkaalla kommentillaan onnistunut tekemään!)

Toisaalta se, että Harry on Jamesin poika, ei oikeuta Severusta opettajana aliarvioimaan tämän kykyjä tai muuten vain mollaamaan tätä. Toisaalta Harryn (ja muiden, varsinkin rohkelikkojen) mollaamiseen saattaa olla muitakin syitä, esimerkiksi kuolonsyöjien nuoleskelu ja tätä kautta killalle saadut tiedot. Eli Severus suosii tietoisesti kuolonsyöjä vanhempien lapsia vaikuttaakseen itse mahdollisimman uskottavalta Voldemortin tukijalta.
Kanjikaveri - opi japania!
suomi-japani-suomi  -sanakirja
Keskustele japanin kielestä ja kulttuurista foorumilla

Poissa Ginalia

• Vuotislainen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 11, 2004, 14:37:00 »
Kalkaroksen suhtautumisen Harryyn voisi ymmärtää paremmin, jos James tai Sirius tai joku muu Kalkaroksen kiusaajista olisi kasvattanut Harryn. Silloin olisi edes hiukan todennäköisempää, että Harry olisi samankaltainen kuin James tai Sirius.
Mutta kun Harry ei edes tuntenut ketään Kalkaroksen kiusaajista (paitsi Siriuksen, mutta silloin hän oli jo niin vanha, että jos Sirius olisi ollut samanlainen kuin 15-vuotiaana, se ei olisi enää muuttanut Harryn luonnetta), en käsitä, miten Snape ei tajunnut Harryn ja Jamesin olevan luonteeltaan erilaisia.
Vaikka he näyttävät samalta, olisi Snapen pitänyt ymmärtää heidän olevan kaksi eri ihmistä.
Toisaalta eihän Siriuskaan ymmärtänyt täysin. Hänhän sanoi jossain kohdassa jotain sen kaltaista kuin:
"Olet vähemmän isäsi kaltainen kuin luulin."

Niin, jos Kalkaroksella olisi lapsi ja hän tulisi Tylypahkaan, inhoaisiko Harry häntä?
Kyllä.
Miksi?
Koska hän on Kalkaroksen lapsi.
Ihmiset ovat omituisia.

Suklaa

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Huhtikuu 11, 2004, 15:01:59 »
Minä ainakin itkin (vähän) siinä kohdassa ja sen jälkenkin kun ajattelin miten James ja Sirius olivat kiusanneet Kalkarosta. Minun ainakin kävi häntä sääliksi. Ja mielikuvani muuttui todentotta Siriuksesta ja Jameksista.
Miten he olivatkin voineet olla niin tyhmiä ?? ( Siis tarkoitan tässä nuorta Kalkarosta )

commandojonna

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Huhtikuu 11, 2004, 18:55:10 »
Must on kyllä ihan ymmärrettävää et Kalkkaros ei voinut nähdä mitään hyvää Harryssa, sen jälkeen mitä James teki sille. Miettikää itteänne tossa tilanteessa. Tosin ei sen tarttis niin Ihan hirvee sille olla.
Paitsi et tosin Snapehan on sen verran säälittävä itekkin, että sinänsä ihan ymmärrettävää, että purkaa kaiken Harryyn. Tai sit se nauttii toisen kiusaamisesta, saa paremman itsetunnon etc., onhan silläkin tää ns. pahapuoli.

Cassiope

• Ankeuttaja
lapsuustraumaa?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 12, 2004, 23:26:06 »
Harryhan on Jamesin lähes kopio, ja aina kun Snapu katto sitä se muisti Jamesin ja kaiken mitä se siinä vihas, siltä osin Snapun käytöksen vielä ymmärtää. Mut sitä mä en ymmärrä et minkä takia se yritti toden teolla pelastaa Harryn, ja tulee varmaan myöhemmnkin pelastamaan...
mut muuten sen viha Harrya kohtaan on niin ilmeistä (oisko vähän samaa kun sillon kun James pelasti Snapun).

Ja sekin risti riitaisuus et se on ollu kouluajoista asti kiinnostunu pimeyden voimista (joka ei vain sattunut näkymään niin voimakkaasti ajatusseulassa=puolustus Jamesille), ja vielä ihan Voldun palvelukseen saakka, ja silti se jostain kumman syystä käänty hyvien puolelle vielä kun Voldu oli voimissaan (ajatusseulasta saatu tieto).

En ymmärrä sen luonteen ristiriitaisuutta. On lähes mahdotonta laittaa sitä hyvän tai pahan kastiin...
Vaan se on varmaa et Dumle luottaa siihen ja se heppu joka tapauksessa osaa näytellä. Kuolleistahan usein leivotaan lähes pyhimyksiä ja niistä jotka käyttäytyy huonosti pinttyneitä pahantekijöitä... tätä luuloa kai Joanne vain yritti naarmuttaa, mut tottahan se on et James oli hyväkin ihan niinkun Snapu on pahakin.
Yrittäkää nyt sit ottaa selvää...

Kelly Brown

• Ankeuttaja
Re: Kiusaaja/kiusattu Severus Kalkaros
« Vastaus #15 : Huhtikuu 13, 2004, 20:47:52 »
Olen aina vihannut Severusta, koska hän on niin ilkeä Harrylle. En kuitenkaan voisi kuvitellakkaan Pottereita ilman häntä. Kun luin tuon kohdan minua todellakin kävi sääliksi Severusta ja ällötti kuinka James olikin itsekeskeinen pieni paska, mikä oli aivan erillainen kuva kuin minkä olin hänestä saanut. Kuitenkin James muuttui kyllä takaisin hyväksi tyypiksi pari sivua luettuani...  Noh, oli miten oli, niin ei kyllä Severuskaan ollut ystävällinen Lilylle joka oli ainut joka Severusta puolusteli. Kuitenkin nyt Severus on noussut minun silmissäni pykälän ylöspäin jos aijattelee hänen menneisyyttään... (juu, tiedetään, taidan ottaa Potterit hieman liian vakavasti xD)

Poissa Gwyneth

• propagandisti
  • Vuotislainen
  • nukkuu
Re: Kiusaaja/kiusattu Severus Kalkaros
« Vastaus #16 : Huhtikuu 14, 2004, 20:07:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Kelly Brown"
Noh, oli miten oli, niin ei kyllä Severuskaan ollut ystävällinen Lilylle joka oli ainut joka Severusta puolusteli.

Ei ollutkaan, mutta juuri niin sitä ihminen usein reagoi.  James ja kumppanit nöyryyttivät Kalkarosta todella pahasti muiden nauraessa vieressä.  Kalkaros yritti puolustautua, mutta ei mahtanut mitään kiusaajilleen ainakaan kyseisessä tilanteessa.  Nöyryyttävää.  Ja sitten Lily nousi puolustamaan Kalkarosta, Lily joka mitä ilmeisimmin oli suosittu ja jota Jameskin yritti piirittää.  Sellainen tuntuu nöyryyttävältä.  Tietenkin on järjetöntä loukata ihmistä, joka yrittää auttaa ja puolustaa.  Mutta juuri niin ihminen usein toimii, yrittää pitää kiinni edes ylpeytensä rippeistä.  Ja Lily reagoi kuten reagoi, eli ilmoitti ettei enää toiste yritä auttaa.  Kuinka paljon tuo kaikki muistuttaakaan sitä, mitä itse olen nähnyt koulussa!  Täytyy nostaa hattua Rowlingille, sen verran hyvin kuvattu tuo kiusaamiskohtaus.
"Valistus on vallan ydin!" ~ Nuva Oy
Fikkejäni mm.: Kyllä vaistomme tuntee sen ja Kuinka kuolonsyöjiä tehdään

Cerena

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Huhtikuu 14, 2004, 20:18:32 »
Munkin kävi Severusta sääliksi siina harmaat alushousut-kohdassa... Mutta muuten en voi sietää Kalkkista. Ehkäpä Severukselle jäi traumoja Jamesin kiusaamisesta ja nyt Kalkaros yrittää kostaa Harrylle?

Kleio

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Huhtikuu 15, 2004, 13:29:48 »
Mä olen aina jotenkin kummalla tavalla pitänyt Kalkaroksesta, vaikka se välillä onkin niin ärsyttävän puolueellinen, ilkeä ja epäoikeudenmukainen. Mutta muhun aina vetoaa tyypit jotka ei ole läpeensä pahoja.. Jotka vaikuttaa ensin ilkeiltä, mutta sitten on lopulta kuitenkin reiluja. Kalkaroksesta löytyy myös se rehti puoli, joka käy hyvin ilmi Feeniksin Killassa. Mä ensin jo säikähdin kun se lähti sieltä Pimennon huoneesta ja jätti Harryn kumppaneineen pulaan, että eikö se nyt tee mitään!! Ja oli ihana huomata, että se kuitenkin oli tehnyt vaikka mitä tärkeää :)

Ja voi, kyllä muakin itketti siinä kun nuorta Kalkarosta kiusattiin.. Jotenkin se tuntuu aina pahemmalta kun tuollaisia yksinäisiä, syrjäytyneitä ja hiukan avuttomia ihmisiä kiusataan. Esimerkiksi jos Draco kiusaa Harrya, niin se tuntuu jotenkin "reilummalta" taistolta, koska tiedän, että Harry osaa pitää puolensa, ja sillä on ystäviä jotka auttaa. Tietenkään mikään ei koskaan oikeuta kiusaamista, mutta näin sivustaseuraajan näkökulmasta pohdin vain miten eri kiusaamistilanteet vaikuttaa.. Mäkin sain sellaisen mielikuvan, että James ja Sirius oli tosiaan sen kiusaamisen aloittaneet, jonka jälkeen Kalkaros vain yritti puolustautua luihusmaisella tavalla.. Kiroamalla Jamesin aina tilaisuuden tullen. Ja sekin oli musta ymmärrettävää, että Kalkaros kivahti Lilylle kun se yritti auttaa.. Miettikää nyt jos vaikka Harry kiusaisi Dracoa ja Hermione syöksyisi auttamaan, tuskin Draco kovasti kiittelemään rupeaisi.. Se vaatisi nöyrtymistä, ja sitä ei Kalkarokselta eikä Dracolta löydy.

Se miten Kalkaros Harrya kohtelee on tietenkin täysin väärin, varsinkin kun se tapahtuu oppilas-opettaja-suhteessa. Mutta kuten moni täällä jo sanoikin, niin vaikeahan sitä olisi suhtautua oikein kiusaajansa lapseen, jos tämä vielä on melko samannäköinen ja melko sankarillisen ihailtava tapaus. Mutta vaikka Kalkaros Harrya miten kaltoin kohteleekin, niin jotenkin mä aina kuitenkin luotan siihen, että tosipaikan tullen se lopulta kuitenkin taistelee Harryn rinnalla, ei sitä vastaan. Kuten tässä viimeisimmässä taistossa.

Anris

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Kesäkuu 15, 2004, 00:01:24 »
Kauhistux sanoi Pyynö! Miten kukaan voi nauraa mokomalle?!

Itselleni ei tullut mieleenikään nauraa. Olin aina jotenkin kuvitellut Jamesin ja Siriuksen olevan niin kuin Fred ja George. Siis hauskoja taikoja, ei toisten nöyryyttämistä ja kiusaamista. Voi jestas, tulihan siinä ihan oman kylän pojat mieleen. (Sillä erotuksella, että täällä asuvilla pojilla ei ole sen vertaa mielikuvitusta, että he osaisivat keksiä loukkauksia, jotka tosissaan satuttavat ihmisiä.) Olin itseasiassa hyvin järkyttynyt ja lopetin lukemisen siinä vaiheessa jopa puoleksi tunniksi. Vielä pahemman asiasta teki se, että naapurissani asuu poika, joka tuo teini-ikäisen Kalkaroksen elävästi mieleeni. Pieni ruipelo, jolla on mustat rasvaiset hiukset ja joka on muiden ihmisten pompoteltavissa. Intohimona hänellä eivät kuitenkaan ole pimeyden voimat vaan kitaran soitto.
Kävi sitä Kalkarosta niin sääliksi. Kyselin itseltäni "miksi" koko loppuillan. Mielestäni Lily kohteli Jamesiä juuri oikein. Minä olisin kyllä vielä motannut Siriusta ja Jamesiä. Kieltävätköhän Tylypahkan järjestyssäännöt sen? No, olisi se ollut jälki-istunnon arvoista, eikä vähiten heidän epäilemättä erikoislaatuisten ilmeidensä tähden.

Tallulah

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Kesäkuu 15, 2004, 13:01:27 »
Pelkäsin jo, että tämä muuttuu joksikin koulukiusaus-topiciksi, mutta ei sentään. :)
Yllä oikeastaan sanottiin kaikki se, mitä minä olisin sanonut, mutta olin huomaavinani vitoskirjassa, että Kalkaros ei ehkä vihannut Harrya niin paljon kuin aikaisemmin. Heidän opetellessaan okklumeusta -huolimatta Kalkaroksen töykeydestä- hän kuitenkin koetti opettaa Harrya, vaikkakin Dumbledoren käskystä.
Ja kun aikaisemmin on päivitelty sitä, miten kovasti Kalkarosta nöyryytettiin seitsemän vuotta, vitosessahan mainittiin vain yksi varsinainen kohtaus eikä puhuttu mitään siitä, että häntä oltaisiin jatkuvasti rääkätty yhtä pahasti. Ainakaan minun muistaakseni.

Suhina

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Kesäkuu 15, 2004, 13:47:24 »
Lainaus
Ja kun aikaisemmin on päivitelty sitä, miten kovasti Kalkarosta nöyryytettiin seitsemän vuotta, vitosessahan mainittiin vain yksi varsinainen kohtaus eikä puhuttu mitään siitä, että häntä oltaisiin jatkuvasti rääkätty yhtä pahasti. Ainakaan minun muistaakseni.

Muistaakseni Harry kysyi Siriukselta, että lopettiko James Kalkaroksen kiusaamisen kun alkoi seurustella Lilyn kanssa, niin Sirius vastasi kieltävästi. Ja kun kirjassa mainittiin, että James ja Snape vihasivat toisiaan ensimmäisestä kohtaamisesta lähtien, niin on pääteltävissä, että kiusaaminen kesti sen seitsemän vuotta.  Ja siinä Snape's worst memory-luvussahan sanottiin, että "Kalkaros oli selvästi epäsuosittu", joten voi olettaa, että poor-Snape joutui kestämään muidenkin kuin Kelmien pilkkaa. Ei ihmekään että ihmisestä tulee kylmä ja ivallinen, sillä nehän ovat oivia puollustuskeinoja olla päästämättä lähelle ihmistä, joka voisi taas satuttaa tai loukata. Minä en suostu uskomaan, että Snape olisi syntyessään, tai edes lapsena ollut paha.

Lizlego

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Kesäkuu 16, 2004, 12:35:07 »
Pakko vielä ottaa osaa tähän. Snape on pyörinyt mielessäni iät ja ajat ja tuo kiusaamiskohtaus on kirjoitettu ikuisesti mieleeni. Se oli jotain niin kauheaa ja klassista. Tajusin, että tottakai James ja Sirius pitivät Snapea sellaisena kuin pitivät. Se on niin tyypillistä, että ihmiselle, joka on muista poikkeava ladataan muiden mielissä kasa epämiellyttäviä ominaisuuksia. Vaikka Snape olisi kulkenut ihan omilla asioillaankin ja vain vahingossa sattunut kelmien läheisyyteen, niin James ja Sirius olisivat tulkinneet, että hän oli utelemassa heidän asioitaan. Tietenkin on mahdollista, että hän oli alun perinkin jo luonnottoman utelias ja inhottava luonne, mutta silti totuus on se että James ja Sirius olisivat joka tapauksessa nähneet hänet huonossa valossa vaikka hän olisi ollut mukavakin. Hänhän oli kuitenkin kiinnostunut Pimeyden voimista, tunsi enemmän kirouksia kuin muut ja lisäksi luihuinen. Se jo riittää todistamaan, että hän on paha.    

Niinhän siinä aina käy. Montako kertaa olen itsekin kuullut ilkeämielisiä huhuja ihmisistä, jotka on epäsuosiossa. Sitten kun itse tutustuu heihin ja pääsee pintaa syvemmälle, huomaa että kyseessä on vain pelkkää typerää ennakkoluuloa.

Se, että Snape on sellainen kuin on, on seuraus katkeruudesta, vääristä ratkaisuista, huonosta itsetunnosta ja epäluulosta. Snapen kaltaiset tyypit eivät pidä eivätkä luota ihmisiin, luultavasti siksi että he ovat ensin nähneet vain epäluotettavia ihmisiä ja lopulta lakanneet kokonaan luottamasta edes niihin ihmisiin, joihin voisi luottaa. He näkevät muissa vain uhkaa ja pahoja puolia, heijastuksia menneisyytensä merkitsevistä henkilöistä. Snape näkee Harryssa vain Jamesin eikä pysty erottamaan heitä kahdeksi aivan eri tyyppiseksi henkilöksi. Se, miten hän kohtelee ihmisiä, on väärin, vaikka sen voikin ymmärtää mistä se johtuu. Kiusatusta tulee kuulemma helposti kiusattu.

Jos mennään sitten kiusaajiin, niin eivät he ole halveksittavia. Heidän käytöksensä on toki väärin, mutta heilläkin on omat syynsä ja lähtökohtansa. Huono itsetunto ja ryhmäpaine ovat varmaan suurimmat niistä. Ei se ole oikeaa kiusaamisen käsittelemistä, jos alkaa halveksia muita. Parempi on jos pystyy ymmärtämään ja antamaan edes jossain määrin anteeksi.

Täytyy sanoa, etten kyllä itse pystyisi aidosti ystävystymään pahimpien kiusaajieni kanssa. Minusta tuntuisi varmaan ikuisesti siltä, että he ovat niskan päällä, koska ovat nähneet minut tilanteessa, jossa en haluaisi koskaan kenenkään näkevän minua. Esimerkiksi riitatilanteissa heidän ei tarvitsisi muuta kuin vilauttaa menneisyyden valttikorttiaan ja he riisuisivat minut aseista. Itse asiassa minä luulen, että tuo on perimmäinen syy sille, että Snape vihasi Remusta niin paljon.

Poikkeustapaus

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Kesäkuu 16, 2004, 12:42:02 »
Se oli kamalaa, vaikken ole koskaan Kalkaroksesta hahmona pitänytkään, niin ei tuollainen ole reilua kenellekkään. Ja Harryllekkin on uskoteltu, että James ja Sirius olivat suuria sankareita. Tuollainen ei todellakaan ole reilua. Ja Liz on oikeassa, Sirius ja James tosiaan pitivät Kalkarosta sinä mitä pitivät. Mutta mitä Kalkaros teki Siriukselle ja Jamesille? Ei mitään. Tai en minä ainakaan pitänyt sellaista noin vakavana. Eikä Lilynkään sanomiset auttaneet.

Poissa Jukka

• Vuotislainen
Vs: Kiusaaja/kiusattu Severus Kalkaros
« Vastaus #24 : Kesäkuu 28, 2008, 15:54:19 »
Kuoleman varjelusten Prinssin tarina -luku nosti Kalkaroksen ykkössuosikkihahmokseni. Kalkaros ei todellakaan ollut paha, vaan traaginen sankari. Vaikea lapsuus sai hänet kiinnostumaan pimeyden voimista, se oli eräänlainen pakokeino, kun taas Lily oli pelastava enkeli, toivon pilke. Koulussa erittäin nöyryyttävä, traumatisoiva, seitsemän vuoden kiusaaminen sai Kalkaroksen uppoamaan syvästi pimeyden voimiin, jo ennestään tuttuun pakokeinoonsa, ja tämän takia välit Lilyn kanssa heikkenivät, tiet erkanivat, Kalkaroksesta tuli kuolonsyöjä. Lilyn kuolema sai hänet kuitenkin havahtumaan, kääntämään suuntansa, katumaan tekojaan, ryhtymään Dumbledoren vakoojaksi. Kaiken hyvän Kalkaros teki rakkaudesta Lilyyn, oli valmis jopa kuolemaan sen vuoksi. Loistava hahmokehitys, eikä vähiten siksi, että miehen todellinen lojaalius ja hänen traagisen elämänsä koko kaari pidettiin salaisuutena kirjasarjan viimeisiin hetkiin asti.

Rowling on raottanut Kalkaroksen menneisyyden verhoa auki vähitellen. Viisasten kivessä hänet esiteltiin vain ilkeänä opettajana, Harrya ja Rohkelikkoja piikittelevänä puolueellisena Luihuistuvan johtajana. Jo silloin paljastettiin Kalkaroksen ja Jamesin huonot välit, mutta Dumbledoren kerrottua Jamesin pelastaneen Kalkaroksen, sai asiasta vääränlaisen kuvan. Tosiasiassahan, niinkuin Kalkaros AV'ssa toteaa, James pelasti vain oman ja ystäviensä nahkan. Toista, kolmatta ja neljättä kirjaa rivien välistä lukemalla pystyi jo päättelemään Jamesin, Siriuksen ja kumppaneiden olleen Kalkarokselle hyvin ilkeitä. Varsinkin Kalkaroksen suhtautuminen Siriukseen pakoon, siihen ettei Sirius saanutkaan Ankeuttajan suudelmaa, oli paljon puhuva. Olen myös ehdottomasti samaa mieltä Lizlegon kanssa siitä, että menneiden nyöryytyksien ja vanhojen pistelevien muistojen takia Severuksen oli niin vaikea olla vihaamatta Lupina. Vaikkei Lupin koskaan kiusannut Kalkarosta, vaan oli "vain" sivustakatselija, Kalkaroksen oli mahdoton olla pelkäämättä Lupinin käyttävän "aseena" sitä nöyryytyksen määrää, minkä hän oli nähnyt Kalkaroksen aikanaan kokevan. Kalkaros pelkäsi Lupinin muistuttavan häntä kaikista niistä nöyryyttävistä hetkistä nauravan katselijajoukon keskellä. Kaikki me tiedämme, ettei Lupin koskaan tekisi niin, mutta Kalkaroksen pelko on täysin ymmärrettävä psykologisessa valossa.

Viimeistään Feeniksin killan muisto, jossa näytettiin sitä törkeän raukkamaista kiusaamista, mitä Kelmit harrastivat, toi Kalkarokseen rooliin huomattavaa syvyyttä. Tuota kohtausta lukiessaan on hyvin vaikea olla tuntematta vihaa Kelmejä kohtaan, ja myötätuntoa Kalkaroksen puolesta. Hienoa on myös se, miten Harry tajusi isänsä olleen itsekeskeinen kusipää, miten hän kykeni asettumaan Kalkaroksen saappaisiin, tuntemaan myötätuntoa tätä kohtaan. Se oli yksi Feeniksin killan hienoimmista hetkistä.

Uskon Kalkaroksen itse kokeneen ilkeilynsä Harrylle olevan jotain selvästi muuta kuin Jamesin tekojen kostamista. Azkabanin vangissa ennen aikamatkailua kuullaan Kalkaroksen ja Toffeen välistä keskustelua. Toffee toteaa että "kaikillahan meillä on heikkoutemme, mitä Harry Potteriin tulee." Kalkaros sanoo, että hänen mielestään ei ole hyvä kohdella Potteria yhtään sen paremmin kuin muitakaan, että ei ole pojan itsensä kannalta hyvä hemmotella häntä. Kenties Kalkaros itse näkee käytöksensä Harrya kohtaan oikeudenmukaisena. Ihmisellä on alitajuntainen tapa pyrkiä selittämään tekemisensä aina oikeutettuun valoon. Kalkaros varmasti koki nuorena valtavaa epäoikeudenmukaisuuden tunnetta siitä, ettei James saanut rangaistusta käytöksestään. Ja täysin syystä! James oli sääntöjä rikkova ylimielinen kiusaaja, joka oli vieläpä suosittu. Koska Kalkaros näkee Harryn samanlaisena, hän saattaa jopa kokea oman käytöksensä oikeana, poikaa kasvattavana, reiluna. Hän haluaa itse olla se "pojan kuriin laittava" opettaja, jollainen ei kukaan koskaan ollut Jamesille.

Jos näin on, Kalkaros on kuitenkin katkeruudessaan ja vihassaan sokea. Vaikka Harrykin rikkoo paljon sääntöjä, hän ei ole kiusaaja, eikä isänsä kaltainen ylimielinen kusipää. Kalkaros ei kykene näkemään tätä. Hän näkee Harryn isänsä kaksoisolentona. Se on sääli, sillä Harryn ja Kalkaroksen molemminpuolinen viha on täysin turhaa. Olisiko Harry koskaan alkanut vihaamaan Kalkarosta, jos Kalkaros ei olisi piikitellyt häntä ensimmäisestä tunnista alkaen? Olisiko heidän välinsä mennyt pieleen, jollei Kalkaros olisi vihannut Harrya sydämestään jo ennen kuin näki hänet? Itse olen sitä mieltä, että ei. Harrylla ei ollut ennakko-odotuksia Kalkaroksesta, kun hän tuli Tylypahkaan. Se on Kalkaroksen tragedia, miten hän siirsi James-vihansa Harryyn. Se ei ole tietystikään oikeutettua, mutta lopulta Kalkaros oli kuitenkin valmis kuolemaan hyvän puolesta, Dumbledoren tehtävissä. Se osoittaa hänen urheutensa, joka on täysin omassa sarjassaan, ja nostaa Kalkaroksen HP-kirjojen hienoimmaksi hahmoksi!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2008, 13:36:21 kirjoittanut Jukka »

Poissa Niënor

• Murheenkryynihkö
  • Vuotislainen
« Vastaus #25 : Kesäkuu 28, 2008, 19:11:01 »
Miust oli ihan järkyttävää et James muuten vaan kiusas Kalkarosta, miunki kävi sääliks Kalkarosta.
Ja James kuitenki oli semmone nirppanokka, niiko Kalkaros aina sanoki.
Mut onhan Harry nyt ihan erilainen et miks Kalkaroksen silti piti mennä Harrya kiusaamaan.
Vaikka onhan Kalkaroskin aika samanlainen ku muut kiusaajat, haukku kuraveriseks Lilya ja varmast muitakin. James & Kalkaros oli molemmat kiusaajia, mut vaan vähän erilaisia.
- Merri.
- What?
- I'm hungry.

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #26 : Kesäkuu 29, 2008, 13:51:10 »
Vaikka onhan Kalkaroskin aika samanlainen ku muut kiusaajat, haukku kuraveriseks Lilya ja varmast muitakin. James & Kalkaros oli molemmat kiusaajia, mut vaan vähän erilaisia.

Minun mielestäni Kalkaros ei ollut kiusaaja. Pitää koittaa asettua tuossa tilanteessa Kalkaroksen asemaan. Aivan hirveää, nöyryyttävää kiusaamista ison ringin keskellä. Ihminen usein käyttäytyy juuri tuolla tavalla ollessaan kamalassa tilanteessa. Aiheesta puhuttiin aiemminkin tässä ketjussa, joten lainaan Gwynethia:

Lainaus käyttäjältä: Kelly Brown
Noh, oli miten oli, niin ei kyllä Severuskaan ollut ystävällinen Lilylle joka oli ainut joka Severusta puolusteli.
Ei ollutkaan, mutta juuri niin sitä ihminen usein reagoi.  James ja kumppanit nöyryyttivät Kalkarosta todella pahasti muiden nauraessa vieressä.  Kalkaros yritti puolustautua, mutta ei mahtanut mitään kiusaajilleen ainakaan kyseisessä tilanteessa.  Nöyryyttävää.  Ja sitten Lily nousi puolustamaan Kalkarosta, Lily joka mitä ilmeisimmin oli suosittu ja jota Jameskin yritti piirittää.  Sellainen tuntuu nöyryyttävältä.  Tietenkin on järjetöntä loukata ihmistä, joka yrittää auttaa ja puolustaa.  Mutta juuri niin ihminen usein toimii, yrittää pitää kiinni edes ylpeytensä rippeistä.  Ja Lily reagoi kuten reagoi, eli ilmoitti ettei enää toiste yritä auttaa.  Kuinka paljon tuo kaikki muistuttaakaan sitä, mitä itse olen nähnyt koulussa!  Täytyy nostaa hattua Rowlingille, sen verran hyvin kuvattu tuo kiusaamiskohtaus.

Olen täysin samaa mieltä tästä. Ja Kuoleman varjeluksista paljastuu, että Kalkaros oli todella pahoillaan siitä, mitä sanoi Lilylle. Eikä taida olla mitään todistetta siitä, että Kalkaros olisi haukkunut ketään milloinkaan muulloin. James oli kokopäiväinen koulukiusaaja, joka nöyryytti kaikkia huvin vuoksi ja kasvattaakseen omaa egoaan. Kalkaros oli uhri.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2008, 13:57:19 kirjoittanut Jukka »

Poissa Minna

• ystävällinen mäyrä
  • Vuotislainen
« Vastaus #27 : Kesäkuu 29, 2008, 21:37:38 »
Minäkään en itseasiassa nähnyt tuossa mitään tavallaan hauskaa, mutta en osannut sääliäkään Severusta, koska tämä oli kuitenkin vanhempana niin pirullinen ihminen ja vihasi Harrya siksi, että James oli kiusannut häntä. Kyllähän hänellä oli oikeus siihen, koska onhan Harry Jamesin poika, mutta olihan hän nyt vähän ennakkoluuloinen.

Lainaus
Ja Kuoleman varjeluksista paljastuu, että Kalkaros oli todella pahoillaan siitä, mitä sanoi Lilylle. Eikä taida olla mitään todistetta siitä, että Kalkaros olisi haukkunut ketään milloinkaan muulloin. James oli kokopäiväinen koulukiusaaja, joka nöyryytti kaikkia huvin vuoksi ja kasvattaakseen omaa egoaan. Kalkaros oli uhri.

Olen tässä itseasiassa ihan samaa mieltä ja aloin pitää Severusta (olen jopa alkanut käyttää hänestä etunimeä :D) ihan kivana hahmona. Severushan loppujen lopuksi auttoi Harrya, vaikka niin vihasikin Jamesia. Severus oli tosiaan pahoillaan siitä, että sanoi Lilya kuraveriseksi ja hänhän vain yritti pysyä hiukan kovempana kiusaajiensa silmien edessä eikä varmaan oikeasti tarkoittanut loukata Lilya.
Mä huudan ohjeit mut auto menee puskii,
älä anna mun kuolla mun tuskii.

Poissa Chrystal

• Vuotislainen
« Vastaus #28 : Heinäkuu 05, 2008, 18:11:57 »
Minulla säälitti nuori Severus, aikuinen Severus taas lähinnä inhotti, ei Harry ole yhtä kuin James. Minusta James ja Sirius olivat todella raukkamaisia, omaa egoaanhan he kasvattivat Kalkarosta kiusaamalla. Nuori Kalkaros, piirissä häpäistynä, osuvan pilkan kohteena. James oli alkanut kiusata Kalkarosta vain siksi että Siriusta pitkästytti, eli siis täysin naurettavasta syystä. Lisäksi Kalkaroksen reaktiosta kävi ilmi, ettei se ollut ensimmäinen kerta. "Kalkaros reagoi niin nopeasta, että tuntui kun hän olisi odottanut hyökkäystä: hän pudotti laukkunsa ja työnsy kätensä kaavun alle.." Saatan jopa ymmärtää, miksi Kalkaros haukkui Lilyä kuraveriseksi. Jos Kalkaros olisi sanonut jotain mikä tuki Lilyä ja puolusti häntä itseään muita vastaan, niin sitten James olisi varmaan huudellut jotain tyyliin Ruikuli tykkää Lilystä, Ruikuli tykkää Li-ily-ystä!! Eli olen täysin nuoren Severuksen puolella.

Sen sijaan vanha Severus on aika naurettava, sillä Harry on luonteeltaan kuitenkin ennemmin Lily kuin James, Harry ei nöyryytä muita. Lisäksi Kalkaros on täysin puoleellinen: Se saa vereni kiehumaan raivosta.
"Ron kuule, sinä tiedät vallan mainiosti, että Harryn ja minut kasvattivat jästit!" Hermione sanoi. "Me ei kuultu lapsina tuollaisia satuja, me kuultiin Lumikki ja seitsemän kääpiötä ja Tuhkimo-"
"Mikä se on, joku sairausko?"
-Harry Potter ja Kuoleman varjelukset

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #29 : Heinäkuu 05, 2008, 22:07:38 »
Sen sijaan vanha Severus on aika naurettava, sillä Harry on luonteeltaan kuitenkin ennemmin Lily kuin James, Harry ei nöyryytä muita. Lisäksi Kalkaros on täysin puoleellinen: Se saa vereni kiehumaan raivosta.

Pakko minunkin on myöntää, että tämä on myös totta. Rowlingkin on todennut Kalkaroksen olleen "epätavallinen sankari, tavallaan antisankari." Eipä tuota aikuisen Kalkaroksen puolueellisuutta opettajana ja törkeää käytöstä Harrya kohtaan voi mitenkään kiistää, mutta lopulta hahmon hyvyys ja urheus, traaginen kuolema ja koskettava elämäntarina "kuittaa" ja korvaa kaiken sen.

Poissa Da Kin

• Overdrive
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Guns N' Fuckin' Roses!
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #30 : Heinäkuu 06, 2008, 11:03:57 »
En ymmärrä oikein, että miten kalkkar4os voi vihata Harrya niin paljon vaikka muistuttaakin paljolti Jamesia,
niin onhan hän myös Lilyn ainoa lapsi ja Lilyhän puolusti Kalkkarosta monessa tilanteessa ja Rowlinghan on myöntänyt, että Kalkkaroshan rakasti Lilyä ja Lilykin Kalkkarosta ainakin jollain tasolla, mutta silti rakasti Jamesia enemmän ja meni tämän kanssa naimisiin jne.
Liekö mustasukkaisuuden takia Jamesille, Severus on vihainen Harrylle ja kiusaa tätä sillä Siriushan sanoi, että, Jamesilla oli kaikkea mitä Kalkkaroksella ei, eli hän oli suosittu, hyvä huispaaja, hyvä koulussa( muuallakin kuin liemissä tai pimeyden voimissa) ja hän sai Lilyn ja Kalkkaros jäi nuolemaan näppejään.

Minusta Kalkkaros voisi pitää päänsä kiinni Harrylle, koska Kalkkaroshan kerto Voldylle ennustuksesta ja James ja Lily kuolivat ja Harry jäi orvoksi.

Silloin viidennellä luokalla James kirosi kaikkia oppilaita tosin eritoten luihuisia ja Kalkkarosta.

Minusta siis Kalkkaros on ollut alusta saakka Kiusaaja ja kiusattu vaikka ei minulla mitään sympatioita Kalkkarosta kohtaan syntynyt siinä Snapes worst memory luvussa syntynytkään sillä hänhän oli kiusannut Harrya ja Nevilleä alusta saakka, vaikka olisi voinut pahimmassa tapauksessa tapattaa molempien vanhemmat ainakin ennustuksen mukaan.
Eli minua tuo Kalkkaroksen kiusaaminen lähinnä huvitti siten, että paha sai palkkansa ja Jamesiin petyin koska hänestä oli annettu niin hohdokas kuva aikaisemmin ja nyt hän paljastuikin turhanpäiväisen pimeydenvoima friikin rääkkääjäksi.

Minusta Harrylla on täysi oikeus vihata Ruikulia, eikä toisin päin sillä hänen takiaan Harrylla ei ole vanhempia ,vaan joutuu asumaan Dursleyllä kiitos Ruikulin.

Ei lopu täältä polle ei amfetamiini, täältä kukkaloistosta amsterdamin, ojat pullollaan pitkätukkiaan antaa kaikkien kukkien kukkia vaan..

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #31 : Heinäkuu 06, 2008, 13:32:38 »
En ymmärrä oikein, että miten kalkkar4os voi vihata Harrya niin paljon vaikka muistuttaakin paljolti Jamesia,
niin onhan hän myös Lilyn ainoa lapsi ja Lilyhän puolusti Kalkkarosta monessa tilanteessa ja Rowlinghan on myöntänyt, että Kalkkaroshan rakasti Lilyä ja Lilykin Kalkkarosta ainakin jollain tasolla, mutta silti rakasti Jamesia enemmän ja meni tämän kanssa naimisiin jne.

Minusta Kalkkaros voisi pitää päänsä kiinni Harrylle, koska Kalkkaroshan kerto Voldylle ennustuksesta ja James ja Lily kuolivat ja Harry jäi orvoksi.

No juuri kaiken tämän sekavuuden takiahan Kalkaroksen oli niin vaikea suhtautua Harryyn. Harry on Kalkaroksen pahimman kiusaajan ja vihollisen poika, jonka äiti oli Kalkaroksen elämän suuri rakkaus - rakkaus, jonka Kalkaros menetti pahimmalle kiusaajalleen - ja molemmat (James ja Lily) kuolivat, koska Kalkaros meni (tietämättään seurauksia) kertomaan ennustuksen sisällön Voldemortille. Lisäksi Harry muistuttaa ulkonäöltään ja käytökseltään hätkähdyttävästi Jamesia. Ei ihme, että Kalkaroksen oli vaikea olla vihaamatta Harrya.

Mitä ennustukseen tulee, niin Kalkaroshan katui sitä valtavasti, että meni kertomaan Voldemortille kuulemansa ennustuksen alun, ja kuten Dumbledore totesi, Severus ei mitenkään voinut tietää, millä tavalla Voldemort tulkitsee ennustuksen... tai sitä, että Voldemort myöhemmin tappaisi Harryn vanhemmat. Kalkaros ei aiheuttanut Jamesin ja Lilyn kuolemaa tahallaan, vaan hirvittävän virheen seurauksena. Ja katui sitä. Eikö se riitä? ;)

Minusta siis Kalkkaros on ollut alusta saakka Kiusaaja ja kiusattu vaikka ei minulla mitään sympatioita Kalkkarosta kohtaan syntynyt siinä Snapes worst memory luvussa syntynytkään sillä hänhän oli kiusannut Harrya ja Nevilleä alusta saakka, vaikka olisi voinut pahimmassa tapauksessa tapattaa molempien vanhemmat ainakin ennustuksen mukaan.
Eli minua tuo Kalkkaroksen kiusaaminen lähinnä huvitti siten, että paha sai palkkansa.

Alusta saakka kiusaaja ja kiusattu? Paha sai palkkansa? Kalkaros oli kouluvuosinaan pelkästään kiusaamisen uhri. Minusta tuo "paha sai palkkansa" vaatii ehdottomasti perusteluja. Ansaitsiko Kalkaros muka kaiken sen nöyryyttävän ja traumatisoivan kiusaamisen, mitä hän sai koko kouluaikansa kestää? Vaikka Kalkaros ei ollut tehnyt kenellekään mitään pahaa. Oliko se moraalisesti oikein? Ja millä perusteilla koululais-Kalkaros oli paha?

Minusta Harrylla on täysi oikeus vihata Ruikulia, eikä toisin päin sillä hänen takiaan Harrylla ei ole vanhempia ,vaan joutuu asumaan Dursleyllä kiitos Ruikulin.

Kalkaros oli valmis kuolemaan, jotta Harry voittaisi sodan Voldemortia vastaan; jotta Harry saisi elää. Kalkaros toimi Lilyn kuolemasta saakka Dumbledoren käskystä suojellakseen Harrya. Vihaisitko sinä ihmistä, joka kuolee vuoksesi? Harry ei ainakaan vihannut, vaan nimenomaan arvosti Severusta lopulta koko sydämestään, ja nimesi lapsena Kalkaroksen mukaan (Albus Severus). Ja epilogissahan Harry totesi Kalkaroksen olevan "urhein mies, jonka olen koskaan tuntenut."

Poissa Da Kin

• Overdrive
  • Vuotislainen
  • Guns N' Fuckin' Roses!
« Vastaus #32 : Heinäkuu 07, 2008, 10:52:56 »
Tuo paha sai palkkansa meinasi sitä, että jos katsotaan näin jälkeenpäin tilannetta niin asia on näin että kaikki saivat ansionsa mukaan enkä sano, että Kalkkaron olisi ollut alusta saakka paha tai hän olisi ansainnut tuossa vaiheessa elämää tuollaista kohtelua edes vihamiehiltään. Siis tuohon 5 kirjaan saakka Harrylla ei ollut mitään tietoa ennustuksesta joten vertaan aikaa siihen saakka, sillä olihan Kalkkaros loppujen lopuksi sankari sillä uhrasi henkensä Harryn puolesta 7 kirjassa.

Enkä sanonut suoraan että Harry vihaa kalkkarosta vaan että hänellä on oikeus vihata kalkkarosta.
 En usko että 6 ensimmäisessä kirjassa Harry vihaa häntä( lukuun ottamatta kohtaa jossa Punurmio kertoi kuka siellä oven takana  salakuunteli) , kammoksuu ehkä. Harryn kiduttaminen tunneilla ei myöskään ole oikeudenmukaista sillä eihän Harry voinut päättää isästään mitään vaikka olisi kuinka vaikeaa suhtautua.
Olihan Harry myös Lilyn lapsi joten ihmettelen miksi hän rääkkää Lilyn poikaa tunneillaan vaikka rakastikin Lilyä? Tuskin Lily olisi halunnut että näin käy.

Ja korjaan tuohon edelliseen että Kalkkaros oli ensin kiusattu ja sitten hänestä kasvoi kiusaaja. Vaikka vakoileminen Dumbledoren hyväksi olikin Kalkkarokselta hyvin kunniakasta ja rohkeaa, niin ei sillä voi korvata mitenkään Harrylle Viitenä ensimmäisenä vuotena kokemaansa kiusaamista liemitunneilla.

Loppujen lopuksi Kalkkaros on sankari mutta vain loppujen lopuksi eli toisin sanoen saavutetaan voitto välittämättä siinä matkalla sattuneista konflikteista Harryn kanssa sillä lopputuloshan olisi lopulta ollut sama jos Kalkkaros olisi jättänyt Harryn kiusaamisen vähemmälle.

Mielestäni Nevillen kiusaamiselle ei ole mitään syytä muuta kuin että hän on huono liemissä ja tuolla taktiikalla hänestä tulee entistä huonompi jos kokoajan pelkää niiden tekemisen aikana että joku tulee siihen viereen huutamaan.
Ei lopu täältä polle ei amfetamiini, täältä kukkaloistosta amsterdamin, ojat pullollaan pitkätukkiaan antaa kaikkien kukkien kukkia vaan..

vingvi

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Heinäkuu 07, 2008, 18:39:48 »
Minua ehkä vähän säälittää Severuksen kohtalo. Hänhän rakasti Lilyä mutta Lily ei ja pelasti Harryn hengen, vaikka inhosikin Harryä ja samalla heitti henkensä ja vielä kun Severusta kiusattiin ihan pienestä pitäen. On se sillä lailla kuitenkin aika surullista.

Mutta sitä ei kyllä pysty kieltämään, että hän oli todella ärsyttävä ja ilkeä Harrylle vain siksi että Harry muistutti näöltä niin paljon Jamesia, koska eihän Harry ollut ehtinyt heidän ensi näkemää ennen tehdä mitään sen kummempaa, kuin istua suuressa salissa pöytään, syödä ja vilkaista opettajienpöytään. Se meni jotenkin näin. " Se tapahtui äkkiarvaamatta. Koukkunenäinen opettaja katsoi Oraven turbaanin takaa suoraan Harryn silmiin -ähäkkä kuumottava kipu viilsi Harryn otsassa olevaa arpea." ja " Kipuhäipyi yhtä äkkiä kuin oli tullutkin. Vaikeampi oli karistaa tunnetta, joka Harryyn oli tarttunut opettajan katseesta -tunnetta, etei tuo opettaja pitänyt Harrystä laisinkaan."

Minua myös mietityttää miksi hän kiusasi Nevilleä, vaikka tämän vanhemmatkaan eivät olleet minun mielestäni tehneet mitään semmoista mikä Sverusta kamalasti haittaisi. Vai onko minulta jäänyt joitain todella tärkeitä tätä asiaa koskevia kohtia väliin, vai olenko saanut väliaikaisen muistin menetyksen??

Poissa Da Kin

• Overdrive
  • Vuotislainen
  • Guns N' Fuckin' Roses!
« Vastaus #34 : Heinäkuu 07, 2008, 20:20:05 »

Käsittääkseni Severus kiusasi Nevilleä sen takia koska tämä oli niin huono liemitunneilla. en edes usko, että Frank ja Alice edes tunsivat severusta kouluaikona, sillä olen saanut käsityksen, että he olisivat vanhempia kuin Harryn vanhemmat.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #35 : Heinäkuu 10, 2008, 11:11:55 »
Kalkaros oli kieltämättä koulukiusattu. James ja Sirius kiusasivat häntä täysin olemattomilla perusteilla ja vielä todella nöyryyttävällä tavalla. Jos nyt oikein ymmärsin, niin tämä kiusaaminen alkoi siitä, kun Kalkaros sanoi junassa Lilylle, että "Toivottavasti sinä olet luihuinen." Luihuisiin liittyvää ennakkoluuloa siis. Kalkaroksestahan on sanottu, että hän oli epäsuosittu, joten ehkä hän joutui sietämään muidenkin kuin Kelmien pilkkaa? Lisäsyytä Kelmeille kiusaamiseen toivat varmasti se, että Kalkaros oli epäsiisti ulkonäöltään (rasvaiset hiukset, koukkunenä ym.) Tuo ilmasta leijuttaminen oli kieltämättä todella nöyryyttävää ja pisti oikein vihaksi. Minusta oli täysin ymmärrettävää, että Kalkarokselta lipsahti se loukkaava kuraverinen-sana Lilylle. Se sana ei todennäköisesti olisi tullut hänen mieleensä, jos hän ei olisi ollut niin toivottoman kiinnostunut Voldemortista ja pimeän taikuudesta tai oppinut äidiltään ja luihuisystäviltään halveksimaan jästejä ja jästisyntyisiä, mutta kyllä sitä väkisinkin tulee jopa parhaalle ystävälle sanottua joskus todella ilkeästi, varsinkin tuollaisessa tilanteessa, kun on todella pahasti nöyryytettynä ja suututtaa ja raivostuttaa. Lily kuitenkin ilmeisesti päätti, että "Nyt riitti. En enää viitsi olla tuollaisen pojan kanssa, joka halveksii jästejä ja jästisyntyisiä eikä malta odottaa kuolonsyöjäksi pääsyä." Hänhän sanoi yhdessä muistossa selitelleensä Kalkaroksen puolesta vuosikausia ja että hänen rohkelikkoystävänsä eivät edes käsitä miksi hän edes puhuu Kalkaroksen kanssa.

Kalkaroksen viha Harrya kohtaan ei tietenkään ollut oikeutettu, mutta minun täytyy sanoa, että ymmärrän sen täysin. Ei varmasti ole kovin helppoa olla ystävällinen pojalle, joka on ulkonäöltään lähes täydellinen kopio isästään, joka oli kiusannut, piinannut ja nöyryyttänyt Kalkarosta ja jolla oli vielä äitinsä, jonka ystävyyden Kalkaros menetti ja sitten kyseinen henkilö menee vielä naimisiin Kalkaroksen pahimman kiusaajan kanssa, sillmät. Varmasti Kalkarokselle tuli Harrysta mieleen se kaikki tuska, piina, kiusaus ja nöyryytys, jonka James oli aiheuttanut hänelle sekä myös Lilyn menetys tälle. Surullista vain, että Kalkaros ei suostunut koskaan myöntämään, että Harry muistuttaa luonteeltaan enemmän Lilyä kuin Jamesia (on kiltimpi, ei nöyryytä muita ym.), vaikka onkin ulkonäöltään viimeksi mainitun lähes täydellinen kopio. Nevillen kohdalla en osaa kyllä sanoa mitään, ehkä hän kiusasi häntä ihan siksi, että tämä oli niin surkea liemitunneilla ja aiheutti onnettomuuksia yksinkertaisimmissakin tehtävissä. Tai voihan se olla, että Nevillen vanhemmista jompikumpi tai molemmat olisivat myös kiusanneet Kalkarosta kouluaikoinaan. Eihän Frankin ja Alicen ikää ole missään mainittu, mutta onhan se täysin mahdollista, että he olivat Tylypahkassa samaan aikaan Kelmien, Lilyn ja Kalkaroksen kanssa, jos nyt eivät ihan samalla vuosikurssilla, niin ainakin joitakin vuosia.
Terve kaikille!

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #36 : Heinäkuu 12, 2008, 14:59:15 »
Minusta koko Kalkaroksen tarina on erittäin surullinen ja traaginen - niin se, mitä hänelle tapahtui hänestä itsestään riippumatta, ja se, mitä tapahtui hänen omien valintojensa takia. En väitä, että Kalkaros olisi ollut kohtaloonsa täysin viaton, mutta kohtuuttoman julma se silti oli, ja sympatiani ovat täysin hänen puolellaan. Pystyn ymmärtämään häntä, vaikka hän on äärimmäisen monimutkainen ja ristiriitainen hahmo.

Monen muun kanssa olen samaa mieltä siitä, että Kalkarosta kiusattiin täysin ilman syytä vain siksi, että hän oli Luihuinen ja kiinnostunut pimeyden voimista. Hän oli täysin yksin, joten totta kai hän haki tukea tyypeistä, joista myöhemmin tuli kuolonsyöjiä, ja käytti kyseenalaisia keinoja tullakseen suosituksi. Lilya hän rakasti, mutta oli aivan liian epävarma ja sorrettu, jotta olisi voinut selvitä vain tämän ystävyyden avulla - ja se koitui näiden kummankin kohtaloksi.

Mitä Harryyn tulee, ymmärrän kyllä, miksi Severus kohteli häntä niin kuin kohteli, vaikka se näin objektiivisesti tarkastellen ei oikein ollutkaan - tuotti varmasti suunnatonta tuskaa nähdä kyseinen poika joka päivä, muistaa samalla kaikki kauheudet ja ikävät muistot vuosien varrelta - muistaa se, miten James ja kumppanit olivat tehneet hänen elämästään helvetin ja muistaa se, miten Severus itse oli tuhonnut oman elämänsä ja rakastamansa naisen elämän. Juu, ei helppoa ollenkaan, ja silti Severus lopulta kuitenkin kuoli sankarina. Hän katui, ja hän sovitti tekonsa. Ei mikään pikkujuttu minun mielestäni, lukuisista vioista huolimatta. Ja siksi Severus on ja tulee aina olemaan lempihahmoni.

Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

matleena

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Heinäkuu 12, 2008, 18:32:07 »
Kalkaros tunsi olonsa epäilemättä koulussa ja jo sitä ennen hyljeksityksi ja yksinäiseksi. En ole koskaan voinut sulattaa Jamesia hahmona vaikka hän olikin niin urhea...ymmärrän pikemminkin Kalkarosta joka varmasti tunsi jäävänsä Jamesin varjoon, varsinkin kun James sai Lilynkin. Siihen päälle vielä se, että coolit James ja Sirius kiusasivat häntä, nöyryyttivät.
Kirjoista saa Jamesin luonteesta aika yksipuolisen kuvan, ikäänkuin James ei olisi ymmärtänyt ollenkaan toisia ihmisiä tai tuntenut myötätuntoa.
Olisin niin toivonut, että Lily olisi pysynyt Kalkaroksen rinnalla. Severus sai melkoisen surullisen elämän.

Nepetius

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Heinäkuu 19, 2008, 17:52:03 »
Severus ei ollut tehnyt mitään väärää, mutta silti James kiusasi häntä. Se ei ollut kivaa. Mutten kyllä Kalkarostakaan puolusta, koska hän on aina niin ilkeä Harrylle.

neonko

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Heinäkuu 20, 2008, 16:48:30 »
Tuntuu siltä, että Kalkaroksen kylmyys muita kohtaan juontu sen koti oloista, nimittäin ne eivät vaikuttaneet kamalan hyviltä kasvaa pienen pojan.
Mutta ei olisi Jamesinkaan tarvinnut suoraan leimata Severusta kuultuaan että hän tahtoo Luihuiseen, ja vaikka olisikin, niin ei siitä olisi tarvinnu mitään showta järjestää.
Tuskin Kalkaroksen luonne oli suoraan sen syytä, enemminki johtuen perheestä. Sitä käy tosiaan sääliksi ;/

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #40 : Heinäkuu 21, 2008, 14:46:45 »
Tästä myös huomaamme miten samanlaisia ihmiset ovatkaan myös velhomaailmassa. Ei minuakaan kyllä yhtään naurattanut lukea mitä James Kalkarokselle teki, oikeastaan kauhistutti. James halusi huomiota Lilyltä, joten siinä suhteen hän oli todella säälittävä. En todellakaan kannata Jamesin tapaa hoitaa homma kotiin. Mutta nyt stten iski tämmöinen kysymys; Tiesikö James Kalkaroksen ihastuksesta Lilyyn? Silloin kiusaamisen syyn olisi tajunnut, mutta kirja jotenkin antoi sellaisen kuvan, ettei James tiennyt, mutta miten on?

Severus ei ollut tehnyt mitään väärää, mutta silti James kiusasi häntä. Se ei ollut kivaa. Mutten kyllä Kalkarostakaan puolusta, koska hän on aina niin ilkeä Harrylle.
Kyllä sen nyt tajuaa miksi Severus niin ilkeä Harrylle oli. Harryhan sattui kivasti olemaan Jamesin poika, ja aika samannäköinenkin vielä, joten tottakai pistää vihaksi jos Jamesin näköinen tyyppi poukkoilee silmissäsi. Pidin Severuksen käytöstä Harrya kohtaan ensimmäisen, toisen, kolmannen, neljännen, ja viidennen kirjan aikana todella epäreiluna, ja vastenmielisenä, eihän poika suoraan ollut hänelle mitään pahaa tehnyt. Nyt sen ymmärtää kun on kirjat luettu.
so throw your diamonds in the sky
we'll stay gold forever

Uru

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Heinäkuu 21, 2008, 21:12:02 »
Kalkaroksen fanina ensimmäisestä kirjasta alkaen, tuntuu pakolliselta vastata tähän topiciin.

En oikein itse ymmärrä, mitä ihmiset tässä topicissa tarkoittavat sillä, että aikuinen Kalkaros ei ole kiusaaja. Hän on puolueellinen ja tästä saa kärsiä 3/4 koulusta, mutta hän on valinnut itselleen myös "parhaita kavereita" ja inhokkeja oppilaiden joukossa. Suosikkejaan hän suosii avoimesti muiden ylitse (jopa Luihuisten tuvan sisällä) ja inhokkejaan hän taas kiusaa aivan olan takaa. Kiusattuja ovat ainakin Harry ja Neville, joita Kalkaros höykyttää mielinmäärin tunneilla ja myös tuntien ulkopuolella. Samalla tavalla hän myös kiusaa Harryn kavereita (viitaten nyt esimerkiksi siihen kohtaukseen, jossa Hermionen hampaat pidennettiin ja Kalkaros ei sanonut mitään).

Miksi Kalkaros sitten kiusaa/suosii oppilaitaan?

Nevillenkin kiusaamiseen voi olla monia syitä: tämä on onneton tumpelo taikajuomissa eikä Kalkaros tahdo katsella, kuinka hänen luokkahuoneensa räjäytetään taas ja taas kappaleiksi, mutta toisaalta, hän muistuttaa hieman Kalkarosta itseään. Nevillekään ei osaa tapella kiusaajiaan vastaan ja saa välillä oman tupansakin halveksuntaa/naurua osakseen törmäillessään ympäriinsä. Neville ei myöskään mitenkään vastusta kiusaajiaan eikä ole varmasti valittanut Kalkaroksen tavattoman ilkeästä käytöksestä kenellekään toiselle opettajalle, joten tavallaan uskoisin, että Kalkaros yrittää saada oppilaansa tyrkättyä yli sen rajan, että tämä hakisi apua. Ja epäonnistuu siinä täydellisesti tekemällä tästä hermoheikon.

Harryn kiusaaminen on kenties se monimutkaisin. Harry on Jamesin ja Lilyn poika, entisen koulukiusaajan ja parhaan ystävän jälkeläinen. Tämän lisäksi hän näyttää aivan isältään ja käyttäytyy ulkopuolisesta näkökulmasta pitkälti samoin kuin James: uskaltaa tapella vastaan Dracon kaltaisia vastaan, on nopeasti kerännyt itselleen oman kaveriporukan, on hyvä huispauksessa, mutta ei ole samalla tavalla lahjakas taikajuomissa kuin Lily.
Ennen kuin Harry tuli kouluun Kalkaros varmasti ajatteli tätä ja tähän suhtautumista pitkiä aikoja ja oli varmasti omassa päässään tehnyt jonkinlaisen listan, josta voisi ruksia sitten Lily-kohtia ja James-kohtia. Ja koulussa Kalkaros oli varmasti päättänyt, että Harry oli Jamesin lapsi, eikä Lilyn. Harrylla oli myös taito jatkuvasti joutua vaikeuksiin, mikä myös varmasti ärsytti Kalkarosta, joka yritti pitää pojan hengissä.

Eräs toinen asia, joka on varmasti vaikuttanut Kalkaroksen käyttäytymiseen, on myös vakoojan tehtävä. Dumbledore oli aina tiennyt, että Voldemort palaa ja Kalkaros varmasti yhtälailla. Tämän takia ei Kalkaros ole edes voinut suhtautua Harryyn mitenkään erityisen neutraalisti. Jos hän olisi ollut ystävällinen, olisi sitä ollut hankala selitellä Voldemortille, minkä lisäksi se olisi voinut saattaa Harryn vaaraan. Jos Harry olisi luottanut Kalkarokseen hyvin, olisi Voldemort voinut käskeä Kalkarosta yksinkertaisesti tuomaan Harryn hänelle jossain vaiheessa. Siitä Kalkaroksen olisi ollut paha kieltäytyä asemaansa vaarantamatta esim. Harryn kuudennella kouluvuodella, kun Voldemortin paluusta tiedettiin.
Myöskään puhtaasti neutraali asennoituminen ei olisi toiminut, sillä Kalkaros oli kuolonsyöjä ja Voldemortin tuhonneen pojan olisi varmasti pitänyt aiheuttaa jonkinlaista mielenkiintoa. On paljon parempi sanoa valtaan palanneella pimeyden ruhtinaalle, että on vinguttanut tuhon aiheuttajaa koulussa koko ajan kuin vetää "Mikä ihmeen 'Potter'?" esitystä. Kysymyksiä tulee huomattavasti vähemmän.

Luihuisten suosimistakin voi jonkin verran perustella tällä. Puhdasveristen sukujen kesken esiintyy aina tätä suosimista ja lahjomista, joten helpoin keino päästä hyviin/parempiin väleihin jonkun suvun kanssa on olla lempiopettajana lapsille. Muita tupia on tavallaan turha suosia, sillä niissä kuitenkin oli huomattavan vähemmän kuolonsyöjiä ja luihuisten suosiminen herättää vähemmän epäluuloja kuin kuolonsyöjien suosiminen.

On toki myönnettävä, että Kalkaroksen henkilökohtaiset mielipiteet painoivat varmasti myös hänen tekemissään valinnoissa opettajan uralla, mutta on myös huomioitava, että hän oli valmis uhraamaan kaiken voidakseen auttaa Lilyä ja myöhemmin Harrya. Lopulta on huomattavasti helpompaa olla ilkeä lähes kaikille kuin esittää mukavaa. Tällöin ihmiset tulevat tekemään vähemmän kysymyksiä. Mielestäni on myös huomattava, että Kalkaros oli hyvin nuori, kun hän päätyi opettajaksi. Monet niistä oppilaista, jotka olivat todistaneet tappeluita Kelmien kanssa olivat yhä koulussa ja nyt huomattavasti vanhempia. Kalkaros on voinut helposti tuntea olonsa uhatuksi ja vastata sitten sanottuihin tai pelkkään sanomisen pelkoon olemalla äärettömän ilkeä opettaja, jolle ei yksinkertaisesti uskalla sanoa mitään. (Tämä sama saa Kalkaroksen varmasti myös varsin varpailleen Lupinin kanssa: mikäpä estäisi ihmissutta kertomasta jotain noloa lapsuusjuttua koko luokalle?)
Mielestäni Kalkaros on voinut myös tavallaan yrittänyt polkea kaikkia Jamesmaisia oppilaita. Koulukiusaajat kuitenkin ovat todella usein niitä iloisempia, suosittuja hymyilijöitä kuin ahkeria puurtajia tai nurkassa nyhjöttäjiä. Kalkaroksen historian mukaan kuitenkin kuka tahansa oppilas - oli tunnilla miten mukava ja huomaavainen vain - saattoi kiusaustilanteen tullen vain kääntää selkänsä tai liittyä naurajien joukkoon.

Entäpä nuori Kalkaros kiusaajana?

Kuten kirjoissa on lukenut, on Kalkaros selkeästi se uhri Kelmien kiusatessa. Siitä asiasta on turha mennä väittelemään. James ja Sirius aloittivat koko touhun, Peter nautti sen seuraamisesta ja Lupin ei tehnyt mitään kuin korkeintaan jälkikäteen torui poikia, mitä Severus tuskin sai koskaan tietää.

Mutta kiusasiko Kalkaros muita oppilaita? Itse sanoisin, että hän ainakin yritti. Hänen ja Lilyn välit olivat rakoilleet jo jonkin verran ennen kuraverisjupakkaa ja syynä oli se, että Kalkaros oli mukana teini-kuolonsyöjäporukoissa, joista varmasti kuraveristä huudeltiin. En usko, että Kalkaros oli yksinään muita haukkunut. Syynä yksinkertaisesti se, että hänelle oli tavattoman helppoa heittää joku vastakommentti, kun Kelmit olivat maan pohjustaneet. Ryhmässä Kalkaros varmasti oli rohkeampi, joskaan tuskin oli pääpukarina kiusaajista. Ehkä enemmän Peterin kaltainen sivustakiusaaja, joka oli yksinkertaisesti iloinen siitä, että oli itse mukana jossakin ja hän ei ollut se, jota kiusattiin.

jam

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Heinäkuu 22, 2008, 15:34:06 »
Ihmeellisiä Kalkaroksen puolustelijoita kyllä näyttää löytyvän. Vihatuin opettaja hän oli varmasti aivan syystä, joten eivät ilkeilyt Harryyn jääneet.

En myöskään hetkeäkään usko että hän olisi kouluaikoinakaan ollut mikään viaton uhri, luultavasti itse kiusasi samoin heikompiaan. Välähdykset menneisyyteen nyt sattuivat vain tulemaan Kalkaroksen näkökulmasta.

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
  • Pottermore: NightGold9667
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #43 : Heinäkuu 22, 2008, 16:24:02 »
En myöskään hetkeäkään usko että hän olisi kouluaikoinakaan ollut mikään viaton uhri, luultavasti itse kiusasi samoin heikompiaan. Välähdykset menneisyyteen nyt sattuivat vain tulemaan Kalkaroksen näkökulmasta.

Mielestäni mikään kirjoissa esitetyistä seikoista ei viittaa siihen, että Snape olisi itse ollut nuorena kiusaaja. Turha väittää tuollaista, jos ei ole mitään todisteita! Mikset samantien esitä sellaista väitettä, että esim. Umbridge on varmastikin kouluaikoinaan kiusannut heikompiaan? Voi olla, mutta mistäs sen tietää...

Snapen nuoruusvälähdyksistä voi itse asiassa päätellä suorastaan jotain päinvastaista. Niissä hän esiintyi syrjäänvetäytyvänä, toisista oppilaista poikkeavana nuorena, joka halusi vain olla rauhassa mutta ilkeiden kusipäiden vuoksi ei saanut tilaisuutta siihen. Tietenkin on mahdollista, että Snape oli tavallisesti kovääninen rehvastelija ja kiusaaja; muistot vain sattuivat olemaan sellaisista hetkistä, jolloin Snapen persoona jostakin syystä muuttui hetkellisesti.
Uskokoon ken tahtoo...

Lily ei muuten todellakaan sanonut Prince`s Tale -luvussa, että Snape olisi itse tehnyt joskus jotain hullua. Kukaan ei minun käsittääkseni ole koskaan sanonut niin (korjatkaa vain, jos olen väärässä). Kyse oli siitä, että Snapen ystävät (siinä nimenomaisessa tapauksessa Mulciber) eivät aina käyttäytyneet kovinkaan salonkikelpoisesti. Jos Snape olisi itse ollut kiusaaja, eikö Lily luonnollisesti olisi maininnut siitä heidän kiistelykohtauksessaan? Eikö hän siinä tapauksessa olisi sanonut, ettei käsitä, kuinka Snape viitsii kiusata itseään heikompia oppilaita? Ei, sen sijaan Lily puhuikin vain Snapen kavereista ja heidän teoistaan.

Toistan vielä: teini-ikäinen Severus ei todellakaan vaikuttanut kiusaajalta eikä koskaan tehnyt mitään siihen viittaavaa, joten mielestäni Jamin väite oli täysin perusteeton.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #44 : Heinäkuu 31, 2008, 20:15:58 »
Kalkaros ei voinut antaa anteeksi Jamesille ja Siriukselle sitä miten he olivat häntä kohdelleet Tylypahkan aikana. Hehän jopa olivat syyllisiä siihen, että ihmissusi Remus miltei raateli tämän hengiltä. Sirius vihjasi ja James "pelasti" tämän vain koska he olisivat joutuneet vaikeuksiin. Ja kaiken huippuna oli, että hänen verivihollisensa meni avioliittoon rakastamansa henkilön kanssa.

Eikä Harrykaan ole Severusta kohtaan mitenkään ystävällinen ollut, vaan uskoo, että pahaan pitää vastata pahalla, joten sanoisin että oli hyväkin, että Severus opettajan ominaisuudessaan pystyi vähän takomaan järkeä tämän päähän.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #45 : Heinäkuu 31, 2008, 20:21:32 »

Toistan vielä: teini-ikäinen Severus ei todellakaan vaikuttanut kiusaajalta eikä koskaan tehnyt mitään siihen viittaavaa, joten mielestäni Jamin väite oli täysin perusteeton.

Sekä Severus että Lily uskoivat, että pahaan pitää vastata pahalla, joten siinä suhteessa he olivat aivan samalla tavalla kiusaajia. Lily ei voinut ymmärtää niitä, jotka tekevät väärin, kuten Averya ja Mulciberia ja pelkän kuraverinen-sanan kuultuaan haukkui Severukselle takaisin. Lily vaikutti aivan Ginny-luonteelta, joka on "kaunis", mutta joka haukkuu ja loitsuu kiusaajia mielensä mukaan (Loitsimista ei tosin nähty, mutta niin voisi olettaa). Ja Severus myöskin iski Jamesia sektumsempralla poskeen.

"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #46 : Elokuu 01, 2008, 18:29:56 »
Ja Severus myöskin iski Jamesia sektumsempralla poskeen.

No sehän oli itsepuolustusta/kaksintaistelua. Ei minustakaan Sev koskaan vaikuttanut kiusaajalta, vaan aina kiusaamisen uhrilta. Lily taas oli vähän tosiaan ginnymainen, eli suosionsa takia melko itsevarmasti itseään puolustava, eikä välttämättä niin empaattinenkaan kouluiässä kuin myöhemmin on hänen annettu ymmärtää olleen. No, itsensä puolustaminen on toki hyvä asia, sillä muuten joutuu helposti kiusatuksi ja uhriksi.

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
« Vastaus #47 : Elokuu 01, 2008, 20:53:51 »
Sekä Severus että Lily uskoivat, että pahaan pitää vastata pahalla, joten siinä suhteessa he olivat aivan samalla tavalla kiusaajia. Lily ei voinut ymmärtää niitä, jotka tekevät väärin, kuten Averya ja Mulciberia ja pelkän kuraverinen-sanan kuultuaan haukkui Severukselle takaisin. Lily vaikutti aivan Ginny-luonteelta, joka on "kaunis", mutta joka haukkuu ja loitsuu kiusaajia mielensä mukaan (Loitsimista ei tosin nähty, mutta niin voisi olettaa). Ja Severus myöskin iski Jamesia sektumsempralla poskeen.

Voi herranen aika. Sinun mielestäsi puolustautuminen ja kiusaaminen todellakin ovat sama asia?
Epäilemättä luulet, että itse olisit Snapen tilanteessa vain hymyillyt ja halannut Jamesia. Tuosta voi päätellä sen, että sinua ei ainakaan koskaan ole kiusattu (mikä on tietenkin hyvä juttu) eikä sinulla toisaalta ole minkäänlaista empatiakykyä (mikä taas ei ole niin kovin hyvä juttu). Hyvähän sivustakatsojan on tulla selittämään, että "sinä vastasit pahaan pahalla, olet yhtä kauhea kuin ne". Se vain on varsin tunteeton ja kylmä tapa suhtautua kiusatun tilanteeseen.

Itse olen ehdottomasti samaa mieltä kuin Jukka: puolustautuminen ja kiusaaminen ovat kaksi eri asiaa. Myöskin kaksintaistelu ja kiusaaminen merkitsevät eri asioita. Esimerkiksi Malfoyn ja Harryn tapauksessa oli ennemminkin kyse molemminpuolisesta vihollissuhteesta ja reiluista tappeluista, sillä kummatkin olivat ns. tasavertaisessa asemassa. James taas hyökkäsi yksinäisen Snapen kimppuun kolme kaveria turvanaan, joten viimeksi mainitulla ei ollut edes mahdollisuutta puolustautua kunnolla.

Snape ja Lily olisivat tosiasiassa alentuneet Jamesin tasolle vain siinä tapauksessa, että he olisivat yhtäkkiä kironneet hänet ilman mitään oikeaa syytä. Niinhän tuo kusipää teki Snapelle, sillä ainakaan minä en luokittelisi päteväksi syyksi sitä, että Jamesia nyt vain sattui ärsyttämään "Snivelluksen" olemassaolo. Snape puolusti itseään ja Lily Snapea, mutta mielestäni se ei tee heitä ilkeiksi tai moraalittomiksi ihmisiksi. Ilkeä ihminen kiusaa vain huvin vuoksi, mutta hyväkin ihminen saattaa puolustautua tarpeen niin vaatiessa.

Ginnyn suhteen pätee tietenkin sama juttu: hän ei hyökännyt kenenkään kimppuun, mutta puolustautui kyllä varsin hanakasti. Voisikin kysyä, että mitä pahaa siinä sitten on? Hän "haukkui ja loitsi kiusaajia mielensä mukaan", mutta miksi ihmeessä niin ei saisi tehdä? Kyllähän kiusaajatkin "haukkuvat ja loitsivat mielensä mukaan" toisia ihmisiä. Heillä on siis oikeus tehdä niin, mutta muut eivät saa tehdä samoin heille?
Minulta ei ainakaan riitä sympatioita kiusaajille. Ennemminkin kannatan sitä, että kaikki saavat ansionsa mukaan: ilkeät ihmiset ilkeää kohtelua, normaalit normaalia ja mukavat mukavaa. Sehän on suorastaan luonnollista ja loogista.

Viedäänpä tämä laajemmalle. Tuon ajattelutavan mukaan myös Potter on pesunkestävä mulkku, kun esim. kidutti erästä kuolonsyöjää. Hän myös on tappaja, koska Voldemort kuoli hänen takiaan. Myös suurinpiirtein kaikki Feeniksin killan jäsenet ovat niinikään tappajia ja psykopaatteja.
Toisaalta sama todennäköisesti pätee myös oikeaan elämään. Ihminen on mielenvikainen hakkaaja, jos hänen kimppuunsa hyökätään ja hän puolustautuu. Hän on tappaja, jos joku uhkailee häntä veitsellä eikä hänellä oman henkensä pelastamiseksi ole muuta mahdollisuutta kuin ampua tuo joku. Myös suomalaiset olivat erittäin väkivaltaisia, kun he puolustautuivat maahan hyökännyttä Neuvostoliittoa vastaan. Heidänhän olisi pitänyt vain istua kotonaan ja antaa hyökkääjien mellastaa.

Oletkos koskaan kuullut sellaisesta asiasta kuin hätävarjelu? Mistäs sitä tietää, mitä Snapelle olisi käynyt, ellei hän olisi puolustanut itseään? James vaikutti niin hullulta, että olisi hyvinkin saattanut  kiduttaa Severuksen kuoliaaksi tai jotain vastaavaa. Toki hätävarjelua voi liioitella, mutta siihen Sev ei ainakaan syyllistynyt!
Mielestäni "hätävarjelua" voi käyttää myös sanallisen kiusaamisen kohdalla (tämä koskee siis ainakin Ginnya ja Lilya). Ihminen voi estää itsetuntonsa murenemisen, jos saa vastattua loukkauksiin samalla mitalla ja saa näin helpotettua omaa (toisen aiheuttamaa) pahaa oloaan.

Aloin miettiä tätä oikein kunnolla. Voisit kyllä selittää vähän tarkemmin näkökantaasi. Mitä hyötyä on siitä, että jättää puolustautumatta? Tällöin kiusaajat kenties pitävät uhriaan nössönä ja kiusaavat entistä enemmän, joten ainakaan siinä suhteessa tuonkaltainen toimintatapa ei mitenkään voi olla avuksi. Toki kiusaajista on hauskaa, että he saavat täyttää sairaita mielihalujaan ilman vastarintaa, mutta eihän tuollainen häiriintynyt ajanviete ole oikein. Miksi sitä pitäisi tukea? Miksi pitäisi käyttäytyä ystävällisesti sellaista henkilöä kohtaan, joka ei myöskään käyttäydy ystävällisesti? Ansaitseeko hän sen?
Näihin kysymyksiin voisit vastata...
Sanoisin vielä sen, että kyllähän itseään ja omaa hyvinvointiaankin pitää ajatella. Ihmisiähän tässä ollaan, eikä mitään Jeesus Nasaretilaisia tai enkeleitä.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #48 : Elokuu 01, 2008, 21:59:03 »
Minä olen ollut kiusattu toki, myös yhdessä yhteenotossa nenäni murtui. Kyllä minä tiedän miltä kiusatuista tuntuu. Mutta tiedän myöskin, miltä kiusaajista tuntuu. Ja sehän nyt on ihan peruskauraa, että emme elä enää Kaksoisvirran maassa, jossa on silmä silmästä-hammas hampaasta-laki. Enkä toki sanonut, että se joka vastaa kiusaamiseen kiusaamisella, olisi kauhea. Mutta en ajattele myöskään, että kiusaaja olisi kauhea, varsinkin kun sattuu olemaan niin että ihmiset eivät ole mustavalkoisia. Ihmiset eivät ole jakaantuneet hyvään ja pahaan. Kuolonsyöjät ja Voldemort taistelivat maailman puolesta, jossa heidän mielestään voisi elää paremmin. Samoin kuin Feeniksin kilta taisteli maailman puolesta, johon uskoivat. Murhaajatkin ovat ihmisiä, eikä heistä tule murhaajia sen takia, että he haluavat tulla murhaajiksi (psykopaattejakin toki on, mutta he eivät ole vastuussa teoistaan samalla tavalla kuin järjissään olevat, koska he ovat mielisairaita). Ei murhaaja ole sen enempää mulkku kuin kunniallinen kansalainenkaan.

Hätävarjelusta olen sitä mieltä, että tappaminen on väärin aina, mutta ymmärrän toki muunkin kannan. Mutta suoraan sanottuna: minulle ei tule ensimmäiseksi mieleen kun joku hyökkää kimppuuni veitsen kanssa, että: "Kuinka toi paskiainen kehtaa hyökätä kimppuuni? Tapan sen!" vaan enemmänkin oman henkeni säilyttämistä. Mikäli jotenkin tappelussa kävisi niin, että minun pitäisi tappaa jotenkin paljailla nyrkeilläni hyökkääjä, on se silti sama kuin tappaisi viattoman, mutta ei kumpikaan teko tarkoita, että kyseinen ihminen olisi murhan/tapon jälkeen tunteeton paska.

Ja mielestäni ei ollut kyse hätävarjelusta, jos langettaa selän takaa pahimman mahdollisen kirouksen toiseen, koska tämä sylki jotakuta kasvoihin. Kyseessä ei ollut edes mikään hengenvaarallinen tilanne.

Ja mielestäni on kylläkin tosi lapsellista sanoa, että pahaan pitäisi vastata pahalla. Silloinhan oikeutta ei olisi enää olemassakaan. Olen tullut toimeen kiusaajien kanssa, koska ymmärrän heitä. Ihmiset ovat pohjimmiltaan hyviä, tai mikäli ei voi käyttää hyvä-käsitettä (koska sehän viittaisi että olisi olemassa olento josta voi käyttää käsitettä "paha") sanon että ihmisillä on syynsä. Eivät ihmiset yleensä huvin vuoksi toisiaan tapa. Sadistit ehkä, mutta he uskovat siihen kantaan ja sitä pitää kunnioittaa. Loppujen lopuksi, ei ole oikeaa eikä väärää, koska moraaliasiat eivät perustu faktoihin vaan mielipiteisiin.

Toisesta maailmansodasta sain sellaisen kuvan, että puolustat Suomea. Suomi olisi voinut ehkäistä sodan, ja harvoin useat yrittivät tulla toimeenkaan venäläisten kanssa, sama juttu venäläisillä suomalaisia kohtaan. Suomi teloitti puolustuskyvyttömiä sotavankeja siinä missä Neuvostoliittokin. Mutta minä olen pasifisti, joten ylipäätäänkin sodat ja väkivalta ovat minusta väärin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 01, 2008, 22:02:50 kirjoittanut castlevania »

Poissa Da Kin

• Overdrive
  • Vuotislainen
  • Guns N' Fuckin' Roses!
« Vastaus #49 : Elokuu 01, 2008, 22:52:48 »
Toisesta maailmansodasta sain sellaisen kuvan, että puolustat Suomea. Suomi olisi voinut ehkäistä sodan, ja harvoin useat yrittivät tulla toimeenkaan venäläisten kanssa, sama juttu venäläisillä suomalaisia kohtaan. Suomi teloitti puolustuskyvyttömiä sotavankeja siinä missä Neuvostoliittokin. Mutta minä olen pasifisti, joten ylipäätäänkin sodat ja väkivalta ovat minusta väärin.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Severus antoi minunkin mielestäni ihan oikeudenmukaisesti samalla mitalla takaisin joten pidän sitä aivan luonnolisena reaktiona, sillä itse tekisin aivan saman kahta kauheammin.

Elikkä komppaan Kuupposta

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #50 : Elokuu 02, 2008, 12:32:15 »
Eivät ihmiset yleensä huvin vuoksi toisiaan tapa. Sadistit ehkä, mutta he uskovat siihen kantaan ja sitä pitää kunnioittaa.

......

Mutta minä olen pasifisti, joten ylipäätäänkin sodat ja väkivalta ovat minusta väärin.

Olet pasifisti, mutta kunnioitat sadisteja, jotka tappavat huvikseen?

Kalkaroksen vastaiskuyritykset Jamesille olivat täysin oikeutettuja. Kostaminenkaan ei ole minusta kiusaamista, pahanteon aloittaminen ilman mitään syytä on. James ja Kalkaros eivät olleet tasaväkisessä suhteessa kiusaamistilanteissa, sillä Potterilla oli aina mukana kolme kaveria ja suuri joukko kiusaamista tukevia, nauravia sivustakatsojia, jotka nauttivat siitä kun Kalkarosta höykytettiin. Kalkaros oli epäsuosittu ja yleisen pilkan aihe, ja James käytti tätä julmasti hyväkseen kiillottaakseen omaa valtaisaa egoaan. Eikö Kalkaroksen sinusta olisi pitänyt edes yrittää puolustautua, kun häntä nöyryytettiin ison ringin keskellä? Olisi ollut eri asia, jos James ja Kalkaros olisivat batlanneet kaksistaan, missä tapauksessa Kalkaros olisi ehkä voittanutkin Jamesin, kiroustaidoillaan. Omat empatiani ovat 100 prosenttisesti Kalkaroksen puolella, eikä hän mielestäni missään nimessä ollut kouluaikoinaan kiusaaja. Aikuisiällään opettajana kyllä epäreilu, mutta se ei kuulu tähän.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #51 : Elokuu 02, 2008, 14:22:47 »
En pidä siitä mitä sadistit tekevät, mutta sadisteissa on paljon psykopaatteja, jotka ovat mielisairaita eikä se siis ole heidän vikansa. Se on fakta, että tappaminen on laillisesti väärin, mutta se ei ole fakta, että se olisi moraalisesti väärin, koska moraalikäsitykset vaihtelevat erittäin paljon.

Älkää käsittäkö minua väärin, kirjahahmot eivät ole todellisia, joten kyllä minä Kalkaroksen puolella olin kirjassa. Mikäli tämä olisi todellinen tilanne, sanoisin, että kummassakin oli vikaa. Jamesia, samaten kuin Harrya vihaan valtavasti ja Kalkaros on puolestaan yksi suosikkejani. Mutta puhuttaessa Feeniksin killasta ja kuolonsyöjistä sanon, että kummatkin tekivät ihan yhtä lailla julmuuksia, mutta sympatiani ovat kyllä enemmän kuolonsyöjien puolella, kirjassa kun ei melkein muuhun keskitytäkään kuin heidän suomimiseensa eikä keskitytä syihin, miksi kuolonsyöjät tekivät niin kuin tekivät.

// Mab, minä tässä saarnasin aika lailla, ei tuo sinun tekstisi mitään saarnaamista ollut.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2008, 17:48:59 kirjoittanut castlevania »

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #52 : Elokuu 02, 2008, 16:40:35 »
Eihän kirjahahmot olekaan todellisia, mutta mä pyrin suhtautumaan niihin kuin he olisivat (mikäli kirja antaa mahdollisuuksia tähän), joten musta tätä voi ihan hyvin käsitellä todellisena tilanteena. Moraalista ja ihmisten syyntakeettomuuksista sen verran, että castlevanian lailla mä oon sitä mieltä, ettei absoluuttista oikeaa/väärää ole olemassa, mutta silti moraalikysymykset tuntuvat jotenkin merkittävimmiltä kuin esimerkiksi ruokamieltymykset. Useimmat ihmiset varmasti kokevat tekevänsä oikein, tekivät he sitten mitä hyvänsä. Kuiteski yleisesti ottaen ihmisten kyvyissä empatiaan tai toisen asemaan asettumisessa (jne.) vaikuttaisi olevan vaihtelevuutta. Vaikka päällekarkaaja ei tuntisikaan olevansa moraalisesti huonompi ihminen kuin kunniallinen kansalainen (eikä häntä voisi oikeastaan sellaiseksi väittääkään), häneltä kuitenkin puuttuu kunnioitusta toisten elämää ja hyvinvointia kohtaan (joka ilmenee hyvin vastenmielisellä tavalla), eikä hän sen takia ole mun mielestä yhtä "hyvä" ihminen kuin sellainen joka ei hyökkää. No, nyt tuli iso moraalisaarna, aika epäselvästi ilmaistuna, mutta teki vain mieli hiukan selvittää omia käsityksiäni ennen kuin käyn itse aiheen kimppuun.

Mun sympatiat on ehdottomasti Kalkaroksen puolella. Samoista syistä kuin mitä täällä ovat vaikka Jukka, Kuupponen ja Uru esittäneet. Mä en ihan tasan tarkkaan muista näitä kiusaamiskohtausten yksityiskohtia, mutta voi olla, että Kalkaros ylireagoi jonkun verran. Täydellisen puhtaita papereitä mä en siis hänellekään ole myöntämässä, mutta hänen tekonsa olivat huomattavasti oikeutetumpia kuin kelmijengin, ylireagoiminen ei ole ollenkaan saman luokan juttu kuin rähinöinnin aloittaminen ja/tai jatkuva kiusaaminen. Lisäksi Kalkaroksella kyse oli tosiaan puolustautumisesta ja myös mahdollisesti tulevien vastaavien tapausten ennaltaehkäisemisestä, Jamesille ja kumppaneille vain julmasta viihteestä toisen kustannuksella. Kuitenkin se, että vastaa pahaan pahalla, on tavallaan toisen tasolle laskeutumisesta (vähän sama kuin täällä vuotiksessakin on ohjeena, että kun keskustelet idiootin kanssa, varmista ettei hän tee samoin), eikä länsimainen oikeuslaitos tosiaan rakennu pelkän koston varaan. Mun mielestä Kalkaroksen sädekehä olisikin loistanut kirkkaampana, jos hän olisi keksinyt jonkun toisen tavan puolustautua kuin kirousten heittelyn. Toisaalta ei sitä kuitenkaan aina ole aikaa mietiskellä, että mikä nyt olisi paras tapa toimia, kun verenhimoiset kelmit lähestyvät. Lisäksi nuo kohtaukset olivat niin lyhykäisiä, ettei niiden perusteella voi arvioida kunnollisesti tilannetta kokonaisuudessaan. Voihan olla, että James ja kumppanit olivat yksinkertaisesti sellaisia barbaareja, että he uskoivat vain vahvemman (tai rohkelikkojen) oikeuteen, ja siksi Kalkaroksen oli tärkeää näyttää mihin kykenee.   

edit. Kiva kuva: http://makani.deviantart.com/art/why-i-draw-james-glasses-less-11679426

edit2.
Lainaus
// Mab, minä tässä saarnasin aika lailla, ei tuo sinun tekstisi mitään saarnaamista ollut.

Heh heh, sä et nähnykään kuinka paljon mä deletoin pois ennen lähettämistä ;)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2008, 18:27:00 kirjoittanut Mab »
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
« Vastaus #53 : Elokuu 02, 2008, 18:59:03 »
Minä olen ollut kiusattu toki, myös yhdessä yhteenotossa nenäni murtui. Kyllä minä tiedän miltä kiusatuista tuntuu.

Tätä on tietenkin vaikea lähteä kommentoimaan, kun en tiedä tapauksesta yhtään mitään. Kuitenkaan en usko, että tilanteesi olisi ainakaan ollut yhtä paha kuin Snapen - muuten ymmärtäisit täydellisesti hänen toimintatapansa.
Epäilemättä sinä vain hymyilit tuolle kiusaajalle. Omasta mielestäsi se on ainoa hyväksyttävä reagointitapa, mutta onko se todella...?

Mutta tiedän myöskin, miltä kiusaajista tuntuu.

Hienoa! Siinä tapauksessa voisit selittää minullekin, mikä tekee esim. Jamesin käyttäytymisestä oikeutettua. Itse ainakin sain sellaisen käsityksen, että Jamesilla oli tylsää ja Severus oli hänen mielestään vastenmielinen. Jos sinä todellakin ymmärrät tuollaista ajattelutapaa, minä en ymmärrä sinua. Toisaalta on erittäin typerää sanoa, että "ymmärtää, miltä kiusaajista tuntuu". Kiusaajia on monenlaisia eikä kaikista heistä tunnu samalta. Kaikki heistä eivät todellakaan ole niitä tunnevammaisia, jotka yrittävät peittää omaa epävarmuuttaan muita alistamalla. Oletkos ajatellut, että joissain tilanteissa syynä voisi olla ihan vain pelkkä välinpitämättömyys? Ymmärrät ja hyväksyt senkin, vai mitä?

Ei murhaaja ole sen enempää mulkku kuin kunniallinen kansalainenkaan.

Tässä yhteydessä olisi ihan mielenkiintoista kuulla määritelmäsi sanalle "mulkku" ja vaikkapa joku esimerkki kyseisen nimityksen ansaitsevasta ihmisestä. Paitsi että sinä taidatkin uskoa siihen, että kaikki ihmiset ovat yhtä hyviä eikä mitään "mulkkuja" ole olemassakaan. Haluaisin mielelläni kuulla jotain oikeita perusteluja tälle väittämälle, mutta tuskinpa niitä on...

Hätävarjelusta olen sitä mieltä, että tappaminen on väärin aina, mutta ymmärrän toki muunkin kannan. Mutta suoraan sanottuna: minulle ei tule ensimmäiseksi mieleen kun joku hyökkää kimppuuni veitsen kanssa, että: "Kuinka toi paskiainen kehtaa hyökätä kimppuuni? Tapan sen!" vaan enemmänkin oman henkeni säilyttämistä. Mikäli jotenkin tappelussa kävisi niin, että minun pitäisi tappaa jotenkin paljailla nyrkeilläni hyökkääjä, on se silti sama kuin tappaisi viattoman, mutta ei kumpikaan teko tarkoita, että kyseinen ihminen olisi murhan/tapon jälkeen tunteeton paska.

Ai? Sinun mielestäsi on siis väärin puolustaa itseään tappoyrityksen kohteeksi joutuessaan? Se on yhtä väärin kuin viattoman kimppuun hyökkääminen, niinkö? Olisko sitten vain antauduttava tapon uhriksi vailla vastarintaa?
Olen samaa mieltä kuin Mab: päällekarkaajaa voidaan ihan hyvin perustein nimittää "pahaksi" ihmiseksi, sillä hän ei välitä toisten hyvinvoinnista tuon taivaallista. Puolustautujan tilanne sen sijaan on täysin erilainen, eikä hänen kohdallaan ole kyse samasta asiasta. Hän yrittää vain säilyä hengissä ja mahdollisimman vahingoittumattomana.
En ymmärrä moraalikäsityksiäsi, eikä se ole suurikaan ihme - sen verran järjettömiä ne ovat.
Joissain tilanteissa väkivaltaan turvautuminen saattaa olla ainoa mahdollinen vaihtoehto, eikä ole perusteltua väittää sellaisen toiminnan olevan väärin. Miten se voisikaan olla väärin, jos vaihtoehtoja ei kertakaikkiaan ole! Otetaan huomioon, että oman hengen säilyttäminen on jokaisella ihmisellä ja eläimellä suorastaan vaistonvaraista, eikä kukaan varmaankaan luovuttaisi henkeään ilman taistelua.

Ja mielestäni ei ollut kyse hätävarjelusta, jos langettaa selän takaa pahimman mahdollisen kirouksen toiseen, koska tämä sylki jotakuta kasvoihin. Kyseessä ei ollut edes mikään hengenvaarallinen tilanne.

Olettaakseni puhut Potterin kidutu-kirouksesta DH:ssa. Itse kyllä luokittelisin avada kedavran "pahimmaksi mahdolliseksi kiroukseksi", mutta sehän on tulkinnanvaraista.
Kieltämättä Potter ylireagoi tuossa tilanteessa, mutta hänhän vain puolusti McGonagallin kunniaa. Ei hän siis tehnyt tuota sen vuoksi, että olisi esimerkiksi halunnut jännitystä elämäänsä (kuten James).
Toiset syyt ovat hyväksyttävämpiä kuin toiset. Sinun mielestäsi Jamesin vaikuttimet olivat aivan yhtä hyväksyttäviä kuin Snapen, joka vain reagoi vaistonvaraisella ja ymmärrettävällä tavalla joutuessaan hyökkäyksen kohteeksi. No, itse olen eri mieltä.

Ja mielestäni on kylläkin tosi lapsellista sanoa, että pahaan pitäisi vastata pahalla. Silloinhan oikeutta ei olisi enää olemassakaan. Olen tullut toimeen kiusaajien kanssa, koska ymmärrän heitä. Ihmiset ovat pohjimmiltaan hyviä, tai mikäli ei voi käyttää hyvä-käsitettä (koska sehän viittaisi että olisi olemassa olento josta voi käyttää käsitettä "paha") sanon että ihmisillä on syynsä.

Lapsellista? Minusta taas on melkoisen lapsellista väittää, että kaikki ihmiset ovat hyviä vain sillä perusteella, että heillä on syyt toiminnalleen. Totta helvetissä kaikilla on syynsä, mutta ei se vielä tee heitä hyviksi ihmisiksi. Mielestäni kyse on melko pitkälti siitä, millaiset syyt heillä on.
Hitto soikoon. Hyvät ihmiset -kategoriaan on melko helppoa päästä, jos siihen riittää tuo!

Toki on hieman ristiriitaista väittää, että kiusaajien toiminnassa ei edes oikeastaan ole mitään pahaa ja sen jälkeen sanoa, että pahaan ei saisi vastata pahalla. Mihin pahaan? Äsken kiusaajien toiminta oli sinun mielipiteesi mukaan ihan hyväksyttävää, nyt sanot sitä pahaksi. Hmm.
Muutenkaan en oikein ymmärrä: sinä tunnut ymmärtävän kiusaajia paremmin kuin heidän uhrejaan. Mielestäni tuo kertoo suurella todennäköisyydellä, mihin ryhmään itse kuulut enemmän.

"Hyvyyttä ei olisi olemassakaan", hmm. Onko tärkein asia maailmassa toimia ns. hyvin (mikäli siis hyvyys tarkoittaa väkivallattomuutta ja ystävällisyyttä)? Aina ja kaikissa tilanteissa? Silloinkin, kun se ei palvele tarkoitusta? Minä en hoe päässäni tuollaisia aivottomia tunnuslauseita ("toimi aina hyvin", "kohtele aina kaikkia hyvin") vaan valitsen sopivimman toimintavaihtoehdon tilanteesta riippuen. En halua aiheuttaa toisille ihmisille vahinkoa syyttä (eli olen siinä mielessä parempi ihminen kuin esim. James), mutta en toisaalta halua aiheuttaa sitä itsellenikään (eli on siinä mielessä inhimillisempi kuin esim. sinä). Myös omaa hyvinvointiaan on ajateltava, sillä eihän kukaan halua viettää elämäänsä kärsien.

Esittäisin sinulle kolme kysymystä:
Millä tavalla pahaan sitten mielestäsi on vastattava?
Miksi?
Mitä hyötyä siitä on kenellekään?

Sadistit ehkä, mutta he uskovat siihen kantaan ja sitä pitää kunnioittaa.

Ai, jokainen aate ansaitsee kunnioituksen vain sillä perusteella, että jotkut uskovat siihen.

Mutta minä olen pasifisti, joten ylipäätäänkin sodat ja väkivalta ovat minusta väärin.

Oletko muuten lukenut Waltarin Sinuhe egyptiläistä?

EDIT: Tuli muuten mieleeni, että moraalikäsityksesi vilisevät ristiriitoja. Sanot, että kiusaajien ja tappajien teot ovat aivan hyväksyttäviä ja oikein (sillä heillä on syynsä). Toisaalta vastustat väkivaltaa ja sotia (sillä olet pasifisti). Tuo on todella ristiriitaista.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2008, 15:30:08 kirjoittanut Kuupposen päivä »

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #54 : Elokuu 02, 2008, 19:23:14 »
Käytin "paha"-sanaa tässä tapauksessa, jotta ne, jotka käyttävät tätä sanaa, ymmärtäisivät paremmin.

Ja ymmärrän yhtä paljon niitä, jotka kiusaavat kuin että niitä, jotka uskovat olevansa oikeutettuja haukkumaan takaisin. Vaikka suoraan sanottuna minusta typerämpää kuin kiusata jotakuta on vastata samalla tavalla takaisin, koska uskoo, että on oikeutettu jatkamaan.

Millä tavalla pahaan on mielestäsi vastattava? Koska kukaan ei voi leimata toista ihmistä pahaksi, sanon, että asiasta voisi kenties KESKUSTELLA. Mikäli kyseessä on joku hengenlähtötilanne, voi tietysti puolustautua, tappaakin jos tilanne välttämättä vaatii, mutta hyökkääjä ei taatusti vain huvin vuoksi koettanut tappaa, joten pieni empatiakyky olisi tässä tapauksessa paikallaan. Tietysti tuossa tilanteessa sitä ei varmaankaan ajattele, mutta ainakin jälkeenpäin olisi hyvä muistaa, että ihmiset eivät ole mustavalkoisia. Aika absurdia minusta ajatella yhtäkkiä vain joku ilman humalatilaa tai syytä tai mielisairautta omaava henkilö hyökkäämään kimppuun. Mutta jossitteluhan yleensä on moraaliasioissa yleistä.

Miksi? Koska ei voi sanoa, mikä on hyvää ja mikä pahaa. Tietysti ihminen  ei voi olla mikään "paha", jos tällä on syynsä toimintaan. Olen kokenut esimerkiksi sen helvetin, että pelkään masennuksessa, että menen yöllä viiltämään omani tai läheisteni kurkut auki yöllä, koska sille ei voi mitään. Enkä nyt haluaisi kuulla mitään ahdasmielistä ota niskasta kiinni-kommenttia.

Mitä hyötyä? Siten voi estää riitoja ja turhia konflikteja. Mikäli niin ei käy, voi ainakin liikuttaa jotain ihmisten omassatunnossa, vaikkei se päälle näkyisikään.

Kidutuskirous on minusta paljon pahempi kuin avada kedavra. Kumpi on pahempi asia: nopea, kivuton kuolema vai sietämätön kipu?

Kyllä, aatetta pitää kunnioittaa, koska jokaisella on omat uskomuksensa.

Waltarin Sinuhe Egyptiläinen on mielestäni ainoa suomalainen kirjallisuuden mestariteos Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen ohella. Kyllä olen lukenut.

Oletko sinä lukenut Victor Hugon Kurjat?

Vastustan väkivaltaa ja sotia ja murhia, mutta en voi sanoa, että ne olisivat väärin.

// Minun näkökulmastani ne ovat väärin. Mutta en voi sanoa, että se olisi moraalinen totuus.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2008, 20:20:55 kirjoittanut castlevania »

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
« Vastaus #55 : Elokuu 02, 2008, 19:51:57 »
Vaikka suoraan sanottuna minusta typerämpää kuin kiusata jotakuta on vastata samalla tavalla takaisin, koska uskoo, että on oikeutettu jatkamaan.

Vai niin. Entäs se, joka uskoo olevansa oikeutettu aloittamaan? Ja millä perusteella uhri ei ole oikeutettu jatkamaan?

Mielestäni kukaan ei voi verrata puolustautumista ja hyökkäämistä toisiinsa. Koko tappelua ei olisikaan ilman hyökkääjää, kun taas puolustautuja yrittää vain selvitä tilanteesta mahdollisimman vähin kolhuin.

Millä tavalla pahaan on mielestäsi vastattava? Koska kukaan ei voi leimata toista ihmistä pahaksi, sanon, että asiasta voisi kenties KESKUSTELLA. Mikäli kyseessä on joku hengenlähtötilanne, voi tietysti puolustautua, tappaakin jos tilanne välttämättä vaatii, mutta hyökkääjä ei taatusti vain huvin vuoksi koettanut tappaa, joten pieni empatiakyky olisi tässä tapauksessa paikallaan.

Uskosi ihmisten hyvyyteen on liikuttavan vahva, mutta harvat kiusaajat/tappajat ovat halukkaita keskustelemaan.

Miksi? Koska ei voi sanoa, mikä on hyvää ja mikä pahaa.

No sittenhän on ihan sama, vastataanko pahaan hyvällä vai pahalla. Eiväthän nämä käsitteet edes merkitse mitään! Miksi Snapen olisi pitänyt koettaa tehdä oikein (so. keskustella Jamesin kanssa), jos mitään "oikeaa" ei edes ole olemassakaan?

Mitä hyötyä? Siten voi estää riitoja ja turhia konflikteja. Mikäli niin ei käy, voi ainakin liikuttaa jotain ihmisten omassatunnossa, vaikkei se päälle näkyisikään.

Kiusaajat eivät lopeta kiusaamistaan, vaikka uhri yrittäisi olla välittämättä. Turhia taisteluita voi estää ainoastaan päinvastaisella toimintatavalla.
Kiusaajilla harvoin on kovinkaan kummoista omaatuntoa.

Kidutuskirous on minusta paljon pahempi kuin avada kedavra. Kumpi on pahempi asia: nopea, kivuton kuolema vai sietämätön kipu?

Tavallaan olet oikeassa.

Waltarin Sinuhe Egyptiläinen on mielestäni ainoa suomalainen kirjallisuuden mestariteos Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen ohella. Kyllä olen lukenut.

Juu, olen samaa mieltä.
Kyseinen teos tuli mieleeni, kun siinähän oli tämä pasifisti-farao, eikä Egyptillä mennyt erityisen hyvin hänen hallinnassan. Käsittääkseni kirja perustui kaiken lisäksi tositapahtumiin.

EDIT: Ei, en ole lukenut tuota Victor Hugon kirjaa. Lupaan lukea, jos se valaisee näkökantaasi.

EDIT 2: Kysyn nyt vielä: sinun mielestäsi Jamesin "syy" siis todellakin oli täysin hyväksyttävä? Tarkoitan sitä, että hänellä omien sanojensa mukaan oli tylsää ja Snapen olemassaolo ärsytti häntä.

EDIT 3: Miksi vastustat sotia ja murhia, jos ne eivät ole väärin?

« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2008, 19:58:48 kirjoittanut Kuupposen päivä »

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #56 : Elokuu 02, 2008, 22:19:38 »
Lainaus käyttäjältä: Kuupposen päivä link=topic=7576.msg590422#msg590422
Kiusaajat eivät lopeta kiusaamistaan, vaikka uhri yrittäisi olla välittämättä. Turhia taisteluita voi estää ainoastaan päinvastaisella toimintatavalla.
Kiusaajilla harvoin on kovinkaan kummoista omaatuntoa.

Olen Kuupposen päivän kanssa lähes kaikesta samaa mieltä, tästä en. Jos osoittaa kykenevänsä puolustamaan itseään kiusaamistilanteissa ja olevansa tasaväkinen kiusaajan kanssa, on tämä itseä puolustava toimintapa tulosta tuottava. Mutta useimmiten kiusaaja jättää luonnollisesti kiusaajansa alakynteen (miksi roolit muuten olisivat niin päin? - kiusaaja / kiusattu), ja varsinkin avustajiensa kanssa kiusaaja voittaa 100-0. Tässä tapauksessa vastaan vänkkäämisestä tai itsensä puolustamisesta muuten ei välttämättä ole mitään hyötyä, usein siitä on oikeastaan haittaa. Asettaa itsensä vielä pahemmin uhriksi, kun lähtee taistelemaan sotaan, jonka varmasti häviää. Nuortenlehdissä sanotaan aina vinkiksi kiusaamistilanteisiin: "Koita olla välittämättä, anna sen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos." Tämä tapa on useimmiten hyödytön, sillä kukapa pystyisi olemaan välittämättä? Esittäminen ei auta mitään, sillä kokenut koulukiusaaja on harjaantunut tunnistamaan loukkaantumisen ja pahan mielen merkit kiusatussa. Se on kuitenkin se, mitä kiusaajat tavoittelevat ja millä perusteella he valitsevat uhrinsa (---> herkimmät, heikkoimmat, ne joita saa helpoiten loukattua/simputettua.) Ei Snapenkaan tarvinnut parkua kovaan ääneen "miksi te teette näin?!", kyllä James ja kumppanit näkivät hänen sisäisen reaktionsa muutenkin. Ja nauttivat siitä. Mitä siis yritän tässä sanoa on, että paras tapa vastata kiusaamiseen ei yleensä ole (minun mielestäni) vastahyökkäys tai "ei toi loukkaa yhtään, anna tulla vaan" -rooli, vaan asiaan puuttuminen ja itsensä harjoittaminen ja kouluttaminen sellaiseen asemaan, ettei joudu kiusaamisen kohteeksi. Että pystyy välttämään sellaiset tilanteet ennalta, omalla käyttäytymisellään.

Castlevanian kanssa olen lähes järjestään eri mieltä, mutta lopulta tässäkin on kyse mielipide-eroista. En vain ymmärrä sellaista ajattelutapaa, ettei hyvää ja pahaa välttämättä ole olemassakaan, mutta silti on pasifisti ja monia asioita vastaan ja omaa tiukat näkemykset esim. oman itsensä puolustamisesta. Tietysti objektiivinen totuus puuttuu näistä jutuista, mutta kyllä minä olen sitä mieltä, että vaikkapa tappaminen yksinkertaisesti on väärin, eikä pelkästään minun mielestäni, vaan se on väärin. Enkä edes nää tätä ehdottomuutena, heh :)

« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2008, 22:23:29 kirjoittanut Jukka »

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
« Vastaus #57 : Elokuu 03, 2008, 09:23:55 »

Olen Kuupposen päivän kanssa lähes kaikesta samaa mieltä, tästä en. Jos osoittaa kykenevänsä puolustamaan itseään kiusaamistilanteissa ja olevansa tasaväkinen kiusaajan kanssa, on tämä itseä puolustava toimintapa tulosta tuottava. Mutta useimmiten kiusaaja jättää luonnollisesti kiusaajansa alakynteen (miksi roolit muuten olisivat niin päin? - kiusaaja / kiusattu), ja varsinkin avustajiensa kanssa kiusaaja voittaa 100-0. Tässä tapauksessa vastaan vänkkäämisestä tai itsensä puolustamisesta muuten ei välttämättä ole mitään hyötyä, usein siitä on oikeastaan haittaa. Asettaa itsensä vielä pahemmin uhriksi, kun lähtee taistelemaan sotaan, jonka varmasti häviää. Nuortenlehdissä sanotaan aina vinkiksi kiusaamistilanteisiin: "Koita olla välittämättä, anna sen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos." Tämä tapa on useimmiten hyödytön, sillä kukapa pystyisi olemaan välittämättä? Esittäminen ei auta mitään, sillä kokenut koulukiusaaja on harjaantunut tunnistamaan loukkaantumisen ja pahan mielen merkit kiusatussa. Se on kuitenkin se, mitä kiusaajat tavoittelevat ja millä perusteella he valitsevat uhrinsa (---> herkimmät, heikkoimmat, ne joita saa helpoiten loukattua/simputettua.) Ei Snapenkaan tarvinnut parkua kovaan ääneen "miksi te teette näin?!", kyllä James ja kumppanit näkivät hänen sisäisen reaktionsa muutenkin. Ja nauttivat siitä. Mitä siis yritän tässä sanoa on, että paras tapa vastata kiusaamiseen ei yleensä ole (minun mielestäni) vastahyökkäys tai "ei toi loukkaa yhtään, anna tulla vaan" -rooli, vaan asiaan puuttuminen ja itsensä harjoittaminen ja kouluttaminen sellaiseen asemaan, ettei joudu kiusaamisen kohteeksi. Että pystyy välttämään sellaiset tilanteet ennalta, omalla käyttäytymisellään.

Toki tuossakin on perää, mutta millä tavalla sitä sitten pitäisi ennaltaehkäistä? Jotain saatetaan kiusata vaikkapa lihavuuden takia, jolloin on melko vaikeaa yrittää kouluttaa itseään sellaiseen asemaan, ettei enää joutuisi kiusatuksi. Laihduttaminen tuskin on paras vaihtoehto, sillä kyllähän kiusaajat löytävät halutessaan muutakin nälvimisen aihetta ja toisaalta kaikki eivät lukuisista yrityksistään huolimatta onnistu laihduttamaan.
Ja kun Snapestahan tässä puhuttiin, niin millä tavalla hän olisi voinut välttää tilanteen? Hänhän vain istui kaikessa rauhassa kirjaa lukien eikä todellakaan tehnyt mitään provosoivaa.
Totuus on tämä: koulukiusaamisen voi välttää ennalta vain sillä tavalla, että jättää menemättä kouluun (kuten monet tekevätkin). Onko sekään nyt sitten niin hyvä juttu?

Kieltämättä vastarinnassa on huonot puolensa. En kuitenkaan tähän hätään keksi parempaakaan vaihtoehtoa.
Paras mahdollinen lopputulos on tietenkin se mainitsemasi tasaväkisyyden todistus, joka saattaa joskus jopa onnistuakin. Joka tapauksessa puolustautuminen vähentää itseen kohdistuvia iskuja miltei varmasti, ainakin suuremmalla todennäköisyydellä kuin maassa makaaminen ja lyöntien nöyrä vastaanottaminen. Esim. Snapelle olisi saattanut käydä todella pahasti, ellei hän olisi vastannut kirouksiin samalla mitalla. Jos hän olisi vain istunut paikallaan, James olisi todennäköisesti ärsyyntynyt reaktion puutteesta ja ottanut käyttöönsä entistä pahemman loitsun. Hän vaikutti sen verran moraalittomalta kaverilta, että olisi saattanut tehdä mitä tahansa.
Sen sijaan sanallisessa tilanteessa uhrillakin voi olla jonkinasteiset puolustautumisen mahdollisuudet, mikäli hän on hyvä suustaan. Ainakin kosto saattaa helpottaa hänen tuskaansa, jos ei muuta. Kömpelö "haiska paska" sen sijaan vain naurattaa kiusaajia, joten sen voi hyvin jättää väliin.

Kiusaamisen paskamaisuus piileekin juuri siinä, ettei tehokasta selviytymiskeinoa kertakaikkiaan ole olemassa.

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #58 : Elokuu 03, 2008, 17:10:11 »
Lainaus
Mielestäni mikään kirjoissa esitetyistä seikoista ei viittaa siihen, että Snape olisi itse ollut nuorena kiusaaja. Turha väittää tuollaista, jos ei ole mitään todisteita! Mikset samantien esitä sellaista väitettä, että esim. Umbridge on varmastikin kouluaikoinaan kiusannut heikompiaan? Voi olla, mutta mistäs sen tietää...

Kyllä kirjoissa itse asiassa tuli ilmi, että Severus olisi itsekin kiusannut; esim. Deathly Hallowsissa Lily oli vihainen Severukselle, koska tämä oli tehnyt jotain ilkeää Lilyn ystävälle, ja Sev selitti vain, että se oli pilaa tms. Lily ei oikein ollut vakuuttunut Sevin selittelyihin. Ja muutenkin Severuksen keksimät taiat vanhassa potions-kirjassa, esim. varpaankynsiloitsu ja kielensitomisloitsu, vaikuttivat aika vahvasti tuollaisiin ilkeisiin "piloihin", eli siis kiusaamiseen.

En missään tapauksessa puolustele Severuksen tekoja, vaikka hän oli itsekin kiusattu, mutta ymmärrän, miksi hän luultavasti teki niin. Ehkä Sev sorrettuna ja epätoivottuna henkilönä haki jonkinlaista hyväksyntää tulevilta kuolonsyöjäkavereiltaan keksimällä ja käyttämällä tuollaisia loitsuja muihin. Harmillisinta (ja ristiriitaista) on, että Severuksella oli jo valmiiksi Lilyn ystävyys ja tuki, mutta joka ei nähtävästi riittänyt ja jonka hän sivuutti ja samalla pilasi arvokkaan ystävyyden.

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
« Vastaus #59 : Elokuu 03, 2008, 18:50:58 »
Kyllä kirjoissa itse asiassa tuli ilmi, että Severus olisi itsekin kiusannut; esim. Deathly Hallowsissa Lily oli vihainen Severukselle, koska tämä oli tehnyt jotain ilkeää Lilyn ystävälle, ja Sev selitti vain, että se oli pilaa tms. Lily ei oikein ollut vakuuttunut Sevin selittelyihin. Ja muutenkin Severuksen keksimät taiat vanhassa potions-kirjassa, esim. varpaankynsiloitsu ja kielensitomisloitsu, vaikuttivat aika vahvasti tuollaisiin ilkeisiin "piloihin", eli siis kiusaamiseen.

Mielestäni Prince`s Tale -luvussa oli kyse jostakin, mitä Sevin Mulciber-niminen kaveri oli tehnyt (enkä tiedä, oliko kohde edes mikään Lilyn ystävä). Snape itse ei millään muotoa ollut syypää - hän ei tehnyt juuri muuta kuin puolusteli kaveriaan sanomalla tämän tekosta pilaksi.
Snapen taioista on vaikea sanoa mitään varmaa. Hänhän saattoi vaikka kehitellä niitä voidakseen puolustautua Jamesia vastaan paremmin. Tai ehkä hän teki niitä vain huvikseen, taitojaan testatakseen.

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #60 : Elokuu 03, 2008, 19:19:20 »
Lainaus käyttäjältä: Kuupposen päivä link=topic=7576.msg590481#msg590481
Toki tuossakin on perää, mutta millä tavalla sitä sitten pitäisi ennaltaehkäistä? Jotain saatetaan kiusata vaikkapa lihavuuden takia, jolloin on melko vaikeaa yrittää kouluttaa itseään sellaiseen asemaan, ettei enää joutuisi kiusatuksi. Laihduttaminen tuskin on paras vaihtoehto, sillä kyllähän kiusaajat löytävät halutessaan muutakin nälvimisen aihetta ja toisaalta kaikki eivät lukuisista yrityksistään huolimatta onnistu laihduttamaan.

Ennaltaehkäisyä on se, että tutkii itsessään niitä puolia, joihin kiusaajat tarttuvat. Sisäisiä puolia, käyttäytymistä. Tällä en tarkoita tietystikään sitä, että vika olisi kiusatussa, mutta ihmisen on hyvä oppia tuntemaan itsensä eri tilanteissa ja tunnistamaan niitä tekijöitä, miksi saattaa esim. toistuvasti joutua kiusatun asemaan. Ala-asteella kiusaamiseen kohteeksi joutuneet asettuvat usein luonnostaan yläasteellakin samaan tilanteeseen. Ihmisiä, jotka ovat avoimia kuin kukka usein kiusataan. Herkät ihmiset päätyvät nälvinnän kohteeksi. Matalan profiilin pitäminen uusissa paikoissa on aina kannatettavaa. Tätä tarkoitan "ennaltaehkäisyllä." Aina se ei toimi, totta, mutta herkkä ihminen ei pärjää simputtajille tappelemalla vastaan, koska simputtajalla on yleensä paitsi a.) parempi asema luokassa myös b.) sosiaalinen ylivoima kiusattua vastaan. Siinä ei auta vaikka olisi kuinka pätevä verbaalisesti, kaikki käännetään sinua vastaan.

En ole täysin vakuuttunut siitä, onko kiusaamisen todellinen syy koskaan lyhytkasvuisuus, lihavuus tai muu vastaava syy. Näistä on helppo naljailla ikävästi, mutta herkkyys taitaa olla se oikea peruste, millä kiusattu valitaan lyhyiden tai lihavienkin joukosta. Ulkonäköominaisuus antaa kiusaamiseen lisää helppoja aseita, kun voi haukkua toista "läskiksi" tai "kääpiöksi". Ja olet kyllä siinä oikeassa, että ei ulkonäölleen usein voi tehdä mitään, eikä tarvitsekaan tehdä! Silti kaikki lyhyet ja lihavat eivät automaattisesti ole kiusattuja, vaan ratkaiseva on henkinen/käytökseen liittyvä ominaisuus.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2008, 19:24:41 kirjoittanut Jukka »

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
« Vastaus #61 : Elokuu 04, 2008, 18:04:25 »
En ole täysin vakuuttunut siitä, onko kiusaamisen todellinen syy koskaan lyhytkasvuisuus, lihavuus tai muu vastaava syy. Näistä on helppo naljailla ikävästi, mutta herkkyys taitaa olla se oikea peruste, millä kiusattu valitaan lyhyiden tai lihavienkin joukosta. Ulkonäköominaisuus antaa kiusaamiseen lisää helppoja aseita, kun voi haukkua toista "läskiksi" tai "kääpiöksi". Ja olet kyllä siinä oikeassa, että ei ulkonäölleen usein voi tehdä mitään, eikä tarvitsekaan tehdä! Silti kaikki lyhyet ja lihavat eivät automaattisesti ole kiusattuja, vaan ratkaiseva on henkinen/käytökseen liittyvä ominaisuus.

Tottahan tuokin on. Toisaalta omien kokemuksieni mukaan kiusaamisen syy ei aina ole tuo mainitsemasi herkkyys. Olen nähnyt myös itsevarmoilta vaikuttavien ihmisten joutuvan yläasteella kiusatuiksi esim. juuri lihavuuden tai jonkin vastaavan seikan tiimoilta. Yleisistä normeista poikkeavat joutuvat helposti kiusatuiksi, vaikka olisivatkin herkkyystasoltaan suhteellisen normaaleja. Näin oli varsinkin sillä hevonpaskasta muovaillulla yläasteella, jota minä kävin.
Mielestäni Snapenkin kohdalla oli kyse lähinnä hänen ns. outoudestaan, ei niinkään herkkyydestä tai avoimuudesta. Toki hän myös suuttui aika helposti, eikä sekään ainakaan auttanut asiaa.

Silloinkin kun kyse on herkkyydestä (kuten varmasti usein on), itseään ei kovin helposti voi muuttaa vähemmän herkäksi. Toki sitä voi yrittää - saattaahan se joissain tapauksissa onnistuakin.

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #62 : Elokuu 06, 2008, 15:43:00 »

Mielestäni Prince`s Tale -luvussa oli kyse jostakin, mitä Sevin Mulciber-niminen kaveri oli tehnyt (enkä tiedä, oliko kohde edes mikään Lilyn ystävä). Snape itse ei millään muotoa ollut syypää - hän ei tehnyt juuri muuta kuin puolusteli kaveriaan sanomalla tämän tekosta pilaksi.
Snapen taioista on vaikea sanoa mitään varmaa. Hänhän saattoi vaikka kehitellä niitä voidakseen puolustautua Jamesia vastaan paremmin. Tai ehkä hän teki niitä vain huvikseen, taitojaan testatakseen.

Ai niinkö se olikin... anteeksi, en vain muistanut kyseistä kohtaa täysin oikein. Mutta jossain alitajunnassa minulla on muisto, että Seviäkin olisi jossain kirjassa syytetty kiusaajaksi... oh, well. Ei kukaan ole täydellinen.

Poissa Loi

• Vihdoin Voldemortin voittanut
  • Sanomaton
  • *
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #63 : Elokuu 06, 2008, 23:48:16 »
Lainaus
Ennemminkin kannatan sitä, että kaikki saavat ansionsa mukaan: ilkeät ihmiset ilkeää kohtelua, normaalit normaalia ja mukavat mukavaa. Sehän on suorastaan luonnollista ja loogista.

Tuossa ajattelussa on minusta se virhe, että unohdetaan, että sillä ilkeällä käyttäytymisellä on yleensä myös jokin alkupiste, joka on riippumaton siitä, onko ihminen siihen mennessä ollut normaali, mukava tai ilkeä. Tai siis tuo toimisi vain, jos ihmiset olisivat jo syntyjään sitä mitä ovat ja aina saisivat sen, minkä ansaitsevat. Siltikin se tuntuisi minusta jotenkin kovin väärältä. Minusta ilkeän kohtelu ilkeästi ei ole loogista mukavalle tai edes välttämättä normaalille ihmiselle. Kyllä minä ainakin vältän vastaamasta mielestäni tylyille ihmisille tylysti, koska oman ideologiani mukaan se ei ainakaan vähennä sen toisen ihmisen tylyyttä ja uskon, että ilkeyden taustalla on aina jotain muuta kuin vain halua olla ilkeä. Mielestäni olettamus on toiminut todella hyvin. Kun pääsee tutustumaan aluksi ilkeinä pitämiinsä ihmisiin, tajuaa että ihmisissä on monia puolia ja yleensä on asioita, jotka laukaisevat ilkeän käytöksen. Ilkeys ei ole hyväksyttävää, mutta silti on hyvä oman mielenterveydenkin kannalta ymmärtää, että useimmiten se ei liity pelkästään yhteen asiaan enkä näe, että silmä silmästä on välttämättä kovin järkevää. Toisaalta jos suuttuu saamastaan epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, se on ymmärrettävää. Joskus on oman itsetunnon kannalta hyvä puhua suunsa puhtaaksi, vaikka kuinka jälkeenpäin ymmärtäisi toista.

En puolusta Jamesin enkä Severuksen ilkeyksiä, mutta itse asiassa kummallakin oli syynsä, vaikka pidänkin Jamesin tekoa Severuksen tekoa pahempana juuri siksi, että hänellä kuitenkin tuntui olevan sekä fyysinen että psyykkinen ylivoima. Alun perin James ja Sirius nauroivat Severukselle pelkkää ilkeyttään, mutta ehkä eivät, koska James kuten Severus oli ylpeä tulevasta tuvastaan. Jamesin näkökulmasta Severus siis loukkasi häntä (ja hänen isäänsä, josta hän selvästi oli ylpeä). Myöhemmin tuohon juttuun sotkeutui vielä Jamesin tunteet Lilyä kohtaan ja epäilen, että James oli kateellinen Severukselle Lilystä, heidän ystävyydestään siis. Jos kerran Severus istui rohkelikkotuvan edessä odottamassa Lilyä ja uhkasi olla siinä koko yön, heidän ystävyytensä tuskin oli mikään salaisuus. Jamesilla siis oli kuin olikin syvempi motiivi teoilleen kuin se, että hän huvikseen kiusasi Severusta. Vaikka James esiintyykin itsevarmana, hänelläkin on omat epävarmuutensa.

Muoks: Puhuin tuossa noista kouluaikaisista teoista. Mitä taas tulee Severuksen harrastamaan opettajan oppilaisiin kohdistamaan kiusaamiseen, en hyväksy sitä ollenkaan, mutta ymmärrän miksi se tapahtuu. Severus siirtää kokemuksiaan eteenpäin. Joku täällä sanoikin jo, että Severus saattaa nähdä Nevillessä itsensä ja se ärsyttää häntä suunnattomasti. Selvästi Severus on kokenut itsensä kouluaikoina heikoksi (ja luultavasti kokee yhä itsensä heikoksi), koska hän ei vieläkään kestä sitä, että joku kutsuu häntä heikoksi. Siitä vaan näkee, kuinka vahvat jäljet menneisyys ja henkinen (ja fyysinen) väkivalta jättävät, mutta se ei silti anna hänelle oikeutta siirtää sitä eteenpäin ja laittaa toisia kärsimään. Minun selitykseni tuolle on se, että kun Severus menetti Lilyn, hänen toivonsa meni. Jos hän olisi saanut yhtä lojaaleja ja hänet omana itsenään hyväksyviä ystäviä kuin Remus sai kelmeistä, hänkin ehkä olisi uskonut vähän toisenlaisiin asioihin, mutta Severuksen oli vaikeaa saada ystäviä, koska hän oli outo.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2008, 00:09:48 kirjoittanut Lizlego »
Toisin sanoen Vuoden Voldemort 2009 - kiitos äänensä antaneille. :)

Tapiirirakkautta

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #64 : Elokuu 07, 2008, 11:28:09 »
Jamesilla siis oli kuin olikin syvempi motiivi teoilleen kuin se, että hän huvikseen kiusasi Severusta. Vaikka James esiintyykin itsevarmana, hänelläkin on omat epävarmuutensa.

Mainitsemasi motiivit ovat mahdollisia ja todennäköisiä, mutta eivätpä nekään ole oikeutettu syy kiusaamiseen. Pienimässäkään määrin. Puheenvuorostasi koskien silmä silmästä -ajattelutavan vääränlaisuutta olen samaa mieltä. :)

mutta Severuksen oli vaikeaa saada ystäviä, koska hän oli outo.

Niin, Severus oli erilainen. Mutta se, että hän oli epäsuosittu ja huonossa maineessa, oli paljolti Kelmien ja muiden kiusaajien syytä. Usein kun tutustuu syrjittyihin/kiusattuihin/outona pidettyihin, voi hämmästyä kun huomaa, että nehän ovat ihan tavallisia ihmisiä, eivät mitään "friikkejä". Koulumaailma, varsinkin yläaste (mitä Tylypahka käytännössä vastaa) on hyvin julma, koska siinä iässä kaikki ovat niin epävarmoja itsestään. Ihmiset yrittävät tuntea itsensä itsevarmemmiksi eristämällä jonkun porukasta, syrjimällä ja alistamalla häntä. Kalkarokselle tehtiin niin, ja hänen ainoat kaverinsa olivat luihuisjengiläiset, tulevat kuolonsyöjät. En ole koskaan kokenut koululais-Lilya kovin empaattisena hahmona, kun tuntuu ettei hän missään vaiheessa ymmärtänyt Snapen hengaamista niissä porukoissa. Kalkaros haki turvaa pimeyden voimista, kun hän ei sitä mistään muualta saanut - ei kotoa, ei muusta koulusta. Sen toki tajuan, miksi Lily halveksi pimeyden voimia ja Kalkaroksen luihuiskavereita, ja sekin on ymmärrettävää, että Lily laittoi lopulta välit poikki Kalkaroksen kanssa, kun Kalkaros ei osoittanut kiinnostusta lopettaa veljeilyään koulonsyöjien kanssa. Rowlingia lainaillen, "se oli Kalkaroksen tragedia." Eikös Rowling ole sanonut, että Lilylla olisi saattanut kehittyä Kalkarosta kohtaan romanttisiakin tuntemuksia, jos Sev ei olisi ollut niin hulluna pimeyden voimiin?

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
« Vastaus #65 : Elokuu 07, 2008, 16:33:40 »
Tuossa ajattelussa on minusta se virhe, että unohdetaan, että sillä ilkeällä käyttäytymisellä on yleensä myös jokin alkupiste, joka on riippumaton siitä, onko ihminen siihen mennessä ollut normaali, mukava tai ilkeä. Tai siis tuo toimisi vain, jos ihmiset olisivat jo syntyjään sitä mitä ovat ja aina saisivat sen, minkä ansaitsevat. Siltikin se tuntuisi minusta jotenkin kovin väärältä. Minusta ilkeän kohtelu ilkeästi ei ole loogista mukavalle tai edes välttämättä normaalille ihmiselle. Kyllä minä ainakin vältän vastaamasta mielestäni tylyille ihmisille tylysti, koska oman ideologiani mukaan se ei ainakaan vähennä sen toisen ihmisen tylyyttä ja uskon, että ilkeyden taustalla on aina jotain muuta kuin vain halua olla ilkeä. Mielestäni olettamus on toiminut todella hyvin. Kun pääsee tutustumaan aluksi ilkeinä pitämiinsä ihmisiin, tajuaa että ihmisissä on monia puolia ja yleensä on asioita, jotka laukaisevat ilkeän käytöksen. Ilkeys ei ole hyväksyttävää, mutta silti on hyvä oman mielenterveydenkin kannalta ymmärtää, että useimmiten se ei liity pelkästään yhteen asiaan enkä näe, että silmä silmästä on välttämättä kovin järkevää..

Mielestäni kiusaamisella ei aina ole sen kummempaa syytä kuin halu hauskanpitoon sekä inho kiusattua kohtaan. Sellaista on vaikea hyväksyä. Ei siihen liity vaikeita lapsuuksia tai mitään muutakaan "lieventäviä asianhaaroja".

Tokikaan en voi tietää ihmisten todellisia vaikuttimia, voin tutkailla heitä vain ulkopuolelta ja saatan erehtyä useinkin. Sille ei voi mitään. Eiväthän heidän toimintansa ymmärrettävät syyt (jos niitä nyt on olemassa) ole pääteltävissä samalla tavalla kuin kirjahahmojen kohdalla, joten en viitsisi hyväksyä kenenkään tekoja pelkkien arvailujen pohjalta. En siis ajattele, että "tuolla on varmasti jokin hyvä syy tylylle käytökselleen, minun pitää ymmärtää häntä". Entäs jos sitä syytä ei olekaan?
Jos sen sijaan näen syyn, voin kenties ymmärtää kyseistä ihmistä hiukan paremmin mutten silti pitää hänestä. Tosielämässä nähkääs tulkitsen ihmisiä lähinnä omasta suppeasta näkökulmastani enkä oikein kykene pitämään itseäni kohtaan ilkeistä ihmisistä (lievä töykeys on eri asia kuin oikea ilkeys). Minun mielestäni se on ihan ymmärrettävää, mutta ehkä sitten tosiaankaan en ole mukava tai edes normaali. :)

Esimerkiksi aikuis-Snapen toimintaa ymmärrän varsin hyvin (hän onkin lempihahmoni), mutta välttämättä en voisi pitää Sevistä tai edes olla inhoamatta häntä, jos hän olisi oikea ihminen ja kohtelisi minua tai tuttujani samalla tavalla kuin vaikkapa Nevilleä. Toisaalta Snape on kyllä saanut niin paljon paskaa niskaansa, että häntä kohtaan on suorastaan vaikea olla tuntematta sympatioita. Lisäksi hän sai myös paljon hyvää aikaan elämänsä aikana. Enpä siis oikein tiedä, miten häneen suhtautuisin.
Oikeassa elämässä en vain ole törmännyt esim. yhteenkään koulukiusaajaan, jota itseään on (minun tietojeni mukaan, aina voin erehtyä) kiusattu oman kouluransa aiemmissa vaiheissa. He ovat useimmiten olleet aivan normaaleja, tyytyväiseltä vaikuttavia nuoria, joiden käytös useimpia ihmisiä kohtaan onkin ollut melko tavallista - kiusaamisen uhrit ovat tietenkin muodostaneet poikkeuksen. Kiusaajien mielestä on siis ollut kivaa pilkata "outoja" tyyppejä, mutta minun nähdäkseni sen suurempia syitä ei ole ollut (siis useimmiten).
Jos joskus törmäisin koulukiusaajaan, joka itse on ennen ollut uhri, kykenisinkö antamaan hänen toimintansa anteeksi siltä pohjalta? Oman pahan olon purkaminen viattomiin ihmisiin ei ole oikein, joten kiusaajia kohtaan on vähän vaikea tuntea sääliä... 

Toki on kaunista ajatella, ettei kukaan ihminen toimi ilkeästi ilman kunnon syytä! Omat kokemukseni eivät vain tue tuota ajattelutapaa. Lisäksi tuo "käyttäydy tylyille ihmisille ystävällisesti, niin hänkään ei enää ole tyly" -tekniikka ei toimi, jos kyseessä on erityisen epämiellyttävä ihminen.

Toisaalta jos suuttuu saamastaan epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, se on ymmärrettävää. Joskus on oman itsetunnon kannalta hyvä puhua suunsa puhtaaksi, vaikka kuinka jälkeenpäin ymmärtäisi toista

Niinpä. Tästä olen erittäin samaa mieltä. Välillä on kertakaikkiaan ajateltava myös itseään ja omaa hyvinvointiaan.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
« Vastaus #66 : Syyskuu 09, 2008, 16:06:28 »
Minulle tuli tässä mieleen, että mitä muuten luulette, onko Severus koskaan tappanut, kiduttanut tai komennuttanut ketään? (Dumbledorea ei lasketa, koska hän itse pyysi Severusta tappamaan hänet.) Ajattelin vain, että kun kuuluihan hän kuitenkin jonkin aikaa kuolonsyöjiin ensimmäisen sodan aikana, mutta missään ei oikein ole sanottu, mitä ja millaisia rikoksia hän teki (lukuunottamatta sitä, että hän kertoi Punurmion lausuman ennustuksen Voldemortille).
Terve kaikille!

Poissa Da Kin

• Overdrive
  • Vuotislainen
  • Guns N' Fuckin' Roses!
« Vastaus #67 : Syyskuu 09, 2008, 17:34:43 »
Minulle tuli tässä mieleen, että mitä muuten luulette, onko Severus koskaan tappanut, kiduttanut tai komennuttanut ketään? (Dumbledorea ei lasketa, koska hän itse pyysi Severusta tappamaan hänet.) Ajattelin vain, että kun kuuluihan hän kuitenkin jonkin aikaa kuolonsyöjiin ensimmäisen sodan aikana, mutta missään ei oikein ole sanottu, mitä ja millaisia rikoksia hän teki (lukuunottamatta sitä, että hän kertoi Punurmion lausuman ennustuksen Voldemortille).

Olettaisin että on, sillä hänhän oli ihan kunnon "iso paha kuolonsyöjä" ennen kuin hän tapatti tietämättään Potterit. Siriushan sanoi jotain siihen suuntaan että Kalkaros ja Lestrangen aviopari( oletettavasti Bellatrix ja Rodolfus) pyörivät koulussa yhdessä. Ja Severus oli myös Voldemortin luotetuinpia palvelijoita joka viittaa siihen että hän on saanut Kuolosyöjien keskuudesa jotain aikaan.

Näin minä sanoisin, ja sekin vähän riippuu siitä kuinka paljon kenelläkin on Severusta kohtaan sympatioita. Minulla niitä ei varsinaisesti ole, ja hän on yksi inhokeistani kirjasarjassa, vaikka onkin hienosti tehty hahmo. Sama juttu minulla on Pimennon kohdalla paitsi että Pimento ei saanut kuitenkaan ikinä mitään hyvää (paitsi ehkä omasta mielestään) aikaan.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #68 : Syyskuu 09, 2008, 17:59:26 »
Toisaalta voisi ajatella, että jos Kalkaros olisi aivan kamalasti rellestänyt, niin ei hän vakoojaksi vaihtamisesta huolimatta olisi onnistunut pysyttelemään Azkabanin ulkopuolella. Mä myös vähän mietin, että ehkä Kalkaros oli sen verran nuori, ettei Voldemort uskonut hänelle kovinkaan merkittäviä tehtäviä, mutta kuten Da Kin sanoi, Kalkaros oli kuitenkin Volden luotetuimpia palvelijoita eikä tuollainen asema nyt ihan tyhjästä synny. Mun on kuitenkin helpompi ajatella Kalkaroksen hankkineen kannuksensa strategina tai taikaliemien parissa tms. kuin kentällä riehumassa. Siisti sisätyö sopii jotenkin paremmin Kalkaroksen tyyliin.

Kalkaros varmaan kuitenkin kykeni heittämään tarvittaessa anteeksiantamattomia, lievemmistä kirouksista nyt puhumattakaan. Eikä kaksintaistelutkaan ole hänelle mitenkään vieraita.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #69 : Syyskuu 10, 2008, 14:08:42 »

Se olisi hauska tietää... minun on vähän vaikea kuvitella Seviä kauheaksi teurastajaksi tai kiduttajaksi. Ehkä hän hyödynsi muita taitojaan? Teki joitakin hyödyllisiä liemiä tai keksi loitsuja? Kuka tietää. Tai sitten hän toimi tietojen kerääjänä tai vastaavana. Mutta kyllä hän varmaan tarvittaessa on käyttänyt anteeksiantamattomiakin kirouksia, ainakin komennus-kirousta - luulisin.

Poissa loorry

• Vuotislainen
« Vastaus #70 : Marraskuu 23, 2008, 16:50:09 »
Sillon, kun luin tuon kohdan ensimmäistä kertaa en oikeastaan säälinyt karkalosta. Enemmänkin vaan se oli semmonen "järkytys", että minkälainen James oli ollu. Tietenki sitten Seitsemännen kirjan jälkeen Kalkaros on ruvennut saamaan multa enemmän sympatiaa. Ei se kyseinen kohta mua koskaan oo huvittanut ainakaan.

Suklis

• Ankeuttaja
« Vastaus #71 : Marraskuu 24, 2008, 22:37:49 »
Minua ei haitannut vaikka Kalkarosta pilkattiin en siedä häntä, kyllä se vähän käy sääliksi, mutta ei se silleen muuten. Oli kauheaa kuulla minkälainen James oli, siitä lähtien en enään pitänyt hänestä. Jos James ei olisi kiusannut Kalkarosta, niin Kalkaros ei ehkä olisi vihannut niin paljon Harrya ja tarina saattaisi muuttua vähäsen.

Poissa Matu

• Vuotislainen
  • Lemons, please.
« Vastaus #72 : Joulukuu 24, 2008, 00:10:59 »
Se on kyllä ymmärrettävää, että Severus kosti Harrylle sen että James oli kiusannut häntä. Mutta eikö juomamestarillemme missään vaiheessa tullut mileen se ettei Harry olisikaan Jamesin kaltainen tai ettei Harry ollut millään lailla vastuussa isänsä tekosista? En tiedä valkeniko asia Severukselle koskaan, ehkä valkeni, mutta oletettavasti hän ei vain osannut suhtautua Harryyn Harryna vaan hän ajatteli Harryn aina Jamesina. Mutta, Kalkkiksen toiminta oli hyvin lapsellista.
All work and no play make Jack a dull boy

Nelet

• Ankeuttaja
« Vastaus #73 : Joulukuu 27, 2008, 22:53:48 »
Itse en ole ikinä ollut mikään James-fani eikä tuo kalkaroksen nöyryytys kohtaus yhtään auttanut asiaa. Omasta mielestäni oli tavattoman väärin että Kalkaroksen kimppuun käytiin  lähes aina (ainakin kirjojen perusteella) joukolla. Juuri samaa meininkiä kuin koulussa. En usko Kalkaroksenkaan olevan täysin viaton, mutta kelmien kohtelu on varmasti aiheuttanut Kalkarokselle paljon katkeruutta. Ja tahtomattanikin asetun tässä asiassa Kalkaroksen puolelle.

Sori lyhyt viesti, tuli kiire....

Poissa Kathleen

• Omituinen höpöttäjä
  • Vuotislainen
  • ALITUINEN VALPPAUS!!!
    • Ystäväkirjani :D
« Vastaus #74 : Lokakuu 14, 2009, 12:43:58 »
Kun luin kohdan, en nauranut tippaakaan.
Tiedän miltä tuntuu olla kiusattu, miten häpäisevää ja nöyryyttävää se on. Pystyin kuvittelemaan itseni helposti Severuksen asemaan, ja nykyään ymmärränkin myös sen miksi hän liittyi pimeyden voimiin: Hän halusi valtaa, hän halusi olla voimakas, halusi kostaa kaikille. Ja samalla hän toivoi kovasti, että Lily huomaisi hänet kun hän olisi voimakas ja vahva.

Siinä kohdassa minä vihasin Jamesia ja hänen joukkooan: Jopa Lupinia, joka olisi voinut estää kaiken, oli vain hiljainen sivustakatsoja...
Vieläkin vihaan Jamesia pikkuriikkisen, sen takia en kai säälinyt paljoa Siriusta hänen kuollessaan. Lähinnä säälin Harrya, joka rakasti Siriusta niin kovin paljon.

Minusta oli hienoa, että myöhemmin Harry kunnioitti Severuksen muistoa.
Ja arvostin Harrya suuresti hänen nähdessään muiston, ja hän tajusi sen, miten kaamealla tavalla James kohteli Severusta, eikä edes yrittänyt puolustaa isäänsä-isäänsä jota hän oli pitänyt suuressa arvossa.
-What are you doing, my darling? -Nothing. I'm just smashing potatos. Ei oo järkee päässä, enkä kyllä järjestä välitäkkään.
Isabella -> Kathleen

Sorrry

• Ankeuttaja
« Vastaus #75 : Marraskuu 25, 2009, 18:13:16 »
Mielestäni Kalkaros jotenkin halusi selittää seiskan lopussa, saada Harry ymmärtämään, miksi hän vihasi harryn isää niin mielettömästi ja samalla myös Harrya.
Olen aivan samaa mieltä. Mielestäni Severus yritti selittää ilkeytensä viimehetkillään.
Severus on ollut lempihahmoni ensimmäisestä Potterista lähtien, ja säälin häntä suunnattomasti kun James ja Sirius kiusasivat häntä. Mielestäni Sirius ja James olivat julmia. Ja kun luin kohdan missä Severus kuoli, ja kun Potter katsoi hänen muistonsa, itkin oikeasti.. :) Minusta erittäin hieno hahmo kuoli, ja se oli erittäin surullista.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #76 : Joulukuu 18, 2009, 12:56:29 »
Kyynel jos toinenkin on Pottereita lukiessa Severuksen vuoksi kirjan sivuille vierähtänyt, etenkin Prinssin tarinaa lukiessa. Minä todella säälin häntä, karmivaa mitä koulu- ja muu kiusaaminen voi ihmiselle tehdä. James ja Sirius olivat hänelle aivan hirveitä (älkääkä nyt Kelmifanit heti väittäkö vastaan, kuunnelkaa ensin), kuvitelkaa nyt.
Teille naljaillaan koko kouluaika, kyllähän sellainen syö itsetuntoa. Eräänä päivänä suunne pestään saippualla ja kampitetaan taioin ettekä voi tehdä mitään, ja roikotetaan nilkoista ilmassa ja uhataan vetää housut jalasta, joskus teidät yritetään jopa tappaa (ihmissusi-tragedia) Ja tuoko on hauskaa?
Kaiken lisäksi toinen kiusaajista on ihastunut samaan henkilöön kuin sinä, ja saat katsoa kun kiusaajasi paremman ilmaisun puutteessa varastaa hänet nenäsi edestä. Kiusaaminen on pahimpia asioita maailmassa.

Severus luonnollisesti ei halunnut että tuollaista tapahtuu enää, ja meni muiden mukana kuolonsyöjäksi. Se olikin virhe, ja niin sitten eräänä päivänä eräästä syystä ennustus siirtyi Pimeän Lordille, ja Severus siirtyi takaisin oikealle puolelle tekonsa seurauksista johtuen henki kurkussa.
Mutta kuin kohtalon ivaa, Lily kuoli kuitenkin. Severus uhrasi koko loppuelämänsä Harryn ja näin ollen myös Lilyn vuoksi.
Eli toisin sanottuna, tummanpuhuvan kuoren takana sykkii kultainen sydän. :') Osasihan hän olla ilkeä oppilaille, mutta se nyt oli samaa kuin koko hänen kurja elämänsä, sitä että hän yritti peittää tunteensa ja muut ajatuksensa, ettei niihin kiinnitetä huomiota ja ruveta törkeiksi.
Vaikka oli se väärin kuitenkin, tiedän. Ei omaa pahaa oloa saisi purkaa muihin, eikä mikään oikeuta kiusaamaan.
Mutta miksi Jamesia ja Siriusta ei kritisoida kiusaamisen takia? Yhtä hirveitä hekin olivat, jos eivät vielä hirveämpiä. Hehän tuhosivat Severuksen elämän. Harrylle ja Nevillelle ja muille ei käynyt läheskään niin huonosti. Mikä ei tapa, se vahvistaa, sanotaan. :'D
Severus oli yksinkertaisesti rakentanut muurin ympärilleen, ettei kukaan satuta häntä enää lisää. Hän kärsi muutenkin todella paljon; hän suri ja kaipasi Lilyä, samalla katuen sitä mitä teki. Häneltä odotettiin liikaa syyttä suotta ja hänelle sysättiin taakka jota hän ei olisi jaksanut kantaa yksin, mutta ei hänellä ollut ketään muutakaan kuin itsensä. Ja lopultahan hän halusi selittää kaiken Harrylle.
Annan täysin anteeksi Severukselle.

-Bloody Princess
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2011, 20:11:34 kirjoittanut Bloody Princess »

Poissa Loi

• Vihdoin Voldemortin voittanut
  • Sanomaton
  • *
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #77 : Joulukuu 18, 2009, 13:39:27 »
Mun mielestä Severuksen omaa toimintaa kyllä voidaan aivan hyvin sanoa myös kiusaamiseksi. Vanhemman ja opettajan harjoittamaksi kiusaamiksi oppilaitaan kohtaan ja auktoriteettiaseman väärinkäytöksi. Se, että hän on aiemmin kärsinyt, ei oikeuta häntä tekemään itse samoin. Mietin tuossa enemmän kyllä Nevilleä kuin Harrya. Harry lopultakin oli aika tavalla isänsä kaltainen siinä mielessä, että hänellä säilyi itsetunto paremmin, mutta Nevillen kaltaiset hiljaisemmat ja vielä syrjäänvetäytyvämmät Kalkaroksista kärsivät, ihan niin kuin Kalkaros itse kärsi Jamesin ja Siriuksen toimista.

Mua tavallaan ärsyttää nykyään se, että Severus rakasti Lilyä. Miksi? Lily pilkkasi häntä törkeästi itsekin tuossa kiusaamistilanteessa. Eikö Lily muka tajunnut, miten kauhean nöyryyttävä se tilanne jo muutenkin oli ilman, että Lily oli näkemässä? Ja sitten vielä kun Lily meni siihen väliin ja ilmeisesti odotti kiitosta ja suuttui siitä kun ei sitä saanut. Pinnallista. Vaikka toisaalta Lilyn ja Severuksen suhde ei olisi ikinä muutenkaan onnistunut, koska he olivat kolikon toisella puolella. En usko, että Lily - vanhempiensa tukemana, kauniina ja ilmeisesti suosittuna oppilaana ikinä ymmärsi todella Severusta tai toisinpäin. Silti mua suututtaa, että Severus kääntynyt vihaamaan Lilyäkin, kun Lily meni yksiin Jamesin kanssa, koska se oli suunnilleen pahin loukkaus, minkä Lily olisi voinut Severukselle tehdä. Toisaalta mitä jos Lily menikin yksiin Jamesin kanssa juuri siksi? ;) Siinä puhkeaisi sopivasti Harryn vanhempien suhteen autuas kupla, jos Lily ei olisikaan todella mennyt Jamesin kanssa yhteen ainoastaan rakkaudesta. :D Kumminkin Lily ja James vaikuttavat jotenkin sopusuhtaisemmalta parilta kuin mitä Lily ja Severus olisivat ikinä olleet - sitä paitsi eihän Lily ollut ikinä alkanut seukata Severuksen kanssa, joten ei hän varmaan olisi koskaan kelpuuttanutkaan Severusta muuta kuin ystävänä ja kyseessä oli Severuksen kannalta vain ikuinen saavuttamaton jo lapsuudessa alkanut (ilmeisen pakkomielteinen) rakkaus. :D
Toisin sanoen Vuoden Voldemort 2009 - kiitos äänensä antaneille. :)

Tapiirirakkautta

Scrooge

• Ankeuttaja
« Vastaus #78 : Tammikuu 01, 2010, 23:14:57 »
Tämä Feeniksin killan kohta, missä paljastetaan Kalkaroksen kiusaaminen, oli mielestäni melko vastenmielinen. En olisi ikinä uskonut sellaista Jamesista ja Siriuksesta.

Mutta, mutta. Kalkaroksen suhtautuminen Harryyn on omasta mielestäni ymmärrettävää. Kalkarosta oli nöyryytetty seitsemän vuotta sen takia, että hän oli olemassa. Ja Harry on Jamesin, että Lilyn lapsi. Ehkä se, että Harry on Lilynkin lapsi vaikuttaa asiaan jollain tapaa, sillä seiskassahan paljastui asioita hänen ja Kalkaroksen yhteisestä menneisyydestä. Ja kun kerran Harry näyttää aivan Jamesilta ja silmät ovat Kalkaroksen ensirakkauden, joka ei päättynyt hyvin, niin mikäpäs siinä.
Kun Kalkaros näki ensimmäisen kerran Tylypahkassa Harryn niin hänelle nousi varmaan heti Jamesin kuva mieleensä, joka taas johti varmaan kivuliasiin muistoihin.

Onhan se tosin hieman kummaa, kun opettaja väheksyy 3/4 opettamistaan oppilaista, mutta on olemassa oikeitakin opettajia, jotka eivät siedä oppilaita muutenkaan.

Poissa Odoshi

• Merikallio
  • Vuotislainen
« Vastaus #79 : Tammikuu 20, 2010, 00:49:32 »
Todella Severusta alkoi käydä sääliksi olisi jopa jotenkin loukkaavaa nauraa kohdalle, jossa toisella ei ole mitään mahdollisuuksia. Ajatelkaapa asiaa itsenne kohdalla?

Severus oli nuori, taikavoimistaan kiinnostunut velho. Hän oli loistava taikajuomissa ja luultavasti myös muutenkin kohtalaisen hyvä oppilas. Hän oli lahjakkaan jästisyntyisen Lily Evansin paras ystävä, joten tuskin 'paha' hänessä vielä silloin eli. Hän oli kuitenkin aina se erilainen, laiha ja kalvakka kasvoinen poika. Hänestä tuli kiusattu. Tällöin hänessä ei ollut vielä sitä 'pahaa' puolta, vaikkakin oli tietoinen tästä, sillä Kalkaroshan mietti hetken ennenkuin vastasi Lilylle ettei hänen jästisyntyisyytensä haittaa. Tuosta syrjäytyneestä, vanhempien riitelystä kärsinyt poika sai siis kokea uudet nuoruuden kauhut, kun koulun huispausmestari, suosittu James Potter aloitti kiusaamisen. Ja vain ylimielisyyttään ja ehkä takana on myös mustasukkaisuutta, koska Sev oli Jamesin ihastuksen Lilyn parasystävä.

Kiusattuna ja Luihuisena Kalkaros siis ajautui luultavasti sekalaiseen Luihuisryhmään, joilla oli samanlainen kokoonpano kuin aikaisemmin ensimmäisten kuolonsyöjien varttuessa Tom Valedron kanssa.
HP ja Puoliverinen Prinssi, s. '' ''Tällä porukalla oli linnassa tiettyä synkkää hohdokkuutta. He olivat sekalainen seurakunta: heikkoja, jotka kaipasivat suojelusta, kunnianhimoisia jotka kaipasivat osaansa hohdosta ja väkivaltaan taipuvaisia jotka ajautuivat johtajaa, joka osasi opettaa hieno tunteisempia julmuuksia. '' Kyseisessä lainauksessa Dumbledore puhuu Tom Valedron ympärilleen keräämästä ryhmästä, joista tuli myöhemmin kuolonsyöjiä. Kalkaros tuskin oli koulussa silloin kun Valedro vielä etsi kannattajia, mutta varmasti kyseessä oli samantapainen ryhmä. Luultavasti nuorempia oppilaita, jotka jäivät opiskelemaan vielä Valedron lähdettyä. Lily nimittäin mainitsi Kalkarokselle, ettei hän pitänyt hänen ystävistään, jotka kuulemma kutsuivat itseään kuolonsyöjiksi.

Hankkimalla suojaa ja ryhmän tarjoamaa 'hohdokkuutta' Kalkaros siis ajautui omalle 'pahalle' tielleen lähemmäs kuolonsyöjäksi tulemista. Hän kasvatti itselleen kovan, voimakkaan kuoren, jolla peittää nuoremman iän traumat ja kokemukset. Näin uskoisin hänestä tulleen kiusaaja.

Lilykin sanoi, että heidän tiensä olivat ajautuneet erilleen. Kalkaros oli valinnu oman tiensä kutsuessaan parsta ja rakkainta ystäväänsä 'kuraverikseksi.'

Yksinäinen poika siis tarvitsi suojaa ja sai sitä, joskin väärästä porukasta. Hankkimalla voimaa hän teki itsestään sen mikä häntä oli lapsuudessaan eniten inhottanut, kiusaajan. Samaisen ryhmän mukana hän varmasti sai myös mielenkiintonsa pimeyden voimiin, tuohon 'kiellettyyn' valtaan.

Niin ja sitten ne anteeksi antamattomat kiroukset, joista kanssa on täällä ollut puhetta. Kyllä varmasti hän on käyttänyt näitä. Hänhän oli Voldemortin uskollinen palvelija, Bellatrixin tasoinen ja hänethän tunnettiin kidutuskirouksesta, joten tuskin Kalkaroskaan enkeli on vihollisilleen ollut. Ja kertoohan jo sectumsempra loitsun kehittäminen koulussa halusta saada vihollia varten paljon tuhoa ja kipua aikaan. En usko, että hän on jättänyt kiduttamatta tai komennuttamatta (etenkään jos Voldemort on niin käskenyt tehdä). Varmasti hän on myös tappanut, olisi jotenkin typerää, että hän pystyisi lausumaan anteeksiantamattoman kirouksen (jota täytyy tarkoittaa!) Dumbledoreen ilman minkäänlaista harjoitusta. Hänhän ei halunnut tappaa Dumbledorea mutta silti kykeni loitsuun, jota täytyy tarkoittaa tappaakseen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2010, 00:58:20 kirjoittanut Odoshi »

Poissa Ridiculous

• kirsikankivi
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ScarletHolly34
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #80 : Tammikuu 30, 2011, 22:03:46 »
Minulle kävi hieman samalla lailla kuin Harrylle. Olin aina ajatellut, että James oli todella hieno velho: huispauskapteeni, Feeniksin killan jäsen ja älykäs sun muuta. Sitten kun päästiin Kalkaroksen muistoon, niin käsitys todellakin muuttui. Huolimatta siitä, miten Lupin koetti selittää Harrylle, kuinka he olivat vihollisia jne jne. Käsitys ei ole muuttunut, eikä tule ikinä muuttumaankaan. James tulee aina olemaan yksi vihaamistani hahmoista.

Kalkaroksen inhottavuus Harrya kohtaan on täysin luonnollista: miten hän muka voisi vain pitää vihamiehensä poikaa hyvänä oppilaana ja vieläpä poikaa, joka muistuttaa Severusta siitä, että hänen paras ystävänsä ja salainen rakkaansa valitsi tuon pojan isän hänen sijastaan. Etenkin kun Harryssa kuitenkin on Jamesin ominaisuuksia paitsi ulkonäössä myös luonteessa, kuten Kalkaros itsekin sanoo. Olisi mielenkiintoista kyllä tietää, miten Kalkaros kohtelisi Harrya, jos tämä olisi ulkonäöltään enemmän Lilyn kaltainen...

He was rapidly becoming obsessed with Draco Malfoy.
Draco dormiens nunquam titillandus

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #81 : Helmikuu 02, 2011, 18:39:36 »
Minulla on vähän ulkopuolinen olo mitä Kalkarokseen tulee - monet tuntuvat todella arvostavan ja säälivän liemimestaria, jota oli kiusattu nuoruudessa ja jonka tarina on muutenkin sympaattinen - tai sitten on se toinen pää joka kammoaa häntä eikä siedä muutenkaan häntä ollenkaan ja näkee hänet vain pahana kiusaajana. En kuulu kumpaankaan ryhmään.

Minun reaktioni oli hieman erilainen hänen tarinoidensa paljastuessa; FK'ta lukiessani en nauranut kohtauksella, vaikka Jamesin ja Siriuksen vahva ystävyyssuhde hymyilyttikin, mutta en myöskään suuttunut ja inhottunut tapauksesta kuin Harry. Päällimmäinen tunteeni taisi olla pelkkä mielenkiinto, mutta se ei herättänyt minussa minkäänlaista valaistusta tämän hahmon kohdalla. Aika hassu juttu kun sitä ajatellaan, tuo oli kuitenkin aika tärkeäkin kohta kirjasarjassa. En ymmärtänyt oikeastaan Harryn suuttumista isäänsä, mutta nykyään pojan tekopyhyys hieman ihmetyttää. Hän oli aivan kauhuissaan ja inhoissaan saadessaan tietää että hänen isänsä ja tämän kaverit hieman kiusasivat inhoamaansa poikaa, Ruikulia, mutta ketäs se rillipäinen sankari kirjasarjassamme onkaan joka jatkuvasti mieltää kaikki luihuiset rumiksi ja ilkeiksi paskiaisiksi ja nauttii melkoisesti näiden, varsinkin Malfoyn, höykyttämisestä?

Kuitenkin, takaisin aiheeseen. Minua Kalkaroksen hahmo varsinkin nuorempana aina ärsytti. Hän oli ilkeä ja epäoikeudenmukainen joka tuntui aina olevan siellä missä häntä vähiten kaivattiin. Hänen välitön vihansa Harryyn oli myös aika karmaisevaa, vaikka en tiedäkään muistuttiko se minua mistään kokemastani suoranaisesti. Häntä oli helppo inhota enkä tuntenut minkäänlaista sääliä hänen hahmoaan kohtaan, vaikka mielenkiintoiseksi henkilöksi hänet jo silloin tunnustin. Hän ei ollut mitään merkittävää kuitenkaan minulle varsinaisena hahmona, vaan hän oli se ilkeä juomamestari joka ei tuntunut muuta tekevän kuin hankaluuksia muille hahmoille etsivän. Nykyään ajateltuna ovat mielipiteeni kuitenkin hieman muuttuneet. Pidän hänestä hahmona paljon enemmän ja tulkitsen häntä nyt myös kokonaisuutena mikä avartaa silmäni hänen kohdallaan, mutta tämä ei kuitenkaan riitä siihen että pitäisin hänestä henkilönä. Fanfictionissa kyllä pidän siitä että hänenkin hahmollaan on jonkinlainen rooli, mutta mielellään hillitty sillä kämmini palavat häneen kaikesta huolimatta aika nopeasti. Hänen tarinansa paljastuminen KV'ssä aiheutti aika samat reaktiot kuin FK'takin lukiessani. Sitä oli kyllä mielenkiintoista lukea (vaikkakin silloin myös ärsyttävää, koska minulla oli kiire päästä loppuratkaisuun) mutta ei herättänyt minussa kamalasti muita tunteita (sääliä, kiintymystä, ymmärrystä jne.) koska olin oikeastaan vain hieman pettynyt siihen että hän oli pettänyt Pimeyden lordin rakkauden takia sekä hieman myötähäpeää hänen Dumbledoren edessä kiemurtelunsa ja mahdottomaan tyttöön rakastumisensa takia. Ajatus Lilystä ja Kalkaroksesta kavereina oli hieman outo kun ajatteli heidän roolejaan kirjasarjassa, mutta jos ei keskittynyt siihen vaan vain luki heistä yhdessä oli se aika suloistakin.

Kun mietin kuitenkin syitä siihen miksen oikeastaan koskaan ole erityisemmin Kalkaroksesta välittänyt, mutta en myöskään vihannut, on se, että tavallaan hän muistuttaa minua itseäni aika paljon tietyillä tavoilla. Ei kokonaan (en yleensä petä niitä/sitä mihin uskon, mutta saattaisin tosin tietyssä tapauksessa pistää todella suuren kiintymyksen maailman edelle) mutta ainakin hieman, joten ehkä omanlaistensa kanssa on tietyillä tavoilla hankalampi tulla toimeen.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2011, 20:08:26 kirjoittanut Mortti »

Poissa Broadway Honey

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #82 : Helmikuu 23, 2011, 16:30:42 »
Kun luin tuon kohtauksen ymmärsin Kalkarosta paremmin.

Tai siis onhan Kalkaroksen käytös ymmärrettävää kun ottaa huomioon sen,miten pahasti Kalkarosta kiusattiin.Kaikki sympatiani ovat tässä suhteessa ehdottomasti Kalkaroksen puolella.Se miten joutuu muiden nöyryyttämäksi vuodesta toiseen on varmasti erittäin rankkaa.Ei ketään jolle puhua,ei ketään joka asettuisi puolellesi,kaikki käännetään aina niinpäin että vika on sinussa.Ja Tylypahkassa kuitenkin joudut viettämään myös vapaa-aikasi samojen ihmisten kanssa kuin koulupäivät.Muiden välttely on tässäkin suhteessa hankalaa.

Olin erittäin pettynyt Jamesiin ja Siriukseen tästä luettuani,mutta en voi tuomita heitä,sillä aiheesta on kerrottu suhteellisen vähän.

Se miten Kalkaros kiusasi oppilaita,on jotain mitä en kuitenkaan hyväksy.Varsinkin kun Kalkaroksella itellään oli takana monta vuotta kiusattuna,tuntui erityisen väärältä miten hän tieten tahtoen rääkkäsi omia oppilaitaan.Harrya kohtaan ymmärrän sen että häneen Kalkaros suhtautui varauksella,mutta Harry ei ole James.Joten kaikki muu Kalkaroksen Harrylle aiheuttama piina oli mielestäni tarpeetonta.Sitä kertakaikkiaan inhoan miten Kalkaros kohteli Nevilleä.Eihän Neville kuitenkaan voi sille mitään että taikajuomat eivät ole hänen vahvuutensa,ja luonteensa takia Kalkaroksen tapainen piikittelevä opettaja oli erityisen inhottava.

Kalkaroksen käytös on siis mielestäni ymmärrettävää,muttei läheskään kaikissa suhteissa sallittua.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2011, 20:40:22 kirjoittanut Broadway Honey »
I´m like Tinkerbell. I need applause to live. - Rachel Berry
Being great at something is going to change that.Being a part of something special makes you special. - Rachel Berry
You have bewitched me body and soul,and I love...I love...I love you.-Mr.Darcy

Poissa peconen

• Kermakalja
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixNight91
« Vastaus #83 : Maaliskuu 04, 2011, 23:41:43 »
Olin ennen kuvitellut, että James olisi ollut sellainen vähän niinkuin ''kaikkien kaveri'' tyyppiä joka ei nyt tuollaiseen soruitis. Olin väärässä.

Missään nimessä en tunne paljoakaan sympatiaa aikuista Severusta kohtaan, mutta nuorempi saa sympatiani. Kuitenkin lapsuuden tapahtumat värjöttivät ilmeisesti vielä Severuksen mielessä, joten ne olivat syynä hänen ilkeään käytökseensä(?).
Se oli omalla tavallaan surullista, kun hän yritti selittää Harrylle miksi vihasi Jamesia niin kovasti ja samalla myös Harryakin.

Loppulisäys: Severus oli uskomattoman kiinnostava hahmo mielestäni ihan alusta asti.
''Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?''

- Albus Dumbledore

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #84 : Maaliskuu 09, 2011, 14:03:15 »
Tai siis onhan Kalkaroksen käytös ymmärrettävää kun ottaa huomioon sen,miten pahasti Kalkarosta kiusattiin.Kaikki sympatiani ovat tässä suhteessa ehdottomasti Kalkaroksen puolella.Se miten joutuu muiden nöyryyttämäksi vuodesta toiseen on varmasti erittäin rankkaa.Ei ketään jolle puhua,ei ketään joka asettuisi puolellesi,kaikki käännetään aina niinpäin että vika on sinussa.Ja Tylypahkassa kuitenkin joudut viettämään myös vapaa-aikasi samojen ihmisten kanssa kuin koulupäivät.Muiden välttely on tässäkin suhteessa hankalaa.

Myös minun sympatiani ovat Severuksen puolella, kiusatuksi joutuminen on aina erittäin tuhoisaa kaikin tavoin. Mutta tuli tässä mieleen, että olihan Severuksella kuitenkin kavereita Luihuisessa, nämä tulevat kuolonsyöjät joiden takia välirikko Lilyynkin tapahtui, joten tuskin hän nyt koko kouluaikaansa ihan yksin oli (ja olihan hänellä Lilykin ennen kun tämä poikkaisi välit). En sitten tiedä, että miten paljon Sev oikeasti hengasi yksin, kerran tuota kiusaamista oli mahdollista tapahtua - nimittäin jos on ison Luihuisporukan mukana, ei silloin ainakaan yksin joudu puolustautumaan? Vai olivatko muut kuolarit (kuten Lucius) sen verran vanhempia, että ehtivät lähteä koulusta monta vuotta ennen Severusta? Kyllähän hänellä pakko oli kuitenkin olla edes jonkinlaisia kavereita Luihuisessa. Ehkä nuo kiusaamistapaukset sattuivatkin juuri silloin kun Sev oli yksin ja vahingossa törmäsi Kelmeihin (raukkamaista kelmeiltä kyllä, hyökätä yksinäisen kimppuun). Se pahin muisto-kohtakin, eikö lähistöllä ollut ketään Luihuista vai eivätkö nämä vain välittäneet? Tuli vain mieleen...

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #85 : Maaliskuu 09, 2011, 16:29:34 »
Muut olivat tosiaan Severusta vanhempia eivätkä luihuisten suhteet muutenkaan ole aivan samanlaisia kuin esimerkiksi rohkelikkojen. Kyse on enemmänkin vallasta ja siitä kenellä on eniten suhteita ja kultaa sekä veristatus on hyvinkin merkityksellinen. Severus oli myös puoliverinen, vaikkakin fiksu, joten hän ei luultavasti mitenkään erityisen suosittu tuvassaan ollut. Luulen Severuksen viettäneen melko paljon aikaa omissa oloissaan ja yksin, mutta myös pimeyden voimista kiinnostuneena ja nuoruudeen huumassa hakeneen myös vanhempien ja vaikutusvaltaisimpien luihuisten huomiota. Severus oli myös synkkä ja katkera juuri omien huonojen kokemustensa tähden, joten on helppo kuvitella hänen olevan syrjäytynyt, mutta myös kostoa ja määräysvaltaa hakeva.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2011, 16:33:12 kirjoittanut Mortti »

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
« Vastaus #86 : Maaliskuu 09, 2011, 17:41:47 »
Kyse on enemmänkin vallasta ja siitä kenellä on eniten suhteita ja kultaa sekä veristatus on hyvinkin merkityksellinen. Severus oli myös puoliverinen, vaikkakin fiksu, joten hän ei luultavasti mitenkään erityisen suosittu tuvassaan ollut.

Ei puhdasverisyys voi kaikkea ratkaista, olihan Voldemortkin todella pidetty, pelätty ja kunnioitettu oppilas puoliverisyydestään huolimatta.
Terve kaikille!

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #87 : Maaliskuu 09, 2011, 17:46:31 »
Kyse on enemmänkin vallasta ja siitä kenellä on eniten suhteita ja kultaa sekä veristatus on hyvinkin merkityksellinen. Severus oli myös puoliverinen, vaikkakin fiksu, joten hän ei luultavasti mitenkään erityisen suosittu tuvassaan ollut.

Ei puhdasverisyys voi kaikkea ratkaista, olihan Voldemortkin todella pidetty, pelätty ja kunnioitettu oppilas puoliverisyydestään huolimatta.

Tuskin hän kaikille kailotti omaa likaista vertaan. Sitä paitsi hänen voimansa olivat luultavasti melko juovuttavia hänen kasvaessaan, tuskin hänkään ensimmäisestä vuodestaan lähtien suosittu oli. Hänen piti työskennellä sen eteen että sai ansaitsemansa kunnioituksen. Häntä myös pelättiin. Kalkaros oli keskitasoa hieman parempi oppilas jolla oli rasvaiset hiukset ja koukku nenä - tuskin häntä monikaan pelkäsi. Tomilla sattui myös olemaan se pieni etu, että hän oli Salazarin jälkeläinen ja kärmeskieli. Sillä oli varmaan melko helppo voittaa pelkoa puolelleen ja pelko luo myös kunnioitusta.

Poissa Kanfley

• Lemmikki
  • Vuotislainen
  • Kulki koira musta, susi suuren siimeksen
« Vastaus #88 : Maaliskuu 12, 2011, 17:15:35 »
Täällä käydään mielenkiintoista keskustelua; Minä myös!

Sympatiani siirtyy vahvasti Kalkarosken puolelle. Ja ei, tällä EI ole tekemistä sen kanssa että se kuuluu lempihahmotriooni. ö^ö Vaan siksi koska olen itsekin kokenut kiusaamista [joka ei kyllä yllä samalle tasolle Kalkan kanssa] ja silti se tuntui todella pahalta, ja minulla oli vieläpä kavereita tukenani, hänellä taas ei.
Mahtoi olla mukavat kouluvuodet, nee.

Ja kunnioitustahan saa jonkun aidon ja jalon 'pelastinpäivänpalvokaaminua-teon' lisäksi yksinkertaisesti pelolla. Sen kuin teet jotain vaikuttavalla tavalla pelottavaa, pelkällä pelottelulla saa vain epävarmaa tottelua koska ei vastoin ohjeita uskalla tehdä. Jos uhkaat jotakuta tosissasi puukolla sinua totellaan koska sinua pelätään. Jos teet/olet jo valmiiksi jotenkin vaikuttavat ja teet vielä jotakin siihen päälle [niinkuin Valedro, osasi puhua kärmeskieltä ja oli Luihuisen perillinen] niin pöytä on katettu.
Muuten, mitenköhän Valedro sitten sai ihmsiet vakuuttuneeksi olleensa perillinen? ö__ö Mainittiinko se jossain kirjassa? En jaksaisi käydä koko rundialäpi etsiessä jotain tällaista kohtaa... Jos joku tietää olisin utelias kuulemaan.
Intohimomme ovat oikeita Feeniks-lintuja. Kun tuli tuhoaa jonkun niistä, tuhkasta nousee heti uusi.

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #89 : Maaliskuu 12, 2011, 17:17:52 »
Kanfley, kärmeskielellä sekä on olemassa taikajuomia + verirituaaleja joilla tuon saa helposti selville. Hän oli myös niin äärimmäisen voimakas ja mahtava, että hänestä varmaan oli helppoa uskoa vaikka mitä.

Poissa Omppu

• potterpore
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PumpkinWitch94
« Vastaus #90 : Maaliskuu 12, 2011, 19:27:57 »
Kalkaros-raasu :( Kun viimeksi luin KV:stä sen luvun jossa Harry katsoi Kalkaroksen muistoja Kalkaroksen kuoltua, säälin Kalkarosta niin paljon että melkein alkoi itkettämään. Ei kukaan saisi tulla sillä tavalla kiusatuksi. Ja lisäksi se miten Kalkaros rakasti/rakastaa Lilyä... (Pikkusiskoni on pöyristynyt siitä, etten vihaa Kalkarosta) Lisäksi Kalkaroksella ei ollut muita ystäviä kuin Lily, jonka hän myöhemmin menetti.
 Mutta niinkuin joku jo sanoi, ei Kalkaroksella ole mitään syytä vihata Harrya sen takia, että James kavereineen oli kiusannut häntä. Paitsi saattaa viha johtua myös siitä, että Harry on Lilyn ja Jamesin poika.
Sori, sekava viesti...
Should I sink or swim or simply disappear?

Keväänhenkäys

• Ankeuttaja
« Vastaus #91 : Maaliskuu 15, 2011, 20:11:55 »
Siis sen ymmärrän, että Kalkaros vihasi Jamesia ja hänen ystäviään, Siriusta jne, heitä ketkä kiusasivat ja pilkkasivat häntä ilman ymmärrettävää syytä. Erilaisuuden vuoksi ja sen, että sattuu olemaan eri tuvassa, eivät ole mitään päteviä syitä kiusata jotakuta. Ei kai kiusaamiselle ikinä ole mitään hyvää syytä? Nuori Kalkaros saa siis sympatiani puolellensa. Mutta aikuinen Kalkaros, jonka ainoa (?) syy Harryn nöyryyttämiselle oli, että Harry vain oli Jamesin poika. Ei yksinkertaisesti vain ole oikein, että Harry saa Kalkaroksen vihat päällensä vain sen takia, että hänen isänsä kiusasi Kalkarosta. Harrylla ei ollut mitään tekemistä sen kanssa ja miksi lasta pitäisi rankaista vanhempiensa tekojen takia, vaikka miten ulkonäöltään muistuttaisi näitä? Ulkonäöllehän ei voi mitään. Kostonhimo ja kiusaaminen synnyttävät vain lisää pahuutta & kostonhimoa, ja tällä tavoin Kalkaros alentui itse kiusaajiensa tasolle. Hän oli kuitenkin jo aikuinen ja vaikka kiusaaminen olisi aiheuttanut hänelle miten syvät arvet, hänen olisi täytynyt ymmärtää että Harry oli tämän asian suhteen viaton. Ymmärsin kyllä Kalkaroksen käytöksen, mutten hyväksynyt sitä.

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #92 : Maaliskuu 24, 2011, 16:36:10 »
Mutta aikuinen Kalkaros, jonka ainoa (?) syy Harryn nöyryyttämiselle oli, että Harry vain oli Jamesin poika. Ei yksinkertaisesti vain ole oikein, että Harry saa Kalkaroksen vihat päällensä vain sen takia, että hänen isänsä kiusasi Kalkarosta.

En usko, että Severus kiusasi Harrya vain, koska tämä muistutti niin paljon Jamesia ja näin "kosti" omaa kiusatuksi tulemistaan. Harryhan muistutti myös Lilya (ne silmät, ne silmät), joten Severuksen tunteet Harrya kohtaan täytyivät olla vähintäänkin ristiriitaiset. Toisaaltahan Sev yritti suojella Harrya Lilyn takia, mutta kuitenkin vihasi tätä Jamesin takia. Eeh, siis... tässä menee kyllä omakin mieli solmuun, kun näitä pohtii, mutta pointtini on, että Severuksen tunteita ja kohtelua Harrya kohtaan ei varmasti leimannut pelkästään viha Jamesiin. Ehkä myös se, että Harry oli osittain Lilyn kuoleman syy, rassasi hieman. Ja ehkä hän myös purki vihaa ja katkeruutta omaa itseään kohtaan Harryyn, tai jotain..?

Ja no, täytyy muistaa myös että eihän Harry ollut ainoa oppilas, jota Sev kiusasi. Esim. Nevilleä Sev ajoittain kurmotti jopa enemmän kuin Harrya. Ehkä hän näki pojassa heikkoutta ja pelkoa, jota ei vaan sietänyt?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2011, 16:41:50 kirjoittanut Fimca Worthleberr »

Poissa Kissanminttu

• Yli-Blondi
  • Vuotislainen
  • ಠ_ಠ
    • Tumblr
« Vastaus #93 : Huhtikuu 03, 2011, 18:30:05 »
No ei ne olisi alunalkaenkaan saanut kiusata Severusta, mutta ei se Severuskaan kovin reilulta vaikuttanut kun esim:
Draco Malfoy langetti hammasiso- loitsun Harryyn joka osui kumminkin Hermioneen, niin Kalkaros tokaisi vain Hermionen kasvaneista hampaista   
" en huomaa mitään eroa ".
Mutta eihän se ole reilua että Severus kiusaa muissa tuvissa olevia (varsinkin Rohkelikoissa) oppilaita,
mutta ei sekään ole tosiaankaan reilua että James ja Sirius kiusasivat Severusta.
...Maan pimeys hangen alla
puistoja puistattaa.
Jäätakki on vaahteralla,
kastanja aivastaa...

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
« Vastaus #94 : Huhtikuu 03, 2011, 18:52:11 »
Mutta eihän se ole reilua että Severus kiusaa muissa tuvissa olevia (varsinkin Rohkelikoissa) oppilaita,
mutta ei sekään ole tosiaankaan reilua että James ja Sirius kiusasivat Severusta.

Severukselle ei oltu koskaan oltu reiluja, vai onko se muka reilua että kiusaajasi saa rakastamasi naisen itselleen? Hän ei varmaan koskaan oppinut reiluutta. Eikä Severus käsittääkseni ollut ilkeä kuin vain Harrylle ja kumppaneille, muita hän kohteli normaalisti, paitsi Luihuisia suosi. Ja totta kai jokainen tuvanjohtaja haluaa tupamestaruuden nyt omalle tuvalleen, hän ei vain poikkeuksena muista kaihtanut keinoja sen saamiseen.

//Zenz poisti suuren fontin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2011, 12:28:32 kirjoittanut Zenzibar »

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #95 : Huhtikuu 04, 2011, 12:12:30 »

Severukselle ei oltu koskaan oltu reiluja, vai onko se muka reilua että kiusaajasi saa rakastamasi naisen itselleen? Hän ei varmaan koskaan oppinut reiluutta. Eikä Severus käsittääkseni ollut ilkeä kuin vain Harrylle ja kumppaneille, muita hän kohteli normaalisti, paitsi Luihuisia suosi. Ja totta kai jokainen tuvanjohtaja haluaa tupamestaruuden nyt omalle tuvalleen, hän ei vain poikkeuksena muista kaihtanut keinoja sen saamiseen.
Kyllä se annetaan kirjoissa ymmärtää että hän oli melko paskamainen ihan kaikkia kohtaan. Severukselle ei oltu reiluja, mutta se ei oikeuta hänen perseilyään oppilaitaan kohtaan. Jos omaa opettajaani olisi kiusattu menneessä niin olisiko se hyväksyttyä että hän kiusaisi oppilaitaan? Ei, se ei toimi niin.

//Zenz poisti suuren fontin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2011, 12:28:56 kirjoittanut Zenzibar »

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
« Vastaus #96 : Huhtikuu 10, 2011, 12:26:22 »
Kyllä se annetaan kirjoissa ymmärtää että hän oli melko paskamainen ihan kaikkia kohtaan. Severukselle ei oltu reiluja, mutta se ei oikeuta hänen perseilyään oppilaitaan kohtaan. Jos omaa opettajaani olisi kiusattu menneessä niin olisiko se hyväksyttyä että hän kiusaisi oppilaitaan? Ei, se ei toimi niin.

En tarkoittanut että se että Kalkaros kiusasi oppilaitaan olisi oikeutettua/hyväksyttävää, mutta se on ymmärrettävää. Siinä on vissi ero.

Poissa Kissanminttu

• Yli-Blondi
  • Vuotislainen
  • ಠ_ಠ
    • Tumblr
« Vastaus #97 : Huhtikuu 14, 2011, 18:07:31 »
Ja kun rupesin lukemaan Harry Pottereita (olin silloin ekalla) olin tietenkin samaa mieltä kaikesta kuin HP & Kumppanit. Nyt, neljä- viiden vuoden jälkeen käsitykseni monista hahmoista on muuttunut kamalasti. Esimerkiksi juuri Severuksen tapauksessa, ensin ajattelin että tuollainen ilkeä p*skanaama. Mutta kyllä nyt esimerkiksi Severus, Bellatrix ( <3 ) Draco ja monet muut ovat päässeet huonoimpien hahmojen listaltani pois ja ovat nousseet jo ylemmäs kuin HP itse. :)
...Maan pimeys hangen alla
puistoja puistattaa.
Jäätakki on vaahteralla,
kastanja aivastaa...

Lucresia

• Ankeuttaja
« Vastaus #98 : Toukokuu 19, 2011, 18:56:47 »
kun luin kirjasta miten severusta kiusattiin, en nauranut. severusta kävi sääliksi kun james ja muut kelmit kiusasivat häntä koulussa. Minua on kiusattu ja se on yhtä helvettiä>< ymmärrän miksi severus vihaa harrya niin paljon, mutta menneet on menneitä, ja pitää jatkaa eteenpäin. (toisaalta, nauroin katketakseni joka kerta kun luin miten kalkaros piinasi harryaXD)
harry on kuitenkin erilainen kuin james. harryssa on Lilyn kiltteys peittämässä jamesin kurjat ominaisuudet. se on yksin jamesin syy että severus vihaa harrya. jos james olisi jättänyt hänet rauhaan kouluaikoina, tilanne olisi aivan toinen. Ehkä lily ja severus olisivat yhä ystäviä? Ehkä severus jotenkin sietäisi harrya ja hänen vihreitä silmiään?

Poissa Snive

• Mini-Snapu
  • Vuotislainen
  • Se Kalkaros
  • Pottermore: HazelShadow43
« Vastaus #99 : Kesäkuu 18, 2011, 19:59:40 »
Uus immeinen osallistuu keskusteluun.

Severus-raasu oli kyllä julmasti kiusattu. Joku aiemmin tuossa mainitsi, että on ollut itsekin kiusattu. Sama täällä. Ilkeetä se on. Kukaan ei ole oikeutettu joutua kiusatuksi. Oli sitten kyseessä kirjat tai tosielämä. Varmasti Harryn sympatia kohdistui Severukseen tuon muiston jälkeen. Jamesista on tehty kyllä alussa niin hyvän oloinen, että ei voisi kuvitella hänen kiusaavan julmasti toista.
Snape, Snape, Severus Snape.

Rowan

• Ankeuttaja
« Vastaus #100 : Kesäkuu 25, 2011, 03:28:52 »
Tulipa tässä mieleen tällainen asia:
Monet kavereistani sanoivat nauraneensa hulluna, kun tuli kohta, jossa Kalkaros paljasti "ruipelot, kalvakat säärensä ja harmaantuneet alushousunsa." Minua ei kuitenkaan naurattanut, minun kävi sääliksi Kalkarosta siinä kohdassa.. Ja muutenkin, kun häntä kiusattiin. Olihan hän nuorena pimeän puolella, mutta ei hän ollut varmaan muille tehnyt mitään..
En tarkoita, etteikö kohta olisi hauska, mutta minun vain kävi ihan silmittömästi sääliksi Severus-Ruikulia, että enemmän itketti kuin nauratti.. Toivottavasti tätä asiaa ei ole ennen otettu puheeksi tällä tavalla. Kertokaa oma kantanne asiaan! :)

//Eru kävi sorkkimassa otsikkoa
//Sru siivosi topickia 160109

Joo, minuakin kävi Severus sääliks, se ei ollu enää todellakaan hauskaa... Jotenkin sitte olla porukalla yhtä vastaan vain siks, että Severus sattui kävelemään ohi... Itse inhosin Kalkarosta, mutta nyt se on yks mun lempihahmoista.

//
Minulle kävi hieman samalla lailla kuin Harrylle. Olin aina ajatellut, että James oli todella hieno velho: huispauskapteeni, Feeniksin killan jäsen ja älykäs sun muuta. Sitten kun päästiin Kalkaroksen muistoon, niin käsitys todellakin muuttui. Huolimatta siitä, miten Lupin koetti selittää Harrylle, kuinka he olivat vihollisia jne jne. Käsitys ei ole muuttunut, eikä tule ikinä muuttumaankaan. James tulee aina olemaan yksi vihaamistani hahmoista.

Kalkaroksen inhottavuus Harrya kohtaan on täysin luonnollista: miten hän muka voisi vain pitää vihamiehensä poikaa hyvänä oppilaana ja vieläpä poikaa, joka muistuttaa Severusta siitä, että hänen paras ystävänsä ja salainen rakkaansa valitsi tuon pojan isän hänen sijastaan. Etenkin kun Harryssa kuitenkin on Jamesin ominaisuuksia paitsi ulkonäössä myös luonteessa, kuten Kalkaros itsekin sanoo. Olisi mielenkiintoista kyllä tietää, miten Kalkaros kohtelisi Harrya, jos tämä olisi ulkonäöltään enemmän Lilyn kaltainen...

Jep, tota mäkin olen miettinyt ja samoin multakin meni "matto jalkojen alta" siinä Jamesin jutussa... : (

//Kaksi peräkkäistä viestiä yhdistetty. :) -gamma
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2011, 11:34:06 kirjoittanut gamma »

Poissa Ihmissusi

• Vuotislainen
« Vastaus #101 : Kesäkuu 27, 2011, 15:28:56 »
Itse kun luin tätä kohtaa kirjasta missä Severusta roikutettiin yläilmoissa, niin ei olisi tullut mieleenkään nauraa. James teki todella törkeästi, ja siinä kohdassa aloin vähintäänkin vihata Jamesia. Miten jätkällä oli pokkaa tehdä niin likaisesti? Kelmit olivat kiusanneet Seveä koulussa, ja ehkä siksi ettei Seve osannut pitää puoliaan. Säälin Seveä, sillä tiedän miltä tuntuu kun housut vedetään nilkkoihin.
Koulukiusaaminen jättää syvät arvet itsetuntoon ja sen seurauksena kiusattu voi menettää luottamuksensa ihmisiin silmänräpäyksessä. Joten en ihmettele Seven käytöstä myöhemmällä iällä Harrya kohtaan. Itse tekisin samoin jos olisin samassa tilanteessa. Tosin tekisin Harryn elämästä vieläkin piinallisemman apunani bensaa ja sytkäri.

Seve ei kyennyt pitämään puoliaan Jamesia vastaan koulussa, ja sen seurauksena Sevestä tuli sulkeutunut ja ankara aikuinen. Jamesin sikamainen käytös pakotti Severuksen luomaan ympärilleen suojamuurin joka suojeli hänen heikkoa itseluottamustaan. Seven lapsuus oli muutenkin kamala, ja sitä pahensi kelmit.
Yrittikö James näyttää kuinka kova on jos valitsee kohteekseen jonkun puollustuskyvyttömän?
En voi vain ymmärtää miten joku niin mäntti, kuin James (tai Sirius) voi edes olla rohkelikko. Todistivatko he "rohkeutensa" kiusaamalla heikompia? Sanani eivät riitä kuvailemaan kuinka kamalia James ja Sirius olivat kun kiusasivat Seveä. James ja nuorempi Sirius oksettavat minua. Sairasta käytöstä.

Mutta mitä Seveen tulee, niin hänen käytöksensä Harrya kohtaan on aivan luonnollista Jamesin kiusaamisen jälkeen. Harry on niin paljon tullut isäänsä, että Seven silmissä hän on James. Tosin onni onnettomuudessa että Harry on kiltti niinkuin äitinsä.

Minua kiusattiin koulussa ala-asteella, ja niin paljon että mietin jo olisiko hirttäytyminen parempi vaihtoehto kuin junan alle hyppääminen. Kiusaaminen on kamalaa ja se syö itseluottamusta. En tiedä miksi minua kiusattiin. Olin ihan tavallinen oppilas. Mutta jostain syystä sain osakseni muiden vihaiset katseet ja selän takana puhumiset. En luottanut kehenkään enkä ikinä uskaltanut sanoa mielipidettäni. Mutta nyt kiusaamisen loputtua minun on edelleenkin vaikea luottaa ihmisiin. Olen hiukan sulkeutunut ihminen vaikka tahtoisin olla oma itseni:(
Kiusaaminen sai minut hukkaamaan itseni. Enkä vieläkään ole löytänyt sitä omaa itseäni täysin.

Säälin Seveä kun hänellä oli lapsena ja koulussa niin rankkaa:( Tiedän miltä se tuntuu.

Poissa Ales

• Fanficcari
  • Vuotislainen
  • 24365
    • My life, my party!
  • Pottermore: DreamFlight25004
« Vastaus #102 : Tammikuu 02, 2012, 01:31:57 »
Minä en näe Severusta kiusaajana, vaan kiusattuna.
Minulle tulee paha mieli Sevin puolesta, kun häntä kiusataan noin. James ja Sirius olivat ällöttäviä kusipäitä silloin nuorena, mutta eivätpä Remus ja Peterkään mitään puhtoisia ollut.
Kun James roikotti Severusta nilkoista, Remus hautautui kirjan taakse, eikä tehnyt mitään vaikka oli valvojaoppilas! Ja Peter oli vain innoissaan.

Severuksen käyttäytyminen Harrya kohtaan on luonnollista, kun miettii mitä James teki hänelle hänen käydessään Tylypahkaa. Harry kuvastaa todella paljon isäänsä, hän ei vain ole ihan yhtä tyhmä kuin James oli kouluaikoinaan.
Ja mitä Nevillen höykyttämiseen tulee, ehkä Sev vain turhautui siihen, että Neville ei osannut muuta, kuin säheltää liemitunneilla. Nevillehän tunnetusti pelkää Severusta, mikä taas pahentaa tilannetta liemitunneilla, sillä silloin hän säheltää lisää.

Severusrakas parka :<
Hey! You just lost The Game.

Poissa Crying

• Vuotislainen
  • Whii
« Vastaus #103 : Tammikuu 03, 2012, 16:47:22 »
En ymmärrä tätä Kalkaroksen jalustalle nostamista ja hänen käytöksensä oikeuttamista.

Se että Kalkaros sai huonon lähtöasetelman elämäänsä ja tuli koulukiusatuksi (ja vastaavasti itse kiusasi, miten asian ymmärsin), ei millään tavalla oikeutaKalkaroksen käytösä Harryä kohtaan. Miten vanhempiaan koskaan tuntenut lapsi olisi millään tavoin vastuussa siitä mitä hänen vanhempansa tekivät? Jos Kalkaros olisi ollut älykäs, asioita kauemmastakin perspektiivistä tarkkaileva henkilö hän olisi nopeasti tajunnut ettei Harry koskaan ollut samanlainen kuin isänsä. Itseasiassa pitäisin Kalkaroksen käytöstä jopa tuomittavampana asiana Harryä kohtaan kuin Kelmien Kalkarosta, koska Kalkaros on opettajana auktoriteettiasemassa ja jo muka kasvanut aikuinen eikä keskenkasvuinen luokkakaveri kuin Sirius ja James.

Minua henk.koht. kuvottaa joidenkin puolustus kiusaamiselle, kuten täälläkin joidenkin mielestä on hyväksyttävää...
And they dream in their sleep

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
« Vastaus #104 : Tammikuu 05, 2012, 19:25:49 »
En ymmärrä tätä Kalkaroksen jalustalle nostamista ja hänen käytöksensä oikeuttamista.

Se että Kalkaros sai huonon lähtöasetelman elämäänsä ja tuli koulukiusatuksi (ja vastaavasti itse kiusasi, miten asian ymmärsin), ei millään tavalla oikeutaKalkaroksen käytösä Harryä kohtaan. Miten vanhempiaan koskaan tuntenut lapsi olisi millään tavoin vastuussa siitä mitä hänen vanhempansa tekivät? Jos Kalkaros olisi ollut älykäs, asioita kauemmastakin perspektiivistä tarkkaileva henkilö hän olisi nopeasti tajunnut ettei Harry koskaan ollut samanlainen kuin isänsä. Itseasiassa pitäisin Kalkaroksen käytöstä jopa tuomittavampana asiana Harryä kohtaan kuin Kelmien Kalkarosta, koska Kalkaros on opettajana auktoriteettiasemassa ja jo muka kasvanut aikuinen eikä keskenkasvuinen luokkakaveri kuin Sirius ja James.

Minua henk.koht. kuvottaa joidenkin puolustus kiusaamiselle, kuten täälläkin joidenkin mielestä on hyväksyttävää...

Kuten täälläkin on useaan otteeseen sanottu, Kalkaroksen käytös Harrya kohtaan ei missään tapauksessa ollut hyväksyttävää, mutta se oli ymmärrettävää ja inhimillistä. Siinä on vissi ero.
Terve kaikille!

Poissa Crying

• Vuotislainen
  • Whii
« Vastaus #105 : Tammikuu 06, 2012, 12:39:02 »

Kuten täälläkin on useaan otteeseen sanottu, Kalkaroksen käytös Harrya kohtaan ei missään tapauksessa ollut hyväksyttävää, mutta se oli ymmärrettävää ja inhimillistä. Siinä on vissi ero.

Mutta silti täältä tulee se fiilis että se kuitenkin on hieman ymmärrettävämpää/hyväksyttävämpää. Mikä minusta on väärin loppujenlopuksi mutta meillähän on eri moraalikäsitykset kaikilla.
And they dream in their sleep

Poissa Puppet

• Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixAccio1128
« Vastaus #106 : Heinäkuu 15, 2012, 18:38:22 »
Pidin Severusta aluksi idioottimaisena ja sydämettömänä hahmona, mutta viimeisessä kirjassa mielikuvani Kalkaroksesta muuttui pohjaansa myöten. Ei, en väitä, että Kalkaroksen käytös oli hyväksyttävää, mutta ymmärsin sen täysin. En todellakaan nauranut Kalkaroksen kiusaamisesta lukiessani, päinvastoin.
Draco Malfoy: Training for the ballet, Potter?

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
« Vastaus #107 : Lokakuu 28, 2012, 21:37:18 »
Olen ehkä lukenut rivien välistä, mutta minusta tuntuu, että James tiesi kokoajan että Severus oli ihastunut/rakastunut Lilyyn ja ihan kiusallaan Severusta kohtaan James halusi hengata Lilyn kanssa ja machoilla hänen edessään. Lily varmasti näki tälläisen esittämisen läpi eikä siksi aluksi pitänytkään Jamesista. Kun Severus sitten uppoutui niin syvästi pimeyden voimiin ja Lily vietti enemmän aikaa rohkelikkojen seurassa niin James oikeasti ihastui häneen ja lakkasi teeskentelemästä machoa. ja kun Lily näki Jamesin olevan oma itsensä niin tämäkin varmasti sen takia ihastui häneen. Ei ihme että Severus kokee mustasukkaisuutta ja katkeruutta Jamesia kohtaan ja varmasti vaikkei haluisikaan purkaa tätä pahaa oloaan siksi Harryyn. Mustasukkaisuus on vaarallinen tunne.
Minusta Severus ei kiusaa Harrya mitenkään pahasti, vaan Harry kokee hänen käytöksensä kiusaamisena. Harrylla on kumminkin niin tiiviit kaveriporukat, että Kalkaroksen piikittely ei Harrya niin pahasti hetkauta, kuin esimerkiksi Nevilleä.
Itekkin koin ala-asteella opettajan kiusausta, kun englannin ja käsityönopettajani haukkui minua luokan edessä lyttyyn ja häpäisi muiden oppilaiden edessä. Ei ollut helppoa itku kurkussa istua oppitunneilla kun muut oppilaat katsoivat säälivästi ja pilkaten. Kaikista pahinta oli se että kyseinen opettaja sai minut vihaamaan hyvin tärkeää kouluainetta, minkä takia en vieläkään osaa englantia kunnolla.
Harrya Kalkaroksen kiusaaminen ei samalla tavalla koskenut, sillä kaikki muutkin rohkelikot ja suurin osa puuskupuheista ja korpinkynsistäkin vihasi Kalkarosta ja oli Harryn puolella.

Poissa serpensortia

• Aamu-usva
  • Vuotislainen
  • Have a cup of tea.
« Vastaus #108 : Marraskuu 05, 2012, 00:17:17 »
Minusta Kalkaros on aivan ihana hahmo ja hänen kohtalonsa kiusattuna ja rikkinäisen perheen lapsena itkettää minua suuresti. Severus parka on joutunut kestämään vaikka mitä elämänsä aikana ja sellainen rakkaus, joka hänellä oli Lilyä kohtaan, on jotain niin uskomattoman kaunista, ettei Severusta voi kuin ihailla. Ymmärrän hänen motiivinsa. Hän inhosi Harrya mm. Sen takia, että hän oli Jamesin poika. James oli kiusannut Kalkarosta seitsemän vuotta. Sen lisäksi James oli mennyt naimisiin Lilyn kanssa, jota Sev oli lapsesta asti rakastanut. Lily oli antanut henkensä Harryn puolesta.
Siis kiusaajan, joka oli vienyt Severukselta rakkauden, poika, jonka takia Lily lähti lopullisesti tästä maailmasta.
Severus ei ollut reilu suosiessaan luihuisia, mutta hänen kokemansa rinnalla se oli pientä.
Kaiken lisäksi Kalkaros toimi kaksoisagenttina killan ja kuolonsyöjien välillä, mikä mahtoi olla stressaavaa.
Hän valehteli ja teeskenteli uskottavasti, tekeytyi, juonittteli ja soluttautui.
Aina lojaalina Dumbledorelle ja valmis tekemään mitä vain säästääkseen Lily Evansin pojan hengen.
sen pojan, jota kuka tahansa muu olisi hänen asemassaan inhonnut.
Voitteko kuvitella, että hän tosiaan rakasti näin paljon?

Olen vasta 14 enkä tiedä mitään rakkaudesta, mutta sen tiedän, että Kalkaros rakasti, ja hän tulee aina olemaan minulle urheuden ja todellisen rakkauden esikuva.

~The bravest man I ever knew~
"We'd apologize for being the best house...
But we don't really want to."