Kirjoittaja Aihe: Manga  (Luettu 49861 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Korpintappaja

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #25 : Heinäkuu 25, 2004, 17:05:24 »
Olen ollut kiinnostunut mangasta ja animesta vasta yli vuoden. Ja koska asun onnettomassa käpykylässä Oulun lähellä (eikä Oulustakaan varmasti saa mangaa mistään. Jos joku tietää toisin, kertokaa) ja täältä ei varmasti saa ostettua mangaa tai animea yhtään mistään.

Eli vasta tänä kesänä kun kävin Tukholmassa, ostin sieltä ensimmäisen kerran mangaa, Ruoruni Kenshiniä ^^ No sehän tietenkin oli englanniksi, eli en siitä IHAN kaikkea tajunnut.
Ja sitten sen jälkeen ostin myös Ranma ½:a. Se on kyllä loistavaa ^^ En ole lukenut muita mangoja (paitsi nettisarjakuvia), mutta haluaisin kyllä.

Olen netistä lukenut monesta mangasta ja animesta, jotka haluaisin nähdä tai katsoa, esim. Slayers ja Inu Yasha, mutta kun asuu täällä metässä niin... En oikeastaan ole missään nähnyt myytävän Slayersia. Tai siis no en ole kamalan monessa mangaa myyvässä paikassa käynyt, mutta aika monessa, enkä ole nähnyt missään Slayersia.

En ole katsonut muita animeita kuin Beyblade, Sailor Moon, Dragonball (noita pari jaksoa) ja Pokemon ja Digimon, joskus vähän pienempänä. Kun Suomessa ei animea tule paljoa telkkarista.

Itse piirrän yleensä manga-tyylillä, olen piirtänyt viimeisen vuoden ja ihan hyvin se sujuu minulta, vaikka minäkin itse sanonkin. Manga-tyylillä on kivempi piirtää kuin "tavallisesti". Olen piirtänyt myös mangaa, tai siis pseudo-mangaa. Yksinään sitä on vaan vaikea piirtää, koska inspis loppuu aina kesken ^^'

Täällä missä mie asun, niin kukaan ei tiedä animesta tai mangasta mitään :\ No, tiedän itseni lisäksi muutaman ihmisen. Jos alkaa puhumaan jollekkin mangasta, niin ensimmäinen kommentti on, että "Mikä se on?"

Niin, tietääkö kukaan, mistä mangaa ja erityisesti animea saisi ostettua, siis lähempää Oulua kuin Helsinki? Vai saako sitä jostain Oulusta?

Poissa Zhenoa

• Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
    • http://r2.missalie.net
Manga
« Vastaus #26 : Heinäkuu 25, 2004, 20:14:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Korpintappaja"
Niin, tietääkö kukaan, mistä mangaa ja erityisesti animea saisi ostettua, siis lähempää Oulua kuin Helsinki? Vai saako sitä jostain Oulusta?

Oulussa on mm Fantasiapelit.

pteek

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #27 : Heinäkuu 25, 2004, 21:11:26 »
Korpintappaja: Niinku Zhenoa tuossa jo sanoikin, Oulun Fantasiapelit myy mangaa ja valikoima on todella hyvä, jos ei paikan päältä haluamaansa löydä niin tilata voi. Uutuudetkin tulee tuonne nopeammin ku Turun vastaavaan, kuulemma. *on lähes kanta-asiakas* Ja animea saa Filmifriikistä, jollainen myös löytyy Oulusta. Hinnat tosin on aika kovat, mutta jos on millä mällätä niin siitä vaan.

Tjaa-a. Jos sanoisin että "luen mangaa" se olisi jo melkoinen aliarvointi sille fanaattisuudelle millä minä asiaan suhtaudun. :P Sarjoja on liian monta lueteltavaksi, suosikkigenret on shounen-ai/yaoi ja shounen, jonkin verran myös fantasiaa ja shoujoa tulee myös luettua.

Sellainen mielenkiintoinen huomio että mangaan tutustumisen jälkeen (slash-)ficcien lukeminen on pitkälti vaihtunut doujinshin ja s-a/yaoi-mangan lukemiseen. Onhan se niin paljon hauskempaa lukea tarinaa nättien kuvien kanssa. *G*

Lils

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #28 : Heinäkuu 31, 2004, 02:07:25 »
Tämän mangakokoelma rajoittuu tällä hetkellä ainoastaan Ranma ½ -sarjaan. Kyllä se kokoelma siitä kasvaa ajan kanssa. ;)

Niin, olen siis vasta aloitteva mangan lukija. Ranma ½ on hauska ja saa koukkuun helposti. (Ainakin minun oli pakko lukea ne ensimmäiset viisi putkessa..) Manga-ja animefriikkinä tunnettu kaverini minut mangan ja animen maailmaan tutustutti.

Katsotaan nyt, miten tämä harrastuksen alku tästä kehittyy. :)

fuyu

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #29 : Elokuu 05, 2004, 13:25:32 »
Minä en ole mikään hillitön (ihme sana) manga tai anime-fani. Joskus lueskelen netistä jonkun mangatyylillä piirtämää fanisarjakuvaa, tai muuta, mutta omia mangoja (ei siis se hedelmä) en omista, mutta luulenpa, että tulen vielä joskus omistamaan, sillä pidän niistä kuitenkin. Odottelen vain, että tulisi joku uusi sarja, jotta voisin ostaa sen ensimmäisestä osasta lähtien. :)

En osaa piirtää mangaa, vaikka haluaisinkin. En osaa piirtää ollenkaan, eläimiäkin huonosti ei mangatyylillä. Silmät osaan piirtää joten kuten, mutta siihen se sitten jääkin, vaikka olenkin Zhenoan kurssin lukenut ja yrittänyt opetella.

Tällä hetkellä olen lukenut vain Ranma ½ kaksi osaa, mutten ehtinyt lukea enempää, kun eivät olleet minun. Aion kyllä joskus pyytää lainaan, jotta voin lukea loppuun, sen verran hyviä ne olivat. Lisäksi olen katsonut kaikki osat Hopeanuolen (koira-anime) leikkaamatonta, jäin koukkuun ja nyt ne ovat minulla itsellänikin. Rakkaimpia DVD:täni. Ja onhan minulla Henkien Kätkemä, jonka sain joululahjaksi, sekin on tosi hyvä.

Manga ja anime ovat ehkä nykyään jonkinlainen muoti-ilmiö. Esim. jotkut voivat lukea/piirtää mangaa ja katsoa animea sen takia, että "kaikki muut" tekevät myös niin. Mutta minun luokaltani kukaan muu kuin minä ja Sonja ei ainakaan edes tiedä mitä manga tai anime tarkoittaa.

Tiedättekö, onko Joensuussa kauppoja, joissa myytäisiin mangaa tai animea? En ole törmännyt.

Hinaja

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #30 : Elokuu 23, 2004, 04:14:27 »
hm.. aika paljon ollaan täälläkin välillä eksytty aiheesta, joka oli käsittääkseni magan ja animen ylistäminen, jota tunnustan harjoittavani ihan nyypiö tasolla.  Monet tänne postatuista viesteistä olisi voinut hoitaa yksäreitse, jotta voitaisiin välttää tälläinen kamala floodaaminen.

Luin lähes kaikki viestit kuitenkin, ja on ihan kiva, että ihmiset ovat kertoilleet omista manga/anime suosikeistaan, mutta nämä listaukset ovat jääneet aika lailla nimien varaan. Sanotte, että tykkäätte esim ranmasta, mutta kukaan ei ole vaivautunut kertomaan sanallakaan mitä on ranma, mikä on sen "genre" ja perusjuoni ja vaikkapa sen valttikortti muihin sarjoihin nähden. Ainakin minä ihan melkein anime ja manga-nyyppänä kaipaisin tällaisia juttuja minulle vieraammista sarjoista, koska olen tässä nyt koko yön yrittänyt etsiä netistä tietoa erilaisista mangoista ja animesta, ja kupolista nyt sai jotain tietoa, mutta ei sielläkään ole kaikkia sarjoja listattu, joista olen kuullut joskus. Esim minkälainen sarja on inu yasha? Entäs chobits? tai fruits basket?

Ja sitten vielä, mitä shonen-ai animesarjoja on? Gravitationin olen nähnyt, koska sitä minulle suositeltiin ja tykkäsin siitä kovasti. Gravitationista on täälläkin puhuttu paljon, siis monet ovat sitä katsoneet/lukeneet, mutta enpä huomannut ainakaan että kukaan olisi siitä sen enempää kertonut, joten lyhyesti: (ja huom, siis en ole lukenut mangaa) ja genre nyt on varmaan musiikki ja shounen-ai ja huumori.

Gravitation kertoo nuoresta Shuichi Shindousta joka on yhtyeensä Bad Luckin laulaja ja sanoittaja. Bad Luck on sarjan alussa vasta aika aloitteleva pop/rock yhtye. Bändissä soittaa kitaraa Suichin paras ystävä Hiroshi Nagano.
Sarjan alussa Suichi tapaa mystisen ja viileän Eiri Yukin ja heidän suhteensa lähtee kehittymään oudota ensitapaamisesta.
Enempiä tosta nyt ei viitsi sanoa, mutta ehkä tuo riittää nostattamaan mielenkiintoa jos sitä shounen-aita kohtaan löytyy.

Mutta siis, minä haluaisin lukea nimenomaan lyhyitä kuvauksia uusista sarjoista, että tietäsin mihi kannattaa lähemmin sitten tutustua. Olenhan laiska, enkä jaksa enää googlettaa kun olen sitä nyt pari tuntia yrittänyt.. kun laittaa hakusanaksi shounen-ai, saa noin sadalta sivulta lukea, että on olemassa gravitation-niminen sarja, ja se ei nyt mua enää paljoa lohduta tässä vaiheessa, kun olen sen jo nähnyt ja janoan uusia seikkailuja :) vai olenko vain huono googlettaja?

Mononoke

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #31 : Elokuu 23, 2004, 08:02:00 »
Noh, minä olen tunnetusti anime/manga..emm. fanaatikko.
Mutta itse kiinnostuin niistä paljon ennen, kuin tämän kummallinen 'piirretään-mangatyylillä-ja-käytetään-anttilan-mangatyylisiä-paitoja-villitys' alkoi...
Aluksi pidin enempi animesta, mutta kun ikää karttui ja englannin lukutaito karttui lisää niin alkoi mangat mennä ennempi voitolle (tokihan tietenkin myös animessa piti olla enkkutaitoa että ymmärtää subit).
Eli tällä hetkellä ostelen enempi sitä manga tavaraa, mutta se ei tarkoita ettenkö katsoisi anime-kokoelmaani läpi ja läpi. ^-^ Mutta inhottaa silti tyypit jotka haluavat keräillä hyllynsä täytetn vaan kaikkea animea ja mangaa, vain kasvattaakseen kokoelmansa määrää ja sitten näyttelee sitä muille. Tarkoitan vain, että minusta että kuinka paljon joku omistaa kyseistä, ei mittaa sitä kuinka 'kova' otaku hän sitten on. Vaan se kuinka iloinen on niistä omista vähistäkin mangoista (en nyt puhu omasta puolestani, tykkään ostaa sitä lisää. Mutta yksinkertainen syy on se että ei jaksa kaikkia mangoja lukea viittä kertaa peräkkäin, niin että muistaa repliikit ulkoa. Vaihtelu virkistää.) Itselläni ei ole kavereita jotka olisivat kiinnostuneet kovastikaan mangasta, joten kellä tässä nyt edes lähtisi niitä esittelemään.  Enkä myöskään enää kirjoittele kys. aihetta käsitteleviin foorumeihin. Mieluummin omassa rauhassani täällä otakuilen ^-^
Mutta mikä siinä viehättää? Noh, ensinnäkin se tyyli. Piirustustyyli on niin upeaa, sellaista ehkä nopeasti tehtyä, mutta silti niin taidokasta.  Sekä tarinat, vaikka ne ovatkin usein niin fantasiamaisia ja keksittyjä, niin silti niihin saa uskomaan ja tarina tuntuu aivan aidolta. Sama juttu tietenkin myös animessa. Sekä tykkään enemmän lukea animen subeja ja mangaa(tekstejä) englanniksi. Siksi en ostakaan egmontin suomijulkaisuja....tai se on ainakin osasyy. Tietenkin pari kappaletta piti ostaa ihan kokeeksi ^-^''

Galleon

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #32 : Marraskuu 09, 2004, 20:52:00 »
Minäkin olen aivan hulluna mangaan ja animeen. No joo, lähinnä mangaan, kaikki näkemäni animet vaikuttavat lapsellisimmilta kuin mangat.
Lempimangojani (hehee...) ovat Sailor Moon ja Ranma ½. Myös muut Rumiko Takahashin tekeleet kiinnostavat. Minusta on ihanaa, että mangaa suomennetaan.

Mikä minua minua eniten viehätää mangassa on se, että ne on piirretty niin ihanan epärealistisella tyylillä (ainakin suurin osa), ja ne käsittelevät aiheita, joista täällä lännessä ei puhuta tai niitä ei hyväksytä. Täällä tuskin piirretään sarjakuvia, jossa tytöt ja pojat hilluvat alasti niinkin luonnollisessa tilanteessa kuin kylvyssä. Ja tietysti shounen-ai....

Itse olen piirrellyt outoja manga-hahmoja ja tehnyt fanarttia.

Muuten, tietääkö kukaan, millä nimellä Oh! My Goddess! (Aa! Megami-sama!) on suomennettuna?

Alexiel

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #33 : Marraskuu 09, 2004, 21:14:06 »
No itse olen lukenut mangoja aika kauan...varmaan jostain seitsemän vuotiaasta kun sain ensimmäisen lahjaksi sukulaiselta joka muutti Japaniin ja siitä lähtien on sitten tullut lueskeltua niitä. Itse olen vähän nirso mangani suhteen enkä osaa oikein selittää mikä minua lempi mangoissani viehättää mutta se on vain se jokin. Animea olen seurannut ihan pikkuisesta, mutta jonkin takia harvemmin viimeiset kymmenisen vuotta.

Itseänikin ärsyttää se että mangasta on tulossa muodikasta mutta toisaalta sen saatavuus varmaan lisääntyy täällä Suomessakin. Minua tosin ärsyttää Harry Potter puumikin samoin kuin Taru Sormusten Herrasta villitys, joka onneksi varmaankin kohta laantuu kun elokuvia ei enää tule. Olenpa minä itsekäs, mutta nämä oli mun ja pienen samanhenkisen porukan juttuja silloin vuosia sitten ja kai tämä on jonkinlaista epävarmuutta, mutta vähän harmittaa kun ne on osittain riistetty minulta. Itsekäs minä:)

korven kummajainen

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #34 : Marraskuu 10, 2004, 16:12:47 »
Itse olen ollut jo pitkän aikaan kiinnostunut mangasta, animesta ja kaikkeen japaniin liittyvään. Se ei ole mikään "muotivillitys", ainakaan minulla. Minä olen oikeasti kiinnostunut siitä, olenhan lähdössä vaihtooppilaaksikin Japaniin.

Joku, en muista kuka sanoi että manga näyttää oudolta kun on isot silmät. No, joissakin mangoissa on, mutta ainakin minä itse luen sekä piirrän mangaa ihan lähes luonnollisen kokoisilla ja näköisillä silmillä. Anteeksi tämä turha, mutta oli pakko sanoa että kaikki manga ei ole luonnottoman kauniita tyttöjä ja poikia joilla on isot kimallesilmät ja jotka huutavat kerta toisensa jälkeen: "Kawaii!"

En osaa oikein tarkalleen sanoa mikä yksi asia tekee mangasta sen mikä iskee minuun, mutta voinhan yrittää.

-Piirustustyyli
-Juoni
-Japanin kulttuuri(erityisesti käsimerkit, muutkin kuin pokemonissa näkyvä voitonmerkki)

Ne taitavat olla tärkeimmät. Jos vilkaisen hyllykkööni, jossa kaikki mangani on voisin sanoa että 50% koostuu Takashi Rumikon tuotannosta, loput on sekalaisia. Suomeksikin käännettyä löytyy, Ranmat ja Conanit. Alkavaa OMG aion ostaa ainakin ensimmäiset kaksi osaa jotka joulukuussa tulevat. Mutta suurimmaksi osaksi kaikki on englanniksi tai saksaksi.

Lainaus
Muuten, tietääkö kukaan, millä nimellä Oh! My Goddess! (Aa! Megami-sama!) on suomennettuna?

En tullut miettineeksikään tätä. Toivon, että sitä ei käännettäisi, ainakaan suoraan. Eikös, jos se suoraan käännettäisi olisi jotain tyyliin: Oh! Minun jumalattareni!

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
Manga
« Vastaus #35 : Joulukuu 09, 2004, 11:15:48 »
Lainaus

Lainaus
En tullut miettineeksikään tätä. Toivon, että sitä ei käännettäisi, ainakaan suoraan. Eikös, jos se suoraan käännettäisi olisi jotain tyyliin: Oh! Minun jumalattareni!

Nimeä ei suomenneta. Itse olisin toivonut Aa! Megami-samaa sarjan nimeksi, mutta se on mielestäni niin pikkujuttu loppujen lopuksi, ettei sen takia yöuniaan kannata heittää käpälämäkeen.

Eli nimeksi tulee Oh! My Goddes! Muuten, sarja käännetään suoraan jenkkiveriosta, ei esim. saksalaisesta eikä toisaalta alkuperäisestä, japanilaisesta. Se, milloin sarja tupsahtaa kauppoihin, onkin arvoitus vielä, mutta jos on kovin kiinnostunut, suunnatkaa Kupoliin tai Animeunioniin. ^^

http://www.kupoli.net

http://foorumit.animeunioni.org/

// Tuhat vuotta myöhemmin silmiin (ikävästi) osunut viesti, johon typotetut triplauut oli pakko muokata pois!
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2012, 09:06:21 kirjoittanut Renefer »
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Chizue

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #36 : Joulukuu 10, 2004, 16:04:20 »
Tutustuin mangaa ja animeen noin puolitoista vuotta sitten kesällä, kun sain käteeni yhden W.i.t.c.h. lehden. >.<  Joka ei niinkään ole siis oikeaa mangaa, mutta Zhenoahan mainitsi että se on mangaa. (?)   Tosin en ole vieläkään lukenut sitä yhtä ainokaista lehteä loppuun, koska en vain ymmärtänyt sitä ja se oli myös todella tylsä, ainakin juuri se lehti. :P

Animea olen töllännyt silloin tällöin, ainakin Fruits Baskettia  [jaksot 1-12 josta pitäisi ladata loputkin], DNAngelia [1-4 lisää täytyy hankkia], Pita-Teniä [1-4 ehkä hankin lisää] ja Full Moon wo Sagashitea [jaksot 1-10]  Ja lisäksi telkkarista katson/katsoin Sailor Moonia, Magic Knight Rayearthia ja joskus Digimonia. :3  Ongelmana on vain se, etten koskaan vaivaudu lataamaan lisää, joten se jää, mutta joskus taas innostun latailemaan niitä oikein urakalla. ^^b

Mangaa en ole myöskään voinut pahemmni lukea [kiitos se että asun kaukana kaikista Fantasialinnoista ja Fantasiapeleistä -___-] joten en ole voinut paljon vielä kartuttuu kokoelmaa. Hyllyssä on ainakin tällähtekellä hyvin pieni kokoelma :  Ranma½ (suomeksi) 1-5, Conan (suomeksi) 1-3, Azumanga Daioh 1, Pita-Ten 1, Card Captor Sakura 1-2 ja Fruits Basket 1. [Suuri määrä ykkös volumeita, mutta tästä se keräily alkaa. x3]

Piirrän muuten myös aika usein manga tyylillä, ja nyt tavallaan yritän löytää sitä omaaa tyyliä.

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
Manga
« Vastaus #37 : Joulukuu 10, 2004, 16:12:43 »
Lainaus
Tutustuin mangaa ja animeen noin puolitoista vuotta sitten kesällä, kun sain käteeni yhden W.i.t.c.h. lehden. >.< Joka ei niinkään ole siis oikeaa mangaa, mutta Zhenoahan mainitsi että se on mangaa. (?)

Tuota noin. En väitä, että ymmärtäisin täydellisesti Zhiin mielenliikkeitä, mutta itse ymmärsin asian kyllä hieman toisin. Riippuu siis minkä WITCH-läpyskän oikein olet lukenut. Jos sen olet täältä Suomenmaalta ostanut, suomeksi lukenut, olet hommannut enemmän kuin todennäköisesti pseudoa, et sitä mangaversiota. Tuskin sitä nyt suomennettuna löytyy :)

Eli Witch on _myös_ mangaa, mutta epäilen, etteivät täällä olevat ihmiset, jotka sarjaa ovat lukeneet, ole törmänneet vielä siihen mangana.

Mutta ei kannata vetää herneitä nätteihin neniin.
POISSAOLEVAINEN

Poissa Zhenoa

• Hirnyrkki
Manga
« Vastaus #38 : Joulukuu 10, 2004, 18:02:59 »
Tosiaan, muistaakseni mainitsin siis (tai oli tarkoituksenani ^^'), että WITCH:stä on (tulossa?) myös mangaversio, valitettavasti linkki on nähtävästi jo kuollut enkä kyllä uskalla alkaa sitä tuolta japaninkielisiltä Disney-sivuilta metsästää :)

Pakko muuten raportoida, että Conan on aivan loisto. Niin järjettömän söpö sarja (söpöys + veri, suolenpätkät ja muu gore = nannaa), että pakkohan tuota suomijulkaisua on tukea. Harmittaa kyllä hyvin kurja painolaatu, jokainen sivu melkoisen rasterikakkainen ja ainakin kolmosvolumessa oli yhdellä sivulla puhekuplien tekstit varmasti väärinpäin ja toisella sivulla taas alareunaan kloonautunut saman sivun yläreuna. Ilkiää.

Ainiin! Mikäli omistatte Dragon Ballin viidennentoista (15) volumen, voitte bongata sieltä takasivuilta muunmuassa minun nimeni. Kih kih kih ja lälläspöö.

oraakkeli

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #39 : Joulukuu 14, 2004, 18:00:20 »
Jee! Manga ^^

Rakastan kaikkea japanilaista, eritoten animea ja mangaa. Alan tietämykseni on kuitenkin erittäin heikko, vaikka olenkin ostanut kaikki suomennetut Ranmat, Conanit ja vieläpä vaivautunut Lukemaan Inu-Yashaa minun surkealla englannin kielen taidoillani.
Ensimmäinen kosketus japsitaiteeseen olivat pokemonit. Tokaluokkalaisena taaperona tein itsekkin kaverini kanssa Pokemon kortteja kun taskurahat eivät riittäneet ylihinnoiteltuihin oikeisiin. Ja sitten olivat myös Pokemonvihot. Karmea luuranko kaapistani.. Hrrr!!
Loppujen lopuksi viidennen luokan paikkeilla innostukseni pokkareihin hiipui, mutta löysin itseni pian katsomasta Henkien kätkemää Tennispalatsista. Eikä sovi unohtaa Sailormoonia.
Kaiken kukkuraksi sitten ilmestyi Ranma puolitoista. Ja Salapoliisi Conan. Ja kohta tulee Oh! My Godness. Jeeh. Ja viime vuonna pukki toi mulle Manga Techniques piirrustus oppaan.

..Siinä minun elämänkertani :) Ja kannattaa käydä katsomassa kissojen valtakunta!

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #40 : Joulukuu 17, 2004, 15:02:52 »
Lainaus
Conan ja muut suomenkieliset mangat ei kyllä kiinnosta.
Ne on tarkoitettu joillekkin ihan pienille aloittelijoille.

Kuinka niin? Itselläni on mangoja varmaan nelisenkymmentä tai hiukan yli, ja olen kyllä ostanut Ranmaa ja Conania. Conanin piirrosjälki on kyllä minusta vähän erilaista kuin johon olen aiemmin tottunut, mutta totuin One Pieceenkin ja nykyään olen ihan koukussa. Itse asiassa Conan tuntuu aika kiinnostavalta juonellisesti. Ranmaakin luin, mutta kyllästyin siihen, että Akane ja Shampoo kävivät hermoilleni jatkuvasti ja että sarjassa jauhetaan samaa.

Sure, kai monet aloittavat lukemalla suomenkielistä mangaa, kun sitä saa halvemmin, helpommalla ja omalla kielellä, ja mikäli ei osaa/halua lukea englanniksi, mutta pointtini oli siis, että eihän se ole tarkoitettu nimenomaan pelkille _pienille_ aloittelijoille. :)

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
Manga
« Vastaus #41 : Joulukuu 18, 2004, 10:51:10 »
Lainaus
Sittenkö on oikea ekspertti kun lukee japaninkielistä mangaa? ja englanninkielellä lukeva on sitten jotain siltä väliltä.. ei nyt taida ihan noin mennä :D

Minä sain Härön viestistä sellaisen kuvan, ettei hän lue suomennettuja mangoja, koska ne ovat hänestä yöks. Tämä on se mielipide. Aloittelijalla luullakseni tarkoitti sitä, että monet mangaharrastajat todellakin aloittavat tuolla suomennetulla mangalla ja sen suppean valikoiman vuoksi siirtyvät sitten englannin-, ranskan-, saksan, espanja- tai japaninkielisiin pokkareihin. Mutta en minäkään tuota pointtia ymmärrä, että ne ovat aloittijoilleille ja PIENILLE. En vain käsitä. Vaikka äsken olin selvittelevinäni moista. Pointtini on se, että vaikka joku lukisi sinun mielestäsi käsittämätöntä paskaa, ei kannata sen puolesta mennä arvostelemaan sitä, onko joku aloittelija vai ei.

Molemmissa (=Ranmassa, Conanissa) saattaa olla kivaa nippeli- ja nappelitietoa joiden tarkoituksia on kiva arvailla ja joskus saa oikeastikin tehdä töitä enemmän kuin (edes ne huomatakseen ne jutut) sen verran, että on apua jos on ennenkin tutustunut mangaan. Ja Conanissa ilman muuta ne arvoitukset ovat <3 Kun Conain suositusikäraja on yli 12-vuotiaille, samoin Dragonballin. Mutta sitähän suomennosta sinä sanoitkin lukevasi, joten... Mutta eipä ole minun murheeni :) Minä olen muutenkin sellainen vasta-alkaja -> parempi olla leikkimättä mitään muutakaan.

Sitä paitsi minun on kai pakko mennä tänne sörkkimään, sillä itse luen kumpaakin. Ranma ½ ei loista juonellisesti, mutta siitä on tullut sellainen pinttynyt tapa, etten halua luopua siitä. Ainahan voi myös selittää tukevansa suomijulkaisuja, kuten minä teen. Lisäksi Conan on minusta loistopakkaus, jossa vain kaikki niksnaks! napsahtaa paikoilleen :) Ja luen kyllä myös englanninkielistä, eilenkin tuli postissa muutama.

Mitä mieltä muuten olette siitä, että viimeisimmän Ranskun (=Ranma ½) lopussa Salarymanin teksteissä vihjattiiin niin Inuyashan kuin Narutonkin suomijulkaisun suuntaan? Hyvää mättöä tulossa, vai olisitteko sittenkin toivoneet jotain muuta? Ei kannata silti seinille hyppiä, mutta tällaiseen aiheeseen hitusen tökittiin. Pikkuinen pätkä aiheesta:

"Voisi kuvitella, että Naruto on suomennuslistan kärkipäässä, se on tiemmä ollut suosittu USA:ssa ja sarjalla on runsaasti faneja Suomessakin. Samalla KUVITTEELLISELLA listalla on toki paljon muutakin mangaa, mihin joku kustantaja saattaisi meilläkin vielä tarttua. Tätä kirjoittaessani uusia kustannuspäätöksiä, tai edes huhuja ei pahemmin liikuskele. Viime kerrallahan vihjailin Inu-Yashasta, eikä asia ole toistaiseksi edennut - tai pakittanut. "  

Tuo oli siis Ranma ½ 14 Salarymanin palstalta otettu puolikas vastaus J.S.:n toiseen kysymykseen siitä, että "Onko Naruto tulossa mangana tai animena suomeksi?"

Itse olen Narutosta jostain kumman syystä tykännyt. Ykkössyy on ehdottomasti veikeät ja sympaattiset hahmot :)
POISSAOLEVAINEN

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #42 : Joulukuu 18, 2004, 12:30:10 »
Ei minulla ainakaan periaatteessa olisi mitään Naruton julkaisemista vastaan suomeksi mangana, koska se on yksi suosikkisarjoistani ja olen lukenut kaikki chapterit netissä, vaikka minua hirvittääkin kuvitella, miten kaikki jutsut ja nimipäätteet laitettaisiin suomeksi. Tai siis, no, voihan olla, että ne voitaisiin kääntää hyvinkin, mutta oli jo hieman häröä lukea Naruton amerikkaversiosta jotain Master Kakasheja, kun on tottunut Kakashi-senseihin. :)

Inuyasha ei olisi ehkä ykköstoiveeni suomenkieliseksi mangaksi, koska olen saanut siitä jo aivan tarpeekseni. Minusta sarja on liian pitkä ja itseääntoistava sekä animena että mangana (anime: 167 jaksoa, manga jotain +39 volumea). On ihan sama, katsooko sitä kymmenen vai yhden jakson, kun lopputulos on samanlainen. Vaikka voihan olla, että monet muut tyypit haluaisivat taas toisaalta sitä käännettävän, tämä on vain minun mielipiteeni, koska olen jo Inuyasha-kauteni elänyt. :)

Poissa Feelie

• Tosikko
  • Vuotislainen
Manga
« Vastaus #43 : Joulukuu 18, 2004, 12:30:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Ulaire"
Innostuin mangaan ja animeen Pokémonin kautta.
Eli ensimmäinen anime, jonka näin, oli Pokémon.

Pokémon ei kyllä ole ns. "puhdasta" animea, koska se on japanilais-amerikkalainen. Minusta on aina tuntunut väittää Pokémonia animeksi, koska se ei sitä täysin ole. Nillintää, ehkäpä, mutta silti :)

Mangasta luen aktiivisesti eniten Ranma ½, ja animea en pahemmin katso. Ehkä pari jaksoa dubattua Hamtaroa, eh.

Poissa Zhenoa

• Hirnyrkki
Manga
« Vastaus #44 : Joulukuu 18, 2004, 13:17:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Hailie Jade"
Inuyasha ei olisi ehkä ykköstoiveeni suomenkieliseksi mangaksi, koska olen saanut siitä jo aivan tarpeekseni. Minusta sarja on liian pitkä ja itseääntoistava sekä animena että mangana (anime: 167 jaksoa, manga jotain +39 volumea). On ihan sama, katsooko sitä kymmenen vai yhden jakson, kun lopputulos on samanlainen. Vaikka voihan olla, että monet muut tyypit haluaisivat taas toisaalta sitä käännettävän, tämä on vain minun mielipiteeni, koska olen jo Inuyasha-kauteni elänyt. :)

Tismalleen! Itse pidän vieläkin melkoisesti kys. sarjan kahdesta ensimmäisestä volumesta, mutta noin kymmenennen jälkeen tarina ei etene oikeastaan pätkääkään. Jossain kolmannenkymmenennen volumen kohdalla taso laskee sellaiseksi, että sitä suorastaan huomaa, kuinka tekijä vain yrittää väkisinkin keksiä muutaman chapterin mittaisia sivupolkuja koko roskaa pitkittämään (/me on lukenut ne lähemmäs neljäkymmentä volumea sarjaa ja olettaa tietävänsä, mistä puhuu).

Mutta~~ Löysin itseasiassa loistavan korvikkeen tuolle sarjalle ja parantamaan sen huonoilun aiheuttamaa mielipahaa, nimittäin fanien tekemät doujinshit! Niissä on kaikki, mitä alkuperäisessä sarjassa ei, nimittäin kaunis piirtojälki (Takahashin tyyli on hyvin ergh) ja hahmot menevät asiaan alle sadassa sivussa. Kun oikeassa sarjassa kulutetaan 20 albumia siihen, että hahmot uskaltavat vihdoinkin katsoa toisiaan silmiin ja Takahashi kuitenkin pilaa lukijan kauan odottaman "herkän hetken" jollakin typerällä slapstickilla, niin useissa doujineissa hahmot menevät haliakin pidemmälle alle kymmenessä sivussa. Olen lukenut sekä yaoi- että perinteisiä hentaidoujinsheja, ja niistä törkyisimmistäkin pidän melkein enemmän kuin sarjasta joka ne innoitti. Doujinsheja voi tilata esimerkiksi JPQueenista.

Muistaakseni ensi vuoden puolella pitäisi tulla One Piece suomeksi, mutta en voi nyt tarkistaa huhua kun Kubåål on poks.

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
Manga
« Vastaus #45 : Joulukuu 18, 2004, 14:44:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Zhenoa"
Muistaakseni ensi vuoden puolella pitäisi tulla One Piece suomeksi, mutta en voi nyt tarkistaa huhua kun Kubåål on poks.

Juu. Luulisin näin itsekin, ellei ole Kolibrilta vielä tullut sitä virallista ilmoitusta. Joku oli mennyt utelemaan pikkuveljensä voitettua piirrustuskilpailun Kolibrin väeltä, että olisikos mitään uutta tulossa, ja One Pieceä sieltä ainakin toitotettiin. Ja koska olen itse vähintääkin rahaton, saisi Kolibrikin tipauttaa tuon suomijulkaisun hinnan Egmontin tasolle eli alle 5 eukan, sillä kyllä se viiskyviis senttiä on iso raha :P

Suomessa ollaan kyllä aika vahvasti pitkien sarjojen linjalla; Ranma ½ ei nyt mikään hurjan pitkä ole, mutta onhan se kuitenkin 38 osainen. Conanille ei myöskään loppua ole vielä näkyvissä, ja sitäkin ilmestynyt +44 kappaletta.  Puhumattakaan TV-sarjasta, jota on tullut myös +300 jaksoa ja kiitettävästi myös elokuvia. Ihmettelen todella, jos juoni etenee koko ajan verkkaisesti ja viihdyttävästi :P Ja myös Dragonball kaikkine lisäsarjoineen... Olen kuullut myös Yks palan olevan osa näitä ikuisuussarjoja. Ehkä se on Suomessa muotia kustantajien keskuudessa.
POISSAOLEVAINEN

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #46 : Joulukuu 18, 2004, 17:45:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Renefer"
Lainaus käyttäjältä: "Zhenoa"

Joku oli mennyt utelemaan pikkuveljensä voitettua piirrustuskilpailun Kolibrin väeltä, että olisikos mitään uutta tulossa, ja One Pieceä sieltä ainakin toitotettiin.

Ooh, One Piece. Olen katsonut sitä animena jotain 60 jaksoa tähän mennessä, ja olen aika ihastunut siihen, vaikka sekin on hävyttömän pitkä sarja, eikä Luffy varmaan ikinä tule löytämään sitä One Pieceä. Sitä voisin kuvitella ostavani suomeksikin, koska ainakin se olisi halvempi... Toivottavasti ne laittaisivat Zoron nimen Zoroksi, eikä Zoloksi, niinkuin amerikkalaiset kuulema tekivät. (Taas kimitän näistä nimistä. Kuulostankohan kauhean nipottavalta tai jtn?)

Varmaan niitä pitkiä sarjoja käännetään sitten siinä toivossa, että ihmiset jäävät koukkuun (hähä, se on äärimmäisen todennäköistä. Minäkin olin ensin koukussa Ranmaan, mutta sain repäistyä itseni irti niistä. Noo, se on ainakin 5 € enemmän muuhun tarpeelliseen joka kuukausi) ja sitten, kun sarja on pitkä, monet vakio-ostajat ostavat niitä. Minusta kumminkin jotkut ikuisuuden kestävät sarjat ovat parempia kuin toiset, tai meinaan vain sitä, että esimerkiksi noita Takahashin Inuyashaa ja Ranmaa en jaksa enää seurata, mutta taas vaikka One Piece ja Naruto eivät häiritse pituudellaan. Ehkä niissä sitten tapahtuu enemmän kaikkea erilaista, ja One Piecessä ne tappelurytäkät ovat aika erilaisia toisiinsa verrattuna, eikä siinä ole sitä Inuyashan tyyliä "katsokaa, demoni. Kaze no kizu. Kappas, biitti Shikon no Tamasta. Kohti seuraavaa seikkailua". :D

Ja Inuyasha-anime ei edes päättynyt kunnolla! Katsoin ihan mielenkiinnosta viimeisen jakson, ja loppu jäi tavallaan auki ja manga jatkuu edelleen. Rahastusta.

Kamalan selityksen sain taas kirjoitettua. Minähän kohta asun tässä topicissa.

Pieni Hikke

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #47 : Joulukuu 21, 2004, 13:55:39 »
Miten tätä ****** luetaan? Siis kun tämä on kirjoitettu ihan väärinpäinkin! Kyllä minä piirrustusjäljestä pidän, mutta noita ''järkytys-ruutuja'' on liian paljon. Pidän sitä en muista nimeä-salapoliisisarjasta. Paitsi en osaa lukea sitä. Kuka välittää, että se on suositeltu yli 12-vuotiaille? Ja täällä vammaisessa kirjastossa ei ole paljonkaan mangaa. En ole ainakaan vielä löytänyt. Inyasha on ihan hyvä, ainakin ne kuvat jota olen googlesta katsonut. Mutta Pita Ten...sitä minä rakastan. Pidän iso silmäisestä söpöilystä.

Animea en oikeastaan katso, paitsi Pokemonin tapaisia. Ámerikkalais-japanilaista animea siis.

Muoks. Nyt minä tajusin, miten tätä luetaan! *kääntyy ympäri, ja kääntää kirjaa vähäsen.* Näin tämä onnistuu, mutta asento ei ole oikein mukava...

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
Manga
« Vastaus #48 : Joulukuu 21, 2004, 14:23:22 »
Pieni Hikke, sinulla taitaa olla käsissäsi Salapoliisi Conan, alkuperäisesti Meitantei Konan. Tai Case Closed tai muuta vastaavaa ~~~~

Minusta tuo lukusuunta ei ole häiritsevä, kaikki kuplat ruutuineen vain länsimaalaisesti ajateltuna väärinpäin :) Eli siis väärinpäin niin aloitussuunta ja kuplat. Conanissa on kyllä aika dramaattisia ilmeitä ja parkumisineen, ällistyksineen ja kauhistuksineen. Minusta ne ovat osa sarjan viehätystä. Jotenkin Shinichi on kovin lutunen <3

Lainaus
Ja Inuyasha-anime ei edes päättynyt kunnolla! Katsoin ihan mielenkiinnosta viimeisen jakson, ja loppu jäi tavallaan auki ja manga jatkuu edelleen. Rahastusta.

Täysin samaa mieltä. Minusta se loppu oli aivan kamala. Ehkä minä odotin sarjan nousevan sieltä rapakosta jollakin ihmetempulla, mutta ei. Ei onnistunut. Neljän ja puolen vuoden urakka ja tuossa sitten se loppujakso! Apua. Järrrrrrkky. Ymmärrän toisaalta kolikon kääntöpuolen. Paljoa tuskin mangasta haluttiiinkaan poiketa, ja tuollainen örkkimätkintäöörg-tappelu oli helppo lätkäistä siihen loppuun. Viimeinen jakso sai varmasti ihan kiitettävän määrän katsojia, vaikka olikin minusta yllätyksettömyydessään kauhea floppi. Olisivat silti saaneet räväyttää :P

Ehkä tekijöiltä loppui itse manga, josta ammentaa juttuja animeen, ja he päättivät pitää vuosien tauon? Tuskin. Mutta minusta on hauskaa leikitellä ajatuksella, että saisin joskus viiden vuoden kuluttua huomata onko se muuttunut, ja jos on, millä tavalla.

--

Huom kaikki, joille magan ostaminen on tullut ajakohtaiseksi näin ennen joulua: mangaa on saatavilla lähes valtavasti verrattuna noin vuoden takaiseen! Enää sinun ei tarvitse tilata netistä, matkata Japaniin tai Helsinkiin, vaan saat ihan omasta Suomaisesta Kirjakaupasta mangaa. Ainakin täältä Jyväskylästä saa ensimmäisiä osia Tsubasaa, xHolicia, Gundam Seediä yms. Ja pienemissä kirjakaupoissa vasta valikiomat ovatkin laajentuneet. Olin tipahtaa pyllylleni. Bongasin eilen en-nyt-muista-nimeä-kirjakaupasta Hellsingistä Gravitationiin, Fruits basketista GTO:oon jne, Love Hinaa ja Ragnarökiä. Mangaa siis kohtullisella kiskonnalla. Arvatkaapas, kuka lätki ne lahjapaperiin? Juu. Minä. Ja nyt metsästän Henkien Kätkemä - alppoihin rahaa. Minä todella tahdon ne.

Ja sitten vielä. www.kupoli.net toimii taas :)
POISSAOLEVAINEN

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #49 : Joulukuu 21, 2004, 18:25:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Pieni Hikke"
Miten tätä ****** luetaan? Siis kun tämä on kirjoitettu ihan väärinpäinkin! Kyllä minä piirrustusjäljestä pidän, mutta noita ''järkytys-ruutuja'' on liian paljon.

Niin, kun ihmiset Japanissa lukevat mangaa vasemmalta oikealle, se saattaa tuntua suomalaisesta hieman pimeältä. Mutta mikään painovirhe se ei siis ole, jos sitä mietit. (Kuten Renefer sanoikin)

Minusta Conan on ihan hyvä, kuten olen saattanut mainitakin. En ole ajatellut ostaa sitä vakituisesti, mutta olen lukenut kuitenkin ilmestyneistä ensimmäisen ja kolmannen osan. Ajattelin, että voisin ostaa sitä toisinaan ajankuluksi.

Onko Suomalaisessa tosiaan muutakin mangaa kuin suomennettuja? Hoo. Ainakaan Järvenpään aneemisessa Suomalaisessa ei kyllä ole näkynyt muuta kuin suomennettuja Ranmoja, mutta Järvenpää nyt varmaan onkin hieman mitä on. :)

Ai niin, Renefer; kuka tuo tyyppi avassasi on? Olen miettinyt sitä tässä jo jonkin aikaa, kiäh kiäh.