Kirjoittaja Aihe: Loitsujen luominen  (Luettu 16981 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Timri

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« : Tammikuu 25, 2004, 19:45:50 »
Miten loitsuja voi " luoda" ? Kun jonkunhan on kaikki loitsut pitänyt jotenkin keksiä ja esimerkiksi pimeän piirron loitsukin on pitänyt jotenkin tehdä. Jos loitsuja kerran voi luoda, miksei ole enemmän HYÖDYLLISIÄ loitsuja, niinkuin esimerkiksi rillius entistus ei ole mitenkään erikoisen tärkeä.

Poissa Myy

• Vuotislainen
Loitsujen luominen
« Vastaus #1 : Tammikuu 25, 2004, 20:14:02 »
En usko että loitsujen luominen on mitenkään helppoa ja vaatii varmasti paljon luoda tuollainen pienikin kuten rillius entistus, joka on muuten varmasti hyödyllinen silmälaseja käyttäville, ettei tarvitse ostaa uusia jos menee rikki.
Pimeän piirrosta: Voldemortilla on paljon voimia. Eikö häntä ole sanottu yhdeksi maailman mahtavimmaksi velhoksi vai päästelenkö omiani? Joten hän osaa varmasti luoda pimeän piirron kaltaisen loitsun, joka ei ole edes hyödyllinen..

Okei meni sekoks..

fluffy

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2004, 16:27:08 »
No luulisin että loitsujen tekeminen on aika vaikeeta. Siis pitäähän siinä (kai) tehä muutakin kun pelkkä loitsu. Tai siis enemmän kun vaan kirjottaa jotain mitä siinä loitsussa sanotaan.
Ja tuo Rillius Entistus on muuten mielestäni aika hyödyllinen kaikille jotka käyttävät silmälaseja. Nehän voi vaikka tippua lattialle ja hajota, ja sillon ne on tuolla loitsulla helppo korjata.

Bloody Aeliah

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2004, 18:23:28 »
Minä olen ihmetellyt sitä, miten Viisasten kivessä [ja Salaisuuksien kammiossa] mainitaan esimerkiksi Harry ja Weasleyden tehneen aivan pieninä loitsuja. Esimerkiksi se, kun Harry muutti opettajansa peruukin siniseksi[?] ja Fred ja George Ronin nallen isoksi hämähäkiksi. Koska kuitenkin ne ovat varmaan aika vaikeita muodonmuutosloitsuja päätellen tunneista joissa aluksi muutettiin vain neuloja ja tulitikkuja, niin miten pikkupojat olisivat voineet keksiä ne omasta päästään?

aratfalasiel

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2004, 19:04:02 »
Ehkä nämä pienemmät loitsut ovat vain isojen loitsujen "sivuhaaroja", eli niitä vain sovelletaan jostakin isommasta loitsusta. Että esim, tuo rillien korjausloitsu voisi olla sovellettu jostakin yleisestä korjausloitsusta. Ääh, tätä on niin vaikea selittää. Eli siis, se isompi loitsu voisi olla vaikka "entistus", niin velhot vain lisäävät siihen sanoja "rillius" ja vaikkapa "luutaus". Niin ei loitsuissa ole niin paljon keksimistä ^-^

Darth Idril

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 06, 2004, 10:23:06 »
Minun mielestäni loitsuja voi luoda, mutta se vain on vaikeaa. Niistä muodon muutos taioistahan voi osan saada toimimaan ajatuksen voimalla sillä animaagiushan on muodonmuutosta, mutta siinä ei tarvita taikasauvaa.

Loitsujen luominen onnistuu varmaankin vain mahtavimmilta velhoilta... Onko kukaan muuten löytänyt mitään tietoa Rowlingin kirjoista, että voiko kirous epäonnistua? Minua kiinnostaisi.

Kirousten luominen voi olla vahinko ehkäpä Avada Kedavran ensimmäinen kiroaja mutisi sen peloissaan päästäkseen eroon vihollisesta?

Poissa Ulputti

• harmaan loputon tihku
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
Loitsujen luominen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 06, 2004, 10:26:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Bloody Aeliah"
Minä olen ihmetellyt sitä, miten Viisasten kivessä [ja Salaisuuksien kammiossa] mainitaan esimerkiksi Harry ja Weasleyden tehneen aivan pieninä loitsuja. Esimerkiksi se, kun Harry muutti opettajansa peruukin siniseksi[?] ja Fred ja George Ronin nallen isoksi hämähäkiksi. Koska kuitenkin ne ovat varmaan aika vaikeita muodonmuutosloitsuja päätellen tunneista joissa aluksi muutettiin vain neuloja ja tulitikkuja, niin miten pikkupojat olisivat voineet keksiä ne omasta päästään?

Eiväthän ne taikoja/loitsuja olleet, vaan orastavien taikakykyjen luomia outoja sattumuksia, jotka kuulemma ovat yleisiä taikakykyisillä lapsosilla. He kun eivät vielä ole oppineet hallitsemaan voimiaan. Vähän samantapainen kuin n. kuukauden vanhojen vauvojen 'kävely'refleksi.
pecc@QuakeNet

Mime Kettu

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #7 : Huhtikuu 08, 2004, 23:01:26 »
Minä luulisin, että loitsujen luomiselle on omia kaavoja, taikoja, loitsuja yms. Tietysti tämä ajatus saa taas sen kierteen aikaiseksi, että jos loitsujen luomiselle on omia loitsuja, niin nekin on pitänyt luoda.

Minä luulisin, että tietty liike ja tietyt sanat muokattuna tiettyihin muotoihin saavat aikaan tietyn reaktion. Siis jossakin on olemassa kaavoja, joista voi selvittää, että jos yhdistä tämän liikkeen ja nämä sanat saan tämän reaktion ja tuloksena on uusi loitsu.

Uusi Mime-teoria. ^^

Foxlet

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #8 : Huhtikuu 09, 2004, 08:06:43 »
Minäkin uskoisin, että loitsut ovat 'muunnelmia' muista loitsuista. Otetaan vaikka juuri tämä Pimeän Piirto-taika, sehän muidostaa taivaalle vihreän pääkallon kipinöistä/jostain muusta ilmeisesti valoa antavasta, tai sitten päästelen omiani. (Viitisen kuukautta siitä kun viimeksi luin LK:n. Muistini ei ole niitä parhaita.) Käsittääkseni on olemassa yksinkertainen, ilmeisesti taikasanaton loitsu, joka lähettää taivalle suihkun kipinöitä. Näiden väriä voi käsittääkseni myös vaihdella. (Ks. VK, Kielletty Metsä-kohta, LK - viimeinen koetus. Molemmissa kipinöitä suihkuttamalla ilmaistiin avuntarvetta. Luulisi siksi olevan epäkäytännöllistä loitsulle olla taikasanoja vaativa.)
Jos yksinkertaisen loitsun väriä voi vaihtaa, ei välttämättä ole kovin suuri homma vaihtaa sen muotoa. Tosin tämä on ehkä haluttu tehdä kyvyttömättömällekkin Kuolonsyöjälle helpoksi lukitsemalla muoto loitsuun, ja täten tavallaan koodata se taikuuteen, joka osaa sitten toimia lausutun loitsun mukaan.

Tästä sitten herää kysymys siitä, mistä ensimmäiset loitsut ovat peräisin. Muistaakseni Voldemort/Matohäntä sanoi Liekehtivän Pikarin lopussa, että Voldien oli pakko luoda uusia loitsuja. Toisaalta, muistini saattaa edelleen temppuilla, mutta teoria on sinänsä validi silti.
Täysin uuden loitsun luominen on mahdollista, mutta vaikeaa. Luullakseni loitsun luominen tapahtuu niin, että kehitetään omiin tarkoituksiin sopiva loisu, luodaan sille tarvittaessa taikasana ja tavallaan ohjelmoidaan se 'taikuuteen', jos sitä voi pitää jossain määrin konkreettisena. Siis että loitsua ei tarvitse luoda joka kerta uudelleen, vaan sen voi noutaa taikasanalla. Vähän kuin tiedoston tallentaminen tietokoneeseen.

Tästä Rillius Entistus-taista. Sanoisin, että se on samalalaista alkuperää kuin vaikka liikutisRUUMIS ja liikkuos PUU, eli loitsun perään on laitettu liikuteltavan asian nimi. Jos loitsujen oikeinkirjoitus mättää, olen pahoillani. Muistaakseni liikutis- ja liikkuos-loitsut olivat sama sana englanninkielisessä versiossa. Rillius Entistus tosin on ehkä vähän pidemmälle jalostunut, eli vain laittamalla korjattavan esineen entistus-sanan eteen.

Juu. Minä taas vähän innostuin, anteeksi. ^_^;

edit: typojentappoa. Lisäksi: tässä tarkoitan taikuudella sitä, mistä tavallaan saadaan kaikki taiat, eli kun taoitaan, haetaan taikuudesta taian lopputulos. Tjtn.

Klarkash-Ton

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #9 : Huhtikuu 09, 2004, 21:32:13 »
Loitsut syntyvät kai samaan tapaan kuin esim. tietokoneohjelmien virheet. Siis taikamaailma (se taikapitoinen aine siellä toisessa ulottuvuudessa, tiedättehän) ymmärtää tietyntyyppisen loitsukielen, ja jos noita/velho sattuukin vahingossa sanomaan tiettyä loitsua muistuttavan sanakyhäelmän, voi uusi loitsu olla valmis.
Varsinainen bugi.

Länsituuli

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #10 : Huhtikuu 12, 2004, 12:35:55 »
Tästä päästäänkin sitten siihen aiheeseen, missä vaiheessa kivikautiset ihmiset huomasivat taikuuden ja miten ensimmäiset taikasauvat syntyivät...

Omasta mielestäni tietty sana (esim. Avada Kedavra) on olemassa vain velhoa varten. Eli siis tietyt sauvan liikkeet ja taikasanat toimivat vain taikuuden kanavina, itse velhon mieli luo taikuutta, ei sauva. Sauva toimii vain kanavana taikuudelle. Tämän huomaa esim. suojelius-loitsusta, jossa velhon täytyy ajatella jotain onnellista.

Poissa Tanis

• Tapiiri
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Velho
Loitsujen luominen
« Vastaus #11 : Toukokuu 05, 2004, 10:53:30 »
Olen itsekin kyseistä aihetta pohtinut ja tullut siihen tulokseen, ettei loitsuja voi luoda. Minun mielestäni ne ovat aina olemassa: ne vain pitää löytää.

Päädyin tähän tulokseen Huispaus kautta aikojen -kirjan ensimmäisen luvun ensimmäisen lauseen takia. Siinä sanotaan jotakin tyyliin: "Mikään tähän mennessä keksitty loitsu ei..." (En muista tarkalleen tuota kohtaa, eikä kirja juuri nyt ole tässä.)

Se nimittäin antaa minun mielestä ymmärtää, että loitsut pitää "löytää".

En oikein osaa muuten perustella kantaani, mutta tuntuisi myös hieman oudolta, jos loitsuja vain alettaisiin "luoda". Silloinhan loitsuja kehittyisi vaikka kuinka paljon. Se olisi hieman outoa.
Kiltit lapset eivät vaadi mitään, kiltit lapset eivät saa mitään.
- Otto von Bismarck

Poissa suosanteri

• Vuotislainen
Loitsujen luominen
« Vastaus #12 : Toukokuu 05, 2004, 23:27:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Tanis"
Minun mielestäni ne ovat aina olemassa: ne vain pitää löytää.
 "Mikään tähän mennessä keksitty loitsu ei..." (En muista tarkalleen tuota kohtaa, eikä kirja juuri nyt ole tässä.)
Se nimittäin antaa minun mielestä ymmärtää, että loitsut pitää "löytää".

Ajattelen asian aika tarkoin toisin...eli että vanhojen loitsujen vaikutuksista voitaisiin päätellä millainen loitsu vaaditaan jotta saataisiin aikaan toivottu uusi vaikutus. Eli että asia keksitään ja sitten aletaan miettiä miten se voitaisiin tehdä. Tavallaan tässä on kyse samasta asiasta:oikea loitsu pitää löytää, mutta sen voi luoda tai keksiä, eli että loitsujen ei tarvitse olla luotuina jossakin. Lähin vertaus  on mitä  jotkin biisintekijät sanovat että - musiikki on ja että he ovat vain antenneja ja keräävät sen kokoon muotoon joka sitten toimii. Vanhoista aineksista kootaan uusi nippu joka toimii uudella tavalla. Ehkä lahjakkaat velhot toimivat samalla tavalla, heillä on vaisto siitä miten jokin voi toimia ja voimat menevät uuteen järjestykseen loitsun "alle". Loitsua kopioidaan ja sitten se vakiintuu muotoonsa.
Ympyrän pinta-ala neliömetreinä ?

Marida

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #13 : Toukokuu 06, 2004, 21:25:04 »
Luulen, että loitsu ja siihen kuuluva taikasauvan liike ovat keinoja saada ajatukset keskittymään johonkin tiettyyn asiaan. Samalla aktivoidaan joku aivojen osa. Aivoissa tapahtuu energian keskittyminen, ja tämä energia purkautuu velhon tai noidan ruumiista pois joko kontrolloimatta (lapsilla), tai täsmällisesti ja hallitusti taikasauvan kautta.

Olen myös sitä mieltä, että loitsuja voi yhdistellä ja siten luoda (tai löytää) tuntemattomia loitsuja. Luultavasti on olemassa myös loitsujen myyjiä, esim. taikakosmetologit myyvät monimutkaisia loitsuja ripsien pidentämiseen yms.

Poissa suosanteri

• Vuotislainen
Loitsujen luominen
« Vastaus #14 : Toukokuu 06, 2004, 22:53:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Marida"
esim. taikakosmetologit myyvät monimutkaisia loitsuja ripsien pidentämiseen yms.

Aivan mahdollista koskapa Mollylla oli keittotaikakirjoja.
Minkähänlainen on velhojen musiikkikauppa?
Meiltä Melutus -loitsut joka tapahtumaan kapakasta stadioneille. Soittimissamme on aloittelijoille väärien nuottien paikkausloitsu, joka haihtuu kehityksen myötä.
Ympyrän pinta-ala neliömetreinä ?

Lamia

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #15 : Toukokuu 26, 2004, 16:29:49 »
Olen itse aina ajatellut samaan tyyliin tuon "löytämisen" kanssa. Velhon/ noidan voimista sitten riippuu pystyykö hän voimillaan toteuttamaan asiat, jotka haluaisi saada taikuudella tapahtumaan. Taikuuteen liittyvät rituaalit taikasauvoista ties mihin auttavat sen toteuttamisessa, kuten esim. veelan hius tulee taikaperäisestä olennosta ja antaa lisää taikavoimia loitsun tekijälle. Kaikki velhot siis pystyvät tekemään taikoja ilman sauvojakin, jos pystyvät tietynlaiset voimansa kanavoimaan ja teoria perustuu näin ns.sisäiseen taikaan.

Marizki

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #16 : Kesäkuu 04, 2004, 22:19:27 »
Lainaus käyttäjältä: "aratfalasiel"
Ehkä nämä pienemmät loitsut ovat vain isojen loitsujen "sivuhaaroja", eli niitä vain sovelletaan jostakin isommasta loitsusta. Että esim, tuo rillien korjausloitsu voisi olla sovellettu jostakin yleisestä korjausloitsusta. Ääh, tätä on niin vaikea selittää. Eli siis, se isompi loitsu voisi olla vaikka "entistus", niin velhot vain lisäävät siihen sanoja "rillius" ja vaikkapa "luutaus". Niin ei loitsuissa ole niin paljon keksimistä ^-^

Tuo oli aika hyvin keksitty,voi ollakkin että joitain "joka-loitsu-sanoja"
ettei loitsujen luomisesta ole tehty niin vaikeaa esim. tuohon "entistus" voi liittää monta sanaa ja näin tehty asia helpommaksi.Anteeksiantamattomat loitsut erikseen varmaan.

Korvasieni

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #17 : Kesäkuu 23, 2004, 23:11:45 »
Minä kallistun sen puolelle, että loitsuja keksitään sekä vahingossa, että tarkoituksella. Kuten VK:ssa kohdassa jossa Lipetit opettaa Siipiirdium Lentiusa-loitsua (en jaksa tarkistaa sivua) hän sanoo jotain suuntaan: "Älkääkä lapset koskaan unohtako velho Buffaloa joka sanoi äffän sijasta ässän, ja makasi kohta lattialla puhveli rintansa päällä." Eli idea oli se että tuo velho Buffalo sanoi väärän kirjaimen ja keksi taian jolla saa puhvelin.
 Kun taas (voimakkaat) velhot kuten ,Dumbledore ja Voldemort, voivat tutkia vanhoja loitsuja, ja kokeilla mitä saavat aikaan ja sitten kun toivottu vaikutus on saatu aikaan he kirjoittavat ylös mitä tekivät ja ja/tai sanoivat ja kertovat tästä uudesta loitsusta ja sen vaikutuksesta muille.

Poissa deimos

• Vuotislainen
  • Pottermore: CloakHazel13
  • Tupa: Rohkelikko
Loitsujen luominen
« Vastaus #18 : Kesäkuu 14, 2005, 11:54:17 »
Lainaus käyttäjältä: "aratfalasiel"
Eli siis, se isompi loitsu voisi olla vaikka "entistus", niin velhot vain lisäävät siihen sanoja "rillius" ja vaikkapa "luutaus". Niin ei loitsuissa ole niin paljon keksimistä ^-^

Olenko nyt ihan väärässä sanomalla että tuo "rillius entistus" oli vain harry potter elokuvassa ja korjausloitsuna toimi pelkkä
"Entistus" korjasipa mitä tahansa.
"Wit beyond measure is man's greatest treasure."

Waidy

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #19 : Kesäkuu 14, 2005, 15:09:00 »
Uskoisin, että hyödyllisempiä ja isompia taikoja on vaikeampaa "luoda", kun taas vähemmän hyödyllisiä ja pieniä taikoja taas on vähän helpompi "luoda", kuten tuo rillius entistus.

[edit]Ja loihan Voldemortkin omia taikojaa.[/edit]

azelina

• Ankeuttaja
Köyhys ja puute velhomaailmassa?
« Vastaus #20 : Heinäkuu 14, 2005, 14:03:04 »
Ja sanoisin vain, että Visasten kivessä Hagridhan mainitsi Harrylle Irvetasta jotakuinkin näin: "Ja vaikka oiskin onnistunu kähveltämään jotain, niin siinä kun yrittäis päästä pois, ehtis jo kuolla nälkään"... jne.
Mutta Azkabanin vangissa McGarmiwa kuitenkin taikoi Harrylle ja Hermionelle lautasellisen voileipiä ja jotain juotavaa, en muista mitä, ja salaisuuksien kammiossa (siis kirjassa, ei kammiossa) Weasleyn äidillä oli kirja Taio pidot minuutissa joten miten voisi kuolla nälkään? Ja miksi Weasleyt eivät vain voi taikoa vaikka uusia kaapuja Ronille? Ja muuttaa vaikka jotain kiveä pöllöksi niin ettei tarvitsisi ostaa uusia? Kyllähän Liekehtivässä Pikarissakin Cedric muutti kiven koiraksi ja Feeniksin killassa VIP:eissä kävi jollekulle vahinko ja sali täyttyi flamingoista? Niin että velhomaailmassa puute ja köyhyys ovat mielestäni ristiriitainen asia...

Poissa Autumn Twilight

• Auringon lapsi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Korpinkynsi Narniasta
  • Tupa: Korpinkynsi
Loitsujen luominen
« Vastaus #21 : Heinäkuu 14, 2005, 15:13:21 »
Luulisin, että McGarmiwalla oli nuo voileivät jossakin valmiina, ja hän vain taikoi ne paikalle. En usko, että on kovin helppoa (jos mahdolistakaan) luoda vain tyhjästä ilmasta voileipiä ja lautanen tms. Jotakin voi kai sitten muuttaa muuksi, en tiedä. Ja ehkäpä se Mollyn kirja kertoi, millä loitsuilla saat kattilan keittelemään ruokaa itsestään ja lautaset järjestymään itse omille paikoilleen. Nimet voivat olla hämääviä.
Muodonmuutoksethan kuitenkin ovat hyvin vaikeita, eikä varmaankaan kuka tahansa pysty muuttamaan edes kiveä koiraksi. Jotenkin tuntuu, että muuttunutta asiaa täytyy pitää muuttuneena ettei se palaa ennalleen, ja tämä verottaa varmasti voimia. Taino.

Tuo kaapuongelma on kyllä hyvä kysymys. Ehkä pitäisi olla jokin vaatekappale valmiina, jotta siitävoisi luoda uuden. Vaikka en kyllä käsitä, miksi silloin jokin muu esine ei kävisi.. Tästä kyllä tuli vähän offtopikkia. ^^;

Taikuus on selvästi velhossa itsessään, ja taikasauva kanavoi vain voimaa jotta se käyttäytyisi oikein. On varmaan myös mahdollista taikoa ilman sauvaa, mutta se vaatii enemmän keskittymistä ja voimia.
Ehkä taikasanat ovat olemassa vain jotta velho saisi tarkemman kuvan loitsustaan ja voisi keskittyä paremmin. Eiväthän kaikki (aikuiset) velhot käytä aina taikasanoja loitsiessaan. Tosin tuo Buffalo sitten vähän häiritsee... Ehkäpä väärä kirjain antoi hänelle erilaisen kuvan loitsusta tai jotain.. Tai sitten se on niin, että taikasana (yhdistettynä oikeaan liikkeeseen) ikään kuin kutsuu oikeanlaisen taikuuden paikalle.

Minä uskon että on mahdollista luoda loitsuja kehittelemällä ja yhdistelemällä vanhoja. Ja sitten on niitä liikutis + liikutettavan asian nimi -loitsuja, joissa vain vaihdetaan kohde.

Huh. Tässähän menee pää ihan sekaisin.. x)
Little owls bring me messages, transparent envelopes, given by black daisies and through enormous telescopes, addressed the White Crow, sent it out, was it meant to get to me? 
Fantasianovelli: Unensieppaaja

azelina

• Ankeuttaja
uusi ajatustapa (=
« Vastaus #22 : Heinäkuu 15, 2005, 10:52:01 »
Kiitos uudesta näkemyksestä! Tulin ajatelleeksi asiaa uudelleen ja olen nyt samaa mieltä kanssasi... Itse asiassa taidat olla oikeassa.

vesseli

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #23 : Heinäkuu 15, 2005, 11:58:46 »
kyllä minä luulen että mcgarmiwa taikoi leivät ihan tyhjästä. samantapaisia loitsuja on niin paljon. kuka pitää etukatään varattuna jossain vaikka kahta upottavaa sintsinojatuolia (harryn kurinpidollinen kuulustelu) tai puutuoleja tai mitä kaikkea sitä nyt on.

Karhunvatukka

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #24 : Heinäkuu 15, 2005, 15:01:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Darth Idril"

Loitsujen luominen onnistuu varmaankin vain mahtavimmilta velhoilta... Onko kukaan muuten löytänyt mitään tietoa Rowlingin kirjoista, että voiko kirous epäonnistua? Minua kiinnostaisi.

Kyllä, on Rowling maininnut epäonnistuneita kirouksia. Autoit minut itse asiassa miettimään tuon alla olevan teoriani kysymällä tuon, kiitos.

Pohdiskelin tätä loitsujen luomista tässä hetken verran, ja tulin sitten samaan tulokseen monen muun kanssa. Arvelen, että ne loitsut ovat muunnoksia muista loitsuista. Näin minut sai ajattelemaan se kohta jostakin kirjasta (en löytänyt sitä, muokkaan jos huomaan sen sittenkin) kun kolmikko on Tylypahkan pikajunassa, ja Malfoi porukoineen tulee häiritsemään. Silloin kaikki kolme taikovat, ja samalla Fred ja George hyökkävät selustasta. Taiathan käyttäytyivät silloin mahdottoman omituiseksi, löllösäärikirouksen ja pattiajoksen yhdistelmästä kasvoi Malfoyn jommalle kummalle henkivartijalle pieniä lonkeroita naamaan ja muistakin taikayhdistelmistä tuli mutaatioita. Taikoja voi siis jotenkin muokkailla. Mutta kuinka ne saa sopimaan ajatuksiinsa?

FK:ssahan McGarmiwa sanoi jollakin oppitunnilla, että oppilaat olivat ymmärtäneet "taian ytimen". Sitä mietin pitkään, ja päädyin siihen tulokseen, että se tarkoittaa velhon ymmärtävän, kuinka taika toimii. Sehän tukisi tuolla aiemmin olevia viestejä, niitä, joissa sanotaan että harjoittelulla oppii vaativampia taikoja. Uskoisin, että helppojen taikojen "ydin" on helpompi löytää kuin hankalampien, ja harjoittelulla oppii niitä vaikeampia. Kun taian ytimen ymmärtää tarpeeksi hyvin, sitä voisi mahdollisesti muokata enemmän omiin tarpeisiinsa sopiviksi, ja näin voisi muokata taikoja erilaisiksi ja kehittää uusia loitsuja.

Tämä on varmaankin täynnä ristiriitoja, mutta näin minä siis ajattelen. Mitä mieltä te olette?

azelina

• Ankeuttaja
mutkikas juttu
« Vastaus #25 : Heinäkuu 18, 2005, 14:00:43 »
Jaa-a, vesseli, olin unohtanut kokonaan tuon kuulustelun. En nyt oikein tiedä mitä ajatella. Autumn Twilightin teoria oli ihan hyvä, mutta voisiko ruoan kanssa olla eri asia? Tuskin. Ja kyllähän Dumbledorekin kerran piirsi ilmaan tuolin, miksei sitten ruokaa voisi piirtää?

Muuten voileipävatikin täyttyi kokoajan uudelleen. Miten se olisi voinut noin vain täyttyä itsekseen jos McGarmiwa vain olisi taikonut ne paikalle?

Jos jollakulla on tähän asiaan järkevä teoria, kuulisin sen mielelläni!

Astarak

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #26 : Elokuu 01, 2005, 21:18:36 »
hmmm... mietein tuossa, että eikös loitsuja täydy tarkoittaa eli siis tahdon voimalla.
Niin kuin joku tuossa sanoi että sauva on vain apuväline taijan teossa.
Voihan taikoja tehdä vahingossa, niin kuin jo monessa kirjassa on huomattu, mutta että loitsut toimivat oikein ja tiettyyn kohtaan niin tarvitaan apuväline.
Esim. juuri taikasauva.

Minun mielestäni tietynlainen tunne juuri tarvitaan..
Niin kuin odotum suojelius, eli hyvä tunne tai onnellinen tunne/muisto. (joku jo sanoi tämänkin)
Ja jos haluaa käyttää kidutus-loitsua niin täytyy tarkoittaa sitä mitä taikoo ja sitä mitä haluaa toisen tuntevan. (Tässä tapauksessa suurta kipua.)

Mitäs tästä tuumaatte?

Astarak

• Ankeuttaja
Re: mutkikas juttu
« Vastaus #27 : Elokuu 01, 2005, 21:21:37 »
Lainaus käyttäjältä: "azelina"

Muuten voileipävatikin täyttyi kokoajan uudelleen. Miten se olisi voinut noin vain täyttyä itsekseen jos McGarmiwa vain olisi taikonut ne paikalle?

koska Row muistaakseni sanoi että "jos ruokaa ei osta, tai tehdä oikeasta aineesta, niin se katoaa.." (muistaakseni jotenkin noin.) eli ei pysy kauaakaan, mutta nämä ruuat olivat Tylypahkan keittiöstä ja joku oli tehnyt ne. Joten ne tavallaan siirrettiin
pöydälle. [tämän taisi joku jo sanoa.. anteeksi]

en ole tästä tosin varma... mutta mielestäni näin.. mutta Row oli sanonut tuon jossakin haastattelussa.

azelina

• Ankeuttaja
mutkikas juttu edelleen: ei edistystä
« Vastaus #28 : Elokuu 05, 2005, 14:50:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Astarak"
Lainaus käyttäjältä: "azelina"

koska Row muistaakseni sanoi että "jos ruokaa ei osta, tai tehdä oikeasta aineesta, niin se katoaa.." (muistaakseni jotenkin noin.) eli ei pysy kauaakaan, mutta nämä ruuat olivat Tylypahkan keittiöstä ja joku oli tehnyt ne. Joten ne tavallaan siirrettiin
pöydälle. [tämän taisi joku jo sanoa.. anteeksi]

en ole tästä tosin varma... mutta mielestäni näin.. mutta Row oli sanonut tuon jossakin haastattelussa.

Eli näin siis Astarakin mielestä.

Mutta paltaanpas siihen mistä alunperin aloitin tämän aiheen: Irvetaan.
No miksei voisi vaikka tehdä ihan himona ruokaa ja sitten jättää niitä jonnekin lähelle. Sitten voisi vain taikoa niitä sieltä? Toisaalta voisihan olla että Irvetan holveissa on jokin loitsu joka estää kaiken taikomisen, vai mitä? Mutta jos holveja on todella paljon niin voisi olla aika vaikeaa lumota ne kaikki vai mitä? Miksei toisaalta voisi ottaa mukaan luutaa jolla voisi nopeasti päästä pois, tai kaikkoontua että RÄKSIS. Voihan olla että Irvetassa on kaikkoontumisen estoherja jota Dumbledore vitosessa käytti.

Autumn Twilight ehdotti asiaa johon minäkin ryhdyin uskomaan klunnes käväisin täällä palstalla uudelleen ja huomasin vesselin kirjoituksen: niin, ne tuolit! Ja viuhka jonka McGarmiwa nyhjäisi tyhjästä kun basiliski katsoi Nickiä.

Kertokaa nyt ihmeessä lisää teorioita, minä en saa tätä päästäni!

Prinsessakobra

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #29 : Tammikuu 07, 2006, 12:34:37 »
Azelina, Astarak ja Autumn Twilight ovat mielestäni poikenneet hieman aiheesta, vai? Mutta nyt loitsujen luomiseen koska eiväthän ne ole mitään leikkikieltä vaan esim. Wingaardium Leviousa (*anteeksi mahdolliset virheet, mutta jotenkin noin) on ihan selvä: Wing - siipi Leviousa - viittaa mahdollisesti levitointiin eli kykyyn leijua. Joten voisi ajatella että on ehkä joku muinaiskieli juttu tai jotain sellaista: vähän niinkuin latina, sitä ei enää puhuta, mutta tällä kielellä ei olisi enää kuin muutama osaaja ja siitä olisi loitsut kehitetty? KANTAA, OTTAKAA NYT JOKU!!!!

azelina

• Ankeuttaja
Loitsujen luominen
« Vastaus #30 : Tammikuu 10, 2006, 15:27:33 »
Juu, kantaa tulossa.
Voisit luultavasti olla oikeassa koska tuo olisi todennäköisempää kuin jokin että heitetään vain päästä jotain ja sillä hyvä.

Ai niin. poikkesin kyllä aiheesta, sori, mutta olihan sekin ihan OK puheen aihe? Mitäs olet tuosta mieltä?

Palkkamurhaaja

• Ankeuttaja
Re: Loitsujen luominen
« Vastaus #31 : Helmikuu 05, 2007, 18:20:11 »
Minun mielestäni aratfalasiel osui aika lähelle oikeata teoriaa kirjottaessaan näin:
Quote from aratfalasiel
Lainaus
Ehkä nämä pienemmät loitsut ovat vain isojen loitsujen "sivuhaaroja", eli niitä vain sovelletaan jostakin isommasta loitsusta.

Esim: Muistamme varmaan kaikki hyvin ,miten Liekehtivässä pikarissa Molly taikoi kutsuloitsulla Fredin ja Georgen vaatteista Welhowitsi -tuotteita lausumalla : " Tulejo!" ( Molly ei sanonut Tulejo esim. kilokielimellit vaan hän kutsui sitä mitä hän ajatteli syvällä sisimmässänsä),samaisessa kirjassa Harry kutsui luutaansa ensimmäisessä koetuksessa sanoen :" Tulejo Tulisalama! ".
Tässä näemme hyvin miten Harry käytti ns. loitsun sivuhaaraa lisäämällä Tulisalaman perään.

Olen valmis kumoamaan väitteen ,että loitsun\kirouksen tekeminen on vaikeata.
Muistamme hyvin varmasti myös kohdan Harry Potter ja Puoliverisestä prinssissä s.648
"Harry keräsi kaiken keskittymiskykynsä ja ajatteli : Keholei-
"Ei Potter!" Kalkaros kiljaisi. Kuului kova pamaus ja Harry lennähti taaksepäin, törmäsi taas rajusti maahan, ja tällä kertaa hänen taikasauvansa kirposi kädestä... "Kuinka sinä uskallat käyttää minun omia kirouksiani minuun. Minä ne keksin - minä,puoliverinen prinssi! Ja sinäkö käännät omat keksintöni minua vastaan niin kuin saastainen isäsi?

Otetaanpa tässä vaiheessa pieni hengähdys tauko.
Feeniksin killassa Harry näki miten James käytti Keholeijus -loitsua Kalkarokseen teini-ikäisenä.
Elikkä Kalkaros oli keksinyt Sektumtempran ja Keholeijus -loitsut itse jo teini-ikäisenä ,mikä todistaa sen ,että jo 6.luokkalainen oppilas pystyi tekemään loitsun!( Päättelin ,että Kalkaros on tehnyt nuo loitsut 6.luokkalaisena tai nuorempana ,koska he tulivat ulos V.I.P -kokeen jälkeen)

Vahinko taioista sen verran ,että uskon siihen että Harry käytti V.I.P-kokeessa tietämättään lukitilista katsoessaan Lavenderin takaraivoa (FK kirjassa kuvattiin miten Harry pohti kysymystä ja katsoi sen jälkeen Lavenderin takaraivoa ja sen jälkeen hän alkoi kirjoittamaan vastausta. En usko ,että Row olisi turhaan kuvannut sitä tapahtumaa)

Tässä vaiheessa teoriani kääntyy eri tielle kuin aratfalasielin teoria.
Sillä olen samaa mieltä niiden kanssa ,jotka ovat sitä mieltä ,että loitsuja ja kirouksia voi luoda vahingossa.
Esimerkiksi: Harry täytti Marge-tädin ilmalla ,ilman taikasauvaansa.( En ainakaan ole kuullut sellaisesta loitsusta)
Tässä vaiheessa Harryyn vaikutti erittäin voimakas  tunnetila : viha.
Voi olla hyvinkin totta ,että velho joka kehitti Kidutu- kirouksen oli erittäin vihainen sille henkilölle jolle sen langetti.

Tätä teoriaa tukee ,se että kolmannessa kirjassa Harry piti taikasauvaa Siriuksen  kasvojen päällä ja oli valmis tappamaan Siriuksen. Mutta miten ? Eihän Harrylle koskaan oltu kerrottu miten kuolettava kirous langetetaan? Saatikka ,että Harry pystyisi käyttämään niin vahvaa pimeydenvoimaa.
Harry tunsi niin voimakkaan tunnetilan ,että olisi varmasti ,jo pelkällä tahdonvoimalla ja taikasauvalla voinut tappaa Siriuksen ilman taikasanaa.Ja se on tämän lyhyen kirjoitelmani pointti!

Eli minun teoriani on se ,että sanat ja taikasauva täydentävät taikaa ,joka tulee ajatuksista,sydämestä ja tahdosta.

Tämä on minun kantani ,ja toki voin olla väärässä (Jonka olen huomannut liian monta kertaa =) .)
Ota kantaa ja kritisoi tätä ,niin kehität yhdessätätä keskustelua !

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 05, 2007, 18:39:36 kirjoittanut Palkkamurhaaja »

Poissa Amethyst

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Helmikuu 05, 2007, 19:31:16 »
Tuosta olen kyllä aika eri mieltä Palkkamurhaajan kanssa, että Harry olisi pystynyt tappamaan Siriuksen. En vain voi oikeasti uskoa. Avada kedavraan tarvitaan todella voimallista velhoa/noitaa ja tuskimpa hyvin keskinkertainen, kolme vuotta taikuutta harjoitellut velho pystyy tappamaan noin vain, vaikka tuntisi kuinka voimakkaasti. Valevauhkomielihän sanoi LP:ssä näin: "Avada kedavra vaatii voimallista taikuutta - vaikka te vetäisitte nyt taikasauvanne esiin joka iikka ja tähtäisitte minuun ja lausuisitte taikasanat, tuskin minä siitä muuta saisin kuin nenäverenvuodon." Jos uskomme Valevauhkomielen, eli Kyyry juniorin sanaa, edes luokallinen oppilaita ei pystyisi tuon loitsun avulla tekemään hänelle lähes mitään vahinkoa. Miksi Harry yksin pystyisi (vain) tunteiden voimalla saamaan?

Ja minä uskon, että loitsujen luominen on melko vaikeaa. Ei loitsun tekeminen varmaan mitään kamalan helppoakaan voi olla. Palkkamurhaajan pointti oli kyllä hyvä; että Kalkaros keksi jo hyvin aikaisin jotain loitsuja, mutta silti, Kalkaroshan oli aina ollut se poika, joka oli uppoutunut syvälle pimeyden voimiin ja osasi pimeyden voimista paljon enemmän kuin muut. Kyllä hän varmaan osaa helpommin tehdä omiakin loitsuja kuin kuka tahansa toinen.

Sanoisin vielä, että minusta loitsun luomiseen tarvitaan taitoa, luonteenlujuutta, tahtoa ja ehkä jonkinlaista intohimoa sitä kohtaan, mitä tekee.

Palkkamurhaaja

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Helmikuu 05, 2007, 20:19:26 »
Amethyst ERITTÄIN hyvä pointti toi Valevauhkomieli -juttu mä unohdin sen kokonaan..
Mutta sain koottuu meiän kahden pakinoista jo tiettyjä ominaisuuksia mitä tarvitaan loitsun tekemiseen:
  • taito
  • luonteenlujuus
  • tahto
  • [mahdollisesti myös suuret tunteet auttavat loitsujen teossa :)]

Taalapörriäinen

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Helmikuu 08, 2007, 16:51:24 »
Olenko väärässä, mutta eikös Kalkaroskin kehittänyt yhden (tai enemmän) taian... HBP kirjassahan on se yksi "vihollisia varten" -taika jonka Harry löysi Kalkaroksen vanhasta kirjasta...

Poissa Hirmu

• Kirjekyyhky
  • Vuotislainen
  • Teepannu on muuttunut mäyräksi!
  • Pottermore: FlightLumos2
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #35 : Helmikuu 08, 2007, 17:37:40 »
Taalapörriäinen: Kyllä, Kalkaros kehitti muistaakseni ainakin Keholeijus- ja sektumsempra-kiroukset itse.

Hmm, itse uskoisin, että loitsujen teko (vanhojen tai uusien) vaatii myös aika lailla kokemusta taikomisesta. Ja totta kai täytyy tietää mitä taikaa on tekemässä, sillä keskittymiskykyä loitsujen luominen/kokeileminen varmasti vaatii (eli siis turha lausua avada kedavraa tms. ihan vain kokeillakeen, mitä sillä saa aikaan).

Rûdhcú Nevhísië

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Helmikuu 08, 2007, 17:43:43 »

Tietääkseni taikojen luonti on erityisen vaikea prosessi.
Ensin pitää luoda taika, jossa saattaa mennä vuosia. Siihen liitetään sen jälkeen sanat, jotka liittyvät tavalla tai toisella itse taikaan, tai ovat muuten loihdittuja tekemään se vaikutus.

Esimerkiksi juuri Voldemort, hän kun loi taikojaan, niin Hänhän on tunnetusti lähes(kö?) mahtavin velho maailmassa, mutta Häneltäkin se vie taatusti kuukausia. (Hahaa, kirjoitinpa 'hän' sanan isolla. ;>)

Everard

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Helmikuu 09, 2007, 21:50:59 »
Hmm, taikuuden historiasta luin joskus, että kun ihmiset eivät vielä tienneet että osaavat taikoa, ja asuivat jonkinlaisissa heimoissa, heimon pahin kirosana oli avada kedavra. Yksin heimon jäsen meni metsästämään, ja näki kanan, hän heitti keihään kanaa kohti, joka meni ohi. Hän oli nälkäinen, ja muu heimokin odotti ruokaa, joten hän huusi "Avada kedavra!" Samaan aikaan kana kompastui ja kuoli.
Erilaisissa taijoissa pitää hallita/haluta tietyt asiat.. Esim. kidutuskirouksessa pitää tuntea vihaa toistakohtaan, ja haluta todella hänen kituvan, jos haluaa sen onnistuvan. Kun Harry yritti kidutukirousta Bellatrix Lestrangeen, hän vain komptastui/liukastui, ja nauroi sen jälkeen.
Lainaus
Sillä olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka ovat sitä mieltä ,että loitsuja ja kirouksia voi luoda vahingossa.
Tämä asia on jo varmistettu, nuoret velhot eivät kykene hallitsemaan taikavoimia täysin, niin tulee vahinkoja, ja sattumuksia, kun he lipsauttavat  taikansa. Nuori Voldemort pystyi jo alle 10-vuotiaana lipsauttamaan ja joskus tarkoituksella käyttämään taikoja, joka merkitsi paljon, ja se oli melko ihmeellistä.
Rûdhcú on mielestäni hieman liioitellut taikojen tekemisestä, taikojen tekeminen oli tuollaista silloin, kun ei vielä tiedetty mitä taikuus on, vähän sen jälkeen kun tuo tarina tapahtui, josta kerroin. Ja eikös Kalkaros ja muut olleet 15-vuotiaita siinä muistossa, jonka Harry näki FK:ssa, sillä siinähän he nimenomaan kirjoittivat V.I.P.ejä ja saivat tietyn aineen kirjoitukset valmiiksi..

Mä vaan

• Ankeuttaja
Vs: Loitsujen luominen
« Vastaus #38 : Heinäkuu 05, 2008, 23:50:53 »
Oon mäki ajatellu tuota loitsujen/taikojen lomista, mut mä tiedän vaan nää seikat:

1: Taikasana pitää olla jotain astetta vanhempaa kieltä esim. latinaa, hepreaa yms. .

2: Sauvan liikkeen loitsittaessa täytyy noudattaa jotain kaavaa.

3: Taian luominen on erittäin edistynyttä taikuutta, eli jos aikoo edes harkita luovansa taian, täytyy olla todella pitkälle opiskellut velho! 

Poissa EJR

• Varjelusten toinen puoli
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I just want things to make sense
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #39 : Tammikuu 19, 2009, 22:03:11 »
Tää saattaa olla jo täl, mut kirjaampahan:   Olen vahvasti, että loitsujen luomiseen, on jokin loitsu.. vähän vaikeaa selittää... Mutta minulla on vahva todiste, että loitsuja voisi kehittää: Kalkaros huutaa PP:n lopussa: Ne ovat minun loitsuja minä ne kehitin ja sinä käännät ne minua.........    Nii.. Eli niit voi kehittää!

//Vilena poisti kirjasinkoolla kikkailun :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2009, 14:04:48 kirjoittanut Vilena »
MS Hirmun kapteeni!

Poissa sunshine

• törmäsi ikkunaan
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HawthornGhost192
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #40 : Tammikuu 20, 2009, 15:57:03 »
Olen vahvasti, että loitsujen luomiseen, on jokin loitsu.. vähän vaikeaa selittää...

Voihan se olla näinkin, mutta luulen, että esim. Kalkaros on miettinyt sanoja jotka kuulostaisivat loitsuilta ja kokeillut niitä. Niin, että loitsut olisivat jo olleet aina olemassa ja sitten joku on keksinyt oikean sanan jolla loitsua käyttää... (Toivottavasti joku ymmärsi jotakin. :D)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2009, 15:06:31 kirjoittanut sunshine »
Ole itse se muutos, minkä haluat maailmassa nähdä

Vauhkokieli

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Helmikuu 02, 2009, 00:11:07 »
Lainaus
Olen vahvasti, että loitsujen luomiseen, on jokin loitsu.. vähän vaikeaa selittää...
Minäkin olen vahva.

Mutta nyt ON-TOPIC:

Lainaus
Voihan se olla näinkin, mutta luulen, että esim. Kalkaros on miettinyt sanoja jotka kuulostaisivat loitsuilta ja kokeillut niitä. Niin, että loitsut olisivat jo olleet aina olemassa ja sitten joku on keksinyt oikean sanan jolla loitsua käyttää... (Toivottavasti joku ymmärsi jotakin. :D)
Toi on aika tyhmää, ei se noin voi olla. Minun mielestäni loitsut on kehitelty jossain tietyssä paikassa ja niitä kirjoitetaan koko ajan lisää, ja sitten kysytään kansan mielipidettä Päivän Profeetassa, ja kun on saatu myönteinen vastaus niin ne julkaistaan ja niitä aletaan käyttämään. Myös ne loitsut joita ei olla käytetty häviää käytöstä sillä ne kun on sitten ihan tarpeettomia, kun ei niitä kukaan käytä. Mutta jos niitä haluaaakin käyttää niin Ministeriöstä on saatavissa (olen käynyt) sellaisia lomakkeita, joilla voi pyytää tai haluta saada jokin loitsu takaisin yleiseen käyttöön.

Poissa Tyyppi

• Kyseenalaistaja
  • Vuotislainen
  • Pohjanlahden merenneito <3
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #42 : Helmikuu 02, 2009, 17:28:50 »
Lainaus
Minäkin olen vahva.

Mutta nyt ON-TOPIC:

Lainaus
Toi on aika tyhmää, ei se noin voi olla. Minun mielestäni loitsut on kehitelty jossain tietyssä paikassa ja niitä kirjoitetaan koko ajan lisää, ja sitten kysytään kansan mielipidettä Päivän Profeetassa, ja kun on saatu myönteinen vastaus niin ne julkaistaan ja niitä aletaan käyttämään. Myös ne loitsut joita ei olla käytetty häviää käytöstä sillä ne kun on sitten ihan tarpeettomia, kun ei niitä kukaan käytä. Mutta jos niitä haluaaakin käyttää niin Ministeriöstä on saatavissa (olen käynyt) sellaisia lomakkeita, joilla voi pyytää tai haluta saada jokin loitsu takaisin yleiseen käyttöön.

Mutta eihän sitä kansalta kysytä, vaan esim. salaperäisyyksien osaston työntekijät testaavat niitä ja niiden mahdollisia sivuvaikutuksia. Myös eläimiksi muutettuja esineitä voitaisiin käyttää testaukseen. Ja sitä paitsi, voihan olla että kaikki loitsut on jo keksitty, mutta jonkun pitää ''muistaa'' se uudelleen. Ja sitä paitsi juuri sanat ja loitsuun liitettävä tunne sekä ajatus saavat sauvan ''elämään'' ja toteuttamaan käskyn.
Olenko minä olemassa? Oletko sinä olemassa? Onko mikään olemassa?
Pitchy pitchy Live start! Love shower pitch!
Blogini simpukan.kuoressa.blogspot.com

ireen

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Maaliskuu 03, 2009, 18:15:44 »
Minun mielestäni taikuutta ei voi selittää noin yksinkertaisesti ja mustavalkoisesti, koska viimeistään Kuoleman varjeluksista pitäisi selvitä, että taikuus on moniulotteinen asia eikä pelkästään sauvan heilutusta ja sanojen lausumista.

Niin kuin Ollivanderkin sanoo Simpukkamökissä, taikasauvahan on vain väline, jolla kanavoidaan taikuutta ja jos on kummoinenkaan velho, voi kanavoida taikuutta lähes minkä tahansa esineen kautta. Samoin toiminee loitsut. Taikuus ikään kuin vain on olemassa ja sen kanavoimiseen täytyy keksiä erilaisia tapoja heiluttaa sauvaa tai lausua sanoja, jotta itse tietää, mitä loitsua käyttää ja pystyy erittelemään miljoonat eri loitsut toisistaan (jos tätä nyt yhtään vaikeammin voi enää selittää).

Eli siis. Vertaisin loitsuja ikään kuin kieleen. Ei kielenkään keksimiseen ole mitään kansanäänestyksiä ja taikosanoja eri sanojen keksimiseen, vaan se kehittyy ja muodostuu. Kaiken takana on tarve saada itsensä ymmärretyksi ja sanoille merkitystä. Jos on tosi hyvä velho tai noita, voi keksiä loitsuja itse, en nyt tietenkään osaa sanoa, miten se tarkalleen ottaen tapahtuu, kun olen vain jästi. Mutta että tuskin siihen vain yhtä tiettyä tapaa on. Kenties on mahdollista, että esimerkiksi loitsut voisi saada toimimaan eri taikasanoillakin jos siihen keskittyy tarpeeksi, esimerkiksi "tulejo" sanoittaisiinkin "tännenyt" ja se esine tulisi. Mutta jos ajattelee kielivertauksen kautta, niin tuskin kukaan ymmärtäisi teitä jos kutsuititte esim kirjoja hönttipönteiksi, joten siksi on helpompaa käyttää yleisesti tunnettuja ja hyväksyttyjä loitsuja.

Aaaah miten vaikeaa saada sanat ajatuksiensa ympärille.

Poissa Salaruman

• joulumusikaali
  • Vuotislainen
  • joulu.....
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #44 : Kesäkuu 21, 2009, 11:23:52 »
On minun tietääkseni kaksi tapaa:eka tapa on kirjoittaa loitsu ja kirjoittaessa/loitsiessa ekan kerran lisätä loitsuun omaa taikavoimaansa saadakseen aikaan haluttu vaikutus.Toinen tapa:luoda ideus eli loitsun vaikutus,siihen lisää vain sanat,jotka kuvastavat haluttua vaikutusta.Itse käytän ensimmäistä tapaa,ja koulutan meilin välityksellä loitsukirjoittajia.
Under the coconut tree we stay,watch as the night turns into day.We let the fire be the light.Sky is the floor tonight. Fly me with your gentlest away...

Poissa nipsu

• juoksee aarteen perässä.
  • Vuotislainen
« Vastaus #45 : Kesäkuu 22, 2009, 14:45:26 »
Tuntuisi, että loitsun luominen on vaikeaa. Kalkaroshan teki loitsun Sektumsempra (hahaa, en osaa kirjoittaa , mutta ymmärrätte kai?) ja tekikö se muutakin? :o Koska se kirjahan oli kalkaroksen, ja se sano että se on sen ite keksimä loitsu ? Esimerkiksi rillius entistus on mun mielestä aika turha, koska jos vaikka kulho (tai joku sen tapainen) rikkoutuu, niin sanotaan entistus, ja jos rillit rikkoontuu, miksi ei voida sanoa entistus, vaan pitää olla oma loitsu rillien korjaamiselle. EN YMMÄRRÄ ! Ei loitsun luominen varmaankaan ole niin helppoa, (minusta tuntuu), pitää varmaan loitsia ja .. hmm.. ei varmasti vain jokin helppo loitsu ja sauvan heilautus, myös omaa taikavoimaansa (miten sen nyt sanoisi?) (:

- nipsu°

eyeel

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Elokuu 09, 2009, 21:13:58 »
Tuosta silmälasien korjausloitsusta vähäsen...Ja muustakin.

Hajonneita esineitä korjataan loitulla "entistus". Mutta Hermy korjasi Harryn lasit sanomalla "rillius entistus". Loitsuja tehdessähän keskittyminen on todella tärkeää, joten Hermione on varmaan lukenut loitsukirjastaan että aloittelijalle on helpompaa sanoa ääneen se, mitä haluaa korjattavan. Tällä tavalla keskittyy paremmin ja ei vahingossa esim. repäise vinossa olevaa hammasta irti kun koettaa korjausloitsuja jonkun naaman edessä.

Samaan tapaan rouva Weasley vei kaksosten karkit neloskirjan alussa sanomalla vain "tulejo" [accio], mutta Harry ja kumppanit joutuu sanomaan myös sen esineen minkä haluavat kutsua.
Vielä kolmas esimerkki loitsujen pitkästä ja lyhyestä muodosta on Finite Incantatem (en tiedä suomennosta), joka peruuttaa loitsujen vaikutuksen. Lupin käyttää vitoskirjassa pelkää "Finiteä". Ja Liikkumitor (arkku, ruumis, puu...) on samanlainen.