Kirjoittaja Aihe: The Nightmare Before Christmas  (Luettu 6004 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Efui

• Ankeuttaja
The Nightmare Before Christmas
« : Lokakuu 04, 2003, 18:49:20 »
Näin tämän elokuvan vasta muutama päivä sitten, ja ihastuin. Tim Burton's "The Nightmare Before Christmas" perustuu Tim Burtonin joskus aikojen hämärässä kirjoittamaan runoon, jossa sympaattinen luuranko Jack Skellington Halloween Townista etsii jotakin uutta ja löytää joulun. Itse nukkeanimaatio on mielestäni mukaansatempaava, hauska ja värikäs. Hahmot ovat ihania Jackista pari kertaa vilahtaviin sivuhahmoihin. Musiikki sopii elokuvaan hyvin ja jäi soimaan päähän moneksi päiväksi jälkeenpäin. Juoni etenee mukavasti. Vaikkei se kokonaisuutena kovin mielenkiintoinen näin jälkeenpäin ajatellen ollutkaan, elokuvaa katsoessa ei tylsää kohtaa ollutkaan. Ja silmänruokaa elokuva tarjoaa myös: kuka voi unohtaa sitä kippuralle kiertynyttä kallionkielekettä ja Jackin hahmoa kuuta vasten?

Tim Burton joka on ohjannut Batman-elokuvia, Mars Attacks! ja Seepy Hollow ynnä muuta sekalaista. Hän kirjoitti alkuperäisen runon Nightmare Before Christmasiin, toimi tuottajana, tuotantosuunnittelijana ja vastasi ikimuistettavista hahmoista. Ei voi kuin alkaa kunnioittamaan miestä. Hänestä lisää esim. täällä
http://www.elokuvamaailma.net/biografiat/tim_burton/burton.html

Mikä minut alunperin sai kiinnostumaan tästä elokuvasta, oli Danny Elfmanin mukanaolo. Hänen käsialaansa on koko elokuvan soundtrack lyriikkoineen. Hän antoi myös äänensä Jackille ja laulaa useissa elokuvan lauluissa. Danny Elfmanin lahjat ja omalaatuinen huumorintaju on tehnyt minuun vaikutuksen jo aikaisemmin ja tunnustan olevani hänen entisen bändinsä Oingo Boingon jonkinasteinen fani.

Mutta teidän mielipiteitänne elokuvasta?

Miss Wire

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Lokakuu 04, 2003, 21:15:51 »
The Nightmare Before Christmas on ehdottomasti yksi suosikkielokuviani. Olevinaan synkkä mutta samalla se on kuitenkin myös aivan hillittömän hauska. Varsin vaihtoehtoinen joulutarina, hih. Todella omaperäinen elokuva, ja nukkeanimaatio on mainio idea. Ne hahmot on todella ihmismäisiä ja ilmeikkäitä vaikka ovatkin "vain" nukkeja.

Elokuvan musiikki tosiaan on todella kaunista ja sopii hyvin tunnelmiin. Tietääkö joku, saako sitä soundtrackia ostaa Suomesta jostain? Miulla on Edward Scissorhands-soundtrack, se on myös Danny Elfmanin säveltämää, ja sydäntäsärkevän kaunista musiikkia. Mistä muuten tuota Oingo Boingon musiikkia voi löytää?

Ja Tim Burton on suosikkielokuvaohjaajani. Hänen elokuvansa ovat aina niin omaperäisiä, ja poikkeavat massasta. Hänen elokuvissaanhan on usein (yhtenä) teemana erilaisuus, niin Nightmaressakin. Se koskettaa minua, kun itsekin olen hieman "hylkiö" ja syrjässä muista.

The Nightmare Before Christmas dvd:llä on muuten Burtonin "minielokuva" nimeltä Vincent, se on myös aivan loistava. Kertoo pojasta, joka kuvittelee olevansa Vincent Price. Ja siinä taisi olla myös "Frankenweenie", ja sitten tuosta itse elokuvasta kaikkea extraa. Suosittelen.

Poissa Vendel

• Vuotislainen
    • http://www.geocities.com/disturbed_toons
« Vastaus #2 : Lokakuu 07, 2003, 18:48:16 »
*pokes avatar*

Niin. Animaatioaddiktin vanha rakkaus. Yleensä koetan perustella väitteeni ja mielipiteeni mahdollisimman järkevästi, mutta tämän elokuvan kohdalla siihen en kykene.

Kuvan ja musiikin liitto hivelee sydäntä. Painajainen ennen joulua on rumankaunis ja koskettava.  Hahmot rujoja ja sympaattisia, Lisa Marie Presleyltä piirteensä lainannut Sally on mielestäni lumoavampi kuin yksikään disneymissi. Tämä elokuva ja Burtonin työt yleensäkin ovat vaikuttaneet valtavasti omaan "kehitykseeni piirtäjänä" - kalskahtaapa komealta - ja se näkyy.

Suosittelen lämpimästi. Ehkä tietokoneanimaatiot ovat huomisen sana, mutta täydellisine pintoineen ne eivät kyllä pärjää tälle tietääkseni ihan perinteisillä keinoilla toteutetulle nukkeanimaatiolle.

(ps ainakin syksyllä Canal+ vielä näytti Trick or treat-dokkaria Tim Burtonista - suosittelen, jos jostain saa käsiinsä. Mukana ovat juuri jo mainitut Vincent Price ja luullakseni myös Frankenweenie, jos se on se animaatiopätkä Frankensteinin tyyliin. Burtonin piirrokset vievät hengen.)

Poissa Moonbeam

• Vuotislainen
« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2003, 01:27:34 »
Aivan hervottoman mahtava leffa! Tilasin juuri omani (videolla, nyyh, ei Frankenweenietä..) itselleni näin joulunaluslahjaksi. Lemppareitani on Lock, Shock ja Barrell "Jack said we should work together, three of a kind, birds of feather, now and forever,WHEEEE!"

Nightmare on itselleni ainakin täysi joulu-klassikko vaikkakin hieman epätavallinen.

Muogg:
Lainaus
Lisa Marie Presleyltä piirteensä lainannut Sally

Luulisin, että kyseessä on Lisa Marie (en tiedä onko Marie sukunimi vai onko koko homma pelkkä taiteilijanimi), Burtonin silloinen elinkumppani (ja muusa, ilmesesti) jonka voi nähdä muissa Burtonin leffoissa (esim. Ichabod Cranen äiti Sleepy Hollow'ssa ja joku vakoojamimmi Mars Attacks!-leffassa.) Burton-juorut kertoivat joku aika sitten (suhteellista..), että Burton ja Fight Clubin Helena Bonham-Carter olisivat kimpassa.

Poissa Freya

• Green Dragonflight
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • + The Song of Life +
« Vastaus #4 : Marraskuu 25, 2003, 16:09:22 »
Ei, ei, ei, älkää vain kiltit sanoko että se on tullut teeveestä lähiaikoina. En edes alunperin tiennyt The Nightmare Before Christmasin olevan Disneyn elokuva. Näin sitten jossain vaiheessa viitteitä elokuvaan Kingdom Heartsissa, ja vasta silloin sain senkin tietää.

Näin kyseisen elokuvan ensimmäistä kertaa joskus ollessani alle kymmenen, ja pidin siitä suunnattomasti jo silloin. Todella sääli vain, että se näytettiin juuri silloin kun olimme kylässä joillakin sukulaisilla, eikä heillä ollut videoita, että leffan olisi voinut nauhoittaa. Ja vaikka nauhoittaminen olisikin ollut mahdollista, kukaan meistä ei vielä tuolloin ollut nähnyt sitä, eikä varmasti olisi ymmärtänyt sitä nauhallekaan pistää.

Juonesta en juuri mitään muista, koska viime katselukerrasta on sen verran kauan aikaa. Muistan vain, että leffa oli mielettömän hyvä ja ne kaikki mukana olevat otukset todella.. sellaisia jotka vetosivat minuun. Erityisesti Jack ja Zero :)

Laitoin joskus MTV3:lle ehdotusta, että voisivat näyttää tuon elokuvan taas jossain vaiheessa. Siitä päivästä saakka (jostain kaukaa kesän puolelta ehkäpä) olen seurannut tv-ohjelmia kuin joku pahinkin tv-addikti odottaen, että tämä leffa näkyisi uudelleen. Olen jopa patistanut sukulaisianikin seuraamaan tv-lehtiä, joita meille ei tule, The Nightmare Before Christmasin vuoksi.

Siksipä mielenterveyteni ei mitä todennäköisimmin kestä sitä, jos joku uskaltaakin sanoa että tämä elokuva on näytetty joltain sellaiselta kanavalta mikä meillä näkyy, mutta sanokaa nyt kuitenkin jos näin on.
I've been fire, fed by the four winds. I've been water in the stream. And a drop of dew on the culm.
I've been clay in the hands of a potter. I've been rosin of a tree, and a leaf, by the breeze carried away.

unelma

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Huhtikuu 18, 2004, 21:35:34 »
Siskoni lainasi sen kirjastosta muutama viikko sitten ja minä katsoin sen tietenkin miljoona kertaa. Melkein joka päivä! Siihen en vain kyllästy! Varsinkaan ensimäiseen lauluun "This is Halloween" (onko se sen nimi?)
Se on yksi suosikeistani!

Bloody Aeliah

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2004, 18:13:40 »
Oih. The Nightmare before Christmas on yksi ehdottomista suosikeistani.

Näin sen ensimmäisen kerran telkkarista joskus ziljoona vuotta sitten ja ihastuin heti aivan täysillä. Valitettavasti en kyllä ole nähnyt sitä kovin montaa kertaa; muutaman kerran silloin kun sitä on näytetty jouluisin ja yhden kerran sain revittyä sen videolla lainaan.

Tim Burton on suosikkiohjaajani. Ainoa Burtonin elokuva mistä en ole pitänyt on Apinoiden planeetta. TNBC:in hahmot ovat todella upeita ja puoleensavetäviä, maailma on niin järkyttävän kaunis ja musiikki särkee sydämen.
Pikkuveljelläni on Kingdom Hearts [siis se Disneyn peli] ja kun se pelasi sitä maailmaa, niin olin jatkuvasti katsomassa, ihan vain että voisin kuulla sitä musiikkia ja nähdä sen kaiken. Vaikka ei se tietenkään vetänyt vertoja sille elokuvalle.

Isabella

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Huhtikuu 22, 2004, 20:01:45 »
Nightmare on aivan ihana^-^
Kävin katsomassa sen pari vuotta sitten jouluna Elokuva-arkistossa ja ihastuin ensisilmäyksellä. Se on todellakin omalaatuinen elokuva, ei mitään massatuotetta, niinkuin eivät Burtonin elokuvat yleensäkään.

Oli hauska huomata, että Jackissa ja Saksikäsi Edwardissa oli yllättävän paljon samoja ominaisuuksia. Ne liikkuvatkin jotenkin samalla tavalla:) Kummatkin sellaisia yhteiskunnan hylkäämiä. Nyyh.

Paras kohtaus elokuvassa on (tietenkin lopun ihanan kuutamosiluetin lisäksi) Jackin vetäisemä "What's this?" biisi. Kuulin sen uudelleen muutaman vuoden tauon jälkeen just viime viikolla, ja hekottelin yksikseni, kun mieleen tulivat Jackin hypsimiset;)

Elokuvaa parhaimmillaan.

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #8 : Huhtikuu 24, 2004, 14:52:08 »
Heh, näin tämän leffan joskus viisi vuotta sitten jouluaattona, ja siitä lähtien mulla on ollu jonkinasteinen pakkomielle siitä. Oon aina odottanu, että se tulis telkkarista, mutta ei kun ei. Ja kun nyt sitten näin sen kaupassa DVD:nä, niin pakko oli ostaa.
Tämä on todella erikoinen elokuva. Synkkä ja samalla hauska. Ja hakkaa kaikki perinteiset joululeffat mennen tullen. Laulut vähän vaivasi mua alussa, mutta kyllä niihin tottui. En nimittäin muistanu että siinä lauletaan niin paljon.
Jack oli kyllä paras! Ja ne pikkuriiviöt, mitkä niitten nimet nyt olikaan.. (Lock, Shock ja Barrel) Aivan erinomaista ja persoonallista työtä, kuuluu mun omituisiin pikku lempileffoihin! Petyin todella kun DVD:n takakannessa luki että mukana on julisteita, mutta ei niitä sitten ollutkaan :(((
Ja leffa ois saanu olla paaaaljon pidempi...
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Pohjantähti

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Syyskuu 26, 2004, 22:57:39 »
Ihana. Aivan ihana. Pitkään muistin siitä vain pätkiä, koska olin nähnyt sen joskus ihan pienenä satelliittikanavalta. Äiti sanoi, että minä ja isosiskoni oltiin innoissamme siitä.

Nyt kesälomalla kun innostuin Roald Dahlista ja muistin Burtonin tehneen stop motion-animaation siitä, latasin James and the Giant Peachin. Sekin oli aivan loistava, joten päätin verestää muistoja ja ladata Painajaisenkin. Voi, miten nostalginen olo tuli nuoresta iästä huolimatta! Se oli jotain niin uskomatonta, eikä vähiten siksi, että joku on oikeasti liikuttanut käsin niitä nukkeja milli kerrallaan!

Danny Elfmanin musiikki ja Jackin lauluäänen näytteleminen oli ehkä parhaita Elfmanin töitä mitä itse olen saanut kokea. Se alkukappale (This Is Halloween) on sellainen mitä renkkaan ees taas, ja Jacking laulu hautausmaalla (Jack's Lament) sai ekalla katselukerralla melkein itkemään kertosäkeen kohdalla! muutenkin ääninäyttely oli sopivaa, pakko sanoa, etten millään meinaa vieläkään uskoa, että Chris Sarandon, joka teki Jackin äänen muutoin kun laulaessa, oli 50 vuotias sen leffan aikaan! Se kuulosti parikymppiseltä...

Nyt hankin sen DVD:lle ja heinäkuusta asti olen katsonut sen ainakin kerran viikossa. Siihen vaan ei kyllästy.

Ai niin, ja Vincent tosiaan on upea animaatio, varsinkin kun siinä lainataan Korppia :D

Muoks* Ai niin, siitäkin piti kommentoida, että ei koskaan olisi uskonut, että elokuva jossa joulupukki kidnapataan ja uhkaillaan olisi Disneyn tuotantoa, mutta kylläpäs vaan sekin päivä nähtiin XD

Envu

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Lokakuu 03, 2004, 11:33:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Isabella"
Oli hauska huomata, että Jackissa ja Saksikäsi Edwardissa oli yllättävän paljon samoja ominaisuuksia. Ne liikkuvatkin jotenkin samalla tavalla:) Kummatkin sellaisia yhteiskunnan hylkäämiä. Nyyh.

Minun mielestäni Jack ei ainakaan ollut kauheasti yhteiskunnan hylkäämä.. ^^' Tai siis, sehän oli Halloween Townin suurin stara.

Pidän elokuvasta kovin paljon. Lievää hysteriaa aiheuttivat jo kolme (?) vampyyria, ne olivat niin ihkuja..
Joulupukin kidnappaamisesta kertova tarina on jotakin, jonka kaikki haluavat nähdä. ;) Ehkäpä viihdytän itseäni ja kaikkia muita jouluna ja pakotan ihmiset katsomaan NBC:n..

Laulut jäävät todella päähän, 'pahimpina' Jack's Lament ja Kidnap the S.
"And since I am dead, I can take off my head
To recite Shakesperean quotations.."

Takku

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Joulukuu 07, 2004, 13:35:42 »
Mä en oo vielä nähnyt sitä, mutta se on nytten latautumassa koneelle...hehhee. Musiikkeja olen jo kuunnellut kaverillani ja siitä itse asiassa kiinnostuskin heräsi, tosin olin jo monta vuotta sitten halunnut nähdä sen kun olin nähnyt mainoksen missä se jonka nimeä en vielä tiedä (Jack?) laulaa siinä kuun valossa sillä kukkulalla.

Sattuisiko kukaan tietämään mistäpäin saisi ostettua sitä dvd:tä tai cd:tä, mieluiten tampereelta? Toivon että se latautuu nopeasti...*jää odottamaan*

--------------------
muoks...
 myöhemmin kysyin epesistä sitä levyä ja vastaus oli tämä:
Hei!

Nightmare Before Christmas- elokuvan soundtrackia on tilattavissa USA:sta.
Aikaa saattaa mennä pari viikkoa. Ilmoittele, jos kiinnostaa tilata!

Epe's

Isabella

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Joulukuu 07, 2004, 15:14:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Envu"

Minun mielestäni Jack ei ainakaan ollut kauheasti yhteiskunnan hylkäämä.. ^^' Tai siis, sehän oli Halloween Townin suurin stara.

Juu, sanoin ehkä vähän epäselvästi. Tarkoitin, että kun Jack eksyi Joulumaahan, hän oli aivan eksyksissä; erilainen kuin kaikki muut, aivan avuton, kuten Edwardkin. Tai ehkä minä sitten olen vain väärässä. ^-^

jalokuusi

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Joulukuu 07, 2004, 17:26:39 »
Ensimmäinen mielikuva elokuvasta ei ole mitenkään hyvä. Pelkäsin kuollakseni kaikkia elokuvan hahmoja. Serkkuni kun pakotti minut sen katsomaan alle kouluikäisenä. Jotenkin sitten pelko väistyi ja Painajaisen katsomisesta tuli joka vuotinen Halloween perinne.

Faniuteni Burtonia kohtaan myös syntyi Painajaisen kautta. Burton kiinnosti kovasti ja sitten selvisi, että herralla on sormet pelissä myös Painajaiseen, niin se kyllä sydäntä lämmitti. ^^

Itse elokuvasta pidän hyvin paljon. Sen luokittelen enemmin musikaaliksi kun animaatioksi. Ja kaikki kunnia ja kiitos kappaleista Elfmanille.
Jos pahaa pitää sanoa, niin loppu on liian siirappinen ja Disneymäinen. Se on ainut asia mistä en pidä.

Takku

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Joulukuu 08, 2004, 15:57:53 »
Hahhaa, nyt on sekin leffa nähty. Aivan mahtavaa! Oi! Siis ne kaikki oli ihania, mutta suosikkeja oli mm. se orkesteri, Jack, vamppyyrit, piru, se kohta kun se iso jolla on kirvespäässä tajuaa pääsiäispupun ja ne lapset jotka kirku juostessaan pakoon uusia 'lelujaan'...

Katsoin sen ilman tekstityksiä, mutta se ei haitannut tippaakaan, se oli niin helppoa englantia. ou jee! tätä lisää!!!

*hullu*

akira

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Joulukuu 08, 2004, 20:07:39 »
ei kenelläkään mitään havaintoa mistä tuo nightmare before christmas olisi saatavilla? kaveri on siitä paljon puhunu ja kehunu, ja näin joulun alla vois ehkä yrittää sen jostain löytääkin ja katsoa :D

Pohjantähti

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Joulukuu 08, 2004, 22:13:42 »
Filmifriikistä ( http://www.filmifriikki.fi/ ) ainakin voi tilata, ja käsittääkseni Anttilassa tai jossain myös myydään. Jos hyvin käy. Sehän on vanha leffa, yhtä vaikea löytää kuin... Uhrilampaat videovuokraamosta.

jalokuusi

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Joulukuu 09, 2004, 08:35:29 »
Itse tilasin Painajaiseni täältä, mutta sinne pitää kyllä rekisteröityä ensin. ^^

Poissa Tunturipöllö

• Tuplanolla
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • That last hand... nearly killed me.
« Vastaus #18 : Joulukuu 10, 2004, 20:10:40 »
Just tilasin videodivarista. Toivottavasti tulee vielä ennen joulua.
Shaken, not stirred.

Nassu

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Joulukuu 10, 2004, 22:01:24 »
Oih! Minusta tämä leffa on niin ihana! Katoin sen muutama vuosi sitten telkasta jouluna.

Se maailma ja tunnelma siinä oli aivan mahtavia. Tosi tunnelmallinen leffa. Jotenkin mulle tulee mieleen siitä Halloween-maailmasta ja sen tunnelmasta "Päättömän Ratsumiehen" kylä, molemmat synkkiä mutta ah niin kauniita. Tykkään juuri tällaisista, laadukkaista tekeleistä. Pitää lainata pian makuunista ^_^.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #20 : Joulukuu 14, 2004, 23:35:47 »
Muutama vuosi takaperin jouluna näin kyseisen elokuvan ja tykkäsin siitä. Olin tiennyt siitä jo melko kauan, jossain Disney-elokuvan alussa oli sen traileri ja tykästyin What's This? -kappaleeseen. Omalla tavallaan elokuva on kaunis. Hienot kappaleet tuovat myös mukavaa tunnelmaa. Viime viikolla tuli hommattua netistä muutama elokuvan biisi, ja etenkin Jack's Lament oli hieno. Onko se Danny Elfman, joka siinä laulaa? Mielettömän hyvä lauluääni, enimmäkseen sen ansiosta tykästyin biisiin. And since I am dead I can take off my head...
Enää en muista tarkkoja yksityiskohtia elokuvasta, joten siinä on hyvä syy katsoa uudestaan.

Mahtaisiko NBC tulla tänä jouluna? Otimme sen nauhalle tuolloin muutama vuosi sitten, mutta se tuskin on enää tallella. DVD:n voisin hankkia, jos jostain löytyy.

Poissa Tunturipöllö

• Tuplanolla
  • Vuotislainen
« Vastaus #21 : Joulukuu 15, 2004, 16:57:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruiskaunokki"

Mahtaisiko NBC tulla tänä jouluna?

Ei ainakaan suomalaisilla kanavilla. Ruotsissa saattaisi tulla.
Shaken, not stirred.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #22 : Joulukuu 15, 2004, 20:10:19 »
No, toisaalta se ei enää haittaa, vaikkei se tulisi telkusta. Löysin DVD:n Anttilasta ja äiti osti :)

*muoks* Hämeenlinnan Anttilasta löysin. Tosin se oli ainoa hyllyssä, eli viimeistä vietiin. Paitsi jos takahuoneessa oli lisää tai niitä tilataan lisää...

Poissa Tunturipöllö

• Tuplanolla
  • Vuotislainen
« Vastaus #23 : Joulukuu 15, 2004, 22:50:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruiskaunokki"
No, toisaalta se ei enää haittaa, vaikkei se tulisi telkusta. Löysin DVD:n Anttilasta ja äiti osti :)

*muoks* Hämeenlinnan Anttilasta löysin. Tosin se oli ainoa hyllyssä, eli viimeistä vietiin. Paitsi jos takahuoneessa oli lisää tai niitä tilataan lisää...

Damn. En ole menossa ennen joulua Hämeenlinnaan. Tietääkö joku onko missään päin helsingin keskustaa painajaista myynnissä säädyllisin hinnoin?
Olen menossa sinne lauantaina kattoon David Copperfieldiä.

Muoks. Kuulin että asematunnelin anttilassa olisi myynnissä. Kunkkua.
Shaken, not stirred.

Poissa Tunturipöllö

• Tuplanolla
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Tammikuu 02, 2005, 12:35:02 »
Tuplat. Mitäpä tuosta."viheltelee"
Ennen joulua katsoin tämän ja petyin valtavasti. Niin paljon kehuttu leffa ei ollutkaan hyvä. Musiikki jota kaikki kehuvat oli mielestäni...hmm... liian yliampuvaa(vaikeata löytää oikeaa sanaa). What's this?-biisiä ihkutetaan aina ja ikuisesti, minusta se oli aivan typerä. Visuaalisesti hienoa joskus kauan sitten, enää en visuaalisesta tyylistä pitänyt. Kaikista eniten odottamani asia, eli loistavat hahmot. Missä ne olivat? Jack ei minusta mikään ihmeellinen ollut, saati sitten kukaan muukaan. Kyllähän tämä yleissivistyksen nimissä pitää nähdä muttei tarjoa mitään muuta kuin turhan elokuvan. Nämä 73 minuuttia voi käyttää paremmin. 2/5.
Shaken, not stirred.